COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Moderátor: Resortni tym Finance

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Milus.Kotisova
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 487
Registrován: 22 kvě 2014, 15:52
Profese: překladatelka, lektorka, publicistka
Dal poděkování: 629 poděkování
Dostal poděkování: 710 poděkování

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Milus.Kotisova »

5 věcí, které je záhodno změnit v zákoně o České národní bance, když už se o tom bude diskutovat v Parlamentu

Potřebujeme skutečně nezávislou centrální banku a centrální bankéře. Nezávislou v měnověpolitickém rozhodování jak na státu, tak na soukromém sektoru, ale dokonce i na zahraničních tělesích. Potřebujeme nově vymezit hrací pole a nástroje ČNB. Chystaná novelizace zákona o ČNB dává příležitost k hlubší debatě. Zde jsou v kostce náměty.


1) Nakročit k měnovému kodexu: pojmenovat v zákoně o ČNB všechny používané formy peněz a popsat penězotvorbu

Do budoucna je třeba konsolidovat (a současně novelizovat) všechny zákony týkající se peněz (peněžního účtování a vykazování, finančnictví a bankovnictví a záchranných opatření aj.) do jediného měnového zákona po vzoru občanského zákoníku.
Jako první krok k tomuto je nutno v zákoně o ČNB vyjmenovat a definovat všechny typy užívaných peněz, skoropeněz a subtitutů apod. fungujících plnohodnotně jako zákonné platidlo, na něž se pak odkazují další zákony. Už v zákoně o ČNB musí být jasně popsán – transparentně, věrně a (i pro laika) srozumitelně – aktuální způsob penězotvorby a jednotliví aktéři. Musí být tedy definována např. likvidita („peníze“ v mezibankovními styku, které se tu započítávají do celkové peněžní zásoby, tu nezapočítávají), „peníze na viděnou“ (bezhotovostní vklady u soukromých bank) a účetní jednotky vznikající úvěrovou emisí v komerční bance nebo obdobnou emisí v centrální bance.
Chceme-li umět efektivně pomoci třeba i v krizi, musíme nejprve rozumět hlavním hybatelům systému a rozumět, jakými návrhy vlastně komu reálně pomáháme.

2) Striktně vymezit repertoár měnověpolitických opatření a nástrojů, které má ČNB k dispozici
Je nutno jednoznačně ohraničit práva této instituce provádět „měnové inovace“ a vůbec jakkoli o své vůli kreativně měnit způsoby uvádění nových p-e-n-ě-z do oběhu. Je nepřijatelné, že někteří (současní, bývalí) pracovníci této instituce už vážně uvažují o tom, že bez vědomí a posvěcení státu a parlamentu zavedou novou formu měny (digitální peníze), aby mohli provést další nestandardní měnové opatření v podobě helicopter money, které, jak předvídají, bude muset nahradit opakovaně neefektivní kvantitativní uvolňování, které však bylo samo o sobě dost kontroverzní, nestandardní a netransparentní (Hampl, Mojmír, Havránek, Tomáš, Central Bank Capital as an Instrument of Monetary Policy).
Nově by instituce podle svého vlastního a nezávislého uvážení vybírala celkem z 9 způsobů, jak pustit nové p-e-n-í-z-e do oběhu (vždy kombinací alespoň 3 různých způsobů při každé jednotlivé emisní aktivitě):

Za prvé, nově emitovaný objem peněz by mohla za úrok poskytnout soukromým bankám pouze na úzce vymezené a přísně kontrolované produktivní účely – na produktivní úvěry. (Úvěry produktivní dnes tvoří podle propočtů Positive Money v Británii jen asi 8 % celkového objemu bankovních úvěrů; jiné země se v tomto ohledu nebudou nijak výrazně lišit). Nikoli tedy na kurzové operace (a manipulací se směnným kurzem), odkupování aktiv soukromých firem (zachraňování vyvolených firem) nebo přímý či nepřímý nákup státních dluhopisů.

Za druhé, může vydávat nové peníze na zajištění svého běžného institucionálního provozu.

Za třetí, bezúročně by mohly nově emitované peníze, opět na základě zcela nezávislého rozhodnutí centrální banky, plynout do hospodářství pěti různými způsoby i přes státní rozpočet, resp. poskytnutím prostředků pouze účelově na:
  • a. strategické veřejné investice do infrastruktury (existuje-li důvěryhodný dlouhodobý strategický plán),
  • b. kompenzaci výpadku příjmů v důsledku daňových úlev,
  • c. přímou distribucí mezi všechny občany (nárazově vyplácený nepodmíněný příjem),
  • d. splácení státního dluhu, (body a až d a produktivní úvěry jsou víceméně převzaty od britské asociace Positive Money)
  • e. do jednoúčelového fondu odměn na vyplácení doživotního symbolického „děkovného“ (přilepšovacího příjmu) těm jedincům (z řad vědců, vynálezců, odborníků, zlepšovatelů aj.), kteří pomohou trvale vyřešit jeden z 20 až 100 vydefinovaných nejpalčivějších celospolečenských problémů země (podle přísných a předem formulovaných kritérií úspěchu či výrazné mitigace problému)
  • f. na technologický transfer akademického a výzkumného sektoru apod. (s potenciální vysokou přidanou hodnotou)
Za čtvrté, ČNB by mohla ve vážné krizové situaci spustit doplňkovou měnu s časovaným vypínačem platnosti a snižující se hodnotou (čili tato měna by nesloužila ke spoření), vypuštěnou do oběhu formou jednorázového (či opakovaného) univerzálního nedpomíněného příjmu.

3) Změny v účetnictví centrální banky a bank
  • Oddělit provozní účetnictví instituce od měnového účetnictví (penězotvorby)
  • Úrok z penězotvorby pro soukromý sektor bude automaticky příjmem státního rozpočtu (zbylé formy jsou bezúročné).
  • Dnešní odpisy nedobytných úvěrů, které provádějí soukromé banky (a snižují si tím daňový základ) bude doplněn o další účetní krok. Všechny odpisy se budou kumulativně zaznamenávat do kolonky kapitálu (pohledávek) České centrální banky. Při dosažení určitého zákonem stanoveného procenta odpisů se pak daná banka v potížích automaticky stane dočasně spravovaným majetkem České centrální banky, která ji může nezávisle (bez zásahu státu) restrukturalizovat a následně privatizovat. Veškeré příjmy z takové privatizace se automaticky stávají příjmem státního rozpočtu. Toto by přispělo k zjednodušení sanačního procesu v krizových situacích.
4) Desetiletý zákaz působení radních v soukromém finančním a bankovním sektoru po uplynutí mandátu
Pro radní desetiletý zákaz působení v soukromém bankovním a finančním sektoru po skončení jejich angažmá v ČNB, aby se tak oslabil zcela reálný střet zájmů, totiž riziko jejich podbízení se budoucím zaměstnavatelům.

5) Posílit obecně osvětovou, nominační, kontrolní a zákonodárnou roli parlamentu a senátu

  • Oslabit výhradní roli prezidenta při výběru radních. Nově tuto pravomoc rozdělit mezi 4 osoby, kterou budou určeny pro každé doplnění bankovní rady zvlášť: prezidenta, zástupce parlamentu, zástupce senátu a (společně parlamentem a senátem zvoleného) zástupce akademické a vědecké obce. (V případě rovného počtu hlasů rozhoduje prezidentův hlas.)
  • Při výběru nominantů do funkce radních rozšířit kritéria na pestřejší přesoborové vzdělání, netrvat jen na úzce ekonomickém vzdělání vybíraných osobností (připustit i relevantní – s peněžní teorií a praxí související – přesah do sociologie, psychologie, filosofie, historie, práv apod.), aby se zabránilo stádnímu myšlení a opakování starých chyb (sebeutvrzováním se).
  • Osobnosti nominované na post radního musí vystoupit s veřejnou přednáškou v Parlamentu na téma monetárního systému, peněz či nabízející ucelené, makroekonomické, kritické ohlédnutí za kroky předchozích rad ČNB či jiné centrální banky (s uplynuvším mandátem), která zároveň poslouží jako osvětová a vzdělávací přednáška pro širokou veřejnost a novinářskou obec, jež zasadí práci ČNB a centrálních bank a penězotvorby do širšího kontextu globální kultury, politiky a ekonomiky.
  • Rozšířit poradní a přísedící sbor externích „pozorovatelů“ rady ČNB: z řad širší odborné veřejnosti (např. po vzoru Velké Británie).
Ve stati How Central Banks Take Decisions: An Analysis of Monetary Policy Meetings, věnované rozhodování měnového výboru v centrálních bankách, analytický pracovník Kanadské centrální banky Philipp Maier (2006) dokonce zmiňuje nutnost nemít napevno stanovené pořadí, v jakém vystupují konkrétní radní na měnovém výboru při navrhování úrokových sazeb, aby se předešlo tzv. „informační kaskádě“, která může posléze vést až k neblahému stádnímu myšlení.

@mikulas.ferjencik
@tomas.martinek
@martin.jiranek
Tito uživatelé poděkovali autorovi Milus.Kotisova za příspěvky (celkem 4):
Ondrej.Profant, Ales.Jakl, Marek.Krejpsky, Vit.Jurasek
"Jednej, jako by svobodný a plný rozvoj kteréhokoli člověka závisel na tvém jednání." (Agnes Hellerová)

* * *
milus.kotisova@pirati.cz, 778 111 455
zakladatelka, kurátorka Pirátské putovní univerzity

* * *
O PPU: https://drive.google.com/file/d/1q8zyNS ... sp=sharing
Akce PPU: viewtopic.php?f=75&t=48598
FB skupina: https://www.facebook.com/groups/Piratsk ... Univerzita

Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Vedoucí mediálního odboru
Příspěvky: 13333
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: student
Bydliště: Choltice, okres Pardubice
Dal poděkování: 10759 poděkování
Dostal poděkování: 17476 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik »

Bohužel na tuto debatu nyní není prostor, snažíme se, aby se změny týkaly pouze státních dluhopisů a, abychom další pravomoci ČNB nerozsirovali.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Mikulas.Ferjencik za příspěvek:
Ondrej.Profant
Pirátský poslanec za Pardubický kraj. mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Uživatelský avatar
Milus.Kotisova
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 487
Registrován: 22 kvě 2014, 15:52
Profese: překladatelka, lektorka, publicistka
Dal poděkování: 629 poděkování
Dostal poděkování: 710 poděkování

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Milus.Kotisova »

Mikulas.Ferjencik píše:
26 bře 2020, 13:29
Bohužel na tuto debatu nyní není prostor, snažíme se, aby se změny týkaly pouze státních dluhopisů a, abychom další pravomoci ČNB nerozsirovali.
Na tuhle debatu, třeba jen některé body, je právě že ideální čas. Které vybrané body můžete teď zařadit?

Volba radních apod.? Povinnost veřejné přednášky?
Nadhodit doplňkovou měnu?

Člověk má být připraven, když už se věc v parlamentu projednává.
"Jednej, jako by svobodný a plný rozvoj kteréhokoli člověka závisel na tvém jednání." (Agnes Hellerová)

* * *
milus.kotisova@pirati.cz, 778 111 455
zakladatelka, kurátorka Pirátské putovní univerzity

* * *
O PPU: https://drive.google.com/file/d/1q8zyNS ... sp=sharing
Akce PPU: viewtopic.php?f=75&t=48598
FB skupina: https://www.facebook.com/groups/Piratsk ... Univerzita

Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Vedoucí mediálního odboru
Příspěvky: 13333
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: student
Bydliště: Choltice, okres Pardubice
Dal poděkování: 10759 poděkování
Dostal poděkování: 17476 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik »

Milus.Kotisova píše:
26 bře 2020, 13:43
Mikulas.Ferjencik píše:
26 bře 2020, 13:29
Bohužel na tuto debatu nyní není prostor, snažíme se, aby se změny týkaly pouze státních dluhopisů a, abychom další pravomoci ČNB nerozsirovali.
Na tuhle debatu, třeba jen některé body, je právě že ideální čas. Které vybrané body můžete teď zařadit?

Volba radních apod.? Povinnost veřejné přednášky?
Nadhodit doplňkovou měnu?

Člověk má být připraven, když už se věc v parlamentu projednává.

Ten zákon se projednává ve zrychleném režimu, kde vládní koalice může prosadit úplné zrušení rozpravy. Současně nikdo nemá čas a kapacity se tomu podrobně věnovat (nikdo míněno na úrovni vlády a koaličních stran). Proto se snažíme, aby se aspoň ty pravomoci nerozšířily příliš. Díky tomu, že jsou v pressu jsou ochotní slevit z rozsahu, který předložili do sněmovny původně, ale prostor o odborné debatě nad alternativami skutečně není.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Mikulas.Ferjencik za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Profant, Jan.Hora, jirimittner
Pirátský poslanec za Pardubický kraj. mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 70
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 52 poděkování
Dostal poděkování: 110 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od jirimittner »

Mikulas.Ferjencik píše:
26 bře 2020, 14:21
Milus.Kotisova píše:
26 bře 2020, 13:43
Mikulas.Ferjencik píše:
26 bře 2020, 13:29
Bohužel na tuto debatu nyní není prostor, snažíme se, aby se změny týkaly pouze státních dluhopisů a, abychom další pravomoci ČNB nerozsirovali.
Na tuhle debatu, třeba jen některé body, je právě že ideální čas. Které vybrané body můžete teď zařadit?

Volba radních apod.? Povinnost veřejné přednášky?
Nadhodit doplňkovou měnu?

Člověk má být připraven, když už se věc v parlamentu projednává.

Ten zákon se projednává ve zrychleném režimu, kde vládní koalice může prosadit úplné zrušení rozpravy. Současně nikdo nemá čas a kapacity se tomu podrobně věnovat (nikdo míněno na úrovni vlády a koaličních stran). Proto se snažíme, aby se aspoň ty pravomoci nerozšířily příliš. Díky tomu, že jsou v pressu jsou ochotní slevit z rozsahu, který předložili do sněmovny původně, ale prostor o odborné debatě nad alternativami skutečně není.
Zcela souhlasím s Mikulášem. ČNB nyní potřebuje rozšířit pravomoci. Je právem Pirátů toto rozšíření mírnit, i když podle mého názoru je to zbytečné. Je logické, že se projednává zákon ve zrychleném režímu, a na jinak zajímavé úvahy zmíněné výše není čas. Je správné, že Piráti návrh (třeba i po dílčích změnách) podporují. Návrh je v pořádku a rozhodně je třeba ho podpořit.

Čeho se není třeba bát.
Není třeba se obávat, že je to nějaký instrument na "tisknutí peněz". Zaprvé, nadále platí důležitý §34a zákona o ČNB "Zákaz měnového financování", zejména věta "...je zakázán přímý nákup jejich [ČR, EU, krajů, apod.] dluhových nástrojů Českou národní bankou...". Toto, jinak nazýváno "monetizace státního dluhu" je tabu všech tabu a nadále jím zůstává. Zadruhé, argument, že to ČNB může nakupovat na sekundárním trhu, není relevantní - to mohla už teď.

Proč je to důležité
Každý si může přečíst důvodovou zprávu k tomu zákonu, nebo komunikaci ČNB do médií. Je pravdivá. Navíc k tomu přidám krátké laické vysvětlení. V bankovním systému jsou banky, které mají přebytek vkladů nad úvěry a banky, které mají přebytek úvěrů nad vklady. To je normální a je to v pořádku. Banky si tyto rozdíly vyřeší tak, že si vzájemně půjčují na mezibankovním trhu. Pokud banka s přebytkem úvěrů nad vklady poskytuje své úvěry rozumně (jsou spláceny) a ostatní banky to o ní ví, není pro ni problém si na mezibankovním trhu vypůjčovat. Mezibankovní trh se takto "vyclearuje" a zbytek přebytečné likvidity stáhne ČNB repo-operacemi (vypůjčí si od té "poslední" banky (zjednodušeně), které zbyla likvidita). Jenže může se stát nějaký velký hospodářský otřes, jako třeba v roce 2008 krach banky Lehmann Brothers, který způsobí paniku na finančních trzích. Pak se může stát, že si přestanou mezi sebou důvěřovat i jinak zdravé banky a mezibankovní trh přestane normálně fungovat. Nechat padnout zdravou banku se zdravými úvěry jen proto, že ostatní banky s přebytkem úvěrů raději čekaly, co se bude dít, způsobí řetězovou reakci, která může vyústit v kolaps ekonomiky. Od toho máme ČNB, aby zasáhla. Například tím, že půjčí zdravé bance s nedostatkem likvidity, které nikdo jiný na mezibankovním trhu není ochotný půjčit, a tuto půjčku poskytne proti zástavě cennými papíry. Dnes je omezen okruh cenných papírů, které jako zástavu může ČNB akceptovat, a to může podvazovat její schopnost záchrany bank v takovém případě. Kromě toho je tam pokryto ještě několik podobných analogických scénářů.

Uvědomme si, že krize, které čelíme nyní, je nesrovnatelně horší než krize z roku 2008 odstartovaná pádem Lehmann Brothers. Ačkoliv bankrot Itálie nyní, zdá se, hrozí méně, než když jsem zahajoval toto vlákno (k dnešnímu datu je výnos z 5-ti letého dluhopisu naštěstí pod 1%), pandemie zatím ve vyspělých zemích ani nekulminovala a je třeba se připravit na extrémní scénáře.

Moje doporučení je tento zákon neblokovat, nezatěžovat dodatečnými úpravami, na které není čas, a podpořit.

Nikezeus
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 311
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 56 poděkování
Dostal poděkování: 199 poděkování

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Nikezeus »

Jiri.Janecka píše:
25 bře 2020, 19:16
Rozhodně trvám na tom, že bezúročné nebo zvýhodněné úvěry by se měly dávat jen fyzickým osobám.
U bezurocnych pujcek je podle me riziko, ze mohou vest k bezrizikovym spekulacim a vyplati se defacto kazdemu zkusit o ne zazadat, protoze staci kdyz ji potom ulozi do bezpecnejsich financnich nastroju zkasne pak urok/vynos a vrati jistinu veriteli.

Uživatelský avatar
Ales.Jakl
Předseda místního sdružení
Příspěvky: 1695
Registrován: 24 kvě 2014, 16:20
Profese: řidič kamionu
Bydliště: Tachov
Dal poděkování: 2108 poděkování
Dostal poděkování: 2309 poděkování

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Ales.Jakl »

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/mi ... k-40318484
Ministryně financí Alena Schillerová navrhne ve středu na jednání vlády, aby se na půl roku plošně pozastavilo splácení hypoték, spotřebitelských úvěrů i úvěrů podnikatelů na půl roku. Zřejmě se sníží i úroky.
Předseda MS Tachovsko

Hodiny, zastavte svůj tok, a vodo, přestaň kapat, neboť tak krásná chvíle nemůže dlouho trvat!

Všichni na svých místech. Vše je možné.

Aggro control combo

Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 70
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 52 poděkování
Dostal poděkování: 110 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od jirimittner »

A to je taky správně. Podpořit. Banky to ustojí.

Šest měsíců se mi zdá moc a předčasné. Volil bych 3 měsíce od kulminace nákazy (bod, po kterém bude stabilně klesat číslo mezidenního přírůstku nakažených). Doufám, že to přijde už na začátku dubna. Do tří měsíců od tohoto okamžiku se potom musí vrátit podstatná část hospodářství zpět do provozu.

Je samozřejmě k zamyšlení, že toto opatření přesouvá náklady na řešení krize z dlužníků na věřitele. V některých případech to může být vyloženě nespravedlivé - investiční vlastník bytu pořízeného na úvěr nebude muset tento úvěr splácet, ale bude dále vybírat nájem. Na druhou stranu záchrana dlužníků je i zájmem věřitelů a alternativa je pro věřitele horší. Rozlišovat teď, kdo financuje investici a kdo financuje základní potřebu, není možné.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvky (celkem 2):
Tibor.Vansa, Antonino

Uživatelský avatar
Tibor.Vansa
Garant programového bodu
Příspěvky: 467
Registrován: 25 kvě 2016, 16:05
Profese: analytik kreditního rizika v bance
Dal poděkování: 235 poděkování
Dostal poděkování: 785 poděkování

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Tibor.Vansa »

jirimittner píše:
28 bře 2020, 01:34
Mikulas.Ferjencik píše:
26 bře 2020, 14:21
Milus.Kotisova píše:
26 bře 2020, 13:43


Na tuhle debatu, třeba jen některé body, je právě že ideální čas. Které vybrané body můžete teď zařadit?

Volba radních apod.? Povinnost veřejné přednášky?
Nadhodit doplňkovou měnu?

Člověk má být připraven, když už se věc v parlamentu projednává.

Ten zákon se projednává ve zrychleném režimu, kde vládní koalice může prosadit úplné zrušení rozpravy. Současně nikdo nemá čas a kapacity se tomu podrobně věnovat (nikdo míněno na úrovni vlády a koaličních stran). Proto se snažíme, aby se aspoň ty pravomoci nerozšířily příliš. Díky tomu, že jsou v pressu jsou ochotní slevit z rozsahu, který předložili do sněmovny původně, ale prostor o odborné debatě nad alternativami skutečně není.
Zcela souhlasím s Mikulášem. ČNB nyní potřebuje rozšířit pravomoci. Je právem Pirátů toto rozšíření mírnit, i když podle mého názoru je to zbytečné. Je logické, že se projednává zákon ve zrychleném režímu, a na jinak zajímavé úvahy zmíněné výše není čas. Je správné, že Piráti návrh (třeba i po dílčích změnách) podporují. Návrh je v pořádku a rozhodně je třeba ho podpořit.

Čeho se není třeba bát.
Není třeba se obávat, že je to nějaký instrument na "tisknutí peněz". Zaprvé, nadále platí důležitý §34a zákona o ČNB "Zákaz měnového financování", zejména věta "...je zakázán přímý nákup jejich [ČR, EU, krajů, apod.] dluhových nástrojů Českou národní bankou...". Toto, jinak nazýváno "monetizace státního dluhu" je tabu všech tabu a nadále jím zůstává. Zadruhé, argument, že to ČNB může nakupovat na sekundárním trhu, není relevantní - to mohla už teď.
Toho se neobáváme, s "rozšířením" o státní dluhopisy problém nemáme, a pokud bude dočasné, tak ani žádná politická strana v parlamentu.
I když si stejně jako např. Niedermayer myslím, že tuto pravomoc mají již dle současného zákona, a paradoxně by se tak po uplynutí časové období odstanila.
To, o co nám jde, je aby zásahy ČNB byly tržně neutrální a nezvyšovaly sociální nerovnost.
jirimittner píše: Proč je to důležité
Každý si může přečíst důvodovou zprávu k tomu zákonu, nebo komunikaci ČNB do médií. Je pravdivá. Navíc k tomu přidám krátké laické vysvětlení. V bankovním systému jsou banky, které mají přebytek vkladů nad úvěry a banky, které mají přebytek úvěrů nad vklady. To je normální a je to v pořádku. Banky si tyto rozdíly vyřeší tak, že si vzájemně půjčují na mezibankovním trhu. Pokud banka s přebytkem úvěrů nad vklady poskytuje své úvěry rozumně (jsou spláceny) a ostatní banky to o ní ví, není pro ni problém si na mezibankovním trhu vypůjčovat. Mezibankovní trh se takto "vyclearuje" a zbytek přebytečné likvidity stáhne ČNB repo-operacemi (vypůjčí si od té "poslední" banky (zjednodušeně), které zbyla likvidita). Jenže může se stát nějaký velký hospodářský otřes, jako třeba v roce 2008 krach banky Lehmann Brothers, který způsobí paniku na finančních trzích. Pak se může stát, že si přestanou mezi sebou důvěřovat i jinak zdravé banky a mezibankovní trh přestane normálně fungovat. Nechat padnout zdravou banku se zdravými úvěry jen proto, že ostatní banky s přebytkem úvěrů raději čekaly, co se bude dít, způsobí řetězovou reakci, která může vyústit v kolaps ekonomiky. Od toho máme ČNB, aby zasáhla. Například tím, že půjčí zdravé bance s nedostatkem likvidity, které nikdo jiný na mezibankovním trhu není ochotný půjčit, a tuto půjčku poskytne proti zástavě cennými papíry. Dnes je omezen okruh cenných papírů, které jako zástavu může ČNB akceptovat, a to může podvazovat její schopnost záchrany bank v takovém případě. Kromě toho je tam pokryto ještě několik podobných analogických scénářů.

Uvědomme si, že krize, které čelíme nyní, je nesrovnatelně horší než krize z roku 2008 odstartovaná pádem Lehmann Brothers. Ačkoliv bankrot Itálie nyní, zdá se, hrozí méně, než když jsem zahajoval toto vlákno (k dnešnímu datu je výnos z 5-ti letého dluhopisu naštěstí pod 1%), pandemie zatím ve vyspělých zemích ani nekulminovala a je třeba se připravit na extrémní scénáře.

Moje doporučení je tento zákon neblokovat, nezatěžovat dodatečnými úpravami, na které není čas, a podpořit.
O banky tentokrát nejde, ČNB se bojí hlavně o penzijní fondy a pojišťovny. Rozšíření podmínek pro zajištění jsme navrhovali, ale ČNB to nestačí, chce přímé nákupy aktiv.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Tibor.Vansa za příspěvek:
Milus.Kotisova

Jiri.Janecka
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 1672
Registrován: 13 dub 2012, 21:57
Profese: právník
Bydliště: Za Parkem 866, 252 29 Dobřichovice
Dal poděkování: 426 poděkování
Dostal poděkování: 2222 poděkování

Re: COVID-19. Návrh pozice Pirátů k ekonomickým opatřením

Příspěvek od Jiri.Janecka »

Nikezeus píše:
28 bře 2020, 20:57
U bezurocnych pujcek je podle me riziko, ze mohou vest k bezrizikovym spekulacim a vyplati se defacto kazdemu zkusit o ne zazadat, protoze staci kdyz ji potom ulozi do bezpecnejsich financnich nastroju zkasne pak urok/vynos a vrati jistinu veriteli.
To by byla ta lepší varianta. Ovšem s tím dalším návrhem, že se "vyřadí" kontrolní mechanismy je to opravdu pozvánka na mejdan. I při té privatizaci se muselo aspoň předstírat, že bude úvěr splacen.

Odpovědět

Zpět na „Finance“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: jirimittner a 5 hostů