Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 137
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 362 poděkování
Dostal poděkování: 180 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 2018

Příspěvek od Michal.Stepan » 13 úno 2018, 20:21

Pražská doprava se nachází ve stadiu apokalypsy. Ze 13 mostů přes Vltavu, které spravuje TSK, jsou tři mimo provoz (jeden se zřítil) a šest dalších je ve špatném stavu, který se může změnit ve stav havarijní. Dva mosty v roce 2018 neunesou tramvaje, které byly objednány v roce 2006 a které váží prázdné 42 tun. Co je příčinou této neutěšené situace? Mám za to, že je to především politizací řízení pražské dopravy. Hlavním šéfem je člověk, který v minulém volebním období řídil pohřebnictví a podle toho to vypadá. V naší zemi je 30 tisíc stavebních inženýrů, mezi kterými se najde spousta vynikajících mostařů a dalších specialistů, které bouhužel vedení města nepustí ke slovu.
Jaká ke cesta ke zlepšení? Je potřeba, aby se ke slovu dostali odborníci, kteří spočítají, kolik je potřeba do Prahy pustit aut, kolik je potřeba míst k parkovaní, jak zjepšit propustnost tramvajové sítě. Politici by v tom měli pomáhat a kontrolovat, ne odborníky suplovat. Piráti udělali ohromný kus práce v boji o zprůhlednění řízení pražské dopravy. V současnosti vede Viktor Mahrik tvrdý boj o informace z TSK. Transparentní řízení a hospodaření je vlajkovou lodí pirátské politiky a mělo by jí být v následujících komunálních volbách.
Na tomto fóru, na FB i leckde jinde se objevují diskuse o různých tématech z pražské dopravy. Z ohledem na výše uvedené bych do dikuse o volebním programu navrhoval zahrnout tato témata:
-transparentní provádění investic a údržby dopravních staveb, navazují regulační opatření
-rozvoj kolejových sítí (tramvaje, metro)
-cena jízdného
-pohodlí v MHD, propustnost sítí
-parkovaní aut a tramvají
-elektrická silniční doprava
-cyklistická doprava
Nejsem si jist, zda by do volebního programu mělo patřit trasování autobusových linek. Pokud ano, měl by to být obecnější námět, jak zlepšit činnost ROPIDu.
Volební program není jen pro Piráty, ale pro širokou veřejnost. Proto jsem si dovolil akcetnovat téma pohodlí v MHD, protože starší lidé se nechtějí mačkat v přeplněných tramvajích.
Mám za to, že by se v PICE měla uskutečnit dvě diskusní setkání nad volebním programem, první by se mělo věnovat kolejovým sítím a DPP, druhé ostatní dopravě. Je potřeba posbírat všechny dobré nápady, ale pak se zamyslet, co je realné a co je pošetilé.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Kornelia.Gottmannova

Uživatelský avatar
Adam.Jaros
Člen KS Praha
Příspěvky: 670
Registrován: 30 dub 2012, 17:26
Profese: Teoretický alchymista
Dal poděkování: 846 poděkování
Dostal poděkování: 915 poděkování

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od Adam.Jaros » 13 úno 2018, 20:26

Zdravím, jednání o dopravě v Praze jsme otevřeli už ve vláknu praha-f78/doprava-v-praze-t39628.html

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 502
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 436 poděkování
Dostal poděkování: 339 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 14 úno 2018, 15:37

Ahoj, Michale,

děkuji za otevření tématu a návrh základních bodů. Pokud nejsem zcela nežádoucí, v opačném případě mě pošli někam, napíšu svůj názor na navržené body:

- 1., 2., 4., 5. bod za mě perfektní
- jen ještě prosím upřesni, co myslíš parkováním tramvají?
- cenu jízdného osobně nevím, jestli dávat do programu, zas tak vysoké jízdné teď není, ale to je otázka hlavně politická ;)
- ani s ostatními body nemám problém

Nicméně jak jsi řekl, dopravu je nutné vnímat jako celek, funguje jako komplexní systém, kde musí všechny segmenty spolupracovat. O systému veřejné dopravy to platí dvojnásob. Proto se mi nelíbí vytrhovat z kontextu pouze kolejovou dopravu. Na druhou stranu Tvé tvrzení v dalším odstavci chápu tak, že jsi měl na mysli zejména rozvoj infrastruktury.

Za sebe, jakožto dopravák, asi nemohu nevyjádřit názor, že řešení linkového vedení a projektování dopravního řešení by součástí programu být mohlo. Už proto, že je realizovatelné rychleji a můžeme tím reagovat na reálné každodenní problémy lidí (ale zase nesmíme navrhnout nesmysly, které nepůjdou provést). Navíc pokud VHD bude lépe reagovat na skutečné přepravní potřeby lidí, zkrátí se cestovní doby, příp. sníží počet přestupů, zpříjemní se přestupy (gar. návaznostmi, úpravou přest. uzlů atd.), přispěje to také k její vyšší atraktivitě i určitému většímu pohodlí. Proto bych za sebe rád víc zdůraznil právě dopravní obslužnost, podporu veřejné dopravy, a trošičku i v hlavních bodech nějak zmínil nejen stavební otázky, ale právě i ty dopravní. ;)

A jelikož se domnívám, že Praha má poměrně velké problémy i s dojíždějícími ze Středočeského kraje, a měla by si uvědomovat i jistou spoluzodpovědnost za řešení tohoto problému, zmínil bych podporu integrované dopravy ze Středočeského kraje, která sice aktuálně existuje, ale myslím, že do programu patří.

Pokud jde o ROPID a IDSK, mohou tam být samozřejmě nějaké obecné věci k jejich fungování. Nicméně rozhodně není na místě tyto organizace nějak měnit. Podle mých zkušeností fungují poměrně dobře, jsou v nich převážně odborníci, obě organizace spolu spolupracují jak by měly. Samozřejmě není ideální to, že ti lidé tam dělají za pár korun, je jich málo a mají často problém sehnat třeba vysokoškoláky. Velká část lidí tam dělá z přesvědčení a vztahu k veřejné dopravě. Proto bych rozhodně byl opatrný v nějakých personálních změnách. Nový odborníky bychom tam sháněli těžko. ;)

Nějaký svůj námět jsem navrhnul v rámci druhého diskusního vlákna. Je to samozřejmě napsané z mého pohledu, takže je tam naopak asi až moc akcentovaná ta veřejná doprava. Budu rád za jakékoliv věcné reakce, a pokud by se některé nápady daly použít do oficiální verze, budu velice rád.

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 137
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 362 poděkování
Dostal poděkování: 180 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept p bodu pro kom. volby Praha 18- parkován

Příspěvek od Michal.Stepan » 18 úno 2018, 07:36

Jedním z hlavních problémů nejen Prahy je parkování. Parkovací zóny snižují objem dopravy v pohybu, omezují počet lidí, kteří jezdí do práce autem. Ale problém parkování neřeší, protože v 95% lokalit nastává kritický stav v noci, kdy tam parkují jen rezidenti, parkovací zóny jim parkování jenom prodražily a způsobily byrokratickou zátěž. Problém vlastního parkování dlouhodobě nikdo neřeší.
U tramvají je situace ještě horší. Dlouhodobý nedostatek odstavných kolejí pro tramvaje se ještě prohloubil výlukou vozovny Hloubětín. Tramvaje jsou bezhlavě šrotovány, prodávány za babku do zahraničí, nebo dlouhodobě odstavovány na nouzových kolejích, které nemají zapojení do kolejové sítě, zatímco se lidé mačkají v přeplněných spojích. Práce na nové vozovně na Spořilově současné vedení města zcela zastavilo.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Ondrej.dj-bobr.Ulehla

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 502
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 436 poděkování
Dostal poděkování: 339 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 18 úno 2018, 19:01

Parkování automobilů je určitě na místě v programu nějak zmínit. Otázka je, zda říkat i něco ve stylu, že ve spolupráci se Středočeským krajem podpoříme vznik P+R u železnice (navíc teď zatím nemáme krajské volby). A parkování pražských voličů přes noc to beztak neřeší.

Pokud jde o vozovny, to je sice zásadní téma, otázka je, zda ho běžný volič pochopí. Jestli dávat do programového přehledu bod, který většinu lidí ani nenapadne řešit...

Uživatelský avatar
Michal.Stepan
Člen KS Praha
Příspěvky: 137
Registrován: 30 zář 2017, 11:16
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha, Malá Strana
Dal poděkování: 362 poděkování
Dostal poděkování: 180 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od Michal.Stepan » 19 úno 2018, 18:42

Voliče především zajímá parkování jejich vlastních aut, i když auta Kladeňáků taky ledaskomu vadí. O odstavování tramvají by se dalo třeba něco napst do Pirátských listů. Je třeba pirátské i širší veřejnosti vysvětlit analogicky s pohádkou o kohoutkovi a slepičce, že když chtějí omezovat automobilovou dopravu, musí nejdřív posílit tu veřejnou. A aby mohli posílit veřejnou, tak musí mít kam ty tramvaje dát. Politici lidem musí vždy nabídnout nějaké řešení. Lidi třeba naštve, když rezidenty někdo buzeruje, že parkují tam, kde namají, a nedokážou odpovědět, kde parkovat mají. Dřive bylo oblíbenou výmluvou MČ Praha1 "Parkujte na Malostranském náměstí" Dnes odpovídají: "není naše starost, kde budete parkovat". A za takové rady zaplatí daňoví poplatníci ročně skoro miliardu korun.....Program pro dopravu by neměl mít víc než A4. Ale může se k němu přidat něco jako důvodová zpráva, kde by to bylo podrobněji vysvětleno? Davide, co ty na to?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michal.Stepan za příspěvek:
Ondrej.Kalis

Uživatelský avatar
David.Witosz
Garant programového bodu
Příspěvky: 161
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 160 poděkování
Dostal poděkování: 291 poděkování

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od David.Witosz » 20 úno 2018, 08:06

Zdravím.

Zkušenost z PSP2017 voleb. Jedna strana A4 (i když jsem sám proti tomu měl výhrady) je i mým doporučením. Jde o první kontakt a ten by měl být tedy stručný.
Pak jde o vysvětlování programu v detailech, to se při PSP2017 volbách projevovalo zejména dotazy novinářů a zájmových uskupení přímo na stranu.
Nevím jak komunál, ale v Praze si myslím se bude, vzhledem k velikosti, dít to samé. Můžete vydat nějaké důvodové zprávy, buletin atd., i tak se Vám ale ozvou s dotazy na které odpovědi na míru ušité mít nebudete a taky se nebudou ptát přímo Vás ale Vašich "jedniček" na kandidátkách. Když jde o mail, ok, jednička se na Vás obrátí a můžete to dát nějak dohromady. Když to bude však jak se říká Live, tak máte problém. Proto víc jak výroba nějakých důvodových zpráv je důležité nabrífovat kandidáty aby měli minimálně obecný přehled aneb jak já říkám, nejde o to udělat z těch lidí dopravní inženýry, jde o to aby neplácali blbosti.
Tímto nechci říci že dělat doprovodné dokumenty je nesmysl, jen je to vzhledem k procesům obrovský žrout času (ten fakt nemáme) a má to ve finále mnohem menší efektivitu než práce přímo s lidmi na prvních pozicích kandidátek.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvek:
Michal.Stepan
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 502
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 436 poděkování
Dostal poděkování: 339 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 21 úno 2018, 16:52

Michale, jo, je jasný, že nějakým způsobem bude nutný místa pro parkování vyřešit. Lidi mají auta, budou je mít, a musíme říct, kam je vlastně mají dát. Na druhou stranu zejména v centru města žijí lidé v domech, které nikdy s takovým množstvím aut nepočítaly, ulice nepočítaly s takovým provozem, a protože se parkování dlouhodobě nijak neřešilo, došlo k situaci, že ulice přetékají dopravou v klidu, ale pokud už někam dostaneme veřejné garáže, tak musíme taky říct, jak se k nim ta auta dostanou. Takže, pokud je to v našich silách a časových možnostech, bychom měli najít způsob, jak vyřešit stávající problémy občanů Prahy s parkováním a současně přispět k tomu, aby se situace dále nezhoršovala. Protože možnosti zejména v centru města jsou velmi omezené. Pro velmi mnoho lidí je parkování velmi zásadní otázka.

Jinak s tou stručností s Tebou souhlasím. Upřímně jsem taky trochu lenoch a důvod, proč jsem si vlastně předvolební program po Davidově odkázání vůbec přečet, byl taky v tom, že byl stručný a přehledný. 7 bodů si lidi i přečtou (pokud na ně narazí), stránku možná někdo, víc stránek málokdo. A program není jen dopravní, takže pokud by každý na své téma sepsal 2xA4, ve výsledku bychom měli nějakých 30 stran, to už se nečte...

Nicméně nějaké upřesnění bych udělal už proto, abychom si ujasnili, co přesně si myslíme o otázkách, které nebudou přesně zmíněny v samotném programu, může se to pak třeba využít v Pirátských listech nebo při zpracování odpovědi na nějaký dotaz. A mělo by to být napsané pokud možno lidsky, abychom to snáze vysvětlili i kolegům.

Navíc budeme kandidovat také v městských částech. Ty se programem jistě částečně svezou s velkou Prahou, zejména v tak komplexních tématech jako je doprava, pak jistě budou mít nějaké vlastní kauzy, a dále právě různé ty místní detaily, které zajímají lidi v určité lokalitě a mohou je oslovit. Na to jsem trochu narazil s tou dopravou, ale když jsem to nadhodil na Praze 9, došli jsme k myšlence, že by nebylo špatné podobné lokální otázky vyhledat napříč různými tématy. Např. v části Proseka můžeme některé lidi oslovit spojením na Palmovku, jinde zase najdeme různá nedopravní témata, a díky tomu by si u nás každý občan mohl najít aspoň jedno to svoje téma, které ho zajímá. ;)

Uživatelský avatar
David.Witosz
Garant programového bodu
Příspěvky: 161
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 160 poděkování
Dostal poděkování: 291 poděkování

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od David.Witosz » 21 úno 2018, 17:27

Jako moderátor sekce Doprava dávám panu Kališovi tímto napomenutí.
Odůvodnění:
ondrej.kalis píše: Navíc budeme kandidovat také v městských částech.
...a díky tomu by si u nás každý občan mohl najít aspoň jedno to svoje téma, které ho zajímá. ;)
Pane Kališ co myslíte tím "budeme" a tím "u nás"? Jestli mám správné informace tak nejste členem strany a co vím dokonce ani registrovaným příznivcem. Tak prosím Vás přestaňte se tady oslovovat v množném čísle. Toto fórum čtou i lidé zvenčí, novináři atd. a Vy tyto osoby přivádíte v omyl tím, že se vyjadřujete jako člen strany. Vám pořád nedochází, že my nejsme žádná partička hej počkej, tak to prosím berte na zřetel a podle toho se zde vyjadřujte.

Tímto končím tento offtopic, jakákoli reakce na něj pouze do SZ.
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.

Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2021
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: student práva na UK
Bydliště: Praha 16 - Radotín
Dal poděkování: 1895 poděkování
Dostal poděkování: 3406 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava-koncept prog. bodu pro komunální volby Praha 201

Příspěvek od Adam.Zabransky » 21 úno 2018, 17:36

Ahoj, fórum je extrémně nevhodný nástroj na vytváření programu. V rámci pražského předsednictva jsme se dohodli, že program bude vytvářen na google drive. Instrukce jsou následovné:
  • Každý programový bod má mít prezentační vrstvu o rozsahu jedné A4 (1800 znaků).
  • V ideálním případě by měla existovat i podrobnější verze, kde vysvětlujeme jednotlivé body, případně odpovídáme na jednotlivé časté dotazy atd. Ta bude sloužit pro kandidáty či dobrovolníky, aby mohli odpovídat na dotazy novinářů/veřejnosti.
  • Za každý programový bod je odpovědný jeden člověk, který pod sebou má tým spolupracovníků. Každý programový bod bude po dokončení projednán a schválen krajským fórem.
  • Program bude vytvářen na google drive v této sdílené složce: https://drive.google.com/drive/u/0/fold ... Cj_zzMUCK-, ať je všechno pohromadě. Práva k udílení přístupů jednotlivým členům týmu má vedoucí programového týmu. Každý musí mít právo k dokumentu přidávat komentáře.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Zabransky za příspěvek:
Ondrej.Kalis
Pražský radní pro bydlení a transparentnost, student práv na Karlovce, bojovník za práva zvířat a efektivní altruista.
Tel. +420 721 006 868
FB: https://www.facebook.com/adam.zabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host