Plán pro prosazování hlavních bodů programu Libora Michálka

Fórum pro diskusi a připomínkování připravovaných předpisů a jiných legislativních návrhů.
Pravidla fóra
Fórum slouží pro diskuzi, připomínkování a přípravu předpisů vnějšího světa(zákonů, vyhlášek, evropské legislativy, mezinárodních smluv) - vnitrostranické předpisy diskutujeme zde
  • Do fóra vkládejte návrhy předpisů označené jejich názvem případně návrhy na změnu předpisů.
  • Do prvního příspěvku v tématu vložte odkaz na plný text návrhu.
[iwiki]/zakony/start[/iwiki]
Uživatelský avatar
Viktor.Mahrik
Krajský zastupitel
Příspěvky: 1069
Registrován: 17 lis 2012, 15:44
Profese: Specialista internetoveho vyzkumu
Bydliště: Praha - Ruzyně
Dal poděkování: 1137 poděkování
Dostal poděkování: 1682 poděkování

Plán pro prosazování hlavních bodů programu Libora Michálka

Příspěvek od Viktor.Mahrik »

Ahoj Piráti,
dostali od Libora Michálka zprávu o tom, jakým způsobem plánuje postupovat při prosazování hlavních bodů svého programu v senátu. Pokud k postupu budete mít nějaké poznámky, případně byste se chtěli zapojit, nebo akcentovat nějaké téma, dejte vědět v tomto vláknu. Plné znění zprávy je níže:
Přeji hezký den,

zvažuji strategii postupu při zpracovávání legislativních návrhů a zatím jsem dospěl k těmto předběžným závěrům:

1) plán pro rok 2013 by měl pokrýt minimálně 3 z našich 12-ti programových bodů (přestože je funkční období šestileté, formulace typu "podpořím co nejrychlejší účinnost zákona o státní službě" nedává příliš velký prostor pro rozložení některých návrhů v čase)

2) primární legislativní návrhy, do nichž budeme investovat* (vysvětlení níže) by měly mít zvýšenou pravděpod. toho, že budou minimálně přikázány výborům k dalšímu projednání resp., že projdou 1. čtením v Senátu

3) primární legislativní návrhy by neměly být rozsáhlé (cílem asi není suplovat vládu, pokud ta nedovede nebo nechce napsat kvalitní zákon o úřednících nebo o ochraně whistleblowerů), ale spíš mířící do neuralgických bodů

4) pro "sekundární" návrhy je vhodné co nejvíce využít situace, kdy Senátem prochází zákon, který chceme novelizovat, což nicméně vyžaduje značnou míru připravenosti (příklad k plénu 30.1.2013 viz níže)

5) preferované ústavní změny doporučuji v roce 2013 zatím pouze diskutovat v rámci veřejných slyšení

ad 1) považuji za vhodné, aby každá strana vzala "do gesce" přípravu jednoho "primárního" návrhu. Primárním rozumím to, že návrh bude předkládán z naší iniciativy resp. že nepůjde o změnové návrhy k zákonům, které se v Senátu projednávají z iniciativy jiných zákonodárců. U pirátů může jít o zákon o svobodném přístupu k informacím, u lidovců např. zákon o loteriích (s tím už je zkušenost:-)), u zelených např. zákony, díky nimž přichází stát o významné poplatky za znečištění životního prostředí (zde můžu analýzu dodat).

ad 2) má-li být k návrhu zákona resp. k jeho novele zpracována kvalitní důvodová zpráva, bude to vyžadovat uhrazení nákladů za její zpracování příp. za doprovodné komparativní analýzy apod. Např. pan Kužílek by ke 106 mohl připravit 5 návrhů klíčových změn (institut informačního komisaře atp.), doprovodit tyto návrhy srovnáním toho, jak se podobná problematika řeší v zahraničí, nicméně tato analýza by mohla přijít i na 40 tis. Kč. Otázkou je, zda bude z Vaší strany ochota, podílet se na těchto nákladech z příspěvků, které od státu dostáváte.

Další otázkou je, jak přispět k tomu, aby prostředky vynaložené na přípravu změn zákonů byly využity efektivně. Osobně si dovedu představit, že na 3 návrhy zpracované v prvních 3 čtvrtletích 2013 dá každá strana cca 10% státních příspěvku tj. cca 25 tis. Kč. Já mohu dát 10% z maximální výše náhrad na kažý ze tří návrhů tj. cca 15 tis. Kč. Předběžné návrhy bych nechal zpracovat v oblastech, kde je překryv s programovou preambulí KOD nebo překryv s programem kampaně REST (rekonstrukce státu - cca 20 neziskovek).

Předběžné návrhy bych se následně snažil prokonzultovat se zástupci relevantních výborů v Senátu a "otestovat" očekávanou pravděpodobnost průchodnosti. Následně by se nechala k návrhům dopracovat podrobnější důvodovka. Neříkám, že ve výjimečných případech nemáme jít "hlavou proti zdi resp. soc. dem.". Ale v takových případech bych moc do analýz neinvestoval.

Ve zkratce: Když po "testovacích" (méně politicky zabarvených) návrzích zjistíme, že průchodnost je nízká, přešel bych do voleb v roce 2014 do "úsporného" režimu legislativního a naopak bych zvýšil PR aktivitu, aby veřejnost měla možnost vědět kvůli komu něco nejde.

ad 3) zjistíme-li např., že soc. dem. nepodpoří dřívější účinnost zákona o státní službě, dal bych jen návrh typu: "v zákoně č. 218/2002 o službě státních zaměstnanců se v § 254 mění číslovka 2015 na 2014". Podobně ale i u dalších návrhů bych se držel teze, že méně někdy znamená více a soustředil se na zdánlivě kosmetické úpravy, ovšem se zásadním dopadem.

ad 4) Petr bude sledovat, které návrhy "přistávající" na plénum Senátu se týkají zákonů, kde chceme novelu. Když se zjistí, že tam jde třeba zákon o spotřebitelském úvěru (viz 30.1.2013), poprosí stranu preferující daný programový bod, aby co nejdříve návrh připravila. Je-li např. v bodě 10 programu, že chceme lichvu omezit maxmální sazbou RPSN, pak stačí věta: "Roční procentní sazba nákladů na spotřebitelský úvěr nesmí převýšit hodnotu 14% nebo sedminásobek diskontní sazby, je-li tato sazba vyšší než 2%". Odůvodnění: Navrhuje se uplatnit švýcarský model limitování RPSN.

Pochopitelně: ne vždy bude platit, že jednou větou pokryjeme celý programový bod a právě bod 10 je příkladem, že budeme muset sáhnout i do zákona o loteriích apod. Na straně druhé: Ne všechny programové body vyžadují aktivní zpracování primárních návrhů. Např. bod 9 je de facto jen o tom, kde bude člověk hlasovat proti. Prosím nicméně Pavla o návrh novely zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech, protože právě úvo programového bodu 8 se týká senátního tisku 17, který má jít na plénum 30.1.2013.

ad 5) pošlete prosím Zuzaně témata ústavních změn, k nimž byste rádi v tomto roce na půdě Senátu uspořádali veřejná slyšení. Pokud získáme podporu dalších senátorů, může se diskutovat změna volebního systému apod.

Navrhuji, aby se schůzka ohledně legislativního plánu spojila s jednáním (po)volebního štábu, a to v pátek 18.1. nebo v pondělí 21.1.2013 odpoledne či večer. Připomínám, že do 14.1.2013 je potřeba zaslat návrhy změn "Dienstbierova" tisku 404, který se týká financování politických stran. Dejte mi prosím vědět, který termín preferujete.

Dík

Libor
Viktor Mahrik,
člen zastupitelstva Hlavního Města Prahy

tel: 602 767 298
E-mail: viktor.mahrik@pirati.cz

Together we stand, divided we fall!
Uživatelský avatar
Michal_Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3434
Registrován: 11 črc 2012, 12:48
Profese: Rebel
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 2834 poděkování
Dostal poděkování: 2190 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Plán pro prosazování hlavních bodů programu Libora Michá

Příspěvek od Michal_Wagner »

Prosím o informace z volebního štábu.

Také mám pocit, že vypracováváme pozm.návrhy, které nejsou Liborem předkládány. Prosím o komunikaci na toto téma.
"Tvářnost lze začít měnit s jedinou květinou, ..." -- Velvyslanec Spock
goolmoon7
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2
Registrován: 11 úno 2015, 05:33
Profese: teacher

Re: Plán pro prosazování hlavních bodů programu Libora Michá

Příspěvek od goolmoon7 »

Oznámení moderátora:
SPAM
OFFTOPICA od černého výlepu bych se spíše distancoval, ačkoli nemůžeme ručit za způsob propagace, který zvoli lidé, kteří s námi sympatizují... ;)
Volný výlep bývá povolen na venkově. Skoro v každé obci je oficiální plocha určená k propagaci různých akcí.
Our Actual Exams and pass4sure 642-902 gre exam provide you 100% pass pass4sure a+ study guide You can get access to quincy toefl and with Miami International University of Art & Design resources of http://www.selftestengine.com/.
Odpovědět

Zpět na „Připravované předpisy“