Závěrečná zpráva senátní kampaně Trutnovsko 2018

Moderátoři: PKS Královéhradecký kraj, Krajsti predsedajici, KoKS Královéhradecký kraj

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány. Stanoviska se publikují na krajském webu.
  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.
  • Moderátorem tohoto fóra je krajské předsednictvo.
  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy krajského sdružení nebo jeho registrovanými příznivci. Fóra místních sdružení se zobrazují pouze jejich členům a jejich registrovaným příznivcům.
  • Mezi registrované příznivce se můžete sami zařadit přidáním do příslušné skupiny v nabídce Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra.
Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Člen KS Praha
Příspěvky: 15254
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9815 poděkování
Dostal poděkování: 18113 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Závěrečná zpráva senátní kampaně Trutnovsko 2018

Příspěvek od Roman.Kucera »

Zpráva o senátní kampani 2018 - obvod č 39 - Trutnovsko


V prvním kole jsme dosáhli výsledku 10.59%, což bylo těsné čtvrté místo za Klárou Sovovou (NEI), která dosáhla výsledku 11,88 %. Obvod ovládli první dva kandidáti, neboť se jednalo o souboj Jiřího Hlavatého (ANO), největšího zaměstnavatele, majitele Juty a bývalého senátora, se starostou Vrchlabí Janem Sobotkou (STAN). Sobotka dostal 33.51 %, Hlavatý 25.21 %.
Výsledek zhruba korespondoval s výsledkem Pirátů v obvodě v parlamentních volbách, který byl 11,08 %.

Za hlavní prostředky kampaně můžeme považovat dle důležitosti
  • tištěné Pirátské listy
    plakátovací kampaň po celém obvodu
    besedy a TV debaty
    Letáková kampaň do schránek v předvánočním období
    Reklamy na autobusech.
    facebooková cílená reklama
    Dobrovolníci
V původním záměru byly ještě billboardy a natáčení videí. Z důvodů časové tísně se nakonec nerealizovaly. Bilboardy, které jsme měli vyhlédnuté, se mezitím obsadily, náhradní plochy jsme z důvodu toho, že jsme si je osobně nemohl prohlédnout, jsem odřekl. Dalším důvodem bylo, že jako strana jsme historicky deklarovali, že jsme proti billboardům, takže jejich použití bych podpořil, jen pokud by to bylo výhodné s nějakým bonusem, jako byl například billboard u Oty v Hradci Králové. Kupovat billboardy jako zajíce v pytli jsem, s ohledem na péči dobrého hospodáře, odmítl.
Videa se nenatočila z důvodu, že Martin Jiránek, který měl na to firmu, byl jako poslanec dost zaneprázdněn a v předvánočním období se nedařily sladit časové možnosti kandidáta, Martina a natáčecí firmy. Nakonec ale dokázal Jaroslav Dvorský ve spolupráci s týmem vést volební FB profil velmi aktivně a aktualizace byly časté s dobrým zásahem i bez placené propagace, kterou jsme nasadili až v posledním týdnu.

Tištěné pirátské listy
----------------------
Vytisklo se 55 tisíc kusů formátu Berliner v tiskárně Novotisk, která tentokrát vyhrála nabídkové řízení před CPC. S oběma tiskárnami máme dobré vztahy a již zajetou spolupráci, proto jsme ušetřili několik dní na uzávěrku. Obě tiskárny jsou schopné tisknout materiály vzniklé ve svobodném SW Scribus.
Noviny byly pouze čtyřstránkové, což zlevnilo tisk a následnou distribuci. Do jednoho balíku se vešlo 400 výtisků. Cena tisku 1 ks novin byla 0.39 Kč včetně DPH

Seznamovací leták před Vánoci
------------------------------
Ještě na začátku prosince jsme vyrobili a distribuovali leták, oboustranný barevný A4. Vzhledem ke lhůtám České pošty byl první možný termín, kdy se leták objevil ve schránkách, 16.12., tedy týden před Štědrým dnem. Nemělo tedy smysl na něj psát politickou agitku, ale udělali jsme pohodové přání k Vánocům s tváří našeho kandidáta. Vytisklo se 40000 Ks, cena tisku jednoho kusu vyšla na 0.49 Kč včetně DPH.

Distribuce tiskových materiálů
------------------------------
Z důvodu absolutního nedostatku dobrovolníků a po špatných zkušenostech s Českou distribuční jsme rozhodli k distribuci využít Českou poštu. Podepsali jsme rámcovou smlouvu, která cenu distribuce podstatně zlevnila (přibližně na třetinu)
Cena distribuce jednoho letáku vyšla na 0,278 Kč
Cena distribuce jedněch novin vyšla na 0,346 Kč

Sečtené náklady na jedny noviny dodané do domácnosti byly 0,736 Kč
Sečtené náklady na jeden leták A4 do domácnosti byly 0,771 Kč

Plakátovací kampaň
-------------------
Zásadní váhu měla nejdražší položka kampaně (52341 Kč), zakázka u firmy Plakat.sro. Ačkoliv tato firma z minulosti z roku 1913 nemá u Pirátů dobrou pověst (ze senátní kampaně Libora Michálka), tentokrát s ní bylo dobré jednání a namátková kontrola plakátovacích míst dopadla dobře.
Zajišťují kompletní službu včetně tisku, dodali jsme jen tiskové PDF. Tisknou offsetem, takže bylo možné dodat jen jeden typ plakátu, každý další by cenu zvedl o cca 4 tisíce.
Vyváženo to bylo tím, že nám vytiskli o 300 ks plakátů víc, které nám bez zvýšení ceny dali k dispozici. Využili jsme je pro dokrytí Trutnova a dobrovolnický výlep. Pro Trutnov jsem využili městskou firmu, které jsme dodali právě plakáty vytištěné navíc. Bylo to 70 ks, víc místa na plochách nebylo.
Celková cena vyvěšení jednoho plakátu vyšla průměrně na 95 Kč Doba vyvěšení cca 5 týdnů. Všechny cenové údaje jsou včetně DPH

Besedy
------
Uskutečnilo se 5 akcí, přičemž ty nejdůležitější v prvním týdnu v lednu. Na besedu v Hostinném 4.1. jsme uskutečnili podpůrnou výpravu z Prahy. Beseda byla vysílána v TV Zvičína a byla před živým publikem.

Reklamy na autobusech
---------------------
Akce byla dojednána díiky Pavlovi Volkovi, jehož známý provozuje agenturu, která může umístit polepy na autobus. Cena vlastního umístění polepů byla nakonec levnější než jejich výroba. Nevýhodou byla omezená působnost, autobusy jezdily jen ve východní části obvodu. Vzhledem k ekonomické nenáročnosti považuji tuto složku kampaně za velmi efektivní - viz dále.

Facebooková reklama.
--------------------
Byla vytvořena stránka Jaroslav Dvorský do Senátu, kterou jsme adminovali s Jardou a Márou. Jarda se velmi rychle zapracoval v plnění obsahu a víceméně to na konci stíhal dělat všechno. V posledním týdnu jsme zapojili propagaci, která stála 22743 Kč.

Dobrovolníci
--------------
Prakticky neexistovali. Až mezi svátky se nám ozval mladý Matěj Bělohoubek, který nám v rámci svých možností vydatně pomáhal hlavně v oblasti Hajnice, Výšinky a Kocbeře. Možná má i on zásluhu na solidním výsledku v těchto obcích a Kohoutově.
Ještě musím zmínit Pavla Volka, který sice moc nelítal po ulicích, ale dokázal toho spoustu zařídit. To je asi všechno, doufám, že jsem někoho v tom množství nevynechal :-)


Ekonomické náklady
------------------
Výdaje celkem 190536 Kč
Jednotlivé položky viz tabulka. Je proplaceno vše kromě odměny manažera.
vydaje.ods
(16.78 KiB) Staženo 73 x
Náklady na hlas:
Hlasů celkem 2406
Celkové náklady na 1 hlas 79 Kč

Srovnání
Konkurenční kandidáti dle https://registrace.udhpsh.cz/seznam/okfzvu/2018svd

Sovová, která měla pravděpodobně nejdražší kampaň, na Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí není.

Sobotka (STAN) vítěz kampaně
341 965,83 CZK (45 Kč na hlas)

Hlavatý (ANO)
459 043 CZK (312000 za billboardy, 80Kč na hlas )

Blanka Horáková (ODA)
72 718,58 CZK (163 Kč na hlas)

Jsou-li údaje na ÚDHPH poctivé, náklady na hlas měl nižší pouze Jan Sobotka - vítěz kampaně.

Rozpočtové položky
--------------------
Pro kampaň byla vytvořena kapitola
https://wiki.pirati.cz/fo/hospodareni20 ... /220900130

Některé faktury však došly pozdě, až na začátku února 2018, proto nemohly být proplaceny. Vytvořila se tedy nová kapitola
https://wiki.pirati.cz/fo/hospodareni20 ... /220900130

transparentní účet této kampaně
https://www.fio.cz/ib2/transparent?a=2400643143


Analýza výsledků
-----------------
analysa_senat_1.ods
(27.95 KiB) Staženo 63 x
https://volby.cz/pls/senat/se2111?xjazy ... &xobvod=39
https://www.volby.cz/opendata/se2018led ... endata.htm

Korelace s velikostí obce byla velmi malá. Lze říci, že ve větších městech jsme měli mírně lepší výsledky, ale to lze přisuzovat i jiným faktorům než pouze počtu obyvatel.

Rozhodující vliv měla zeměpisná poloha a její vztah k bydlišti a působišti všech kandidátů. Viz mapa.
mapa_vysledku.png
Zatímco Vrchlabí a okolí zcela vyluxoval tamní populární starosta Jan Sobotka, který zde dosahoval už v prvním kole výsledků přes 70 %, Dvůr Králové pak ovládl Jiří Hlavatý.
Karel Šklíba, starosta Úpice, která leží pár kilometrů od bydliště Jaroslava Dvorského, v ní vyhrál, jinak ale ve vzdálenějších místech výraznějšího úspěchu nedosáhl.
Klára Sovová vyhrála volby v Peci pod Sněžkou a měla rozptýlenou podporu v oblasti hor a turistických středisek.
Jaroslav Dvorský uspěl převážně na východě senátního obvodu. Zeměpisně má přitom tři působiště. Hostinné, Trutnov a Malé Svatoňovice. Z těchto tří míst dosáhla nejslabšího výsledku v Hostinném. Lze to vysvětlit tím, že Hostinné leží už dost blízko Vrchlabí, což je oblast, kde zcela dominoval populární "Honza" Sobotka. Opačným směrem od Hostinného leží Dvůr Králové, což byla oblast Jiřího Hlavatého, Hostinné je tedy obklíčeno teritorii dvou nejsilnějších soupeřů. Trutnov je již od těchto pólů vzdálen poněkud více, a také tomu odpovídá lepší výsledek Jardy.
úspěch na východě obvodu může být vyvolán i tím, že zde jezdily polepené autobusy na trasách z Broumova přes Teplice nad Metují, Radvanice až do Trutnova. Tento vliv se zřejmě sčítal s větší vzdáleností od Dvora a Vrchlabí. Z růžového zabarvení východního pásu se lokálně vymyká jen Úpice, kde starostuje protikandidát Šklíba.

Závěrem lze říci, že v obvodě byl prakticky neporazitelný kandidát Sobotka, který ve druhém kole doslova převálcoval druhého silného kandidáta Hlavatého, dosavadního senátora, jenž tím přišel o mandát. Porazit tyto dva bylo velmi těžké. Úspěch by bylo třetí místo, které nám uteklo o pouhé 294 hlasy. Porazila nás majitelka Luční boudy Sovová, která vedla pravděpodobně nejdražší kampaň, byla ještě o hodně více přítomná ve veřejném prostoru než Hlavatý. Dle mého odhadu do kampaně vložila nejméně milión. Bohužel to nejde ověřit, protože patrně nepodala "přiznání" Úřadu pro dohled.

Podrobnější demografická data nejsou k dispozici, Vítek Šimral je ze STEMu nedostal. Je možné, že pro doplňovací senátní volby agentury žádná data ani nesbírají.

Závěrem lze říci, že výsledek nebyl ani velkým úspěchem, ale ani žádným neúspěchem. Upevnili jsme povědomí o Pirátech v regionu a trochu jsme se naučili dělat senátní kampaň a poznali místní podmínky.
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!
Uživatelský avatar
Pavel.Bulicek
Příspěvky: 580
Registrován: 09 srp 2013, 12:00
Profese: 1.nám. Hejtmana - inovace, investice, IT
Bydliště: Hradec Králové
Dal poděkování: 139 poděkování
Dostal poděkování: 399 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Závěrečná zpráva senátní kampaně Trutnovsko 2018

Příspěvek od Pavel.Bulicek »

Děkuji Roji za shrnuti.
Pavel Bulíček
Uživatelský avatar
Pavel.Volk
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 221
Registrován: 20 črc 2017, 21:47
Profese: OSVČ
Bydliště: Skály 1, Teplice nad Metují
Dal poděkování: 439 poděkování
Dostal poděkování: 279 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Závěrečná zpráva senátní kampaně Trutnovsko 2018

Příspěvek od Pavel.Volk »

Ačkoliv tato firma z minulosti z roku 1913 nemá u Pirátů dobrou pověst
Tak tolik opravdu Pirátská strana nepamatuje ;)
Pomocnou ruku najdeš vždy jen na konci svého ramene ;) ;)
Uživatelský avatar
Pavel.Volk
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 221
Registrován: 20 črc 2017, 21:47
Profese: OSVČ
Bydliště: Skály 1, Teplice nad Metují
Dal poděkování: 439 poděkování
Dostal poděkování: 279 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Závěrečná zpráva senátní kampaně Trutnovsko 2018

Příspěvek od Pavel.Volk »

Pavel.Volk píše: 14 bře 2018, 20:23
Ačkoliv tato firma z minulosti z roku 1913 nemá u Pirátů dobrou pověst
Tak tolik opravdu Pirátská strana nepamatuje ;)
Omlouvám se, úplně jsem zapomněl a měl jsem poděkovat za "pochvalu" při pomoci v senátních volbách.
Tímto DĚKUJI
Pomocnou ruku najdeš vždy jen na konci svého ramene ;) ;)
Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Člen KS Praha
Příspěvky: 15254
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9815 poděkování
Dostal poděkování: 18113 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Závěrečná zpráva senátní kampaně Trutnovsko 2018

Příspěvek od Roman.Kucera »

je to 2013... opravím to :-)
Tak už ne, zatvrdlo to :-)
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!
Uživatelský avatar
Martin.Jiranek
Člen KS Královehradecký kraj
Příspěvky: 378
Registrován: 03 čer 2010, 09:53
Profese: analytik, marketingový specialista
Bydliště: Trutnov
Dal poděkování: 680 poděkování
Dostal poděkování: 818 poděkování

Re: Závěrečná zpráva senátní kampaně Trutnovsko 2018

Příspěvek od Martin.Jiranek »

:-) pěkné, díky

Místopředseda strany

Odpovědět

Zpět na „Královéhradecký kraj“