Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 469
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 322 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 17 kvě 2019, 15:52

S tou silnicí I. třídy to není tak jednoduché jednoduše proto, že ne vždy se jí můžeš vyhnout, nebo to sice jde, ale velmi obtížně. Osobně se frekventovaným silnicím vyhýbám, jak to jen jde, ale i když se snažíš, někdy to zkrátka je nemožné. Takže pokud zákaz, pak by měla existovat adekvátní alternativa. Je to stejný problém jako u téměř každého plošného zákazu.

A ke stanovení kvality stezek nemá sloužit zákon, ale primárně norma (v krajním případě vyhláška). Jenže dnešní problém není ani tak v tom, že by nebyly dostatečné předpisy a pomůcky, jak má vypadat cyklostezka, ale že je nekompetentní silniční správní úřady ignorují. Ono si můžeš vymýšlet kdejaká ustanovení, ale pokud nebudou respektována, máš jaksi smůlu. A ano, opravné prostředky existují, ale skutečně asi nikdo nemá kapacity na to házet vidle do každé cyklostezky, která nesplňuje ani základní parametry. Takových jsou spousty... ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvky (celkem 2):
Petr.Vileta, Michael.xChaos.Polak

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3432
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2258 poděkování
Dostal poděkování: 5370 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 19 kvě 2019, 15:52

Petr.Kubik píše:
12 kvě 2019, 12:26
3) Jakou maximální rychlostí se smí cyklista pohybovat po silnici?
Tohle je zajímavá otázka :-) Podle vyhlášky samozřejmě kola nemají povinnost být vybavena rychloměrem. Tudíž je nelze nijak omezovat.

Protože hodně řeším elektrokola (hlavně rychlá/silná), tak pochopitelně, jeden z ústupků (aby se nemusela řešit plná SPZ, STK, řidičáky, apod.) který by elektrokola měla udělat, by byla, že by rychloměr mít musela a omezení rychlosti musela dodržovat (např. i z kopce, kde omezovač nemá vliv - tedy, např. ve měste z kopce dnes auto lze pokutovat za překročení 50 km/h, cyklistu ani elektrocyklistu ne, přičemž já se domnívám, že by v podstatě na to dodržování rychlosti měla mít vliv hmotnost, protože ta zase ovlivňuje brzdnou dráhu - tedy, elektrokola bývají obecně těžší, takže bych od nich dodržování max. rychlosti požadovat chtěl, akorát bez vší té motoristické omáčky okolo)
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3432
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2258 poděkování
Dostal poděkování: 5370 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 19 kvě 2019, 15:58

Petr.Vileta píše:
12 kvě 2019, 22:19
Vzdávám to. Cyklista je cool, ekologický, zdraví prospěšný i když jezdí jako prase, ohrožuje chodce i sám sebe, kdežto automobil je fuj, i kdyby to byl vodíkový nebo elektromobil. Jen mě mrzí, že se nedozvím, jak budete mluvit, až vám bude 50, 60, nebo víc let. OFFTOPICNa nákup? No jedině na kole a 20 km tam a zpátky zvládám levou zadní. ;)
Mě je 45 a zrovna vyrážím na cargo-elektrokole vrátit přes půl Prahy basu lahváčů bráchovi, kterýmu v garáži hnije už půl roku značka kterou neberou zpátky jinde než v Albertu.

Předpokládám, že s tvým vztahem k autům už máš dávno vyjednané před domem parkovací místo pro invalidy...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Josef.Spak
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 26966
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 21899 poděkování
Dostal poděkování: 18838 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Vileta » 19 kvě 2019, 16:30

Michael.xChaos.Polak píše:
19 kvě 2019, 15:58
Mě je 45 a zrovna vyrážím na cargo-elektrokole vrátit přes půl Prahy basu lahváčů bráchovi, kterýmu v garáži hnije už půl roku značka kterou neberou zpátky jinde než v Albertu.

Předpokládám, že s tvým vztahem k autům už máš dávno vyjednané před domem parkovací místo pro invalidy...
V pětačtyřiceti bych možná jet na kole ještě zvládl, ale stejně bych raději vezl tu basu piv v MHD :) Místo pro invalidy nepotřebuji, parkuji na vlastním dvorku.


Snímek obrazovky pořízený 2019-05-19 16-27-36.png
Snímek obrazovky pořízený 2019-05-19 16-27-36.png (188.74 KiB) Zobrazeno 141 x
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3432
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2258 poděkování
Dostal poděkování: 5370 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 19 kvě 2019, 16:46

Petr.Vileta píše:
19 kvě 2019, 16:30
V pětačtyřiceti bych možná jet na kole ještě zvládl, ale stejně bych raději vezl tu basu piv v MHD :) Místo pro invalidy nepotřebuji, parkuji na vlastním dvorku.


Nebudu vozit basu piv v MHD, připadal bych si jak bezdomovec...
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3432
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2258 poděkování
Dostal poděkování: 5370 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 19 kvě 2019, 19:01

Vit.Jurasek píše:
17 kvě 2019, 14:00
Ad SPZ: já opravdu chci mít možnost bonzovat cyklisty, kteří dělají HROZNÉ manévry. Viz část debaty "cyklista poruší 5 předpisů před nosem policisty a ten udělá co? zastřelí toho cyklistu než mu ujede?" Aktuální nepostižitelnost je zásadně špatně. Jakmile cyklisty půjde identifikovat a trestat, začnou se víc hlídat a chovat slušněji.
Tohle je trochu složitější otázka. SPZky bychom na silných elektrokolech mít měli, kdybychom správně implementovali evropskou směrnici Fast Pedelec do 45 km/h. Otázka, proč klasickou SPZ nechci, souvisí třeba i s tím, že by mi na kole značně zvyšovala odpor vzduchu: rozhodně by to chtělo nějaký prováděcí předpis, aby SPZ stačila menší, než na motorkách a mopedech (co takhle např. z boku rámu?). Obecně je požadavek na identifovatelnost lidí, kteří vjedou na určitý typ komuniikace, asi pochopitelný. Měla by asi existovat možnost jakéhosi dobrovolného "řidičáku na kolo", u kterého ten, kdo by ho získal, měl automaticky stejná práva, aspoň jako moped (tohle se dá řešit i tím, že pokud se cyklista prokáže aspoň řidičákem na moped, tak by prostě měl smět vjet všude, kde moped).

Teď jsem zrovna absolvoval "polo-ilegální" výlet na nákladním elektrokole s prázdnou basou piv do Šestky a s plnou zpátky, jak jsem avizoval @Petr.Vileta před chvílí. Cestou jsem porušil celou řadu předpisů, protože jsem se třeba v Praze rozhodl jezdit bez helmy (na silném elektrokole bych měl mít aspoň cyklohelmu, ale to je podle EU směrnice, která u nás nebyla nikdy implementována) a mám asistenci do 33 km/h místo 25 km/h (protože mi to umožňuje přímy nezpřevodovaný elektromotor držet v optimálnějších otáčkách, ve kterých má větší účinnost). No, a cestou zpět jsem z hecu zahnul na cyklostezku (protože bych téměř podle současné vyhlášky měl mít povinnost jí v daném místě použít), takže přesně mám argumenty, proč by to nemělo být povinné: jde o stezku pro chodce i cyklisty, takže de-facto o lepší chodník. S tím, jak se promotoává podjezdy pod Pražským okruhem, je na ní několik zatáček nízkého poloměru, vč. min. 2 zcela pravoúhlých, s nulovým výhledem, takže tam cyklista musí v podstatě zastavit, aby nevlítl do někoho, kdo přijíždí z druhé strany (takováhle nehoda se mi v Praze na značené cyklostezce mimochodem jednou stala: prostě ty těsné zatáčky kolem křoví nejsou moc přehledné a většinou je tam prázdno a občas si na to prázdno vsadí dva cyklisté ve stejnou chvíli...). K dovršení všeho ovšem cyklostezka vedla úplně jinam, než jsem potřeboval zahnout (což ovšem ve chvíli, kdy má cyklista "povinnost jí použít", vlastně ani pořádně nemůže vědět, pokud nemá oblast dokonale nastudovanou a proježděou).

Velké zjednodušení by znamenalo, kdyby se opravdu povinnost použít cyklostezku týkala pouze značky "výhradně cyklostezka" (bez chodců a bruslařů) a ne značky "stezka pro cyklisty a chodce". V takovéhle variantě by to dávalo určitý smysl, protože by výhradní cyklostezky musely splňovat určitá kritéria (třeba právě poloměry zatáček, výhledy, apod.). Zde diskutovaný návrh na "rychlostezky" se mi líbí, připomíná to mnou zmiňovaný bavorský model místních komunikací pro cyklisty, mopedy a traktory. Rozdělení na cyklostezky I.třídy (výhradní) a II.střídy (pro cyklisty a chodce, bez vyhrazených pruhů) zde v podstatě máme, akorát to tak není všude chápáno (a situaci dál komplikuje ochota obcí postavit cyklostezku odnikud donikam, jen aby na ní shrábli dotaci).

Závěr mi připadá takový, že by nejjednodušší bylo opravdu povinnost použití cyklostezky zrušit. Tam, kde to opravdu může mít smysl (je takových míst po republice 10?) by se prostě použila značka zákaz vjezdů cyklistů, případně raději nějaký modrý kruh "cyklisto, použij cyklostezku"). Doplňkovým bonusem by mohlo být, že cyklisti, kteří jsou ochotní se nechat dobrovolně identifikovat nějakou SPZ (něco jako startovní číslo, které by si člověk pověsil třeba zezadu na tričko?) a jsou schopni se prokázat aspoň řidičákem na moped, by měli mít všechny práva jako mopedisty (asi by pro ně teda taky byla povinná přilba, ačkoliv to připouštím nerad).

Zákaz vjezdu cyklistů na silnice I.třídy vidím problematický hlavně proto, že jsou místa, kde jiný typ komunikace mezi 2 regiony prostě neexistuje. V těchto místech si povinnost použít cyklostezku, pokud někdo paraleleně se silnicí I. třídy vybuduje, docela chápu (a stěží si představím cyklistu-sebevraha, který by jí nepoužil dobrovolně). Jenže fakt to má svoje háčky, podél silnic 1.třídy např. vedou hluboké odvodňovací strouhy, paralelní stezka většinou povede jen po jedné straně a tím pádem z ní velmi reálně nebude možné odbočení do postraní komunikace na 2.straně, sice u velkých křižovatek si dovedu představit řešení (zvlášť když tam bude např. kruháč), ale třeba odbočky na polní a lesní cesty v protisměru budou v takovém případě dost peklo.

Problém je skutečně v tom, že většinová populace (asi tak ty 3/4 co žijou mimo Prahu, řekl bych) vnímá auto jako naprostou existenční nutnost a cyklistu jako obtížný hmyz, a "pražské" (resp. hradecké, nebo obecně polabské) vnímání cyklisty jako něčeho, co je naprosto v pořádku, je jim prostě cizí. Problém je taky v tom, že Piráti se místo jakési strany persekuovaných alternativ v ČR rychle dostali do pozice "catch all" party, takže i někteří tolerantnější spolustraníci se na to začínají koukat z pohledu, jak by tohle proboha vysvětlili průměrnému televiznímu divákovi - a ne z pohledu toho, co jim samotným přijde jako když ne správné, tak aspoň nějak snesitelné.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvky (celkem 2):
Petr.Vileta, Vit.Jurasek
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 817
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 204 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Karel666 » 20 kvě 2019, 07:22

Michael.xChaos.Polak píše:
19 kvě 2019, 15:52
... např. ve měste z kopce dnes auto lze pokutovat za překročení 50 km/h, cyklistu ani elektrocyklistu ne,...
Nejde NEBO se většinou nepokutuje? Protože za rychlost v ČR na kole pár jedinců dostalo ;)

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 469
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 417 poděkování
Dostal poděkování: 322 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 20 kvě 2019, 14:32

Michael.xChaos.Polak píše:
19 kvě 2019, 15:52
Petr.Kubik píše:
12 kvě 2019, 12:26
3) Jakou maximální rychlostí se smí cyklista pohybovat po silnici?
Tohle je zajímavá otázka :-) Podle vyhlášky samozřejmě kola nemají povinnost být vybavena rychloměrem. Tudíž je nelze nijak omezovat.

Protože hodně řeším elektrokola (hlavně rychlá/silná), tak pochopitelně, jeden z ústupků (aby se nemusela řešit plná SPZ, STK, řidičáky, apod.) který by elektrokola měla udělat, by byla, že by rychloměr mít musela a omezení rychlosti musela dodržovat (např. i z kopce, kde omezovač nemá vliv - tedy, např. ve měste z kopce dnes auto lze pokutovat za překročení 50 km/h, cyklistu ani elektrocyklistu ne, přičemž já se domnívám, že by v podstatě na to dodržování rychlosti měla mít vliv hmotnost, protože ta zase ovlivňuje brzdnou dráhu - tedy, elektrokola bývají obecně těžší, takže bych od nich dodržování max. rychlosti požadovat chtěl, akorát bez vší té motoristické omáčky okolo)
Ono to má někdy i provozní logiku. Třeba v Lysolajském údolí směrem dolů na horském kole 30 km/h v pohodě porušuju (na silničním bych tu cestu nedoporučoval :D ) a přijde mi to v pohodě. 30 km/h je tam zejména kvůli šířce komunikace a vyhýbání s protijedoucími vč. autobusů, na kole to ale není problém s ohledem na tvoji šířku. Jsou případy, kdy má logiku vztahovat rychlostní omezení na všechny a pak případy, kdy to úplnou logiku nemá.

A čistě z právního hlediska - na kole nemáš povinnost mít měření rychlosti, takže kdyby ti někdo iniciativní chtěl dát pokutu, tak to snadno uhraješ, navíc pokud máš potřebné zařízení, můžeš říct, že neukazuje správně, a tudíž je nerelevantní. Možná ti to neprojde, pokud jedeš na 20 km/h šedesátkou, ale normálně můžeš říct, že jsi to jen neodhadl a nemůžeš s tím nic dělat. ;)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Michael.xChaos.Polak

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 26966
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: živnostník, programátor
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 21899 poděkování
Dostal poděkování: 18838 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Vileta » 20 kvě 2019, 15:43

Ondrej.Kalis píše:
20 kvě 2019, 14:32
... např. ve měste z kopce dnes auto lze pokutovat za překročení 50 km/h, cyklistu ani elektrocyklistu ne,
Michael.xChaos.Polak píše:
19 kvě 2019, 15:52

A čistě z právního hlediska - na kole nemáš povinnost mít měření rychlosti, takže
Teď to nemůžu najít, ale někde už PČR rychlost cyklistů měřila, hříšníky stavěli, ale řešili to domluvou. Ono když nějaký cáklista jede z tohohle krpálu stovkou, je to o hubu nejen pro něj.
https://goo.gl/maps/2ScguNvUyASNpnP47

Jo a EU se zamyslela, protože to asi není problém jen u nás. ;)
https://kolo.cz/clanek/eu-zvazuje-omeze ... m-se-mluvi
Kumulovaný zastupitel a člen finančních výborů zastupitelstev Města Plzně a Městského obvodu Plzeň 2.
tel: 608 445 655 (odpoledne a večer)
stínový ministr švihlých nápadů
----------------------------------------
Mějme vždy na paměti: Běžný občan je až ten poslední, komu bychom chtěli něco zakazovat.

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3432
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2258 poděkování
Dostal poděkování: 5370 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 20 kvě 2019, 15:57

Petr.Vileta píše:
20 kvě 2019, 15:43
Jo a EU se zamyslela, protože to asi není problém jen u nás. ;)
https://kolo.cz/clanek/eu-zvazuje-omeze ... m-se-mluvi
"v obydlených zónách i po stezkách bez vyhrazeného cyklistického pruhu rychlostí do 30 kilometrů v hodině"? No popravdě, mě to nepřijde až tak nerozumné. Má to jediný háček: a sice že rychloměr zatím není součástí povinného vybavení (a když bude, tak na tom vydělá akorát Čína a dovozci čínských hraček). Můj názor na tohle znáš: silným elektrokolům bych rychloměr asi nařídil, to, že někoho tlačí dopředu kilowatt, to úplně neregulované asi nechat nejde.

Jde o to, že se ti celou dobu snažíme vysvětlit, že stezkám bez vyhrazeného pruhu se snaží cyklisti spíš vyhnout: ty jsou dobré pro dojíždění dětí do škol a pro inline bruslaře. Mají charakter dětských hřišť a věř tomu, že dospělý člověk s pomalejšíma reakcema si tam nepřipadá bezpečně ani dneska.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvek:
Petr.Kubik
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host