[CF 16/2021 - Volba vládního týmu] Vít Šimral - školství

Archivní fórum pro historická speciální jednání a postupy celostátního fóra


Vit.Simral
Člen KS Praha
Příspěvky: 372
Registrován: 13 čer 2016, 12:41
Profese: Radní hl. m. Prahy
Dal poděkování: 446 poděkování
Dostal poděkování: 772 poděkování

Re: Vít Šimral - školství

Příspěvek od Vit.Simral »

Arnost.Stepanek píše: 31 kvě 2021, 19:54

Vítku, díky za kandidaturu,
budu mít 2 otázky - a prosím odpovědi na obě v jedné (nedlouhé) větě:

  1. Proč máme na pozici ministra podpořit zrovna tebe?
  2. Jaké zásadní téma/inovaci/řešení chceš přinést do českého vzdělávání?
    Díky

Ahoj Arnošte,

doufám, žes dobře dojel z Telče ve zdraví a bez zbytečného motání na uzavírkách :)

Nejdříve v jedné větě a potom to rozvedu:

1) Protože jsem přesvědčen, že jsem na to připraven.
2) Chci, aby se reformy ve školství více zaměřovaly na porozumění žáků, ne jen na porozumění látky.

1) Myslím, že Andrea i Lukáš jsou velmi dobří kandidáti na pozici ministra, ale stejně tak si myslím, že bych tu pozici zvládl i já. V současné volbě CF jde o to mít připravený pool potenciálních kandidátů, které budeme moci nabídnout v průběhu koaličních jednání a při případných rošádách na ministerských pozicích v průběhu volebního období. Tři kandidáti na tak pro nás důležité ministerstvo podle mne vůbec nevadí. Určitě mám ve svém osobnostním i pracovním profilu spoustu slabších míst, kde Andrea i Lukáš mají přede mnou náskok, zároveň mám ale i některé přednosti: z pirátských radních pro školství mám zkušenosti ze zdaleka největší porce operativy, navíc radní HMP má oproti ostatním krajům (ne)výhodu být tak blízko školství na městských částech, že chtě nechtě musí řešit i jejich agendu - hlavně v oblasti kofinancování investičních i běžných výdajů, agendu KAP-MAP, OP PPR a dalších. V Praze se nám také podařilo sestavit výborný tým a množinu NGOs, která s námi spolupracuje. Od podzimu 2020 se síla celého týmu výrazně posílila i díky předsedání Komisi pro školství AKČR, kde, myslím si, jsme začali výborně a efektivně spolupracovat.

2) Podle mne je cílem číslo jedna určitě narovnání rozdílů ve vzdělávacích příležitostech, aby i ti, kdo začínají ze startovní čáry více vzadu, mohli zbytek rychle dohnat. Proto je třeba vsadit na individuální evaluaci dovedností a potřeb žáka, už od předškolního věku, a nastavit pro každého vhodné spektrum podpůrných nástrojů tak, abychom eliminovali riziko školního neúspěchu co nejdříve a dále už pouze mohli rozvíjet jeho přirozenou motivaci a schopnosti. Chtěl bych proto vytvořit systém "Karty žáka", podobné kartě pacienta ve zdravotnickém systému. Ta by obsahovala veškeré informace o žákovi z oblasti vzdělávací a sociálně-vzdělávací a umožnila sledovat vývoj jeho motivace, kognice, akademických úspěchů a neúspěchů minimálně po celou dobu primárního a sekundárního vzdělávání. Předpokladem pro takový systém je pochopitelně robustní systém pedagogicko-psychologických evaluační a koučinkových center, přímo na školách i v rámci sítě samostatných PPP. Významným problémem současného českého školství totiž je, že se více zaobírá obsahem vzdělávání, než jeho klienty.

Vit.Simral
Člen KS Praha
Příspěvky: 372
Registrován: 13 čer 2016, 12:41
Profese: Radní hl. m. Prahy
Dal poděkování: 446 poděkování
Dostal poděkování: 772 poděkování

Re: Vít Šimral - školství

Příspěvek od Vit.Simral »

RomanRous píše: 01 čer 2021, 17:19

Zajímalo by mě, jak konkrétně a ideálně rychle chceš změnit RVP a následně jak vynutit změny ŠVP, aby to přimělo školy napříč spektrem (nejen ty, které chtějí) vyučovat méně zbytných znalostí(memorování) a současně zlepšovat dovednosti potřebné pro 21.století (chytré hledání informací a jejich pochopení, zpracování, analýza, prezentace).
Za toto pololetí jsme u mého syna napočítali >100 známek zpravidla ze zbytných znalostí. Je to Praha 6 a já působím ve školské radě, kde jsou členové (za ODS) se všemi ZŠ naprosto spokojeni ...

Ahoj Romane,

díky za otázky.

Hlavním problémem, jak se ze začátku přistupovalo k revizi RVP, je podle mne mylná představa, že jakmile nějaký bod látky z RVP zmizí, žáci už se jej v rámci žádného dalšího předmětu nenaučí. Takový přístup vůbec ale nepočítá s tím, že výukou jednoho předmětu se velmi intenzivně prolínají předměty, o nichž uvažujeme ve škatulce "další předmět". Velmi hezky to je vidět na Revizi ICT, kde se významný negativní feedback zaměřil na to, co musíme kvůli navýšení dotace pro ICT vyškrtnout z přírodovědných předmětů. Vůbec se neřešilo to, že vhodně zvolenými nástroji pro výuku ICT a digitální gramotnosti se můžeme zároveň, v aplikované podobě naučit i ty zatracené Newtonovy zákony (pokud je tedy jejich znalost fakt tak potřebná).

Pochopitelně, i díky věkovému průměru je dnes bohužel velká část pedagogické populace spíše konzervativní a opustit myšlenkově linii "učím, co je osnovách" je pro ně obtížné. Zde je úkolem resortu, ČŠI, NPI, zřizovatelů i ředitelů tlačit, co to jen jde, aby i konzervativnější učitelé viděli benefity radikálního proškrtání RVP, a ukazovat jim příklady dobré praxe ze škol a od učitelů, kteří se v novém "bezosnovém" prostředí už lépe orientují. Zároveň je nutné revize zase trochu rozhýbat, v posledních letech se na ně bohužel neupírala pozornost a tak trochu usnuly.

Ano, Praha 6 je jednou z konzervativnějších městských částí; i proto bych rád na její území dostal více alternativnějších a progresivnějších škol (např. do Proboštského dvora), což by mohlo přimět k zamyšlení i ostatní.

Vit.Simral
Člen KS Praha
Příspěvky: 372
Registrován: 13 čer 2016, 12:41
Profese: Radní hl. m. Prahy
Dal poděkování: 446 poděkování
Dostal poděkování: 772 poděkování

Re: Vít Šimral - školství

Příspěvek od Vit.Simral »

Veronika.Nurnbergerova píše: 06 čer 2021, 00:14

Ahoj Vítku,

nástin Tvých plánů a priorit je rozsáhlý. Můžeš prosím více rozepsat, jak plánuješ realizovat první tři kroky po příchodu do úřadu ministerstva, které zní:
● analýza procesu a obsahu aktuálního workflow na resortu a v jeho přímo řízených organizacích
● analýza organizačních a personálních struktur resortu a přímo řízených organizací za účelem zefektivnění procesního řízení
● personální změny na řídících postech resortu do té míry, jak je umožňuje služební zákon
Které zkušenosti z působení na pražském Magistrátu vnímáš jako důležité a přínosné pro řízení ministerstva a celého rezortu?

Děkuji Ti předem za odpovědi,
Veronika Nürnbergerová
MS Praha 4

Ahoj Veroniko,

děkuji za dobré otázky!

V rámci konzultací s lidmi, kteří na resortu dnes ještě působí nebo v minulosti působili, považuji za dominantní dva problémy, které řízení české vzdělávání velmi ztěžují: 1) tendenci koncentrovat řízení na úrovni MŠMT, kanceláře ministra a jednotlivých sekcí resortu, jež současně vyvolává defenzivní a až kontra-kooperační postoj od jiných sekcí a pracovišť, v rámci resortu i v ostatních centrálních organizacích (hlavně ČŠI). Struktury jsou významně přehierarchizované, probíhá mikromanagement v oblastech, které by daleko lépe pracovaly bez víceméně náhodných a zcela nekoncepčních zásahů shora. 2) duplicitu exekuce úkolů a tvorby agend, což pochopitelně souvisí s problémem prvním. Každý si brání svůj malý píseček a pozici v rámci soustavy, namísto toho, aby se hledaly cesty pro efektivní spolupráci napříč sekcemi a organizacemi.

Obecně je pak problémem absence personálního řízení a rozvoje kapacit ministerstva a personální poddimenzovanost v některých věcných agendách MŠMT. Oproti současnému vedení ČŠI a nově i NPI je resort prostě špatně veden, což může být i důsledkem větších interních politických bojů (ostatně kromě ANO do vedení dlouhodobě promlouvají i lidé z ČSSD nebo i ze STAN, které mají odlišnou představu o dalším směřování českého školství).

Nejprve bych proto rád začal mapováním agend a eliminací jejich duplicit. K tomu nedojdeme bez zcela odlišného přístupu k šíření informací a spolupráci věcných útvarů napříč ministerstvem i podřízených organizací (NPI). Některé stávající agendy na MŠMT zůstaly spíše historicky a zasloužily by redukci nebo kompletní eliminaci, nové vedení MŠMT by mělo rozvíjet spíše klíčová témata implementace Strategie 2030+ (např. revize kurikula, proměna pregraduální přípravy a vzdělávání učitelů a ředitelů, atd.). Cílem by mělo být budování nových projektových týmů a s tím související reorganizace kapacit. Určitě se nevyhneme elektronizaci agend - na magistrátu jsme ostatně zvládli odstranit oběh drtivé většiny papírových listin - a budování nové architektury informačních systémů spadajících do působnosti resortu, které budou uživatelsky smysluplné, otevřené a analyticky využitelné. Zcela zásadní je i jasné vedení správy úkolů a věcné odpovědnosti (jako máme u Pirátů), zpětná vazba o efektivitě a účelnosti práce. Ve zkratce jde o to, aby se resort dokázal modernizovat a novým věcem učil stejně, jako to chce po školách a učitelích. Jinak naše snaha reformovat vzdělávací systém na "client-facing" úrovni je naprosto nelegitimní a nedůvěryhodná.

Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Simral za příspěvek:
Veronika.Nurnbergerova
Ivan.Bartos
Republikové předsednictvo
Příspěvky: 10308
Registrován: 11 čer 2009, 09:44
Profese: Senior Oracle Database Engineer / Functi
Bydliště: U Botiče 1390/3, Praha 4 - Michle, 14000
Dal poděkování: 4199 poděkování
Dostal poděkování: 18242 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Vít Šimral - školství

Příspěvek od Ivan.Bartos »

Chtěl bych poděkovat Vítkovi i resortnímu týmu za dosavadní i budoucí práci.
Ačkoliv jsem reagoval v původním vlákně nominací, zopakuji své kladné stanovisko k nominaci do vládního týmu z pozice celostátního leadera jemuž, závěrečné slovo náleží, i zde.

Mnoho štěstí v nadcházející volbě.

Šířeji k celému týmu pak zde viewtopic.php?p=762805#p762805

předseda Pirátů
ivan.bartos@pirati.cz
Zamčeno

Zpět na „[Archiv]“