současná situace mě přinutila vážně se jako dopravák zamyslet nad možnými scénáři a řešeními v dopravě s ohledem jak na možný vývoj šíření pandemického viru, tak na ne moc předvídatelná ad hoc opatření vlády. Jak jste možná zaznamenali, osobně jsem na rozdíl od většiny k opatřením kritický, což ale neznamená, že bych problém nepovažoval za vážný, naopak. Ale jsem přesvědčen, že to, co vládě nejvíce chybí je jakýkoliv systémový přístup, jakákoliv strategie a předem připravené a plnohodnotně promyšlené kroky . Nyní se již nacházíme v krizové situaci natolik dlouho, aby vláda měla připravených 5 - 10 možných scénářů a jejich kombinací a jen vybírala propracovaná opatření. Ale neříkám to proto, abychom vládu tepali a vytvořili si jen obraz populistů.
Myslím si, že Piráti by za všech okolností měli přistupovat k řešení systematicky a promyšleně. A jelikož mým tématem je doprava, která patří mezi strategické a zároveň relativně ohrožené součásti systému, otevírám právě diskusi nad tímto tématem. Zejména v Praze jsme objednateli veřejné dopravy a současně máme v rukou i krizové nástroje, proto jsme za část opatření spoluzodpovědní a některá řešení mohou být zcela na nás. Navíc Praha a středočeská oblast patří aktuálně mezi nejproblémovější.
Proto bych rád, kdyby se do diskuse zapojili zodpovědní za Prahu @Michal.Stepan, @Ladislav.Kos a Středočeský kraj @Jan.Licka.
Aktuální situace je následující:
- MHD jezdí dle mého pozorování obsazená cca z 25 - 30 %, o víkendu méně. Pomáhá nám v tom paradoxně panikaření veřejnosti, ale právě to chrání všechny, kteří VHD nadále užívají, protože jedním z hlavních preventivních opatření je obsazenost kolem 25 % (tedy cca polovina obsazených sedaček), tu bychom měli držet, pokud to jen trochu půjde
- Řidičů autobusů máme aktuálně paradoxně po letech přebytek, protože byla zakázána mezinárodní doprava . Tento stav ale nemusí trvat dlouho, protože řidiči zejména na příměstě patří mezi ohroženější skupiny - viz níže.
- V pražské MHD velmi nadstandardně řidiče chráníme, zejména v případě DPP, kde se z jejich stanoviště stalo jedno z nejbezpečnějších pracovišť v Praze, větší šance je, že se nakazí třeba během přestávky nebo cestou do práce.
- Opačná situace je u příměstských linek, kde nebyla přijata žádná opatření, protože s nimi Středočeský kraj nesouhlasil. Největší problém je, že přicházejí do téměř přímého kontaktu s většinou cestujících při odbavení. Sice je snaha to řešit doporučením na využívání plateb kartou nebo zakoupení jízdenek předem, ale ani to nemotivuje cestujícího nevyužívat nákup jízdenek v hotovosti (z toho plyne manipulace s penězi) a každý cestující se musí prokázat jízdenkou, což znamená, že pokud bude kašlat či kýchat, může řidiče nakazit i bez fyzického kontaktu. Zde bych se proto reálně obávál, že počet řidičů v karanténě nebo nemocných může stoupat.
Dle výše uvedeného, za největší problém lze označit hotovostní platby a kontakt s většinou cestujících. Jistěže padl návrh na ježdění zdarma, jenže to by stálo krajskou kasu opravdu hodně, navíc reálně by to mohlo vést i k nárůstu poptávky, což úplně nechceme. Reálné řešení s minimálním výpadkem tržeb ale existuje:
Zrušit v PID po dobu výjimečného stavu kontrolu jízdenek řidičem a doporučit nákup jízdenek předem. Toto opatření by bylo funkční proto, že pro cestující znamená také pozitiva - nemusí stát ve frontě a nastupovat po jednom. PID i některé další IDS v ČR umožňují zakoupení platné jízdenky mimo autobus - v PID existuje prodej bločkových jízdenek v předprodejích a automatech (některých i v trafikách) a elektronických v mobilní aplikaci. Lze tedy očekávat, že třeba aspoň polovina cestujících by si jízdenku koupila předem a vyhnula se tím stání ve frontě a snížila riziko nákazy, zbylí by třeba aspoň poslechli doporučení platit kartou. Ze strany Prahy to nemůžeme nařídit, ale můžeme to Středočeskému kraji silně doporučit.
Jaké základní scénáře mohou nastat:
1) Situace se zklidní, řidičů nebude výrazně ubývat a vystačíme si se současnými řidiči a brigádníky.
2) Situace se bude zhoršovat, ale ne tak silně, aby stát zkolaboval. Nicméně řidičů, kteří jsou mezi ohroženými profesemi, ubyde natolik, že brzy vyčerpáme i stavy brigádníků.
3) Situace se zhorší skokově. V tu chvíli už zajištění běžné VHD nebude mít smysl a ani ho nebudeme řešit. Budeme se ale muset zabývat zajištěním krizové dopravy.
ad 1) V této situaci bych doporučoval tlačit na opatření pro řidiče v příměstské dopravě (viz výše), abychom pomohli trvání relativně stabilního stavu.
ad 2) V takovém případě je nezbytné včas zbystřit a začít realizovat opatření dříve než začnou docházet běžní brigádníci. Jakmile totiž dojdou, bude pozdě na cokoliv. Připravme se na to, že vláda tuto situaci může podcenit a řešení bude hodně na Praze nebo aspoň na iniciativě z její strany.
a) V první řadě bychom měli tlačit na to, aby byli uvolněni z práce všichni, kdo mají ŘO na skupinu D, pokud nepracují v kritických odvětvích.
b) Už v tu chvíli bychom měli umožnit uvolnění z běžné práce všem, kdo jsou ochotni si rozšířit ŘO na skupinu D a zajistit bezplatně co nejrychlejší kurzy, musí být splněn požadovaný počet jízd, teorie (ta může být řešena samostudiem) a zkoušky, počítejme, že i když budeme mít dost instruktorů, nebude proces rychlejší než dva týdny.
Současně můžeme provést určitá omezení provozu. Ale neměli bychom jít na obsazenost větší než 20 - 25 %. A pozor, připravit taková opatření pro celou síť dá docela hodně práce a je otázka, zda to vůbec můžeme stihnout a jestli to chceme dělat. Rychleji by bylo možné třeba prodloužit noční provoz např. již od 21. hodiny.
ad 3) Pokud se dostaneme do této fáze, stále potřebujeme zajistit fungování kritické infrastruktury. Jak píšu níže, veřejná doprava je důležitá právě i pro její fungování. Řada důležitých zaměstnanců v těchto odvětvích je z hůře placených skupin, často si nemohou dojíždění autem dovolit nebo auto nemají - a počítejme, že Praha je specifická i tím, že zde žije řada lidí, kteří auto vůbec nemají a běžně ho nepotřebují. Takže pokud zastavíme VHD, musí být zajištěno, jak dostaneme tyto lidi do práce.
Bavíme se třeba o lidech zajišťujících energetiku, vodárenství nebo dostupnost potravin. A nezřídka o firmách, které vůbec nejsou připraveny na zajišťování jakýchkoliv svozů. Pokud tedy chceme např. aby zůstalo otevřeno co nejvíce obchodů s potravinami (a tím snížena koncentrace osob v každém z nich), může být zásadní, aby se o dopravu postaralo město.
Proč potřebujeme veřejnou dopravu i ve stavu nouze:
Je pravda, že v dnešní době celá řada lidí může pracovat na dálku nebo si dojet 1-2x týdně do práce pro něco autem či na kole. A je také pravda, že bez mnoha profesí se prostě dočasně obejdeme nebo jim už byla práce ,,sebrána". Jenže je iluzí si myslet, že zastavení dopravy by pouze zastavilo ekonomiku. Existují kritické provozy, které jsou nezbytné k fungování státu a města i v době krize. Mimo jiné i proto, abychom zabránili panice, která by při zastavení všeho nutně nekontrolovatelně vygradovala. Jsou to např.:
a) Energetika - bez elektřiny nejsme aktuálně téměř vůbec schopni fungovat.
b) Zdravotnictví - zejména když jde o nakažlivou nemoc.
c) Vodárenství - zásobování domácností pitnou vodou, vč. čištění odpadních vod.
d) Zásobování potravinami - tedy zachování co nejvíce obchodů v maximálním provozu, už proto, aby se lidi v těch zbylých nekoncentrovali.
e) Telekomunikace - už proto, že je potřebujeme k fungování výše uvedených.
f) Zpravodajství - je potřeba dostat k lidem pravdivé a oficiální informace, takže aspoň veřejnoprávní kanály musí fungovat.
Jak víme, doprava je funkce vyvolaná. Sama o sobě by potřeba nebyla, ale kvůli mimo jiné výše uvedeným je klíčová. Zachování veřejné dopravy umožňuje všem zaměstnancům kritických odvětví dostat se do práce. Její zastavení přenáší zodpovědnost za jejich dopravu na politiky. Protože oni nepracují kvůli sobě, ale my jejich práci nutně potřebujeme.