Vážené Pirátky, vážení Piráti,
po konzultaci s některými z vás jsem se rozhodl zapojit do primárek na MČ Brno-sever, domnívám se, že mám co přinést k lepšímu životu v našich čtvrtích spadajících pod tuto MČ.
Kdo jsem a co mám za sebou
Jmenuji se Svatopluk Bartík, jsem ročník 1975, Brňákem jsem teprve/již od roku 1990. Většinu času jsem zde žil v MČ Brno-střed, dvakrát jsem zde úspěšně kandidoval do zastupitelstva MČ. Poprvé ve volebním období 2006 - 2010 (tehdy jako dvojka za Zelené) a pak 2014 - 2018 (tehdy jako dvojka, nestraník za Žít Brno).
Nyní od 2. poloviny 2019 žiju na Brně-sever, konkrétně na Lesné na Loosově ulici.
Pracovně se v současné době se věnuji především politickému marketingu (pouze pro demokratické subjekty a kandidát/k/y), konzultacím pro samosprávy a projektům public affairs. Moje profesní CV je zde: https://www.linkedin.com/in/svatoplukbartik/.
Mám tři děti, základní vzdělání, jsem rozený homo politicus. Už jako čerstvě náctiletý jsem koncem osmdesátých let poslouchal třeba Hlas Ameriky či Svobodnou Evropu a úměrně věku měl jako jediný z mých vrstevníků "politicky jasno" . Celostátní a brněnská komunální politika je nejen moje hobby, ale i součást mého života.
Mám moc rád životní styl a přístup lidí ve Skandinávii, kam se často jezdím inspirovat, a to i pro svoje politické komunální působení.
V letech 2004 - 2008 jsem byl členem Strany zelených. Také jsem v letech 2004 až cca 2010 velmi aktivně působil jako dobrovolník v někdejší občanské koalici Nádraží v centru jako mediální koordinátor, kdy jsem se podílel na vyvolání prvního brněnského referenda o poloze nádraží ve snaze podpořit modernizaci a přestavbu brněnského železničního uzlu podél ulice Nádražní.
Od roku 2008, až do prosazení nového zákona o hazardních hrách č. 186/2016 Sb. jsem působil jako protihazardní aktivista. Spolu s dalšími lidmi jsme ve volebním období 2013 - 17 přes velký odpor hazardní lobby (a Miroslava Kalouska) prosadili novou hazardní legislativu. Díky ní klesl v ČR počet míst s tvrdým hazardem na zhruba desetinu, prosadili jsme přísnější, ale férové podmínky pro provozování hazardu, zvýšilo se daňové zatížení hazardu, zvýšila se omezení pro provoz zejm. v hernách, díky nimž poklesla rizika vzniku závislosti, zásadně se zvýšila pozice státu ve vynutitelnosti legislativy (kterou do té doby porušoval ve velkém i sám stát). Hlavně se pak podařilo nastavit jasná a vynutitelná pravidla, díky kterým mohou obce suverénně regulovat hazardní provoz. ČR se díky tomu dostala z 1. místa na světě v promořenosti tvrdým hazardem zhruba do průměru v civilizovaných zemích.
Dlouhou část života jsem působil také jako protikorupční aktivista, podílel jsem se v roce 2006 jako iniciátor například na projektu Radniční listy bez cenzury. V roce 2013 jsem v Brně uspořádal dvě patrně historicky největší tuzemská setkání aktivistů, nejprve barcamp Bořit a ničit a pak protikorupční festival Projektovat a stavět, kterých se tehdy zúčastnilo a aktivně zapojilo i mnoho (tehdy ještě převážně budoucích) Pirátek a Pirátů.
V letech 2016 - 2021 jsem se aktivně věnoval jako zakladatel spotřebitelské organizace Telefonující.cz řešení důsledku mobilního oligopolu, neúspěšně se snažil prosadit lepší podmínky pro aukci 5G sítí, s cílem přilákat 4. operátora, a alespoň jsem prosadil do české legislativy zrušení dvouletých úvazků pro fyzické osoby (ve sněmovně načetl poslanec Nacher) a pár dalších drobných opatření ve prospěch spotřebitelů.
V létě 2011 jsem spolu s celkem 11 lidmi stál u zrodu satirického portálu Žít Brno. Členem politického hnutí Žít Brno jsem se nestal a jsem rozhodnutý už celoživotně zůstat nestraníkem.
V roce 2014 jsem působil jako protikorupční poradce premiéra Bohuslava Sobotky.
Jako dobrovolník jsem v lednu 2018 pomáhal na celostátním fóru Pirátské strany v Brně.
Moje priority a řešení pro budoucnost
Nyní k tomu, s čím a proč kandiduji do zastupitelstva MČ Brno-sever. Popíšu několik mně osobně blízkých oblastí, kterým se chci věnovat:
- Razantní zvyšování dopravní bezpečnosti, zejm. pro pěší (hlavně dětí), lidí s kočárky a imobilních lidí a pro cyklisty. Brno bohužel patří k městům s nejhoršími výsledky v této oblasti a Brno-sever není výjimkou (viz nedávný smrťák u přechodu na Okružní u Slavíčkovy ulice). Řešení jsou známá: zklidňování dopravy, cyklopruhy a cyklostezky, přehlednější a kvalitnější řešení křižovatek, odstraňování reklam (i legálních) od frekventovaných silnic, podpora alternativních druhů dopravy k AID, zvyšování bezpečnosti přechodů i jejich počtů, kvalitnější řešení zastávek MHD...
- Velkou a zásadní výzvou pro území s převážně bytovou výstavbou, jakým Brno-sever je, bude v následujícím volebním období postupný, ale jistý nástup elektromobility. Z Německa během 1 - 3 let započne příliv prvních větších várek ojetých EV. Brno musí umět nabídnout zejm. občanům funkční řešení pro nabíjení, podporovat je a umět jej řešit i v kombinaci se zvýšenou poptávkou po dalších parkovacích stáních, se zklidňováním dopravy i ozeleňováním města.
- Brno by také mělo ve spolupráci s dopravní policií mnohem aktivněji zasahovat proti autům s nefunkčními filtry pevných částic, neboť spalovací motory bez filtrů způsobují velké poškozování zdraví všech lidí., kdy emise způsobují více úmrtí, než dopravní nehody. Vzor řešení vidím v Praze: aktivní vytipovování vozidel, mobilní měřící vůz, posílání na STK (zpočátku klidně bez pokut), řidiči by měli vědět, že při větším nájezdu je velká šance, že budou dohnáni ke zodpovědnosti.
- Brno, a tedy i Brno-sever bude muset začít razantněji regulovat parkování osobních, ale i nákladních aut. Dodávky v kategorii 2 - 3,5 tuny stále častěji parkují na místech pro osobní auta, což je samozřejmě legální, ale nepraktické - jedna dodávka zabere dvě místa pro osobák. Mnohé rodiny si stále častěji kupují druhé auto. Město musí aktivněji podporovat carsharing a nabízet ho lidem jako alternativu, více zpoplatňovat při zavádění rez. parkování druhá auta v rodině. A samozřejmě hledat - nejlépe na komerční bázi - nové příležitosti pro vertikální parkování (zde opět v kombinaci s elektromobilitou, ozeleňováním a prostorem pro OZE - fotovoltaiku).
- Následující volební období bude také ve znamení nástupu fotovoltaiky do RD a hlavně paneláků, které díky plochým střechám pro ně mají dobré podmínky. Město by mělo ve spolupráci s TSB, Teplárnami a příp. i BKOMem připravit špičkové technologické řešení nejen pro městské budovy, ale i pro SVJ, družstva a soukromé vlastníky nemovitostí a nabídnout jim ekonomicky výhodný investiční a odběratelský model spolupráce. Tohle jse samozřejmě hlavně téma pro "velkou radnici" a vím, že nějaké první kroky dobrým směrem již probíhají.
- Musíme dál aktivně podporovat kvalitnější a pestřejší nabídku MŠ a ZŠ. To může být (ve kombinaci s kvalitní sociální politikou) i jeden z nástrojů na řešení chudoby v Bronxu a okolí (Brno-sever sdílí s Brnem-střed velkou sociálně vyloučenou oblast), protože i jen drobné zvýšení kvalifikace např. Romů vede k zásadnějšímu prolomení sociálního vyloučení a chudoby. Brno je na tom docela dobře, a souvislost choduby a vzdělávání potvrzuje i aktuální projekt mapy vzdělávání od PAQ Research. Brnu-sever mnohé alternativní modely školství stále chybějí a i u konvenčních škol není úplně vyrovnaná kvalita.
- Zvyšování bezpečnosti, hlavně v oblasti majetkové a násilné kriminality. Okrsek Brno-sever má stále nadprůměrnou kriminalitu v rámci státu i kraje.
- Maximální transparentnost úřadu MČ Brno-sever (recepty máme, chceme a dokážeme aplikovat).
- Snižování objemu venkovní reklamy, nejprve nelegální, ale systémovými nástroji i legální, tak jak jsem tento projekt započal dříve již na MČ Brno-střed. Díky tomu získáme lepší pocit z veřejného prostoru, zvýšení jeho hodnoty, ale i zvýšení bezpečnosti nejen dopravy. Začal bych hlavně u účinného vymáhání stávající platné městské legislativy, kterou skoro nikdo nevymáhá.
- Prodloužení provozní doby úřadu MČ Brno-sever, zlepšování dostupnosti služeb úřadu, maximální elektronizace úředních agend, de facto další rozvinutí mého projektu Miniúřad z Brna-střed (2014-18).
- Hledání dalších nástrojů, vedle těch současných (rez .parkování, sleva na odpady, PaRo...), s cílem motivovat obyvatele Brna, kteří zde bydlí, ale nemají přihlášený trvalý pobyt, aby tak učinili.
- Zavedení vlastního malého PaRo na Brno-sever.
- Rád bych po vzoru Nového města na Moravě (pdf) zavedl dotační program na vzhled revitalizovaných panelových domů ve spolupráci s KAM Brno, aby byli SVJ a družstva motivovány a podporovány ke vkusnějším, respektabilnějším a jednotnějším řešením přestaveb. Ano, zde již je to s křížkem po funuse, but better late, than never.
Obecně, v rámci brněnské politiky podporuji:
- Konec privatizace městských BD, maximální péče o BD, rekonstrukce, snižování nepronajatých bytů.
- Aktivní hledání všech možných řešení jedno z nejpalčivějších problémů Brna: drahého soukromého i nájemního bydlení, a to samozřejmě i ve spolupráci s developery.
- Neúnavná snaha o prosazení přestavby brněnského železničního uzlu v centrální poloze, mj. i se snahou přímého propojení uzlu na VRT, což se nyní díky neschopnosti Brna zdá už prakticky nemožné. (Ano, Brno-sever s tím nemá přímo nic společného, ale nepřímo ano a to velice.. Pro nás bude cesta na rychlíky na přestupní do místa odsunutého nádraží, oproti současnmu přest. uzlu Hlavní nádraží, v průměru o 1 přestup delší, v čase o cca 6 - 10 min, spočítejte si to za při denním/týdenním dojížděním za rok/život...)
- Aktivní protidrogová politika v čele s prevencí a dekriminalizací (good job od pirátských poslanců, zejm. od Toma Vymazala v PSP).
Výsledky z dřívějška
Myslím, že za člověka s politickou historií, nejlépe hovoří jeho dosavadní výsledky.
Při mém působení v zastupitelstvu MČ Brno-střed 2006 - 2010, jsem z opozice realizoval několik kauz a změn, namátkou:
- odhalil jsem snahu o vytunelování 2,5 mio Kč z rozpočtu, a i přes platné schválení tunelu v zastupitelstvu jsem mu následně zabránil;
- zapojil jsem se do snahy prolomit nezákonné utajování smluv smluv s autorem divadelní hry Danielem Landou Tajemství zlatého draka v brněnském ND, což pak vyvrcholilo tímto happeningem;
- po sérii několika skandálů na MČ Brno-střed, které jsem odhalil veřejnosti a médiím, byl donucen rezignovat nejprve chaotický starosta Bortel, následně i jeho nástupkyně starostka Hrubá (později za dva tr. činy pravomocně odsouzená), a nakonec i tehdejší tajemník Brna-střed R. Novotný.
V letech 2014 - 2018 jsem na MČ Brno-střed působil jako uvolněný radní s gescí legislativy a informatiky, namátkou vybírám pár úspěchů i neúspěchů:
- ve spolupráci s ÚMČ a dalšími úředníky a právníky jsem našel legální cestu k odstranění nelegální tržnice u OD Centrum na Pohořelci, přičemž legálnost nyní čerstvě potvrzují i kasační rozsudky Nejvyššího správního soudu;
- dotáhl jsem do konce kauzu Wilson, kdy jsem způsobem, který právníci z ODS (Vaňková, Kerndl, Blažek, Šťástka) označovali v letech 2007 - 2010 za právně nemožný, a získal pozemek v dnešní hodnotě +100 mio Kč zpět pod úplnou kontrolu města Brna;
- vymyslel jsem a prosadil vznik projektu Miniúřad, který významně pomáhal občanům při řešení úředních záležitostí, a to nejen značně prodlouženou otevírací dobou;
- důsledně jsem se věnoval nelegálním stánkům u podchodu pod nádražím a ve spolupráci s BKOMem, ČD/SŽ, městem Brnem a dalšími jsem přispěl k odstranění větší části z nich;
- neúspěšně jsem se snažil získat pro občany Brna-střed levnější mobilní, zejm. datové tarify;
- zavedl jsem rozklikávací rozpočet;
- celkově zavedl celou řadu transparentních systémů: zejm. jmenovité hlasování všech orgánů samosprávy, přenosy ze ZMČ, včasné zveřejňování podkladů pro ZMČ, zásadní zkvalitnění všech JŘ atd.;
- vyřešil jsem úspěšně několik náročných právních sporů o nájmy majetků velkých finačních hodnot, např. v případě předchozími radnicemi dlouhodobě přehlíženého nevýhodného pronájmu za asi 3 % tržní ceny na rohu Veselé a Zamečnické;
- jako předseda dislokační komise jsem významně zvýšil vymahatelnost práva ve prospěch MČ (nové vzory smluv, nová interní pravidla), zavedl paletu nástrojů vedoucí k razantnímu zvýšení cen nabídnutých nájmů, za které se pronajímaly nebytové prostory, řadu nevýhodných smluv vypověděl, připravil úspěšně systém pronájmu celé řady dlouhodobě nepronajatých prostor apod.;
- připravil jsem se svým týmem celou škálu průkopnických opatření na regulaci vizuálního smogu, nejviditelnější iniciativou bylo vytvoření Manuálu dobré praxe reklamy a označování provozoven na MČ Brno-střed, kterým se od té doby inspirovalo mnoho měst v ČR a na Slovensku a za který autorka Veronika Fullerová získala prestižní designerskou cenu Czech Grand Design;
- přispěl jsem průběžným nátlakem k odvolání neschopného vedoucího odboru dopravy MMB Ing. Bielka;
- při řešení vizuálního smogu jsem dal dohromady management ÚAN Zvonařka, schopného dotačního odborníka a špičkové architekty Chybíka a Krištofa a zapříčinil vznik projektu kompletní rekonstrukce Zvonařky, se kterou se v tomto rozměru a kvalitě původně vůbec nepočítalo.
O jaké místo se ucházím
Jelikož se dosud neobjevil kandidát na první pozici, tak se na ni hlásím, ale předem avizuji, že ji velice rád přenechám někomu jinému. Byl bych raději, kdyby kandidátku vedla nějaká silnější a známější osobnost více spjatá s Piráty, nebo jiná, i třeba nezávislá osobnost se silnou autoritou na úrovni Brna či alespoň Brna-severu. Pokud se někdo takový objeví, moc rád ustoupím a budu se pak věnovat primárkám až od druhého místa.
Děkuji vám za vaši pozornost