Arnost.Stepanek píše: ↑31 kvě 2021, 19:54Vítku, díky za kandidaturu,
budu mít 2 otázky - a prosím odpovědi na obě v jedné (nedlouhé) větě:
- Proč máme na pozici ministra podpořit zrovna tebe?
- Jaké zásadní téma/inovaci/řešení chceš přinést do českého vzdělávání?
Díky
Ahoj Arnošte,
doufám, žes dobře dojel z Telče ve zdraví a bez zbytečného motání na uzavírkách
Nejdříve v jedné větě a potom to rozvedu:
1) Protože jsem přesvědčen, že jsem na to připraven.
2) Chci, aby se reformy ve školství více zaměřovaly na porozumění žáků, ne jen na porozumění látky.
1) Myslím, že Andrea i Lukáš jsou velmi dobří kandidáti na pozici ministra, ale stejně tak si myslím, že bych tu pozici zvládl i já. V současné volbě CF jde o to mít připravený pool potenciálních kandidátů, které budeme moci nabídnout v průběhu koaličních jednání a při případných rošádách na ministerských pozicích v průběhu volebního období. Tři kandidáti na tak pro nás důležité ministerstvo podle mne vůbec nevadí. Určitě mám ve svém osobnostním i pracovním profilu spoustu slabších míst, kde Andrea i Lukáš mají přede mnou náskok, zároveň mám ale i některé přednosti: z pirátských radních pro školství mám zkušenosti ze zdaleka největší porce operativy, navíc radní HMP má oproti ostatním krajům (ne)výhodu být tak blízko školství na městských částech, že chtě nechtě musí řešit i jejich agendu - hlavně v oblasti kofinancování investičních i běžných výdajů, agendu KAP-MAP, OP PPR a dalších. V Praze se nám také podařilo sestavit výborný tým a množinu NGOs, která s námi spolupracuje. Od podzimu 2020 se síla celého týmu výrazně posílila i díky předsedání Komisi pro školství AKČR, kde, myslím si, jsme začali výborně a efektivně spolupracovat.
2) Podle mne je cílem číslo jedna určitě narovnání rozdílů ve vzdělávacích příležitostech, aby i ti, kdo začínají ze startovní čáry více vzadu, mohli zbytek rychle dohnat. Proto je třeba vsadit na individuální evaluaci dovedností a potřeb žáka, už od předškolního věku, a nastavit pro každého vhodné spektrum podpůrných nástrojů tak, abychom eliminovali riziko školního neúspěchu co nejdříve a dále už pouze mohli rozvíjet jeho přirozenou motivaci a schopnosti. Chtěl bych proto vytvořit systém "Karty žáka", podobné kartě pacienta ve zdravotnickém systému. Ta by obsahovala veškeré informace o žákovi z oblasti vzdělávací a sociálně-vzdělávací a umožnila sledovat vývoj jeho motivace, kognice, akademických úspěchů a neúspěchů minimálně po celou dobu primárního a sekundárního vzdělávání. Předpokladem pro takový systém je pochopitelně robustní systém pedagogicko-psychologických evaluační a koučinkových center, přímo na školách i v rámci sítě samostatných PPP. Významným problémem současného českého školství totiž je, že se více zaobírá obsahem vzdělávání, než jeho klienty.