Vize krajského programového týmu

Moderátoři: PKS Vysočina, Mediální tým - KS Vysočina

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány. Stanoviska se publikují na krajském webu.

  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.

  • Moderátorem tohoto fóra je krajské předsednictvo.

  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy krajského sdružení nebo jeho registrovanými příznivci. Fóra místních sdružení se zobrazují pouze jejich členům a jejich registrovaným příznivcům.

  • Mezi registrované příznivce se můžete sami zařadit přidáním do příslušné skupiny v nabídce Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra.

Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1736
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4566 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Jsem opět tu. Dostaly se ke mně nějaké komentáře, se kterými jsem se snažil pracovat. Vyvěšuji k připomínkám návrh Statutu, kterým by krajské fórum zřídilo Krajskou expertní komisi jako servisní orgán pro činnost KETů.
Statut Krajské expertní komise KS Vysočina

§ 1 Úvodní ustanovení
(1) Krajské fórum KS Vysočina zřizuje Krajskou expertní komisi KS Vysočina (dále Krajská expertní komise, komise či KEK).
(2) Tento předpis upravuje organizaci, úkoly a fungování KEK a krajských expertních týmů KS Vysočina (dále též KET).
(3) Tento předpis vydává krajské fórum KS Vysočina na základě oprávnění dle čl. 6 odst. 2 ve spojení s čl. 7 odst. 4 Stanov.

§ 2 Krajské expertní týmy
(1) KET jsou otevřené týmy členů a příznivců, které se zabývají odbornou a politickou diskusí ve vymezené programové oblasti (viz příloha).
(2) Úlohou KET je zejména formulování odborných stanovisek a projednávání odborných a politických otázek v souvislosti s realizací krajské politiky Pirátů a přípravou programových dokumentů na úrovni kraje Vysočina. Mohou napomáhat také k tvorbě stanovisek na komunální a celostátní úrovni.
(3) KET propojují zájemce o danou oblast napříč krajem i směrem ke komunální a celostátní úrovni v rámci Pirátů. Svou činnost koordinují s dalšími odbornými týmy, zejména KET dalších krajů a celostátními rezortními týmy.
(4) Na činnosti KET se podílejí příslušní pirátští radní, zastupitelé a zástupci ve výborech a komisích.
(5) KET nevylučují ze své činnosti bezdůvodně žádné zájemce z řad členů a registrovaných příznivců. Při jednání respektují Zásady týmové spolupráce, pokud si neschválí vlastní jednací řád.
(6) KET svoje stanoviska vyjadřují prostřednictvím odborných garantů či jejich zástupců. Ti jsou odpovědní také za organizaci činnosti a jednání KET.
(7) Každý, kdo se přihlásí k členství v KET, souhlasí s uvedením svého jména v souvislosti s členstvím v KET a se sdílením e-mailového kontaktu v souvislosti s činností KET a KEK.

§ 3 Postavení a organizace Krajské expertní komise
(1) Komise je orgánem, jehož účelem je poskytovat podporu činnosti KET.
(2) Komise je nadřízeným týmem KET, avšak nikoliv týmem úkolujícím. Vůči KET působí pouze na základě a v mezích tohoto předpisu.
(3) Nadřízeným orgánem komise je předsednictvo KS Vysočina (dále též PKS). PKS může komisi úkolovat v mezích oprávnění PKS a komise.
(4) Komise je tvořena třemi až sedmi členy, které PKS jmenuje z řad členů a registrovaných příznivců KS Vysočina na nejvýše na dva roky. PKS při výběru členů komise pokud možno dbá na zastoupení aktivních členů KET, krajského zastupitelstva i registrovaných příznivců.
(5) Členové komise mezi sebou zvolí předsedu a místopředsedu oprávněné jednat jejím jménem.
(6) Pro účely rozhodování uvnitř komise se hlas registrovaných příznivců považuje za rovnocenný hlasu členů, pokud tomu nebrání nadřízený předpis.

§ 4 Základní úkoly Krajské expertní komise
(1) Organizačně zastřešuje krajské expertní týmy (dále KET). Napomáhá běžné činnosti KET, zejména pravidelnosti jednání. Zabezpečuje vzájemnou komunikaci a koordinaci KET.
(2) Zajišťuje zprostředkování komunikace Pirátů a příznivců vůči příslušným KET ve věci odborných programových nebo politických otázek, které odpovídají jejich působnosti.
(3) Zajišťuje zprostředkování komunikace KET vůči pirátským poslancům, pirátským zastupitelům a pirátským zástupcům ve výborech zastupitelstva a v komisích rady kraje Vysočina, pokud jde o prosazování částí programu v oblasti působnosti dotyčného KET.
(4) Zajišťuje kooperaci KET při řešení odborných otázek politiky nebo programu, které přesahují působnost jednotlivého KET.
(5) Odpovídá za efektivní využití přidělené části rozpočtu k plnění svěřených úkolů.
(6) Dozírá, aby stanoviska a činnost KET nebyla v rozporu s platnými programovými dokumenty, nebo s předpisy.
(7) Dozírá, aby KET jednaly pokud možno transparentně a inkluzivně.
(8) Vede aktuální seznam členů jednotlivých KET.

§ 5 Oprávnění Krajské expertní komise
(1) Shromažďuje a předkládá krajskému fóru KS Vysočina (dále též KF) na příslušných jednáních návrhy KET na úpravy krajského programu.
(2) Může předsednictvu KS Vysočina předkládat návrhy na usnesení, nebo na svolání jednání KF, v souvislosti se svojí činností nebo činností KET. PKS je povinno tyto návrhy projednat.
(3) Je oprávněna hospodařit s přidělenou částí rozpočtu KS (svěřenými položkami), určit své hospodáře, zpracovat svůj pracovní rozpočet a předkládat PKS či KF ke schválení záměry, které nemůže schválit hospodář KEK (viz Pravidla hospodaření).
(4) Je oprávněna předložit PKS návrh na úpravu přiloženého seznamu KET. PKS takovému návrhu vyhoví a úpravu provede, pokud nemá závažné důvody návrhu nevyhovět.
(5) Jmenuje garanty KET a případně jejich zástupce, a to nejvýše na dva roky. Pokud má KET více než tři členy a registrované příznivce z KS Vysočina, jmenuje KEK garanta na základě jejich volby, leda by se volba opakovaně nezdařila.

§ 6 Závěrečná ustanovení
Tento předpis nabývá účinnosti den následující po jeho schválení.
Přílohy:
Seznam krajských expertních týmů KS Vysočina (KET) dle oblasti jejich působnosti OFFTOPIC

Seznam krajských expertních týmů (KET) dle oblasti jejich působnosti

Tento seznam je oprávněno usnesením upravit předsednictvo KS Vysočina.

• Bezpečnost a JE Dukovany
• Doprava
• Finance a majetek
• Otevřený úřad, IT a smart region
• Kultura a cestovní ruch
• Regionální rozvoj a MA21
• Sociální politika
• Školství, vzdělávání a sport
• Zdravotnictví
• Životní prostředí, zemědělství a lesnictví


EDIT: Doplněn nadpis přílohy.

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Jan.Posvar
Republikový výbor
Příspěvky: 1696
Registrován: 11 čer 2010, 11:33
Profese: Programátor
Bydliště: Havlíčkův Brod
Dal poděkování: 1804 poděkování
Dostal poděkování: 2117 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Jan.Posvar »

Ahoj,

nešlo by to dostat do nějakého diagramu, kde by byly popsány vztahy mezi KEK, KET, RT, PKS a KF? Nějak se mi to v tej psanej formě furt plete :-)

místopředseda KS Vysočina
Facebook

Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1736
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4566 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Milan.Dadourek »

To asi není na diagram:

KF (Krajské fórum)
- schvaluje Statut komise (KEK)
- úkoluje a volí PKS

PKS (Předsednictvo krajského sdružení)
- jmenuje členy komise (KEK)
- je nadřízené komisi, v mezích Statutu ji může úkolovat
- schvaluje seznam KET

Komise (KEK = Krajská expertní komise)
- zajišťuje servis pro KET
- je nadřízená KET, ale přímo je neúkoluje OFFTOPIC- nadřízenost je hlavně proto, aby mohla provést formální úkony, jako je potvrzení garantů, hospodaření s rozpočtem, navrhování úprav programu jménem KET, evidence členů KET, zprostředkování komunikace KET a dalších týmů atd.

KET (Krajské expertní týmy) = bývalé pracovní skupiny KPT (Krajského programového týmu)
- předpokládá se, že navážou na dřívější činnost a budou rozvíjet programovou a politickou práci ve svých oborech


Ostatní týmy (RT, ZK ...) - nejsou v pevném vztahu, předpokládá se jejich spolupráce s KET, někdy na základě potřeby KETů, jindy naopak budou po KETech něco potřebovat (zastupitelé nějaké stanovisko například) - vztahy nejsou formalizované, hlavně má být zajištěna vzájemná komunikace dle potřeby, a je úkolem komise tomu napomáhat

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Vojtech.Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 93
Registrován: 07 úno 2018, 22:58
Profese: Zastupitel města Jihlava
Dal poděkování: 82 poděkování
Dostal poděkování: 213 poděkování

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Vojtech.Prchal »

Ahoj, za sebe dávám ke zvážení své připomínky:

§ 2 bod 2)

Úlohou KET je zejména formulování odborných stanovisek a projednávání odborných a politických otázek v souvislosti s realizací krajské politiky Pirátů a přípravou programových dokumentů na úrovni kraje Vysočina. Mohou napomáhat také k tvorbě stanovisek na komunální a celostátní úrovni.

Změnit na:

Úlohou KET je zejména formulování odborných stanovisek a projednávání odborných a politických otázek v souvislosti s realizací lokální politiky Pirátů a přípravou programových dokumentů. (Vypustit: na úrovni kraje Vysočina). Mohou napomáhat také k tvorbě stanovisek na komunální a celostátní úrovni

Odůvodnění:
Byl bych rád, aby činnost KET a KEK měla větší přesah, než pouze směrem ke krajské politice.
Osobně si nedovedu představit, že by si každé MS vytvářelo své vlastní dlouhodobé místní expertní týmy a tímto krokem by se vyjádáření k tématům centralizovala v KETech. To by neplatilo v případě existence místních expertních týmů (např. pro účely tvorby komunálního programu), v tom případě by působily KETy jako čistě poradní orgán.
Tuto úpravu bych pak analogicky provedl i v dalších bodech stanov ve smyslu obsahu méhé připomínky.

§ 4 bod 7

(7) Dozírá, aby KET jednaly pokud možno transparentně a inkluzivně.

Poznámka - nevím, zda by měly stanovat obsahovat návod, jak má či nemá KEK jednat. Transparentnost považuji za samozřejmou pirátskou hodnotu a inkluzivní jednání ať chceme více nebo méně není možné vždy dodržet.
Otázka - co když nebude KEK jednat inkluzivně? Existuje postih? Kdo to bude řešit? Z mého pohledu je tento bod ve stanovách redundantní, ikdyž obsahově s ním souhlasím.


§ 4 bod 8

(8) Vede aktuální seznam členů jednotlivých KET.

Myslím, že eviduje-li KEK seznam členů, mohl by mít i právo rozhodovat o vzniku a zániku členství v KETu např. na návrh odborného garanta KETu. Ne snad kvůli tomu, aby komise do složení uměle zasahovala, ale má-li administrovat a aktualizovat složení KETů a kontrolovat jejich fungování, měla by mít možnost ovlivnit i složení.

Jinak děkuji Milanovi za zpracování a se zbytkem souhlasím.

S pozdravem,

Vojta
Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1736
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4566 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Vojtech.Prchal píše: 09 úno 2021, 14:28 ...
§ 2 bod 2)
... Úlohou KET je zejména formulování odborných stanovisek a projednávání odborných a politických otázek v souvislosti s realizací lokální politiky Pirátů a přípravou programových dokumentů. (Vypustit: na úrovni kraje Vysočina). Mohou napomáhat také k tvorbě stanovisek na komunální a celostátní úrovni

... Byl bych rád, aby činnost KET a KEK měla větší přesah, než pouze směrem ke krajské politice. ...
Ahoj. Ono je to tak myšleno - viz §2 odst. 3 OFFTOPIC(KET propojují zájemce o danou oblast napříč krajem i směrem ke komunální a celostátní úrovni ...) i další ustanovení. :) §2 odst. 2 pouze vypichuje to základní - proto je tam "zejména". Přeci jen jde o krajskou komisi, takže je pochopitelné, že základní úrovní jejího působení je kraj. Také jsem nechtěl, aby formulace vypadala jako vnucování se do věcí MS - šlo by o narušení subsidiarity. MS i místní ZK ovšem mohou s KET a komisí spolupracovat, budou-li chtít - a já v to doufám.
§ 4 bod 7
(7) Dozírá, aby KET jednaly pokud možno transparentně a inkluzivně.

Poznámka - nevím, zda by měly stanovat obsahovat návod, jak má či nemá KEK jednat. Transparentnost považuji za samozřejmou pirátskou hodnotu a inkluzivní jednání ať chceme více nebo méně není možné vždy dodržet.
Otázka - co když nebude KEK jednat inkluzivně? Existuje postih? Kdo to bude řešit? Z mého pohledu je tento bod ve stanovách redundantní, i když obsahově s ním souhlasím.
Komise by (jako i ostatní orgány) neměla dělat, k čemu není zmocněna - proto výslovné ustanovení. Předpokládám, že případná pochybení by se řešila diskusí a podporou od komise (pomoc s pozvánkami atp.). V krajním případě může komise požádat o pokyn či usnesení PKS, potažmo jednání KF (§5 odst. 2).
§ 4 bod 8
(8) Vede aktuální seznam členů jednotlivých KET.

Myslím, že eviduje-li KEK seznam členů, mohl by mít i právo rozhodovat o vzniku a zániku členství v KETu např. na návrh odborného garanta KETu. Ne snad kvůli tomu, aby komise do složení uměle zasahovala, ale má-li administrovat a aktualizovat složení KETů a kontrolovat jejich fungování, měla by mít možnost ovlivnit i složení.
...
Členství v KET bylo zatím spíš neformální a asi bych tak zkusil pokračovat. Počkal bych na vývoj praxe. Snaha je, aby zájemci nebyli zbytečně vylučováni (§2 odst. 5). Jednání bývala otevřená a rozhodovalo se konsensuálně, takže nemělo smysl se institutem členství příliš zabývat. Tím spíše, že konečné slovo ve věci programu zůstává KF.

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Hana.Hajnova
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 1086
Registrován: 16 led 2013, 14:38
Profese: projektová manažerka
Bydliště: Telč
Dal poděkování: 1777 poděkování
Dostal poděkování: 1845 poděkování

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Hana.Hajnova »

Ahoj,

já mám jenom technickou poznámku k §4 (5) a §5 (3) tedy k nakládání s rozpočtem. V debatě o rozpočtu jsem postřehla zmínku o tom, že by KEK měla rozhodovat i o rozpočtu krajského zastupitelského klubu (např. rozhodovat o odměně předsedy/kyně zastupitelského klubu), což bych nedoporučovala. Jako racionálnější vidím variantu, aby KEK i zastupitelský klub měli rozpočty rozdělené (a pokud se dohodnou, mohli si zdroje dle potřeby sdílet).

místopředsedkyně pirátské posádky
náměstkyně hejtmana Kraje Vysočina
https://vysocina.pirati.cz

Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1736
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4566 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Ahoj,
já si myslím, že bychom neměli zastupitelský klub vnímat odděleně. Spousta zástupců v komisích a výborech není členy ZK, a měli by mít možnost se na politické práci podílet. Podobně členové KET. Přitom zastupitelé jsou zapojení v KETech, nezřídka je vedou. Myslím si, že kdyby ZK zadával nějakou odbornou expertýzu, stejně by to projednal s příslušným KETem. ZK také není orgán strany a k záměrům by měl mít souhlas příslušného orgánu. A vidím trochu riziko příliš rozpočty štěpit - aby následně nepřicházely i KET s požadavkem vlastního rozpočtu, zástupci v komisích, atp. Připadá mi lepší rozpočet na programovou a politickou činnost řešit jednotně a ve vzájemném kontextu.
Rozumím potřebě krytí nákladů na předsedu ZK, ale to mi přijde jednodušší řešit odděleným záměrem, který může schválit přímo KF, pokud to ZK cítí jako nezbytné, než samostatným rozpočtem. Klidně se to dá navrhnout, jestli je známá výše.

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Eva.Novakova
Krajský zastupitel
Příspěvky: 968
Registrován: 29 led 2018, 14:38
Profese: Metodička
Bydliště: Jihlava
Dal poděkování: 4177 poděkování
Dostal poděkování: 1686 poděkování

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Eva.Novakova »

Milan.Dadourek píše: 11 úno 2021, 18:27 Ahoj,
já si myslím, že bychom neměli zastupitelský klub vnímat odděleně. Spousta zástupců v komisích a výborech není členy ZK, a měli by mít možnost se na politické práci podílet. Podobně členové KET. Přitom zastupitelé jsou zapojení v KETech, nezřídka je vedou. Myslím si, že kdyby ZK zadával nějakou odbornou expertýzu, stejně by to projednal s příslušným KETem. ZK také není orgán strany a k záměrům by měl mít souhlas příslušného orgánu. A vidím trochu riziko příliš rozpočty štěpit - aby následně nepřicházely i KET s požadavkem vlastního rozpočtu, zástupci v komisích, atp. Připadá mi lepší rozpočet na programovou a politickou činnost řešit jednotně a ve vzájemném kontextu.
Rozumím potřebě krytí nákladů na předsedu ZK, ale to mi přijde jednodušší řešit odděleným záměrem, který může schválit přímo KF, pokud to ZK cítí jako nezbytné, než samostatným rozpočtem. Klidně se to dá navrhnout, jestli je známá výše.
vidím to dost podobně a nejsem fanda oddělování, právě naopak, a přes KEK vidím i možnost napojení na komunální úroveň, což se teď nemusí zdát jako důležité, ale myslím, že po dalších volbách bude její význam stoupat OFFTOPIC(a samozřejmě i na RT)

Podporuji myšlenky Renesance Pirátů
web | forum | zulip

Uživatelský avatar
Ondrej.Tuma
Mediální odbor
Příspěvky: 948
Registrován: 27 dub 2017, 19:34
Dal poděkování: 1236 poděkování
Dostal poděkování: 907 poděkování

Re: Vize krajského programového týmu

Příspěvek od Ondrej.Tuma »

Info zde: viewtopic.php?f=416&t=56175

Prozatím zamykám

Acta est fabula, plaudite...

Zamčeno

Zpět na „Vysočina“