Mýtné
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 2682
- Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
- Profese: Admin
- Dal poděkování: 2 poděkování
- Dostal poděkování: 1015 poděkování
Re: Mýtné
Mytne pro nakladaky ANO.
"Krabky" pro osobaky NE. (drahe, zavani to mytnym/km,statu to nic neprinese,smirovani pohybu osob)
Technologie (plati obecne pro statni zakazky) povine Open, vcetne verejne dokumentace.
Verejne by mely byt i anonymizovane udaje typu kolik vozu jake kategoriie kde projelo (to je myslim ziskatelny udaj i ted na zaklade zakona o poskytovani informaci, ale melo by to byt nekde na webu automaticky).
Stat by mel zaplatit realizaci, sat se majitelem a provozovatel by mel byt pravidelne vybiran (maximalne na 5 let, s tim, ze pokud se prihlasi nekdo s nizsi rocni nabidkou, musi se konat vyberove rizeni automaticky znovu).
+ Min na dalnicich realizovat automaticke vazeni, vybrane pokuty by to bez potizi do roka zaplatily.
Vybrane penize by mely byt primarne urceny na udrzbu onech placenych useku a teprve po uplnem uspokojeni (kdyby nahodou zbylo) by bylo mozne je pouzit jinde.
"Krabky" pro osobaky NE. (drahe, zavani to mytnym/km,statu to nic neprinese,smirovani pohybu osob)
Technologie (plati obecne pro statni zakazky) povine Open, vcetne verejne dokumentace.
Verejne by mely byt i anonymizovane udaje typu kolik vozu jake kategoriie kde projelo (to je myslim ziskatelny udaj i ted na zaklade zakona o poskytovani informaci, ale melo by to byt nekde na webu automaticky).
Stat by mel zaplatit realizaci, sat se majitelem a provozovatel by mel byt pravidelne vybiran (maximalne na 5 let, s tim, ze pokud se prihlasi nekdo s nizsi rocni nabidkou, musi se konat vyberove rizeni automaticky znovu).
+ Min na dalnicich realizovat automaticke vazeni, vybrane pokuty by to bez potizi do roka zaplatily.
Vybrane penize by mely byt primarne urceny na udrzbu onech placenych useku a teprve po uplnem uspokojeni (kdyby nahodou zbylo) by bylo mozne je pouzit jinde.
-
- Příspěvky: 62
- Registrován: 22 čer 2010, 10:24
- Profese: Sociální vědec
- Bydliště: Brno, Bystrc
- Dal poděkování: 6 poděkování
- Dostal poděkování: 49 poděkování
Re: Mýtné
Zdravím Vás přátelé, rád přispěji svou troškou do mlýna.
Co se týče družic, tak zatím mají jednu naprosto fatální nevýhodu - nejsou spolehlivé. Proto Galileo nejede tak jak by mohl. V horizontu 5ti let by ale měl být už na tak vysoké úrovni spolehlivosti, aby se mohl použít nejen pro výběr mýtného, ale také např. pro řízení železničních přejezdů. Velkou výhodu má, že by to pak znamenalo jednotný systém pro celou Evropu, k čemuž se směřuje. Nyní musí mít člověk pro každý stát extra zařízení, což je dost na prd. Stále pak ale bude nutno vyřešit otázku poruchovosti, oprava polámané družice je extrémně nákladnější, znamená plošný výpadek a dost obtížně se provádí upgrady.
Pro mýtné brány hovoří jednoduchost, spolehlivost a také to, že pomocí nich Vás můžou sledovat či monitorovat jen dost omezeně. Nevýhodou jsou jednak různé systémy a různí provozovatelé, což do budoucna nemůže zůstat. A jednak oproti družici nízká míra flexibility.
Suma sumárum tedy vychází, že z technicko-ekonomického hlediska je ideální provozovat brány ještě několik let a pak přejít na celoevropský družicový systém. Z hlediska ochrany soukromí je asi lepší nechat ty středověké brány... ale pokrok nezastavíš:-).
Co se týče družic, tak zatím mají jednu naprosto fatální nevýhodu - nejsou spolehlivé. Proto Galileo nejede tak jak by mohl. V horizontu 5ti let by ale měl být už na tak vysoké úrovni spolehlivosti, aby se mohl použít nejen pro výběr mýtného, ale také např. pro řízení železničních přejezdů. Velkou výhodu má, že by to pak znamenalo jednotný systém pro celou Evropu, k čemuž se směřuje. Nyní musí mít člověk pro každý stát extra zařízení, což je dost na prd. Stále pak ale bude nutno vyřešit otázku poruchovosti, oprava polámané družice je extrémně nákladnější, znamená plošný výpadek a dost obtížně se provádí upgrady.
Pro mýtné brány hovoří jednoduchost, spolehlivost a také to, že pomocí nich Vás můžou sledovat či monitorovat jen dost omezeně. Nevýhodou jsou jednak různé systémy a různí provozovatelé, což do budoucna nemůže zůstat. A jednak oproti družici nízká míra flexibility.
Suma sumárum tedy vychází, že z technicko-ekonomického hlediska je ideální provozovat brány ještě několik let a pak přejít na celoevropský družicový systém. Z hlediska ochrany soukromí je asi lepší nechat ty středověké brány... ale pokrok nezastavíš:-).
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 2682
- Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
- Profese: Admin
- Dal poděkování: 2 poděkování
- Dostal poděkování: 1015 poděkování
Re: Mýtné
Jak sem psal, kamion != soukromi, osobak uz ano. Jelikoz 2/3 ceny paliva jsou dane a jelikoz jeden kamion odpovida 30 000 osobnich aut (co se poskozeni vozovky tyce), tak neexistuje zadny duvod proc by si mely osobaky platit extra kilometrovne. Uz ted plati za kazdy ujety km v prumeru neco kolem 1,4Kc.
-
- Příspěvky: 62
- Registrován: 22 čer 2010, 10:24
- Profese: Sociální vědec
- Bydliště: Brno, Bystrc
- Dal poděkování: 6 poděkování
- Dostal poděkování: 49 poděkování
Re: Mýtné
Tak tak, mýtné pro osobáky je nesmysl.jzvc píše:Jak sem psal, kamion != soukromi, osobak uz ano. Jelikoz 2/3 ceny paliva jsou dane a jelikoz jeden kamion odpovida 30 000 osobnich aut (co se poskozeni vozovky tyce), tak neexistuje zadny duvod proc by si mely osobaky platit extra kilometrovne. Uz ted plati za kazdy ujety km v prumeru neco kolem 1,4Kc.
- Petr.Vileta
- Člen KS Plzeňský kraj
- Příspěvky: 34642
- Registrován: 22 črc 2009, 18:12
- Profese: Celkem Spokojený Důchodce
- Bydliště: Plzeň 2
- Dal poděkování: 31595 poděkování
- Dostal poděkování: 25704 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mýtné
Já bych to tu, s dovolením, oživil.
Ondro To snad nemyslíš vážně? Pokud bude eCall spuštěn po aktivaci airbagů, nebo stiskem tlačítka, pak bych proti němu snad nic neměl. Ale pokud bude spuštěn automaticky po nastartování, pak je to fízlovací systém. Navíc by jeho provozovatelé asi měli námitky proti jeho využití pro mýtné, protože na to nebyl navržen a jedná se o celoevropský systém, kdežto mýtné má každá země jinak. No a navíc povinně bude pouze v nově vyrobených vozech, ale mýtné potřebuješ vybírat i u 30 let staré Škody 105, pokud pojede po zpoplatněné komunikaci.
Už když se mýtné zavádělo jsem se podivoval, proč volí zastaralý systém mýtných bran a ne satelity. Už tehdy to reálně existovalo.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektroni ... %C4%8Cesku
Satelitní mýtné jde kdykoliv rozšířit na další komunikace, klidně i na polní cesty, lze tím nahradit dálniční známky pro osobáky a šlo by výběr udělat spravedlivější tím, že by "krabičky" byly přenositelné mezi auty. Platilo by se za skutečně ujeté kilometry, bez ohledu na to v čem. "Osobáckou" krabičku, nalezenou policií v náklaďáku, by jistila mastná pokuta.
https://zpravy.tiscali.cz/mame-viteze-t ... ati-311648Piráti pro nové výběrové řízení a pro technologickou změnu současného mýtného systému na nový systém nevidí důvod, uvedl poslanec této strany Ondřej Polanský.
"Podle nás jsou to úplně zbytečně investované peníze," řekl. "Podmínky pro mýtné byly teď napsány tak, aby zvýhodňovaly satelitní mýtné, to znamená, že vlastně ta mikrovlnná část už dále nebude použitelná," uvedl. "Z našeho pohledu by bylo nejlepší celé výběrové řízení, pokud by to samozřejmě šlo, což už teď v tomto stadiu asi nejde, zrušit, a minimálně několik let počkat," řekl.
Dodal, že nyní existují další technologické možnosti, které by nebyly tak drahé. Jako příklad uvedl nový systém eCall, který se musí od dubna montovat do všech nových aut. Systém v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky. Podle Polanského systém eCall technologicky zvládá přesně to, co by měl zvládat mýtný systém
Ondro To snad nemyslíš vážně? Pokud bude eCall spuštěn po aktivaci airbagů, nebo stiskem tlačítka, pak bych proti němu snad nic neměl. Ale pokud bude spuštěn automaticky po nastartování, pak je to fízlovací systém. Navíc by jeho provozovatelé asi měli námitky proti jeho využití pro mýtné, protože na to nebyl navržen a jedná se o celoevropský systém, kdežto mýtné má každá země jinak. No a navíc povinně bude pouze v nově vyrobených vozech, ale mýtné potřebuješ vybírat i u 30 let staré Škody 105, pokud pojede po zpoplatněné komunikaci.
Už když se mýtné zavádělo jsem se podivoval, proč volí zastaralý systém mýtných bran a ne satelity. Už tehdy to reálně existovalo.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektroni ... %C4%8Cesku
Satelitní mýtné jde kdykoliv rozšířit na další komunikace, klidně i na polní cesty, lze tím nahradit dálniční známky pro osobáky a šlo by výběr udělat spravedlivější tím, že by "krabičky" byly přenositelné mezi auty. Platilo by se za skutečně ujeté kilometry, bez ohledu na to v čem. "Osobáckou" krabičku, nalezenou policií v náklaďáku, by jistila mastná pokuta.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvky (celkem 3):
- Ondrej.Kalis, David.Schindler, Michael.Polak
Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista
Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.
(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)
- Ondrej.Polansky
- Člen KS Moravskoslezský kraj
- Příspěvky: 1114
- Registrován: 12 čer 2009, 12:13
- Profese: ---
- Bydliště: Dr. Šmerala, Ostrava
- Dal poděkování: 1200 poděkování
- Dostal poděkování: 1031 poděkování
Re: Mýtné
eCall jsem uvedl jako příklad technologie, která je pro mýtný systém perfektně využitelná. Ale stejně myslím poslouží i mobilní telefon. eCall je šmírovací problém velkých rozměrů, s tím souhlasím, a je třeba proti němu bojovat tam kde vznikl; jenže je to realita vynucená evropskou směrnicí a prostě existuje a do aut se montuje. Pokud by se náhodou tu směrnici někdy podařilo změkčit, šmírovací funkce se dají vypnout ,a eCall může fungovat čistě jen jako platforma pro mýto. I když jsem proti eCallu neznamená, že nemohu ten existující hardware chtít využít k jinému účelu (stačí na eCall koukat jako na počítačový čip s GPS a anténou přítomný v každém autě), tak, abych ušetřil desítky veřejných miliard nalívaných do systému, který technologicky patří do minulého století ( a ano, nemyslím tím jen mikrovlnné mýtné, ale satelitní jak by smet).
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Polansky za příspěvky (celkem 2):
- Petr.Vileta, Jan.Hora
- Rostislav.Reha
- Republikový výbor
- Příspěvky: 5256
- Registrován: 15 říj 2013, 12:16
- Profese: informatik
- Bydliště: Ostrava
- Dal poděkování: 7644 poděkování
- Dostal poděkování: 8838 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
- Michael.Polak
- Zahraniční odbor
- Příspěvky: 4106
- Registrován: 21 dub 2009, 17:19
- Profese: programátor, poskytovatel Internetu
- Bydliště: Praha
- Dal poděkování: 2897 poděkování
- Dostal poděkování: 6677 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mýtné
Ťok se odvolává na to, že "jeho výběrové řízení" pomáhali zrušit i naši poslanci...
https://www.novinky.cz/ekonomika/502458 ... acilo.html
Nezastávám se konkrétního mýtného v režii Agrofertu místo Kapsche, ale přeci jen jsme hlasovali jako součást podivuhodné anti-Ťok koalice (tuším spolu s KSČM, apod.). Proto by mi zajímalo, jaký je náš skutečný pozitivní programový cíl v téhle otázce... nemyslím dlouhodobé vize, ale jestli je fakt šance přimět Kapsch, aby státu odevzdával víc peněz, nebo jestli se čeká, že díky účasti více soutěžících v příštím výběrku se dosáhne pro stát lepších podmínek... nebo prostě jaké je oficiální stanovisko Pirátů a poslanckého klubu.
Na našem webu jsem k tomuto hlasování žádné stanovisko nenašel...
https://www.novinky.cz/ekonomika/502458 ... acilo.html
Nezastávám se konkrétního mýtného v režii Agrofertu místo Kapsche, ale přeci jen jsme hlasovali jako součást podivuhodné anti-Ťok koalice (tuším spolu s KSČM, apod.). Proto by mi zajímalo, jaký je náš skutečný pozitivní programový cíl v téhle otázce... nemyslím dlouhodobé vize, ale jestli je fakt šance přimět Kapsch, aby státu odevzdával víc peněz, nebo jestli se čeká, že díky účasti více soutěžících v příštím výběrku se dosáhne pro stát lepších podmínek... nebo prostě jaké je oficiální stanovisko Pirátů a poslanckého klubu.
Na našem webu jsem k tomuto hlasování žádné stanovisko nenašel...
@xChaos@f.cz | @xChaos@mastodon.pirati.cz | nyx.cz XCHAOS | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
zakládající člen | člen MS P6 | pozorovatel TO a KETů doprava/energetika | maloburžoazní centrista | zdání kompetence se vytváří absencí viditelné nekompetence
- Petr.Vileta
- Člen KS Plzeňský kraj
- Příspěvky: 34642
- Registrován: 22 črc 2009, 18:12
- Profese: Celkem Spokojený Důchodce
- Bydliště: Plzeň 2
- Dal poděkování: 31595 poděkování
- Dostal poděkování: 25704 poděkování
- Kontaktovat uživatele: