Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Karel666 píše: 07 bře 2018, 11:16 Zde se každej bije v prsa, jak skoordinovali jednotlivé autobusy, vlaky, šaliny atd., ale nikdo nekomentuje samotnej systém v jeho nastavení, v počtech přestupů atd. Když se baví o systému, pak o palcení "máte jednu jízdenku tak určitě budete jezdit najednou IDS" apod., nikdo se nezajímá proč vlastně lidi utekli do aut za posledních 30let...
Karel666 píše: 07 bře 2018, 11:11 Já jinde psal fakta, proč se rušila možnost jezdit až na zvonařku, která měla kapacitu na IDS a autobus stavěl po cestě na zastavkách MHD, ale protože město nechce (logický důvod kromě peněz co chcou navíc není...) tak se musí za miliardy budovat uzlové body, která násobí počet přestupů a byli důvodem proč lidi utekli do aut(ne všichni,ale desítky procent).
Nebo chce někdo říci, že když někdo starým systémem jel do práce bez přestupu za 30-40minut a po novu jede 1,5hodiny že se vrátí? Myslíš si, že když se nové haly staví i s parkování, tedy dojíždějící co zahlcují ono Brno, Prahu atd. se ti vrátí do MHD protože v uzlovém bodě udělá P+R? JAsně nějaké procento ano, ale drtivá většina fakt nezůstane u aut?
Karle, když už jste se tady opřel i do pražského příkladu, nedá mi to, abych nereagoval.

Tak za prvé P+R: Záchytná parkoviště jsou a měla by být doplňkem systému, nikoliv jeho základem. Měla by být podporována hlavně pro ty případy, kdy člověk nemůže efektivně dojet až od svého domu veřejnou dopravou, ať už proto, že k němu v potřebné době nejezdí, nebo i pokud se jedná o lidi z jiných krajů a cestování třeba do Prahy je od nich komplikované, zejména když třeba nebydlí ani ve větším městě. A věřte tomu, že do Prahy dojíždí denně i hodně lidí ze vzdálenějších krajů. Záchytná parkoviště zejména na okrajích měst ale vytvářejí také značné komplikace, protože velkým problémem je zatížení příjezdových komunikací do města, po kterých musí člověk autem projet, aby se vůbec dostal k P+R u metra. Proto se uvažuje i o výstavbě P+R ve Středočeském kraji u železničních stanic, příp. významných autobusových tras. Problém je, že Kraj tuto situaci dlouhodobě neřešil, a proto dosud žádné takové P+R neexistuje. Praha a ROPID (i dnešní IDSK) si jsou nutnosti výstavby těchto P+R vědomy a nějaká by měla být v budoucnu realizována. Základem by však mělo být, aby pokud možno nikdo nebyl nucen ke své cestě, ani zčásti, využít auto. K tomu slouží právě systém regionální dopravy, který tvoří síť autobusových i železničních linek, které jsou vzájemně provázané, navazují na sebe, mají pravidelné intervaly, a tím dokáží přilákat cestující.

Proč lidé za posledních 30 let přešli do aut nebylo alespoň v Praze způsobeno vznikem IDS. Prokazatelně je to právě naopak. Integrace dopravy (tj. vznik IDS) je nutný právě jako reakce na přechod lidí do aut, za kterým je řada faktorů, z nichž velmi významným je např. dostupnost individuální automobilové dopravy pro běžné lidi, přičemž systémy VHD na tento vývoj reagovaly většinou se zpožděním, nebo hůř, začaly být rušeny spoje a systém VHD tím byl ještě zhoršován, pročež se dojíždění autem stávalo čím dál výhodnějším. V některých krajích k tomu bohužel dochází nadále. Pokud mluvíme o Praze a Středočeském kraji, zde je prokazatelné, že s rozvojem IDS počty cestujících ve VHD dlouhodobě rostou, a to poměrně výrazně, k nárůstu zájmu o VHD dochází postupně i v nově integrovaných oblastech, konkrétní případy budou postupně vyhodnocovány, nicméně např. v případě Mělníka, který byl integrován v dubnu 2015, došlo k výraznému nárůstu využití VHD. To prokazuje, že kvalitní integrace dokáže lidi do veřejné dopravy přilákat. Zda je tím možné zastavit nárůst intenzit IAD je otázkou - přinejmenším ho lze aspoň trochu zpomalit.

Pokud jde o jednu jízdenku - to je oblíbené marketingové heslo IDS, nicméně rozhodně se nejedná o jeho hlavní přínos. Přínosem IDS má být především rychlá, přehledná, spolehlivá a atraktivní veřejná doprava. Plně přestupní tarif je přitom naprosto nezbytným základem, ale rozhodně nemůže být jediným přínosem integrace. Zavedení přestupních jízdenek má pak pro již dnes přestupující lidi také cenový přínos, jelikož v nepřestupním tarifu je cesta s přestupem zpravidla i výrazně dražší, ačkoliv přestup cestujícímu nic nepřináší, ale naopak je pro něj negativem. Pro pravidelné cestující je pak zásadním přínosem možnos zakoupení předplatních jízdenek, s nimiž je dojíždění oproti využití auta zpravidla o hodně levnější.

No a pokud jde o ty zkrácené linky a prodloužení cesty. Inu prodloužení cestovní doby je zpravidla individuální záležitost. K takovému prodloužení, o jakém píšete, by samozřejmě pokud možno nemělo dojít vůbec, ale bohužel se to někomu prostě může stát. S ukončováním linek na okraji města je na tom Praha zcela jinak než Brno, neboť Brno má pouze tramvaje, které nejsou výrazně rychlejší oproti autobusu, někdy mohou být i pomalejší, zatímco Praha má metro a linky jsou většinou ukončovány u něj. Díky tomu, že cesta metrem je rychlejší, někdy i výrazně, je pro cestujícího tento přestup snáze přijatelný. Z uspořených výkonů za cestu na hlouběji do města je pak možné financovat třeba zkrácení intervalu linky v příměstské části, což se ve výsledku často ukazuje jako mnohem užitečnější než to, že spoj bude jezdit podél metra. V případě Prahy (Brno na tom bude možná podobně) navíc při integraci dochází k tomu, že úseky po městě, které původně v celé délce spolufinancoval kraj, nyní platí město (linky většinou pomáhají obsluhovat území města, a hlavně uleví příjezdovým komunikacím a parkovacím plochám ve městě), které logicky nechce financovat souběhy s už tak hodně nákladným metrem. Nicméně jak jsem řekl, v současnosti se rozhodně integrace nedělá s cílem ušetřit, naopak pro Prahu se jedná většinou o čisté navýšení nákladů, protože přebírá linky, jež dříve neplatilo, kraj sice ušetří, ale tyto prostředky investuje jinam v rámci oblasti, a poslední integrace byly spojeny většinou s posílením provozu, a tudíž s navýšením nákladů oproti dřívějšímu stavu. V budoucnu bude žádoucí ještě větší navýšení, až dojde na oblasti s velmi slabou dopravní obslužností, kde je dnes veřejná doprava téměř nefunkční a používají ji převážně děti a důchodci. V případě zkracování linek nebo jejich navazování na železnici hraje roli i zatížení příjezdových komunikací ve špičkách. Zde lze pozorovat změny v poptávce cestujících i v požadavcích obcí, přičemž narůstá zájem o linky navazující na železnici již v rámci Středočeského kraje, díky čemuž se cestující vyhne kolonám (a zpožděním) na příjezdech do Prahy. Takže linky, které v minulosti byly spíše doplňkové, nebo se dokonce jednalo o neoblíbené zkrácení k vlaku, jsou nyní často naopak poptávané právě z tohoto důvodu.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Příspěvek od Karel666 »

   
  
  
Naposledy upravil(a) Karel666 dne 09 bře 2018, 08:53, celkem upraveno 1 x.
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Příspěvek od Karel666 »

ondrej.kalis píše: 07 bře 2018, 20:44
Karel666 píše: 07 bře 2018, 11:16 Zde se každej bije v prsa, jak skoordinovali jednotlivé autobusy, vlaky, šaliny atd., ale nikdo nekomentuje samotnej systém v jeho nastavení, v počtech přestupů atd. Když se baví o systému, pak o palcení "máte jednu jízdenku tak určitě budete jezdit najednou IDS" apod., nikdo se nezajímá proč vlastně lidi utekli do aut za posledních 30let...
Karel666 píše: 07 bře 2018, 11:11 Já jinde psal fakta, proč se rušila možnost jezdit až na zvonařku, která měla kapacitu na IDS a autobus stavěl po cestě na zastavkách MHD, ale protože město nechce (logický důvod kromě peněz co chcou navíc není...) tak se musí za miliardy budovat uzlové body, která násobí počet přestupů a byli důvodem proč lidi utekli do aut(ne všichni,ale desítky procent).
Nebo chce někdo říci, že když někdo starým systémem jel do práce bez přestupu za 30-40minut a po novu jede 1,5hodiny že se vrátí? Myslíš si, že když se nové haly staví i s parkování, tedy dojíždějící co zahlcují ono Brno, Prahu atd. se ti vrátí do MHD protože v uzlovém bodě udělá P+R? JAsně nějaké procento ano, ale drtivá většina fakt nezůstane u aut?
Karle, když už jste se tady opřel i do pražského příkladu, nedá mi to, abych nereagoval.
Kde je tam napsána Praha? Město citované je Brno a šaliny taky v Praze nejezdí..., takže odpovídáš na to co chceš ty a ne na co se ptám, tedy chceš říci co? Že protože v Praze je tráva zelenejší, tak to musí platit v Brně kde nemohlo nasněžit...


Jenom se zeptám, když tavedeš modré apod. zóny, tak P+R je pak ne doplněk, ale základní požadavek, protože zóny=pokuta...


Že Praze nebylo něco, nevím, nežil jsem v Praze a hlavně nežil jsem v jejím okolí. Můžu mluvit za Brno a jak sem jezdil do školy, další školy, práce. A jak komentovali lidi když šli do auta pokaždé, když "se přemýšlelo na urovni, stát, kraj, brno".
Takže Praze můžu sice vběřit, ale vůči brnu do nedokazuje nic a když připočtu vlastní informace mě sdělené přímo člověkem ne z doslechu, pak Brno je rozpor. Jeden příkald, když zaváděli IDS, tak přijelo 2 dny po sobě málo autobusů a lidi museli do práce... Tak šli do auta a najednou měli zkušenost, že 2 lidi už zaplatili cestu oproti busu, já začal jezdit CNG a najdnou jsem sám níže, než platit BUS...
Tedy Praha nevím, Brno a okolí ne...
A dodávám zkušenost z polska, kde poláci sami říkají, že aby se lidi vrátili z aut do MHD nestačí "rovnocenná nabítka", ale musí být LEPŠÍ... Když pak napíší, že mi zavedli bus a diví se že lidi nejdou do busů, není problém v lidech, ale v těch co se do těch prsou bijí, že zavedli novou linku...


Přínosi? Jezdil jsi na CNG nebo elektřinu jako já? Cenou nejsi schopen konkurovat... Kultura cestování? Jasně zlepšilo se, ale dost často pak stojím 20minut než si sednu..., časi, večer nepochopitelně mezera hodinu i když směna končí normálně...


Zrovna jednotká jízdenka je to co si na IDS cením nejvíc ;) A to je něco co může přitáhnout "náhodné", že můžu měsíční, no to sem měl předtím pak to rušili jako komustická bobost a zvykl si na neměsíční, takže tolik neřeším, super změna přišla až v Brně jízdenka "na platební kartu", to přiznám, že byla suzper změna co změnila názor z neutrálního na plus.


Ty zkrácené atd. je individuální? Já píšu, že když nebyli "uzlové body" a jezdil násobek autobusů jak teď zvonařka v brně kapacitou dostačovala, pak změnama atd. se rušilo to či ono, až když se opět dělal IDS koordionpovanej, tak místo návratu zvonařky vymysleli uzlové body na kraju Brna... Chápu je rozdíl florenc vs Zvonařka...
Chápu, že nějaké linky jsou nevytéžené, ale když Hollan a teď po odvolání další ynteligent z ANO bue říkat použij MHD a já mám výběr 1dničkou 45minut+ (15pěšky nebo 5minut čekat 2minuty 2jka + 5 minut chůze) nebo nejezdící ráno 11 nebo alespon 3jka, čekáte od lidí co? že povyskočí a sednou do MHD?
To samé na sever Brna kde sem bydlel a možná se přesunu znovu, vyjdu z domu sednu na bus, v krpoli vystoupim, presednu na salinu, pak na hlavaku znovu na další, kdy nepocitam čekání, tak auto 25minut, IDS+MHD = 1:30 minut, když čekám na spoje 2-3 minuty... Myslíš, že nadšeně každej přeleze do IDS, když má plyn v autě nebo v budoucnu elektriku...
V Brně se mi "auto nevyplatí" ani na elektriku, ale zase ráno dojedu do práce.


A o tomto to je, každej se bije v prsa, koordinovali jsme spoje, mate jednu jizdenku, mate mesicni, prestupem se dostanete v sude atd. Ale porovnal nekdo jak to fungovala pred mezi roky 1989-2018 a zeptal se jestli to nastaveni starsi koordinace nebylo lepsi jak to nove, kdyz jim nikdo z tech aut nejde zpet?
Ty lidi jezdili predchudcem IDSka a nejak se jim nevraci a nidko se nepta proc, ale kazdej rika omezime tu zony, tu vjezd pro spalovaky(kdyz prichazi elektromobili pak reseni opravdu hodne ynteligenta a ne nekdo kdo rika ze je odbornik) atd. same omezeni, nastaveni systemu jak nekdo chce nahore bez pouziti selskeho rozumu, ze presedat 3x a jet o hodinu a víc dele nez autem asi nebude neco co zmeni chovaní nidko neřeší...

Ale je pravda, můžem se plácat po ramenech IDS navazuje, jezdí odevšad, jedna jízdenka atd., jenom ti lidi šmejdi tam nechtěj jezdit, když je to tak dobré ;)
Naposledy upravil(a) Karel666 dne 09 bře 2018, 09:49, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

,,... že když se nové haly staví i s parkování, tedy dojíždějící co zahlcují ono Brno, Prahu atd. se ti vrátí do MHD protože v uzlovém bodě udělá P+R?" :)

Ad modré zóny: Ty samozřejmě zvyšují tlak na kapacitu P+R, ale základním prostředkem k dopravě do města má být stále VHD, která má být adekvátně posílena, záchytná parkoviště mají být doplňkem tohoto systému.

Na konkrétní případy v okolí Brna Ti skutečně bude muset odpovědět někdo s osobní znalostí této oblasti. Nicméně Tvé připomínky jsou stále poměrně hodně obecné a stále mi připadá, možná je to pouze můj dojem, že tvrdíš něco ve smyslu, že IDS v dnešní podobě je špatný a stav před rokem 1989 byl ideální. Inu, i kdyby tehdy byla dopravní obslužnost dokonalá, neznamená to, že návrat k systému, který perfektně fungoval před 30 lety, bude ideální i v dnešní době. Doprava je funkce vyvolaná přirozenou potřebou lidí se odněkud někam přemisťovat a dopravní systém musí reagovat na tuto poptávku, přičemž poptávka se v průběhu času mění a za těch 30 let se změnila opravdu hodně, ať už jde o vznik nových sídelních lokalit, vznik a zánik různých podniků, zcela jiné rozložení pracovní doby... Takže ať se ti to líbí nebo ne, systém z doby před rokem 1989 by dnes nebyl funkční a je třeba najít nové řešení, které bude co nejlépe odpovídat poptávce v dnešní době. Jinak ty lidi, kteří raději přecházejí do aut, prostě nenalákáš.

Jestli to v Brně dělají nebo nedělají dobře Ti neřeknu, v obecné rovině jsem již odpověděl.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Příspěvek od Karel666 »

ondrej.kalis píše: 09 bře 2018, 11:10 ,,... že když se nové haly staví i s parkování, tedy dojíždějící co zahlcují ono Brno, Prahu atd. se ti vrátí do MHD protože v uzlovém bodě udělá P+R?" :)
Jj, představ si, že průser v Brně jsou ty auta na té silnici, jaksi i když jim to P+R postavíš, tak je do MHD nedostaneš ;), ale chápu, ty si spojíš pouze modré zóny/parkování, ale ostatní zamlčíš. Podle mě, sice asi podle tvého příspěvku si to myslím špatně, nesmím oddělovat jednotlivé věci a posuzova tdopravu jako celek,. Proto si taky myslím, že když Hollan veřejně tvrdí, že modré zóny vyřeší dopravu v centru Brna, tak je to blbost, ale asi nemám pravdu, když považuješ represu místo řešení jako lepší a rychlejší na nápravu ;)
Naše firma i když jsem to nečekal má 2 budovy v centru a začala řešit parkování v centru, takže Hollanova snaha modré zóny+P+R vyřeší dopravu v centru asi nebude vyplněno, ale je to názor prosté=ho pobijece much :D
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Karel666 píše: 12 bře 2018, 13:05 Jj, představ si, že průser v Brně jsou ty auta na té silnici, jaksi i když jim to P+R postavíš, tak je do MHD nedostaneš ;), ale chápu, ty si spojíš pouze modré zóny/parkování, ale ostatní zamlčíš. Podle mě, sice asi podle tvého příspěvku si to myslím špatně, nesmím oddělovat jednotlivé věci a posuzova tdopravu jako celek.
Jenomže já říkám, že způsob, jak dostat cestující z aut do MHD, resp. zpomalit nárůst automobilismu, je především o tom nabídnout jim kvalitní spojení veřejnou dopravou z domova až do cíle. Proto říkám, že P+R má být doplněk, nikoliv základ systému. Pokud člověk už sedne do auta, má samozřejmě chuť dojet jím až do centra. V tom se spolu zřejmě víceméně shodneme. Neříkám, že to v JMK nebo dokonce ve Tvojí relaci funguje dobře nebo že by nebylo co zlepšovat. Ale pokud chceme něco zlepšit, bavme se o konkrétních případech a konkrétních možnostech. Ideálně ve spolupráci s budoucími zastupiteli Tvé obce, s KORIDem a Jihomoravským krajem. ;)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: Změny po 2019 Jihomoravský kraj

Příspěvek od Karel666 »

Ze zastupiteli mé obce? Asi myslis tu kam se chystám po dostavění domu vrátit (ale to je jedno).

Když se budem bavit o této obci, tak kokrétně bylo řečeno, že byli osloveni, fakticky faktura=spoje, kde plus je "že je to melej uzel". Bavili se ti nahoře o tom jakou částku sjou ochodtni zaplatit a podle ní které spoje...

Já osobně věřím, že to co píšeš asi v Praze funguje, ale problém je že v JMK to funguje "zřídil se úřad", ten navrhl řešení, koordinujete, a jedinej kdo si něco prosazuje je Brno, ostatní jenom berou diktát. Že se lidí někdo ptá? Podívej se na železniční stanici v Brně a přesun... Neplatné referendum (nedostatek lidí co přišlo k urně) sice drtivě řeklo nepřesouvat, ale je neplatné... Pak vykřikuje radnice, uděláme "průzkum" a ten vezmem v potaz, výsledek, že i když všichni viděli v číslech něco, náměstek při debatě včetně starosty, "čísla říkají, lidé chtějí přesun" :D, piráti v Brně jsme pro proti přesunu, všude že budou bojovat, pak si člověk pustí hlasování a co nevidí, všichni pro :D, jasně potom vysvětlili, tedy až po dotazu, že prý vláda zaplatí "metro" :D

Takže když odmyslím Prahu a tvoji dobrou zkušenost, já na jihu moravy nemám pocit, že můžeš s někým diskutovat, když ani piráti nekomunikujou, proč bych pak měl chtít komunikaci po dalších, natož piráti... Já když napíšu na forum u bodu vodní doprava garantovi, že když nikdo nechce dovolit kopnoput do země, proč vubec tvoři bod dopravni cesty a tem me serve, ze nediskutuju a prd tomu rozumim, tak mam drzet hubu...(pak i v jiném vlákně ten samej člověk :D) Jako z práce jsem zvyklej jednat se zhotoviteli, že melou podobně(neodpoví, ale keců že je musím pul hodiny poslouchat a pak znovu opakovat otázlku a zase pul hodiny kecu o vsem jinem, ale ne na otazku :D), ale jaksi když toto dělá garant...

Ale uznávám, že zrovna tento garand co neodpovídá narozdíl od brnenskych piratu to zene dal jestli presun ano nebo ne, takze neco v nem muze byt, jenom ta komunikace kdyz si je jistej sam sebou je trochu problem, ale tim nadrazim, narozdil od brnaku i neco dela, krome reci a pak hlasovani opacne ;)
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“