program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Moderátor: PKS Jihocesky kraj

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány. Stanoviska se publikují na krajském webu.
  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.
  • Moderátorem tohoto fóra je krajské předsednictvo.
  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy krajského sdružení nebo jeho registrovanými příznivci. Fóra místních sdružení se zobrazují pouze jejich členům a jejich registrovaným příznivcům.
  • Mezi registrované příznivce se můžete sami zařadit přidáním do příslušné skupiny v nabídce Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra.

Podporuji návrh programové části k letišti:

A - návrh Michala Šimka
18
58%
B - návrh Martina Kákony
10
32%
C - zdržuji se (nechávám rozhodnutí na PKS)
3
10%
 
Celkem hlasujících: 31 - Celkem hlasů: 31

Uživatelský avatar
Zuzana.Kudlackova
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 365
Registrován: 12 říj 2016, 17:18
Profese: Chůva
Dal poděkování: 430 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Zuzana.Kudlackova »

Jan.Novak píše:
19 bře 2020, 12:10
Jen tedy upozorním, že zde může hlasovat opravdu každý. Narozdíl od fóra KS.
To je schválně. Někteří členové Ketu doprava nejsou členové.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zuzana.Kudlackova za příspěvek:
Jan.Licka
Zuzana Kudláčková- MS Českobudějovicko
"Naděje není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že má něco smysl - bez ohledu na to, jak to dopadne."

Uživatelský avatar
Jan.Novak
Kontrolní komise
Příspěvky: 1832
Registrován: 22 čer 2010, 19:12
Profese: Politolog, Historik
Bydliště: Týn nad Vltavou
Dal poděkování: 2457 poděkování
Dostal poděkování: 1981 poděkování

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Jan.Novak »

Zuzana.Kudlackova píše:
19 bře 2020, 19:23
Jan.Novak píše:
19 bře 2020, 12:10
Jen tedy upozorním, že zde může hlasovat opravdu každý. Narozdíl od fóra KS.
To je schválně. Někteří členové Ketu doprava nejsou členové.
Tak jasně, ale nám může hlasovat i příznivec z Asie, nebo tak. Nicméně jako orientačka podle mě v pohodě, plus výsledek je vcelku jasný.

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 1281
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 2223 poděkování
Dostal poděkování: 1955 poděkování

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Dan.Lestina »

No, OFFTOPICnapř. já být Martinem, tak se cítím pod tlakem ten alternativní návrh znova nepodávat v jednání KF, abych s tím už neotravoval. Přitom to může mást, protože tady hlasují jiní lidi, než ti, kteří schvalují program...
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Uživatelský avatar
Martin.Kakona
Komunální zastupitel
Příspěvky: 144
Registrován: 12 čer 2014, 18:54
Profese: Konstruktér počítačů a výzkumník
Bydliště: Soběslav
Dal poděkování: 71 poděkování
Dostal poděkování: 172 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Martin.Kakona »

Ahoj,
našel jsem trošku času zde reagovat. Celkem mě mrzí, jak se to vyvíjí, nemyslím tím způsob tvorby programu, ale že se spokojíme s programovými výkřiky místo poctivé analýzy dat a podle mého názoru neděláme práci dostatečně poctivě a nemáme bod letiště v programu definován precizně. Anketuje se tu úplně o něčem jiném. To neovlivním. Tak alespoň vysvětlím programové body, které jsem navrhoval.

1. Letecká doprava má své místo v dálkové přepravě, kde je ekologičtější než přeprava automobilová. V ekologických parametrech však nemůže soutěžit s moderní železniční přepravou.

Je třeba si uvědomit, že se hodně zboží a materiálu dnes vozí kemiony, což je větší ekologická zátěž než letecká doprava. Tento problém navíc nevyřeší kvalitní železnice, protože vožení zboží kamionem je logisticky méně náročné a protoho ho firmy preferují. Letecká doprava je tedy z tohoto pohledu ekologičtější než nejvíce rozšířený způsob dopravy. Data k tomuto tvrzení naleznete v odkaze, který je v mém původním návrhu.

2. Letiště LKCS je kritickou infrastrukturou kraje. Rozkládá se na strategickém místě vedle nejlidnatějšího města v kraji. I v případě omezení jeho provozu by mělo být letiště zachováno celistvé, jinak území podlehne tlaku developerů a kraj přijde o strategickou možnost zásobování v případě živelných katastrof (povodně, blackout, rozsáhlé lesní požáry a podobně).

I kdyby kraj provoz letiště utlumil, nemělo by dojít k takovým zásahům do areálu, které by znamenaly, že se letiště nevratně zruší a nebude do budoucna možnost leteckou dopravu obnovit. Viz například dnešní situace, kdy letadla se zdravotnickým materiálem přistávají v Pardibicích.

3. V době, kdy je dopravní infrastruktura kraje velmi zanedbaná, zejména neexistují moderní a kapacitní dopravní napojení na ostatní regiony (dálnice, rychlostní železnice), má letiště svůj význam v podpoře rozvoje regionu. Absence rychlé přepravy osob do a z ostatních regionů EU a světa je jasnou konkurenční nevýhodou Jihočeského kraje.

Jedinou konkurencí letecké dopravy je doprava železniční. Naše snaha zvýšit provozní rychlost na čtvrtém železničním koridoru z původně plánovaných 160 km/h na 200 km/h je směšná v době, kdy v Číně jezdí vlaky rychlostí 313 km/h. Tohle je jasná konkurenční výhoda Číny a byl bych pro výstavbu takové trati přes naše území, ale to kraj jen těžko ovlivní. Na druhou stranu, dotace letiště je směšná s cenou výstavby z dnešního pohladu zastaralé trati, která má být více než 4 mld. Kč. Dále je třeba uvést, že roční dotace na železniční dopravu pro JČ kraj je 1,25 mld. Kč. Srovnejte to s dotací 80 mil. Kč na provoz letiště. Dopad obou dotací na ekonomiku kraje vyčíslit neumím, ale v nákladech je vidět rozdíl několika řádů.

4. Provoz letiště pro přepravu osob má význam pouze do doby výstavby vysokorychlostních železnic vedoucích do míst s existujícími mezinárodními letišti.

Tohle je myslím jasné. Letiště je něco, co můžeme provozovat prakticky hned. Ze současného stavu se provoz může zavést do jednoho roku. V případě jeho ukončení jde o propuštění cca 100 zaměstnanců. Takže ukončení provozu není také extrémě velkou zátěží.
Je samozřejmě otázka, jak bude vypadat letecká doprava po epidemii. Nicméně formulovat tento programový bod tak, že “zastavíme”, “nové využití”, “neprspektivní”, “černá díra”, prakticky znamená, že pozemky podlehnou tlaku developerů nebo zavedeme nějaké centrální restrikce, které jsou ovšem pro ekonomiku také zhoubné.

5. Kraj v minulosti poptal průzkum trhu, na jehož základě měl být vybrán strategický partner pro provozování a rozvoj letiště. Přes vysokou pořizovací cenu průzkumu máme o jeho výsledku pochybnosti. Chceme se pokusit o řešení ekonomické udržitelnosti provozu letiště LKCS, avšak rozhodně ne za cenu přemrštěných dotací nebo přílivu turistů z Asie. Otázka provozu letiště má být řešena komplexně v rámci plánu rozvoje regionu.

Tohle je důležitá věc. Letiště ovlivňuje makroekonomiku regionu. Nejde vůbec o přimou výhodnost pro jednotlivé občany nebo nedejbože turisty. Řešit letiště bez celkového plánu rozvoje regionu nemá cenu. Pokud ale takový plán nejsme schopni udělat, měli bychom zvážit, jestli máme na to, řídit kraj. Já pevně věřím, že toho schopni jsme za pomoci úředníků kraje. K tomu ale musíme mýt v programu otevřenou cestu a ne prohlašovat, že zrušíme černou díru.

Jěště k některým argumentům uvedeným zde v diskusi:
“Letiště stálo již mnoho peněz a bude stát stále více. Kolik to je těžké odhadnout, ale určitě to bude hodně…” - to není pravda, finanční rozvaha existuje.

“Byla by to tedy velmi drahá hračka.” - na to bych si dovolil odpověďet zde uvedeným citátem pirátského programu: “Celkové náklady (včetně dlouhodobé údržby) musí být úměrné celkovému prospěchu pro veřejnost.” Problém je, že takovou analýzu zatím nikdo neudělal.

“Šlo vlastně o statusový symbol, o kterém by žádný rozumný hospodář neuvažoval.” - uvažoval někdy nějaký rozumný hospodář o výhodách/nevýhodách letiště pro kraj? Já jsem takovou analýzu neviděl. Prohlásit tedy, že “by žádný rozumný hospodář neuvažoval” je argumantační klam.

“Za nedlouho bude dálnice do Lince” - jak jsem již uvedl, letecká dálková doprava je ekologičtější než automobilová. Tento argument tedy nelze uvažovat.

“ty miliardy, které bychom zde vyházeli z okna nejsou nějaké miliardy...” - provoz letiště se dotuje částkou o jeden řád nižší o miliardách zde není vůbec řeč.

Pokud máte prosím dotazy, tak se me zeptejte, abyste v hlasování mohli dodržet demokratické minimum.

Děkuji za pozornost.

Uživatelský avatar
Lukas.Mares
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 191
Registrován: 09 srp 2017, 15:41
Profese: lékař
Dal poděkování: 152 poděkování
Dostal poděkování: 234 poděkování

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Lukas.Mares »

Ahoj Martine,

z Tvého příspěvku jsem nepochopil jednu myšlenku, je hned na začátku a pak s ní jako s faktem operuješ níže. Nedává mi smysl, proto bych si o ní chtěl promluvit.

Martin.Kakona píše:
25 bře 2020, 22:18
Je třeba si uvědomit, že se hodně zboží a materiálu dnes vozí kemiony, což je větší ekologická zátěž než letecká doprava. Tento problém navíc nevyřeší kvalitní železnice, protože vožení zboží kamionem je logisticky méně náročné a protoho ho firmy preferují. Letecká doprava je tedy z tohoto pohledu ekologičtější než nejvíce rozšířený způsob dopravy. Data k tomuto tvrzení naleznete v odkaze, který je v mém původním návrhu.

...jak jsem již uvedl, letecká dálková doprava je ekologičtější než automobilová. Tento argument tedy nelze uvažovat.
Nerozporuji, že ekologická zátěž na přepravu zboží kamiony je vyšší než zátěž na přepravu zboží letadly. Určitě máš pravdu - v absolutních číslech. O nich se ale nemůžeme bavit ve chvíli, kdy zboží přepravit potřebujeme. Z Tvé myšlenky totiž vyplývá, že nastrkáme-li všechno, co dnes jezdí kamiony, do letadel, dojde k poklesu ekologické zátěže. Poklesne na straně kamionů, ale vystřelí na straně letadel. Letecká doprava je ve skutečnosti extrémně drahá a neekologická (ve svém tvrzení se opírám o fyzikální principy, létat není snadné) a zboží, které létá letadly je specifické - ať už trvanlivostí (např. květiny, živá zvířata, ale i dopisy), nebo nutnosti dorazit expres (např. rentgenka pro rozbitý CT přístroj). Běžné zboží (např. produkce pivovaru Budvar) nikdy letadlem létat nebude (dokud někdo nevymyslí pivo v prášku).

Proto si dovoluji tvrdit, že Tvé tvrzení o ekologičtějším provozu letecké dopravy před kamionovou platí možná v absolutních číslech, přistoupíme-li ale na paradigma potřeby přepravovat zboží ve stávajícím objemu do stávajících destinací, nelze o letecké přepravě jako alternativě uvažovat.

L
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Mares za příspěvek:
Jan.Licka

Uživatelský avatar
Martin.Kakona
Komunální zastupitel
Příspěvky: 144
Registrován: 12 čer 2014, 18:54
Profese: Konstruktér počítačů a výzkumník
Bydliště: Soběslav
Dal poděkování: 71 poděkování
Dostal poděkování: 172 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Martin.Kakona »

Lukas.Mares píše:
26 bře 2020, 00:38
Proto si dovoluji tvrdit, že Tvé tvrzení o ekologičtějším provozu letecké dopravy před kamionovou platí možná v absolutních číslech,
V relativnich cislech ma letecka nakladni doprava 4x vetsi emise nez kamionova. To znamena, ze pokud do vzduchu presuneme 1 % nakladu, zvysi se ekologicka zatez o 3 %. Tedy jako by uvazovany naklad (tedy jeden kamion ze sta), ktery by jel normalne 100 kamiony jel 103 kamiony. Ve skutecnosti by jel 99 kamiony a jednim letadlem.

Pripominam ale, ze o nakladni letecke doprave neuvazujeme. Jde primarne o prepravu osob. Toto byl pouze podpurny argument, ktery se v programu neobjevi.

Uživatelský avatar
Zuzana.Kudlackova
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 365
Registrován: 12 říj 2016, 17:18
Profese: Chůva
Dal poděkování: 430 poděkování
Dostal poděkování: 365 poděkování

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Zuzana.Kudlackova »

Děkuji za prezentaci návrhů a za hlasování. Vzhledem k výsledkům (18:10:3) bude ve finální verzi programu, která bude předložena krajskému fóru předložena, uveden návrh Michala Šimka. Jak už psal Dan,výsledek této ankety nevylučuje členský podnět s obdobným, nebo totožným alternativním návrhem.
Děkuji Vám za spolupráci.
Zuzana Kudláčková- MS Českobudějovicko
"Naděje není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že má něco smysl - bez ohledu na to, jak to dopadne."

Uživatelský avatar
Martin.Kakona
Komunální zastupitel
Příspěvky: 144
Registrován: 12 čer 2014, 18:54
Profese: Konstruktér počítačů a výzkumník
Bydliště: Soběslav
Dal poděkování: 71 poděkování
Dostal poděkování: 172 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: program doprava - bod letiště - zjišťovací anketa

Příspěvek od Martin.Kakona »

Prosím tedy o zahrnutí této varianty do hlasování o programu:

1. Letecká doprava má své místo v dálkové přepravě, kde je ekologičtější než individuální přeprava automobilová. V ekologických parametrech však nemůže soutěžit s moderní železniční přepravou.

2. Letiště LKCS je kritickou infrastrukturou kraje. Rozkládá se na strategickém místě vedle nejlidnatějšího města v kraji. I v případě omezení jeho provozu by mělo být letiště zachováno celistvé, jinak území podlehne tlaku developerů a kraj přijde o strategickou možnost zásobování v případě živelných katastrof (povodně, blackout, rozsáhlé lesní požáry a podobně).

3. V době, kdy je dopravní infrastruktura kraje velmi zanedbaná, zejména neexistují moderní a kapacitní dopravní napojení na ostatní regiony (dálnice, rychlostní železnice), má letiště svůj význam v podpoře rozvoje regionu. Absence rychlé přepravy do a z ostatních regionů EU a světa je jasnou konkurenční nevýhodou Jihočeského kraje.

4. Provoz letiště pro přepravu osob má význam pouze do doby výstavby vysokorychlostních železnic vedoucích do míst s existujícími mezinárodními letišti.

5. Kraj v minulosti poptal průzkum trhu, na jehož základě měl být vybrán strategický partner pro provozování a rozvoj letiště. Přes vysokou pořizovací cenu průzkumu máme o jeho výsledku pochybnosti. Chceme se pokusit o řešení ekonomické udržitelnosti provozu letiště LKCS, avšak rozhodně ne za cenu přemrštěných dotací nebo přílivu turistů z Asie. Otázka provozu letiště má být řešena komplexně v rámci plánu rozvoje regionu.

Dekuji.

Odpovědět

Zpět na „Jihočeský kraj“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host