Doprava v Praze

Moderátoři: Vedoucí centrálních orgánů, Republikové předsednictvo - asistenti, PKS Praha, Krajske expertni tymy - vedouci, asistenti PKS Praha

Uživatelský avatar
Michal.Novak
Místní předsednictvo
Příspěvky: 146
Registrován: 28 črc 2017, 00:25
Profese: business konzultant
Dal poděkování: 520 poděkování
Dostal poděkování: 326 poděkování

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Michal.Novak »

Jen link na článek o prodloužení metra C . diskutovali jsme na posledním meetingu Phy 8:
https://www.novinky.cz/ekonomika/463436 ... liard.html

Michal

Michal

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michal.Novak píše:Jen link na článek o prodloužení metra C . diskutovali jsme na posledním meetingu Phy 8:
https://www.novinky.cz/ekonomika/463436 ... liard.html
K metru do Čakovic se hodí říct jednu poznámku, a sice, že se v Čakovicích plánují, pokud je mi známo, pouze takové způsoby umístění stanice metra, které neumožní ukončení návazných linek. V tom případě by nebylo možné přesměrovat sem linky od Mělníka a Neratovic, a vyřešit tím problémy s vedením autobusů na Ládví, je otázka, zda by zde bylo možné ukončit alespoň linky z okolních MČ a od Kostelce nad Labem.

Pokud by v Čakovicích vzniklo plnohodnotné obratiště, dokáže snad poměrně přímá (tzn. rychlá) trasa z Letňan trochu vyvážit zdržení, které vzniká kličkováním metra přes Ládví a Prosek, a které způsobuje, že ukončení autobusů od Mělníka v Letňanech je dopravně zcela nevhodné, protože by způsobilo prodloužení cestovní doby, a to i mimo špičky, zejména ráno jsou pak na Kbelské a Cínovecké často takové kolony, že by to funkčnost VHD zcela zlikvidovalo. Takže by přestupní uzel v Čakovicích dokázal odvést část zejména regionálních autobusových linek z oblasti Ládví a Letňan.

Pokud by došlo k nesmyslné situaci, že obratiště v oblasti Čakovic nevznikne, nejenže bychom tam těžko přesměrovali busy z Ládví (navíc by se zřejmě jednalo o jejich přesun ,,ze sídliště na sídliště"), ale vůbec nevím, co by projektantni zamýšleli udělat s linkami, které na metro Letňany jedou právě ve směru od Čakovic z okolních obcí.

Navíc je dobré poznamenat, že metro je velice nákladný dopravní prostředek na stavbu a provoz. Pokud by nový úsek sloužil jen pro sídliště a nikoliv pro návaznou dopravu, byl by poměrně málo vytížený. Obecně se čistě sídlištní stanice někdy realizují uprostřed trasy (např. Lužiny, Hůrka), ale pokud možno ne na jejím konci, protože pak by koncový úsek viditelně vykazoval velmi malou vytíženost. Metro zkrátka nedokáže vytížit sama o sobě sídlištní zástavba, nemocnice, obchoďák nebo jiné zařízení, vytíženost získává díky tomu, že na sebe váže návaznou dopravu, ideálně v kombinaci právě se zástavbou nebo občanskou vybaveností.

Prodlužovat metro jen kvůli obsluze Letňan a Čakovic bez plnohodnotného dopravního uzlu mi proto přijde jako nevhodné.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3070
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4841 poděkování
Dostal poděkování: 6419 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Jan.Hora »

Primární kanál je fórum, proto to sem Adam přesunul. Není problém formou komentářů k dokumentům vyjádřit názor nebo navrhnout jiné znění, pobavíme se o tom a výsledek se zapracuje :) Vašek se o ten dokument stará a na komentáře reaguje :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Hora za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Jan.Mejsnar

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Dobře, napsal jsem to ale (stručněji) i do prvního dokumentu. Myslím, že diskutovat je opravdu lepší spíš zde, je tu lepší prostor pro podrobnější argumenty. Přidal jsem i komentář k metru D do centra/tangenciálně a další body, které považuji za důležité probrat.

Odkaz na starší článek Martina Šubrta na téma metra D, kde to myslím shrnul velmi dobře:
https://subrt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=153095

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze - metro D

Příspěvek od Michal.Stepan »

Několik poznámek k lince D:

Nezmíněnou,ale nejlevněší variantou (20 mld) je linka D Nové Dvory-Nádraží Holešovice. Do roku 2014 byla variantou preferovanou. Znamenala by výměnu vlakového zabezpečovače na lince C (navýšení kapacity o cca 20%] a společný provoz obou linek v úseku Pankrác-Nádraží Holešovice. Ze stanice Pankrác by kdykoliv bylo možno dobudovat větev na Náměstí Republiky, nebo kamkoliv jinam. Náklady na dvoukolejné připojení na linku C se zhruba rovnají nákladům na provoz druhé stanice Pankrác za 4 roky, což znamená, že kdyby to bylo v provozu vice než 4 roky, bylo by to levnější i jako dočasné řešení.

Trasa Pankrác-Poliklinika Modřany byla v plánech z 70 let minulého století označována jako C1, takže s provozem Poliklinika Modřany- Nádraží Holešovice se počítalo. Linka D měla v té době, jak již bylo uvedeno, vést po pravém břehu Vltavy a v centu zatočit směr depo Hostivař.

Relace Nové Dvory-Poliklinika Modřany je více zatížená, než relace Nové Dvory-Písnice. Odbočka do Písnice byla vymyšlena proto, aby se tam mohlo postavit depo. Provoz linky D na úseku Nové Dvory- Nádraži Holešovice žádné nové depo nepotřebuje, postačila by kapacita stávajících dep i současné vozy, kterých je nadbytek.

Provoz bez strojvedoucích současné vozy umožňují, vozy na lince A už to vpodstatě umí. U ostatních je nutná úprava, nebo výměna vlakového zabezpečovače a některé další úpravy. Nákup nových vozů je samozřemě dobrý kšeft, to známe z tramvají.

Prosílení kapacity dopravy z Prahy 4,12 a 11 do centra existují jiné, podstatně levnější způsoby, než metro Pankrác-Naměstí míru. Jsou to zejména:

-výměna vlakového zabezbečovače na lince C
- tramvajová trať Pankrác-Smíchov
-tramvajová trať Modřany-Libuš (Jesenice)
-tramvajová trať Spořilov-Jižní Město
-zdvoukolujnění trati SŽDC Vršovice-Braník

Výše uvedené trati mají v součtu vyšší kapacitu, než metro Pankrác-Náměstní Míru.

Připomínám, že kritickému mistu pražské dopravní sítě Ječná-Karlovo náměstí by z výše uvedených staveb pomohly zejména tramvajová trať Pankrác-Smíchov a tramvajová trať Modřany-Libuš, kdežto metro Pakrác- Náměstí Míru situaci v kritickém místě ještě zhorší.

Na závěr snad jen to, že náklady obnovy tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí, která by rovněž pomohla řešit problém kritického místa, tvoří méně než 1% nákladů na metro D. Nevíte, proč ve veřejném sektoru vždy zvítězí megalomanské stavby a na ty drobné s vysokou přidanou hodnotou nezbývá chuť, ani peníze?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Kalis, Ondrej.Profant, Jan.Mejsnar
Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3070
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4841 poděkování
Dostal poděkování: 6419 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Jan.Hora »

Dotaz - společný provoz z Pankráce by vyžadoval dlouhodobou odstávku Céčka? Myslím na úpravy, rozšíření atd.

Jinak - všichni víme, že megalomanské stavby jsou jednak dobrý byznys, jednak pomníček pro politiky, aby se říkalo "tohle tu nechal postavit ten a ten". Už aby to skončilo.

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michale, souhlas, že napojení trasy D přímo do C současně s navýšením propustnosti na Céčku by bylo výborné dočasné řešení, na které klidně může v budoucnu navazovat prodloužení Déčka z Pankráce kamkoliv jinam. Mám s tím jen jeden problém/dotaz: Nezdrží takováto změna příliš realizace metra D? Snad by ale nemusela...

Nakonec velkým argumentem pro propojení C a D by byl fakt, že při ukončení Déčka na Pankráci beztak drtivá většina cestujících bude přestupovat na Céčko k centru. Poptávku navíc tedy bude muset trasa C pojmout tak jako tak. Tato situace by se změnila teprve ve chvíli, kdy Déčko prodloužíme někam dál.

Trasa Nové Dvory - Modřany má rozhodně větší výtěžnost než Nové Dvory - Písnice. To je zřejmé jak z počtu obyvatel, tak z poptávky po autobusech (a to i v situaci, že řada lidí z Modřan jezdí hlavně tramvají, což by vhodně navržená trasa D mohla změnit). V případě vedení Déčka do Modřan mi pak dává ještě větší smysl tangenciální pokračování na Vršovice, Žižkov a Vysočany, mohla by to být poměrně silná tangenciální trasa.

Nicméně v první fázi je třeba postavit hlavně úsek na Nové Dvory, pro další rozvoj sítě by bylo fajn provést nějakou objektivní analýzu.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Michal.Stepan »

Jednokolejná spojka C-D prosazovaná ČSSD vyžaduje vložení výhybky v nepřetržité výluce cca 2 dny. Dvoukolejná varianta vyžaduje vložení dvou výhybek, pokud by se obě výhybky vkládaly současně, k prodložení výluky by nedošlo. Traťová část vlakového zabezpečovače už se na C jednou měnila, myslím, že se to obešlo bez výluk. Na časový harmonogram se mě neptejte, na to vám odpoví spíš Penta.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Ondrej.Kalis
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Mimo aktuální diskusi:

Chtěl bych poprosit, jestli byste se ve svých městských částech pokusili vytipovat problematické body MHD, které je možné řešit méně nákladnými úpravami (řekněme od úpravy vedení linek po zajištění preference nebo zřízení zastávky). Jednotlivé návrhy bychom se pak pokusili společně promyslet, prodiskutovat a případně by se mohly použít v programu pro jednotlivé městské části.

K tomu jsem založil toto téma: praha-f78/nedostatky-dopravni-obsluznos ... 39815.html

Děkuji moc za spolupráci. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Michal.Dnebosky
Člen KS Praha
Příspěvky: 43
Registrován: 06 úno 2018, 20:49
Profese: pojistná technika pojištění osob
Bydliště: Bubeneč (Praha 6)
Dal poděkování: 98 poděkování
Dostal poděkování: 34 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Michal.Dnebosky »

Od mnoha lidí z okolí jsem posbíral postřehy a poměrně silna poptávka by byla po rychlém spojení Prahy 4 a 5. Proč tedy ne pokračování Pankrác - Dvorce - Smíchovské nádraží.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Dnebosky za příspěvek:
Michal.Stepan
Odpovědět

Zpět na „Doprava a infrastruktura“