Úvod k dopravní politice

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
jzvc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 1015 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od jzvc »

2vojvoj: To neni problem zeleznice, je to jen o organizaci. 99% zbozi se da vozit kontejnerama, ten nalozis a slozis v radu jednotek minut. Potiz je ta, ze pak ten vagon nekde tejden ceka nez se ho nekdo uraci zaprahnout a odtahnout. Ani doba dopravy by nebyla potizi, ale zkus chtit vedet, "kdy". Nejsou schopni rict ani den, natoz hodinu kdy vagon dorazi. Ovsem jakmile dorazi, mas doslova "hodinu" na to, aby sis zbozi vyzvednul.
Pavel Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 68 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Pavel Prchal »

Ja se desim postupne likvidace regionalnich trati, zavirani uschoven zavazadel, ruseni nakladist a vytrhavani objizdnych koleji, ktere postupne sleduju na me regionalni trati. Kde drive neco slo vylozit, dnes to uz jde jen na vyjimku (tam kde jeste zbyly objizdne koleje) nebo vubec (kde z objizdnych koleji udelali jednu prujezdnou), kde jsem si driv mohl dat kolo do uschovny, tam uz to nejde.
Doprava nakladu po draze nikdy nebude tak rychla, jako kdyz se prevezeze nakladakem, ale na veci, ktere chvilku vydrzi, to spatne reseni porad neni, pokud o to bude (statem a tedy nami vlastnena) draha stat a rozumne to zorganizuje. Co treba kdyby bylo mozne objednat si prevoz kontejneru z mista A do mista B a starosti zakaznika by bylo jen byt u nakladky v miste A a vykladky v miste B? Dopravce by zaridil vse ostatni - vlastni nalozeni kontejneru na nakladak v miste A, prevoz na nejblizsi nadrazi, prelozeni kontejneru na vlak, transport vlakem do nadrazi nejbliz u mista B, prelozeni kontejneru na (jiny) nakladak, prevoz nakladakem do mista B a slozeni na zem tamtez? Tj. kompletni servis na urovni v duchu filozofie "nas zakaznik, nas pan", jak by to prece melo byt. Zadne "do hodiny si to odvezte", to patri prece do jinych casu. Otazkou je cena a jestli by s ni neco slo delat, aby neprevysila silnicni variantu o rad.
Zamerne rikam vsude "draha" a ne SZDC, CD nebo jine nazvy organizaci, protoze duvody tohoto oddeleni drahy samotne od dopravce jsou sporne - viz: "opravime rozbity chodnik na nastupisti, ale posledni 3 metry ne, protoze ty nejsou nase ale SZDC. Stalo by za uvahu, jestli by zeleznicni sit a event i doprava nebo aspon nektera doprava (osobni?) na ni nemela byt a navzdy zustat verejnym majetkem stejne jako sit silnicni, protoze je ve verejnem zajmu, aby nechatrala a fungovala. Vsechny formy majetku jsou si rovny, i ten statni, ackoliv to ideologive poslednich let moc nechteji slyset. Jsou i spatne fungujici soukrome firmy a dobre fungujici organizace statni.

A jeste bych se vyjadril k tem stromum na silnici: Rada z nich tady byla v dobach, kdy byl jeste muj deda mlady a pokud neposchnou, byl bych rad, kdyby prezily i me. To nedovedu merit na penize a ty emoce v tom proste vidim a nedovedu jinak. Vsechno nejde merit na penize. Kdyz jezdim jako prase, nemuzu se divit, ze se vybouram a zabiju o treba strom nebo cokoliv jineho. A navic prospelo velke casti nasi zlenivele populace, kdyby taky obcas sli pesky nebo jeli na kole.
Jiri.Dedecek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 23
Registrován: 14 črc 2009, 16:37
Profese: Poradce
Bydliště: Kounicova 3, 60200 Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Jiri.Dedecek »

Tento prispevek dobre vystihuje stavajici situaci. Zde bych videl chybu v organizaci drahy a i nezajem neco menit. Kazda zmena prinasi praci a o to tady tato organizace asi prilis nestoji. Pokud se bude chtit neco zmenit, musime opravdu restruktualizovat system drah. Neni mozne, aby byla doprava vagonem drazsi, nez preprava kamionem. Videl bych to take jako jeden z bodu naseho volebniho programu. Doufam, ze se dostanem tak daleko, aby se uz nemuselo lamentovat, ale preslo primo k cinum.
Jiri Dedecek
Uživatelský avatar
next_ghost
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3239
Registrován: 21 dub 2009, 18:03
Profese: programátor
Dal poděkování: 1433 poděkování
Dostal poděkování: 5131 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od next_ghost »

Změnit něco systému drah v podstatě znamená vyházet generální ředitelství ČD (které má mimochodem víc úředníků než celá společnost zaměstnanců "v terénu") a nahradit je lidmi, kteří budou mít zájem něco dělat. Aktuálně je veškerá činnost generálního ředitelství omezená na vydávání oprav novelizací záplat předpisů (které v případě silniční dopravy vydává ministerstvo dopravy), občasné propouštění zaměstnanců "v terénu" a zavírání regionálních tratí.

Chceš, aby organizace fungovala? Komunikuj!
Česká pirátská strana: Neškodná.

Kamil_Horky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3167
Registrován: 21 dub 2009, 12:08
Profese: IT Manager
Dostal poděkování: 8 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Kamil_Horky »

POdle mě je v první řadě třeba ČD rozdělit na menší celky. Nebál bych se toho, aby každé nádraží byla jedna společnost, třeba v majetku města, ve kterém leží. Přepravci by vlastnili jen vlaky a kupovali by si čas na nástupištích. Samotné koleje by mohli spadat pod kraj nebo pod stát, jako je tomu u silnic. Dopravní vlaky by platili něco jako mýtné nebo ne, podle toho, jakou dopravní politiku bychom chtěli prosazovat. Ekologičtější by bylo nechat to zdarma, aby byl vlak zvýhodněný před silnicí.

Koleje se jednou vybudouvali z našich daní, tak by se o ně měl stát starat. O to méně by pak musel dávat dopravcům na dotacích.
Města by se mohla rozhodnout, jestli budou raději doplácet za to, že u nich vlak zastaví, nebo budou naopak vybírat poplatky za čas na nástupišti.

Dopravce by pak řešil jen náklady na provoz vlaku a PHM. Nebyl by pak takový problém koupit 5 vlaků a začít vozit lidi po dráze, místo autobusem. Za situaci na dráze může hlavně monopol ČD. Situace na silnici je mnohem lepší díky konkurenci a přitom je vlak ze své podstaty pohodlnější a levnější.
Veroslav.Suchy
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 122
Registrován: 15 črc 2009, 12:05
Profese: Product manager
Dostal poděkování: 1 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Veroslav.Suchy »

Kamil Horky píše:Tak já začnu, zajímali by mě nějaké statistiky z dopravy, měli by se dát zjistit dotazem na Ministerstvo, ale zatím nikomu, kdo se o to zajímal, uspokojivě neodpovědeli. Vždy odkážou na nějakou statistiku, ze které se nedá nic vyčíst. To je podle mě zcela špatně.
atd...

Chtěl bych znát Vaše názory, případně, jestli se někdo dokáže k takovým informacím dostat.
Ke statistice. Podle informací od bývalé pracovnice na českém statistickém úřadě nevěřím, že by byli schopni vyprodukovat jakoukoliv věrohodnou studii.
Což je doslova kláda hozená pod nohy, protože bez patřičné alalízy nemůžeme dojít k 100% závěrům, čili bud naše rozhodování spíše pocitového rázu.
4. místopředseda KS Jihomoravský kraj
Mediální tým : Kontakty a organizace
Podpora a propagace strany v JM kraji (subZnojmo); podpora kraj Vysočina
Veroslav.Suchy
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 122
Registrován: 15 črc 2009, 12:05
Profese: Product manager
Dostal poděkování: 1 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Veroslav.Suchy »

MikeJt píše:já jsem proti kácení,

samozřejmě na některých cestách jsou stromy příliš blízko, ale zkuste si jet autem v krásné aleji stromů a ve stínu a porovnej to to s cestou kde na vás fouká vítr, a praží slunce.
Ten rozdíl je markantní. Není nic horšího než nekonečná silnice kde není NIC. Když už stavíme nové dálnice tak bych kolem nich vysázel stromy. Taky to určitě bude mít vliv na vzduch kolem takových silnic. Řekl bych že stromy mají pozitivní vliv na klid řidičovi duše, a že tam kde jsou stromy lidi tolik nespěchají a nepředjíždějí tolik jako prasata. Je také příjemné když se cesta alespoň trošku vlní. Když není úplně rovná. Otevírají se stále nové pohledy do krajiny, a člověk vidí stále nové prostředí a udržuje ho to pozorného. Rovná cesta je nudná a "bez duše"

Souhlasím,

ikdyž vliv na psychyku může být dikutabilní (individuální), omezení povětrnostních vlivů nemluvě o zpěvnění půdy na svazích a vytyčování cesty nad rámec horizontu.
Ostatně kdyby jsme z důvodu úmrtí po naražení do stromu káceli stromy, museli by jsme ostranit i veškerá svodidla, kvůli motorkářům. Jen se zeptejte na nějakém srazu, jestli zanjí někoho kdo sletěl v zatáčce a svodila mu při klouzání ze zatáčky urvala hlavu,nebo se rozpůlil o sloupek svodidel?

Bohužel 100% bezečné komunikace neexistují. Nerad bych se pouštěl do diskuze zda se to "vyplatí" protože neveřím že by byl kdokoliv ochotný tvrdit pozůstalím, že se to "nevyplatí".
4. místopředseda KS Jihomoravský kraj
Mediální tým : Kontakty a organizace
Podpora a propagace strany v JM kraji (subZnojmo); podpora kraj Vysočina
Veroslav.Suchy
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 122
Registrován: 15 črc 2009, 12:05
Profese: Product manager
Dostal poděkování: 1 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Veroslav.Suchy »

Nedokážu si představit že na světě ještě existuje dopravní společnost, která je jak dražší, tak pomalejší a méně flexibilnější než její okolí. Až na ČD bohužel.

Jako řidič z duše nesnáším kamiony a tvrzení, že přenesení obchodní dopravy(přepravy zboží-celých kamijónů) na železnici by prospělo jak drahám, tak silnicím, o celkové dopravní situaci nemluvě.

Kolik je asi Deficit ČD mínus poplatky za silniční přepravu zboží?

Pokud by přeprava zboží pokryla komplexní náklady ČD bylo by možné uvažovat i o zisku díky přepravě osob.

Co se lokálních spojů týče, nechápu jak může být vlak levnější.

Posuďte:
Vlak(motoráček) X Autobus(mikrobus)
cena Vlakové soupravy X cena autobusu
provozí náklady X provozní náklady
obnova a údržba koleji X silnice

Existuje způsob jak docílit alespoňs rovnatelné ceny jízného?

Popravdě nejlevnější a nejpraktičtejší je, když se skupina lidí z okolí mající stejný směr domluví a na společné cestě autem. V mém okolí to běžně funguje.

Obávám se, že lokální vlakové spoje jsou příliš nákladný luxus, který si nemůže liberální stát dovolit vyživovat. Já bych tedy velmi nerad z mých daní doplácel na jízdenku někomu kdo je líný domluvit se se sousedem na společné cestě do práce a z5.
4. místopředseda KS Jihomoravský kraj
Mediální tým : Kontakty a organizace
Podpora a propagace strany v JM kraji (subZnojmo); podpora kraj Vysočina
Pavel Prchal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 68 poděkování

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od Pavel Prchal »

1) Že by v ČD (a nejen tam) chtělo udělat pořádek, o tom není pochyb, ala pak by chtělo nejdříve provést ten úklid a poté propočítávat, jestli zrušit regionální tratě. Podotýkám ale, že nadávat na ČD se stalo pomalu národním sportem a nejvíc nadávek na jejich adresu slyším za věci, které olivnit nemůžou (např. zpoždění vlaku kvůli sebevrahovi - ono to policejní vyšetřování prostě chvíli trvá). Také nikde není psáno, že v motoráčku musí nutně být strojvedoucí a průvodní, jde to řešit i jednomužně.
2) Vyčíslovat deficit můlže být dost neobjektivní, pokud nebudou mít železniční dopravci/dopravce dopravní cestu vlastněnou a udžovanou státem a platit za její užívání přiměřené poplatky, jako platí dopravci silniční. Což by se teoreticky mělo dít oddělením (státní) SŽDC a (státní) ČD. Jestli někdo víte o problematice víc, přispějte do mlýna, pokusím se na toto téma něco na netu sestudovat, zatím tu spíše melu z hladu.
3) Právě díky tomu oddělení dráhy (SŽDC) a dopravy (ČD) došlo k např. tomu, že na řadě malých stanic skončil prodej jízdenek a úschova zavazadel a přitom tam zůstal výpravčí, zatímco dříve jeden člověk zastal řízení provozu i prodej jízdenek. Dnes ale výpravčí pracuje pro SŽDC (zůstal, ale asi se na malém nádraží zrovna nepředře) a prodej jízdenek a zavazadla (záležitost ČD) byl zrušen.
3) Argument, že uživatelé silniční dopravy přispívají na jízdenky na dráhu neberu, obvykle vlakem cestují lidi, kteří také chodí do práce a také platí daně a může jim stejně tak vadit, že platí z daní čím dál tím více megalomanštější stavby silniční, které se musí stavět kvůli neúměrnému nárůstu počtu aut. Jako uživatele hromadné dopravy mě to irituje tím víc, čím víc se doprava mé osoby kvůli individuální automobilové dopravě zdržuje (o hluku ani nemluvě) - např. než se včera v tom horku můj trolejbus propletl přes město plné aut, tak jsem málem zešedivěl, a poté, když jsem u přechodu zaujmul výhružný postoj s tím, že bych opravdu chtěl přejít, neobtěžovalo se cca 5 osobních aut ani zpomalit a před to šesté jsem nakonec vlezl s tím, že je ještě daleko a tak to snad stihnu.
4) Pokud budu chtít někam dojet např. v sobotu, autobusem je to bez šance, jediné, co jede, je dráha. Bez ní bude venkov minimálně přes víkend odříznutý od světa. Zaslechl jsem i názory, že likvidací regionálek na západě urychlili vylidňování venkova. Vzhledem k nedobré situaci malých lokálních firem a nutnosti pracovat v centrech to bude nutit buď k sestěhovávání se do měst nebo nárůstu automobilismu.
5) Domluvit se na společné jízdě autem je efektivní, ale (i když pominu obecnou lennost lidí přizpůsobit se jeden druhému) jak velká je šance, že někdo ze sousedství dělá ve stejnou dobu jako já. Aspoň v mé rodné vísce pro mé oba rodiče je toto bez šace a znám i řadu jiných lidí včetně sebe sama. Žijete-li na venkově a děláte-li v malé místní firmě/fabrice, stovky lidí na začátek pracovní doby na stejnou hodinu najíždět nebudou.
6) Přeprava celých kamiónů po železnici - někde to snad i funguje, ale logičtější mi přijde spíš kontejnerová přeprava, než nakládat kamión i s řidičem. Blbě se to ale dělá, když se pro jistotu zrušila nákladiště a vytrhaly koleje. Uvedu příklad - rekonstruovaný koridor Praha-Č. Budějovice - po rekonstrukci bude krásný, moderní, ale mimojiné budou zrušeny některé (používané) vlečky na něj navazující. Důvod? Na staré trati byly vlečky napojeny ručně obsluhovanými výhybkami, na novém musí být výhybky automatizované a řízené na dálku a dávat takovou výhybku kvůli vlečce se nevyplatí - celá výhybka včetně drátů stojí cca 5 MKč. Logika je jasná, ale proč tam nedat ruční výhybku (samozřejmě se zámkem) a proč to prostě při pohybu vlaku vlaková četa neobslouží ručně?
7) Ekologie: Na 1 tunu náladu na železnici připadné méně spotřebovaného paliva než na silnici.
8) Bezpečnost: Ve srovnání s počtem mrtvých na silnici je železnice neporovnatelně bezpečná a to i přes občasná velká neštěstí (viz ten most spadlý na rychlík loni), která se bohužel čas od času obvykle vlivem šlendriánu stanou.
9) Co si vlastně liberální stát/kraj/město může a nemůže dovolit? Stát je placený svými občany, aby jim sloužil. Vznikl tak, že se lidi od kmenového uspořádání spojovali do větších a větších celků. Měl by sloužit k udržení humanistickým hodnot, k solidaritě (a nemyslím tím k vyživování flákačů), k regulaci tendencí jendotlivců pomáhat si na úkor někoho jiného, tvoří zákony, které by měly odrážet vyšší morální principy a nešlapat po těch svobodách lidí, po kterých mu nic není a kterými není nikdo jiný omezován. Měl by provozovat veřejné služby, které se pro kšeft moc nehodí - důchody, zdravotnictví (přes to, že se tváří nestátně), stabilní měnu, armádu, policii, veřejnoprávní sdělovací prostředky. K těmto službá počítám i dopravu, tj. nejen silnice, ale taky železnici. Vzhledem k tomu, na jaké blbosti se dnes peníze najdou, nevidím důvod, proč bychom si najednou dnes nemohli dovolit udržet veřejnou dopravu na rozumné úrovni. Není to jenom o bodech, nejvyšší povolené rychlosti a o mýtném (které bych pro hromadnou dopravu = autobusy navrhoval zrušit).
Uživatelský avatar
next_ghost
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3239
Registrován: 21 dub 2009, 18:03
Profese: programátor
Dal poděkování: 1433 poděkování
Dostal poděkování: 5131 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Úvod k dopravní politice

Příspěvek od next_ghost »

Pavel Prchal píše:2) Vyčíslovat deficit můlže být dost neobjektivní, pokud nebudou mít železniční dopravci/dopravce dopravní cestu vlastněnou a udžovanou státem a platit za její užívání přiměřené poplatky, jako platí dopravci silniční. Což by se teoreticky mělo dít oddělením (státní) SŽDC a (státní) ČD. Jestli někdo víte o problematice víc, přispějte do mlýna, pokusím se na toto téma něco na netu sestudovat, zatím tu spíše melu z hladu.
Tady jsou sazby SŽDC za provoz železniční dopravy. Pro srovnání, tady jsou sazby mýtného.

Pro informaci, nejběžnejší lokomotiva pro vnitrostátní osobní přepravu (řada 363) má hmotnost 87 tun a osobní vagon mezi 30 a 45 tunami. To dává pro osobní vlak s 5 vagony zhruba 300 tun a podle sazby SŽDC něco kolem 15-20Kč/km. Nákladní vlaky jsou obvykle hodně nad 1000 tun a tak překračují 100Kč/km podle sazby SŽDC.

Chceš, aby organizace fungovala? Komunikuj!
Česká pirátská strana: Neškodná.

Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“