Adam.Zabransky píše: ↑04 dub 2018, 00:24
Chtěl bych se všech kandidátů (již přihlášených i budoucích, hlavně na čelní místa kandidátky) zeptat, jak byste chtěli řešit následující problémy, které jsou pro Prahu 1 podle mě zásadní:
- doprava (parkování, průjezdnost auty i na kole, pěší doprava, MHD)
- bydlení (úbytek obyvatel), privatizace bytového fondu
- nakládání s nebytovými prostory
- dostupnost služeb (obchody atd.)
- životní prostředí
Případně jaké největší problémy Praha 1 podle vás má a jak byste je chtěli řešit.
A trochu tvrdší otázka (ať je sranda
): dokážete si sebe sama představit v následujících rolích: a) vyjednáváte s ostatními politickými stranami koalici, b) studujete tisky na zasedání, které se týkají různorodé agendy (veřejné zakázky, prodej majetku, přidělování dotací atd.). Myslíte si, že máte dostatek zkušeností/schopností, abyste tyhle role zastávali dobře?
Adame,
tady v maximální stručnosti odpovědi, podrobně je rozpracováváme v pracovních skupinách, já mám na starosti architekturu, urbanismus a životní prostředí, kde už jsme rámcově sladěni.
Doprava (parkování, průjezdnost auty i na kole, pěší doprava, MHD):
Centrum Prahy je nejvíce postiženo smogem a je potřeba jej principiálně zklidnit. Máme platný Strategický plán, ZÚR, územní plán, jen je nikdo nebere vážně a místo aby se zklidňovalo, tak se kousek po kousku zvyšují zátěže. Z dokumentů plynou závazky, že je třeba postupně snižovat parkovací místa a průjezdnost přivaděčů, tj. magistrály, nábřeží a Karmelitské. A naopak umožňovat pohodlnou pěší a cyklodopravu, podporovat rozvoj carsharingu, tramvají a místních autobusů.
Bydlení (úbytek obyvatel), privatizace bytového fondu:
Úbytek obyvatel má dva důvody, špatný vzduch na pravém břehu a spekulace s byty, kdy ceny neustále rostou. Kyslík lze docílit zklidněním dopravy a výsadbou stromů. Pro příchod obyvatel, ne turistů, je třeba zajistit pro zde pracující úředníky, učitele a studenty bydlení za přijatelné ceny, tedy nájemní bydlení a koleje.
Nebytové prostory a dostupnost služeb:
Nebytovky je třeba transparentně soutěžit, a upřednostňovat obchody a provozovny pro denní život před turistickým kýčem.
Životní prostředí:
je z hlediska emisí a prašnosti nejhorší v celé Praze! Je třeba snížit dopravní zátěž a zvýšit podíl zeleně na pravém břehu. Ideální varianta je na bývalých hradbách od Štvanice k Muzeu propojit parky: Těšnov s Vítkovem, Vrchlického, Riegrovými a Čelakovského sady do jednoho celku. Jestliže je Petřín levá plíce, pravá plíce bude tento nový pražský Central park.
Největší problémy Prahy 1 a jak je řešit:
Velikou a dlouho zanedbávanou výzvou je racionální a trvale udržitelná organizace území od Štvanice k Muzeu, kde je extrémní horko, hluk a smog. Je třeba spojit Masarykovo, Hlavní a autobusové nádraží do jednoho přestupního a průjezdného dopravního uzlu a uvolněné plochy nezastavět administrativou, jak má v plánu Penta (!), ale území koncepčně vyhradit pro parky a muzea. Na to je třeba vyhlásit mezinárodní urbanistickou soutěž a vítězný návrh převést do závazného regulačního plánu a následně 10-20 let realizovat. Se současným územním (ne)plánem akutně hrozí, že tento brownfield bude divoce zastavěn a prodán čínským investorům ke spekulaci. Praha 1 musí zůstat univerzitní a vládní čtvrtí, ne developerským eldorádem.
Dokážete si sebe sama představit v následujících rolích:
a) vyjednáváte s ostatními politickými stranami koalici? - Ano, těším se na to!
b) studujete tisky na zasedání? - Ano, od roku 2006 se věnuji v občanských spolcích připomínkování nejrůznějších agend, moderuji debaty, jsem zván do panelových diskuzí, od roku 2011 jsem v orgánech České komory architektů, nejprve v dozorčí radě a teď ve Stavovském soudu. Jsem týmový hráč a spolupráce a hledání konsenzu mne baví.