Dotaz na odborníky na energetiku

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym PrumyslObchod

Uživatelský avatar
Ondrej_Marek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 910
Registrován: 07 čer 2013, 10:38
Profese: IT administrátor/tiskař
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 1020 poděkování
Dostal poděkování: 1454 poděkování

Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Ondrej_Marek »

V jedné diskuzi na Redditu (internetová fóra) ohledně toho, jak Tesla motors (americký výrobce elektromobilů) nemohou prodávat přímo ve 48 z amerických států a legálně by to museli řešit přes síť auto dealerů jeden z diskutujících napsal několik zajímavých odstavců.. to ale není meritem věci proč se ptám.

Zmínil, že to má souvislost mimo jiné s tím, že jednotková cena za produkci wattu energe ze solární energie stále klesá, ale pro její využívání v komplexu domácnost+auto je potřeba dalších komponent jako je převod na stříddavý proud a nějaký měnič (jestli si to pamatuju správně), a že tyto celý systém silně prodražují a jejich cena se s časem zatím moc nemění. Týž diskutující pak říká, že obě komponenty jsou zabudovány přímo v tom autě a že tedy budoucí kupující, který bude uvažovat o částečném zabezpečení požadavků na zásobobávní elektřinou a koupi automobilu, bude moct ušetřit právě díky téhle kombinaci - když vezmeme v potaz příslib tesly, že dobíjení na supernabíjčkách (supercharger stations) bude zdarma.

Tím by TCO (total cost of ownership) takového auta mohlo začít vypadat daleko příznivěji vzhledem k jeho prozatím vysoké pořizovací ceně - jelikož se ušetří za "benzín" a za servisní zásahy, které u elektromobilů zcela odpadají v porovnání s auty se spalovacím motorem.

Myslíte si, že pro jisté lokality (s dostupnou sítí těchto nabíjecích stanic a s dostatkem slunečního svitu během roku) je to realistické očekávání? Nebo v čem vidíte háček či slabinu?

S tím se pojí i druhý dotaz - při zvyšování poptávky po takto alternativních zdrojích elektřiny (solární, větrná apod.) se logicky zvyšuje i poptávka po systémech, které budou vykrývat spotřebu pro domácnost.. jak ukládat přebytečnou energii přes den získanou, aby se dala používat například v noci nebo bezvětří. Obří baterie jsou svojí nákladností a nepraktičností asi celkem slepá větev - myslíte si, že se zvedne poptávka a tím pádem i instalovaná kapacita i dalších systémů ukládání energie pro malé domácnosti? Příkladem budiž mnou jednou zmiňované setrvačníky (dovedu si představit v zemi zakopanou(z bezpečnostních důvodů) vakuovou komoru se setrvačník(em/y) levitujícím na magnetickém polštáři pro potřeby této domácnosti), jako to ve větším dělají třeba tito http://www.beaconpower.com/ nebo ukládání energie do stlačeného vzduchu a vody jako to dělají například tito http://lightsailenergy.com/ apod. (jako je zřejmé z tohoto ilustračního obrázku na wikipedii ze sekce ukládání energie - http://en.wikipedia.org/wiki/File:Energ ... logies.jpg

edit
ve velkém měřítku pro celé lokality by nemuselo být špatné uvažovat o této konstrukci.. (místo přečerpávací elektrárny, které má velice specifické omezení a požadavky na konstrukci) http://www.solarserver.com/solar-magazi ... orage.html
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej_Marek za příspěvky (celkem 2):
Patrik.Dolezal, V__
SMRT GENERALIZACI, SMRT INFORMAČNÍMU ŠUMU
anonym75842
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 839
Registrován: 24 zář 2012, 16:00
Dal poděkování: 358 poděkování
Dostal poděkování: 1094 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od anonym75842 »

Odpoved na
prvni) otazku elektromobily jsou sice auty budoucnosti je zde vsak silny problem v bateriich ktere se za poslednich 20 let nikam neposunuly dobijeni takoveho elektromobilu trva velmi dlouho v porovnani s tankovanim benzinu nafty ci vodiku.
Druha)
Zde je nejvetsi problem s cenou a s tim ze vetsina techto projektu je ve fazi vyzkumu a nepouzitelna navic se jimi supluji technologie ktere nejsou zdaleka tak vykone jak se na prvni pohled muze zdat navic co jsem se docetl u setrvacniku je velky problem s poruchovosti.

Jinak problem ktery zde vidim jako jednoznacny je uzkostlive nakupovani patentu na energie a efektivnost pohonu napr na cvut vyvynuli linearni motor ktery ma vysokou ucinost momentalne je v drzeni saudskeho sejka ktery za nej zaplatil docela balik. A tak je to se vsim technologii mame jen je zavrena v trezoru protoze se na ni neda profitovat zdaleka tolik jako na rope a fosilnich palivech.
Tito uživatelé poděkovali autorovi anonym75842 za příspěvek:
Ondrej_Marek
Uživatelský avatar
Ondrej_Marek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 910
Registrován: 07 čer 2013, 10:38
Profese: IT administrátor/tiskař
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 1020 poděkování
Dostal poděkování: 1454 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Ondrej_Marek »

k tomu rychlému tankování (omlouvám se za tlačení Tesly poněvadž sem trochu fanoušek, ale což) http://www.teslamotors.com/batteryswap? ... aignId=180
SMRT GENERALIZACI, SMRT INFORMAČNÍMU ŠUMU
Uživatelský avatar
Zdenek.Stepanek
Člen KS Ústecký kraj
Příspěvky: 3522
Registrován: 25 črc 2009, 22:46
Profese: IT Expert
Bydliště: Varnsdorf
Dal poděkování: 1482 poděkování
Dostal poděkování: 3051 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Zdenek.Stepanek »

No on to vpodstate není dotaz, moc konkrétních otázek tam nevidím. Tak to zkusím zeširoka.

FV panely vytvářejí stejnosměrné napětí ve výši až několik stovek voltů. Takové napětí je zucela nanic. Musí se poslat do regulátorů, který z nich udělaj 12/24/48/...V nebo většinou do regulátorů se střídačem, na jehož výstupu je téměř sinusových 230V a to jde napojit do běžného rozvodu.

Toliko teorie. A je úplně jedno jestli to jsou 2 panely na střeše domu nebo stovky panelů na louce.

Co se týče baterií, tak nedávno byly oznámeny funkční prototypy mikrobuňkových baterií, které mají časové charakteristiky podobné kondenzátorům. Ale souhlasím s tím, že je to spousta mrtvé váhy.

Ještě k panelům. Nedá se říct, že by to byla energie zadarmo. Ona je "levná", protože je dotovaná. Ale ty panely něco stojej, snižuje se s lety účinnost atd. Ale an druhou stranu, právě díky těm dotacím se trh a vývoj neskutečny zrychlily a tak budou během pár let k dispozici mnohem lepší panely než máme teď. Ještě si chvilku počkáme, než to bude ekonomicky výhodné i bez dotací.

Normální pomalé nabíjení využívá právě těhle 230/380V z normální sítě. Pomalé je proto, že baterky jsou strašně hladový a musí být omezen proud ze zásuvky. Klasický zásuvky jsou na max. 16A (a u těch levnějších bych se bál i toho...). 3-fázové zásuvky jsou na více Ampér, tam už problém není. V autě pak musí být zdroj, který ze střídavých 230 nebo 380V udělá stejnosměrné napětí pro baterie. Takový zdroj, který dokáže na sekundáru vyvinout proud až stovky A musí být pěkný macek. Pro auto je to mrtvá zátěž, taklže je to zase limitovaný a to prodlužuje dobu nabíjení.

Rychlé nabíjení na to jde opačně. Do nabíjecího stojanu je přivedená elektřina o dostatečné síle (a je uplně jedno, kde se vezme) a přímo v tom stojanu je elektronika pro nabíjení baterií, takže ty různý zdroje. Pochopitelně tam můžou být mnohem větší, je tam možnost pohodlného chlazení atd. Jinýmy slovy je to externí nabíječka. Velká varianta toho, co je pro pomalé nabíjení přímo v autě.

Takže, technika by byla a vše ostatní už jsou jen apouze marketingové strategie.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zdenek.Stepanek za příspěvky (celkem 3):
Frantisek.Navrkal, Ondrej_Marek, V__
Nerušit, porušuju kopírovací monopol EMI Music...

Zdeněk Štěpánek, 774 415 269
„Stát vypíše nové daně, - Čech se bude dříti na ně,
Neb mu brání mozku lenost - vidět svoji zotročenost..“
F. Gellner
Petr.Nemecek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 586
Registrován: 22 led 2010, 11:40
Profese: IT - sítě a správa systémů
Bydliště: Trutnov
Dal poděkování: 1202 poděkování
Dostal poděkování: 784 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Petr.Nemecek »

Z hlediska mrtvé váhy je potom nejlepší právě to řešení s výměnou baterií, doma můžu mít externí nabíječku a na cestách jen přehazuju baterky a nabíječku sebou nevozím vůbec. Je to ovšem nejnáročnější na infrastrukturu a ekonomický řešení oběhu baterií, kdy schůdná cesta je asi jenom vlastnictví baterií automobilkou (nebo jinou firmou) a pronájem zákazníkům, protože těžko si nechá někdo vyměnit svojí "opečovávanou" aku za nějakou vyrajtovanou.


Když už řešíme ty elektromobily, zeptám se na otázku, která by zajímala mě - proč někdo neudělá hybrid s "pevným" motorgenerátorem? Při běžný jízdě využívá člověk poměrně malou část dostupnýho výkonu motoru, jestli dobře googlím 15-20 kW v průměru. Motor, kterej pojede stabilně naplno s tímhle výkonem, bude poměrně malej, bude mít daleko lepší spotřebu a emise, protože od něj nechceme žádnou dynamiku. Elektropohon už je potom klasika, akorát že místo obří drahé a těžké baterie nám stačí o dost menší (nebo nějaká kombinace se superkapacitory), která pouze pokrývá špičky. Přijde mi to logičtější než dnešní hybridy, kde je ten háček?
Uživatelský avatar
Petr.Stehlik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1780
Registrován: 25 srp 2009, 15:30
Profese: všeuměl
Bydliště: Zlín
Dal poděkování: 686 poděkování
Dostal poděkování: 1712 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Petr.Stehlik »

Petr Nemecek píše:proč někdo neudělá hybrid s "pevným" motorgenerátorem? Při běžný jízdě využívá člověk poměrně malou část dostupnýho výkonu motoru, jestli dobře googlím 15-20 kW v průměru. Motor, kterej pojede stabilně naplno s tímhle výkonem, bude poměrně malej, bude mít daleko lepší spotřebu a emise, protože od něj nechceme žádnou dynamiku.
Vím o automobilu, který vyrábí proud pro elektromotory v kolech z benzínem krmeného motorgenerátoru - ten benzínový je pak přesně takový, jak píšeš: malý, přesně vyladěný na optimální otáčky s ohledem na spotřebu, výkon a emise, žádné zbytečné převodovky a další těžké nesmysly, točí přímo generátorem. Auto je lehké, protože neveze tunu baterií a další mrtvé váhy, žere benzín, na který máme hotovou infrastrukturu, ale spotřebu a emise má minimální.
Jméno výrobce ani typ vozidla si nepamatuju.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Stehlik za příspěvky (celkem 2):
Jan.Nezhyba, Petr.Vileta
Uživatelský avatar
Zdenek.Stepanek
Člen KS Ústecký kraj
Příspěvky: 3522
Registrován: 25 črc 2009, 22:46
Profese: IT Expert
Bydliště: Varnsdorf
Dal poděkování: 1482 poděkování
Dostal poděkování: 3051 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Zdenek.Stepanek »

Petr Stehlik píše:
Petr Nemecek píše:proč někdo neudělá hybrid s "pevným" motorgenerátorem? Při běžný jízdě využívá člověk poměrně malou část dostupnýho výkonu motoru, jestli dobře googlím 15-20 kW v průměru. Motor, kterej pojede stabilně naplno s tímhle výkonem, bude poměrně malej, bude mít daleko lepší spotřebu a emise, protože od něj nechceme žádnou dynamiku.
Vím o automobilu, který vyrábí proud pro elektromotory v kolech z benzínem krmeného motorgenerátoru - ten benzínový je pak přesně takový, jak píšeš: malý, přesně vyladěný na optimální otáčky s ohledem na spotřebu, výkon a emise, žádné zbytečné převodovky a další těžké nesmysly, točí přímo generátorem. Auto je lehké, protože neveze tunu baterií a další mrtvé váhy, žere benzín, na který máme hotovou infrastrukturu, ale spotřebu a emise má minimální.
Jméno výrobce ani typ vozidla si nepamatuju.

Tohle je normální hybrid. I na českých webech je kupa informací o tomhle principu. Vpodstatě se jedná o elektrický přenos výkonu jako u lokomotiv doplněný o baterie. Ale nesouhlasím s tou výhou. Spalovací motor, generátor a příslušenství kolem toho neni lehký ani malý.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zdenek.Stepanek za příspěvek:
V__
Nerušit, porušuju kopírovací monopol EMI Music...

Zdeněk Štěpánek, 774 415 269
„Stát vypíše nové daně, - Čech se bude dříti na ně,
Neb mu brání mozku lenost - vidět svoji zotročenost..“
F. Gellner
Uživatelský avatar
Petr.Stehlik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1780
Registrován: 25 srp 2009, 15:30
Profese: všeuměl
Bydliště: Zlín
Dal poděkování: 686 poděkování
Dostal poděkování: 1712 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Petr.Stehlik »

Tak co tedy navrhoval Petr za nenormální hybrid?
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34601
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31560 poděkování
Dostal poděkování: 25689 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Petr.Vileta »

Nedávno jsem někde četl o novém typu baterie, ale je to zatím ve vývoji. Principem je, že už to pro auto není 6 velkých článků (na 12V), ale je to několik tisíc malinkatých článků s nějakou kubickou strukturou. Údajně to jde nabíjet šíleným rychlonabíjením během pár sekund a je to mnohem lehčí.

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Petr.Nemecek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 586
Registrován: 22 led 2010, 11:40
Profese: IT - sítě a správa systémů
Bydliště: Trutnov
Dal poděkování: 1202 poděkování
Dostal poděkování: 784 poděkování

Re: Dotaz na odborníky na energetiku

Příspěvek od Petr.Nemecek »

Petr Vileta píše:Nedávno jsem někde četl o novém typu baterie, ale je to zatím ve vývoji. Principem je, že už to pro auto není 6 velkých článků (na 12V), ale je to několik tisíc malinkatých článků s nějakou kubickou strukturou. Údajně to jde nabíjet šíleným rychlonabíjením během pár sekund a je to mnohem lehčí.
Zprávy o objevu nové technologie, která zázračně vylepší baterie, přicházejí cca každé 2 měsíce, ale nakonec tu už x let máme li-ion prakticky beze změny. Buď se nakonec vždycky ukáže, že to má nějaký háček, nebo (jsem dost paranoidní abych to věřil spíš) ten patent vždy někdo koupí (arabští šejkové mají peněz dost) a zavře do trezoru.

Mimochodem rychlonabíjení za pár sekund je iluze, kdyby všechno ostatní fungovalo, tak při kapacitě baterie v elektromobilu (Tesla má 65 nebo 85 kWh) si spočítej jakej zdroj bys potřeboval, abys to nabil za pár sekund.

Normální vs. nenormální hybrid - jde o to, jestli spalovací motor pohání přímo kola nebo pouze vyrábí elektřinu.
Odpovědět

Zpět na „Energetika“