Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Vážení Piráti,

současná situace mě přinutila vážně se jako dopravák zamyslet nad možnými scénáři a řešeními v dopravě s ohledem jak na možný vývoj šíření pandemického viru, tak na ne moc předvídatelná ad hoc opatření vlády. Jak jste možná zaznamenali, osobně jsem na rozdíl od většiny k opatřením kritický, což ale neznamená, že bych problém nepovažoval za vážný, naopak. Ale jsem přesvědčen, že to, co vládě nejvíce chybí je jakýkoliv systémový přístup, jakákoliv strategie a předem připravené a plnohodnotně promyšlené kroky OFFTOPIC(co uvést jako lepší příklad než uzavření hospod po 20. hodině, když předtím mohly být po celý den otevřené). Nyní se již nacházíme v krizové situaci natolik dlouho, aby vláda měla připravených 5 - 10 možných scénářů a jejich kombinací a jen vybírala propracovaná opatření. Ale neříkám to proto, abychom vládu tepali a vytvořili si jen obraz populistů.

Myslím si, že Piráti by za všech okolností měli přistupovat k řešení systematicky a promyšleně. A jelikož mým tématem je doprava, která patří mezi strategické a zároveň relativně ohrožené součásti systému, otevírám právě diskusi nad tímto tématem. Zejména v Praze jsme objednateli veřejné dopravy a současně máme v rukou i krizové nástroje, proto jsme za část opatření spoluzodpovědní a některá řešení mohou být zcela na nás. Navíc Praha a středočeská oblast patří aktuálně mezi nejproblémovější.

Proto bych rád, kdyby se do diskuse zapojili zodpovědní za Prahu @Michal.Stepan, @Ladislav.Kos a Středočeský kraj @Jan.Licka.

Aktuální situace je následující:
  • MHD jezdí dle mého pozorování obsazená cca z 25 - 30 %, o víkendu méně. Pomáhá nám v tom paradoxně panikaření veřejnosti, ale právě to chrání všechny, kteří VHD nadále užívají, protože jedním z hlavních preventivních opatření je obsazenost kolem 25 % (tedy cca polovina obsazených sedaček), tu bychom měli držet, pokud to jen trochu půjde
  • Řidičů autobusů máme aktuálně paradoxně po letech přebytek, protože byla zakázána mezinárodní doprava OFFTOPIC(informaci mám potvrzenou od brigádníků z mého okolí, o které není zájem ;) ). Tento stav ale nemusí trvat dlouho, protože řidiči zejména na příměstě patří mezi ohroženější skupiny - viz níže.
  • V pražské MHD velmi nadstandardně řidiče chráníme, zejména v případě DPP, kde se z jejich stanoviště stalo jedno z nejbezpečnějších pracovišť v Praze, větší šance je, že se nakazí třeba během přestávky nebo cestou do práce.
  • Opačná situace je u příměstských linek, kde nebyla přijata žádná opatření, protože s nimi Středočeský kraj nesouhlasil. Největší problém je, že přicházejí do téměř přímého kontaktu s většinou cestujících při odbavení. Sice je snaha to řešit doporučením na využívání plateb kartou nebo zakoupení jízdenek předem, ale ani to nemotivuje cestujícího nevyužívat nákup jízdenek v hotovosti (z toho plyne manipulace s penězi) a každý cestující se musí prokázat jízdenkou, což znamená, že pokud bude kašlat či kýchat, může řidiče nakazit i bez fyzického kontaktu. Zde bych se proto reálně obávál, že počet řidičů v karanténě nebo nemocných může stoupat.
Jak ochrátit řidiče na příměstě:
Dle výše uvedeného, za největší problém lze označit hotovostní platby a kontakt s většinou cestujících. Jistěže padl návrh na ježdění zdarma, jenže to by stálo krajskou kasu opravdu hodně, navíc reálně by to mohlo vést i k nárůstu poptávky, což úplně nechceme. Reálné řešení s minimálním výpadkem tržeb ale existuje:
Zrušit v PID po dobu výjimečného stavu kontrolu jízdenek řidičem a doporučit nákup jízdenek předem. OFFTOPICProdej jízdenek řidičem nelze zakázat, pokud se platí jízdné, protože podle zákona o silniční dopravě musí být cestujícímu mimo MHD umožněn nákup jízdenky ve voze nebo na všech zastávkách, a to za hotové. Mohl by se tedy právem domáhat jízdy zdarma, což by se rovnalo zrušení jízdného, jen pro ty kdo znají zákon. Toto opatření by bylo funkční proto, že pro cestující znamená také pozitiva - nemusí stát ve frontě a nastupovat po jednom. PID i některé další IDS v ČR umožňují zakoupení platné jízdenky mimo autobus - v PID existuje prodej bločkových jízdenek v předprodejích a automatech (některých i v trafikách) a elektronických v mobilní aplikaci. Lze tedy očekávat, že třeba aspoň polovina cestujících by si jízdenku koupila předem a vyhnula se tím stání ve frontě a snížila riziko nákazy, zbylí by třeba aspoň poslechli doporučení platit kartou. Ze strany Prahy to nemůžeme nařídit, ale můžeme to Středočeskému kraji silně doporučit.

Jaké základní scénáře mohou nastat: OFFTOPIC(pokud nepočítám, že vláda zastaví VHD i když to nebude nutné, vůči čemuž si myslím, že se přeci jen snad bude zdráhat)
1) Situace se zklidní, řidičů nebude výrazně ubývat a vystačíme si se současnými řidiči a brigádníky.
2) Situace se bude zhoršovat, ale ne tak silně, aby stát zkolaboval. Nicméně řidičů, kteří jsou mezi ohroženými profesemi, ubyde natolik, že brzy vyčerpáme i stavy brigádníků.
3) Situace se zhorší skokově. V tu chvíli už zajištění běžné VHD nebude mít smysl a ani ho nebudeme řešit. Budeme se ale muset zabývat zajištěním krizové dopravy.

ad 1) V této situaci bych doporučoval tlačit na opatření pro řidiče v příměstské dopravě (viz výše), abychom pomohli trvání relativně stabilního stavu.

ad 2) V takovém případě je nezbytné včas zbystřit a začít realizovat opatření dříve než začnou docházet běžní brigádníci. Jakmile totiž dojdou, bude pozdě na cokoliv. Připravme se na to, že vláda tuto situaci může podcenit a řešení bude hodně na Praze nebo aspoň na iniciativě z její strany.
a) V první řadě bychom měli tlačit na to, aby byli uvolněni z práce všichni, kdo mají ŘO na skupinu D, pokud nepracují v kritických odvětvích.
b) Už v tu chvíli bychom měli umožnit uvolnění z běžné práce všem, kdo jsou ochotni si rozšířit ŘO na skupinu D a zajistit bezplatně co nejrychlejší kurzy, musí být splněn požadovaný počet jízd, teorie (ta může být řešena samostudiem) a zkoušky, počítejme, že i když budeme mít dost instruktorů, nebude proces rychlejší než dva týdny.
Současně můžeme provést určitá omezení provozu. Ale neměli bychom jít na obsazenost větší než 20 - 25 %. A pozor, připravit taková opatření pro celou síť dá docela hodně práce a je otázka, zda to vůbec můžeme stihnout a jestli to chceme dělat. Rychleji by bylo možné třeba prodloužit noční provoz např. již od 21. hodiny.

ad 3) Pokud se dostaneme do této fáze, stále potřebujeme zajistit fungování kritické infrastruktury. Jak píšu níže, veřejná doprava je důležitá právě i pro její fungování. Řada důležitých zaměstnanců v těchto odvětvích je z hůře placených skupin, často si nemohou dojíždění autem dovolit nebo auto nemají - a počítejme, že Praha je specifická i tím, že zde žije řada lidí, kteří auto vůbec nemají a běžně ho nepotřebují. Takže pokud zastavíme VHD, musí být zajištěno, jak dostaneme tyto lidi do práce.
Bavíme se třeba o lidech zajišťujících energetiku, vodárenství nebo dostupnost potravin. A nezřídka o firmách, které vůbec nejsou připraveny na zajišťování jakýchkoliv svozů. Pokud tedy chceme např. aby zůstalo otevřeno co nejvíce obchodů s potravinami (a tím snížena koncentrace osob v každém z nich), může být zásadní, aby se o dopravu postaralo město.

Proč potřebujeme veřejnou dopravu i ve stavu nouze:
Je pravda, že v dnešní době celá řada lidí může pracovat na dálku nebo si dojet 1-2x týdně do práce pro něco autem či na kole. A je také pravda, že bez mnoha profesí se prostě dočasně obejdeme nebo jim už byla práce ,,sebrána". Jenže je iluzí si myslet, že zastavení dopravy by pouze zastavilo ekonomiku. Existují kritické provozy, které jsou nezbytné k fungování státu a města i v době krize. Mimo jiné i proto, abychom zabránili panice, která by při zastavení všeho nutně nekontrolovatelně vygradovala. Jsou to např.:
a) Energetika - bez elektřiny nejsme aktuálně téměř vůbec schopni fungovat.
b) Zdravotnictví - zejména když jde o nakažlivou nemoc.
c) Vodárenství - zásobování domácností pitnou vodou, vč. čištění odpadních vod.
d) Zásobování potravinami - tedy zachování co nejvíce obchodů v maximálním provozu, už proto, aby se lidi v těch zbylých nekoncentrovali.
e) Telekomunikace - už proto, že je potřebujeme k fungování výše uvedených.
f) Zpravodajství - je potřeba dostat k lidem pravdivé a oficiální informace, takže aspoň veřejnoprávní kanály musí fungovat.
Jak víme, doprava je funkce vyvolaná. Sama o sobě by potřeba nebyla, ale kvůli mimo jiné výše uvedeným je klíčová. Zachování veřejné dopravy umožňuje všem zaměstnancům kritických odvětví dostat se do práce. Její zastavení přenáší zodpovědnost za jejich dopravu na politiky. Protože oni nepracují kvůli sobě, ale my jejich práci nutně potřebujeme.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 7):
Ales.Jakl, Jan.Licka, Petr.Daubner, Michal.Stepan, Ondrej.Polansky, Pavel.Moravec, Vit.Fux

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Janek.Wagner »

Registroval jsem v médiích názor epidemiologa, který tvrdil, že je třeba neomezovat MHD, aby v dopravních prostředcích byla co nejmenší hustota cestujících. Nemáte k tomu nějaký zdroj?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
Pavel.Moravec
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Janek.Wagner píše: 14 bře 2020, 17:05 Registroval jsem v médiích názor epidemiologa, který tvrdil, že je třeba neomezovat MHD, aby v dopravních prostředcích byla co nejmenší hustota cestujících. Nemáte k tomu nějaký zdroj?
Zdroj těžko, ale je to logické. Výše píšu, že bychom měli zajistit obsazenost max. 20 - 25 % (to v MHD znamená max. polovina sedaček obsazená), pokud se nákaza kapénkově účinně šíří cca do dvou metrů, je to opatření, které riziko docela slušně sníží (ale samozřejmě ho neeliminuje). Jenže jde o tu druhou stránku věci - mít dost řidičů na zajištění takové kapacity.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 376
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 998 poděkování
Dostal poděkování: 835 poděkování

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Jan.Licka »

Ono - kam bys krom nákupu jezdil, když je prakticky všude zavřeno. A kdo může, raději vyrazí autem. Myslím, že kapacita prostředků nebude problém. Každopádně díky za podnětnou úvahu.

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Jan.Licka píše: 14 bře 2020, 20:36 Ono - kam bys krom nákupu jezdil, když je prakticky všude zavřeno. A kdo může, raději vyrazí autem. Myslím, že kapacita prostředků nebude problém. Každopádně díky za podnětnou úvahu.
Hlavně bys jezdil do práce. ;) Jak jsem psal, kapacita zatím vyhovuje, ale řidičů může ubývat. Funkční veřejnou dopravu potřebuješ, jednak proto, že ne každej má možnost jezdit autem, dvak proto, že třeba v Praze nechceme, aby všichni jezdili autem, protože nám může doprava zkolabovat - třeba nemusí, ale fakt bych to neriskoval.

Nevím, já pořád normálně jezdím do práce včetně služebek a používám k tomu veřejnou dopravu, navíc auto máme v rodině jedno na tři lidi. I kdyby nám povolili home office, reálně nějaká jednání oběhnout musím a jednou-dvakrát týdně se musím stavit v práci. A pokud by nám snad povolili volno, tak se budu snažit přesunout do nějaké důležité činnosti podle aktuální situace.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Pavel.Moravec

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Michal.Stepan »

Na věc bychom se měli podívat i v šírším časovém horizontu. Na virové infekce ročně umírají tisíce lidí, není to zdaleka jen otázka posledního týdne. To, že na sebe v přeplněných vagonech namačkaní cestující prskají viry, určitě není dobře. Proto bychom měli o snížení obsazenosti vozidel usilovat dlouhodobě a to nejen kvůli omezení šíření virů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Vit.Fux
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Michal.Stepan »

Ondrej.Kalis píše: 14 bře 2020, 16:03 a) Energetika - bez elektřiny nejsme aktuálně téměř vůbec schopni fungovat.
d) Zásobování potravinami - tedy zachování co nejvíce obchodů v maximálním provozu, už proto, aby se lidi v těch zbylých nekoncentrovali.
Jak víme, doprava je funkce vyvolaná. Sama o sobě by potřeba nebyla, ale kvůli mimo jiné výše uvedeným je klíčová. Zachování veřejné dopravy umožňuje všem zaměstnancům kritických odvětví dostat se do práce. Její zastavení přenáší zodpovědnost za jejich dopravu na politiky. Protože oni nepracují kvůli sobě, ale my jejich práci nutně potřebujeme.
Ono nejde jenom o zaměstnance, ale musíš do obchodů dovézt potraviny a do elektráren dovézt uhlí. A na to potřebuješ nějaká vozidla. A vozidla je potřeba opravovat a udržovat. A když naše vláda moudře rozhodla o uzavření autoservisů, tak to zásobování potravinami dlouho nevydrží. Bez aut potraviny nerozvezeš.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 4):
Ondrej.Kalis, Josef.Kadlecek, Pavel.Moravec, Marek.Krejpsky
Michal.Lupecka
Člen KS Olomoucký kraj
Příspěvky: 443
Registrován: 27 dub 2009, 18:10
Profese: webař
Bydliště: City 17
Dal poděkování: 739 poděkování
Dostal poděkování: 579 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Michal.Lupecka »

Michal.Stepan píše: 15 bře 2020, 09:53 Na věc bychom se měli podívat i v šírším časovém horizontu. Na virové infekce ročně umírají tisíce lidí, není to zdaleka jen otázka posledního týdne. To, že na sebe v přeplněných vagonech namačkaní cestující prskají viry, určitě není dobře. Proto bychom měli o snížení obsazenosti vozidel usilovat dlouhodobě a to nejen kvůli omezení šíření virů.
Je to vždy něco za něco. Z ekologického hlediska se dlouhodobě snažíme omezit soukromou dopravu a nahradit ji dopravou veřejnou. Snažíme se vytěžovat dopravu aby letadla nelétala poloprázdná, aby vlaky nejezdili pro několik málo cestujících a tak.

Jistě známe všichni tento obrázek
Obrázek

1 člověk v 1 autě a nikdo nikoho nenakazí, jen se prostě nevejdeme do města. Něco za něco.

Pak z toho vyjde že vlastně nejlepší je aby ve městech každý měl pořád roušku jako ve velkých asijských městech, čemu se tady v ČR už dlouho vysmíváme.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Lupecka za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Kalis, Jan.Licka, Pavel.Moravec
@iiic
PGP Key IDs: 0x760CC8FBFF5A6EA7 | 0x8BC4688A2B9556EF

Co znamená mediální vyváženost? "Dnes vám zprostředkujeme rozhovor s předním odborníkem na dané téma a v rámci vyváženosti i s někým kdo nemá ani ponětí o čem mluví, ale cokoliv si vymyslí"
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Michal.Lupecka píše: 15 bře 2020, 13:37 ...
Přesně na to narážím. My se ale fakt nemáme snažit vytížit vlaky a busy na maximum, rezerva kapacity je potřeba z více důvodů (i proto, abychom měli prostor pro přilákání dalších cestujících z aut). V současné situaci je zejména v Praze a dalších větších městech problém v tom, pokud by přesun dalších cestujích do IAD způsobil zahlcení komunikací. Protože existuje část dopravy, kterou jinak než automobily (včetně nákladní dopravy) neumíme zajistit. A ta musí být schopna projet. Navíc nemáme taková preferenční opatření, aby MHD spolehlivě a plynule fungovala i při kolapsu IAD - a nezapomínejme, že zpoždění v MHD má i ten dopad, že se sjíždějí spoje a reálně je první z nich 2-3x plnější než by měl být a 1 - 2 spoje za ním jsou skoro prázdné, protože jedou v těsném závěsu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 5):
Josef.Kadlecek, Michal.Lupecka, Pavel.Moravec, Michal.Stepan, Marek.Krejpsky

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 369
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 607 poděkování
Dostal poděkování: 464 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava v době koronaviru - na co se připravit, jak reagovat - strategický přístup

Příspěvek od Michal.Stepan »

Michal.Lupecka píše: 15 bře 2020, 13:37 Je to vždy něco za něco. Z ekologického hlediska se dlouhodobě snažíme omezit soukromou dopravu a nahradit ji dopravou veřejnou. Snažíme se vytěžovat dopravu aby letadla nelétala poloprázdná, aby vlaky nejezdili pro několik málo cestujících a tak.
U nís máme trochu jiné starosti, vytížit by potřebavalo možná občas metro do Depa Hostivař, naopak řada tramvajových linek by nejezdila poloprázdná ani kdyby měly 3 vozy, stejně tak jako řada přiměstských železničních linek kdyby měla 8-9 vozů. Nedávno mi jeden bývalý strojvedoucí výprávěl, jak vozill vlaky se 14 vozy. Dříve to šlo. Pokud chcete v Olomouckém kraji nahradit soukromou dopravu dopravou veřejnou tak věřte, ře když nábídnete pohodlnější a rychlejší veřejnou dopravu v delších soupravách, tak, jako se o to snaží v Brně a dalších městech, tak to půjde líp. Lidi se nechtějí mačkat v přeplněných vozech. Pražská linka 9 nic nahradit nemůže, protože se tam už nikdo navíc nevejde, A není to něco za něco, delší soupravy mají náklady na jednoho cestujícího menší, než kratší, takže se vlastně ušetří. V pražšských podmínkách stojí provoz 45 metrů dlouhé soupravy z vozů T6 méně než provoz 31 metrů dlouhé soupravy Škoda 15 T. Je třeba si uvědomit i to, že řada starších lidí stát v tramvaji nezvládne a výše zmiňovaná letecká doprava od nápadu přepravovat stojící cestující upustila, takže tak drasticky jako tramvaje nikdo letadla nevytěžuje. Vytííženým tramvajím 15T občas padají kola.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Kalis, Pavel.Moravec, Marek.Krejpsky
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“