Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Petr.Vileta píše: 24 dub 2020, 23:22 Podle mě by to chtělo pár skutečných případů analyzovat a vyřešit. Třeba tím, že podáš stížnost, nebo dokonce trestní oznámení z obecného ohrožení, dotáhneš k tomu znalce z oboru a nakonec toho neschopného úředníka nebo šéfa vystrnadíš ze židle a řádně to zmedializuješ. A pak druhého, třetího a pak už raději odejdou sami, ti rektální alpinisté. Ale dokud se bude jen nadávat, či chtít měnit rovnou celý systém, tak se nestane nic.
Tady je velkej problém, že ty záležitosti většinou nejsou takovým prohřeškem, aby se mohlo jednat dokonce o trestný čin, někdy jde třeba jen o ne zcela vhodné řešení, ale ani my dopraváci se na nějakých exaktních důkazech neshodneme. Můžeš třeba i prokázat, že jiné řešení by bylo objektivně vhodnější, ale přesto neprokážeš, že to zvolené bylo objektivně chybné. Doprava obecně není čistě exaktní věda, a úprava provozu už vůbec ne.

Proto je extrémně důležité trvat na odbornosti a současně na tom, aby všichni dělali svoji práci důkladně a podobných ne zcela měřitelných věcech, které ale ve výsledku ovlivňují kvalitu života nás všech.

A k tomu nezapomeň, že pokud neprokážeš zcela jednoznačné hrubé (a pokud možno úmyslné, to je teprve oříšek) pochybení, nemůžeš toho člověka vyhodit, a beztak bys vyhodil spíše řadového úředníka a ne vedoucího, který je za systém spíše zodpovědný. Ale to, že ho jako politik nevyhodíš je z principu správně. I my Piráti usilujeme o důkladné oddělení politiky a státní správy. Strašně zásadní roli totiž hraje i fakt, že ten pracovník si musí být jistý, že ho politik nemůže jen tak vyhodit - teprve když si tím bude jistý, zvýší se obecně podíl těch, kteří budou mít odvahu nebýt loajální a postupovat vždycky dle svého svědomí a odborné cti. Jenže když je pracovník téměř nevyhoditelný, je o to těžší ho motivovat ke kvalitní práci - proto mluvím o tom zásadním významu motivace. Získat lidi, kteří to budou dělat proto, že chtějí něco měnit k lepšímu a vidí v té práci smysl - jenže to je nemůžeš zavalit zbytečnými papíry a hodnotit je podle docházky do kanceláře místo podle kvality odvedené práce... Tím se opět dostáváme zpět k vedoucím a ředitelům...

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34642
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31595 poděkování
Dostal poděkování: 25704 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Vileta »

Já nikoho nechci vyhazovat jako politik, ale jako občan nebo člen nějaké zájmové organizace (třeba klub silničních cyklistů). No a zaměstnance dopravního odboru bych hodnotil spíš než docházkou do kanceláře docházkou na místa o kterých rozhodují. "Byl jsi tam osobně? Nebyl, tak holt bez příplatků.".

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Petr.Vileta píše: 26 dub 2020, 00:48 No a zaměstnance dopravního odboru bych hodnotil spíš než docházkou do kanceláře docházkou na místa o kterých rozhodují. "Byl jsi tam osobně? Nebyl, tak holt bez příplatků.".
Jó, to mi mluvíš z duše. Teda asi ne přesně takhle, ale v podobném smyslu by bylo třeba změnit pohled. A pak ať si klidně napíše lejstro doma na home office, ale ať rozhoduje kvalitně podle reality a odborného pohledu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Petr.Vileta

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik »

"Povinná" cyklostezka, kterou jste asi NIKDY neviděli...
https://mapy.cz/turisticka?x=16.1444602 ... tch=-0.001
A druhý konec:
https://mapy.cz/zakladni?x=16.1466359&y ... itch=0.071
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik »

Jinak jak již bylo sdíleno v jiném vlákně OFFTOPIC(sem to každopádně patří), ve sněmovně leží návrh poslance Dolínka, který mění a zavádí následující:
  • Povinný odstup pro předjetí cyklisty minimálně 1,5 metru a možnost za účelem dodržení tohoto odstupu a umožnění předjetí přejet plnou čáru.
  • Zrušení povinnosti použít "Stezku pro chodce a cyklisty". Povinnost použít "Stezku pro cyklisty" a cyklopruhy na komunikaci zůstává, nicméně pouze pro dané místo a směr.
  • Povinnost zaměstnavatele zajistit úschovu kol, pokud jich zaměstnanci používají k dopravě do zaměstnání a zaměstnavatel má více než 10 zaměstnanců.
https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=893

Komentář: V návrhu se mi zejména nelíbilo "prolomení" možnosti přejet Podélnou čáru souvislou. V měněné prováděcí vyhlášce je však jasně doplněno v jakém případě je to možné - "Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, předjíždění cyklisty,". Ostatní ustanovení silničního zákona nejsou změnou dotčena - tj. §17 Předjíždění.

Úprava povinnosti použít cykloopatření především sjednocuje legislativní znění, kdy v současnosti vyhláška jde nad rámec zákona a přikazuje protizákonně použít i "Stezku pro chodce a cyklisty", tj. často obyčejný chodník, stezku s nevhodným povrchem apod. Klíčová je úprava prováděcí vyhlášky, jako celek je návrh smysluplný.

Povinnost zajistit úschovu kol se obnovuje a zavádí pouze pro zaměstnavatele zaměstnávající více než 10 zaměstnanců - tj. větší firmy. Z praxe je známo, že úschova kol je problematická a prakticky i zamezuje použít tohoto prostředku k dopravě do zaměstnání (i jinam). Tento palčivý problém je zejména evidentní v okolí páteřních železničních a autobusových stanic (kola uzamčená ke všemu vhodnému). Navíc pro jízdní kolo stačí minimum prostoru (třeba hák na zdi) a opatření jsou bez velkých investic proveditelná. U velkých firem vyžaduje místo pro jízdní kola oproti parkovišti minimální prostor.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvky (celkem 2):
Pavel.Moravec, Zbynek.Janoska
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2455
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2008 poděkování
Dostal poděkování: 3230 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Jan.Prokop »

Petr.Kubik píše: 02 srp 2020, 11:05
Povinnost zajistit úschovu kol se obnovuje a zavádí pouze pro zaměstnavatele zaměstnávající více než 10 zaměstnanců - tj. větší firmy. Z praxe je známo, že úschova kol je problematická a prakticky i zamezuje použít tohoto prostředku k dopravě do zaměstnání (i jinam). Tento palčivý problém je zejména evidentní v okolí páteřních železničních a autobusových stanic (kola uzamčená ke všemu vhodnému). Navíc pro jízdní kolo stačí minimum prostoru (třeba hák na zdi) a opatření jsou bez velkých investic proveditelná. U velkých firem vyžaduje místo pro jízdní kola oproti parkovišti minimální prostor.[/i]
Jak si představuješ tu úschovu kol např u trafiky? (většinou jsou to řetězce tj víc než 10 zaměstnanců)
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik »

Jan.Prokop píše: 02 srp 2020, 16:15
Jak si představuješ tu úschovu kol např u trafiky? (většinou jsou to řetězce tj víc než 10 zaměstnanců)
Tak za mě je tento bod obsahově správný, možná by chtěl trochu dopracovat, ale:

Například řetězec Relay je franšízing a tedy možná ty trafiky do limitu nespadají.
Pokud provozovna má technickou místnost nebo sklad, místo na hák se tam najde.
Pokud to není technicky možné, tak to není technicky možné - např. pultový stánek v obchodním domě. Ale tam je zase otázka poskytování nějakého zázemí obchodním domem.

Každopádně benefity pro společnost stojí za trochu úsilí.
A nakonec se můžeš chlubit, jaká jsi uvědomělá firma a jaké máš výhody pro zaměstnance.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvky (celkem 2):
Pavel.Moravec, Zbynek.Janoska
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 532
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik »

T. Kindl: Zpomalte, pár vteřin za zničené životy nestojí
Příspěvek přednesený dne 3. 9. 2020 na semináři „Aktuálně k cyklonovele: bezpečný odstup při předjíždění 1,5 m a nepovinná infrastruktura“ v Poslanecké sněmovně.
http://blog.aktualne.cz/blogy/pohled-zb ... emid=37622
Vážení hosté,

děkuji Vám za příležitost k Vám promluvit a podělit se o své osobní zkušenosti z českých silnic. Jsou to právě ty zkušenosti, které mě motivovaly k sepsání návrhu cyklonovely.

Jsem chodec, jsem cyklista a jsem i motorista. Na kole jsem od začátku roku ujel více než 9000 kilometrů. Každodenně jezdím na kole do práce v centru Prahy, o víkendu jezdím na dlouhé sportovní vyjížďky. Jsem otec tří malých dětí a ty také učím jezdit na kole. Kolo je pro mě dopravní prostředek i sportovní nástroj. Nasedám na něj s radostí, že dělám něco dobrého.

V čem je problém? Skoro na každé cestě na kole zažiji jednu či dvě potenciálně nebezpečné situace. A to není málo. Jde mi o život. Právě ten pocit ohrožení je hlavním důvodem, proč si u nás hodně lidí na kole do provozu netroufne. Chodci a cyklisté nejsou chráněni robustní karoserií a případný střet s autem může být fatální.

Došlo to tak daleko, že dnes velká část rodičů vozí děti do školy nebo školky autem. Z obavy, aby je cestou nesrazilo auto. To je absurdní.

Zdaleka nejčastějším důvodem ohrožení cyklistů je nebezpečné předjíždění. Zrovna před týdnem se na silnici u středočeské Libeře stala tragická nehoda. Řidič osobního automobilu zabil při předjíždění cyklistu, protože v protisměru zrovna jelo jiné vozidlo. Právě tato nehoda se mě osobně dotkla, protože tím místem sám často jezdím. Mohlo se to stát mně. Tuto nehodu ale zmiňuji i proto, abych ukázal, co se na silnicích běžně děje.

Většina motoristů nemá problém s bezpečným předjetím cyklisty na přehledném úseku, pokud v protisměru právě nic nejede. Problém nastává, když v protisměru není místo nebo do protisměru není vidět. Řadu motoristů ani nenapadne na pár vteřin nebo nejhůře desítek vteřin zpomalit a cyklistu předjíždí velmi natěsno.

Možná Vám to přijde neuvěřitelné, ale je to tak. Když vláda schvalovala stanovisko k našemu návrhu zákona definujícímu bezpečný odstup, v Událostech České televize byla reportáž, kde redaktor tvrdil, že dodržet odstup 1,5 metru při předjíždění cyklisty není vždy možné. Ukázal běžnou okresní silnici se šířkou 5 metrů. Odečetl 2 metry pro auto v jednom směru, 2 metry pro auto v druhém směru a pro cyklistu zbyl jen 1 metr. Varianta, že by předjíždějící auto mělo zpomalit, než bude v protisměru volno, takže by k této situaci vůbec nemělo dojít, redaktora nenapadla. Cyklista má šířku 50 až 70 centimetrů, takže na odstup zůstalo 50 až 30 centimetrů.

A to je extrémně málo. Není zde žádná rezerva pro jakoukoli chybu. Je třeba si uvědomit, že cyklista se nepohybuje po ideální přímce, ale ve vlnovité trajektorii. Může se zrovna vyhýbat nějaké díře v silnici. V případě tragické nehody u Libeře se stalo ještě něco jiného. Předjíždějící auto bylo SUV. V protisměru jel kamion. Počty reportéra České televize nefungovaly. Auta se s cyklistou na silnici prostě nemohla vejít a cyklista za to zaplatil svým životem.

Může za nehodu šířka českých silnic? Máme snad užší silnice než třeba v Rakousku? Rozhodně ne. Může za to nezáviděníhodné postavení českého cyklisty. Zatímco v zahraničí platí, že motorista nesmí ohrozit cyklistu a je normální, že na chvíli zpomalí, než ho může zcela bezpečně předjet, u nás to vypadá spíše tak, že cyklista hlavně nesmí zdržet motoristu a bezpečnost jde stranou. A to je špatně.

Většina motoristů nemá zkušenosti z pohledu cyklisty v provozu, a tak si vůbec neuvědomují, jak je těsné předjíždění nebezpečné.

Že porušili povinnost dodržet bezpečný odstup, se dozvědí až na lavici obžalovaných po tragické nehodě. A to už je pozdě jak pro cyklistu, tak pro motoristu. Soudní znalci bezpečný odstup v trestních řízeních spočítají obvykle kolem 1,5 metru. Proto navrhuji, aby tato hodnota byla v zákoně definována. Je třeba zdůraznit, že to není žádná nová povinnost, ale definice stávající povinnosti. Bude mít edukativní, preventivní účinek. Věřím, že tato jednoduchá definice bude zachraňovat lidské životy.

Druhý z návrhů lze velmi zjednodušeně nazvat výjimkou z povinnosti užít cyklostezky. Důvodem je narůstající pocit mezi některými motoristy, že cyklisté na silnice nepatří a že se k nim podle toho máme chovat. Někteří motoristé „vychovávají“ cyklisty tím, že je úmyslně ohrožují: těsným předjížděním, stříkáním z ostřikovačů, troubením, vytlačováním, vybržďováním či dokonce sražením. Osobně jsem úmyslné vytlačování ze silnice několikrát zažil a nikomu z Vás bych to nepřál. Je neuvěřitelné, že se řada zejména mladých motoristů kamerovými záznamy takového chování veřejně chlubí na Youtube a navzájem se v tom hecují. Z jejich pohledu – a to je to nejděsivější – je to spravedlivý trest pro cyklisty.

Pocit, že cyklisté na silnici nepatří, často pramení z mýtu, že cyklisté údajně musejí jezdit po cyklostezkách. Není to pravda. Drtivá většina cyklostezek jsou totiž stezky pro chodce a cyklisty, a ty cyklista na rozdíl od stezek pro cyklisty vůbec nemá povinnost užít. Většina lidí však mezi různými typy cyklostezek nijak nerozlišuje. Návrh přibližuje úpravu obou typů stezek, takže bude jasné, že cyklisté na silnici patří.

To samozřejmě nebude znamenat úplný konec agresivního chování na silnicích, ale agresoři vypadnou z role těch „spravedlivých vychovávačů“. Nebudou se mít čím chlubit. Věřím, že díky tomu vysoce nebezpečných excesů ubude.

Návrhy zvýší bezpečnost na pozemních komunikacích, což je v zájmu nás všech – cyklistů, chodců i motoristů. Nerad bych, aby jednou policisté museli mým dětem vysvětlovat, proč se jejich táta už nevrátí. Prosím Vás proto o podporu návrhů a děkuji Vám za pozornost.

Tomáš Kindl
Autor je právník.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
Ivor.Kollar
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Ivor.Kollar
Člen KS Praha
Příspěvky: 965
Registrován: 05 bře 2017, 11:57
Profese: IT konzultant
Dal poděkování: 2205 poděkování
Dostal poděkování: 2515 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Ivor.Kollar »

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34642
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31595 poděkování
Dostal poděkování: 25704 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Vileta »

Dan Kollár detskú sedačku pripája do nákladného bicykla ...

Někdo z příbuzenstva? :)

Jasně, ono jde žít bez auta, pokud je člověk sportovně založený, tak dítka může vozit i po (své) čtyřicítce. Ono jde žít i bez mobilu, bez internetu, dokonce bez vodovodu, pračky, atd. ;) Dlouhodobým pozorováním OFFTOPICzhruba od roku 1956 :P jsem zjistil, že se lidé, kromě jiného, dělí na milovníky přírody a sportu a milovníky techniky a lenošení. :)

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“