Nominace Jana Hory do volby lídra pro komunální volby MČ P4 2022

Moderátoři: KoKS Praha, Pražští předsedající, PKS Praha, PMS Praha 4

Odpovědět

Podporuji nominaci Jana Hory do volby lídra pro komunální volby MČ P4 2022

Pro

10
91%

Zdržel se

1
9%
 
Celkem hlasujících: 11 - Celkem hlasů: 11

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3072
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4845 poděkování
Dostal poděkování: 6419 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Nominace Jana Hory do volby lídra pro komunální volby MČ P4 2022

Příspěvek od Jan.Hora »

Ahoj piráti a pirátky,

dlouze jsem uvažoval, jaká by měla být moje role v příštích komunálních volbách a v příštím volebním období.

Rozhodl jsem se nabídnout Vám svoji vizi a ucházet se o pozici lídra.

V současném volebním období jsem zastupitelem s gescemi IT a bezpečnost, komisi pro IT dokonce předsedám. První půlrok jsem byl taktéž radním pro IT.

Mé úspěchy z tohoto období jsou spíše skrovné, ostatně skoro půl roku mi trvalo, než jsem zjistil jak musím pozici v radě využívat, abych vůbec něco prosadil. Podařilo se mi v této době prosadit vstup do spolku Otevřená města (který stávající koalicí dodnes nebyl k mé lítosti a přes mé urgence dotažen) a zrušení interního předpisu, který umožňoval odmítat žádosti o informace dle zákona č.106 pomocí velmi obecné výmluvy. Po odvolání z rady jsem pak skrze komisi opakovaně žádal radu o umožnění online účasti na jednáních komisí a výborů a kritizoval nehospodárná či nekoncepční opatření a usiloval o modernizaci našich online služeb, zejména webu městské části - nicméně je to jako když hrách na stěnu hází, koalice ODSÁNO na tyto podněty nijak nereflektuje.

To mě přivádí k úvaze o přístupu občanů k komunální politice na městské části, ze které vychází má vize. Nalijme si čistého vína, většina občanů komunální politice nedává prioritu, přeje si hladké fungování, rozvoj veřejného prostoru v místě kde bydlí, rozvoj služeb. Nemá ale čas ani náladu do detailu sledovat chování politické reprezentace, pasivita, klientelismus a archaické způsoby řízení úřadu ze strany aktuální koalice tak zůstávají mimo zorné pole většiny veřejnosti. Výjimkou jsou pouze spolky, které se intenzivně zabývají zejména územním rozvojem - jejich členové však představují pouhý zlomek občanů žijících v naší městské části čítající cca 130 tisíc obyvatel, i když jsou velmi aktivní.

Má-li se naše městská část skutečně proměnit v lepší místo pro život, nestačí pouhé kosmetické změny. Proto potřebujeme v příštích volbách vybojovat silnou pozici, která nám umožní prosazovat velká, systémová (a na úřadě často nepopulární) opatření. Proto musíme oslovit systémovými opatřeními s přímým dopadem na velký počet obyvatel ty občany, kteří chodí volit, ale nezajímají se o komunální politiku do detailu. Zároveň je třeba adresovat aktuální témata v jednotlivých čtvrtích, která jsou v centru zájmu místních spolků. Pouze pokud zvládneme obojí, můžeme doufat v takový výsledek, který nám umožní náš program realizovat.

Vize pro Prahu 4

Mou vizí je úřad, který poskytuje služby komfortní formou, je efektivní, jepřitažlivý i jako zaměstnavatel a odběratel služeb. Pečuje o veřejný prostor a rozvíjí jednotlivé lokality (či podporuje jejich rozvoj) s citem a s velkým důrazem na charakter místa - tak aby každá čtvrť byla každý rok o něco lepším místem pro život.

Vize není něco, co stihnete uvést v život za týden, jde o dlouhodobý plán, přesahující jedno volební období. Proto je třeba určit priority, na které se v nadcházejícím volebním období zaměříme - tak abychom se co nejvíce posunuli k naplnění této vize.

Priority pro následující volební období

Priority, co nebudou vidět

Soustředit se jen na opatření co budou mít dobré PR je krátkozraké. Městskou část trápí systémové problémy, které je třeba řešit, i když za ně žádné body nezískáme. Konkrétně jsou mými prioritami následující oblasti

Změna způsobu přípravy rozpočtu, jeho čerpání a následné kontroly

Rozpočet je třeba nejen zprůhlednit pro kontrolu (zavedením CityVizoru). Je třeba jít mnohem dál a zajistit, že příprava a čerpání rozpočtů bude v mnohem větším detailu a bude připravována s důrazem na nabízené služby občanům. Praxe, kdy se jen každý rok o nějaké procento navýší výdaje a schodek se látá prodejem majetku, musí skončit

Změna personální politiky úřadu

Aktuálně prakticky nejde ověřit, který úředník má jaké úkoly, jak vypadá takzvaná "job description" jeho pozice, jestli chodí do práce, jestli plní úkoly řádně. Personální audit bude velmi nepopulárním opatřením, ale je třeba ho provést, optimalizovat činnosti úředníků a buď snížit jejich počet nebo zvýšit kvalitu a rozsah služeb (a ideálně obojí). Odměňování musí vycházet z kvality odvedené práce, ne z počtu odsezených let nebo ze známosti s některým politikem či vedoucím. Na některých odborech a odděleních to tak funguje, na jiných nikoliv. Musíme zajistit, že půjde o standard který platí v celém úřadě.

Otevření veřejných soutěží pro více subjektů na trhu

Poté, co ODSÁNO zrušilo naší novou směrnici k veřejným zakázkám, vrátila se praxe oslovování 2-3 "oblíbených" firem. Je třeba znovu zavést otevřené soutěže a kvalitu dodavatelů zajišťovat skrze vhodně nastavené a naprosto transparentní podmínky pro účast v soutěži o veřejnou zakázku. Je třeba umět nejen vybrat kvalitní dodavatele, ale také umět odlišit garážové firmy bez kompetence od nových firem na trhu, které sice ještě nemají historii dodávek pro veřejný sektor, ale prokazatelně přinášejí kvalitní know-how.

Výrazné posílení spolupráce s MHMP, včetně zastupitelstva a rady

Mnoho bolestí naší městské části nezvládneme bez pomoci, protože příspěvek na obyvatele z větší části připadá hlavnímu městu. Proto je nutné využívat dotačních programů na maximum, vytvořit dobré vztahy tam, kde ještě neexistují a aktivně získávat finance na velké projekty z úrovně hlavního města.

Uzdravení 4-majetkové

Městská firma 4-majetková má potenciál být zlatým dolem městské části, zdrojem financí pro další aktivity. Místo toho je dírou na peníze, která svůj úkol, tedy péči o městský majetek, nezvládá ani průměrně. Je třeba provést audit, zbavit se všech, kdo firmu používají jako kasičku na peníze nebo zdroj zakázek pro kamarády. Městský majetek lze spravovat efektivně a se ziskem a musí to být naše priorita.

Priority, co budou vidět

Služby, které fungují

Běžného obyvatele naší městské části nezajímají detaily toho, jak úřad funguje. To, na čem mu záleží jsou služby, které konzumuje. Přeje si dostat je pohodlně, s minimem čekání. Přeje si dostat srozumitelně a včas potřebné informace. Přeje si dostat reakci, pokud požádá o radu - reakci, která bude nejen správná, ale taky mu k něčemu bude. Je naším úkolem proměnit radnici v který slouží občanům své městské části. Změnit mentalitu vrchnosti, na mentalitu služby veřejnosti (public service).

Město, které žije

Pokud má městská část dlouhodobě prosperovat, musí být příjemným místem pro život pro všechny, kdo tu žijí - děti, studenti, mladí lidé, rodiny s dětmi, starší občané i senioři. To ale znamená, že občané musí mít v rozumné vzdálenosti příležitosti, jak trávit volný čas a musí mít kde odpočívat. Nestačí se zaměřit na jednu skupinu, je třeba podporovat volnočasové aktivity pro všechny věkové kategorie. Jedině tak městská část mladší lidi přiláká a starší si udrží. Při velikosti naší městské části potřebujeme podporovat různorodé aktivity ve velkém množství lokalit. K tomu má město různé nástroje, kromě propagace, dotací či pořádání vlastních akcí je třeba i dát veřejnosti v rozumné míře k dispozici i prostory financované z veřejných prostředků - například části školních sportovišť v době, kdy je školy nevyužívají.

Zkvalitňování veřejného prostoru

Zchátralé chodníky, zchátralé prvky parků, ošklivě vypadající prostory na sídlištích, rozbitá hřiště, nepořádek v ulicích. To je aktuální realita mnoha lokalit v městské části a je třeba systematicky pracovat na opravách a rozvoji v každé čtvrti. Jenže pokud chceme, aby měli obyvatelé své město rádi, musí se v něm cítit příjemně. Současný přístup několika málo větších investic nestačí, je třeba systematicky zlepšovat stav veřejného prostoru ve všech čtvrtích - jak skrze investice městské části, tak pomocí spolupráce s hlavním městem a pomocí nových programů. Vyšší náklady je možné financovat úsporami na provozu úřadu a zlepšením stavu 4-majetkové

Citlivě pojatý územní rozvoj

Územní rozvoj je citlivé téma, zejména proto že developeři se často snaží maximalizovat zisk a ignorují či upozaďují navýšení potřeb služeb, parkování či navýšení dopravy. To samozřejmě vede ke konfliktu se stávajícími obyvateli v lokalitě. Městská část musí zajistit, aby nebyl blokován rozvoj lokalit, ale zároveň tento rozvoj byl ku prospěchu lokality a nezhoršoval v ní život. To není lehký úkol, ale právě toto od nás aktivní občané a spolky očekávají - a my musíme najít způsob jak v této úloze obstát.

Tyhle priority nebude lehké uvést v život. Bude k tomu třeba dobrý, soudržný tým, který bude na jednotlivých bodech systematicky pracovat a takzvaně je "odmakat", složený z členů zastupitelského klubu, úředníků a odborníků. Kdo může být zastupitelem, určíte vy, členové MF. Kdo se jím skutečně stane určí voliči. Úředníky si vybereme jen do určité míry. To co ale lídr může ovlivnit je, kde vezmeme odborníky - v tomhle ohledu se hodlám opřít o strukturu krajských KETů, resortní a meziresortní týmy PSP.

Gesce

Mé hlavní gesce se samozřejmě nemění, rád bych pokračoval v tom, co jsem začal:

IT

Prioritou je zefektivnění zakázek, modernizace webu (jeho formy i obsahu), propojení služeb úřadu s Portálem Pražana a větší kooperace s hlavním městem, s Operátorem ICT a úzká spolupráce s Otevřenými městy. MČ má velmi malý rozpočet pro oblast IT a ani nemá IT jako separátní odbor. Budu usilovat o navýšení rozpočtu v souladu se strategií pro IT služby a oddělení IT do separátního odboru mimo odbor hospodářské správy, protože stávající organizační začlenění negativně ovlivňuje fungování IT na úřadě (IT je pojímáno jako technika a její podpora, což je jen zlomek toho, co má IT obsahovat)

Bezpečnost

Prioritou pro bezpečnost je nejen podpora terénních služeb, která probíhá už nyní, ale taky výrazně větší důraz na prevenci kyberkriminality. Zejména na kyberbezpečnost mladistvých, prevence kyberšikany a sexuálního (a jiného zneužívání). Mládež je těmito útoky nejvíce ohrožena a patřičné vzdělávání dětí, mládeže ale také jejich rodičů, učitelů a trenérů je naprosto nezbytná aktivita, jejíž podporu je třeba urychleně zavést. Další bod, který bych rád dotáhl, jsou rekonstrukce a ozvoj služeben a obecně podpora složek IZS. Policie, MP, hasiči i záchranka se dlouhodobě potýkají s nedostatkem lidí a nezájmem veřejnosti (s výjimkou excesů, kdy obdrží kritiku). Má-li být naše MČ bezpečná, je třeba hledat cesty, jak složky IZS nepřímo podpořit, aby svou práci mohli dělat v lepších podmínkách. Zároveň je třeba dohlížet, že zejména PČR a MP nebude své pravomoci zneužívat a případné excesy neprodleně řešit. Každé selhání jednotlivce totiž poškozuje důvěru veřejnosti ve sbor jako celek.

Takhle bych to viděl

Děkuji všem, co dočetli až na konce. Jsem připraven na vaše dotazy.

Honza

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Hora za příspěvky (celkem 7):
Matej.Sandor, Tibor.Vansa, Ondrej.Vojta, Josef.Vlach, Tomas.Liskutin, Vladimira.Sykorova, Helena.Buchtova

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3072
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4845 poděkování
Dostal poděkování: 6419 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nominace Jana Hory do volby lídra pro komunální volby MČ P4 2022

Příspěvek od Jan.Hora »

Přidávám odkaz na aktuální a úplný profil: https://lide.pirati.cz/profil/2947/

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Hora za příspěvek:
Matej.Sandor

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Ivana.Wurmova
Člen KS Praha
Příspěvky: 8
Registrován: 08 zář 2019, 20:26
Dostal poděkování: 14 poděkování

Re: Nominace Jana Hory do volby lídra pro komunální volby MČ P4 2022

Příspěvek od Ivana.Wurmova »

Uživatelský avatar
Ladislav.Dvorak
Místní předsednictvo
Příspěvky: 457
Registrován: 08 led 2018, 11:07
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 1079 poděkování
Dostal poděkování: 979 poděkování

Re: Nominace Jana Hory do volby lídra pro komunální volby MČ P4 2022

Příspěvek od Ladislav.Dvorak »

Ahoj @Jan.Hora,
ačkoliv máš již nasbíranou podporu, rád bych tě poprosil, zda bys sem mohl vypsat veškeré funkce a závazky vůči Pirátské straně, které jsou nyní s tebou spojené a to i s časovou náročností.
Dále bych se chtěl zeptat kolik času budeš moci reálně věnovat kampani a posléze i případnému mandátu v zastupitelstvu a zda jsi případně ochoten být opět uvolněným radním.
Jak se stavíš k otázce uvolněný zastupitel MČ/neuvolněný zastupitel MHMP.

Děkuji

Tito uživatelé poděkovali autorovi Ladislav.Dvorak za příspěvek:
Helena.Buchtova
MS P4 | ladislav.dvorak@pirati.cz | mobil: 72I 72I 2O2
Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3072
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4845 poděkování
Dostal poděkování: 6419 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nominace Jana Hory do volby lídra pro komunální volby MČ P4 2022

Příspěvek od Jan.Hora »

Aktuální stav mých povinností spojených s piráty:

1) Zastupitel MČ P4 (v průměru cca do 2h týdně + konání zastupitelstva 1/2 dne 1x za 2-3 měsíce)
2) Zastupitel (v průměru cca 4h týdně + konání zastupitelstva 12-18h 1x měsíčně)
3) člen PKS Praha (v průměru cca 8h týdně)
4) člen RT VB, vedoucí podtýmu zbraně (v průměru tak 4h měsíčně, ale to odhaduju opravdu od oka, činnost je poměrně nárazová a špatně se mi to vyhodnocuje)
5) vedoucí KET IT (cca 1h týdně, většina aktivit má přesah s mandátem zastupitele a započítal jsem je už tam)
6) člen KET Bezpečnost (cca 1h týdně, většina aktivit má přesah s mandátem zastupitele a započítal jsem je už tam)

Snad jsem na nic nezapomněl. V součtu se tedy jedná o rozsah kolem 20h týdně (s tím že to kolísá podle zastupitelstev, komisí a výborů). Díkybohu mám celkem chápavého šéfa a odolnou manželku, jinak by se to nedalo stíhat.

Kampani v roli roli lídra to člověk musí pojmout velmi intenzivně a jsem toho názorů, že cokoliv jiného než "věnuju všechen čas který budu mít k dispozici" je špatná odpověď. Ke konci horké fáze kampaně jsem připraven vzít si i dovolenou, abych mohl "být všude a pořád". V případě kandidatury na nižší pozici se zapojím v intenzitě odpovídající té pozici, tedy samozřejmě o něco nižší - budu se soustředit primárně na Braník a Krč.

Mandát zastupitele pak záleží na povolební situaci. Vzhledem k aktuálnímu stavu "zákopové války", který nejspíš přetrvá i po volbách si myslím, že bude opět výrazný rozdíl mezi rolí zastupitele opozičního (kdy člověk může tak leda navrhovat opatření a psát texty o tom, jak bylo odmítnuto) a koaličního (kdy bude moci prosadit spoustu věcí). Rád bych věnoval roli zastupitele více času než nyní, myslím si že aspoň 4 hodiny týdně v roli opozičního zastupitele a 8h týdně v roli koaličního je minimum, které je pro neuvolněnou funkci už smysluplné (záleží hodně i na gesci samozřejmě).

Diskuse o pozici v radě je ještě trochu předčasná, za 9 měsíců se toho v životě mém i mých blízkých může stát docela hodně. Pokud ale k žádným změnám nedojde, bude záležet na pozici v povolebním vyjednávání. Starosta musí být uvolněný, naše MČ je příliš velká na to, aby se dala uřídit jako vedlejšák. V roli radního záleží hodně na gescích, moje osobní preference jsou IT a Bezpečnost v roli neuvolněného radního. Na rovinu uvádím že hlavním důvodem je moje práce, kterou mám rád, baví mě a naplňuje a nechci ji úplně opustit (redukce úvazku ve hře ale bude).

Otázku souběhu mandátů na kraji a na hlavním městě vidím tak, že paradoxně kombinace jednoho uvolněného a jednoho neuvolněného mandátu je až na výjimky (k nim později) zvládnutelná - Pirát "na plný úvazek" si může svůj čas organizovat jak potřebuje - a kdo to umí, zvládne k uvolněné roli přibrat i neuvolněnou. Výjimkou jsou role starosty větší MČ/primátora a role uvolněných radních HMP. Jejich povinnosti jsou tak rozsáhlé, že se k tomu neuvolněná role zvládnout nedá.

Co považuju za větší problém se možná bude zdát neobvyklé - je to souběh dvou neuvolněných mandátů. Z mé vlastní zkušenosti vím, že je to naprostý "masakr", kde jeden z těch mandátů prostě trpí menší časovou dotací, v mém případě je to ten "čtyřkový" (notabene když většina zastupitelů má i nějakou úlohu v odborných týmech nebo vedení MS či KS). Z toho důvodu jsem se rozhodl neucházet se o nominaci pro volby do ZHMP - pokud by nedej bože došlo k situaci kdy bychom byli v obou zastupitelstvech v opozici nebo na P4 v opozici a na HMP v koalici (což je pravděpodobnější scénář), nezvládal bych kvalitně plnit roli lídra opozice na P4 a zároveň gesčního zastupitele na HMP. A do takové situace se po zkušenosti z tohoto volebního období dostat nechci. Nehodlám ani obhajovat mandát v PKS, který mi vyprší na podzim (rád bych pouze zůstal vedoucím týmu krajských předsedajících). V příštím volebním období se, co se práce pro Piráty týká, chci soustředit primárně na P4 a na svou práci v odborných týmech strany.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Hora za příspěvky (celkem 2):
Ladislav.Dvorak, Helena.Buchtova

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Odpovědět

Zpět na „Místní fórum Praha 4“