Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Moderátoři: Zastupitele - komunalni, Zastupitele - krajsti

Odpovědět
pepe.ebr
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od pepe.ebr » 22 črc 2019, 12:07

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 11:39
Nechci reagovat obšírně. Jen obecně, zdá se, že nevíte úplně přesně, jak funguje veřejná soutěž na otevřeném trhu. Lokálně vyšší náklady na pracovní sílu se samozřejmě promítnou do ceny dopravního výkonu, takže platby dopravcům v okolí Prahy samozřejmě budou (a jsou) vyšší než třeba v jiném kraji. To ale není vůbec argument pro přímé zadání.
A jak se desetiletý růst platů promítá do ceny dopravního výkonu. Sám tu argumentujete tím, že DPP dnes Arrivě přeplácí lidi OFFTOPIC(a nevadí vám už, když totéž dělá Arriva ve vztahu k ČD - to je v pořádku?). To ale znamená, že Arriva před pár lety tu nabídkovou cenu neodhadla správně, tedy šla pod cenu. Cena těch lidí na trhu práce je prostě vyšší v důsledku zvýšené poptávky po nich. Samozřejmě, tu cenu v nabídce můžou napálit - ale nikdy není žádná záruka, že výsledkem budou vyšší platy pro ty řidiče.

Samozřejmě, že lze ledacos ošetřit smluvními sankcemi. Ale i toto má Arriva dobře zmáknuté - firma je rozdělena na více menších společností. Dokuď to vynáší, zisk se spokojene vyvádí ven. A v případě ekonomických problémů třeba v důsledku sankcí se problémová dceřinná firma s ručením omezeným klidně nechá krachnout, prostě se položí. Vymyšlené to tam máte dobře, to se musí nechat. Na vlastníkovi zkrachovalého s.r.o. si toho nikdo už moc nevezme.

V případě organizace, kterou vlastní město/kraj na přímo riziko vyvádění zisku do cizí kapsy není takové. Je jasné, že soukromí dopravci činnost vyvíjí s cílem dosáhnout zisk. Ale hromadná doprava ve městě je především službou města. Rozdrobením velké zakázky na desítky menších není možné dosahovat úspor z rozsahu.

To, že soukromí dopravci těch nižších cen a zdánlivé vyšší efektivnosti dosahují na úkor všeho kolem taktně přecházíte. Ta efektivita se projevuje mimo jiné i tím, že mají méně vozidel, tedy nedostatečné zálohy. Pro své zázemí často využívají nevhodné prostory, pro daný účel nezbudované. Nezajímá je, že navázaná infrastruktura na ten nápor není vůbec připravena. U vlaků Arriva používá areál teplárny, která nikdy jako lokomotivní depo zkolaudována ani nebyla. A takhle se ojebává všechno. To se to pak šetří...

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 570
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 464 poděkování
Dostal poděkování: 361 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 22 črc 2019, 12:53

Já Arrivu vůbec neobhajuji. Jak jsem už řekl, svého času jsem do ní jel dost aktivně, jak mediálně, tak podáním na dopravní úřad (kterému se obecně moc nechce dávat pokuty podle zákona o silniční dopravě dopravcům v ZVS, přitom jsou z právního hlediska na sobě nezávislé a správně by měl dopravce dostat pokuty obě - jednu proto, že porušuje zákon a poškozuje dopravu, druhou od objednatele proto, že neplní smlouvu). Jiná věc ale je, že dnešní stav nepredikoval nikdo. Smlouvy v dopravě se musí dělat na dlouhou dobu, pokud chceme současně kvalitnější vozový park a přiměřené náklady, pokud bychom dopravci nedali jistotu, že bude jezdit 10 let (za předpokladu, že dodrží smlouvu), výrazně by nám vzrostly ceny, protože dopravce by se snažil vozidla odepsat za krátkou dobu, nebo bychom si zafixovali stávající dopravce, kteří by navíc nebyli dost motivováni k obnově vozového parku atd.

Podle mě ideálním řešením v případě nečekaného nárůstu nákladů, je výpověď smlouvy a nové výběrové řízení. Ideálně by do toho měl jít dopravce dobrovolně, ale to nelze očekávat, pokud skutečně existenčně nekrvácí. Fakt je, že Arriva se několika linek vzdala, ale zdaleka ne včas a ne tolika, aby to stačilo na úplné vyřešení situace. V novém výběrku sice může očekávat nárůst ceny, ale také riskuje, že výkony získá někdo jiný. Jako jediné řešení se tedy ukazuje možnost výpovědi ze strany objednatele (pokud už dojde k extrémním problémům), a hlavně, což by mělo výpadkům předejít, takové sankce za neodjeté spoje, aby se nevyplatilo dobrovolně nejezdit, a aby dopravce raději linku opustil, než by riskoval pokutu.

Pokud jde o vyvádění prostředků, to v DPP docela jednoznačně probíhá. Logicky si společnost, která nemusí soutěžit s ostatními na trhu, může vyvézt z veřejných peněz více než firma fungující v tržním prostředí.

OFFTOPICTaktně přecházím věci, které vůbec nesouvisejí s tím, jestli je dopravce soukromý nebo vlastněný veřejným subjektem. Většina vámi uvedených souvislostí se dá řešit jinak, a je pochybením objednatele, pokud např. nepožaduje zálohy. Na druhou stranu v dnešní době jsme reálně rádi, že jezdí základní výkony. Zálohy sice v omezené míře existují, ale většinou je to spíš luxus, který si nemůžeme dovolit. A jestli si myslíte, že DPP nemá výpadky, tak jste na velkém omylu.
Obdobně právě Ústecký kraj udělal hodně chyb a pak se to rozhodl vyřešit znárodněním, což dopadlo tak, jak to dopadlo. I kdyby to nebyl ,,ošklivý BusLine", přijde mi celkem pochopitelné, že dopravci je fuk, jestli nedodrží dohodu, když ví, že za rok v tom kraji 100% jezdit nebude, protože vše bude zadáno napřímo.

pepe.ebr
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od pepe.ebr » 22 črc 2019, 13:38

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 12:53
Smlouvy v dopravě se musí dělat na dlouhou dobu, pokud chceme současně kvalitnější vozový park a přiměřené náklady, pokud bychom dopravci nedali jistotu, že bude jezdit 10 let (za předpokladu, že dodrží smlouvu), výrazně by nám vzrostly ceny, protože dopravce by se snažil vozidla odepsat za krátkou dobu, nebo bychom si zafixovali stávající dopravce, kteří by navíc nebyli dost motivováni k obnově vozového parku atd.
Náklady na vozový park odhadnout lze celkem přesně, ale odhadnout náklady na práci na 10 let dopředu možné prostě není. Na druhou stranu i vozidla si jde pronajímat. Tedy problematika stáří vozového parku je řešitelná jiným způsobem. I na vozidlo lze pohlížet jako na infrastrukturní prvek.
Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 12:53
Podle mě ideálním řešením v případě nečekaného nárůstu nákladů, je výpověď smlouvy a nové výběrové řízení. Ideálně by do toho měl jít dopravce dobrovolně, ale to nelze očekávat, pokud skutečně existenčně nekrvácí. V novém výběrku sice může očekávat nárůst ceny, ale také riskuje, že výkony získá někdo jiný.
Nebo se také nikdo nepřihlásí. I to je riziko soutěží. A nikoliv nereálné. Už dnes celá řada soutěží probíhá s jedním zájemcem. Takže pro dobrý pocit... jen spousta administrativy navíc. Ani ta administrativa kolem soutěží není zadarmo. Stejně jako řešení problémů s nefungujícím dopravcem - to obratem nastoupí právníci, kteří tvoří další náklad celého systému. Bohužel tyhle vnitřní režijní náklady se často přehlíží.
Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 12:53
Pokud jde o vyvádění prostředků, to v DPP docela jednoznačně probíhá. Logicky si společnost, která nemusí soutěžit s ostatními na trhu, může vyvézt z veřejných peněz více než firma fungující v tržním prostředí.
Však na řízení a kontrolu hospodaření společnosti si tam zástupce vlastníka dosazuje své lidi. Nyní máme spousu nových košťat, i od Pirátů. Takže pokuď i dnes dochází k vyvádění prostředků, nesou za to Piráti spoluzodpovědnost.

pepe.ebr
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od pepe.ebr » 22 črc 2019, 13:48

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 12:53
Pokud jde o vyvádění prostředků, to v DPP docela jednoznačně probíhá. Logicky si společnost, která nemusí soutěžit s ostatními na trhu, může vyvézt z veřejných peněz více než firma fungující v tržním prostředí.
Ještě k té kontrole - zatímco DPP je kontrolovatelné v podstatě veřejně, v případě soukromých dopravců často nedochází ani k plnění zákonných povinností, pokuď jde o zveřejňované ekonomické ukazatele. Další z mnoha těch takzvaných úspor nákladů.

Uživatelský avatar
Matej.Sandor
Místní předsednictvo
Příspěvky: 294
Registrován: 12 dub 2018, 10:46
Profese: právník, manažer, zastupitel Prahy 4
Bydliště: Praha 4
Dal poděkování: 346 poděkování
Dostal poděkování: 524 poděkování

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Matej.Sandor » 22 črc 2019, 14:10

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 08:27
Matej.Sandor píše:
21 črc 2019, 20:06
Pokud si jako město založíš akciovku tak ji zakládáš většinou za účelem toho, aby pro tebe jako město zajišťovala činnost, kterou sám vykonávat neumíš a nechceš aby to dělal soukromý subjekt (nebo to soukromý subjekt vykonávat neumí)...

Všem těmto společnostem pak jako město můžeš zadávat zakázky napřímo v rámci in house zadávání bez soutěže. Samozřejmě by to mělo být za férové ceny a za férových podmínek.

Můj názor tedy je, že pokud tady město má dopravní podnik tak bych se spíše snažil upravit tu smlouvu tak, aby cena a podmínky byly férové, než abych mu bral nějakou agendu ( určitě tedy ne metro, tram a busy v rámci města. Autobusová doprava mimo město je otázka. Ale asi bych se spíše snažil narovnat ty smluvní podmínky).
Obecně provozování dopravy je věc, u které se dle zkušeností u nás i v zahraničí velmi osvědčuje outsourcing. Na rozdíl od samotného návrhu řešení - jednoduše se ukazuje, že soukromé společnosti jsou schopné provozovat dopravu efektivně za tržní ceny, a přitom zde není prakticky žádné negativum či významné riziko. Řeknu-li to jinak, pokud zadáváš napřímo vlastnímu dopravci, nemáš pod kontrolou náklady, za které jezdí (v případě DPP nebo ČD to platí docela viditelně, jsou to silné penězovody), zpravidla jsou o dost vyšší než tržní. Což o to, že se vyhazují prachy za nic (to mě štve, ale asi se to skousne), ale pokřivuje se tím trh. Například v dnešní situaci s nedostatkem řidičů je tento problém v Praze a okolí o to větší, že DPP dává řidičům platy, které ostatní za tržní ceny prostě nemůžou nabídnout - příčinou je, že DPP nejezdí za tržní cenu, takže může nabídnout více, když chce. A tak bychom mohli pokračovat.

Naopak pokud si dopravce vysoutěžíš a správně nastavíš smluvní podmínky, kontrolu kvality atd., není žádný důvod, proč by tutéž úroveň služeb nezajistil soukromník, konečně v PID máme řadu příkladů, že to jde udělat dobře, a to již nyní, když neplatí nové mnohem přísnější, standardy a smlouvy.

Jak jsem již také řekl, DPP by měla být odebrána veškerá agenda, která nepřísluší dopravci, ale organizátorovi. Samozřejmostí je, že ROPID by se musel personálně posílit (klidně nepřímo o lidi z DPP), ale zkrátka by nemělo být přípustné, aby jakýkoliv dopravce zajišťovat např. dopravní řešení při výlukách. Podobně jako Ty bych mohl říct, že proto si město zakládá organizátora dopravy.

Co se týče dopravních výkonů, nenavrhuji OFFTOPIC(v tuto chvíli) sebrat DPP tramvaje a metro. Ale omezit přímé zadání autobusů rozhodně navrhuji a myslím si, že by to velmi prospělo i dopravě. Pokud jde o příměstskou dopravu, o té se vůbec nebavíme, tam je přímé zadání již zakázané a všechny výkony budou muset být postupně přesoutěženy, přičemž DPP není vlastním dopravcem Středočeského kraje ani obcí, které si dopravu spoluobjednávají.

Narovnání smluvních podmínek v porovnání s ostatními dopravci a také vůči organizátorovi by podle mě mělo být až samozřejmostí, což je další důvod, proč neuzavřít podobnou smlouvu.

Co se týče soutěží na autobusové linky v Praze, k tomu již existuje členská anketa: viewtopic.php?f=349&t=47196
Bohužel zatím o ni nebyl přílišný zájem, proto bych rád čtenáře poprosil o hlasování. Nicméně je tu už přes dva měsíce a trend se zdá být zřejmý. Pokud bude nadále výrazně vítězit rozšíření soutěží, myslím, že by to zastupitelé měli brát v potaz.
Pokud máme data pro to, že se pro provozování dopravy více oplatí outsourcing, tak pak zrušme DPP a můžeme to outsourcovat :D Jinak v anketě jsem hlasoval mimo jiné i pro možnost ponechání stávajícího rozsahu DPP a zbytek soutěžit. Možno bych měl k tomu jiný postoj, nicméně jako bývalý radní, který měl na starosti městské společnosti mi to připomíná situaci, kdybych měl městkou společnost, která mi má spravovat byty (na Praze 4 - 4-Majetková) a pak bych chtěl, aby mi ty byly nespravovala a dával bych je do správy jiné společnosti. Přijde mi to jako něco, co pak snižuje význam fungování takové společnosti.

Proto jsem uvedl, že je jako první krok potřebné se rozhodnout co od těch společností očekáváme a jaký rozsah služeb chceme, aby pro město zajišťovali. IMHO metro, tram a bus v rámci Prahy patří mezi core business DPP a to k čemu byl zřízený a proto bych se zde soustředil na narovnání podmínek smluvního vztahu a nechal bych to DPP. Máš pravdu v tom, že organizaci dopravy a mimoměstskou dopravu mu asi není nutné dávat napřímo, neboť to není jeho core business a tam se o může ucházet v otevřené soutěži.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Matej.Sandor za příspěvek:
Ivo.Vasicek

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 570
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 464 poděkování
Dostal poděkování: 361 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 22 črc 2019, 15:02

Matej.Sandor píše:
22 črc 2019, 14:10
Pokud máme data pro to, že se pro provozování dopravy více oplatí outsourcing, tak pak zrušme DPP a můžeme to outsourcovat :D Jinak v anketě jsem hlasoval mimo jiné i pro možnost ponechání stávajícího rozsahu DPP a zbytek soutěžit. Možno bych měl k tomu jiný postoj, nicméně jako bývalý radní, který měl na starosti městské společnosti mi to připomíná situaci, kdybych měl městkou společnost, která mi má spravovat byty (na Praze 4 - 4-Majetková) a pak bych chtěl, aby mi ty byly nespravovala a dával bych je do správy jiné společnosti. Přijde mi to jako něco, co pak snižuje význam fungování takové společnosti.

Proto jsem uvedl, že je jako první krok potřebné se rozhodnout co od těch společností očekáváme a jaký rozsah služeb chceme, aby pro město zajišťovali. IMHO metro, tram a bus v rámci Prahy patří mezi core business DPP a to k čemu byl zřízený a proto bych se zde soustředil na narovnání podmínek smluvního vztahu a nechal bych to DPP. Máš pravdu v tom, že organizaci dopravy a mimoměstskou dopravu mu asi není nutné dávat napřímo, neboť to není jeho core business a tam se o může ucházet v otevřené soutěži.
Upřímně, kdyby to bylo na mně osobně, tak bych DPP, ČD a podobné společnosti jako dopravce buď zrušil a vše soutěžil, nebo bych (což by bylo lepší) se alespoň postaral, aby byly pod skutečnou přímou kontrolou města, což se obávám, že je u macaté a.s. jako DPP nebo ČD prakticky nereálný předpoklad. Je třeba uvážit fakt, že ty firmy vznikly pro cílené vyvádění veřejných prostředků. A samozřejmě na sebe mají napojenou řadu lidí, kteří se na nich dobře živí (ať jako vysocí zaměstnanci, nebo spíše ti, kdo profitují z různých jejich zakázek a vazeb) a udělají vše proto, aby o tento zdroj nepřišly. Nicméně, jak jsem naznačil již výše, nepovažuji vnitřního provozovatele s přímo zadanými výkony za ideální model, naopak to přináší řadu přímých i nepřímých negativních dopadů. To, že neznáme objektivní tržní cenu dopravního výkonu, je jen jedním, nikoliv jediným důsledkem.

Obecně bych určitě nikdy neprivatizoval infrastrukturu, tu by mělo vlastnit město klidně prostřednictvím akciovky, opak by vedl k velkým problémům (např. jak chceš otevřeně soutěžit dopravce, když ti soukromý dopravce vlastní autobusové nádraží? Že vlastní své zázemí, to je v pořádku, je to určitá konkurenční výhoda, ale dobrá, jenže jakmile by vlastnil nádraží, kde chceš, aby byl stále přestupní uzel mezi všemi dopravci, vzniknou tím zcela nerovné podmínky; bohužel v mnoha případech dopravci skutečně autobusová nádraží a podobné plochy zprivatizovali). Na druhou stranu se neprokázal žádný pádný důvod, proč by provoz dopravy měl být ve veřejném vlastnictvím, naopak jsou důvody proti jako právě oblíbené vyvádění prostředků atd. V ČR už jsou zkušenosti s různými modely, včetně nepovedených soutěží, a problémy se soukromými dopravci se vyskytují, ale nikdy se nejednalo o problémy, kterým by nebylo možné předejít prostřednictvím dobrého nastavení zadávacích podmínek, smlouvy, hodnocení kvality atd.

Pokud jde o Prahu a okolí, myslím, že zde jsou historicky poměrně dobré zkušenosti s prací ROPIDu se soukromými dopravci, který spolupráci s nimi dobře zvládá i na bázi stávajících smluv, a na základě některých negativních zkušeností a rizik připravil právě nové podmínky, mj. ve smlouvách nejsou jen sankce, ale také benefity za dobré plnění některých standardů, což si myslím, že je dobrý model, funguje zde společný dispečink PID, jednotný marketing na slušné úrovni atd. Povedlo se mu i uspokojivě vyřešit problémy s výpadky některých dopravců - v dnešní době už bych je neoznačil za závažný aktuální problém (a ke znárodnění nedošlo, ha...), podle mě s nimi tedy jedná někdy až moc po dobrém, myslím, že ROPID sám měl podat podnět k prošetření ve chvíli, kdy dopravce závažně porušuval zákon o silniční dopravě, ale ROPID se pohyboval jen v rámci vzájemné smlouvy OFFTOPIC(tak jsem v jednom extrémním případě ten podnět podal sám :D ). Ale to se bavíme o minulosti. Pokud si pročteš např. nové standardy kvality, tak to slibuje velmi slušný standard, a je to důvodem, proč se nějakých problémů s dopravci přehnaně nebojím.

Nicméně problém s nedostatkem řidičů se určitě nepodaří vyřešit jen vyššími platy a sankcemi za neježdění. Ten problém je opravdu velmi hluboký, a my přitom potřebujeme veřejnou dopravu posilovat, nestačí udržet současný rozsah!

pepe.ebr
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od pepe.ebr » 22 črc 2019, 15:30

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 15:02
Upřímně, kdyby to bylo na mně osobně, tak bych DPP, ČD a podobné společnosti jako dopravce buď zrušil a vše soutěžil, nebo bych (což by bylo lepší) se alespoň postaral, aby byly pod skutečnou přímou kontrolou města, což se obávám, že je u macaté a.s. jako DPP nebo ČD prakticky nereálný předpoklad.
Takže Arriva, za kterou ve skutečnosti stojí macaté Deutsche Bahn vlastněné německým státem jsou lepší? To dopadne jak s vodou, nebo třeba i mobilníma sítěma - budem zavislí na zahraničních subjektech, nesoběstační, zisky budou mizet za hranice a lokálně budeme platit majlant... protože dodavatel to přece dělá pro zisk.
Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 15:02
Nicméně problém s nedostatkem řidičů se určitě nepodaří vyřešit jen vyššími platy a sankcemi za neježdění. Ten problém je opravdu velmi hluboký, a my přitom potřebujeme veřejnou dopravu posilovat, nestačí udržet současný rozsah!
A čím se tedy vyřeší? Řidič autobusu může jít klidně řídit i kamion. Konkurence na poli potenciálních zaměstnavatelů je velká. Čím jiným tedy chcete ty řidiče lákat, když ne penězi? Ano, ten problém je hlubší - chybí nejen řidiči autobusů, ale třeba i strojvedoucí, jejichž vyškolení je podstatně nákladnější. K autonomně řízeným vozidlům je ještě hodně dlouhá cesta - a to i na železnici či u tramvají. Zvládnuté je leda metro a to díky tomu, že jeho těleso je zcela oddělené od vnějších vlivů.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 570
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 464 poděkování
Dostal poděkování: 361 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 22 črc 2019, 15:43

pepe.ebr píše:
22 črc 2019, 15:30
Takže Arriva, za kterou ve skutečnosti stojí macaté Deutsche Bahn vlastněné německým státem jsou lepší? To dopadne jak s vodou, nebo třeba i mobilníma sítěma - budem zavislí na zahraničních subjektech, nesoběstační, zisky budou mizet za hranice a lokálně budeme platit majlant... protože dodavatel to přece dělá pro zisk.
Je mi úplně jedno, kdo stojí za dopravcem, jestli český stát, německý stát, soukromník z Ázerbajdžánu, soukromník z ČR. Podstatné je, zda mi službu poskytne za nabízenou cenu a v kvalitě, kterou jsem si objednal. A je už jen moje zodpovědnost, zda jsem správně definoval svou objednávku a jestli ji umím kontrolovat. To se nedá nahradit hypotetickým předpokladem typu ,,veřejný dopravce to přece dělá pro lidi". Mimochodem, nedělá. To by činnost DPP nebo ČD vypadala v mnohém jinak. :lol:

A je naprosto v pořádku, že to komerční dopravce dělá kvůli svému zisku. Pokud to veřejně vlastněný dopravce nedělá pro zisk (zisk = 0), pak by to znamenalo jeho drtivou konkurenční výhodu a měl by přece jakékoliv výběrové řízení hravě vyhrát. Jenže ejhle, často je dražší než ten soukromník. A to je pak sakramensky divné. Z logiky věci, na kterou jste sám upozornil, pokud je veřejný dopravce dražší než soukromý, někde se tu kdosi nejspíš přiživuje...

tramvajak
Návštěvník – není člen Pirátů

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od tramvajak » 22 črc 2019, 16:12

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 15:43
Je mi úplně jedno, kdo stojí za dopravcem, jestli český stát, německý stát, soukromník z Ázerbajdžánu, soukromník z ČR. Podstatné je, zda mi službu poskytne za nabízenou cenu a v kvalitě, kterou jsem si objednal. A je už jen moje zodpovědnost, zda jsem správně definoval svou objednávku a jestli ji umím kontrolovat. To se nedá nahradit hypotetickým předpokladem typu ,,veřejný dopravce to přece dělá pro lidi". Mimochodem, nedělá.
To se můžeme klidně hádat, ale sám se mýlíte a pokuď se problematice věnujete, určitě to dobře víte. Nemusíme chodit z Prahy nikam daleko, stačí se podívat na případ linky S34, kde jezdil soukromý dopravce s archaickýma osmsetdesítkama za stovku za kilometr. Aktuálně jezdí výrazně dráž a smlouvu získal bez soutěže na ještě delší období jen proto, aby si mohl koupit prý nové vozidla. Přesněji řečeno, koupil rádoby-nízkopodlažní bastly přestaveb řady 813 na původních podvozcích vozů řady 810, které fakticky nízkopodlažní nejsou. Je to jen parodie na nízkopodlažnost v době, kdy se skutečně nízkopodlažní motorové jednotky běžně pořídit dají. Šotouš na ROPIDu si udělal čárku za nízkopodlažnost a to že se stará babka stejně musí sápat do schodů, aby si sedla nikoho nezajímá. Ukázka té vaší kvality soukromníka i celého výběrového procesu u ROPIDu jak vyšitá. Je to dražší než srovnatelné regionovy od ČD na jiných eSkách a lepší to není. V daném konkrétním případě je smlouva dokonce bez sankcí pro dopravce.

Uživatelský avatar
Ivo.Vasicek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 6839
Registrován: 02 úno 2010, 22:50
Profese: manažer
Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
Dal poděkování: 10561 poděkování
Dostal poděkování: 11105 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Smlouva města s Dopravním podnikem na roky 2020 - 2029

Příspěvek od Ivo.Vasicek » 22 črc 2019, 17:08

Ondrej.Kalis píše:
22 črc 2019, 15:43
A je naprosto v pořádku, že to komerční dopravce dělá kvůli svému zisku. Pokud to veřejně vlastněný dopravce nedělá pro zisk (zisk = 0), pak by to znamenalo jeho drtivou konkurenční výhodu a měl by přece jakékoliv výběrové řízení hravě vyhrát. Jenže ejhle, často je dražší než ten soukromník. A to je pak sakramensky divné. Z logiky věci, na kterou jste sám upozornil, pokud je veřejný dopravce dražší než soukromý, někde se tu kdosi nejspíš přiživuje...
Pokud je DPP dražší je to také naše odpovědnost. Nic nevím o tom, že by byla ve strategii města likvidace či privatizace DPP či jeho částí. Samozřejmě je třeba řešit optimálně smluvní vztahy, nicméně pro tento účel máme daleko účinnější prostředky. A to přímé působení na DPP a Ropid. Hlavní problémy jsou v komunikaci (operativní a strategické) mezi Ropid a DPP. MHMP nevytvářel DPP kvůli tvorbě zisku, ale kvůli zajištění veřejné hromadné dopravy v Praze. Pokud je tedy v DPP něco špatně, řešme to. Pokud DPP vystavíme soutěži, nic se nevyřeší, a navíc poškodíme investice města (do DPP) a budeme řešit problémy DPP v důsledku výpadku tržeb. DPP není cizí, za činnost této firmy odpovídáme. Spíše lze řešit záměry města a promítat je do požadavků na dopravu, např.:http://www.dpp.cz/dopravni-podnik-otest ... 12-hybrid/
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)

Odpovědět

Zpět na „Zastupitelstvo - Praha“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host