Jak vzdělávat - problémy českého školství

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Marek.Necada
Jednatel republikového výboru
Příspěvky: 3100
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 8441 poděkování
Dostal poděkování: 5712 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Marek.Necada » 09 zář 2012, 20:41

Ondrej dj-bobr Ulehla píše:
Daniel Hradsky píše:Jak funguje v některých zemích to přeskakování tříd u nadaných studentů, má to nějaký smysl? (to není návrh, spíš zvídavý dotaz)
Smysl to má asi jen na teoretické rovině. Já přeskočil druhou třídu (resp. ředitel SZŠ Londýnská 34 tak po dohodě s mými rodiči učinil) a počínaje nějakou tou šestou sedmou třídou jsem si začal říkat, jaká to byla blbost :roll:
I jeden nebo dva roky rozdílu mezi vrstevníky dokáže způsobit nekompatibilitu s kolektivem..
Tak to je asi případ od případu. Já jsem přeskočil prvák gymplu. Kdybych to neudělal, asi se zblázním, i tak byly ty tři roky příliš. Kdybych byl na nějaké lepší škole, asi bych to viděl jinak.
(Co se týče nekompatibility s kolektivem, tak jako tak bych se byl schopen smysluplně bavit asi jen se čtyřmi lidmi, stejně jako v tom ročníku vyšším.)

Mimochodem, dnes byl zajímavý pořad v rozhlase – o komunitních školách. Uvažuji, že bych je zkusil překecat, aby mi dovolili se podívat, jak ta výuka v praxi vypadá.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvek:
Lenka.Wagnerova
jednatel republikového výboru Pirátů
7ЗО 845 З7З
Долой царя!

korry
Příznivec Pirátů – Jihočeský kraj
Příspěvky: 3
Registrován: 09 zář 2012, 18:49
Profese: učitel
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od korry » 09 zář 2012, 20:45

Zásadní reforma je určitě potřeba.
Podle mého nejsou např. srovnávací zkoušky úplně relevantní, porovnávají těžko porovnatlené. Přínosem by spíš bylo zjistit vstupní a výstupní znalosti a dovednosti žáků při nástupu a ukončení školy. To vypovídá o škole mnohem víc, než pořadí v žebříčku.
Ale při ukončení určitého stupně vzdělání by měl žák dokázat, že dosáhl znalostí, které stát jeho vzděláním očekával. Takže ano maturitám a možná i testování na ZŠ.
Školní inspekce by se pak zaměřila na školy se špatnými výsledky (přesněji na školy s nejmenším přínosem).
Myslím, že by Piráti měli navrhnout nějakou konkrétní koncepci (a to nejen ve školství), přeci jen mi program přijde spíše obecný. Netvrdím, že to tak jiné strany nemají, ale i to je cesta ukázat jinou politiku. Přeci jen slib, že školství bude priorita říkají všichni ;). Ale jak na to, to neřekne nikdo.
Tito uživatelé poděkovali autorovi korry za příspěvky (celkem 3):
Marek.Necada, Ivan Sirko, Daniel Hradsky

Návštěvník
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Návštěvník » 09 zář 2012, 21:34

Nejsem učitel, ale pár (2) návrhů mám.
1) Za horší výsledky nemohou počítače, ale způsob jejich využití. Hlavně na Linuxu jsem zaznamenal krásné výukové programy, které bych se nebál zavést už ve školce (např. Tux Math). Proč by děti nemohly jednoduše místo šipek mačkat číslice případně ty nadanější písmena?
2) S omezováním probírané látky bych byl určitě opatrný. Nesmyslné biflování sice nemá smysl, v učení je vždy třeba najít alespoň nějakou logiku, ale četl jsem nějakou knížku (jeden z autorů byl David Gruber), která popisovala způsob, jak si člověk pamatuje informaci. Zde bylo mimo jiné zmíněno, že si člověk musí fakt, který se učí spojit v hlavě s co největším množstvím podobných informací, čímž mu i déle vydrží v hlavě. Chápu, že spoustu věcí by si měl člověk umět najít, ale to v dnešní éře internetu umí téměř každý už sám od sebe. Navíc pokud člověk neumí násobilku a různé matematické zákonitosti, těžko může matematicky myslet. Takže alespoň tu násobilku by měl člověk umět jak když bičem mrská. U ostatních předmětů to bude dle mého názoru v mnoha ohledech podobné, přestože zde budou jisté odlišnosti (např. u Dějepisu neklást důraz na přesné datumy, uvést jen pár podstatných, od kterých se dá dopočítat ostatní a jinak probírat především věci, které si lidi dobře zapamatují (způsob výroby mečů, jak se co šilo atp.))
Ale jak říkám, nejsem učitel.

Uživatelský avatar
janj
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 54
Registrován: 26 dub 2012, 12:07
Profese: poradce
Dal poděkování: 8 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od janj » 10 zář 2012, 11:34

LM:

> Ne, že umí násobilku, ale umí si spočítat, kolik bude stát 20 deka salámu, kolik mu mají vrátit....

Přesně. Podle mě by se toto mělo učit mimo školu, v terénu, na konkrétních věcech.

> Jeden aspekt je ten, že se v posledních letech preferuje forma a metoda, před obsahem a cílem.

Tuto povrchnost pozoruji obecně a považuji ji za jednu ze známek úpadku.

> jednat se zlobivými žáky a jejich agresivními nebo naopak zmatenými rodiči

Pozor, revoluční myšlenka - vzdělávání by mělo být dobrovolné.

> jestli se některé věci vůbec dají naučit, jestli to nemusí mít člověk v sobě tak říkajíc Od Pánaboha.

Odpovídáte si sama. Každý je na individuální úrovni, s tím se nic nenadělá.

> potkala jsem už dost učitelů, kteří se na tuto práci vůbec nehodili.

Základní problém je podle mě neindividuální vyučování. Toto je jen jeden z jeho výsledků.

> Jsou povětšinou rozmazlenější, nic moc nemusí, doma pomáhají velice málo, takže praktický život je pro mnohé španělská vesnice. To je škoda. Horší jsou rodiče. Ne všichni, ale mnozí. Nějak špatně chápou propojenost práv a povinností, neumí se podívat na situaci, na problém z jiného hlediska než toho svého. A jejich děti jsou to samé.

Problém tedy začíná u rodičů. Ne, u jejich rodičů... Někdo řekl, že pokud chcete vychovat dítě, musíte začít u jeho babičky.

> Děti jsou však informačně přetížené. Pořád někde něco hraje, televize, hudba, počítač....

To je rozšířený problém. Je na rodičích, jak si to doma zařídí.

> Ale když je necháte v něčem šťourat, montovat, opravovat, pozorovat, jak roste kytka.... to je něco. A živá kráva ! :P

Ano, interaktivní přístup je nejefektivnější. To, co se člověk naučí sám, nezapomene.

MN:

Sociální vyloučení? Podle mě je chyba považovat všechny lidi za stejné a 'nahánět' je do jednoho kolektivu, tj. stáda. Ve skutečnosti je mnoho druhů sociálních prostředí a každý se do nich přirozeně sám zařadí. Moderní západní společnost se ale snaží všechny a všechno konformizovat.

I:

> Detem se nahusti do hlavy veci, ktere z historie jsou mozne a veci ktere mozne nejsou.
Pak ale nemuze vzniknout nic noveho, protoze historie rika, ze to tak fungovat nemuze.
Pokud se ale podivate na lidi, kteri neco vyjimecneho dokazali, tak vsichni do jednoho porusovali pravidla dana historii.

Velká pravda. Problém převládajících paradigmat a eliminace toho, co se jim 'nehodí', je jedním z mocných tabu.

> Uz nekolik let hledam vyvojare - strojare, ktery vymysli nove veci nestandardnimi zpusoby.
Zatim jsem zadneho za tu dobu nesenasel, vsichni mysli stale starym zpusobem a neumi pouzivat nove technologie.

Hledejte mezi těmi, kteří nechodili do školy a nepodlehli tak konformizaci!

DH:

> mám pocit, že se požadavky na děti stále snižují a to především v době kdy jsou od přírody nastavené na učení (základní škola).

To je i můj pocit. A asi ne jen pocit. Je to výsledek konformizace společnosti - tj. hlavně nevybočovat, držet se cesty nejmenšího odporu, mít co nejmíň problémů, nechat to na státu...
Vede to k orwellovské totalitě.

> Vymýšlí se nové písmo a zjednodušení mluvnice, aby se děti moc nenamáhaly.

Ano, zjednodušování jazyka je zajímavý historický jev. Řekl bych, že úzce souvisí se zjednodušováním myšlení.

> Např. že místo toho, aby látku přednášel pedagog, dostaně žák nastudovat si kapitolu a přednést jí třídě, pak o ní se třídou diskutovat atd...

Souhlas. Maximální zapojení všech, kdo chtějí.

JS:

> Stěžovala jsem si kamarádce, učitelce češtiny a ZSV na soukromé škole, že učím děcka ze ZŠ, co umí z matiky kulový, nedostávají domácí úkoly, nepíší písemky. A ona mi vysvětlila, že to je těžký, že když dětem pedagog dává domácí úkoly, chodí mu pak rodiče nadávat, že děti přetěžuje.

Viz výše - vzdělávání jako dobrovolné.

K:

Ano, ta systémová konformita je mor. Řešením je opačný postup, kterému říkám de-ovcizace.

DH:

> Nevím, jestli by se nedala alespoň částečně obnovit existence tovaryšství, kdy se tovaryš učí řemeslo u mistra, ne ve školní lavici.

Přesně tak. Systém učitel-žák je nejstarší ze všech vzdělávacích systému, a proto prověřený časem. Institucionální vzdělávání je naopak záležitost posledních 200 let.

N:

> Chápu, že spoustu věcí by si měl člověk umět najít, ale to v dnešní éře internetu umí téměř každý už sám od sebe.

Věřte nebo ne, ale pro mnoho lidí je efektivní vyhledávání nad jejich síly.

> u Dějepisu neklást důraz na přesné datumy, uvést jen pár podstatných

Na to, co je podstatné, ale bude víc názorů...


K tématu - Jak vzdělávat? Individuálně podle vloh každého jedince, vyučovat schopnostem pracovat s informacemi, rozpoznávat různé druhy manipulace - logické klamy, mediální, marketingové, politické. Nerozdělovat látku do předmětů, ale učit tak, jak jde reálný život. Zabránit tomu, aby se z jedince stala ovce, ale naopak rozvíjet jeho vlohy.

Kde a kdo? Ideálně v rodině - domácí vyučování rodičem, domácím učitelem, v malých skupinkách, v jednotřídce (zapojení a spolupráce). Spíše v terénu než ve třídách.

Za čí peníze? Hlavně rodičů. Ti ať se rozhodnou, do kterého z několika paralelních vzdělávacích systému dítě zapojí a popř. časem přeřadí do jiného.
Tito uživatelé poděkovali autorovi janj za příspěvek:
jaryn
odluka státu od korporací

Uživatelský avatar
Vojtech.Pikal
Příspěvky: 20247
Registrován: 19 srp 2010, 23:45
Profese: poslanec, informatik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 26396 poděkování
Dostal poděkování: 19341 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Vojtech.Pikal » 10 zář 2012, 15:30

Jenom tu řeknu, že díky přestupu v 3. třídě násobilku neumím dodnes a své matematické a logické uvažování považuji za velmi dobré.
Ostatně mám na to vysokoškolský diplom. (Pravda, dělení mi dodnes dělá problémy, ale to není matematické uvažování, matematické uvažování je umět počítat s výhodou.)
člen RV, AO, PO, ZO, FT a předsedající CF;
místopředseda sněmovny a poslanec za Olomoucký kraj, člen AO OlK
Profil|fb| Tel: 776635258

Uživatelský avatar
Ondrej.dj-bobr.Ulehla
Příspěvky: 1247
Registrován: 14 črc 2010, 22:42
Profese: zvuk, IT, auta, všehochuť
Bydliště: Praha/Brno/Otrokovice
Dal poděkování: 2161 poděkování
Dostal poděkování: 1293 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Ondrej.dj-bobr.Ulehla » 10 zář 2012, 17:14

Nikdy nezapomenu obličej jednoho přísedícího u mého reparátu z elektroniky (dostal jsem pětku), když mě u reparátu uviděl (já mu o pár týdnů předtím opravoval mobil na dost detailní hw úrovni včetně kalibrace vysokofrekvenčního modulu na spektrálním analyzéru), prohlásil "pane kolego, co vy tady děláte?" a já mu na to "no to já taky nějak furt nevim" :D
Od celopirátského názoru se lokálně pomalu začínám odchylovat (nebo on od mé maličkosti?), ale okolo strany se motám dál kvůli lidem (mám je rád) a na českém politickém trhu jsou Piráti pořád nejmenší zlo :D
2016/2017 flipped to XSFP MBTI co se na vojně naučíš, za to tě v civilu zavřou
porcelánové zařízení, spojující výhody umyvadla a klosetové mísy, se jmenuje umyvadlo (citace, třetí komentář)

berka
Příznivec Pirátů – Olomoucký kraj
Příspěvky: 8
Registrován: 26 led 2012, 15:56
Profese: žena v domácnosti, neprofes. knihovník
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 10 poděkování

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od berka » 10 zář 2012, 17:47

korry píše: Myslím, že by Piráti měli navrhnout nějakou konkrétní koncepci (a to nejen ve školství), přeci jen mi program přijde spíše obecný. Netvrdím, že to tak jiné strany nemají, ale i to je cesta ukázat jinou politiku. Přeci jen slib, že školství bude priorita říkají všichni ;). Ale jak na to, to neřekne nikdo.
Právě že s konkrétní koncepcí čehokoliv by neměla přijít žádná strana. Pokud má něco fungovat dlouhodobě, je potřeba celospolečenské shody. Co Piráti rozhodně můžou je iniciovat rozhovory o změnách, diskutovat s odbornou i laickou veřejností a snažit se prosadit i své myšlenky do jednotlivých oborů. Otázkou je, kolik vůbec máme v republice odborníků, kteří jsou schopni a ochotni přemýšlet o úplných změnách, nedržet se zajetých kolejích jen proto, že to tak je už 200 let.
Tito uživatelé poděkovali autorovi berka za příspěvky (celkem 2):
JirkaXDU, Lenka.Wagnerova

korry
Příznivec Pirátů – Jihočeský kraj
Příspěvky: 3
Registrován: 09 zář 2012, 18:49
Profese: učitel
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od korry » 10 zář 2012, 17:56

berka píše:Právě že s konkrétní koncepcí čehokoliv by neměla přijít žádná strana. Pokud má něco fungovat dlouhodobě, je potřeba celospolečenské shody. Co Piráti rozhodně můžou je iniciovat rozhovory o změnách, diskutovat s odbornou i laickou veřejností a snažit se prosadit i své myšlenky do jednotlivých oborů. Otázkou je, kolik vůbec máme v republice odborníků, kteří jsou schopni a ochotni přemýšlet o úplných změnách, nedržet se zajetých kolejích jen proto, že to tak je už 200 let.
Viděl bych to jinak - pokud s něčím nesouhlasím, musím navrhnout způsob jak to změnit. A ten způsob by měl být jasný, ne jen obecné "plky".
Jinak z výše uvedeného podle mě stále vylézá to, že i kdybychom chtěli změnu, není nikdo, kdo má na jakémkoliv stupni jasnou zodpovědnost. To že bysme se rádi věnovali dětem individuálně, je sice fajn, ale nikoho ze zodpovědných to vcelku to nezajímá. A pokud dojde k nějaké změně, všichni zainteresovaní ví, že i když se to nepovede, nic se jim nestane, protože za nic nezodpovídají. Tak proč by se vlastně snažili ...

Uživatelský avatar
Keram
Příznivec Pirátů – Plzeňský kraj
Příspěvky: 441
Registrován: 08 čer 2011, 09:36
Profese: Kontrolor
Bydliště: Nýrsko
Dal poděkování: 522 poděkování
Dostal poděkování: 251 poděkování

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Keram » 10 zář 2012, 21:35

Někdo tu zastává spíš volný režim výchovy, někdo možná i tvrdší. A proto bych jenom podotkl, že to nevyhovuje všem. Takže jakmile se změní systém od jednoho k druhému, vždycky na to nějaké děti doplatí. Teď je otázkou jestli víc dětí potřebuje tvrdou ruku, nebo naopak jim vyhovuje více volný režim.

A pokud má škola jenom učit a nevychovávat jak rádi někteří rodiče tvrdí, tak ať ukážou jak. Já si to dovést nedovedu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Keram za příspěvky (celkem 2):
Ivan Sirko, Ivo.Vlasaty
MERHAUT WIN: "PN jsou Brožovým nástrojem k manipulování PS. Samožerský anarchista, co má drzost kázat o svobodě a demokracii" :D

NEAKTIVNÍ! Takže s problémama ohledně YT kontaktujte jiné osoby!

Uživatelský avatar
Ivan Sirko
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 2721
Registrován: 04 úno 2011, 15:23
Profese: Putující filosof
Bydliště: Praha - 1
Dal poděkování: 10080 poděkování
Dostal poděkování: 2514 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak vzdělávat - problémy českého školství

Příspěvek od Ivan Sirko » 28 zář 2012, 12:22

Deset nejvzdělanějších zemí světa. Přesněji nejvíce vzdělávaných.

http://www.ceskapozice.cz/domov/veda-vz ... =ns_cnt_sp
"Moje představa demokrace je taková, že v ní nejslabší dostávají příležitost jako nejsilnější... Žádná země na světe momentálně neumí nic jiného, než projevit o své slabé blahosklonnou starost... Západní demokracie ve své dnešní podobě je jen zředěný faśismus... skutečnou demokracii nemůže dělat dvacet pánů usazených v centrále. Musí se vytvářet zdola, lidmi v každé vesnici."
- Gándhí

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host