Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Moderátor: Resortni tym Finance

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
RomanRous
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 62
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 11 poděkování
Dostal poděkování: 40 poděkování

Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Příspěvek od RomanRous »

V IT to umíme už dlouho. Věci nevybíráme podle toho, kolik stojí, ale jaké jsou Celkové náklady vlastnictví (Total Cost of Ownership).
Jak by to mohlo vypadat ve státních financích?
  • Pokud třeba staví stát dálnice, měl by minimalizovat jak náklady spojené s pořízením, tak náklady omezení dopravy - např. jako celkový čas všech cestujících strávený ve frontách × průměrná superhrubá mzda (to je totiž čistá ztráta na GDP počítaném jako národní bohatství, tedy včetně volného času lidí).
    Do TCO je třeba zahrnout i náklady budoucích oprav. Za ty by měl stavitel ručit.
  • Podobně se dá počítat i znehodnocení řepkovými a kukuřičnými poli. Díky nepropustné půdě ztrácí země určité vody, která bez užitku steče. Tuto vodu majitel polí sebral jakoby všem, tak proč by za to neměl cenu vody zaplatit?
Jsem anarchokapitalista a pojem veřejný zájem nemám moc rád. Nicméně od jakéhokoli anarchistického uskupení jsme velmi daleko ... a lepší něco než nic ;-)

Další náměty na ekonomický výpočet veřejného zájmu vítány k nemilosrdné diskuzi! Taktéž vítání novináři, kteří do těchto témat půjdou = budou připraveni tématům hluboce porozumět!
Tito uživatelé poděkovali autorovi RomanRous za příspěvky (celkem 2):
Robert.Magni, Vit.Jurasek

Michalrada
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 35
Registrován: 27 kvě 2018, 16:16
Profese: EG architekt a legislativec
Bydliště: Blanická 13, Praha 2
Dal poděkování: 8 poděkování
Dostal poděkování: 28 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Příspěvek od Michalrada »

Tak upřímě, hláška, že ve veřejné správě to v informačních technologiích umíme mě fakt pobavila.
Ale vážně: ani v rámci informačních technologií to neumíme a a veřejná správa dělá dvě zásadní chyby. Zaprvé není schopná řádně objednat to, co vlastně bude potřebovat, protože to v době objednání neví, takže jakékoliv počítání odhadované ceny veřejné zakázky je vlastně pokus o fikcí. Zadruhé, to je daleko horší, veřejná správa většinou počítá pouze s pořizovacími a provozními náklady na určitou dobu, ale vůbec není schopná a ochotná uvažovat o souvisejících nákladech. Tak upřímě, hláška, že ve veřejné správě to v informačních technologiích umíme mě fakt pobavila.
Ale vážně: ani v rámci informačních technologií to neumíme a a veřejná správa dělá dvě zásadní chyby. Zaprvé není schopná řádně objednat to, co vlastně bude potřebovat, protože to v době objednání neví, takže jakékoliv počítání odhadované ceny veřejné zakázky je vlastně pokus o fikcí. Zadruhé, to je daleko horší, veřejná správa většinou počítá pouze s pořizovacími a provozními náklady na určitou dobu, ale vůbec není schopná a ochotná uvažovat o souvisejících nákladech.
Navíc dokud nevymyslíme nějaký obecně použitelný mechanizmus, jak vyčíslit výkon veřejné správy stranu přínosu a nákladů, tak – prosím berte to jako můj ryze osobní názor z praxe – je Tco prakticky spíš cesta do pekel. Když to nefunguje v rámci veřejné správy a v rámci informačních systémů a jejich rozvoje, nedokážu si to už vůbec představit takových odvětvích, jako je doprava. Zkuste úředníkovi zadat, aby vyčíslil úpravy drážní tratě v souvislosti s přepravou maminek s kočárkem, nebo osob na vozíků. Já to jednou zkusil. Když to hodně pře ženu, levnější by bylo poslat všechny maminky s kočárky a vozíčkáře někam na Ural, nebo každému koupit auto, přesto je nutné bezbariérovost drážní dopravy zajistit. Je to sice nadsázka, ale čistě z pohledu nákladů vlastně není.

Já bych opravdu začal vymýšlením a prosazením mechanizmu na vyčíslení výkonu veřejné správy a výkonu veřejných služeb. Tuší např. někdo, kolik nás opravdu stojí veřejná doprava, myslím tím teď spíš udržování veřejných silnic? A když už jsme u těch příkladů z dopravy, začal bych tím, že bych začal porovnávat efektivitu nákladů státu na rozvoj dál nic proti efektivitě nákladů krajů na udržování silnic, které jsou přinejmenším ve stejně špatném stavu. Tohle nikdy nikdo nevyčíslil s odůvodněním, že co je krajů si má nechat a stát se má starat o zbytek. Z toho pak pochází průšvihy typu krajské dopravní sítě, kterou musíme dotovat hned třikrát, protože uprostřed kontraktů si řidiči vymyslí, že jim stát – mimochodem v rozporu s ústavou a s principy řádného hospodáře – musí dotovat jejich platy. A to prosím hovoříme o soukromé dopravní společnosti, která má uzavřenou smlouvu se státem. Jak velký bordel to pak musí být u stavebních firem, které za naprosto neprůhledných podmínek mají opravovat dálnice? A každý ministr dopravy, doslova každý, dělá že je to sice problém, ale že nemá žádné rozumné řešení a postupně se naučí dělat větší a větší prasárny, než jeho předchůdci.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michalrada za příspěvky (celkem 2):
Robert.Magni, Vit.Jurasek

RomanRous
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 62
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 11 poděkování
Dostal poděkování: 40 poděkování

Re: Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Příspěvek od RomanRous »

Michalrada píše:
09 čer 2018, 16:23
Tak upřímě, hláška, že ve veřejné správě to v informačních technologiích umíme mě fakt pobavila.
....
Nepsal jsem o "veřejné zprávě". Působím v business IT. A pokud jsme měli zákazníky ze státní správy ... ano, bylo to zoufalé. Prokletí rozpočtu ... A ano, i měření užitku změny v IT pro občany by se mělo dát měřit.

Michalrada
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 35
Registrován: 27 kvě 2018, 16:16
Profese: EG architekt a legislativec
Bydliště: Blanická 13, Praha 2
Dal poděkování: 8 poděkování
Dostal poděkování: 28 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Příspěvek od Michalrada »

Bohužel všechny dosavadní pokusy o nějaké vyčíslení efektivních nákladů na veřejnou správu selhaly. Jedním z těch závažnější shech důvodů je, že proto neexistují data. Například veřejná správa vůbec netuší kolik řízení v dané agendě je a kolik z nich skončí pravomocným rozhodnutím a kolik z nich skončí v odvolacím řízením u další instance. Vyčíslit ale že náklady pouze na takové automatické procesy, jako je vydání občanského průkazu, nebo agendy, kde už se využívají centralizované informační systémy. Ale to jenom někdy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michalrada za příspěvek:
Robert.Magni

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1107
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 7586 poděkování
Dostal poděkování: 2103 poděkování

Re: Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Příspěvek od Vit.Jurasek »

Bojím se, že v tomhle bude cesta velmi bolestivá a pomalá:
1. zajistit data (=transparence)
2. statistiky TCO bude muset nějakou dost dlouhou dobu vypracovávat nějaký novinář/nadšenec
3. pomalá adopce postupu z bodu 2 do státní správy (na základě obrovského mediálního tlaku)

Nápad se mi líbí, ale pokusit se to vnutit běžnému úředníku mi přijde extrémně nebezpečné. Když ani zatím nevíme jaké všechny externality musíme započítat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Michalrada

RomanRous
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 62
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 11 poděkování
Dostal poděkování: 40 poděkování

Re: Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Příspěvek od RomanRous »

Myslím, že v prvním kroku jde hlavně o vědomí naléhavosti. Tedy přijít s novým pohledem na věc: celospolečenské přínosy / celospolečenské náklady. Nejde o to být do puntíku přesný, všechny plány nakonec stejně skončí v koši. Ale stojí za to změnit vnímání lidí = naučit je přemýšlet v ekonomickém kontextu. Takže se soupisem všech externalit bych si hlavu nelámal.
Ale s těmi novináři to potíž bude ...

BTW: Toto téma jsem založil hlavně pro sběr konstruktivních nápadů, co by se dalo ekonomicky měřit. Takže - má někdo nějaké konstruktivní nápady, případně konstruktivní připomínky k mým nápadům? ;-)

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1107
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 7586 poděkování
Dostal poděkování: 2103 poděkování

Re: Ekonomická platforma - pojďme počítat TCO

Příspěvek od Vit.Jurasek »

Na to konstruktivní připomínky je to téma moc obecné a nespecifické.
Ale zkusím to:
- vyber si jedno téma, které zajímá zrovna tebe (bohužel lidí a času je vždycky extrémně málo, takže pokud to nezačneš ty, nejspíš to nebude)
- podívej se jestli jsou k tomu nějaké otevřená data, ze kterých jde vůbec něco vyčíst

Třeba vyčíslení reálných cen prací na silnici by bylo super, ale netuším vůbec jestli se dá sehnat jejich seznam a už vůbec jestli se dá zjistit jak moc to zpomaluje dopravu, aby se z toho daly vyčíst časové ztráty. Což by na druhou stranu možná šlo dostat ze statistik od Googlu, Wase apod. (kdyby k nim někdo měl přístup)

Mně by třeba zajímalo jak by vyšly statistiky jako jsou na webu http://www.zakomunistu.cz/ kdyby se platy odpovídajícím způsobem zkrouhly o mandatorní výdaje (nájem, voda, energie) Původní moje myšlenka byla to dotáhnout tak, abych mohl vykreslit graf i "očekávané doby splácení vlastního bydlení" - mám totiž podezření, že ty statistiky nebudou až tak růžové jak se zdá. Už jsem se snažil najít na čsú o cenách bytů v průběhu času, ale neuspěl jsem.

Odpovědět

Zpět na „Finance“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host