Lodní doprava

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 703
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1035 poděkování
Dostal poděkování: 770 poděkování

Lodní doprava

Příspěvek od Dan.Lestina » 20 zář 2017, 16:02

Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvek:
Pavel.Moravec
OFFTOPICObrázek(Kemel)

OKubicek
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 19
Registrován: 10 říj 2017, 16:36
Profese: molekulární mikrobiolog
Bydliště: 66404 Hostěnice 126
Dal poděkování: 4 poděkování
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od OKubicek » 27 říj 2017, 15:22

Článek od Limnospolu je zavádějící plný polopravd a nepřesností. Je zaštítěn řadou odborníků a to i mých kamarádů. Domnívám se, že spojit Labe s Moravou nebude ekonomicky proveditelné. Budu se tedy bavit pouze o zesplavnění Odry, Moravy a Bečvy. Zde je v cestě Poodří, kde lze však diskutovat o ekologicky udržitelné formě jeho obejití kanálem bez většího zásahu do těchto společenstev. Šíření nepůvodních druhů rostlin a živočichů v současné době intenzivně probíhá i bez vodní cesty. Toto šíření probíhá kolem železnic (zrušíme železnice?), dálnic a silnic (zrušíme silnice a dálnice?) i letišť (zakážeme leteckou dopravu) a probíhá i kolem vodních cest, protože Dunaj, Labe a Odra jsou již dávno propojeny kanály v Německu a Polsku. Na to nějak autoři studie pozapomněli ukázat. Přínosem by byl vyšší vodní turizmus. Možnost přepravovat nadměrné náklady. Například při odbočce po Dyji a Jihlavě do Ivančic by se vyřešil problém přepravy nadměrných nákladů pro dostavbu jaderné Dukovanské elektrárny (ne že bych ji podporoval ). Naprosto nepochopitelné je tvrzení, že se bude jednat o nepřekročitelnou překážku pro migraci živočichů. V jednom případě migrace vadí a v druhé vadí její překážka. Navíc vodní cesty jsou běžně živočichy překračovány. Poukazování na konstrukci kanálu, o které nevíme jaká bude je zavádějící. I když musím uznat, že dosavadní přístupy pro budování vodních cest jsou dost hrozné. Chce to ale změnit tyto přístupy a ne vše zavrhnout. Kanály nedělat se strmými kamennými stěnami, stupně dělat bez jezů. Splavnění Labe by také bylo možné bez jezů, ale naráží to na zatvrzelost betonové loby a žádná snaha o vyřešení od ekologů.
Tvrdit, že pro kanál není voda je již naprostá blbost, že dojde k odvodnění druhá, kanál bude přece vodu zadržovat a udržovat v krajině.
Že mohou být ohroženy spodní vody je pravda, ale pouze při necitlivém postupu stavby.
Není pravda, že nepomůže k ochraně před povodněmi - bude širší a hlubší tok a retenční schopnost krajiny může zůstat zachována. Při ekologicky šetrném přístupu mokřady zůstanou tak jak jsou. Vyžaduje to ale na všem se domlouvat a přistupovat šetrně.

Mgr. Oldřich Kubíček, CSc.
Tito uživatelé poděkovali autorovi OKubicek za příspěvek:
Michael.xChaos.Polak

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 703
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1035 poděkování
Dostal poděkování: 770 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Dan.Lestina » 30 říj 2017, 01:21

Co píšete, je v několika bodech zavádějící.
- U zavlékání nepůvodních druhů jde o vodní organismy, kde půjde o zásadní zkrácení cesty z povodí horní Moravy do povodí horní Odry, o několik řádů. Z poslední doby tu máme příklady raků pruhovaných nebo sláviček mnohotvarých, které se po vodě šíří a tímto by se jim přeskočení do dalšího povodí velmi usnadnilo. Víbuch, co to bude příště. Že člověk pomáhá šíření jiných organismů jinak ještě neznamená, že je to v pořádku a že to nemáme zvažovat.
- Ano, někdy migrace vadí a někdy ne. Zastavit přirozenou migraci i otvírat velké nové migrační cesty je špatně pro přírodu, samozřejmě. Z Dunaje do Odry nemá co dobrého migrovat, po souši by se zvířata měla mít možnost pohybovat jako vždy mohla...
- Jak kteří živočichové si s tím poradí. Věřím, že los si s tím nebude dělat starosti, ale kočka divoká, která se také nyní pomalu navrací do naší krajiny...? Nevím.. máte k tomu nějaká relevantní data?
- Zde už to jde mimo mou odbornost, ale dovolím si rozporovat i tvrzení, že by kanál zadržoval vodu v krajině. Naopak, většina vody v něm by byla svedena z řek, a všude tam, kudy by vedl pod úrovní terénu, by se jednalo vlastně o takový velký drenážní příkop, který by stahoval hladinu podzemní vody. Jednině snad kdyby byl v celé délce na jakémsi akvaduktu, max. položeném na okolním terénu... Nebo jaký by byl ten citlivý postup?
- Širší a hlubší tok na některých místech je mizivá retenční schopnost oproti těm nivám, do kterých by zřejmě zabránil případné povodni se rozlít. Nevím, jestli neexistuje nějaké řešení, žádné mě nenapadá, ale rád se nechám poučit. Obecně širší a hlubší tok je dobrý ve městech a obcích, jinde je naopak žádoucí co nejdřívější rozlití do krajiny a tím zbrždění povodňové vlny.

Mgr. Dan Leština, spoluautor studie o šíření raků
Naposledy upravil(a) Dan.Lestina dne 30 říj 2017, 01:39, celkem upraveno 1 x.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Dan.Lestina za příspěvek:
Petr.Jedelsky
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 703
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1035 poděkování
Dostal poděkování: 770 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Dan.Lestina » 30 říj 2017, 01:35

Jan Dušek (https://www.linkedin.com/in/jan-dusek/) píše následující v souvislosti plánem výstavby jezu v Děčíně. Relevantní k D-O-L, ale i samo o sobě:
Sepsal jsem stručně historii problémů Natury 2000 na dolním Labi s odkazy na snadněji stravitelné stránky. https://drive.google.com/file/d/0B8UmFW ... sp=sharing
Stálo by za to rozeslat i informace sepsané před asi dvěma lety německými kolegy (také přikládám, v české verzi). https://drive.google.com/file/d/0B8UmFW ... sp=sharing

Aktuální je dění kolem stanovování veřejného zájmu splavnění dolního Labe pomocí výstavby plavebního stupně v souvislosti se schvalováním Koncepce vodní dopravy. Těžko říct, jak může být potvrzen převažující veřejný zájem, když není potvrzena strategie v Německu, neexistuje detailní socio-ekonomická analýza a podle mnohých nebyla zvážena alternativní řešení (bezjezová alternativa). Problém je, že se o tomto bavíme na úrovni koncepce, jedná se o kroky, které by se měly vztahovat až ke konkrétnímu projektu (stejně jako případná související kompenzační opatření).

Samozřejmě to není jen o Natuře, ta je jen jedním prvkem, ale ukazuje klíčové věci - mezinárodní rozměr (nebo ignorování postupu německé strany), respektování pravidel v EU (nebo jejich záměrné obcházení), podporu smysluplných investic (nebo nepodložené plýtvání - zde investice min. 6 miliard) a také napojení na další megalomanské zájmy (i v zájmu čínských investic do D-O-L).

Navíc nyní probíhá připomínkování územního plánu města Děčín, kde jez také figuruje.
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Uživatelský avatar
Vaclav.Vcelica
Místní předsednictvo
Příspěvky: 50
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 27 poděkování
Dostal poděkování: 60 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Vaclav.Vcelica » 31 říj 2017, 00:13

Jako alternativa D-O-L bych v horizontu pěti let viděl znovuzrození vzducholodí. Sic to zní pro někoho fantasmagoricky, ale když do vývoje velkých vzducholodí (hovoří se o nosnosti až 500t) investuje ve velkém takový gigant jako Lockheed, třeba nám taky nějakou prodají/zapůjčí. Padne tím jeden z hlavních argumentů, že je nutné zajistit z našich strojíren přepravu nadměrných nákladů. (V současnosti se přepravují nadměrné náklady do 70t, protože napřed to musíte z výroby dostat po silnici k řece.)
D-O-L by měl smysl, kdyby se dostal k moci nějaký despota a potřeboval někde zaměstnat nepohodlné vězně nebo neposlušné roboty. O škodách na krajině a životním prostředí obecně se asi nemusíme bavit. A i EU řekla, že tenhle tunel nepodpoří. Tak, co tady řešíme? Dostáváme se k argumentaci, je to fakt blbost, najdeme tisíc "marginálních" důvodů (čolky, vranky, invazivní druhy, ...), aby to neprošlo, protože posudek EIA vám v ČR při dostatečné sumě za něj stejně někdo napíše a schválí a tak nezbyde lidem než obstruovat územka a stavebka pomocí neziskovek alespoň na dalších X let než se vymění garnitura nebo, dokud tu je demokracie s flíčkama. Pár lobbistů se u nás na D-O-L dobře živí, takže tuhle hydru nenechají asi nikdy zemřít. Stačí se podívat, jak a kdo tak hlasitě protestoval při připomínkování věcného záměru zákona o liniových stavbách, že z něj vypadly vodní stavby. Jim stačí, že kape, nemusí pršet.
Odkaz ke vzducholodím

Uživatelský avatar
David.Witosz
Garant programového bodu
Příspěvky: 167
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 165 poděkování
Dostal poděkování: 300 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od David.Witosz » 31 říj 2017, 08:24

Zdravím.
Vzhledem k faktu že na téma lodní dopravy jsme odpovídali různým sdružením, časopisům atd. v předvolebním čase, vyvěsím zde odpověď na 3 otázky z lodní dopravy které jsme v té době poskytli.

1) Podporujete stabilizaci a rozvoj vnitrozemské vodní dopravy v České republice?

Vodní cesty jsou nezpochybnitelnou součástí českého dopravního systému. Mají nesporný přínos a velkou perspektivu například v turistickém ruchu a vodní toky mají svou roli i v ekologické přepravě větších nákladů a energetice.

Ve volební kampani Piráti brázdili Vltavu v lodi na solární pohon. Setkali jsme se přitom na vlastní kůži s nedostatky dnešního systému v praxi, jako jsou omezení splavnosti, omezená kapacita plavebních komor, nedostatek veřejných přístavišť a podivné politické vlivy v pronájmech přístavišť.

Pirátská strana podporuje stabilizaci a rozvoj vnitrozemské vodní dopravy tak, aby měla jasné zdroje financování s podílem těch, kdo z ní mají zisk, a takové plánování, aby vodní cesty přirozeně zapadaly do našeho životního prostředí.

Piráti také jako jediní prosazují vznik tzv. občanské sněmovny, což bude transparentní platforma pro zapojení veřejnosti, odborníků a zájmových skupin občanů do projednání zákonů a klíčových politik např. v oblasti rozvoje vodních dopravních cest.

2) Podporujete dokončení Labsko-vltavské vodní cesty (plavební stupně Děčín a Přelouč, lodní zdvihadla Slapy a Orlík)?

Jestli se projekt prokáže jako ekonomicky opodstatněný a v souladu s minimalizací dopadů na životní prostředí, pak lze o tomto projektu uvažovat. Piráti vždy prosazují srovnání a vyhodnocení více variant, kdykoliv to připadá v úvahu. Podstatné je, aby financování projektu bylo postaveno na dlouhodobé návratnosti aspoň části investic.

3) Podporujete dokončení vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe?

Nepodporujeme. Efektivitu investice do projektu DOL nepovažujeme ve srovnání s investicemi do silniční a železniční sítě za průkaznou. Dále vnímáme rizika ohledně životního prostředí. Budeme pozorně sledovat další odborné studie tak, aby se stavěly primárně stavby, které přinesou lidem největší užitek.

-----

Za mne jako garanta. Jsem proti DOL. Garant ŽP rovněž. Na pořadu dne je dostavba dálniční sítě a výstavba Rychlých spojení aneb VRT železnice (schválené vládou i parlamentem). Toto jsou úkoly které nás čekají v příštích desetiletích, úkoly z kterých bude mít užitek občan, průmysl, obchod a hlavně životní prostředí. Tedy za Pirátskou stranu myslím jasný předvolební a tedy i povolební postoj.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvky (celkem 2):
Dan.Lestina, Jan.Nezhyba
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 703
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1035 poděkování
Dostal poděkování: 770 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Dan.Lestina » 31 říj 2017, 15:46

a co konkrétně ten jez v Děčíně, Davide? (viz materiály v odkazech výše)
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Uživatelský avatar
David.Witosz
Garant programového bodu
Příspěvky: 167
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 165 poděkování
Dostal poděkování: 300 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od David.Witosz » 31 říj 2017, 17:59

Opět odpověď dvou garantů tisku. Trošku se to opakuje.

2) Podporujete dokončení Labsko-vltavské vodní cesty (plavební stupně Děčín a Přelouč, lodní zdvihadla Slapy a Orlík)?

Odpověď :
"V případě realizace takovýchto záměrů je profit vždy daleko menší než devastační účinky těchto staveb. Mnohem smysluplnější vidíme rozvoj železniční sítě v čemž se shodujeme s pirátskou Dopravou" Jan Nezhyba - garant programového bodu Životní prostředí.

"Jsme pro to ať se posoudí ekonomická efektivita projektu a případné jiné varianty (Přelouč). Jestli se projekt projeví jako ekonomicky opodstatněný a v souladu s minimalizací dopadů na životní prostředí pak lze o tomto projektu i uvažovat." David Witosz - garant programového bodu Doprava.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvky (celkem 2):
Dan.Lestina, Michal.Stepan
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3454
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2288 poděkování
Dostal poděkování: 5413 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 31 říj 2017, 21:01

David.Witosz píše: 2) Podporujete dokončení Labsko-vltavské vodní cesty (plavební stupně Děčín a Přelouč, lodní zdvihadla Slapy a Orlík)?
Jediný kontroverzní je asi ten Děčín. Lodní zdvihadla Slapy a Orlík snad nezpochybňuje nikdo.. to je jen o penězích, ale turistika je dnes obrovský business, tak by se to mělo projevit v nárůstu příjmů z turistického ruchu...

Nejmíň kontroverzní je podle mě ta Přelouč, ne? Vždyť je tam to Labe regulované tak jako tak...

O stupni Děčín nějak mám strašně protichodné informace. .. jednou to mají být dva nízké jezy, kterých si skoro nikdo nevšimne, podruhé obří vysoký jez, který navíc pomůže jen na pár kilometrech řeky. Jednou je ten úsek jedinou překážkou na Labi až do Hamburgu, podruhé je Labe na území Německa stejně prakticky nesplavné a nepomůžeme si.

Takže fakt tam nejde jen o ekonomiku (tam si dovedu představit, že říční lodní doprava kontejnerů z obřích zaoceánských lodí odlehčí železnici a má smysl), ale hlavně o to, co jsou vlastně fakta, o jaké podobě projektu kdo hovoří a tak... chybí nám informace.

Jinak aby Piráti podporovali lodní dopravu mi přijde tak nějak přirozeně cool :-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvek:
Dan.Lestina
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Uživatelský avatar
Dan.Lestina
Republikový výbor
Příspěvky: 703
Registrován: 01 zář 2013, 22:18
Profese: aspirující přírodovědec
Dal poděkování: 1035 poděkování
Dostal poděkování: 770 poděkování

Re: Lodní doprava

Příspěvek od Dan.Lestina » 31 říj 2017, 23:53

Michael.xChaos.Polak píše: Lodní zdvihadla Slapy a Orlík snad nezpochybňuje nikdo.. to je jen o penězích, ale turistika je dnes obrovský business, tak by se to mělo projevit v nárůstu příjmů z turistického ruchu...
to je někde spočítaný? investuje předpokládám stát v nějaké podobě... kdo na tom bude profitovat?
Nejmíň kontroverzní je podle mě ta Přelouč, ne? Vždyť je tam to Labe regulované tak jako tak...
No tam je tahle kontroverze zase... https://pardubice.idnes.cz/vlada-odmitl ... zpravy_jah
A do toho bych spíš nehrabal. Každej modrásek dobrej, ale jestli to má být hlavní argument, tak bych si šetřil ekoterorismus na jindy...
O stupni Děčín nějak mám strašně protichodné informace. .. jednou to mají být dva nízké jezy, kterých si skoro nikdo nevšimne, podruhé obří vysoký jez, který navíc pomůže jen na pár kilometrech řeky. Jednou je ten úsek jedinou překážkou na Labi až do Hamburgu, podruhé je Labe na území Německa stejně prakticky nesplavné a nepomůžeme si.
Tak sem hoď nějaké ty informace, nejlépe z "opačného břehu", než jsem postoval výše já, ať si to můžeme kolektivně ujasnit.
OFFTOPICObrázek(Kemel)

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host