Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Petr.Kubik »

Podle statistik jsou na předních místech příčin nehod v ČR "nevěnování se řízení vozidla" a dále nehody související s vysokou rychlostí (nedodržení, nepřizpůsobení).

Subjektivně bych seřadil vybrané přestupky podle nebezpečnosti následujícím způsobem:
  • Nedodržení předepsané rychlosti, nepřizpůsobení podmínkám a stavu vozovky - překračování rychlosti se stává národním sportem v negativním slova smyslu, stačí jet podle předpisů a okamžitě máte někoho za sebou
  • Používání mobilního telefonu za jízdy - odhadem v Praze se zdá i 50% jedoucích s telefonem u ucha, chatujících a viděl jsem i číst knihu
  • Nebezpečné předjíždění - často ještě spojené s nerespektováním vodorovného dopravního značení a tradičně s překročením povolené rychlosti
  • Nedodržování bezpečné vzdálenosti (velmi nepříjemné, obzvláště v noci)
  • Nedání přednosti, neznalost předností (=rozdíl kulatého světla a šipky na semaforu)
  • Nepoužívání znamení o změně směru (blinkry se zdají být příplatková výbava) - zdržuje při nájezdu do hlavních silnic, na kruhových objezdech (=dáváte přednost a čekáte zbytečně, auto mající přednost odbočuje)
Jakým způsobem by se podle vás mělo postupovat na snižování počtu přestupků? Vzděláváním řidičů, zvýšením pokut, cílenými (a trvalými) bezpečnostními akcemi? Jaké další přestupky by si zasloužily zvýšenou pozornost?
Například BESIP a jeho kampaň proti používání mobilních telefonů za jízdy: https://www.ibesip.cz/Akce-a-kampane/Ka ... nostzabiji

Statistika za rok 2017:
Nejčetnější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel (počet nehod, 2017)
1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 16 901
2. nesprávné otáčení nebo couvání 9 021
3. nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem 8 106
4. jiný druh nesprávné jízdy 7 830
5. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 6 741
6. nezvládnutí řízení vozidla 4 774
7. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ!" 4 176
8. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 3 990
9. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 3 972
10. vjetí do protisměru 2 738
Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel (počet usmrcených, 2017)
1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 70
2. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 65
3. vjetí do protisměru 61
4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 47
5. nezvládnutí řízení vozidla 22
6. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 22
7. jiný druh nesprávné jízdy 19
8. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ!" 19
9. nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu 18
10. jiný druh nepřiměřené rychlosti 13
https://www.policie.cz/soubor/informace ... 7-pdf.aspx
Statistika za rok 2018 je zatím podobná: https://www.policie.cz/soubor/informace ... 8-pdf.aspx
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Osvěta, osvěta, osvěta, osvěta. Samozřejmě je také potřeba postihovat porušování předpisů, ale to by se mělo dít vždy na smysluplných místech a s ohledem na nebezpečnost daného chování. Přehnanou buzerací za kraviny (třeba pokutováním za překročení 90 km/h na silnici, která by dovolovala bezpečně i 130 km/h (příkladem budiž I/37 z Pardubic do Hradce, kde byl limit naštěstí už zvýšen)) se rozhodně výrazně nezvýší respekt k předpisům, ale spíš bude následkem větší rozčilení na policisty. Přitom jinde dochází k riskantnějšímu chování a policistu tam nepotkáme...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 3):
Jan.Hora, Jan.Prokop, Vit.Fux

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Petr.Kubik »

ondrej.kalis píše: 26 lis 2018, 16:44 Osvěta, osvěta, osvěta, osvěta. Samozřejmě je také potřeba postihovat porušování předpisů, ale to by se mělo dít vždy na smysluplných místech a s ohledem na nebezpečnost daného chování. Přehnanou buzerací za kraviny (třeba pokutováním za překročení 90 km/h na silnici, která by dovolovala bezpečně i 130 km/h (příkladem budiž I/37 z Pardubic do Hradce, kde byl limit naštěstí už zvýšen)) se rozhodně výrazně nezvýší respekt k předpisům, ale spíš bude následkem větší rozčilení na policisty. Přitom jinde dochází k riskantnějšímu chování a policistu tam nepotkáme...
Jaký je váš názor na citelnou výši pokut (případně i podle příjmu pachatele) za vážné nebo zvlášť závažné přestupky? Například velké překročení rychlosti nebo telefonování za jízdy (to neuděláte omylem).

Edit: Kromě osvěty, která je potřeba...
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
David.Novak
Komunální zastupitel/ka
Příspěvky: 654
Registrován: 12 kvě 2010, 20:03
Profese: Analytik
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 448 poděkování
Dostal poděkování: 1027 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od David.Novak »

Myslím si, že ČR, v porovnání se zeměmi na západ od nás, přistupuje velmi rezervovaně k automatickému měření rychlosti.
Zejména v intravilánu je podle mě na místě více rozvinout úseková měření, protože následkem vysoké rychlosti není jen vyšší nehodovost, ale také vyšší hluková a emisní zátěž. (Teď na mě asi někdo vyběhne s argumentem, že v jednom specifickém případu je vjezd do obce z kopce a že je tu omezená rychlost na 30 a že kdyby tu měli lidi jet striktně 30, tak zvyšují hlukovou zátěž kvůli brzdění motorem více, atd. K tomu dodávám, že místní úprava se vždy posuzuje jednotlivě.)

Řidiči v ČR úseková měření neradi vidí, protože v mnoha případech radary dělají dojem spíše účelových kasiček na peníze pro místní rozpočty. To se vezme silnice dálničních parametrů, dá se na ni omezení 50 km/h (Praha, Spořilovská) a pak se čeká, kdo se "nachytá".

Řešení tedy vidím ve větším zavedení úsekových měření a zároveň ve větší transparentnosti při jejich provozování a zavádění, která musí být dostatečně zdůvodněná a diskutována s občany.

Dále, jak píše Ondřej, více mezi řidiče šířit osvětu. Je hektická doba, lidé v autě závodí s časem. Je potřeba jim ukázat, že silnice tu nejsou na závodění - uklidnit řidiče. A to nejlépe už v autoškole. Myslím si, že proces získání ŘP by měl projít reformou. Nepíšu nutně "udělat obtížnější", ale změnit. Proces by měl obsahovat seznámení řidiče s různými situacemi - jízda v noci, jízda po dálnici, jízda v hustém provozu. Reálné situace jako "jeď z bodu A do bodu B vlastní cestou", nikoliv jen podle instruktora "tady vlevo, tady vpravo, tady zaparkuj, objeď desetkrát sídliště ať to máme z krku".
ondrej.kalis píše: 26 lis 2018, 16:44 Přehnanou buzerací za kraviny (třeba pokutováním za překročení 90 km/h na silnici, která by dovolovala bezpečně i 130 km/h (příkladem budiž I/37 z Pardubic do Hradce, kde byl limit naštěstí už zvýšen)) se rozhodně výrazně nezvýší respekt k předpisům, ale spíš bude následkem větší rozčilení na policisty. Přitom jinde dochází k riskantnějšímu chování a policistu tam nepotkáme...
Souhlas. K tomu bych dodal, že taková přílišná buzerace má ještě jeden následek. Řidič se na silnici umožňující bezpečně rychlou jízdu "plazí" předpisovou rychlostí, a pak časové manko dohání na jiné silnici, která parametrově k tomu zcela neslouží.
Pokud se zruší "buzerační úseky", ubude i nervózních řidičů spěchajících na vedlejších cestách.

Pirát od září 2018, MS Olomouc, komise dopravní Olomoucký kraj, zastupitel města Olomouce.
"Yes, we are all individuals!" (Life of Brian)
“Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later that debt is paid.” (Chernobyl)


Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Petr.Kubik »

Přísnější autoškola, ano. Ale nikoli pouze výcvik různých situací (navíc v podmínkách se regiony liší, někde dálnice v dosahu prostě nejsou atd.), ale i přísnější zkoušky. Lidé jsou různí a někdo potřebuje více hodin na získání základních dovedností. Stanovené minimum je pouze minimální počet hodin, který ale nezaručuje úspěch. OFFTOPICZažil jsem situaci, kdy zkoušený ani povinně nerozsvítil světla, do hlavní se při rozjíždění zastavil (myslím, že mu to dokonce chcíplo) a při sjíždění nebyl schopen správně najet ke středu křižovatky. Byla to kombinace nepozornosti, nervozity a nedostatečné schopnosti ovládat vozidlo. Komisař si buď zejména světel nevšiml a nebo se ho chtěl už zbavit.

Dále si myslím, že tresty za některé přestupky jsou směšně nízké, např.:
Přestupek (zkrácené znění): Řízení s telefonem v ruce
Přestupek: při řízení vozidla v rozporu s § 7 odst. 1 písm. c) drží v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení
Počet bodů v bodovém systému: 2
Příkaz na místě (dříve bloková pokuta): do 1000,- Kč
Pokuta ve správním řízení nebo trest v trestním řízení: 1.500 – 2.500 Kč
Zákaz činnosti: ---
Paragraf: § 125c / 1f) 1.
https://www.12bodu.cz/bodovany-prestupek-125c-1f-1.html
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2455
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2008 poděkování
Dostal poděkování: 3230 poděkování

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Jan.Prokop »

Kdyby se tohle zpřísnilo, tak se akorát víc lidí bude bránit viz
https://www.mobilmania.cz/clanky/telefo ... fault.aspx
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Petr.Kubik »

Jan.Prokop píše: 27 lis 2018, 11:46 Kdyby se tohle zpřísnilo, tak se akorát víc lidí bude bránit viz
https://www.mobilmania.cz/clanky/telefo ... fault.aspx
Kontrola by se měla provádět (a podle informací v reportáži na ČT, datum už nevím, se tak provádí) podobným způsobem jako měření rychlosti s fotografií, čili nesporným způsobem. Rychlost se taky měří zařízením k tomu určeným a schváleným. V tomto ohledu nevidím problém.
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Petr.Kubik píše: 26 lis 2018, 18:36 Jaký je váš názor na citelnou výši pokut (případně i podle příjmu pachatele) za vážné nebo zvlášť závažné přestupky? Například velké překročení rychlosti nebo telefonování za jízdy (to neuděláte omylem).
Podle mého názoru by především měla být výše trestů případně zkorigována s ohledem na nebezpečnosti toho či onoho chování, a to i s ohledem na různé situace (např. cyklista s 0,5 promile fakt není tak nebezpečný jako řidič auta s 0,5 promile; přecházením na červenou ohrožuje dotyčný v první řadě sebe, navíc je důležité, zda se nejedná o situaci, kdy třeba široko daleko nic nejede, naopak jízda autem na červenou je potenciálně velmi nebezpečná pro okolí atd.). Ale není to jen o výši pokut. Podle mě je zásadní hlavně to, aby policie nehlídkovala v místech, kde hodně řidičů poruší předpisy, ale společenská nebezpečnost je minimální, přičemž je víc potřeba na silnici, kde třeba chytí málokoho, ale porušení pravidel může mít mnohem vážnější následky.

Výrazné zvýšení pokut mi jako řešení nepřijde efektivní. Za velmi závažné přečiny (i velké překročení rychlosti) může řidič již dnes přijít o ŘO rovnou, za opakované menší přestupky o něj může přijít také. Problém je spíš v tom, aby v reálu byly tyto přečiny kontrolovány, a to obzvláště na potenciálně nebezpečných místech. Pokud nebude dodržování zákona kontrolováno, tak můžeš teoretické postihy zvyšovat dle libosti, ale preventivní účinek bude minimální.

Každopádně já osobně rozhodně nejsem příznivcem zákazů, příkazů a trestů. Než začneme něco takového řešit, měli bychom si vždy klást otázku, zda je tu opravdu až tak vysoká společenská nebezpečnost, aby to ospravedlnilo přísné restriktivní opatření, a měli bychom důsledně rozlišovat to, co ohrožuje zejména dotyčného samotného. Např. mluvím o nedávno nařízených reflexních prvcích mimo obec. Z principu je samozřejmě užívání reflexních prvků správné, ale je absolutně špatně něco takového vymáhat zákonem pod hrozbou pokuty. Doufám, že Piráti budou bránit jakémukoliv rozšiřování podobných restrikcí.

V takovýchto případech je opravdu zásadní osvěta, a nevím, jestli jsem sám, ale když na konci reklamy zazní, že je to nově povinné pod hrozbou pokuty, vyvolává to ve mně pokušení i rozumnou věc bojkotovat, protože mám k dodržování příkazů silný vnitřní odpor.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2455
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2008 poděkování
Dostal poděkování: 3230 poděkování

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Jan.Prokop »

ondrej.kalis píše: 30 lis 2018, 10:54 Každopádně já osobně rozhodně nejsem příznivcem zákazů, příkazů a trestů. Než začneme něco takového řešit, měli bychom si vždy klást otázku, zda je tu opravdu až tak vysoká společenská nebezpečnost, aby to ospravedlnilo přísné restriktivní opatření, a měli bychom důsledně rozlišovat to, co ohrožuje zejména dotyčného samotného. Např. mluvím o nedávno nařízených reflexních prvcích mimo obec. Z principu je samozřejmě užívání reflexních prvků správné, ale je absolutně špatně něco takového vymáhat zákonem pod hrozbou pokuty. Doufám, že Piráti budou bránit jakémukoliv rozšiřování podobných restrikcí.
To že se někdo chová jako blbec, neohrožuje jenom jeho, ale i toho, kdo se nechtěně podílí na zlepšení genofondu a blbce přejede. Ať už ho to zasáhne psychicky, ekonomicky nebo i právně. V tomhle by stačilo, kdyby automaticky, ten co pravidla neporuší z toho byl venku a nepokoušeli se přišít spoluvinu na univerzální "řidič musí jet tak aby mohl v případě neočekávané překážky zastavit".
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Prokop za příspěvek:
Vit.Fux
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Nejrozšířenější přestupky řidičů a co s tím

Příspěvek od Petr.Kubik »

ondrej.kalis píše: 30 lis 2018, 10:54 (...)
V takovýchto případech je opravdu zásadní osvěta, a nevím, jestli jsem sám, ale když na konci reklamy zazní, že je to nově povinné pod hrozbou pokuty, vyvolává to ve mně pokušení i rozumnou věc bojkotovat, protože mám k dodržování příkazů silný vnitřní odpor.
Chápu co píšete a v podstatě s tím souhlasím. Nesmyslné zákazy a zbytečná legislativa by měly mizet, měla by se posuzovat nebezpečnost a podle toho k opatřením přistupovat. Také by mělo být vše vysvětlováno přes pozitivní přínos (a tedy nikoli přes represi).

Nicméně konkrétně u případu telefonování za jízdy jde o rozšířený jev, "nevěnování se řízení" je na předních místech příčin nehod, osvěta se nezdá být dostatečně účinná, je problematická kontrola a nakonec možný trest je směšně nízký. Co dělat v takových případech. Neměl by za takové statisticky nebezpečné jednání, které neuděláte omylem (+- km/h překročení se stane), hrozit odpovídající smysluplný postih? (smysluplný aby skutečně odstrašoval)

Případně, jak by jste se stavěl k pokutám podle výše příjmu? (výše peněžní sankce je vnímána různě)
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“