Doprava v Praze

Moderátor: PKS Praha

Pravidla fóra
  • Toto je veřejné fórum. Stanoviska nevyjadřují názor Pirátů, pokud nebyla schválena příslušnými orgány. Stanoviska se publikují na krajském webu.
  • V anketách mohou hlasovat i návštěvníci bez přihlášení. Ankety proto nelze v žádném případě považovat za závazná hlasování.
  • Moderátorem tohoto fóra je krajské předsednictvo.
  • Toto fórum je viditelné pro návštěvníky bez přihlášení. Přihlášeným uživatelům se zobrazuje pouze tehdy, pokud jsou členy krajského sdružení nebo jeho registrovanými příznivci. Fóra místních sdružení se zobrazují pouze jejich členům a jejich registrovaným příznivcům.
  • Mezi registrované příznivce se můžete sami zařadit přidáním do příslušné skupiny v nabídce Obrázek Nastavit zobrazovaná fóra.
Uživatelský avatar
Adam.Jaros
Člen KS Praha
Příspěvky: 645
Registrován: 30 dub 2012, 17:26
Profese: Teoretický alchymista
Dal poděkování: 836 poděkování
Dostal poděkování: 877 poděkování

Doprava v Praze

Příspěvek od Adam.Jaros » 05 úno 2018, 18:08

Ahoj Pirátky a Piráti,

v bublině na Praze 4 se nám začal formovat dokument o pirátském programu ohledně dopravy v Praze,
tak jej zde sdílím pro další komentáře a kritiku.

Odkaz zde:

https://docs.google.com/document/d/1QmB ... sp=sharing
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Jaros za příspěvky (celkem 5):
Jan.Mejsnar, Jan.Hora, Ondrej.Kalis, Michal.Novak, Zdenek.Hrib

Uživatelský avatar
Michal.Jokes
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 632
Registrován: 02 zář 2016, 21:04
Profese: organizátor, režisér, herec
Dal poděkování: 163 poděkování
Dostal poděkování: 690 poděkování

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Michal.Jokes » 06 úno 2018, 12:57

Přesunul jsem téma z Krajského fóra, do obecné sekce Praha, na KF bych rád držel spíše jednání a vybrané důležité informace. Doufám, že nevadí.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Jokes za příspěvky (celkem 2):
Adam.Jaros, Michal.Novak
77O 113 642
Krajský koordinátor Praha

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Místní předsednictvo
Příspěvky: 933
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 1460 poděkování
Dostal poděkování: 1687 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Jan.Hora » 06 úno 2018, 15:12

Vůbec ne, tematicky je to správně :)
PMS Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido
Původní username honza.hora (alias starého mailu ještě funguje, ale zvykejte si prosím na nový)

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 469
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 322 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 06 úno 2018, 20:47

Ahoj, Adame,

děkuji, žes tohle téma nadhodil. Osobně si myslím, že nejenže by jednotlivé pirátské buňky z městských částí neměly jít proti sobě, ale zejména, že je žádoucí, aby spolupracovali na vytvoření opravdu koncepčního programu, který bude vycházet z celopražských témat (s nezbytným přesahem do okolí) a dále postupovat k tématům oblastním až čistě lokálním, které lidi v konkrétní lokalitě každodenně vnímají.

Jednoznačně rád s přípravou programu pomůžu, jak to bude možné, nejen za Prahu 9.

A napadá mě ještě jedna věc, protože se zdá, že Pirátů zajímajících se o dopravu není zas tak málo, co kdybychom se nad tématem pražské dopravy v nejbližší době setkali a pokusili se nějaké obecnější věci probrat osobně?

Věcně, prozatím se pokusím za svoje ,,hlavní" téma, tedy VHD:
1) Na začátku by měl být nějaký koncepční pohled. Jasně Piráti jsou vnímáni trochu jako protestní strana, ale čistě osobně bych vždycky radši viděl důrazně, co uděláme, ne co neuděláme a jak to být nemá. Takže kdybych chtěl zůstat u stejného znění, přehodil bych odstavec ,,Cílem ROPIDu na poli linkového vedení..." úplně na začátek.
Samozřejmě by se už nemluvilo o linkovém vedení, nakonec ROPID opravdu nedělá pouze linkové vedení a naopak by měl být přizván právě i do přípravy dopravních staveb, což se mnohdy v minulosti nedělo, a tak vznikaly bazmeky jako metro do Motola nebo do Letňan. Dopraváků nemáme na rozdávání a pokud nějací schopní pracují na ROPIDu (a to by teda měli), měli by se také podílet na trasování klíčových staveb veřejné dopravy. Na druhou stranu většina lidí pořád nezná rozdíl mezi nějakým ROPIDem a DP, takže bych spíš mluvil o tom, že město zajistí, aby MHD byla projektována tak, aby maximálně sloužila lidem atd.

2) První odstavec na mě působí trochu jako to, co dále kritizujete - projektování dopravy k realizaci něčích představ, ale bez reálného základu. Nerozporuji zda metro D má jednoznačný smysl, metro A na letiště nebo metro C dále přes Letňany naopak. Jasně, pokud bychom měli dostatečné podklady a nebyl to jen náš osobní názor, můžeme tam tyto případy zmínit, ale takhle to jsou spíš zbytečné výstřely. Navíc i kdyby třeba metro do Letňan bylo objektivně nelogické, není nutné ho tam explicitně psát, pořád je to negativí a místním jen zdůrazníš něco, co se jim nebude líbit. Takže pokud nějaké příklady, měli bychom najít to, co chceme postavit, resp. připravovat.

3) Proč jen opravy tramvajových tratí? Máme v havarijním stavu nejen mosty, ale i řadu komunikací. Udržovat je nutné veškerou infrastrukturu, takže bych to zobecnil. A rozhodně mi nepřijde vhodné někoho konkrétního takhle vyzdvihovat, ani si nemyslím, že stav tram tratí je jen zásluha pana Šurovského (kterého navíc drtivá většina občanů předpokládám ani nezná).

4) Trolejbusy a elektrobusy. Nedovedu si představit, že by v současné době byly ekonomicky vývodnější nebo srovnatelné s klasickými autobusy. Ty experimenty, které DP chystá na 207 a 140 jsou podle mých informací neskutečně drahé. Zastupitelé by jistě znali konkrétní čísla. Takže pokud tam necháme tu podmínku, může se tenhle bod rovnou vyškrtnout. Osobně si myslím, že ve veřejné dopravě máme pořád mnohem významnější možnosti investic než je náhrada autobusů trolej/elektrobusy, a pokud se podaří rozumnými kroky trochu omezit IAD v rámci Prahy, může to pro ovzduší a hluk udělat víc než nějaký ten elektrobus, který má navíc o trochu menší kapacitu (což je problém třeba u 207, která má prakticky denně překročenou kapacitu a kvůli projektu e-busů není aktuálně možné nasadit na ni klouby (byť původní odpor TSK už dle informací z ROPIDu není aktuální)).

5) Autobusy tunelama je nutné předem objektivně posoudit. Není vůbec jednoznačné, že by byly takovým přínosem, jak naznačujete, dokonce jsem v minulosti viděl nějakou multikr. analýzu snad od ROPIDu, ze které vyšly spíše negativně. A to bych mluvil hlavně o Blance, v případě Strahovského tunelu by to bylo spíš vyložené plýtvání. Navíc je zvláštní v jednom bodě prosazovat elektrobusy a ve druhém navrhovat za každou cenu busy tunelem. Ony se ty spaliny nikam neztrácejí, jsou odváděny zase ven. Na druhou stranu osobně proti busům tunely nebo po dálnici nejsem, všichni známe třeba obdobný velmi úspěšný projekt linky 125, ale musí to mít logický základ.

6) Žádný, že podpoříme aktivity ROPIDu a DP. :D My podpoříme preferenční opatření pro MHD, ať už přednost na semaforech, vyhrazené jízdní pruhy a podobně. Tramvaje a autobusy, a to ani příměstské, nesmějí stát v zácpách spolu s osobními auty. Takhe bych to napsal. ;)

7) Absolutně souhlasím, že doprava by neměla být prostorem pro naplňování něčích šotosnů. Jsme-li to schopni zařídit, bude to výborné. Na druhou stranu úplně bych vypustil tvrzení o době před rokem 2014. Jasně, určitě by se na to dalo hezky zaútočit (pokud si ještě občané pamatují, co se stalo třeba v r. 2012 a pokud třeba zrovna pro ně nebyly ty změny pozitivní, a přiznejme si, že v mnoha lokalitách se jednalo o pozitivní změny), zejména to ale není pravda. Tento pan Jareš, na kterého zde útočíme, ve skutečnosti není člověk, který by měl touhu plnit si nějaké své šotosny. Rozhodně si nedovolím tvrdit, že by to nebyl odborník, naopak si ho odborně poměrně hodně vážím, ačkoliv možná si ještě někdo pamatuje, že změny za jeho působení (zejména 2008 a 2012) se mně osobně hrubě nelíbily a dodnes jsem přesvědčen, že většina z nich byla spíše negativní, rozhodně považuji za krajně nežádoucí přístup, se kterým si ROPID vše prosadil v podstatě násilím. Nicméně takové tvrzení, jaké jste navrhli do programu, které osočuje tehdejší vedení ROPIDu z prosazování nějakých šotosnů místo odbornosti, se podle mě nezakládá na realitě. Mimochodem tento pan Jareš má doktorát v oblasti projektování dopravy a přednáší na FD, takže by to přinejmenším chtělo silné věcné argumenty proti němu. A další věc je, že dnes tentýž Jareš vede dopravní řešení na IDSK, která je samozřejmě klíčovým partnerem Prahy z hlediska regionální dopravy, a i jeho působení tam myslím ukazuje, že je poměrně hodně schopný odborník, nicméně tehdá v Praze měl absolutní moc, používal ji, a to není asi nikdy ideální. :)

Jinak signál v metru fajn, co by ne. Návrat tramvají na Václavák je rozhodně dobrá věc, ale možná by stálo za to trochu doladit argumenty a souvislosti.

Automobilová
1) To, co píšete v prvních dvou odstavcích bych sice osobně podepsal (ale mám profesní deformaci :D ), nicméně patří to do veřejné dopravy. Zde bychom měli říct, co pro tu automobilovou dopravu uděláme, jak ji třeba budeme korigovat, ale současně co uděláme pro ty, kteří tím autem do Prahy třeba i z nějakého důvodu potřebují jet. Aby se jakš takš dostali, aby zaparkovali (pokud možno na vhodném místě, ideálně ještě před Prahou u vlaku), případně u metra, a až ti ostatní by jeli až do Prahy. Nicméně úplně odstranit automobilový provoz z města nejde a také řada voličů a zřejmě i Pirátů jsou automobilisté. Uvědomme si, že tlak na omezování IAD rozhodně není ve společnosti moc populární.

2) Pokud jste pro co nejrychlejší dostavbu Pražského okruhu, zejména v úseku mezi D1 a D11, který nejkritičtěji chybí, pak je jedinou cestou varianta dle ZÚR. Ta má již platnou EIA, připravuje nové územní řízení, odpovídá územním plánům. Jakákoliv jiná trasa by vyžadovala nové projednání zcela od začátku. To se neposlouchá hezky, že se z takovýchto důvodů strefujeme do prastaré trasy, ale je to strohý fakt. Jiná trasa by se setkala zcela nepochybně s odporem místních, navíc v lokalitě, kde dálnice nikdy nebyla v ÚPD a lidé tam s něčím takovým zcela oprávněně nikdy nepočítali. A pak je tu ještě věcný důvod. Ono to území okolo Prahy je už dnes taky poměrně silně urbanizované a najít projednatelnou trasu pro Pražský okruh v odsunuté variantě je téměř nereálné.
Jinými slovy novou trasou Pražského okruhu bychom se vrátili na naprostý začátek, a pokud bychom chtěli splnit podmínku, že chceme aby daná varianta byla řádně projednána s dotčenými obcemi, tak bychom se po letech příprav zřejmě museli navrátit zpět k neoblíbené variantě přes Černý Most.
Proto bych dal do programu když už co nejrychlejší dostavbu Pražského okruhu, zejména stavby 511, aby se konečně ulevilo lidem v oblasti Spořilova a Jižní spojky. Ale uvědomme si, že se jedná o státní stavbu, a Praha ji může maximálně podpořit nebo nepodpořit.

3) Jestli bych semafory nedal mimo čistě automobilové téma... Ale když už to tam má být, tak:
a) Budeme prosazovat moderní technologie řízení dopravy na křižovatkách (tj. preference MHD, dynamické řízení atd.). To je pirátské, ne? ;)
b) Možná bych tam dal i to, že semafory budou jen na místech, kde je to účelné a ne nadbytečně. Třeba křižovatka Na Poříčí × Těšnov; nevím proč tam byly znovu zapnuty, ale v době, kdy byly zkušebně vypnuté byla doprava na křižovatce pro chodce a tramvaje mnohem plynulejší; dobrým příkladem je také křižovatka Zenklova × Sokolovská, kde byly semafory doufám navždy vypnuty před lety a průjezd tramvají je mnohem plynulejší. Rozhodně nelze objektivně říct, že SZZ vede vždy ke zvýšení bezpečnosti nebo plynulosti.

Pěší a cyklistická
1) Ta obnova cest v krajině se mně osobně ohromně líbí. Hlavně by to mělo být ve volbách do krajů a obcí (nehledejte v tom něco odbornýho, je to můj výlev) :D
2) Cyklistickou podporovat samozřejmě více a více. Ale ta apokalyptická vize, když nebudeme mít prachy na zajištění MHD, to fakt chceme mít v programu? :)

Tak doufám, že jsem nebyl přehnaně kritický a neřeknete si, že s takovými lidmi je lépe se ani nebavit. :D
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 3):
Jan.Mejsnar, Michal.Novak, Zdenek.Hrib

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Místní předsednictvo
Příspěvky: 933
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 1460 poděkování
Dostal poděkování: 1687 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Jan.Hora » 07 úno 2018, 09:49

Díky za účast, rád bych, aby naše programy pro městské části nebyly v budoucnu v rozporu, naopak aby tam byl synergický efekt (samozřejmě i s magistrátem). Z celopražského pohledu má na starosti dopravu Viktor Mahrik, stačí mu napsat, pokud jsi to už neudělal. O tomhle dokumentu už ví, na poslední pirátské akci jsme se o něm krátce pobavili.

Klidně můžeš ty komentáře umístit přímo k relevantním sekcím, aby to chytilo co nejvíc participujících a mohli jsme to vypilovat :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Hora za příspěvek:
Ondrej.Kalis
PMS Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido
Původní username honza.hora (alias starého mailu ještě funguje, ale zvykejte si prosím na nový)

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 469
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 322 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 07 úno 2018, 10:21

Pokusil jsem se zpracovat nějaké teze, které by se v programu třeba mohly objevit. Je to pouze prvotní pracovní verze a s nikým jsem ji neprojednával, takže je určitě nedokonalá, ale aspoň pro případnou inspiraci:
Viktorovi jsem psal celkem nedávno a zatím neodpověděl. Případně se mu časem připomenu. ;) Pokud budete organizovat nějakou dopravní poradu, budu rád za pozvání. :)

Uživatelský avatar
Adam.Jaros
Člen KS Praha
Příspěvky: 645
Registrován: 30 dub 2012, 17:26
Profese: Teoretický alchymista
Dal poděkování: 836 poděkování
Dostal poděkování: 877 poděkování

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Adam.Jaros » 07 úno 2018, 11:38

ondrej.kalis píše:Pokusil jsem se zpracovat nějaké teze, které by se v programu třeba mohly objevit. Je to pouze prvotní pracovní verze a s nikým jsem ji neprojednával, takže je určitě nedokonalá, ale aspoň pro případnou inspiraci:
Pirátská doprava v Praze 2018 - verze OK.doc
Viktorovi jsem psal celkem nedávno a zatím neodpověděl. Případně se mu časem připomenu. ;) Pokud budete organizovat nějakou dopravní poradu, budu rád za pozvání. :)
Jestli tě můžu poprosit, aby se nám netřepily vlákna a dokumenty k jedné problematice, nechceš svůj dokument zapracovat už do existujícího Gdocs, na který jsem odkazoval? Editovat by ho měli moct všichni.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 469
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 322 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 07 úno 2018, 13:32

Ono jde o to, že jsem ho vlastně zpracoval úplně jinak a moc si netroufám to nahrát rovnou do oficiální verze. Pokud by se vám moje varianta zdála dobrá, můžeme dále pracovat s ní, nebo obě verze vhodně spojit. Nicméně ač jsem použil jiné formulace, vycházel jsem i z myšlenek v původním dokumentu.

Nejradši bych nechal rozhodnutí o dalším postupu na Tobě. Přeci jen jsi s návrhem programu začal a konzultoval jsi ho s některými kolegy. Já se navíc o Piráty zajímám jen krátce, a asi bych úplně neměl být tím, kdo bude navrhovat kostru programu. :)

Každopádně jako první bychom si asi měli ujasnit základní koncepci, konkrétní body nám pak začnou samy vyplývat. ;)

EDIT: Dal jsem tedy do prvního dokumentu aspoň odkaz na tohle vlákno. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Adam.Jaros

Uživatelský avatar
Adam.Jaros
Člen KS Praha
Příspěvky: 645
Registrován: 30 dub 2012, 17:26
Profese: Teoretický alchymista
Dal poděkování: 836 poděkování
Dostal poděkování: 877 poděkování

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Adam.Jaros » 07 úno 2018, 15:33

OFFTOPIC[quote="ondrej.kalis"]Ono jde o to, že jsem ho vlastně zpracoval úplně jinak a moc si netroufám to nahrát rovnou do oficiální verze. Pokud by se vám moje varianta zdála dobrá, můžeme dále pracovat s ní, nebo obě verze vhodně spojit. Nicméně ač jsem použil jiné formulace, vycházel jsem i z myšlenek v původním dokumentu.

Nejradši bych nechal rozhodnutí o dalším postupu na Tobě. Přeci jen jsi s návrhem programu začal a konzultoval jsi ho s některými kolegy. Já se navíc o Piráty zajímám jen krátce, a asi bych úplně neměl být tím, kdo bude navrhovat kostru programu. :)

Každopádně jako první bychom si asi měli ujasnit základní koncepci, konkrétní body nám pak začnou samy vyplývat. ;)

EDIT: Dal jsem tedy do prvního dokumentu aspoň odkaz na tohle vlákno. ;)[/quote]

Já jsem jen spojka mezi světem na FB a tím místním. :D Ale zkusím to zařídit trochu systematičtěji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Jaros za příspěvek:
Michal.Jokes

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 469
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 322 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v Praze

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 07 úno 2018, 15:39

Klidně mě přidej do fb skupiny. Ale varuji, že bohužel na fb nemohu být příliš aktivní, takže kéžby se to řešilo zde. :)

Odpovědět

Zpět na „Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host