Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Petr.Kubik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 531
Registrován: 09 říj 2018, 12:52
Dal poděkování: 167 poděkování
Dostal poděkování: 359 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Petr.Kubik »

ondrej.kalis píše: 09 lis 2018, 15:07 Otázka zní, jestli je opravdu v pořádku stavět nekvalitní cyklostezky proto, abychom na ně vymístili cyklisty a v důsledku tím snížili atraktivitu cyklistiky jako způsobu dopravy např. do práce, nebo zda by bylo vhodnější naopak řidiče IAD maximálně omezit, aby byli cestující motivováni využít například to kolo, nebo veřejnou dopravu, protože to bude výhodnější. Zkrátka, jedu-li autem, využívám výrazně nejméně šetrný způsob dopravy a musím akceptovat, že budu těmi šetrnějšími, jako jsou cyklisté, cestující MHD atd. někdy i výrazně omezován.

Mimochodem, pokud se někdo chová v provozu bezohledně, je to v drtivé většině případů řidič motorového vozidla.
Prioritizace typů dopravy, dopady... To jsou přesně jedny z aspektů, které by se měly probírat. Děkuji.

Vlákno je o zefektivnění cyklistické dopravy a ne o úklidu cyklistů do škarpy a ještě dál.
Jan.Prokop píše: 09 lis 2018, 15:14 Prostě pokud máš na cyklostezce narváno, musíš jet pomalu, co není jasný?
No, a to není zrovna efektivní způsob dopravy z bodu A do bodu B. O tom se tady diskutuje už od začátku vlákna.

Stavět kvalitní cyklostezky je řešení (ideálně jen pro kola vs. smíšený provoz s chodci). Dokud toto nebude pravidlem, nevynucovat legislativně použití.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Kubik za příspěvek:
Marek.Lahoda
"I am chaos. I am hell. I am on two wheels, and you are on four, and that makes me different, and that makes me an asshole. I am not in a car. I am an enemy."

I Am A Cyclist, And I Am Here To Fuck You Up - Kelly Catchpole, July 27th 2015, link.
Uživatelský avatar
Vit.Fux
Příspěvky: 1319
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 9886 poděkování
Dostal poděkování: 2538 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Vit.Fux »

Petr.Kubik píše: 09 lis 2018, 12:53 Žádné krásné cyklostezky například v Praze a okolí neznám. Buď jsou obsazeny bruslaři, chodci a psy, nebo vedou nepoužitelným způsobem a nebo jejich stav neumožňuje bezpečný provoz, případně je to kombinace všeho uvedeného.
S cyklisty na běžných cestách je to úplně stejné - nutí to řidiče kličkovat, neustále zpomalovat a zrychlovat a vůbec to neumožňuje bezpečný provoz na silnici. Vynucování použití cyklostezky je imho zcela na místě.

To v jakém stavu je povrch té stezky je věc druhá a to je i místo, na které by se mělo tlačit - třeba aby ta povinnost použití cyklostezky byla aplikovatelná jen v případě nějaké kvality povrchu té stezky.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Fux za příspěvek:
Karel666
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Jan.Prokop píše: 09 lis 2018, 15:19 Vidíš to strašně černobíle, nebylo by lepší stavět kvalitní cyklostezky?
Tak to jednoznačně, ale bavíme se o stávajícím pravidle nařizujícím využít cyklostezku, ať vypadá jakkoliv. Pokud budou cyklostezky kvalitní, nevidím důvod, proč by cyklisté jezdili po souběžné silnici. Ale i tak pomíjíme skutečnost, že cyklista jedoucí přibližně rychlostí aut těm autům z principu nepřekáží.

Mně zní trochu absurdně tvrzení uživatelů IAD, že je cyklisté omezují. Rozhodně automobilista omezuje mnohem více lidí než takový cyklista. Jasně, že ne sám jeden člověk v autě, jenže pokud jich jsou stovky nebo tisíce... Vytvářejí zácpy, zvyšují znečištění, hlučnost, zabírají místo parkováním. Toto omezení všech lidí v okolí je nesrovnatelně vyšší oproti cyklistům.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Jiri.Janecka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1809
Registrován: 13 dub 2012, 21:57
Profese: právník
Bydliště: Za Parkem 866, 252 29 Dobřichovice
Dal poděkování: 516 poděkování
Dostal poděkování: 2445 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Jiri.Janecka »

Úplně nejúžasnější jsou "cyklostezky", které nahrazují chodníky. Vedou 20 m, pak je značka konec cyklostezky a cyklisto sesedni, následuje přechod příčné ulice a značky cyklostezka a 20 m jízdy. V delší vesnici třeba 20x za sebou.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Janecka za příspěvky (celkem 2):
Vit.Fux, Karel666
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Vit.Jurasek píše: 09 lis 2018, 16:16 S cyklisty na běžných cestách je to úplně stejné - nutí to řidiče kličkovat, neustále zpomalovat a zrychlovat a vůbec to neumožňuje bezpečný provoz na silnici. Vynucování použití cyklostezky je imho zcela na místě.
Není to tak jednoduché. Pokud cyklisté a motoristé sdílí silnici, lépe si jedni na druhé zvyknou a snižuje se nehodovost. Pokud se cyklisté pohybují jenom po cyklostezkách a na silnici vyjednou jen když ji přejíždějí, zvyšuje to pravděpodobnost nehody, protože cyklista se neumí chovat na silnici a řidič neví, co od cyklisty očekávat.

Navíc - čím víc jezdí cyklistů, tím nižší je nehodovost (pro každého z nich - celkově samozřejmě stoupne, ale pravděpodobnost pro každého cyklistu, že bude mít nehodu se snižuje - safety in numbers).

Žádoucí z hlediska bezpečnosti je, aby jezdilo hodně cyklistů, aby jezdili často (protože bezpečnost hodně závisí na frekvenci jízdy - sváteční cyklisti jsou jako sváteční řidiči) a aby sdíleli silnice s auty (třeba pomocí cyklopruhů namísto cyklostezek).

Mimo to vybudování cyklopruhu je mnohem levnější než vybudování cyklostezky-
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 3):
Marek.Lahoda, Petr.Kubik, Ondrej.Kalis
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Jiri.Janecka píše: 10 lis 2018, 12:41 Úplně nejúžasnější jsou "cyklostezky", které nahrazují chodníky. Vedou 20 m, pak je značka konec cyklostezky a cyklisto sesedni, následuje přechod příčné ulice a značky cyklostezka a 20 m jízdy. V delší vesnici třeba 20x za sebou.
To je kvůli legislativě - auta nemůžou jezdit po cyklostezce - proto když je sjezd/boční ulice, musí se cyklostezka ukončit a pak po 5 metrech znovu začít :roll:

Teď si vem, že jedna značka (bez sloupku) stojí 1100 Kč...
Uživatelský avatar
Marek.Lahoda
Garant/ka programového bodu
Příspěvky: 252
Registrován: 21 dub 2018, 09:35
Profese: Geograf, datový analytik, zastupitel
Dal poděkování: 781 poděkování
Dostal poděkování: 330 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Marek.Lahoda »

Zbynek.Janoska píše: 11 lis 2018, 21:07
Jiri.Janecka píše: 10 lis 2018, 12:41 Úplně nejúžasnější jsou "cyklostezky", které nahrazují chodníky. Vedou 20 m, pak je značka konec cyklostezky a cyklisto sesedni, následuje přechod příčné ulice a značky cyklostezka a 20 m jízdy. V delší vesnici třeba 20x za sebou.
... proto když je sjezd/boční ulice, musí se cyklostezka ukončit a pak po 5 metrech znovu začít :roll:

Dřív to tak bylo, teď už stačí udělat cyklo-přejezd a osadit jen značku začátku cyklostezky: http://www.pjpk.cz/data/USR_001_2_8_TP/ ... df#page=70 :-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Marek.Lahoda za příspěvek:
Zbynek.Janoska

Statutární město Brno: zastupitel města Brna, předseda Komise BESIP, člen Finančního výboru a Komise dopravní
Piráti: předseda KS JMK, garant RT Doprava pro oblast městské mobility, poradce ministra dopravy pro oblast městské a aktivní mobility a BESIP

tel: +420 732 732 490
mail: marek.lahoda@pirati.cz

"Where there is a will, there is a cycleway."

Uživatelský avatar
Michael.Polak
Zahraniční odbor
Příspěvky: 4106
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, poskytovatel Internetu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2897 poděkování
Dostal poděkování: 6677 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Michael.Polak »

Jsem rád, že toto téma konečně někdo otevřel. Povinné užití cyklostezek, rovnající se "zákazu vjezdu cyklistů", je určitě problém, stejně jako povinné "sesedání z kola" všude možně.

Příklad, kdy cyklostezka není vhodná, je například když je pouze dlážděná, místo asfaltovaná, úzká, ve špatném stavu, nebo obsahuje tolik zatáček, že na ní v podstatě je nutné jet krokem. Silnice, kam nesmí kola, je pro mě jen silnice označená jako "silnice pro motorová vozidla", nemůžu si pomoct (diskutabilně si dovedu představit např. u silnic I. třídy značku "zákaz vjezdu cyklistů", pokud tam opravdu cyklostezka je - pak ale musí splňovat určité parametry, protože být vykázán na příměstskou rekreační stezku plnou kolečkových bruslařů může být např. v případě silničního cyklisty nebezpečné pro něj i pro ostatní provoz na té stezce...). V podstatě bych zákaz vjezdu cyklistů jednak vyžadoval explicitní a jednak by souběžná komunikace na úrovni průjezdnosti aspoň jako "Mofuss frei" silničky v Bavorsku

Speciálním případem jsou taky rychlá elektrokola - jestli pro ně platí značky jako pro mopedy nebo jako pro kola, je značně nejasné... pravděpodobně asi v závislosti na tom, zda si pro ně někdo vyjedná registrační značku, ale stanovit podmínky jejich vjezdu na klasickou cyklosezky by to taky chtělo... (a to zvlášť v případech, kdy je to teoreticky pro kola povinné.. protože co třeba takové elekotrolo s vybitou baterkou? nebo bych musel kritické úseky jezdit bez motoru?)

Osobně bych uvítal, kdyby např. jízda na chodníku byla tolerována rychlostí chůze - jsou místa, kde se prostě člověk s kolem jinak nepromotá. Ale uznávám, že je to kontroverzní. (V neposlední řadě - protože součástí povinné výbavy kola není tachometr, tak nejde nijak závazně omezit rychlost cyklistů...)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.Polak za příspěvky (celkem 6):
Petr.Kubik, Ivor.Kollar, Marek.Lahoda, Ondrej.Kalis, Zbynek.Janoska, Vit.Fux

@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence

Uživatelský avatar
Jan.Hora
Kontrolní komise
Příspěvky: 3070
Registrován: 19 led 2016, 15:51
Profese: IT analytik / Software developer (MSSQL)
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 4841 poděkování
Dostal poděkování: 6418 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Jan.Hora »

Další level toho tématu jsou koloběžky a elektrokoloběžky. Formálně vzato mají stejná pravidla jako kola, přitom mají svá specifika jak v dobrém smyslu (je snazší zastavit nebo se vyhnout, když mi někdo skočí/vjede do cesty, ale taky je riskantnější jezdit po silnici a je snazší jezdit "jako prase" po chodníku a ohrožovat chodce, protože je to obratnější stroj než kolo).

Asi bych byl u obou pro pravidlo "můžeš jet po chodníku, ale když někoho ohrozíš či dokonce zraníš, jde to za tebou". Průměrný cyklista/koloběžkář se nemá čeho bát, ale prasata dostanou za uši.

Otázkou je, kdo to bude hlídat, když už teď policie má podstav a nestíhá.

Jan Hora
KS Praha
PMS Praha 4
zastupitel MČ Praha 4
jan.hora@pirati.cz
Keep calm and practise Iaido

Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Cyklolegislativa - vhodné úpravy

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Pokud to chcete řešit do hloubky, dejte si schůzku s národním cyklokoordinátorem - ten bude nejlíp vědět, jaký je stav legislativy u nás, v zahraniční, co je v plánu a co je průchodné na MD:
Ing. Jaroslav Martinek
koordinátor rozvoje cyklistické dopravy ČR
jednatel Asociace měst pro cyklisty

mobil: 00420 602 503 617
e-mail: jarda@dobramesta.cz
skype: panathi1


weby: www.cyklostrategie.cz, www.cyklodoprava.cz,
www.cyklokonference.cz, www.cyklomesta.cz,
www.ceskojede.cz
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvky (celkem 2):
Ivor.Kollar, Jan.Hora
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“