Ahoj piráti a pirátky,
dlouze jsem uvažoval, jaká by měla být moje role v příštích komunálních volbách a v příštím volebním období.
Rozhodl jsem se nabídnout Vám svoji vizi a ucházet se o pozici lídra.
V současném volebním období jsem zastupitelem s gescemi IT a bezpečnost, komisi pro IT dokonce předsedám. První půlrok jsem byl taktéž radním pro IT.
Mé úspěchy z tohoto období jsou spíše skrovné, ostatně skoro půl roku mi trvalo, než jsem zjistil jak musím pozici v radě využívat, abych vůbec něco prosadil. Podařilo se mi v této době prosadit vstup do spolku Otevřená města (který stávající koalicí dodnes nebyl k mé lítosti a přes mé urgence dotažen) a zrušení interního předpisu, který umožňoval odmítat žádosti o informace dle zákona č.106 pomocí velmi obecné výmluvy. Po odvolání z rady jsem pak skrze komisi opakovaně žádal radu o umožnění online účasti na jednáních komisí a výborů a kritizoval nehospodárná či nekoncepční opatření a usiloval o modernizaci našich online služeb, zejména webu městské části - nicméně je to jako když hrách na stěnu hází, koalice ODSÁNO na tyto podněty nijak nereflektuje.
To mě přivádí k úvaze o přístupu občanů k komunální politice na městské části, ze které vychází má vize. Nalijme si čistého vína, většina občanů komunální politice nedává prioritu, přeje si hladké fungování, rozvoj veřejného prostoru v místě kde bydlí, rozvoj služeb. Nemá ale čas ani náladu do detailu sledovat chování politické reprezentace, pasivita, klientelismus a archaické způsoby řízení úřadu ze strany aktuální koalice tak zůstávají mimo zorné pole většiny veřejnosti. Výjimkou jsou pouze spolky, které se intenzivně zabývají zejména územním rozvojem - jejich členové však představují pouhý zlomek občanů žijících v naší městské části čítající cca 130 tisíc obyvatel, i když jsou velmi aktivní.
Má-li se naše městská část skutečně proměnit v lepší místo pro život, nestačí pouhé kosmetické změny. Proto potřebujeme v příštích volbách vybojovat silnou pozici, která nám umožní prosazovat velká, systémová (a na úřadě často nepopulární) opatření. Proto musíme oslovit systémovými opatřeními s přímým dopadem na velký počet obyvatel ty občany, kteří chodí volit, ale nezajímají se o komunální politiku do detailu. Zároveň je třeba adresovat aktuální témata v jednotlivých čtvrtích, která jsou v centru zájmu místních spolků. Pouze pokud zvládneme obojí, můžeme doufat v takový výsledek, který nám umožní náš program realizovat.
Vize pro Prahu 4
Mou vizí je úřad, který poskytuje služby komfortní formou, je efektivní, jepřitažlivý i jako zaměstnavatel a odběratel služeb. Pečuje o veřejný prostor a rozvíjí jednotlivé lokality (či podporuje jejich rozvoj) s citem a s velkým důrazem na charakter místa - tak aby každá čtvrť byla každý rok o něco lepším místem pro život.
Vize není něco, co stihnete uvést v život za týden, jde o dlouhodobý plán, přesahující jedno volební období. Proto je třeba určit priority, na které se v nadcházejícím volebním období zaměříme - tak abychom se co nejvíce posunuli k naplnění této vize.
Priority pro následující volební období
Priority, co nebudou vidět
Soustředit se jen na opatření co budou mít dobré PR je krátkozraké. Městskou část trápí systémové problémy, které je třeba řešit, i když za ně žádné body nezískáme. Konkrétně jsou mými prioritami následující oblasti
Změna způsobu přípravy rozpočtu, jeho čerpání a následné kontroly
Rozpočet je třeba nejen zprůhlednit pro kontrolu (zavedením CityVizoru). Je třeba jít mnohem dál a zajistit, že příprava a čerpání rozpočtů bude v mnohem větším detailu a bude připravována s důrazem na nabízené služby občanům. Praxe, kdy se jen každý rok o nějaké procento navýší výdaje a schodek se látá prodejem majetku, musí skončit
Změna personální politiky úřadu
Aktuálně prakticky nejde ověřit, který úředník má jaké úkoly, jak vypadá takzvaná "job description" jeho pozice, jestli chodí do práce, jestli plní úkoly řádně. Personální audit bude velmi nepopulárním opatřením, ale je třeba ho provést, optimalizovat činnosti úředníků a buď snížit jejich počet nebo zvýšit kvalitu a rozsah služeb (a ideálně obojí). Odměňování musí vycházet z kvality odvedené práce, ne z počtu odsezených let nebo ze známosti s některým politikem či vedoucím. Na některých odborech a odděleních to tak funguje, na jiných nikoliv. Musíme zajistit, že půjde o standard který platí v celém úřadě.
Otevření veřejných soutěží pro více subjektů na trhu
Poté, co ODSÁNO zrušilo naší novou směrnici k veřejným zakázkám, vrátila se praxe oslovování 2-3 "oblíbených" firem. Je třeba znovu zavést otevřené soutěže a kvalitu dodavatelů zajišťovat skrze vhodně nastavené a naprosto transparentní podmínky pro účast v soutěži o veřejnou zakázku. Je třeba umět nejen vybrat kvalitní dodavatele, ale také umět odlišit garážové firmy bez kompetence od nových firem na trhu, které sice ještě nemají historii dodávek pro veřejný sektor, ale prokazatelně přinášejí kvalitní know-how.
Výrazné posílení spolupráce s MHMP, včetně zastupitelstva a rady
Mnoho bolestí naší městské části nezvládneme bez pomoci, protože příspěvek na obyvatele z větší části připadá hlavnímu městu. Proto je nutné využívat dotačních programů na maximum, vytvořit dobré vztahy tam, kde ještě neexistují a aktivně získávat finance na velké projekty z úrovně hlavního města.
Uzdravení 4-majetkové
Městská firma 4-majetková má potenciál být zlatým dolem městské části, zdrojem financí pro další aktivity. Místo toho je dírou na peníze, která svůj úkol, tedy péči o městský majetek, nezvládá ani průměrně. Je třeba provést audit, zbavit se všech, kdo firmu používají jako kasičku na peníze nebo zdroj zakázek pro kamarády. Městský majetek lze spravovat efektivně a se ziskem a musí to být naše priorita.
Priority, co budou vidět
Služby, které fungují
Běžného obyvatele naší městské části nezajímají detaily toho, jak úřad funguje. To, na čem mu záleží jsou služby, které konzumuje. Přeje si dostat je pohodlně, s minimem čekání. Přeje si dostat srozumitelně a včas potřebné informace. Přeje si dostat reakci, pokud požádá o radu - reakci, která bude nejen správná, ale taky mu k něčemu bude. Je naším úkolem proměnit radnici v který slouží občanům své městské části. Změnit mentalitu vrchnosti, na mentalitu služby veřejnosti (public service).
Město, které žije
Pokud má městská část dlouhodobě prosperovat, musí být příjemným místem pro život pro všechny, kdo tu žijí - děti, studenti, mladí lidé, rodiny s dětmi, starší občané i senioři. To ale znamená, že občané musí mít v rozumné vzdálenosti příležitosti, jak trávit volný čas a musí mít kde odpočívat. Nestačí se zaměřit na jednu skupinu, je třeba podporovat volnočasové aktivity pro všechny věkové kategorie. Jedině tak městská část mladší lidi přiláká a starší si udrží. Při velikosti naší městské části potřebujeme podporovat různorodé aktivity ve velkém množství lokalit. K tomu má město různé nástroje, kromě propagace, dotací či pořádání vlastních akcí je třeba i dát veřejnosti v rozumné míře k dispozici i prostory financované z veřejných prostředků - například části školních sportovišť v době, kdy je školy nevyužívají.
Zkvalitňování veřejného prostoru
Zchátralé chodníky, zchátralé prvky parků, ošklivě vypadající prostory na sídlištích, rozbitá hřiště, nepořádek v ulicích. To je aktuální realita mnoha lokalit v městské části a je třeba systematicky pracovat na opravách a rozvoji v každé čtvrti. Jenže pokud chceme, aby měli obyvatelé své město rádi, musí se v něm cítit příjemně. Současný přístup několika málo větších investic nestačí, je třeba systematicky zlepšovat stav veřejného prostoru ve všech čtvrtích - jak skrze investice městské části, tak pomocí spolupráce s hlavním městem a pomocí nových programů. Vyšší náklady je možné financovat úsporami na provozu úřadu a zlepšením stavu 4-majetkové
Citlivě pojatý územní rozvoj
Územní rozvoj je citlivé téma, zejména proto že developeři se často snaží maximalizovat zisk a ignorují či upozaďují navýšení potřeb služeb, parkování či navýšení dopravy. To samozřejmě vede ke konfliktu se stávajícími obyvateli v lokalitě. Městská část musí zajistit, aby nebyl blokován rozvoj lokalit, ale zároveň tento rozvoj byl ku prospěchu lokality a nezhoršoval v ní život. To není lehký úkol, ale právě toto od nás aktivní občané a spolky očekávají - a my musíme najít způsob jak v této úloze obstát.
Tyhle priority nebude lehké uvést v život. Bude k tomu třeba dobrý, soudržný tým, který bude na jednotlivých bodech systematicky pracovat a takzvaně je "odmakat", složený z členů zastupitelského klubu, úředníků a odborníků. Kdo může být zastupitelem, určíte vy, členové MF. Kdo se jím skutečně stane určí voliči. Úředníky si vybereme jen do určité míry. To co ale lídr může ovlivnit je, kde vezmeme odborníky - v tomhle ohledu se hodlám opřít o strukturu krajských KETů, resortní a meziresortní týmy PSP.
Gesce
Mé hlavní gesce se samozřejmě nemění, rád bych pokračoval v tom, co jsem začal:
IT
Prioritou je zefektivnění zakázek, modernizace webu (jeho formy i obsahu), propojení služeb úřadu s Portálem Pražana a větší kooperace s hlavním městem, s Operátorem ICT a úzká spolupráce s Otevřenými městy. MČ má velmi malý rozpočet pro oblast IT a ani nemá IT jako separátní odbor. Budu usilovat o navýšení rozpočtu v souladu se strategií pro IT služby a oddělení IT do separátního odboru mimo odbor hospodářské správy, protože stávající organizační začlenění negativně ovlivňuje fungování IT na úřadě (IT je pojímáno jako technika a její podpora, což je jen zlomek toho, co má IT obsahovat)
Bezpečnost
Prioritou pro bezpečnost je nejen podpora terénních služeb, která probíhá už nyní, ale taky výrazně větší důraz na prevenci kyberkriminality. Zejména na kyberbezpečnost mladistvých, prevence kyberšikany a sexuálního (a jiného zneužívání). Mládež je těmito útoky nejvíce ohrožena a patřičné vzdělávání dětí, mládeže ale také jejich rodičů, učitelů a trenérů je naprosto nezbytná aktivita, jejíž podporu je třeba urychleně zavést. Další bod, který bych rád dotáhl, jsou rekonstrukce a ozvoj služeben a obecně podpora složek IZS. Policie, MP, hasiči i záchranka se dlouhodobě potýkají s nedostatkem lidí a nezájmem veřejnosti (s výjimkou excesů, kdy obdrží kritiku). Má-li být naše MČ bezpečná, je třeba hledat cesty, jak složky IZS nepřímo podpořit, aby svou práci mohli dělat v lepších podmínkách. Zároveň je třeba dohlížet, že zejména PČR a MP nebude své pravomoci zneužívat a případné excesy neprodleně řešit. Každé selhání jednotlivce totiž poškozuje důvěru veřejnosti ve sbor jako celek.
Takhle bych to viděl
Děkuji všem, co dočetli až na konce. Jsem připraven na vaše dotazy.
Honza