Publikováno k příležitosti schůze krajského sdružení v Praze 4. 6. 2020
Milí členové krajského sdružení Praha!
Poslední měsíce se mě řada z vás ptala, kdy přijdeme s tou pozitivní změnou. Je to tady! Cílem této členské iniciativy, kterou bych rád nastartoval, je vytvořit v Praze a možná nejen v Praze pro všechny naše členy zdravé prostředí pro inspirativní a dlouhodobě úspěšnou politiku Pirátů. Je zodpovědnost nás všech, abychom si to zařídili tak, že se u Pirátů budeme cítit dobře mezi přáteli a kolegy, budeme soustředit naši energii na užitečné věci a budeme mít motivaci dělat velké věci.
Pozitivní změna je snaha naši energii bez obviňování a souzení dlouhodobě přetvořit v něco, co má pro naše životy hlubokou hodnotu, a vytvořit tak alternativní prostory pro lepší spolupráci lidí.
Obecná část
Východiska Pirátské strategie
V Pirátské strategii napsal Ivan na začátku čtyři body, které pro Prahu znamenají následující:
- Buďme pracovití, svobodní, svorní, otevření, vzdělávejme se.
- Ve sněmovně jsme konstruktivní opozicí a míříme k parlamentním volbám, ve kterých chceme zvítězit, sestavit vládu a prosadit další části našeho programu.
- V Praze a městských částech, kde jsme uspěli, máme odpovědnost za vedení v souladu s naším programem, v případě opoziční role opakujeme vytrvalé úsilí jako v minulém volebním období a cílíme na úspěch v komunálních volbách za 2 roky.
- Staneme se efektivně fungující organizací, která dokáže řešit výzvy, jež přináší intenzivní politická činnost na všech úrovních. Zprofesionalizujeme práci aparátu strany, zlepšíme podporu dobrovolníkům, krajským i místním sdružením, poslaneckému klubu a dalším týmům.
Co jsme společně dokázali?
V krajském sdružení Praha jsme dokázali úžasné věci, na které můžeme být hrdí. Máme 5 poslanců, primátora hlavního města republiky, několik starostů, spoustu radních, uvolněných zastupitelů a další lidi, kteří s námi pracují na plnění programu. V posledních trojích volbách jsme v Praze skončili druzí (pokaždé před jinou stranou).
Strategický plán sdružení z roku 2016 jsme naplnili a jeho aspirace výrazně překonali. Vedle toho přišly první, ať už vnitřní či vnější problémy. Někde jsme si naběhli na vidle a někde koaliční partneři udělali s ANO a ODS převrat a nás vyšplouchli. Nabrali jsme lidi a hlavně zkušenosti. Přitom máme stále punc nového myšlení pro novou dobu.
Jaké chceme Česko?
Základní hodnoty našeho státu jsou zakotveny v naší Ústavě a v Listině základních práv a svobod: lidská důstojnost, svoboda, rovnoprávnost, zodpovědnost, demokratičnost či úcta k lidským právům a občanské společnosti. Jde o hodnoty, na kterých můžeme stavět.
My Piráti jsme liberální, středová a protikorupční strana. Není pochyb, že jako strana máme společné základní hodnoty. Bylo by fajn mít jasno, v čem spočívá náš jedinečný příspěvek k hodnotám státu, tedy co jsou ty naše hodnoty, za kterými se naši členové a voliči sešikují. Hodnoty tvoří základ programu, vnitřní kultury i jednání naší organizace. Proto je poznání a praktické připomínání společných hodnot důležité a měli bychom mu věnovat větší pozornost. Různí lidé si k tomu hodnoty vykládají různě. Současné materiály nepopisují hodnoty strany kompaktně [1] a bude vhodné zvážit jejich aktualizaci. Hodnoty musí vzejít zevnitř strany. Republikové předsednictvo se této věci věnuje, setkání bylo kvůli koronaviru odloženo a brzy se k tomu předpokládám všichni vrátíme.
____
[1] Formální zachycení hodnot Pirátů vyplývá z čl. 2 stanov, Pirátské identitě z roku 2011 a Pirátského klíče, Pirátského dvanáctera, Ohniska Pirátského programu, Demokratického minima a dlouhodobého programu jako celku, Všeobecného kodexu Pirátského zastupitele, Komunikačního minima, Volebního programu pro volby do snemovny 2017. Není divu, že pro nového i starého člena může být zjištění základních hodnot (i s přihlédnutím k tomu, že tyto dokumenty jsou abstraktní) náročné a nepříliš přímočaré.
Stejně tak je důležitý společný vznešený cíl. Mnoho lidí se shodne, že jsme jediná síla v zemi, která dokáže českou politiku posunout a dosáhnout pozitivní změny. Máme naše krédo svobodné, vzdělané a propojené společnosti. Můžeme také jmenovat mnoho témat navázaných na společný cíl, kde máme jedinečnou kompetenci a lidé nám věří:
- v ekonomické oblasti: digitalizace, nastartování růstu ekonomiky založené na vysoké přidané hodnotě a motivaci investovat zisky doma, realistické investiční plány a hodnocení investic, menší zdanění práce a větší prostor pro osobní ekonomickou svobodu,
- ve společenských oblastech: zlepšení dostupnosti bydlení, udržitelné důchody a kvalitu života a dostupnost zdravotní péče, skutečné řešení dluhových pastí, lidská práva, občanskou společnost, zpřístupnění kulturního bohatství v nejširší možné míře občanům,
- životním prostředí zejména adresování hrozeb sucha, změny klimatu a smysluplného zapojení veřejnosti,
- v oblasti vládnutí: transparenci, dobré zvládnutí veřejných zakázek, nominace bezúhoných a vysoce kompetentních lidí do veřejných funkcí a orgánů státních podniků, odstranění negativních prolobbovaných změn typu biopaliva a dodržování principů právního státu, získání relevantních dat a analýz, koordinace řešení a rozhodování na základě dat,
- orientaci Česka na rodinu evropských a světových demokracií.
Příští volby a nastartování pozitivní změny
V Praze máme reálnou šanci příští volby do sněmovny konečně vyhrát. Pro Magistrát a městské části to bude generálka volební kampaně i šance nabrat nové lidi, které potřebujeme. Je rok a něco před volbami do sněmovny, a tedy poslední čas, kdy máme prostor naše fungování vyladit. Na podzim přijdou primárky a pak volební kampaň, kde budeme potřebovat každou volnou ruku.
Proto bychom měli jít do sebe a poctivě si říci, co je potřeba zlepšit, aby nám to šlapalo. A nejen si to říci, ale také reálně udělat změny, které potřebujeme. Abychom byli v kondici vládnout nejen v Praze, ale i ve Strakovce. Profesionální a plně efektivní organizací totiž zdaleka nejsme. Čas na diskusi máme, ale nikoliv neomezeně dlouho. Na pozitivní změnu se chci zaměřit do prázdnin a určitě budu moc rád, pokud se zapojíte a společně to posuneme.
Následující přehled má ambici doplnit aktuální a plánované kroky celostátního vedení, např. supervize a mediace, změny v uspořádání odborného zázemí strany pro témata z programu apod. Obsahově je zaměřen na potřeby krajského sdružení v Praze, ale v bodech, kde to je relevantní přichází i s návrhem opatření na celostátní úrovni, které může krajské sdružení Praha nebo jeho členové iniciovat v příslušných orgánech strany. V Praze máme mimořádnou roli díky tomu, že máme primátora, starosty, místostarosty a radní, jsme největším sdružením ve straně, a máme – i díky složení obyvatelstva – skvělé výsledky a cenné zkušenosti. Věřím, že proto můžeme být díky ochotě na sobě dál pracovat v něčem inspirací pro další sdružení i stranu jako celek.
Zvláštní část
Níže následují oblasti v naší organizaci, kde by můžeme pozitivní změnu realizovat, a možná opatření, která bude třeba dále prioritizovat. Při tom bude potřeba pověřit konkrétní zodpovědné lidi či týmy a ti je dotáhnou do konce. Některá opatření mají efekt ve více oblastech, nicméně pro stručnost jsou uvedena pouze jednou. Mám radost, že některé věci už jsou na úrovni RP, poslaneckého klubu nebo PKS Praha v běhu.
Současně nemám patent na rozum, takže pokud najdete něco, co byste vyřešili lépe, rád bych, abyste svůj nápad zkusili popsat, probrat se svým okolím a pak se nad tím společně zamysleli. Je jasné, že na řadu věcí máme různé názory, současně se mi hodněkrát osvědčilo v Praze i poslaneckém klubu, že v konstruktivní a informované debatě lze s dobrou vůlí nalézt lepší řešení.
Společné hodnoty a cíle
Někdy při pohledu na rozdíly zapomínáme na to hlavní, co nás spojuje, tedy touhu měnit naši zemi a jedinečná šance na komunální i celorepublikové úrovni realizovat to, pro co jsme do politiky vstupovali: Pirátský program a s ním související pozitivní společenské změny. Tato šance nespadla z nebe; stovky lidí ji za posledních 10 let tvrdě odpracovali a přes půl milionu voličů na nás spoléhá.
Možná opatření:
- Znovu si prodiskutovat a ujasnit společné hodnoty a cíle a jaké to má důsledky pro naši práci, na týmové, místní, krajské i celostátní úrovni; iniciativa by měla kombinovat aktivitu zdola a vedení na celostátní úrovni
- Pravidelně si je připomínat na schůzích, a to ideálně na praktických situacích, a dalšími komunikačními kanály (fórum, zulip, facebook atd.)
- Rozjet přípravu volební kampaně pro volby do sněmovny 2021, ustavit volební štáb Praha
- Uskutečnit pražské setkání výkonných týmů (SVÝT) s dobře připravenou agendou, kde můžeme prodiskutovat prioritní věci k pozitivní změně
- Dokončit přehledný seznam týmů (včetně MS, krajského volebního štábu, SVÝT, debatního klubu, personálního týmu, KET) a aktivit v Praze, do kterých se lze zapojit, a dbát na jeho aktualizaci
- Na základě hodnot a předchozího úspěšného strategického plánu KS Praha připravit novou a stručnou strategii KS Praha a ukazovat, jak se posouváme (čtvrtletní report PKS o činnosti a plnění strategie včetně části reportu za jednotlivé týmy), a vizualizovat to (např. v pražském PiCe).
- Identifikovat užitečné aktivity, do kterých se může zapojit každý člen a motivovat k nim (teď asi nepůjde rozdávání novin, ale jsou odpovídači, analytický tým, může být prognostický turnaj, zpracování programového bodu, pomoc v krajské kampani, organizace školení a debat, připravit lokální akci na propagaci atd.).
- Využít centrálně nabízenou možnost supervize a mediace
Pozorujeme, že některé diskuse a spory nejsou řešeny se snahou o objektivitu a meritum věci, ale mají podobu, kterou lze charakterizovat jako kmenové[2] potyčky, a omezují tak motivaci lidí, důvěru a schopnost řešit problémy.
Možná opatření:
- Vysvětlení a prezentace obecných informací, které máme negativismu, o kmenech a strategiích pro jejich rozvoj, členům a příznivcům, aby byly využity jejich silné stránky (viz dále část vzdělávání). Vzdělávací program pro vedoucí osobnosti kmenů, aby vedli své kmeny pozitivním směrem, nikoliv směrem k průměrnosti.
- Prezentace informací o budování si vlastní objektivity (položit si otázku, jaký fakt by mě přiměl změnit můj názor, nechat vychladnout emoce)
- Vytvářet vztahy napříč skupinami a cíleně propichovat bubliny:
- například stáže HMP, MČ, PSP, EU včetně stáží koordinátorů - částečně v řešení,
- osobní setkávání s vedoucími osobnostmi, konzultační hodiny na zulip či mumble,
- vyjasnit očekávání na rychlost a adresnost komunikace s poslanci a představiteli strany v kontextu jejich pracovního nasazení; zavedení role upozorňovačů, aby se naléhavé dotazy dostaly k
- rychlé reakci adresátovi a podařilo se omezit nevysvětlená nedorozumění,
- jednoznačnou vazbou propojit KET a příslušným celostátním týmem a místními sdruženími (někde funguje),
- poradní sbory lidí v čele velkých organizačních útvarů, které zahrnou i oponentní proudy.
[2] Politická strana nezbytně sestává z mnoha provázaných skupin, které mají různé zájmy, teritoria (MS) či kanál (fórum, chat, skupiny) či společné charakteristiky (EZO lidi, ajťáci, pohodáři, procesualisti, poslanci, zastupitelé, předsedové MS apod.). Ty mohou vytvářet ad hoc koalice k prosazení společných zájmů či ideové proudy. Vedle toho se některé skupiny mohou přetavit v kmeny či enklávy, které mají trvalejší povahu, život a kulturu. Jak uvádí Rick Falkvinge, maximální velikost kmene je 150 lidí (Swarmwise, s. 30). Piráti jako strana resp. KS Praha jednotlivě však mají cca 1000, resp. 240 členů, tedy sestávají z více takových kmenů. Hlavním obsahem kmenových potyček jsou vedle odlišných zájmů osobní útoky, nevyjasněné domněnky a připomínky starších sporů.
Učení se z chyb
Měli bychom se z chyb učit a vytvořit prostředí příznivé pro učení (místo obviňování). Cílem je přepnout režim z organizace trestající na učící se organizaci. Poučení by se mělo sdílet, aby z něho mělo prospěch více lidí a současně se šířily pravdivé a ověřené informace.
Možné opatření:
- Odpilotovat postup pro učení se z chyb, viz draft, který vychází z toho, jak to dělají v Google - bude pilotováno na startu projektu Budoucnost řešíme TEĎ,
- Oceňovat úspěšné příklady učení, udělat to cool a dát tomu značku, aby to bylo přitažlivé
- Vytvořit manuál krizové komunikace (viz usnesení RV) včetně mediální a vnitrostranické složky, aby všichni dostali rychle potřebné informace
Odborná místa někdy obsazujeme lidmi, kteří v dané oblasti nemají kvalifikaci a nekončí to dobře, zejména pokud je nezaučíme. V rámci obsazování orgánů v samosprávách bylo v Praze odvedeno hodně dobré personalistické práce, nemáme však v KS Praha personalistickou odbornost, která by pomohla s obsazením dalších klíčových míst a řešením personálních problémů.
- Na velkých útvarech (strana, klub, Praha) je vhodné zvážit spolupráci s dedikovaným personalistou, který pomůže s hledáním osob vhodných na dané role, školeními, rozvojem a zpětnou vazbou apod.
- Vybrat odborného personalistu KS Praha na dlouhodobou spolupráci ve výběrovém řízení - konkrétní úkoly dle potřeby KS (např. AC, doporučení ke zlepšení vztahů)
- Ustavit personální tým z dobrovolníků, kteří v této oblasti mohou pomoci
- Požadovat u osoby zodpovědné za vedení týmu kompetence v oblasti vedení lidí aspoň v minimálním definovaném rozsahu nebo jim urychleně poskytnout jim zaučení (budování kultury, propojování lidí, efektivní vedení týmu). Totéž u odborných předpokladů pro výkon funkce, například u přezkumných orgánů.
- Testovat kompetence pro odborná místa (ve vhodných případech i v širším rozsahu) na nominačním výboru/assessment centru.
- Sdělit potřeby krajského sdružení v personální oblasti vedení strany včetně personálního odboru.
Zlepšit členské podněty, preferovat nástroje pro spolupráci a společné hledání řešení, tak aby nebyli lidé zbytečně rozdělováni a nevyčerpávali svou energii a talent. Naplnit dlouhodobý program v oblasti adekvátního provedení přímé demokracie.[3] Usilovat o reálnou participaci.
Možná opatření:
- Změna jednacího řádu celostátního fóra
- Dát možnost lidem pro učení se z chyb či projednání věci příslušným týmem před svoláváním jednání (přerušit na tuto dobu lhůty)
- Upřednostňovat osobní komunikaci či schůzku k řešení určité věci. Možnost účasti mediátora (předjednání) před eskalací do vnitrostranického sporu (přerušit na tuto dobu lhůty).
- Upravit běhy lhůt tak, aby nešlo nárazově nahromadit hlasy a oponenti měli možnost obrany
- Zajistit, aby hlasující měli pohledy a informace z obou stran před tím, než bude vytvořeno hlasování o členském podnětu
- Doplnit do pravidel pro hlasování, aby tam skutečně byly odkazy na stanoviska pro a proti (omezené délkou a formou) na jedné stránce
- Doplnit do jednacích řádů či dobré praxe požadavek projednání podkladů na příslušných týmech s výjimkou výjimečných případů (například na republikový výbor jsou předkládány věci, které vůbec neprošly příslušným resortním týmem) a šířit osvětu při zakládání anket, aby nebyly zavádějící.
- Racionalizovat frekvenci hlasování s pilotním projektem v KS Praha – hlasovací dny propojit s celostátními; u významných rozhodnutí zařadit na schůzi KS Praha kultivovanou debatu.
- Realizovat ve spolupráci s personalisty (viz dále) požadavky na vymezení praxe a vzdělání kandidátů
- Otevřít diskusi na téma vhodného způsobu participace u jednotlivých iniciativ, fází přípravy a projednávání návrhu (manuál doporučení k vnitrostranické participaci)
- Snížit požadavky na opakované hlasování po neúspěšné volbě orgánů strany - změna jednacího řádu
[3] Aktuálně nejsou z tohoto programu naplněny následující požadavky: možnost orgánů se zabývat podněty před vyvoláním referenda, stanoviska pro a proti – aktuálně je jen odkaz v rozpravě, kde si to člověk musí dohledávat, což může upřednostnit zkratkovité hlasování podle emocí či předkladatelů (kmenové chování), způsob kladení otázek v referendu, omezenou frekvenci rozhodování o stejných otázkách, požadavky na vzdělání a praxi kandidátů, hlasování v předem určených obdobích.
Neutralita odborného aparátu
Odborný, plně placený aparát by měl být z hlediska vnitrostranické demokracie neutrální a udržovat si nadhled a důvěru členské základny. Jde v podstatě o problematiku vztahu politiků a odborného aparátu, kterou máme upravenou v dlouhodobém programu v bodě Služební zákon. Požadavek vnitrostranické neutrality najdeme již dnes u vedoucího kanceláře strany.[4] U islandských Pirátů je to standard. Podle vyjádření pražských koordinátorů jde spíše o osobnostní rys a součást profesionálního přístupu.
Možná opatření:
- Vybírat do pozice placeného odborného aparátu osoby dostatečně osobnostně zralé a schopné profesionálního odstupu, po náboru jasně nastavit očekávání a možná úskalí.
- Aktivně a pravidelně rozvíjet tzv. měkké dovednosti pro rozvoj výše definovaných kvalit.
- Při souběhu práce pro stranu a členství by se měl koordinátor vyvarovat jednání, která by vedla ke ztrátě důvěry významné části členské základny.[5]
- Namísto krajských odborů[6] zřizovat krajské týmy v čele s kompetentní osobou obsazenou např. v otevřeném výběrovém řízení, případně umožnit vést tým příznivci, aby byl relevantní výběr.
[5] Pražští koordinátoři ve svém vyjádření poskytnutém na mou prosbu uvedli: „Přibližným vodítkem by mohlo být doporučení, že zaměstnanec nemá aktivněji působit na té nebo vyšší úrovni strany a politiky obecně, které jej zaměstnává. Např. člen, který je také krajský koordinátor, by se mohl politicky věnovat aktivitám a kauzám na úrovni místního sdružení, ale neměl by držet či usilovat o funkce na úrovni kraje či celostátní (ať již ve straně, nebo v samosprávě, legislativě či exekutivě). Na krajské nebo celostátní úrovni by se také měl vyvarovat flamewars, osočování, ale také např. nekritické obrany funkcionářů strany. Pokud vstupuje do diskuze, tak co nejvěcněji, ve sporech se v zásadě nepřidává k žádné ze stran.“ Naopak není nijak na škodu, pokud se odborný aparát věnuje také např. práci v rámci místního sdružení, lokálním kauzám či jako člen pomáhá s chodem strany a toto jeho právo se politicky angažovat by mělo být respektováno.
[6] Někteří členové krajského sdružení uvažují o zřízení krajských odborů, nicméně u nich je problém, že není jasný politický nebo odborný charakter funkce a dochází k tříštění odpovědnosti ve vztahu k PKS.
Péče o nové členy
Potřebujeme průběžný nábor nových členů a jejich důkladné zasvěcení do našich věcí a zapojení do našich aktivit spolu s aktivním pěstováním vyspělé kultury. Přitom je třeba zohlednit, že každý přijímá informace vlastním způsobem, někdo si to raději přečte, jiný se ptá a jiný kouká na video.
Možná opatření:
- Zajistit, že se každý nový člen bude moci setkat s lídrem, který ho inspiruje
- Zvážit obnovení role průvodce nováčka s výběrem kompetentních osob a jejich zaškolením,
- Prostředí musí být nastaveno tak, aby se nový člen nebál něco dělat, že udělá chybu (viz výše učení se z chyb)
- Dát dohromady onboarding včetně seznámení s vnitřní kulturou a radami, jak řešit neshody, předat průvodce nováčka, knížku, aby se člověk v jednoduché podobě zorientoval (brožura/video),[7]
- Podporovat kulturu, že vhodné lidi aktivně oslovíme a osobně seznámíme s člověkem/týmem, kde mohou pomoci. Pomoci vytvořit dobrý vztah s člověkem, který je inspiruje (tvorba triád).
- Jako jeden ze zdrojů zavést sdílení užitečné literatury, viz seznam inspirativní literatury, doporučit nováčkům vhodnou literaturu a základy zabudovat do členské příručky (vtipnou čtivou formou).
[7] Např. seznam týmů a aktivit, kam se může zapojit, často kladené otázky, vysvětlení vnitrostranické demokracie, kdo za něj bude jménem strany mluvit a jednat, jaké charakterové vlastnosti preferujeme u osob ucházejících se o vedoucí pozice, aby nešlo jen o průnik osobních a skupinových zájmů. Případně také vysvětlení hoaxů o Pirátech, přehled komunikačních kanálů, odkazy na dostupnou literaturu pro osobní růst člena. Viz přehled zkušeností lidí na facebooku zde a anketa zde.
Vzdělávání členů
Naše vedoucí osobnosti zejména na městských částech a naši zastupitelé na MHMP mají nevyužitý potenciál růstu pro další komunální volby. Chceme vzdělat další generaci starostů a radních. Jak máme v celostátní strategii, všichni bychom se měli vzdělávat a pracovat na sobě. Nepodařilo se nám nastartovat přívětivý e-learning, který by vedl k trvalému celostranickému zlepšování.
Možná opatření:
- Ustavit tým lidí, kteří se budou vzdělávání v rámci KS Praha věnovat
- Zjistit a definovat poptávku v rámci KS Praha, vytvořit self assessment a individuální plány
- Urvat čas a pozornost lidí, kteří něco umí a vytáhnout z nich, jaké zdroje jsou použitelné a zpracovat to do podoby použitelné pro všechny (videa, literatura, semináře, tréninky).
- K šíření know-how lze dobře využít například Pirátské listy a odkazy dále sdílet našimi kanály, případně následně zkompletovat do členské příručky
- Stáže (viz výše) + stáže lidí z MS u krajských koordinátorů, aby se naučili produkci potřebnou pro komunální volební kampaň
- Financovat rozsáhlejší školení zejména u vedoucích osobností - připravuji školení na téma vyjednávání pro politiky, a to s pomocí odborníka na toto téma z VŠ
- Krajský lídrovský program pro vedoucí osobnosti v kraji včetně dobrovolnických týmů (např. MS, KET atd.), aby dobře vedli své skupiny a zvládali jejich růst a rozvoj
- Reagovat na velké zastoupení ajťáků a introvertů kurzem rozšíření znalostí a schopností, například empatie, jednání s lidmi, práce s emocemi a emoční inteligence, komunikace a budování vztahů
Kontrolní systém je důležitou součástí dobrého fungování strany a přispívá k budování důvěry v její dobré fungování, a proto je třeba se zaměřit na jeho trvalé zlepšování. Řádný a funkční kontrolní systém vyžaduje i náležité zachování práv a důstojnosti osob, jejichž činnost je předmětem kontroly a kterým nelze do výroku rozhodčí komise nic autoritativně vytýkat. Současně jsme v procesu zavádění subsidiarity krajských orgánů.
Výhrady, které jsem v krajském sdružení Praha zaznamenal:
- Nedostatečná prioritizace činnosti. Kontrolní komise již dnes dostává mnoho podnětů, které jsou nedůvodné nebo by bylo vhodnější je řešit jinak (např. rozhovorem, mediací, učením).
- Některé kontroly jsou vykonávány bez časového omezení.
- Členové přezkumných orgánů neprocházejí žádným ověřením předpokladů pro tuto funkci.
- Intenzivnější informování o činnosti komisí a způsobech řešení věcí a sporů u nich i mimo ně.
- Dokončit zavedení krajského kontrolního týmu a krajské rozhodčí komise v Praze, vybrat kompetentní lidi (AC) a zaškolit je; v rámci assessment centra lépe definovat vhodné motivace a předpoklady pro uchazeče o funkci včetně právních a měkkých dovedností
- Novelizovat organizační řád strany
- Zajistit průběžné vzdělávání členů kontrolní komise od zkušených auditorů ve věcech kontroly, resp. právníků z rozhodčí komise (ve věcech práva)
- Zavést kontrolní plán identifikující rizika, omezit selektivnost a směřovat priority kontroly
- Stanovit lhůty pro rychlost skončení kontroly
- Novelizovat rozhodčí řád strany
- Zavést systém pro učení se z chyb (viz výše) a soustředit práci na závažné případy, čímž se sníží nápad
- Omezit obviňování u administrativních chyb a neúmyslných případů, kde proběhlo učení se z chyb (ponechat pouze rušení aktů v rozporu s předpisy).
- Vyjasnit parametry kontroly dodržování programu, např. rozdíl mezi závazky a principy či preferencemi vyplývajícími z programu, zohlednění role koaličních dohod a vztahů a zastupitelských klubů v prosazování politiky - program by měl být kontrolován v případech, kdy je závazek jednoznačně popsán, případně by měl programové věci konkretizovat příslušný zastupitelský klub či sdružení, nikoliv přezkumný orgán.
- Pokud se kontrolní tým v Praze osvědčí, usilovat o jeho zakotvení ve stanovách; nastavit jasné vztahy mezi krajskou a celostátní rozhodčí komisí, např. při předávání spisů, rozhodnutí o odvolání a atrakci věcí.
Cílem České pirátské strany je na prvním místě prosazování základního lidského práva člověka na svobodné šíření přijaté informace a striktní ochranu soukromí občana jako odraz změněné reality informační společnosti 21. století. Přesto jsou systémy strany nastaveny tak, že umožňují zasahovat do soukromí členů.
Možná opatření:
- Administrativní odbor by měl změnit výchozí nastavení fóra, aby nebyl člen ve výchozí podobě sledovatelný - současné nastavení umožňuje identifikovat hlasující v anketě, kdyby to někdo průběžně sledoval
- Technický odbor by měl dopracovat nastavení heliosu (jak požadovalo usnesení RP z minulého volebního období), aby nebylo možné sledovat (aspoň v průběhu hlasování), zda člen hlasoval; tyto informace by měli k dispozici pouze členové volební komise po odpečetění volebních lístků, přičemž člen volební komise by měl podepsané NDA.
Tento text jsem sestavil na základě konzultací s řadou lidí, kterým na Praze i straně záleží, ať už z republikového předsednictva, předsednictva krajského sdružení, pražských zastupitelů či koordinátorů. Nechci jim brát kredit za řadu nápadů, takže díky za ně. Jmenovitě bych rád poděkoval zejména Ivanu Bartošovi, Olze Richterové, Mikuláši Ferjenčíkovi, Honzovi Lipavskému, Martinu Jiránkovi, Zdeňku Hřibovi, Jance Michailidu, Mirku Beránkovi a členům PKS. Tím rozhodně nechci říci, že s obsahem dokumentu souhlasí, ale chci jim poděkovat za jejich vstupy. Obsah dokumentu vyjadřuje můj osobní názor jako řadového člena krajského sdružení Praha a veškeré připomínky, výhrady a nápady nechť jsou směřovány ke mně. Snažil jsem se představit širokou paletu názorů a možných kroků, která by byla dobrým podkladem pro zahájení diskuse o potřebných změnách.
Závěr
Přátelé, díky, že jste dočetli až sem. Jsem přesvědčen, že je důležité tuto iniciativu otevřít, prodiskutovat a dotáhnout konkrétní zlepšení do konce. Protože věřím, že osobně se hledá shoda lépe než přes dopisy a texty, rád bych uspořádal setkání, abychom se dohodli na tom, jak budeme pozitivní změny diskutovat a realizovat. Tam si můžeme určit prioritní práci, rozdělit si úkoly mezi zodpovědné lidi, kteří povedou daný tým, a dohodnout způsoby komunikace. Vedle toho budou samozřejmě pokračovat věci, které už běží. Termín dohodnu s PKS a dám vědět všem, kdo budou chtít přijít a těmto cílům přispět.
Jakub Michálek, 4. 6. 2020