Výchova k demokracii?
Moderátoři: Administrativní odbor, Předsedající
Pravidla fóra
Toto je sekce pro pracovní vlákna. Obecná diskuze bez konkrétního praktického cíle sem nepatří. Pro pracovní vlákna platí jediná podmínka: Cíl projektu musí být v souladu s Pirátskými ideály. Dodržujte prosím pravidla fóra.
Zásady moderace
Toto je sekce pro pracovní vlákna. Obecná diskuze bez konkrétního praktického cíle sem nepatří. Pro pracovní vlákna platí jediná podmínka: Cíl projektu musí být v souladu s Pirátskými ideály. Dodržujte prosím pravidla fóra.
Zásady moderace
- Nepracovní vlákna budou přesunuta do Vnitrostranické diskuze.
- Diskuze v pracovních vláknech, která nesouvisí s příslušným úkolem, bude na požádání oddělena do samostatného vlákna ve Vnitrostranické diskuzi.
- Pokud je z procedurálních důvodů třeba vlákno zamknout, bude na požádání zamčeno. Procedurální podmínky pro zamčení vlákna určuje zakladatel vlákna v úvodním příspěvku.
- Žádná jiná moderace nebude prováděna.
- Jan.Novak
- Republikový výbor
- Příspěvky: 2444
- Registrován: 22 čer 2010, 19:12
- Profese: Politolog, Historik
- Bydliště: Týn nad Vltavou
- Dal poděkování: 4042 poděkování
- Dostal poděkování: 2936 poděkování
Výchova k demokracii?
Ahoj,
již delší dobu přemýšlím nad stavem naší země, demokracie v ní zj. v porovnání s vyspělými západními státy .
Podíváme-li se obecněji zjistíme, že důvěra v demokratické instituce (zj. v tzv. 3P = Parlament, politické strany a politické autority) postupně klesá. Děje se tak napříč všemi vyspělými zeměmi, v tomto ohledu je víceméně jedno jaký volební systém stát využívá, jestli má vyspělou politickou kulturu, či nikoliv (pokles jak ve Švédsku, tak v Itálii), zda-li je systém zaměřen více na legitimitu (větší váhu má parlament), či na efektivitu (systémy britského typu kde má větší váhu vláda), podobně na tom jsou státy, které Druhou světovou válku vyhráli i prohráli. Rozdíl je jen kdy a jak rychle začala tato důvěra občanů klesat. V tomto ohledu je na tom ČR podobně jako západní svět. Můžeme mluvit o obecném trendu, který je pravděpodobně vyvolán větším očekáváním občanů od státu a neschopnost politických stran na tyto požadavky reagovat.(1)
ČR ovšem vybočuje v jiném ohledu - zatímco ve vyspělých zemích je silná víra v podstatu samotného režimu, tedy v demokracii jako takovou, tak naše čísla (podívejte se na výzkumy CVVM) jsou mnohem nižší. Na západě sdílí víru v demokracii naprostá většina obyvatel, a její podpora v čase dokonce mírně roste. U nás podpora demokracie jako takové naopak v čase klesá a je celkově v porovnání nižší. Myslím si, že se jedná o velký problém.
Co s tím? Myslím, že hned vedle nás leží poměrně zajímavý příklad - Německo, které si prošlo silnou totalitou s černokošiláčema a půlka si ještě "pár" let užila s bolševikem. Jedná se zemi, která je nám v mnoha ohledech blízká. Jaký je rozdíl mezi námi a Německem (a v tomto ohledu zj. bývalým západním)? Po válce se Němci snažili o denacifikaci - na školách tedy začali poměrně rychle vznikat programy pro výuku demokracie, kdy byli mladí lidé od mlada vedeni k demokratické výchově, byl jim vysvětlován demokratický proces a podobně. Tedy demokracie byla do společnosti zapracovávána na všech úrovních a celá společnost byla takto socializována k tomuto systému (i v tom co od něj očekávat - což mohlo vést k menší míře nereálných očekávání a tím pádem minimalizaci radikalizace veřejného mínění, která by mohla vést k nárůstu extremismu).
Co by jste si mysleli o demokratické výchově na školách? Od prvního stupně, s velkým důrazem na kvalitu? Myslíte, že je to dobrý nápad? A je to v podmínkách české společnosti, která je na ideologickou výchovu vůbec možné? Bylo by to pro naše občany přípustné? A bylo by to podle Vás pirátské?
(1) DALTON, RUSSELL J. 2004. Democratic Challenges, Democratic Choices. The Erosion of Political Support in Advanced Industrial Democracies. Oxford University Press
již delší dobu přemýšlím nad stavem naší země, demokracie v ní zj. v porovnání s vyspělými západními státy .
Podíváme-li se obecněji zjistíme, že důvěra v demokratické instituce (zj. v tzv. 3P = Parlament, politické strany a politické autority) postupně klesá. Děje se tak napříč všemi vyspělými zeměmi, v tomto ohledu je víceméně jedno jaký volební systém stát využívá, jestli má vyspělou politickou kulturu, či nikoliv (pokles jak ve Švédsku, tak v Itálii), zda-li je systém zaměřen více na legitimitu (větší váhu má parlament), či na efektivitu (systémy britského typu kde má větší váhu vláda), podobně na tom jsou státy, které Druhou světovou válku vyhráli i prohráli. Rozdíl je jen kdy a jak rychle začala tato důvěra občanů klesat. V tomto ohledu je na tom ČR podobně jako západní svět. Můžeme mluvit o obecném trendu, který je pravděpodobně vyvolán větším očekáváním občanů od státu a neschopnost politických stran na tyto požadavky reagovat.(1)
ČR ovšem vybočuje v jiném ohledu - zatímco ve vyspělých zemích je silná víra v podstatu samotného režimu, tedy v demokracii jako takovou, tak naše čísla (podívejte se na výzkumy CVVM) jsou mnohem nižší. Na západě sdílí víru v demokracii naprostá většina obyvatel, a její podpora v čase dokonce mírně roste. U nás podpora demokracie jako takové naopak v čase klesá a je celkově v porovnání nižší. Myslím si, že se jedná o velký problém.
Co s tím? Myslím, že hned vedle nás leží poměrně zajímavý příklad - Německo, které si prošlo silnou totalitou s černokošiláčema a půlka si ještě "pár" let užila s bolševikem. Jedná se zemi, která je nám v mnoha ohledech blízká. Jaký je rozdíl mezi námi a Německem (a v tomto ohledu zj. bývalým západním)? Po válce se Němci snažili o denacifikaci - na školách tedy začali poměrně rychle vznikat programy pro výuku demokracie, kdy byli mladí lidé od mlada vedeni k demokratické výchově, byl jim vysvětlován demokratický proces a podobně. Tedy demokracie byla do společnosti zapracovávána na všech úrovních a celá společnost byla takto socializována k tomuto systému (i v tom co od něj očekávat - což mohlo vést k menší míře nereálných očekávání a tím pádem minimalizaci radikalizace veřejného mínění, která by mohla vést k nárůstu extremismu).
Co by jste si mysleli o demokratické výchově na školách? Od prvního stupně, s velkým důrazem na kvalitu? Myslíte, že je to dobrý nápad? A je to v podmínkách české společnosti, která je na ideologickou výchovu vůbec možné? Bylo by to pro naše občany přípustné? A bylo by to podle Vás pirátské?
(1) DALTON, RUSSELL J. 2004. Democratic Challenges, Democratic Choices. The Erosion of Political Support in Advanced Industrial Democracies. Oxford University Press
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Novak za příspěvky (celkem 11):
- Marek.Necada, Petr.Bajgar, Mikulas.Peksa, Lenka.Kozlova, Alexandr.Mansurov, Vojtech.Pikal, Jakub.Michalek, Frantisek.Navrkal, Frantisek.Kopriva, Lukas.Findeis, Pavel.Moravec
Člen RV za JčK
Předseda kontrolního výboru zastupitelstva Jihočeského kraje
Zastupitel města Týn nad Vltavou
- Marek.Necada
- Administrativní odbor
- Příspěvky: 3425
- Registrován: 05 lis 2009, 22:44
- Profese: silozpytec
- Bydliště: Helsinki
- Dal poděkování: 9678 poděkování
- Dostal poděkování: 6754 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výchova k demokracii?
Zajímavé thema. V zásadě nejsem proti, i když spíš bych si to nepředstavoval jako nějakou indoktrinaci, ale spíš výchovu ke kritičnosti a aktivitě (kteréžto samy o sobě nejspíš povedou k upřednostňování demokracie před autoritářskými režimy); nevím, jak taková „výuka demokracie“ v jiných zemích probíhá, takže bych si dal nějaký odkaz s úvodem do problematiky. Co se týče důrazu na kvalitu, zde nutně narazíme na obecnou kvalitu českého školství jako takového.
Bohužel současný oficiální trend je zjevně přesně opačný – docela mě nadzvedl výrok ministryně Valachové, že nemají být zatahovány do celospolečenské vážné debaty děti.
Lehce související článek k dokreslení: Bohumil Kartous: Výkonná traktoristka zorá sama až deset škol...
Bohužel současný oficiální trend je zjevně přesně opačný – docela mě nadzvedl výrok ministryně Valachové, že nemají být zatahovány do celospolečenské vážné debaty děti.
Lehce související článek k dokreslení: Bohumil Kartous: Výkonná traktoristka zorá sama až deset škol...
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Necada za příspěvek:
- Jan.Novak
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
Долой царя!
- Robert.Magni
- Člen KS Plzeňský kraj
- Příspěvky: 5550
- Registrován: 18 led 2013, 17:08
- Profese: dělník
- Bydliště: Břasy 264,okr.Rokycany
- Dal poděkování: 22510 poděkování
- Dostal poděkování: 4541 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výchova k demokracii?
Brrr,fuj.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Robert.Magni za příspěvek:
- Petros.Michailidis
Robert Magni
zabzicek@gmail.com
799796575
Nelíbí se vám moje názory ? Tak vypadněte na bar !
Roger Waters, Praha 2023
- Ondrej_Marek
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 910
- Registrován: 07 čer 2013, 10:38
- Profese: IT administrátor/tiskař
- Bydliště: Praha 8
- Dal poděkování: 1020 poděkování
- Dostal poděkování: 1454 poděkování
Re: Výchova k demokracii?
Pavel Nazarský děti na prvním stupni učí praktickou přímou demokracii, řeknu mu ať ti sem napíše zkušenosti .
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej_Marek za příspěvky (celkem 5):
- Petr.Bajgar, Lenka.Kozlova, Mikulas.Peksa, Alexandr.Mansurov, Jan.Novak
- Mikulas.Peksa
- Poslanec/poslankyně Evropského parlamentu
- Příspěvky: 4625
- Registrován: 29 lis 2012, 08:33
- Profese: europoslanec, ajťák, fyzik
- Dal poděkování: 7811 poděkování
- Dostal poděkování: 11918 poděkování
Re: Výchova k demokracii?
Myslím si, že je to dobrej nápad, i když je to svého druhu sociální inženýrství (nemyslím to nijak hanlivě). Problém je, že to koliduje s tou anarchistickou představou Pirátství, které nikomu nic nevnucuje. Takže jsem spíš skeptický k tomu, že by se Ti to mohlo povést prosadit přes Piráty. Je to škoda, holt naše strana je v tomhle děsně sluníčkářská, pořád jsme nepochopili, že když budeme šíření nazi propagandy podporovat a vlastní propagací opovrhovat, že na tom dojedeme.
Můj dojem je, že na Němce to má dost pozitivní vliv. Samozřejmě stále existují exoti, kteří si doma vyrábějí občanky svobodného státu Prusko a za jediné právoplatné vládce Německa považují Hohenzollerny. Ale to jsou okrajové proudy. V tuhle chvíli jsou +- reprezentované AfD. Ta formuluje požadavky jako zrušení téhle demokratické výchovy, výuku k "vlastenectví", budování policejního státu, cenzuru atp.
Na AfD je zajímavé, že má obecně vyšší podporu ve východních spolkových zemích (o 50 až 100 % ve srovnání se Západem). Zároveň naprostou většinu jejích voličů tvoří muži, povětšinou ve věku 50+. Otázka, proč se kupí na Východě, má IMO 2 odpovědi
a) jsou to poražení transformace NDR na součást SRN
b) nezasáhla je v mladém věku zmíněná demokratická výchova
Nevím, která hraje větší roli, svůj vliv budou mít obě a nevím, jak je separovat.
Ono by ještě šlo diskutovat Die Linke, kde je rozdíl mezi Východem a Západem ještě markantnější. Na Západě se ve volbách pohybuje v rozmezí 5 až 10 %, zatímco na Východě skóruje přes 20 %. Ale tam hraje nejspíš ještě roli ten faktor, že Die Linke je přejmenovaná SED (východoněmecká obdoba KSČ) a je tam zakořeněná...
Můj dojem je, že na Němce to má dost pozitivní vliv. Samozřejmě stále existují exoti, kteří si doma vyrábějí občanky svobodného státu Prusko a za jediné právoplatné vládce Německa považují Hohenzollerny. Ale to jsou okrajové proudy. V tuhle chvíli jsou +- reprezentované AfD. Ta formuluje požadavky jako zrušení téhle demokratické výchovy, výuku k "vlastenectví", budování policejního státu, cenzuru atp.
Na AfD je zajímavé, že má obecně vyšší podporu ve východních spolkových zemích (o 50 až 100 % ve srovnání se Západem). Zároveň naprostou většinu jejích voličů tvoří muži, povětšinou ve věku 50+. Otázka, proč se kupí na Východě, má IMO 2 odpovědi
a) jsou to poražení transformace NDR na součást SRN
b) nezasáhla je v mladém věku zmíněná demokratická výchova
Nevím, která hraje větší roli, svůj vliv budou mít obě a nevím, jak je separovat.
Ono by ještě šlo diskutovat Die Linke, kde je rozdíl mezi Východem a Západem ještě markantnější. Na Západě se ve volbách pohybuje v rozmezí 5 až 10 %, zatímco na Východě skóruje přes 20 %. Ale tam hraje nejspíš ještě roli ten faktor, že Die Linke je přejmenovaná SED (východoněmecká obdoba KSČ) a je tam zakořeněná...
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Mikulas.Peksa za příspěvky (celkem 5):
- Jan.Novak, Alexandr.Mansurov, Marek.Necada, Frantisek.Navrkal, Petr.Lysek
- Vojtech.Pikal
- Administrativní odbor
- Příspěvky: 26151
- Registrován: 19 srp 2010, 23:45
- Profese: politik, informatik
- Bydliště: Olomouc
- Dal poděkování: 36900 poděkování
- Dostal poděkování: 30038 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výchova k demokracii?
Neměly by tohle dělat ty studentské školní parlamenty a samosprávy?
To v programu máme.
To v programu máme.
Profil, Vedoucí AO; KaS, ZO; vedoucí MRT Demokracie v rezignaci
„Nakonec vám budou vládnout ti nejneschopnější z vás. To je trestem za neochotu podílet se na politice.“*
Podporuji myšlenky.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 7040
- Registrován: 07 dub 2012, 21:03
- Dal poděkování: 9165 poděkování
- Dostal poděkování: 9447 poděkování
Re: Výchova k demokracii?
Raději bych místo občanské výchovy viděl předmět kritické myšlení. Evropská zastupitelská demokracie je u konce sil a funguje už jen ze setrvačnosti a jen proto že udržuje status quo. Je to brzda. Učit děti tento způsob demokracie považuji za výplach mozků a tvarování budoucích voličů politických stran, jejichž role se taky musí změnit. Piráti jsou podle mého vidění zastánci nové přímé demokracie, která s tou zastupitelskou příliš nekamarádí.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi anonym2064 za příspěvky (celkem 3):
- Robert.Magni, Maria.Vasickova, Josef.Kadlecek
-
- Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
- Příspěvky: 4107
- Registrován: 18 čer 2009, 12:09
- Profese: IT administrátor
- Dal poděkování: 794 poděkování
- Dostal poděkování: 4097 poděkování
Re: Výchova k demokracii?
... jen aby se tam ta "demokracie" neztratila a nezůstala tam jen ta "přímá" ... ono takovým klasickým přímým stylem vládnutí je právo silnějšího a soudce Lynč
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondra.kl za příspěvky (celkem 2):
- anonym2064, Maria.Vasickova
- Mikulas.Peksa
- Poslanec/poslankyně Evropského parlamentu
- Příspěvky: 4625
- Registrován: 29 lis 2012, 08:33
- Profese: europoslanec, ajťák, fyzik
- Dal poděkování: 7811 poděkování
- Dostal poděkování: 11918 poděkování
Re: Výchova k demokracii?
To není úplně totéž. V jazyce byrokratů by to v Českém prostředí pravděpodobně znamenalo úpravu rámcového vzdělávacícho programu, aby zahrnul něbo rozvíjel nějaká další témata.Vojtech.Pikal píše:Neměly by tohle dělat ty studentské školní parlamenty a samosprávy?
To v programu máme.
Ze srandy jsem si to vygooglil a rovnou mi trochu povařila krev poslední změna z rukou ministra Dobeše (změny vyznačené červeně).
http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni- ... vzdelavani
http://www.msmt.cz/file/29408/download/
Například:
Obecně to stojí za přečtení, jak tam pěkně v občance červeně svítí nové zdůrazňování role armády a významu obrany státu. Se panu ministrovi asi nezdála příprava dětí důkladná....holt bejt Honza Novák ministrem, tak tam asi budou červeně svítit nějaké jiné věci.
(dobré je koukat na stránky 51 až 54, zmíněný citát je ze stránky 52)
Jinak s tím Německem nevím. Pokud vím, Bund (jakože federální ministerstvo školství) žádné osnovy ani rámcové plány nevypracovává a tento úkol přísluší jednotlivým zemským ministerstvům (země si dokonce rozhodují o struktuře školství, tj. kolik tříd má základka atp.).
EDIT: tak pardon, poslední změny jdou zřejmě za soudruhem Fialou....
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Mikulas.Peksa za příspěvky (celkem 2):
- Frantisek.Navrkal, Jan.Novak
- Jakub.Michalek
- Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
- Příspěvky: 12336
- Registrován: 22 čer 2009, 14:54
- Profese: poslanec
- Bydliště: Žižkov - Praha 3
- Dal poděkování: 5377 poděkování
- Dostal poděkování: 20687 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výchova k demokracii?
Naprosto souhlasím. Sám jsem o tom mluvil u Václava Moravce v pořadu FOKUS na téma Budoucnost demokracie,. Pokud se děti učí literaturu, počítat příklady, historii, proč by se neměli učit soft-skills tolik potřebné pro demokratickou společnost, jako jsou korektní diskuse, identifikace sociálních problémů, argumentace, hledání řešení?
Pirátská strana je bytostně demokratická strana a nikoliv strana anarchistická či diktátorská. Je absurdní, abychom se měli stydět za to, že je nám svoboda a demokracie drahá a že to je hodnota, kterou je třeba v dobrém životě rozvíjet a investovat do ní, stejně jako rozvíjíme vztahy ve své rodině, svoje podnikání a své vlastní obzory.
Můj sen je, že bychom vymysleli nějakou zábavnou hru, jak děti naučit demokratickému řešení problémů (diskuse, hledání konsensu, zohlednění zájmů a respektování výsledku) a objížděli jako zastupitelé pražské školy, rozšiřujíce osvětu. Myslím, že v programu to máme více než dostatečně:
Pirátská strana je bytostně demokratická strana a nikoliv strana anarchistická či diktátorská. Je absurdní, abychom se měli stydět za to, že je nám svoboda a demokracie drahá a že to je hodnota, kterou je třeba v dobrém životě rozvíjet a investovat do ní, stejně jako rozvíjíme vztahy ve své rodině, svoje podnikání a své vlastní obzory.
Můj sen je, že bychom vymysleli nějakou zábavnou hru, jak děti naučit demokratickému řešení problémů (diskuse, hledání konsensu, zohlednění zájmů a respektování výsledku) a objížděli jako zastupitelé pražské školy, rozšiřujíce osvětu. Myslím, že v programu to máme více než dostatečně:
Pirátská strana prosazuje co nejdostupnější vzdělání, které rozvíjí přirozenou tvořivost, podporuje svobodné myšlení a vychovává k demokracii.
Pro naši společnost je výhodné, aby každý člověk získal vzdělání, které mu umožní naplno rozvinout vlastní potenciál. Vzdělaný člověk má lepší předpoklady orientovat se v médiích, politice a životě vůbec. Proto je právo na vzdělání základním občanským právem.
Piráti usilují o odstranění bariér, které brání v přístupu ke vzdělání. Nepovažujeme za účelné zhoršovat dostupnost vzdělání zavedením školného. Naopak chceme umožnit studentům ze všech sociálních vrstev, aby získali vzdělání bez zadlužení.
Žáci a studenti by se především měli naučit s informacemi logicky pracovat a samostatně tvořit (používání a vylepšování Wikipedie, citace apod.). Podporujeme aktualizaci studijních plánů, aby si žáci v průběhu vzdělávacího procesu našli a osvojili způsob, jak se učit efektivně, a aby je studium připravilo i na výzvy moderní společnosti (právní minimum, ochrana soukromí na síti, základní finanční gramotnost apod.).
Pirátská strana prosazuje, aby se ve školách používaly přednostně svobodné technologie. To jsou například počítačové programy, které si studenti mohou volně zkopírovat a dále je doma používat a upravovat, nebo encyklopedie Wikipedie. Svobodné by měly být i učebnice, aby si je studenti mohli kopírovat do počítačů a čteček elektronických knih.
Každý učitel musí mít možnost učební materiály aktualizovat, upravovat a uspořádat pro účely vzdělávání, pokud uvede původní autory (princip wiki). Digitální technologie usnadní práci s informacemi, umožňují použití dříve nevídaných metod práce s textem, obrazem a zvukem a šetří náklady na distribuci.
V organizaci vzdělávacích institucí Pirátská strana prosazuje:
zásadní demokratizaci základního, středního a vysokého školství. Studenti a učitelé by měli být vždy informováni o záležitostech školy a v rámci svých schopností by se měli podílet na rozhodování (školní rady s účastí i nezletilých studentů, větší role akademických senátů),
zavedení modelu transparentní organizace, včetně zveřejňování statistických informací o úspěchu žáků v soutěžích a vědomostních testech a v počtu přijatých na vysoké školy jako měřítka kvality,
úpravu pravomocí jednotlivých orgánů školy, aby nebyly soustředěny v rukou jedné osoby (ředitele, rektora, děkana), ale zaručovaly konsensuální pravidla a jejich nezávislou kontrolu (oddělení moci).
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Michalek za příspěvky (celkem 9):
- Marek.Necada, Frantisek.Navrkal, Ludek.Blaha, Petr.Lysek, Frantisek.Kopriva, Mikulas.Peksa, Jan.Novak, Alexandr.Mansurov, Lukas.Findeis
Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem.