Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Finance
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
- Ivo.Vasicek
- Místní předsednictvo
- Příspěvky: 7013
- Registrován: 02 úno 2010, 22:50
- Profese: manažer
- Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
- Dal poděkování: 10900 poděkování
- Dostal poděkování: 11475 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Nemám právnické vzdělání a neumím navrhovat zákony. Rád se to naučím, ale nyní žádám o pomoc.
Cílem zákona je snížit zadlužování státu a podpořit domácí ekonomiku.
Stát bude mít možnost „platit“ za své nákupy daňovým zápočtem. V dohodnutých případech stát pomocí daňového úřadu dodavateli připíše nevratný daňový přeplatek. Technicky může být daňový přeplatek zúčtován jako úhrada faktury. Firmy i stát ušetří na cash-flow, čímž zvýší průchodnost trhu (Každá firma platí mnoho různých daní měsíčně).
Lze předpokládat, že se zákon nebude líbit bankám. Zřejmě budou argumentovat diskriminací zahraničních dodavatelů.
Já zákon vnímám strategicky, neboť může být významným společenským krokem k vymanění státu ze závislosti na bankách. Stát takto v podstatě emituje peníze ve formě daňových odpustků.
Zákon je užitečný pro občany stát i firmy. Stát sníží výdajovou, ale i příjmovou část rozpočtu z hlediska cash-flow. Ušetří minimálně na úrocích, v případě deficitního rozpočtu. Firmy, které platí v zemích, kde prodávají daně, také ušetří na cash-flow. V některých případech si nemusejí půjčovat na daně.
Očekávám i pozitivní dopad na výběr daní. Dnes je časté, že firmy, které zde platí daně, žádné státní zakázky nemají a firmy, které zde daně neplatí, z těch daní žijí. Daňově zatížení plátci krachují a výběr daní klesá a stát platí firmám, které vyvážejí zisky do zahraničí.
Návrh zákona můžeme dát buď do ekonomického programu jako bod, nebo ho může i navrhnout náš senátor.
Hledám někoho, kdo chce takový zákon taky a umí to napsat.
Dík
Cílem zákona je snížit zadlužování státu a podpořit domácí ekonomiku.
Stát bude mít možnost „platit“ za své nákupy daňovým zápočtem. V dohodnutých případech stát pomocí daňového úřadu dodavateli připíše nevratný daňový přeplatek. Technicky může být daňový přeplatek zúčtován jako úhrada faktury. Firmy i stát ušetří na cash-flow, čímž zvýší průchodnost trhu (Každá firma platí mnoho různých daní měsíčně).
Lze předpokládat, že se zákon nebude líbit bankám. Zřejmě budou argumentovat diskriminací zahraničních dodavatelů.
Já zákon vnímám strategicky, neboť může být významným společenským krokem k vymanění státu ze závislosti na bankách. Stát takto v podstatě emituje peníze ve formě daňových odpustků.
Zákon je užitečný pro občany stát i firmy. Stát sníží výdajovou, ale i příjmovou část rozpočtu z hlediska cash-flow. Ušetří minimálně na úrocích, v případě deficitního rozpočtu. Firmy, které platí v zemích, kde prodávají daně, také ušetří na cash-flow. V některých případech si nemusejí půjčovat na daně.
Očekávám i pozitivní dopad na výběr daní. Dnes je časté, že firmy, které zde platí daně, žádné státní zakázky nemají a firmy, které zde daně neplatí, z těch daní žijí. Daňově zatížení plátci krachují a výběr daní klesá a stát platí firmám, které vyvážejí zisky do zahraničí.
Návrh zákona můžeme dát buď do ekonomického programu jako bod, nebo ho může i navrhnout náš senátor.
Hledám někoho, kdo chce takový zákon taky a umí to napsat.
Dík
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vasicek za příspěvky (celkem 7):
- Vojtech.Pikal, Filip.Krska, Patrik.Dolezal, Ondrej.Polansky, Ivan.Sirko, anonym2064, Petr.Nemecek
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)
- Petr.Vileta
- Člen KS Plzeňský kraj
- Příspěvky: 34621
- Registrován: 22 črc 2009, 18:12
- Profese: Celkem Spokojený Důchodce
- Bydliště: Plzeň 2
- Dal poděkování: 31576 poděkování
- Dostal poděkování: 25698 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Napad dobry, ale nenarazi v Bruseli? Zvyhodneni domacich firem, skryte clo, neco takoveho.
Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista
Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.
(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)
- Ivan.Sirko
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 2751
- Registrován: 04 úno 2011, 15:23
- Profese: Putující filosof
- Bydliště: Praha - 1
- Dal poděkování: 10373 poděkování
- Dostal poděkování: 2644 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Dík Ivo!
Dobra téma! Já vnímám barter jak reakce na nefungující trh. Jé to klasika. Ale než začneme psát zákon, navrhují zpracovat víc informace a hlavně zformulovat filosofii navrhovaného zákona. Zavést jen barter, to jé málo. Musí sloužit nějakému cílů, pracovat na realizace většího konceptu, aby zapadal do celkového přístupu Pirátu k hospodaření na všech úrovních. Tuším že by to mohlo mít spojitost i s transparentní správou obce, kde lidí ne jen řídí svoje území ale vytváří na svém území společná kulturní, politické, ekonomické a jiné vztahy.
Tady příklad alternativního přístupu farmářů:
Ekonomika + Trendy. Téma: Farmáři zakládají kamenné obchody. Reportáž Petra Janečka.
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... 058390419/
Dobra téma! Já vnímám barter jak reakce na nefungující trh. Jé to klasika. Ale než začneme psát zákon, navrhují zpracovat víc informace a hlavně zformulovat filosofii navrhovaného zákona. Zavést jen barter, to jé málo. Musí sloužit nějakému cílů, pracovat na realizace většího konceptu, aby zapadal do celkového přístupu Pirátu k hospodaření na všech úrovních. Tuším že by to mohlo mít spojitost i s transparentní správou obce, kde lidí ne jen řídí svoje území ale vytváří na svém území společná kulturní, politické, ekonomické a jiné vztahy.
Tady příklad alternativního přístupu farmářů:
Ekonomika + Trendy. Téma: Farmáři zakládají kamenné obchody. Reportáž Petra Janečka.
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... 058390419/
Слава Україні! Героям слава! Podpoř ukrajinskou armádu.
- Petr.Stehlik
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1780
- Registrován: 25 srp 2009, 15:30
- Profese: všeuměl
- Bydliště: Zlín
- Dal poděkování: 686 poděkování
- Dostal poděkování: 1712 poděkování
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Ivane, přečti si prosím znovu, o čem Ivo píše, pozorněji.Ivan Sirko píše:Dík Ivo!
Dobra téma! Já vnímám barter jak reakce na nefungující trh. Jé to klasika. Ale než začneme psát zákon, navrhují zpracovat
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Stehlik za příspěvek:
- Ivan.Sirko
- Ivan.Sirko
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 2751
- Registrován: 04 úno 2011, 15:23
- Profese: Putující filosof
- Bydliště: Praha - 1
- Dal poděkování: 10373 poděkování
- Dostal poděkování: 2644 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Jo, jo Petře přečetl jsem to dobře ne boj, ale můj příspěvek je v širším měřítku, pro to že Ivo píše:Petr Stehlik píše:Ivane, přečti si prosím znovu, o čem Ivo píše, pozorněji.Ivan Sirko píše:Dík Ivo!
Dobra téma! Já vnímám barter jak reakce na nefungující trh. Jé to klasika. Ale než začneme psát zákon, navrhují zpracovat
Ono občas vypadá, ne myslím teď návrh Ivoše, že politici často nabízejí voperovat starci protézu pro závodního sportovce. Možná ne vyjadřují správně, ale podívej i na ostatní nesrovnalostí ve fungovaní státu: například k čemu dlouhodobá práce police nad korupčním jednaní, když soud propouští gaunery a neuznává důkazy. Jé toho víc. Stát musí fungovat správně aby ne řešili dílčí problémy speciálním zákonem.Návrh zákona můžeme dát buď do ekonomického programu jako bod
Asi tak, no.
Слава Україні! Героям слава! Podpoř ukrajinskou armádu.
- Petr.Stehlik
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1780
- Registrován: 25 srp 2009, 15:30
- Profese: všeuměl
- Bydliště: Zlín
- Dal poděkování: 686 poděkování
- Dostal poděkování: 1712 poděkování
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
domnívám se, že tě zmátl ten název, který Ivo použil, a proto jsem i reagoval. "Daňový barter" není vůbec totéž, co "barter" obecně, proto tvá poznámka o selhávání trhu nebyla na místě. Navíc/proto to nemá smysl zobecňovat, jak jsi navrhl. Ivův návrh míří na zastavení úniku našich "národních" peněz do ciziny, a v tom je dobrý, a myslím si, že i průchodný dnešním politickým systémem.Ivan Sirko píše:Jo, jo Petře přečetl jsem to dobře ne boj, ale můj příspěvek je v širším měřítku, pro to že Ivo píše:
Naopak zobecnění barteru je útok na samu podstatu peněz, a tedy podstatu státu, a to je horší - to bych dneska ještě nevytahoval z rukávu
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Stehlik za příspěvky (celkem 3):
- Ivan.Sirko, Ivo.Vasicek, Ondrej.Polansky
- Ivo.Vasicek
- Místní předsednictvo
- Příspěvky: 7013
- Registrován: 02 úno 2010, 22:50
- Profese: manažer
- Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
- Dal poděkování: 10900 poděkování
- Dostal poděkování: 11475 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Název mi přišel cool, samozřejmě je přesnější: zápočet pohledávek mezi státem a jeho dodavateli
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vasicek za příspěvek:
- Petr.Vileta
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 448
- Registrován: 06 lis 2012, 15:02
- Profese: právník
- Dal poděkování: 64 poděkování
- Dostal poděkování: 723 poděkování
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Nebudu zde řešit (ne)smysluplnost daňového barteru, to jsem už napsal jinde. Jen dám jednu radu pro případné psaní jakýchkoli zákonů. Nejsou odborníci na psaní jakýchkoli zákonů. Dobrý zákon může napsat jen skupina lidí, kteří prakticky danou oblast znají. Navíc se musí jednat o lidi nejen ze sféry veřejné, ale i soukromé. Právě nedodržení uvedených pravidel u nás často vede k tvorbě špatných zákonů. Člověk pracující na ministerstvu nebo v akademické sféře většinou nepozná negativní dopady na soukromé subjekty, kterých ze zákon týká. Prostě nezná běžnou praxi. To na nás dopadne za rok s Novým občanským zákoníkem, který psali lidé s dobrými úmysly, ale vůbec nereflektují potřeby skutečného světa a často ani neznají realitu. Zákon tak řeší věci zbytečné, neřeší věci potřebně a spoustu věcí řeší nevhodně možná až vyloženě špatně. To sem ovšem nepatří.
Dobrý komplexnější zákon nikdy nemůže napsat jeden člověk, protože nikdy nemůže posoudit dopady do celého právního řádu a ani reálného světa. Také první příspěvek neobsahuje dostatek informací pro to, aby šlo vytvořit paragrafové znění. Nejdřív byste měl dát komplexní záměr "co by ten zákon měl dělat" - jde například o otázku možného převodu předplacené daně na další subjekty, nepromlčitelnost, právě vztah se zahraničím atd. V současné chvíli chcete, aby někdo na Vaši obecnou ideu vymyslel zákon.
Dobrý komplexnější zákon nikdy nemůže napsat jeden člověk, protože nikdy nemůže posoudit dopady do celého právního řádu a ani reálného světa. Také první příspěvek neobsahuje dostatek informací pro to, aby šlo vytvořit paragrafové znění. Nejdřív byste měl dát komplexní záměr "co by ten zákon měl dělat" - jde například o otázku možného převodu předplacené daně na další subjekty, nepromlčitelnost, právě vztah se zahraničím atd. V současné chvíli chcete, aby někdo na Vaši obecnou ideu vymyslel zákon.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Idaho za příspěvky (celkem 2):
- Janek.Wagner, Roman.Kucera
- Ivo.Vasicek
- Místní předsednictvo
- Příspěvky: 7013
- Registrován: 02 úno 2010, 22:50
- Profese: manažer
- Bydliště: 69615 Čejkovice, Bílovická
- Dal poděkování: 10900 poděkování
- Dostal poděkování: 11475 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Souhlasím, že je nutný komplexní přístup. Co se týče mých zkušeností (ve státní správě jsem nikdy nepracoval), tak ty měly celkem rozsáhlý vývoj. Od běžného řízení rozvoje firmy (jako zaměstnanc) v rámci několika zemí (z obratu cca 100mil na 1miliardu Kč za 5 let). Až po vybudování vlastní firmy a poskytování individuálních služeb. Nejvíce mi daly projekty pro ČNB (swift, nejzajímavější byly tři dny ve FEDu), pro HANNAH (stabilizace a rozvoj logistiky výroby v Číně), pro Microsoft (procesní model a systém controlingu - nyní používáno v celé Evropě), reorganizace Atlantic FT před prodejem bance J&T. Řešení manažersko-ekonomických problémů v desítkách různých firem bylo také zajímavé. Už mne to však moc nebaví.Idaho píše:Nebudu zde řešit (ne)smysluplnost daňového barteru, to jsem už napsal jinde. Jen dám jednu radu pro případné psaní jakýchkoli zákonů. Nejsou odborníci na psaní jakýchkoli zákonů. Dobrý zákon může napsat jen skupina lidí, kteří prakticky danou oblast znají. Navíc se musí jednat o lidi nejen ze sféry veřejné, ale i soukromé. Právě nedodržení uvedených pravidel u nás často vede k tvorbě špatných zákonů. Člověk pracující na ministerstvu nebo v akademické sféře většinou nepozná negativní dopady na soukromé subjekty, kterých ze zákon týká. Prostě nezná běžnou praxi. To na nás dopadne za rok s Novým občanským zákoníkem, který psali lidé s dobrými úmysly, ale vůbec nereflektují potřeby skutečného světa a často ani neznají realitu. Zákon tak řeší věci zbytečné, neřeší věci potřebně a spoustu věcí řeší nevhodně možná až vyloženě špatně. To sem ovšem nepatří.
Dobrý komplexnější zákon nikdy nemůže napsat jeden člověk, protože nikdy nemůže posoudit dopady do celého právního řádu a ani reálného světa. Také první příspěvek neobsahuje dostatek informací pro to, aby šlo vytvořit paragrafové znění. Nejdřív byste měl dát komplexní záměr "co by ten zákon měl dělat" - jde například o otázku možného převodu předplacené daně na další subjekty, nepromlčitelnost, právě vztah se zahraničím atd. V současné chvíli chcete, aby někdo na Vaši obecnou ideu vymyslel zákon.
Daňový "bárter" je idea, která může mít celou řadu provedení. Od nejednoduššího (pouhý zápočet), až po obchodovatelnou formu (obchodování s předplacenou daní). Pro začátek jsem však "skromný" a myslím, že stačí definovat technický postup provedení zápočtu - umožnit finančním úřadům provádět zápočet existujících pohledávek vůči státu s pohledávkami státu, včetně předkontace (např. předem určit faktury a daně, které budou mezi firmou a státem řešeny). Výsledkem musí být vytvoření prostoru pro dohodnutí platebních podmínek (oboustranně akceptovaných) do dodavatelských smluv.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ivo.Vasicek za příspěvek:
- Ondrej.Polansky
"Skutečná svoboda slova je právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet"(George Orwell)
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 448
- Registrován: 06 lis 2012, 15:02
- Profese: právník
- Dal poděkování: 64 poděkování
- Dostal poděkování: 723 poděkování
Re: Návrh zákona o „Daňovém bárteru“
Problém je podle mého v tom, že jakmile Váš koncept rozpracujete podrobněji, začnete narážet na problémy dvojího druhu. Jedním bude problematičnost nebo složitost rozpracované koncepce i zdánlivě jednoduchých myšlenek. Druhým bude zjištění, že není tak snadné vyvolat Vámi zamýšlené následky.Ivo Vasicek píše:Souhlasím, že je nutný komplexní přístup. Co se týče mých zkušeností (ve státní správě jsem nikdy nepracoval), tak ty měly celkem rozsáhlý vývoj. Od běžného řízení rozvoje firmy (jako zaměstnanc) v rámci několika zemí (z obratu cca 100mil na 1miliardu Kč za 5 let). Až po vybudování vlastní firmy a poskytování individuálních služeb. Nejvíce mi daly projekty pro ČNB (swift, nejzajímavější byly tři dny ve FEDu), pro HANNAH (stabilizace a rozvoj logistiky výroby v Číně), pro Microsoft (procesní model a systém controlingu - nyní používáno v celé Evropě), reorganizace Atlantic FT před prodejem bance J&T. Řešení manažersko-ekonomických problémů v desítkách různých firem bylo také zajímavé. Už mne to však moc nebaví.
Daňový "bárter" je idea, která může mít celou řadu provedení. Od nejednoduššího (pouhý zápočet), až po obchodovatelnou formu (obchodování s předplacenou daní). Pro začátek jsem však "skromný" a myslím, že stačí definovat technický postup provedení zápočtu - umožnit finančním úřadům provádět zápočet existujících pohledávek vůči státu s pohledávkami státu, včetně předkontace (např. předem určit faktury a daně, které budou mezi firmou a státem řešeny). Výsledkem musí být vytvoření prostoru pro dohodnutí platebních podmínek (oboustranně akceptovaných) do dodavatelských smluv.
Když odhlédnu od mého názoru, že je Váš nápad nefunkční z principu, tak určitě narazíte na následující problémy:
- nikdy to nebude jen prostý zápočet, protože pohledávka na daních často není splatná (což problém není), ale většinou ani ještě neexistuje. Může tak jít o faktický vnucený odklad splatnosti státních zakázek, což rozhodně není pro start ekonomiky dobré. Je zde tedy více než potenciálně možný následek přesně opačný, něž co celá věc zamýšlí.
- vztah se zahraničními subjekty, jak sám připouštíte
- možnost převoditelnosti přeplatku. Není to tak triviální, jak se zdá. Nepovolení může způsobit jednotlivým subjektům značné problémy s cash flow. Povolení bude minimálně problém administrativní - FÚ by prostě museli přesně vědět, kdo přeplatkem disponuje. Postoupení by muselo být evidované a pravděpodobně i s úředně ověřenými podpisy, aby se nestalo, že přeplatek budou nárokovat dvě společnosti. Ano, u jedné by to bylo neoprávněné, takže by dřív nebo později zaplatila, ale té druhé bych také mohl za stát platit náhradu škody.
- jak zabránit inflačnímu tlaku, aby stát nezadal nepřiměřené množství zakázek hrazených budoucími daněmi. Ve skutečnosti jde také o úvěrové financování, jen ne tak okaté, jako úvěr. Stát může během pár let "utratit" daně na desítky let dopředu, ty mu budou nutně chybět. Spoléhat na nastartování růstu v tomto nejde (např. pokud nyní zbuduji rychle infrastrukturu, nebudu ji muset budovat později - stavební sektor bude bez práce). Není to o jedné větě "nějak ty výdaje omezíme", je to o jasném, funkčním a neobejitelném mechanismu.
- týkalo by se to pouze státní správy nebo i samosrávy? opět netriviální otázka zejména co se týče uhlídání výdajů. Mezi samosprávou a státem by opět musela být nějaká forma přenášení na budoucí příspěkvy/podíl na daňových výnosech samosprávy. Jak zabráníte rychlému vyčerpání na mnoho let dopředu?
Nechtějte být jen dalším z řady v tomto státě, kteří udělají zákon s tím, že ono to nějak dopadne a skutečná (ne)funkčnost nebo problémy se projeví až v praxi. Z tohoto pak vzniká mnohokrát novelizovaný a v důsledku nepřehledný právní řád.
Váš problém je možná ten, že sice máte zkušenosti s relativně většími věcmi, ale chybí Vám náhled na malé živnostníky. Ti zase fungují jinak než společnost s obratem v desítkách milionů natož miliard.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Idaho za příspěvky (celkem 4):
- Roman.Kucera, Adam.Soukal, Patrik.Dolezal, Vaclav.Malek