Město bez aut - inspirace pro ČR

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 306
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: strojvedoucí
Bydliště: Břežany II
Dal poděkování: 114 poděkování
Dostal poděkování: 219 poděkování

Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Petr.Kubik »

Obrázek

Co se stalo, když se Oslo rozhodlo udělat centrum téměř bez aut?
Byl to velký úspěch: Z parkovacích míst jsou cyklopruhy, doprava je rychlá a snadná a ulice (a místní obchůdky) jsou plné lidí.
24. 1. 2019
What happened when Oslo decided to make its downtown basically car-free?
It was a huge success: Parking spots are now bike lanes, transit is fast and easy, and the streets (and local businesses) are full of people.
https://www.fastcompany.com/90294948/wh ... y-car-free

Žádný cyklista nebo chodec nebyl za minulý rok v Oslu zabit autem: Můžou se Spojené státy poučit z jeho úspěchu?
Jak se americká města snaží dosáhnout "Vision Zero", úmrtí cyklistů a chodců ve skutečnosti stoupají. Ale v Norsku zcela vymizely - a z příčin, které je snadné napodobit.
9. 1. 2020
Zero bikers or pedestrians were killed by cars in Oslo last year: What can the U.S. learn from its success?
As U.S. cities embrace Vision Zero, biker and pedestrian deaths are actually going up. But in Norway, they’re gone entirely—and for reasons that would be easy to emulate.
https://www.fastcompany.com/90294948/wh ... y-car-free
17. 1. 2020
V Oslu za loňský rok nezemřel žádný cyklista ani chodec při dopravní nehodě. Je to díky regulacím
V norském hlavním městě nezemřel za rok 2019 v důsledku dopravní nehody ani jeden chodec nebo cyklista. Jednoznačným důvodem jsou podle představitelů města dopravní omezení a regulace, které vykazují automobily ven z vnitřní části města. Za uplynulý rok ze zhruba 673 tisíc obyvatel města zemřel při dopravní nehodě pouze jeden automobilista.
https://wave.rozhlas.cz/v-oslu-za-lonsk ... je-8136303

Město bez aut v bodech (Oslo):
  • Zrušení stovek parkovacích míst v ulicích
  • Uzavření centra automobilové dopravě
  • Více linek, zlevnění a vylepšení hromadné dopravy
  • Vybudování cyklopruhů a pěších zón
  • Podpora sdílené cyklistiky
  • Granty na nákup elektrokol
Zásobování je možné v určených ranních hodinách, stejně jako vjezd IZS a invalidů.
Naposledy upravil(a) Petr.Kubik dne 19 led 2020, 11:58, celkem upraveno 2 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvky (celkem 5):
Ales.Jakl, Jiri.Snizek, Marek.Necada, Ondrej.Kalis, Nikezeus
"Most people would rather die than think; many do."
Bertrand Russell

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 939
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 6084 poděkování
Dostal poděkování: 1761 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Vit.Jurasek »

Zajímaly by mě zkušenosti místních například s dostupností řemeslníků a dopravou v zimě.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvky (celkem 2):
Petr.Vileta, Josef.Kadlecek

Uživatelský avatar
Petr.Kubik
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 306
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Profese: strojvedoucí
Bydliště: Břežany II
Dal poděkování: 114 poděkování
Dostal poděkování: 219 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Petr.Kubik »

Vit.Jurasek píše:
19 led 2020, 10:31
Zajímaly by mě zkušenosti místních například s dostupností řemeslníků a dopravou v zimě.
Doprava v centru Osla stojí na MHD, tj. páteř dopravy - autobusy a tramvaje nemají se zimou problém.
Add řemeslníci: největší omezení se týkají zatím jen centra, vjezd není všude zakázán úplně, Oslo jde cestou výrazné redukce parkovacích míst v ulicích. OFFTOPICOtázka je naprosto legitimní, ale řemeslníků jedoucích pracovat k někomu do centra bude vzhledem k celkovému možnému provozu odhadem minimum. Tj. lze povolit vjezd za daných podmínek. Např. zásobování obchodů má vyhrazeno ranní hodiny.

Opatření i po pár letech drží a rozšiřují se.
Video o proměně: https://vimeo.com/212846367

Další článek s více odkazy:
3. 5. 2018
The War on Cars, Norwegian Edition
Oslo is still planning to go car-free by 2019, thanks to an ambitious network of bike lanes. But old habits do die hard.
https://www.citylab.com/transportation/ ... en/559358/
Pro i proti:
13. 6. 2017
Oslo's car ban sounded simple enough. Then the backlash began
When Oslo decided to be the first European city to ban cars from its centre, businesses protested. So the city did the next best thing: it banned parking
https://www.theguardian.com/cities/2017 ... sh-parking
Proti:
15. 2. 2016
Car owners feel ‘bullied’ in Oslo
Oslo’s new city government has been speeding up measures to make the Norwegian capital more climate-friendly, but some of its efforts are backfiring with residents. Sudden and harsh new parking regulations, higher fees both for parking and driving, restrictions on driving diesel-fueled vehicles and a goal to make the entire downtown area free of cars within the next few years are now meeting opposition even from voters who supported the new city politicians’ campaign promises.
https://www.newsinenglish.no/2016/02/15 ... d-in-oslo/
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvky (celkem 2):
Jiri.Snizek, Ondrej.Kalis
"Most people would rather die than think; many do."
Bertrand Russell

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 853
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 844 poděkování
Dostal poděkování: 642 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Vit.Jurasek píše:
19 led 2020, 10:31
Zajímaly by mě zkušenosti místních například s dostupností řemeslníků a dopravou v zimě.
V zimě? Vždyť mají MHD. Navíc myslím, že mezi Nory se najde i řada těch, kteří nemají problém dojíždět na kole v zimě.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Petr.Kubik

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 939
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 6084 poděkování
Dostal poděkování: 1761 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Vit.Jurasek »

Ondrej.Kalis píše:
19 led 2020, 17:24
Vit.Jurasek píše:
19 led 2020, 10:31
Zajímaly by mě zkušenosti místních například s dostupností řemeslníků a dopravou v zimě.
V zimě? Vždyť mají MHD. Navíc myslím, že mezi Nory se najde i řada těch, kteří nemají problém dojíždět na kole v zimě.
I kdyby se našlo 70 % lidí, kterým to vyhovuje, tak hlavní otázka je kolik lidí skončí v pasti a má s tím velký problém. (nepočítám automobilisty, kteří jezdí kvůli pohodlí, ale opravdu problém) Příklad: uděláte naprosto skvělou úpravu uzlu MHD, kterou budou lidi milovat, ale nedostanou přes něj vozíčkáři.
Netvrdím, že to tam tak je, ale je to věc, na kterou bysme se měli ptát.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Lenka.Kozlova

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 853
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 844 poděkování
Dostal poděkování: 642 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Vit.Jurasek píše:
20 led 2020, 09:41
Ondrej.Kalis píše:
19 led 2020, 17:24
Vit.Jurasek píše:
19 led 2020, 10:31
Zajímaly by mě zkušenosti místních například s dostupností řemeslníků a dopravou v zimě.
V zimě? Vždyť mají MHD. Navíc myslím, že mezi Nory se najde i řada těch, kteří nemají problém dojíždět na kole v zimě.
I kdyby se našlo 70 % lidí, kterým to vyhovuje, tak hlavní otázka je kolik lidí skončí v pasti a má s tím velký problém. (nepočítám automobilisty, kteří jezdí kvůli pohodlí, ale opravdu problém) Příklad: uděláte naprosto skvělou úpravu uzlu MHD, kterou budou lidi milovat, ale nedostanou přes něj vozíčkáři.
Netvrdím, že to tam tak je, ale je to věc, na kterou bysme se měli ptát.
Předpokládám, že vozíčkáři mohou jezdit autem prakticky všude. To opravdu není argument... A očekávám, že i na bezbariérovost MHD v Oslu mysleli.

Nikezeus
Příznivec Pirátů – Praha
Příspěvky: 308
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 55 poděkování
Dostal poděkování: 194 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Nikezeus »

IAD je mor, ale problem je, ze stavajici kapacity MHD , treba v Praze, jedou ve spickach uz nadoraz a neni moc kde brat. Kdyz k tomu pridate jeste lidi co ted pouzivaji auta...

Za posledni 30 let se bohuzel do rozsirovani metra moc neinvestovalo a je to znat, alespon ze se trochu rozhoupala vystavba D.

A dalsi problem posledni doby, nedostatek ridicu.

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 939
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 6084 poděkování
Dostal poděkování: 1761 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Vit.Jurasek »

Ondrej.Kalis píše:
20 led 2020, 09:47
Vit.Jurasek píše:
20 led 2020, 09:41
Ondrej.Kalis píše:
19 led 2020, 17:24


V zimě? Vždyť mají MHD. Navíc myslím, že mezi Nory se najde i řada těch, kteří nemají problém dojíždět na kole v zimě.
I kdyby se našlo 70 % lidí, kterým to vyhovuje, tak hlavní otázka je kolik lidí skončí v pasti a má s tím velký problém. (nepočítám automobilisty, kteří jezdí kvůli pohodlí, ale opravdu problém) Příklad: uděláte naprosto skvělou úpravu uzlu MHD, kterou budou lidi milovat, ale nedostanou přes něj vozíčkáři.
Netvrdím, že to tam tak je, ale je to věc, na kterou bysme se měli ptát.
Předpokládám, že vozíčkáři mohou jezdit autem prakticky všude. To opravdu není argument... A očekávám, že i na bezbariérovost MHD v Oslu mysleli.
Ne, to opravdu není argument - to je příklad problému. A to, že se udělá super opatření a na někoho se zapomene je naprostý standard, takže očekávání, že to udělali dobře a na nikoho nezapomněli neberu. To bysme zjistili od lidí, kteří tam žijí a až po nějaké době. Ti kdo to zavedli nejspíš nebudou kritizovat svoji práci.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Lenka.Kozlova

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 853
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 844 poděkování
Dostal poděkování: 642 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Nikezeus píše:
20 led 2020, 10:08
IAD je mor, ale problem je, ze stavajici kapacity MHD , treba v Praze, jedou ve spickach uz nadoraz a neni moc kde brat. Kdyz k tomu pridate jeste lidi co ted pouzivaji auta...

Za posledni 30 let se bohuzel do rozsirovani metra moc neinvestovalo a je to znat, alespon ze se trochu rozhoupala vystavba D.

A dalsi problem posledni doby, nedostatek ridicu.
V případě Prahy, resp. mnoha měst v ČR, to je skutečně je problém - někde se třeba i chce posilovat, ale narážíme na počty řidičů, a když se řidiči najdou, pošlou se na nějakou čistě politicky vydupanou midibusovou linku do oblasti, kde nikdy nic nejezdilo a jiná zastávka je o 500 m dál, a tou linkou pak jezdí třeba 5 lidí ve spoji... A linky, kterými jezdí mnohonásobně víc lidí, se omezují a jsou často už teď na hranici kapacity.

Chyba je, že se nikdo nesnaží tento problém jakkoliv řešit. Výstavba metra je nutná, ale opravdu nás nezachrání - první nové spoje vyjedou nejdřív za několik let. Bez autobusů se pořád velká část města ani aglomerace neobejde a musíme hledat řešení, co s tím. A to jak ve vedení Prahy, tak i na státní úrovni, protože nedostatek řidičů je mimo jiné důsledkem mnoha chyb na straně státu a naprostého podcenění situace.

marvon
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 52
Registrován: 30 črc 2019, 08:56
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 14 poděkování

Re: Město bez aut - inspirace pro ČR

Příspěvek od marvon »

Ondrej.Kalis píše:
20 led 2020, 10:22
V případě Prahy, resp. mnoha měst v ČR, to je skutečně je problém - někde se třeba i chce posilovat, ale narážíme na počty řidičů, a když se řidiči najdou, pošlou se na nějakou čistě politicky vydupanou midibusovou linku do oblasti, kde nikdy nic nejezdilo a jiná zastávka je o 500 m dál, a tou linkou pak jezdí třeba 5 lidí ve spoji... A linky, kterými jezdí mnohonásobně víc lidí, se omezují a jsou často už teď na hranici kapacity.
Problémy jsou známé. Ale jak je chcete řešit, toť otázka. Řidičů je nedostatek, ta profese prostě není lukrativní. Nejde jen o peníze - v případě řidiče rozhodně při jejím výkonu ani není tolik prostoru pro nepracovní aktivity v porovnání s teplou kanceláří na úřadě. A pracovní doba v ne zrovna pravidelném turnuse holt dnešní omladinu odkojenou internetem tolik neláká.
Ondrej.Kalis píše:
20 led 2020, 10:22
Chyba je, že se nikdo nesnaží tento problém jakkoliv řešit. Výstavba metra je nutná, ale opravdu nás nezachrání - první nové spoje vyjedou nejdřív za několik let. Bez autobusů se pořád velká část města ani aglomerace neobejde a musíme hledat řešení, co s tím. A to jak ve vedení Prahy, tak i na státní úrovni, protože nedostatek řidičů je mimo jiné důsledkem mnoha chyb na straně státu a naprostého podcenění situace.
Vždyť ve vedení Prahy dnes sedí i Piráti. Tak jak se ty problémy řeší? To, co se staví z Déčka problémy akorát přinese, od Pankráce do centra bude Céčko jezdící již dnes na hraně svých možností padat kapacitně na hubu. O rozšíření tramvají se jen mluví - ale reálně řeší se populisticky lukrativní Václavák. Pořádnou alespoň autobusovou tangentu na periferii nemáme. Máme jen změť linek, co kličkují sídlišti a těm vymetákům všech děr se říká vznešeně metrobusy, co s rychlou tangeciální linkou nemají společné vůbec nic. To bylo řečí o autobusové lince v Blance - kde teda je? U všeho zaznívají jen výmluvy, že to má v gesci jiný radní. Vrcholovým manažerem je ale primátor. Tak proč sakra nebouchne do stolu? Namísto palčivých problémů města - mezi které veřejná doprava rozhodně patří - se řeší nejací luskouni z Tchai-Peje, prostě ptákoviny.

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host