Ekonomický program pirátů - návrh

Moderátor: Resortni tym Finance

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 56
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 39 poděkování
Dostal poděkování: 90 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od jirimittner » 09 lis 2019, 18:58

Rád bych navázal na jiné vlákno Petra Daubnera "Ekonomický program pirátů" zahájené touto otázkou:
Petr.Daubner píše:
11 črc 2019, 10:45
Chtěl bych se zeptat: máme jako Piráti nějaký podrobněji zpracovaný ekonomický program?
V následující diskuzi se objevuje řada zajímavých myšlenek, ale ten ekonomický program se tam nějak neobjevil. Antonino to pak vystihl:
Antonino píše:
26 zář 2019, 19:17
Nooo, on to velmi dobře vykopl už zakladatel tohoto vlákna @Petr.Daubner a zatím se mu imho odpovědi nedostalo.
Tak aby tedy někdo položil něco konkrétního na stůl, navrhuji tento

Ekonomický program pirátů

Obsah

1. Podnikání: malí, střední, velcí, stát a municipality, export, diverzifikace
2. Daně
3. Rozpočet a státní dluh
4. Soukromé zadlužení
5. Penzijní systém
6. EURO



1. Podnikání

a. Malí (živnostníci, přivýdělky, brigády, osoby mimo DPH)
  • Snížení daně ze zisku z 19% na 15%
  • Zjednodušení administrativy (digitalizace, výdajový paušál, zjednodušení registrací)
  • Bezplatné poradenství pro EU funding
  • Krátkodobé dotace na podnikatelské inkubátory (mentoring, coaching, dočasné provozovny).
b. Střední (firmy v DPH, ale do 40 mil Kč obratu)
  • Podpořit snížením daně ze zisku z 19% na 15%
  • Zjednodušení administrativy (digitalizace, výdajový paušál, zjednodušení registrací)
  • Bezplatné poradenství pro EU funding.
c. Velcí (nad 40 mil Kč obratu)
  • Zjednodušení administrativy pomocí digitalizace
  • Odstranění bariér importu zaměstnanců z cizích zemí
  • Investice do kvalitní infrastruktury a sítí
  • Progresivní daň ze zisku právnických osob. Zisk do 100 mil Kč danit mezi 15% a 20%. Zisk nad 100 mil Kč danit 25%. Zisk nad 10 mld danit 35%.
d. Stát a municipality
  • Omezit jakékoliv podnikatelské aktivity, které nutně nemusí být v rukou státu.
e. Export
  • Aktivně podporovat jednotný trh EU – volný pohyb zboží, služeb, osob a kapitálu (nepodporovat evropskou daň z finančních transakcí – Tobinovu daň). Harmonizace regulací uvnitř EU, vzájemné uznávání úřadů napříč EU. Stejná pravidla pro všechny.
  • Zjednodušit administrativu pomocí digitalizace.
  • Odstranit bariéry importu zaměstnanců z cizích zemí.
  • Investovat do kvalitní infrastruktury a sítí.
  • Podpořit hospodářskou diplomacii (ale ne v příkrém rozporu s lidskými právy).
  • Investovat do brandingu ČR v zahraničí (rozšířit Czech Invest, Česká centra)
  • Motivovat úspěšné exportéry, aby přibírali sobě komplementární další české firmy do svého zahraničního podnikání (joint-venture, back-packing)
  • Rozšířit služby EGAP i na menší firmy.
f. Diverzifikace
  • Vnitřní diverzitu podpořit. Omezit opatření vedoucí k dalšímu zvyšování koncentrace průmyslu na obory automotive a naopak podpořit nové obory.
  • Exportní diverzitu nepodpořit. Nepovažujeme za problém silnou exportní orientaci na EU. EU je náš základní civilizační okruh a velká hospodářská provázanost s EU je v pořádku. Nevytvářet žádné daňové úlevy pro investice mimo EU (zejména ne Rusko, Čína, Turecko) z důvodu exportní diverzity.

2. Daně
  • Snížit daňové zatížení práce
  • DPH ponechat, nesnižovat
  • Zjednodušit daňový systém. Rozšířit nákladové paušály. Zrušit neefektivní a nesmyslné daně (daň z nabytí nemovitosti, darovací daň, apod.)
  • Zavést daňovou progresi u daně ze zisku právnických osob. Malým podnikatelům daně snížit, velkým podnikatelům daně zvýšit. Zisk do 100 mil Kč danit mezi 15% a 20%. Zisk nad 100 mil Kč danit 25%. Zisk nad 10 mld danit 35%.
  • Odmítnout sektorové daně.

3. Rozpočet a státní dluh

Neusilovat o absolutní snižování státního dluhu, ale o jeho relativní snižování v poměru k HDP. V jednotlivých fázích hospodářského cyklu pak tvořit rozpočet takto:
  • Přehřátá ekonomika (nezaměstnanost v ČR nižší o více než 0,25% ve srovnání s průměrnou nezaměstnaností 5ti nejlepších zemí EU): usilovat o absolutní snížení státního dluhu (přebytkový rozpočet)
  • Normálně rostoucí ekonomika: usilovat o relativní snižování zadlužení k HDP i při schodkovém rozpočtu
  • Recese: je možné i zvýšení relativního zadlužení k HDP
  • Deprese: je nutné zvýšení relativního zadlužení k HDP

4. Soukromé zadlužení
  • Chránit mladé lidi proti zadlužení. Udržet bezplatné vzdělávání. Omezit hypotéky povinnými vlastními úsporami.
  • Chránit starší lidi proti zadlužení. Tvrdě potírat zneužití důvěry či omezené informovanosti dlužníka při poskytování úvěrů. Investovat do municipálních bytových fondů a využívat je v sociálních programech pro péči o starší.
  • Podpořit a rozšířit institut osobních bankrotů. Předlužení není jen problémem dlužníka, ale i bezohledného úvěrování. Osobní bankrot nesmí vést k trvalému knock-outu ze standardní ekonomické aktivity.

5. Penzijní systém.
  • Podporovat návrat k průběžnému penzijnímu systému (aktivní generace živí předchozí generaci).
  • Omezit fondový systém pouze na tržní produkty nabízené bez podpory státu.

6. EURO

a. EU je vynikající projekt. Euro je špatný projekt.
Evropská unie je jedním z nejlepších projektů starého kontinentu a piráti jsou jednoznačnými podporovateli evropské integrace. Naopak společná měna euro, v tom rozsahu, v jakém vznikla, je špatným projektem. Euro mělo vzniknout užší, s menším množstvím hospodářsky stejnorodějších států. Současná eurozóna není optimální měnovou oblastí (optimum currency area). Namísto sbližování zemí unie je naopak hospodářsky oddaluje (sever se přehřívá, jih stagnuje) a ohrožuje tak celý projekt EU. Řešením by mohlo být vystoupení severních zemí z eurozóny a založení severního eura.

b. Euro nepřijímejme. Je jiné než mělo být.
Respektujeme náš závazek přijmout euro, který jsme přijali přistoupením k EU. Měli bychom ho splnit, pokud i ostatní země eurozóny budou plnit své závazky, zejména maastrichtská kritéria (dluh, rozpočet, inflace, úroky). Ty ale téměř nikdo z eurozóny neplní a všichni členové současně ho asi nikdy plnit nebudou. Proto euro nepřijímejme.

c. Pokud vznikne severní euro, připojme se.
Pokud dojde k rozpadu eurozóny a vzniku severního eura (např. Německo, Rakousko, Nizozemí, Belgie, Lucembursko, Finsko, Slovensko a pobaltí), k takové měnové unii se připojíme.

EDIT: překlepy 2x
Naposledy upravil(a) jirimittner dne 10 lis 2019, 17:34, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvky (celkem 5):
Antonino, Michal.Svagerka, Pavel.Moravec, Jan.Krupka, Petr.Daubner

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1031
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 900 poděkování
Dostal poděkování: 1116 poděkování

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od Antonino » 09 lis 2019, 19:26

Jsou tam zajímavé náměty. Ale asi to teď ještě není o takto sumarizovaném balíku, ale spíše souboru témat, které se musí per partes oddiskutovat a odsouhlasit. Navrhl bych garantovi, aby vytvořil nějakou množinu samostatných témat a otevřel k diskusi k nim.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvky (celkem 4):
Jenda, jirimittner, Pavel.Moravec, Vit.Jurasek

Uživatelský avatar
Jenda
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 77
Registrován: 04 lis 2017, 17:54
Profese: Product Manager
Bydliště: Praha 10
Dal poděkování: 329 poděkování
Dostal poděkování: 106 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od Jenda » 09 lis 2019, 20:39

jirimittner píše:
09 lis 2019, 18:58
...
Řada myšlenek je zajímavá, řada za mě dost problematická.
Asi je to na hodně podrobnou diskuzi k jednotlivým tématům.

Při tak komplexní úpravě daňového práva, například, je třeba mít namodelováno, jaký to bude mít dopad na příjmovou složku rozpočtu. Máte nějaký odhad, jaký dopad by Vámi navrhované změny měly a mohu jej vidět?

Obecně se stotožňuji s:

- záměrem snížení daňového zatížení práce

- progresivní korporátní daní

- zjednodušením daňového práva a administrativy

- podporou diverzity a snížení rizika plynoucího z orientace na automotive

- udržení bezplatného vzdělávání (pozn. pokud školné, tak jen s precizně propracovaným systémem stipendií a ve velmi dostupné výši)

- investice do infrastruktury

- EU je vynikající projekt


Co je ovšem hodně problematické:

- hýbat se sazbami bez precizní studie dopadu na příjmy rozpočtu

- odstranění bariér importu zaměstnanců - musíme si uvědomit, že vyšší konkurence na trhu práce speciálně silami z Asie a východní Evropy znamená vyšší tlak proti růstu mezd. Úroveň mezd v ČR je hluboce pod standardem západních zemí, to samé kupní síla obyvatel. Měli bychom hledat nástroje, jak prosperitu lidí zvýšit, nikoliv snížit. Protiargument v podobě přehřátého trhu práce chápu, nemyslím ale, že je dostatečný k neselektivnímu otevírání trhu práce (pokud otevřít, tak JEN pro vybrané profese atd.)

- omezit "podnikatelskou" činnost státu a municipalit - to je strašně sugestivní a podbízivá formulace, za kterou se ve skutečnosti skrývá slovo privatizace veřejných statků a služeb. Já myslím, že všichni starší z nás si pamatujeme privatizace let devadesátých a devastující dopad na řadu služeb na mnoha místech (například vodárenská mafie). Tady je nutné přemýšlet opravdu důkladně na pečlivé hodnotit případ od případu.

- ponechání DPH - tady myslím, že se to v minulosti přepísklo a DPH na řadu zboží jsou nad standardem EU.

- čistý penzijní průběžný systém - se současnou demografickou křivkou a předpokládané valorizaci by toto vedlo buď - k extrémnímu navýšení odvodů, anebo k velkému deficitu důchodového účtu

- další omezení přístupu k hypotékám formou navýšení "spoluúčasti" - už nyní je cena bydlení v Česku vysoká, přicházet s dalšími omezeními by bylo bez dalšího citelnou ranou zejména pro mladé. Rizikovost hypoték v Česku je extrémně nízká, věcně vzato důvod pro zpřísňování hypotečních podmínek není. Naopak ČNB aktuálně uvažovala o uvolnění podmínek.

- vymezování se proti EUR je značně nemoudré

Ideálně, pokud by k tomuto tématu vznikla komise, kde by se daly jednotlivé myšlenky diskutovat podrobněji.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jenda za příspěvky (celkem 2):
Antonino, Vit.Jurasek

Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 56
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 39 poděkování
Dostal poděkování: 90 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od jirimittner » 09 lis 2019, 23:38

Antonino píše:
09 lis 2019, 19:26
Navrhl bych garantovi, aby vytvořil nějakou množinu samostatných témat a otevřel k diskusi k nim.
Určitě ano. A tomu jsem chtěl napomoci nalinkováním základních okruhů a tezí. Tak je teď rozpracujme.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvek:
Antonino

Uživatelský avatar
jirimittner
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 56
Registrován: 18 pro 2018, 00:46
Profese: Ekonom, manažer
Dal poděkování: 39 poděkování
Dostal poděkování: 90 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od jirimittner » 10 lis 2019, 00:34

Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
Ideálně, pokud by k tomuto tématu vznikla komise, kde by se daly jednotlivé myšlenky diskutovat podrobněji.
Jasně, o to mi jde, jak jsem psal výše. Zkusím vedle toho doplnit pár komentářů k bodům, u kterých vidíte potenciální problémy. A především díky za zajímavé podněty.
Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
- hýbat se sazbami bez precizní studie dopadu na příjmy rozpočtu
No samozřejmě. To je na separátní studii a kalibraci. Daňové dopady návrhů v oblasti "2. Daně" musí být neutrální (když někomu ulevíme, kdo jiný to zaplatí?). Jinak se vlastně jedná o oblast "3. Rozpočet a státní dluh" (má se celkový schodek ještě zvýšit, nebo nemá?)
Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
Při tak komplexní úpravě daňového práva, například, je třeba mít namodelováno, jaký to bude mít dopad na příjmovou složku rozpočtu. Máte nějaký odhad, jaký dopad by Vámi navrhované změny měly a mohu jej vidět?
Diskutovali jsme to už trochu v tomto vlákně:
viewtopic.php?f=554&t=48908
Modelování a výpočty dopadu nemám a muselo by se to v rámci kalibrace provést. Moje hrubá úvaha byla následující:
a. Motivace a odůvodnění jinak velmi sporné a neférové daňové progrese je popsaná ve vláknu výše.
b. Výpočet: Zvýšení na 35% (zisk nad 10 mld Kč) dopadá na jednotky firem (cca 8) a zvýšení na 25% (zisk nad 0,1 mld Kč) dopadá na vyšší desítky firem v ČR. Tato dodatečná daň by zcela jistě pokryla ztrátu ze snížení daně ze zisku živnostníků a firem s obratem pod 40 mil Kč. A ty střední firmy mezi tím, které mají obrat nad 40 mil Kč, ale zisk pod 0,1 mld Kč, by mohly mít daň nižší než tu současnou (19%), ale musí se spočítat, jakou přesně, proto uvádím ten interval 15% až 20%.
Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
- odstranění bariér importu zaměstnanců - musíme si uvědomit, že vyšší konkurence na trhu práce speciálně silami z Asie a východní Evropy znamená vyšší tlak proti růstu mezd. Úroveň mezd v ČR je hluboce pod standardem západních zemí, to samé kupní síla obyvatel. Měli bychom hledat nástroje, jak prosperitu lidí zvýšit, nikoliv snížit. Protiargument v podobě přehřátého trhu práce chápu, nemyslím ale, že je dostatečný k neselektivnímu otevírání trhu práce (pokud otevřít, tak JEN pro vybrané profese atd.)
Je třeba ty bariéry odbourávat pozvolna a ne stylem "big-bang", aby se trh práce stíhal přizpůsobovat. To může trvat třeba i 20 let. Na druhou stranu je správné vyvíjet tlak na nízkokvalifikované tuzemské pracovníky, ať si zvyšují kvalifikaci, rekvalifikují se, ať dělají složitější práci a tu jednodušší přenechají nekvalifikovaným cizincům. Je to jako analogie průmyslové revoluce. Pokud jsou k dispozici stroje schopné nahradit lidskou práci, pak sice není správné, aby se přes noc polovina lidí ocitla bez práce (stroje se měly zavádět pozvolna, aby se lidé stíhali rekvalifikovat a postupně přecházet na jinou práci), zároveň ale ani není správné, aby tento přechod lidé zcela sabotovali a domnívali se, že jim stát bude jejich práci, která se stala neefektivní, donekonečna (a na úkor jiných) garantovat.
Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
- omezit "podnikatelskou" činnost státu a municipalit - to je strašně sugestivní a podbízivá formulace, za kterou se ve skutečnosti skrývá slovo privatizace veřejných statků a služeb. Já myslím, že všichni starší z nás si pamatujeme privatizace let devadesátých a devastující dopad na řadu služeb na mnoha místech (například vodárenská mafie). Tady je nutné přemýšlet opravdu důkladně na pečlivé hodnotit případ od případu.
To mě, přiznám se, nenapadlo. Snaha zprivatizovat všechno, co se ještě zprivatizovat dá, nebyla mým cílem. Měl jsem na mysli případy neodůvodněných státních či obecních monopolů. Například proč trvalo tak dlouho, než se objevili konkurenti Českým drahám - třeba RegioJet a LeoExpress, nebo proč jsou na trhu distribuce elektřiny a plynu v Praze konkurenční firmy, zatímco na trhu dristribuce vody nejsou. Proč si obec postaví za evropské dotace penzion a podniká pak v cestovním ruchu?
Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
- čistý penzijní průběžný systém - se současnou demografickou křivkou a předpokládané valorizaci by toto vedlo buď - k extrémnímu navýšení odvodů, anebo k velkému deficitu důchodového účtu
Anebo ke snížení důchodů z průběžného systému, což by vyvolalo potřebu si individuálně doplňovat průběžný systém o tvorbu vlastních úspor. Toto je velmi složité téma a máme na to zde na fóru už tato vlákna:
viewtopic.php?f=554&t=45454
viewtopic.php?f=554&t=45759
Můj názor je, že fondový systém je nebezpečný a hlavním pilířem penzijní politiky by měl být průběžný systém. Respektuji i jiné a opačné názory a chápu jejich cíle.
Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
- další omezení přístupu k hypotékám formou navýšení "spoluúčasti" - už nyní je cena bydlení v Česku vysoká, přicházet s dalšími omezeními by bylo bez dalšího citelnou ranou zejména pro mladé. Rizikovost hypoték v Česku je extrémně nízká, věcně vzato důvod pro zpřísňování hypotečních podmínek není. Naopak ČNB aktuálně uvažovala o uvolnění podmínek.
Souhlasím. Nechtěl jsem přicházet s dalšími omezeními. Pouze si myslím, že ta relativně nová pravidla (LTV - Loan to Value, LSTI - Debt Service to Income) jsou správná. To, že pro segment mladých lidí přichází ČNB s uvolněním parametrů, je dobře.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jirimittner za příspěvek:
Jenda

Dave1789
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 30
Registrován: 08 kvě 2018, 14:57
Profese: Finanční analytik
Bydliště: Hostivice
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 70 poděkování

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od Dave1789 » 10 lis 2019, 07:16

Progresivni zdaneni je svinstvo at uz se tyka PO nebo FO. Navic u PO muze odradit zahranicni investice. Spis by se melo spolupracovat v ramci EU na tom, aby se dane platily tam, kde firma vydelava, aby tak nebylo mozne, ze ma firma v CR velke zisky, ale dane "odvadi" na Kypru nebo Karibiku.
Navic, jak by to realne probihalo? Co zabrani spolecnosti delat struktury, kdy casti holdingu budou pod limitem?

Uživatelský avatar
Jenda
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 77
Registrován: 04 lis 2017, 17:54
Profese: Product Manager
Bydliště: Praha 10
Dal poděkování: 329 poděkování
Dostal poděkování: 106 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od Jenda » 10 lis 2019, 08:03

Dave1789 píše:
10 lis 2019, 07:16
Progresivni zdaneni je svinstvo...
Progresivní daň z příjmu funguje v drtivé většině zemí světa, například i v USA. Na progresivitě není nic socialistického nebo diktátorského. Klíčové je rozumné nastavení sazeb.

Boj proti daňovým rájům - to zcela podepisuji. Je naprosto úchylné, aby nějaká společnost nebo osoba X vydělávala v nějaké zemi, využívala infrastrukturu dané země, služeb jako zdravotnictví, školství, ale daně (ne)platila v zemi úplně jiné, kde má jen poštovní schránku. To je amorální úchylnost a parazitismus.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jenda za příspěvky (celkem 4):
jirimittner, Vit.Jurasek, Vaclav.Subrt, Petr.Daubner

Dave1789
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 30
Registrován: 08 kvě 2018, 14:57
Profese: Finanční analytik
Bydliště: Hostivice
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 70 poděkování

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od Dave1789 » 10 lis 2019, 08:29

Jenda píše:
10 lis 2019, 08:03
Dave1789 píše:
10 lis 2019, 07:16
Progresivni zdaneni je svinstvo...
Progresivní daň z příjmu funguje v drtivé většině zemí světa, například i v USA. Na progresivitě není nic socialistického nebo diktátorského. Klíčové je rozumné nastavení sazeb.
Netvrdil jsem, ze se progresivni dan nikde nepouziva (byt v USA uz u korporaci myslim neni). Ale ten koncept mne osobne prijde zvraceny. Prece kdyz nekdo pri 15% vydela 50tis nebo 100tis tak ten druhy odvede dvojnasobnou dan (realne jeste vic diky slevam) - proc by mel byt jeste vice penalizovan za uspech?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dave1789 za příspěvky (celkem 2):
jirimittner, Antonino

Uživatelský avatar
Jenda
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 77
Registrován: 04 lis 2017, 17:54
Profese: Product Manager
Bydliště: Praha 10
Dal poděkování: 329 poděkování
Dostal poděkování: 106 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od Jenda » 10 lis 2019, 08:44

jirimittner píše:
10 lis 2019, 00:34
...
No samozřejmě. To je na separátní studii a kalibraci. Daňové dopady návrhů v oblasti "2. Daně" musí být neutrální (když někomu ulevíme, kdo jiný to zaplatí?). Jinak se vlastně jedná o oblast "3. Rozpočet a státní dluh" (má se celkový schodek ještě zvýšit, nebo nemá?)
...
b. Výpočet: Zvýšení na 35% (zisk nad 10 mld Kč) dopadá na jednotky firem (cca 8) a zvýšení na 25% (zisk nad 0,1 mld Kč) dopadá na vyšší desítky firem v ČR. Tato dodatečná daň by zcela jistě pokryla ztrátu ze snížení daně ze zisku živnostníků a firem s obratem pod 40 mil Kč. A ty střední firmy mezi tím, které mají obrat nad 40 mil Kč, ale zisk pod 0,1 mld Kč, by mohly mít daň nižší než tu současnou (19%)
...
Jenda píše:
09 lis 2019, 20:39
- odstranění bariér importu zaměstnanců - musíme si uvědomit, že vyšší konkurence na trhu práce speciálně silami z Asie a východní Evropy znamená vyšší tlak proti růstu mezd. (pokud otevřít, tak JEN pro vybrané profese atd.)...
Je třeba ty bariéry odbourávat pozvolna a ne stylem "big-bang", aby se trh práce stíhal přizpůsobovat. To může trvat třeba i 20 let. Na druhou stranu je správné vyvíjet tlak na nízkokvalifikované tuzemské pracovníky, ať si zvyšují kvalifikaci, rekvalifikují se, ať dělají složitější práci a tu jednodušší přenechají nekvalifikovaným cizincům. Je to jako analogie průmyslové revoluce. Pokud jsou k dispozici stroje schopné nahradit lidskou práci, pak sice není správné, aby se přes noc polovina lidí ocitla bez práce (stroje se měly zavádět pozvolna, aby se lidé stíhali rekvalifikovat a postupně přecházet na jinou práci), zároveň ale ani není správné, aby tento přechod lidé zcela sabotovali a domnívali se, že jim stát bude jejich práci, která se stala neefektivní, donekonečna (a na úkor jiných) garantovat.
...
Měl jsem na mysli případy neodůvodněných státních či obecních monopolů. Například proč trvalo tak dlouho, než se objevili konkurenti Českým drahám - třeba RegioJet a LeoExpress, nebo proč jsou na trhu distribuce elektřiny a plynu v Praze konkurenční firmy, zatímco na trhu dristribuce vody nejsou. Proč si obec postaví za evropské dotace penzion a podniká pak v cestovním ruchu?
1. Daňové změny by skutečně měly být z hlediska rozpočtu +- neutrální. Zvýšení % zadlužení k HDP je podle mého názoru akceptovatelné jen a pouze, pokud by se jednalo o investice do infrastruktury, do vzdělání, vědy, výzkumu, s vysokým multiplikačním efektem, a pokud peníze zůstanou "levné" (nebo dokud jsou levné). V tomto smyslu Babiš zcela prožírá budoucnost země.

2. Malí živnostníci dnes daň z příjmu téměř neplatí, díky poměrně vysokým výdajovým daňovým paušálům. Propad odvodu bude při snížení DP u zaměstnanců a bude velký. Progrese je tudíž u korporátu nutností. Ruku v ruce s tím musí jít reforma daňového práva, zásadní zjednodušení, které ztíží hledání kliček a zjednoduší kontrolu i vymáhání. Daňové právo je aktuálně naprostá džungle.

3. Chápu argument - je to tlak na nízko kvalifikovanou sílu, aby se kvalifikovala. Příměr se stroji ale není správný. Je třeba vnímat i druhou stránku věci, tzn. pokud budou k dispozici levní otroci (z východu), k čemu modernizovat, strojně vybavovat, kapitálně vybavovat práci? Kapitálová vybavenost práce je v ČR hluboce za úrovní západu. Když jsem v některých fabrikách viděl i osmdesát let staré stroje, které jsou pytlíkovány na koleni, a díky kterým standard a produktivita nedosáhne na úroveň nutnou k obsloužení vyspělých trhů, tak mně jímal stud. Dokud budou (příliš) levní lidé k dispozici, tak zaměstnavatelé budou modernizaci zanedbávat. Jestli máme jít na nějaký model typu Průmysl 2.0, tak dovoz levné pracovní síly není řešení. Naopak je třeba vybírat kvalifikovanou sílu v těch oborech, kde nám chybí, a kde to omezuje náš potenciál.

4. Některé státní "podnikání" je přirozené. Pokud si stát nebo municipality chtějí podržet kontrolu nad strategickými oblastmi jako energetika, plyn, vodárenství... Tak to dává logiku. V těchto oblastech je velmi omezená konkurence a privatizace obvykle znamená zásadní zdražení služeb (postavit alternativní elektrickou síť je příliš drahé, náklady na vstup jsou extrémní). Soukromník samozřejmě chce maximalizovat zisk a protože bariéry vstupu jsou velké, nemá konkurenci. Ceny se tak šroubují. Pokud chce stát bránit konkurenci, to už je věc úplně jiná, speciálně například v dopravě. Tam bych si dovedl představit soutěže o "balíčky" služeb. Například by se soutěžila železniční doprava v nějakém kraji, včetně nějaké kvality. Tzn. soukromý dopravce by musel počítat s tím, že nemůže provozovat jen supervýdělečné trasy Praha-Ostrava, Praha-Brno a podobně, ale musí obsloužit i nějaké pro něj méně zajímavé tratě. Proč? Protože pokud privatizujeme jen nejvýdělečnější trasy, množství peněz, kterými budeme dotovat státního dopravce, se bude zvyšovat (nebude mít příjmy z lukrativních tratí). S tím, aby obec vystavěla z dotací penzion a pak jej provozovala, s tím také zásadně nesouhlasím. Je to nekalá soutěž a zneužívání peněz daňových poplatníků.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jenda za příspěvky (celkem 2):
Antonino, jirimittner

Uživatelský avatar
Jenda
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 77
Registrován: 04 lis 2017, 17:54
Profese: Product Manager
Bydliště: Praha 10
Dal poděkování: 329 poděkování
Dostal poděkování: 106 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomický program pirátů - návrh

Příspěvek od Jenda » 10 lis 2019, 09:06

Dave1789 píše:
10 lis 2019, 08:29
Progresivni zdaneni je svinstvo...

...Ale ten koncept mne osobne prijde zvraceny. Prece kdyz nekdo pri 15% vydela 50tis nebo 100tis tak ten druhy odvede dvojnasobnou dan (realne jeste vic diky slevam) - proc by mel byt jeste vice penalizovan za uspech?
Vnímání daně z příjmu jako penalizace je něco, co skutečně nechápu, pokud jsou sazby nastavené rozumně.

Podívejte se na to třeba optikou daňové tíže. Pokud člověku s příjmem 20000 vezmete 10000 na dani z příjmů, tak je to pro něj významně větší zátěž, než kdyby měl příjem 40000 a odváděl 20000, nebo příjem 80000, a odvod 40000. Protože mít na živobytí 10000, 20000 nebo 40000 je úplně jiná káva :) Progresivní daň v tomto smyslu akcentuje rozdílnou náročnost pro jednotlivého poplatníka. Pro někoho zaplatit 10k na daních je otázka života a smrti, pro druhého jdou to drobné. Pro někoho 20% mzdy znamená půlku nákladů na bydlení, pro jiného nákup dvou místo tří aut ročně.

Druhé hledisko je solidarita a odpovědnost. Podnikatel zaměstnávající například padesát lidí netěží jen sám z toho, že jsou nějaké silnice, školy, že má nějakou zdravotní péči, on vyloženě vydělává peníze na tom, že stát tuto infrastrukturu vybudoval a bez ní by nemohl podnikat. Bez této infrastruktury nejen, že by se sám nedostal do práce nebo do obchodu, ale nepřivezl by suroviny, které potřebuje, bez sítí zbudovaných starém by nefungovaly jeho stroje, u těch strojů by nikdo nestál, pokud by stát nevzdělal jeho zaměstnance, pokud by stát nepečoval o zdraví jeho zaměstnanců od jejich narození, atd. Zjednodušeně, benefity a profit, který čerpá díky státu, je nepoměrně vyšší, než benefity, které čerpá třeba řadový zaměstnanec. Dotyčný by pak měl mít vůči státu vyšší solidaritu, podíl na nákladech, bez kterých by nikdy nedosáhl svého úspěchu.

Odpovědět

Zpět na „Finance“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host