dane statnich zamestnancu a pokuty

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Finance

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Finance. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34600
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31560 poděkování
Dostal poděkování: 25689 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: dane statnich zamestnancu a pokuty

Příspěvek od Petr.Vileta »

Co se tyka organizaci, tak pokud je financovana vyhradne ze statniho (obecniho, krajskeho) rozpoctu, tak by zamestnanci dane neplatili. Pokud by ovsem zamestnanec pri praci i podnikal, musel by si danove priznani podavat sam. Dnes muze dat podklady do uctarny zamestnavatele a tam to udelaji za nej. Tohle uz by platilo jen pro komercni sferu.
Pokud jde o soukrome zdravotnicke zarizeni, tak to je soukrome a podnikat muze, takze danove priznani by podavat muselo. Ze fakticky jedou jen ze statniho neni dulezite, protoze podnikat mohou a ze nepodnikaji z vlastni lenosti nebo vypocitavosti je jejich problem.

Ja myslim, ze by to nejake penize usetrilo. Jen tech mzdovych ucetnich, co je v ruznych statem placenych organizacich. Vsechna tato mista by mohla byt zrusena. Take na bernaku ma jeden "referent dani z prijmu" prideleno X subjektu ke kontrole, takze by jich ted mel X - statem placene.
MF dnes píše: "Pokud vezmeme všechny státní úředníky, zaměstnance ve státních podnicích, lékaře a ostatní zaměstnance nemocnic, učitele od základních škol až po univerzity, policisty a a hasiče, dostaneme se k číslu kolem 1 100 000 státních zaměstnanců. Samotných úředníků je necelých 250 tisíc... V zemi vydělává celkem jen 4,8 milionu lidí... To by znamenalo, že každý takový úředník se stará o 40 obyvatel. "
http://www.egonov.cz/ctete/zpravicky/ko ... dniku.html

Zadnou oficialni statistiku se mi nepodarilo najit, ale jestli jsou udaje pravdive, tak by se nemusela spravovat az 1/6 dani z prijmu. Nekteri ucitele, urednici, hasici a lekari jiste podnikaji, takze ti by si museli podavat priznani sami, ale ten zbytek by dostaval jen cisty plat a starosti o jejich dan z prijmu by odpadly.

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Idaho
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 448
Registrován: 06 lis 2012, 15:02
Profese: právník
Dal poděkování: 64 poděkování
Dostal poděkování: 723 poděkování

Re: dane statnich zamestnancu a pokuty

Příspěvek od Idaho »

Došlo trochu k nepochopení. Nejde o ty zaměstnance, kteří by vedle práce "pro stát" podnikali. Tam je to jasné. Problém jsou ty hraniční subjetky, kde není jasné, jestli je zaměstnavatelem stát, resp. jestli je vhodné, aby zaměstnanci pracovali bez daně. Typicky jde o každou pravnickou osobu založenou státem a tím nemyslím přímo zákonem. Co třeba státní podniky, nebo i akciové společnosti ve 100% vlastnictví státu jako třeba Česká pošta nebo ČD? Ve chvíli kdy ČD dám, že nemusí z mezd zaměstnanců platit daně, tak i bez dotací mají jasnou konkurenční výhodu proti všem ostatním dopravcům právě o tu daň. Sice se to i v současné době dorovná různými dotacemi, ale to narušení tržního prostředí je více vidět a byjím se, že tady tak narychlo nedokáži najít nejlepší příklad. Cesty do pekel bývají dlážděny dobrými úmysly a současné právní řády všech vyspělých ekonomik jsou natolik složité, že domyslet všechyn provázanosti je opravdu těžké. Není to systém, ve kterém by byly zmapované všechny souvislosti.

U čistě státních zaměstnanců, tedy těch kde není diskuze, jako jsou přímo zaměstnanci ministerstev, orgánů státní správy, územně samosprávných celků apod. budou náklady na výběr daně výrazně nižší než proti ostatním subjektům. Předpokládám, že stát nemrhá prostředky na provádění daňových kontrol fakticky vůči sám sobě. Navíc bych tipoval, že náklady na výběr daně jsou u daně z příjmu ze závislé činnosti obecně mnohem nižší než u daní z příjmu ze samostatně výdělečné činnosti nebo právnických osob. Je to dané vpodstatě jednoduchostí daně z příjmu ze závislé činnosti oproti dvěma uvedeným. U právnických osob a OSVČ je vyšší pravděpodobnost nesprávného stanovení základu daně - od zatajování příjmů až po nesprávné počítání odpisů nebo nesprávné zahrnování nákladů do daňově uznatelných nákladů.

Náklady státu na výběr daní vůči sobě samému jsou tak proti jiným věcem problémem spíše meritorním.
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34600
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31560 poděkování
Dostal poděkování: 25689 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: dane statnich zamestnancu a pokuty

Příspěvek od Petr.Vileta »

Idaho píše:Ve chvíli kdy ČD dám, že nemusí z mezd zaměstnanců platit daně, tak i bez dotací mají jasnou konkurenční výhodu proti všem ostatním dopravcům právě o tu daň.
Ale vubec ne :) Lze velmi jednoduse a presne zjistit na FU, kolik CD odvedli na danich z mezd zamestnancu a o to proste dostanou mensi dotace. Jestli dnes stat dava CD 10 miliard a z toho se jedna miliarda vrati na danich z prijmu, tak proste dostanou jen 9 miliard (je to jen priklad a hausnumera). A jo, pokud by nejaky podnik byl ve 100% vlastnictvi statu, kraje, obce, tak by neodvadel dane z prijmu zamestnancu. Pokud by ale jen 1% podilu bylo soukrome, pak by fungoval jako dosud.

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Idaho
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 448
Registrován: 06 lis 2012, 15:02
Profese: právník
Dal poděkování: 64 poděkování
Dostal poděkování: 723 poděkování

Re: dane statnich zamestnancu a pokuty

Příspěvek od Idaho »

Dobře, tak ne ČD, ale veřejná versus soukromá nemocnice. Pokud by se nerozštěpil i systém vyplácení peněz zdravotními pojišťovnami, tak soukromá nemocnice nemá proti veřejné šanci, pokud nebude levnější o rozdíl daňové složky mzdových nákladů. V současném systému je efektivně daň z příjmu 15% superhrubé mzdy. Pokud by mzdové náklady byly i jen 1/3 celkových nákladů nemocnice, tak ta veřejná má o 5% nákladovou výhodu. Díky tomu máme nemalé rozpětí, kdy soukromá nemocnice bude reálně levnější, ale díky té daňové výhodě se pod ní dostane ta veřejná. Změnou v daních by se docílilo neefektivity v určitém segmentu. Státním zásahem by vyhrála neefektivní nemocnice. Z pohledu veřejných financí je jedno, jestli stát nevydá prostřednictvím zdravotních pojišťoven peníze na daň u veřejné nemocnice nebo je odvede z mezd nemocnice soukromá. Není ale jedno, že by musela být placená dražší instituce.

A předpokládám, že takovýchto komplikací s nedaněním státních zaměstnanců by bylo víc. Systém by byl navíc náchylný ke zneužití. Stát, kraj nebo obec by založili společnost 100% vlastněnou. Pokud by její zaměstnanci neplatili daň, tak co se stane, jestli začnou poskytovat ryze komerční produkt (ať už zboží nebo službu)-.Pominu, že by to nebylo jednoduché, ale nebylo by to ani nemožné. Dopadů takovéhoto stavu mě napadá hned několik. Buď mohou obdobnou neefektivitou té shora uvedené poničit konkurenci nebo vznikne nová korupční oblast, kdy "stát" vyprodukuje, ale přes někoho soukromého prodá a ten se přiživí na rozdílu v ceně právě díky neodvádění daně z příjmů zaměstnanců. Vytváří se tak i potenciálně korupční prostředí, které se bude muset odstraňovat nějakou další státní regulací nebo nejlépe kontrolním úřadem. Ve výsledku se může stát, že podobná úspora na finančních úřadech se vrátí ve výdajích jinde, klidně i vyšších. Vtip je v tom, že se to nedá odhadnout a pokud by se nechtělo dělat právní řád systémem pokus omyl (uděláme zásadní změnu - nefunguje, tak uděláme jinou změnu nebo to vrátíme do původního stavu), tak už by to nešlo moc vracet. Časté změny systému jsou pro ekonomiku špatné.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Idaho za příspěvek:
Vojtech.Pikal
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34600
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31560 poděkování
Dostal poděkování: 25689 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: dane statnich zamestnancu a pokuty

Příspěvek od Petr.Vileta »

Nevim presne, jak to funguje ted, ale si je v tom bordel, ze si statni firma rekne o 100 milionu a jestli z toho zaplati zamestnance, nebo si reditel koupi auto, nikdo neresi. Asi mas pravdu, ze nekde by to neslo realizovat, ale minimalne u uredniku by to slo a tech je pry v CR pres pul milionu. Proste kdo by spadal pod "sluzebni zakon", ten by mel cisty plat bez dane z prijmu. Samozrejme umerne nizsi nez ma ted vcetne dane.

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Idaho
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 448
Registrován: 06 lis 2012, 15:02
Profese: právník
Dal poděkování: 64 poděkování
Dostal poděkování: 723 poděkování

Re: dane statnich zamestnancu a pokuty

Příspěvek od Idaho »

Tak zase takový bordel ve státních financích asi není. Naopak rozpočty mají často sktriktně rozdělené části mezi kterými nejde peníze snadno přehodit. Ale vařím z vody, není to oblast, se kterou bych přicházel pracovně do styku. Problém je spíš to, že je velká motivace rozpočet vyčerpat, aby pro příští rok nebyl snížený. Ale zainteresovanost vedoucích na úsporách také není dokonalým řešením. Dá se udělat úspory až k nefunkčnosti, která se často projeví až za mnoho let. To je obecně problém celé makropolitiky - nikdo není moc motivovaný dělat opravdu dobré věci, protože ty se často projeví až za příští vlády, kdy už jsou tam ti opační. Myslím si, že v tomto se v západním světě přehnala krátkodobost volebních období jen na 4 roky. To je třeba hlavní výhoda Číny - 10 letý horizont na výměnu nejvyššího vedení. Oni si nutně "vyžerou" to, co pokazili v prvních 6 letech. Proto má teď západní svět dluhovou krizi. Není motivace dělat opravdu dobré reformy pro opozici, protože dobré reformy budou několik let bolet nebo vás minimálně připraví o hlasy. Takové typické dobré reformní rozhodnutí je liberalizování pracovního práva, zejména možnosti zbavit se relativně snadno a levně zaměstnanců. Ale pokud to neuděláte hned po nástupu k vládě, tak na tom volby prohrajete, protože v první fázi to opravdu bude znamenat spíš vlnu propouštění a až v závěsu se projeví vlna nových pracovních míst.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Idaho za příspěvky (celkem 2):
Vojtech.Pikal, Petr.Vileta
Obcan_0
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 136
Registrován: 25 srp 2012, 07:03
Profese: Bezpečnostní služba
Bydliště: Chrudim, Obce Ležáků 338
Dal poděkování: 135 poděkování
Dostal poděkování: 78 poděkování

Re: dane statnich zamestnancu a pokuty

Příspěvek od Obcan_0 »

Služební zákon - Zákon o služebním poměru č. 361/2003 Sb - se týká příslušníků zákonem stanovených ozbrojených sbrů a složek, což jsou Armáda, Policie a Hasiči. Ostatní státní zaměstnanci se řídí zákoníkem práce, protože Zákon o státní službě č. 218/2002 Sb dodnes nenabyl účinnosti.

Otázka rozlišení státních zaměstnanců je komplikovaná tam, kde je jedna a ta samá, nebo obdobná, činost prováděná pod správou státu a současně soukromě. Nejlepší příklad je zdravotnictví, které se řídí Zákonem o zdravotních službách č. 372/2011 Sb, ale odměňované je jinak vsoukromém a jinak ve státním sektoru. Tím je rozdílná i výše odvedených daní.

Jako další příklad ve věci platů a daní lze porovnat statut strážníků Městské a Obecní policie a příslušníků Policie ČR. Policie ČR se řídí Zákonem o služebním poměru a je placena ze svého vlastního rozpočtu. Strážníci Měpo jsou placeni z rozpočtu města a řídí se Zákoníkem práce. Tedy třebaže rozpočet města je tvořen z hlavní části dotacemi ze státního rozpočtu, mají strážníci jiné pracovně právní postavení než policisté. Policisté jsou státní zaměstnanci, strážnící jsou zaměstnanci města a s tím se pojí naprosto odlišná tvorba jejich platů.

U Státních zaměstnanců se s danými zákony pojí i statut ochrany v jejich právním postavení veřejného činitele či osoby veřejně činné (druhé jmenované se odvíjí od dosud neúčinného zákona o státní službě)

A abych se vrátil k původnímu tématu. Součástí těchto zákonů jsou i platová zařazení a s tím spojené daně. V příjmu státního rozpočtu jsou daně z příjmu státních zaměstnanců pravidelnou a bezpečnou příjmovou položkou. Snadno dopočitatelnou, protože se moc nemění.

Státní finance a nakládání s rozpočty jednotlivých státních složek se řídí přísnými pravidly a přesun financí z jedné rozpočtové části do druhé podléhá velice komplikovanému schvalovacímu procesu, nehledě na to, že pokud vedoucí pracovník žádá o přesun financí mezi jednotlivými položkami svého rozočtu, je na něj pohlíženo jako na člověka, který není schopný zvládnout tak jednoduchou činnost jako je čerpání rozpočtové položky, která byla "velice pečlivě" vypočítána na celé období. No ale, že se zvedlo 2x DPH a podobné již nikdo nezohledňuje.

Bohužel toto platí jen pro složky se svým rozpočtem hospodařící. Neplatí to pro vládu a ninisterstva, zejména ministerstvo financí, které na takové administrativní detaily vysloveně kálí. Prostě, tam kde je vezmou a dají to uhradit občanům, nejlépe přenést na občany zodpovědnost za své hospodaření. Viz slavná Kalouskova předvolební složenka s dluhem občana, dodnes by mě zajímalo, kde vzal všechny ty adresy, když ne z evidence obyvatel nebo jiné centrální evidence, která k předvolební kampani zcela jistě neslouží. Nebo jeho záplatování rozpočtu z rozpočtu zdravotnického a důchodového. Tam peníze přijdou vždy, proto je může brát a nám se již jen vysvětlí, jak je potřebná spoluúčast občana. Přitom se nestydí si zvedat platy.

Pokud by se odstranily tyto nešvary ministrů, byla by práce s rozpočtem a tím spojený výběr daní v podstatně jiných číslech. Bohužel jsem po letech zkušeností nabyl jistoty, že tento stav je vytvářen a udržován schválně, protože pokud vidím souvislosti já jako laik, který nemá všechny informace a když tak jen zprostředkované nebo vyčtené mezi řádky, tak ti tam nahoře toto nemohou přehlédnout. S financováním policií a úřadů a s procesy tvorby a čerpání jejich rozpočtových položek jse se dostával do styku 17 let, včetně tvorby a změn zákona o služebním poměru.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Obcan_0 za příspěvek:
Vojtech.Pikal
Odpovědět

Zpět na „Finance“