Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Forum pro vše kolem transformace

Moderátor: Republikové předsednictvo - asistenti

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jaroslava.Vatay
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 44
Registrován: 22 říj 2017, 22:47
Profese: mediátor, lektor, kouč, produkční
Bydliště: Vršovická 1429/68, Praha 10
Dal poděkování: 110 poděkování
Dostal poděkování: 81 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Jaroslava.Vatay »

Východiska:

Teď se nacházíš ve vlákně: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení Můžeš také přidat svůj názor / pohled v dalším vlákně: Diskuze A) způsob výběru vedoucích odborů

Piráti jako strana rostou, a to velmi překotně. Procesy a systémy, které fungovaly pro desítky nebo nízké stovky komunikujících lidí, nefungují už teď pro vyšší stovky aktivních Pirátů a příznivců. A bude hůř. Nebo vlastně líp :-) , protože je samozřejmě dobře, že je nás stále víc!

V menším počtu lidí, kdy se víceméně všichni mezi sebou znali, šlo fungovat na principu hejna a většina věcí, včetně například poskytování administrativní a organizační podpory, šla dělat dobrovolnicky a velmi part-time.

Teď ale velmi rychle rosteme a mnozí jsou zde noví. Stará garda má plné ruce práce v Parlamentu, nemají čas na ostatní a ani jim se nedostává dostatečné podpory. Je nás hodně, ale málo je nás opravdu zkušených. Proto je potřeba se o trochu víc zkoordinovat. Nebo se nebudeme bát říct rovnou “zorganizovat”? :-) Říkejme tomu třeba “lépe organizované hejno” ...

Na projektu “upgradu” (rozuměj: “transformace směrem nahoru”) nám jde primárně o zlepšení fungování podpůrné, administrativní části strany. Tedy hlavně odborů, které budou musí poskytovat stále lepší a masivnější podporu jak poslancům, regionálním sdružením a členům, tak také grass-roots, spontánním aktivitám zespoda a volebním týmům pro letošní (a budoucí) volby.

Sekundárně nám jde o zapojení většího počtu lidí z regionů a hledáme také způsob, jak mezi Piráty přivést více žen.
Všechno to děláme proto, aby Piráti lépe fungovali a dosáhli svých společných cílů. Tedy kýžených změn v české politice.

Nyní přinášíme první hmatatelné kroky z uprgadu, které je potřeba udělat a ty se na nich můžeš podílet.
:!: :arrow: Zapoj se do dvou diskuzí. Napiš nám zde svoje vzkazy a nápady. Těšíme se na diskuzi.


Za tým upgradu Michal Novák, Olga Richterová a Jaroslava Vatay

Prosíme nezapomeň se vyjádřit v obou vláknech:
  1. způsob výběru vedoucích odborů
  2. způsob pořádání výběrových řízení - v tomto vláknu se nacházíš

Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení
Východisko:
  • Ze zkušenosti s výběrem poslaneckých asistentů a ze zkušenosti z volební kampaně vyvstala otázka jestli je vždy nejlepší dělat dlouhá výběrová řízení.
  • Potřebujeme flexibilnější pravidla pro případy, kdy musíme rychle najmou pracovníka, když hrozí nebezpečí z prodlení, jde-li o krátkodobou pozici/projekt nebo o relativně jednoduchou pozici.
  • Zároveň potřebujeme návod jak postupovat, abychom si uchovali transparentnost (ta může někdy nahradit nutnost výběrového řízení).
Diskuze: Hledáme tzv. zrychlený režim -- > např. ohlásí se záměr jmenovat tuto pozici a do týdne, když nebude námitka, tak se může přistoupit k podepsání smlouvy. To se může týkat například i najímání lidí na krátkodobé projekty nepřesahující 3 měsíce. Další možností je vyhlášení výběrového řízení v tzv. zkráceném režimu, které např. bude trvat jen jeden týden.
:idea: Hlavní myšlenkou je, aby si vedoucí projektů mohli vyargumentovat a obhájit před ostatními potřebu pozice a také důvody rychlosti výběru konkrétního člověka.
Prosíme diskutujte do 16. 4., 12:00 hodin, abychom mohli na další setkání (20. 4.) zhodnotit výsledky a vytvořit závěry z diskuze. Děkujeme.

:idea: :arrow: - pozn.: centrum výběrového řízení, chápejte v rámci významu "assessment centrum"
- nejedná se o členský podnět. Tato diskuze je nápomocná jako podklad k rozhodnutí pro upgrade tým pro návrhy řešení.
Motto: "Slouží to mně, ostatním i vyššímu smyslu"?

Jaroslava Vatay
Facilitátorka, lektorka, produkční
jaroslava.vatay@pirati.cz, tel. +420777885322
  • Projektová manažerka: Nové Pice | Mediátorka a facilitátorka (členka mediačního týmu) | Komunikace a kultura | Občanský aktivismus
Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1736
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4566 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Nevýhodou výběrových řízení IMHO je, že do značné míry staví na stejnou startovní čáru ty nevyzkoušené s těmi vyzkoušenými. Přitom přirozenější postup, který člověk běžně používá, je vyselektovat ty, se kterými mám špatnou zkušenost a upřednostnit ty, se kterými mám zkušenost dobrou.
Na úřadech se poměrně zaběhl institut "vnitřního výběrového řízení" - na pozici se mohou nejprve hlásit ti, kteří již jsou zaměstnanci. U nás by to mohli být možná ti, kteří třeba v posledních dvou třech letech zastávali obdobnou funkci. Teprve, když takto není kandidát vybrán, otevírá se výběrko "veřejnosti". Nevýhodou je vyvolávání určité vnitřní fluktuace a relativní uzavřenost, která ztěžuje novým schopným lidem získávat zkušenosti a zapojit se.
Napadají mě režimy tři:
a) Rychlý - věc je neodkladná a přímý nadřízený má vhodného kandidáta - za sebe bych rád, aby takový režim ještě před otevřením pro námitky odsouhlasil nějaký další orgán - nadřízené předsednictvo?
b) Vnitřní - pozice je vysoce kvalifikovaná nebo politicky velmi citlivá - je třeba vybrat spolehlivého, raději prověřeného kandidáta
c Otevřený
Tito uživatelé poděkovali autorovi Milan.Dadourek za příspěvky (celkem 6):
Vojtech.Pikal, Jaroslava.Vatay, Ondrej.Profant, Vladislava.Smith, Giuseppe.Maiello, Lenka.Kozlova

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Jaroslava.Vatay
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 44
Registrován: 22 říj 2017, 22:47
Profese: mediátor, lektor, kouč, produkční
Bydliště: Vršovická 1429/68, Praha 10
Dal poděkování: 110 poděkování
Dostal poděkování: 81 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Jaroslava.Vatay »

Milan.Dadourek píše: 31 bře 2018, 09:44 Nevýhodou výběrových řízení IMHO je, že do značné míry staví na stejnou startovní čáru ty nevyzkoušené s těmi vyzkoušenými. Přitom přirozenější postup, který člověk běžně používá, je vyselektovat ty, se kterými mám špatnou zkušenost a upřednostnit ty, se kterými mám zkušenost dobrou.
Na úřadech se poměrně zaběhl institut "vnitřního výběrového řízení" - na pozici se mohou nejprve hlásit ti, kteří již jsou zaměstnanci. U nás by to mohli být možná ti, kteří třeba v posledních dvou třech letech zastávali obdobnou funkci. Teprve, když takto není kandidát vybrán, otevírá se výběrko "veřejnosti". Nevýhodou je vyvolávání určité vnitřní fluktuace a relativní uzavřenost, která ztěžuje novým schopným lidem získávat zkušenosti a zapojit se.
Napadají mě režimy tři:
a) Rychlý - věc je neodkladná a přímý nadřízený má vhodného kandidáta - za sebe bych rád, aby takový režim ještě před otevřením pro námitky odsouhlasil nějaký další orgán - nadřízené předsednictvo?
b) Vnitřní - pozice je vysoce kvalifikovaná nebo politicky velmi citlivá - je třeba vybrat spolehlivého, raději prověřeného kandidáta
c Otevřený

Díky za příspěvěk do diskuze, za přinesení nápadů a také sepsání i některých rizik s nimi spojenými.
Motto: "Slouží to mně, ostatním i vyššímu smyslu"?

Jaroslava Vatay
Facilitátorka, lektorka, produkční
jaroslava.vatay@pirati.cz, tel. +420777885322
  • Projektová manažerka: Nové Pice | Mediátorka a facilitátorka (členka mediačního týmu) | Komunikace a kultura | Občanský aktivismus
Uživatelský avatar
Rostislav.Reha
Republikový výbor
Příspěvky: 5254
Registrován: 15 říj 2013, 12:16
Profese: informatik
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 7637 poděkování
Dostal poděkování: 8838 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Rostislav.Reha »

Jde o to, aby ty zrychlene vyberka nebyly zneuzitelne - tedy aby byly predem definovane organy, ktere maji pravomoc je schvalit a aby vzdy slo jen o smlouvy na dobu urcitou kratsi rekneme 1 rok. Urcite krajska fora, vzdy podle pusobnosti, protoze ty maji dost informaci ke konkretni pozici i jeji obsazenim. Je otazka, jak to resit v centru - varianta je nechat to schvalit RV, nebo primo CF - ja moc nepredpokladam, ze by se neco takoveho delo 3x do mesice, to bude spise vyjimka jednou za rok.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Rostislav.Reha za příspěvky (celkem 4):
Marek.Necada, Vit.Fux, Lenka.Kozlova, Jaroslava.Vatay

Neverim na mensi zlo. Je jen velke zlo a zlo, co zatim nemelo sanci vyrust.
exJunior clen KK.
Podporuji myšlenky Renesance Pirátů. web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Kornelia.Gottmannova
Místní předsednictvo
Příspěvky: 419
Registrován: 20 lis 2017, 10:26
Profese: manažerka podpory prodeje
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 1603 poděkování
Dostal poděkování: 966 poděkování

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Kornelia.Gottmannova »

Souhlasím se zrychlenými výběrovými řízeními i s tím, aby měli přednost "prověření" kandidáti. Abychom si ovšem zachovali transparentnost, měly by existovat určitá pravidla (jednoduchá), která je nutno dodržet vždy a garantem jejich dodržování by mohl být personální odbor.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Kornelia.Gottmannova za příspěvek:
Jaroslava.Vatay
Uživatelský avatar
Daniel.Galuszka
Mediální odbor
Příspěvky: 702
Registrován: 30 lis 2017, 19:52
Profese: social media team
Dal poděkování: 434 poděkování
Dostal poděkování: 790 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Daniel.Galuszka »

Co se týče výběrových řízení, mám několik věcí zejména k jejich průběhu.
1) Myslím si, že by mohlo hodně nepříjemností do příště ušetřit, kdyby si mohl kandidát na pozici zjistit informace o řízení z nějakého jednoho místa. Například by tam mohla být kolonka, do které by dotyčný zadal svůj e-mail a vyjelo by mu potvrzení, že PO jeho CV zaregistrovalo a dotyčný je tak ve výběrovém procesu. V opačném případě mají lidé tendenci psát maily PO a ptát se na to, zdali se jejich žádost někam neztratila, což už tak přehlcené PO zahlcuje prací. Pokud byste se báli zneužití, tak by uchazečům mohl mailem přijít po odeslání formuláře nějaký kód, jenž by byl klíčem do oné příslušné kolonky. V případě kódu by informace mohl být obsáhlejší a nemusely by se omezovat jen na ne/zaregistrován, ale třeba konkrétní pozice a stav řízení.
2) Líbilo by se mi nějaké intiutivnější a přehlednější rozhraní (například na pirati.cz), kde by veřejnost mohla sledovat, v jaké fázi jsou která výběrová řízení (například 1. kolo = selekce CV, 2. kolo = AC, 3. kolo = individuální pohovory). Fórum mi v tom nepřijde úplně nejlepší.
3) Online inzeráty by se měly naučit nějaké časové uzavření. Mnohokrát se stalo, že v inzerátech byla informace o deadlinu přihlašování se, ale online formulář běžel i nadále (je jednoduché opomenout jej vypnout manuálně).
4) HR manager by měl mít maximální možné množšství pravomocí, aby se urychlil celkový proces a jednotlivé kroky nemusely být schvalované vyššími instancemi.
5) Je třeba mít nastavený komplexní postup včetně časové dotace na konkrétní řízení. V případě výběrových řízení na asistenty poslanců si mnoho lidí stěžovalo na to, že se přihlásili, ale už nedostávali žádné informace o průběhu řízení (tedy ani to, zdali třeba v 2. kole uspěli nebo ne). To by ale mohl řešit i výše zmíněný bod č. 1
Tito uživatelé poděkovali autorovi Daniel.Galuszka za příspěvky (celkem 4):
Petr.Vileta, Lenka.Kozlova, Jaroslava.Vatay, Jana.Kolarikova
Uživatelský avatar
Jaroslava.Vatay
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 44
Registrován: 22 říj 2017, 22:47
Profese: mediátor, lektor, kouč, produkční
Bydliště: Vršovická 1429/68, Praha 10
Dal poděkování: 110 poděkování
Dostal poděkování: 81 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Jaroslava.Vatay »

Děkuji všem za účast na diskuzi.
:D
Setkání Strategického týmu a pracovní skupiny se koná 20. dubna 2018, do 15:30 v PiCe.
Další informace v zápisech na fóru.
Motto: "Slouží to mně, ostatním i vyššímu smyslu"?

Jaroslava Vatay
Facilitátorka, lektorka, produkční
jaroslava.vatay@pirati.cz, tel. +420777885322
  • Projektová manažerka: Nové Pice | Mediátorka a facilitátorka (členka mediačního týmu) | Komunikace a kultura | Občanský aktivismus
Uživatelský avatar
Jaroslava.Vatay
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 44
Registrován: 22 říj 2017, 22:47
Profese: mediátor, lektor, kouč, produkční
Bydliště: Vršovická 1429/68, Praha 10
Dal poděkování: 110 poděkování
Dostal poděkování: 81 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Jaroslava.Vatay »

Milan.Dadourek píše: 31 bře 2018, 09:44 Nevýhodou výběrových řízení IMHO je, že do značné míry staví na stejnou startovní čáru ty nevyzkoušené s těmi vyzkoušenými.
Ahoj Milane,
ty a mnoho lidí vložilo do této diskuze energii. Pro potřeby upgradu a hlavně lepší analýzy z této diskuze - mám na tebe pár dotazů k tomu co píšeš, abychom si více rozuměli, věděli co čím myslíš a mohli z toho udělat nějaké závěry. Budu ráda, když doplníš tvůj post či odpovíš na dotazy. Děkuji Jaroslava.

K lepšímu porozumění (autora) je dobré vyjasnit pojmy:
  • Kdo je, pro tebe, "ten vyzkoušený" a "nevyzkoušený"?
  • V čem ty vidíš konkrétně nevýhody VŘ a třeba najdeš i nějakou výhodu VŘ, stejné startovací pozice.
Děkuji
Motto: "Slouží to mně, ostatním i vyššímu smyslu"?

Jaroslava Vatay
Facilitátorka, lektorka, produkční
jaroslava.vatay@pirati.cz, tel. +420777885322
  • Projektová manažerka: Nové Pice | Mediátorka a facilitátorka (členka mediačního týmu) | Komunikace a kultura | Občanský aktivismus
Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1736
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4566 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Jaroslava.Vatay píše: 17 dub 2018, 18:58 K lepšímu porozumění (autora) je dobré vyjasnit pojmy:
  • Kdo je, pro tebe, "ten vyzkoušený" a "nevyzkoušený"?
  • V čem ty vidíš konkrétně nevýhody VŘ a třeba najdeš i nějakou výhodu VŘ, stejné startovací pozice.
"vyzkoušený" = ten, jehož práci jsem si již měl možnost v obdobné roli ověřit (už pro mne dělal a vím že je ne/spolehlivý, ne/šikovný, výsledek byl dobrý...). Když půjdu k truhláři zadat skříň, prvně zamířím k tomu, který mi už před tím něco k mé spokojenosti udělal - šetří to náklady na riziko, komunikaci, vysvětlování... Samozřejmě to můžu nějak zahrnout do kriterií VŘ, ale pak to často pohříchu působí účelově...

Výhodou stejné start čáry je a contrario k nevýhodám větší otevřenost a teoreticky větší možnost pro nové lidi získávat zkušenosti a zapojit se. Nenavrhuji nestejnou čáru ;) - šlo by o diskriminační postup. Nýbrž zvážení v určitých situacích výběru z okruhu definovaných již ověřených lidí (vlastně otevřené VŘ, kde ale předchozí kladná vzájemná zkušenost je rozhodující pro postup do užšího výběru) - viz současná praxe mnoha firem i samospráv.

Na některých pozicích IMHO převažují výhody "vnitřního" VŘ (např. menší riziko následného zklamání z kandidáta, úniku interních informací nebo zcizení know-how, rychlejší náběh, rychlejší VŘ), na některých výhody zcela otevřeného VŘ.

Nevím, jestli to umím takto na dálku lépe podat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Milan.Dadourek za příspěvky (celkem 3):
Lenka.Kozlova, Vojtech.Pikal, Rostislav.Reha

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Jaroslava.Vatay
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 44
Registrován: 22 říj 2017, 22:47
Profese: mediátor, lektor, kouč, produkční
Bydliště: Vršovická 1429/68, Praha 10
Dal poděkování: 110 poděkování
Dostal poděkování: 81 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Diskuze: B) způsob pořádání výběrových řízení

Příspěvek od Jaroslava.Vatay »

Milan.Dadourek píše: 18 dub 2018, 08:34
Jaroslava.Vatay píše: 17 dub 2018, 18:58 K lepšímu porozumění (autora) je dobré vyjasnit pojmy:
  • Kdo je, pro tebe, "ten vyzkoušený" a "nevyzkoušený"?
  • V čem ty vidíš konkrétně nevýhody VŘ a třeba najdeš i nějakou výhodu VŘ, stejné startovací pozice.
"vyzkoušený" = ten, jehož práci jsem si již měl možnost v obdobné roli ověřit (už pro mne dělal a vím že je ne/spolehlivý, ne/šikovný, výsledek byl dobrý...). Když půjdu k truhláři zadat skříň, prvně zamířím k tomu, který mi už před tím něco k mé spokojenosti udělal - šetří to náklady na riziko, komunikaci, vysvětlování... Samozřejmě to můžu nějak zahrnout do kriterií VŘ, ale pak to často pohříchu působí účelově........Nevím, jestli to umím takto na dálku lépe podat.

Děkuji za dovysvětlení, myslím, že to teď pro potřeby upgradu bude stačit, kdyby Michal nebo někdo potřeboval více info, ozve se. Díky Jaroslava
Motto: "Slouží to mně, ostatním i vyššímu smyslu"?

Jaroslava Vatay
Facilitátorka, lektorka, produkční
jaroslava.vatay@pirati.cz, tel. +420777885322
  • Projektová manažerka: Nové Pice | Mediátorka a facilitátorka (členka mediačního týmu) | Komunikace a kultura | Občanský aktivismus
Odpovědět

Zpět na „Strategický tým“