Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od David.Witosz »

Adam.Zabransky píše:
Takže prosím prosím, do konce tohoto týdne dopracujte svou verzi programu - tedy text na max 1800 znaků, ze kterého budou jasně zřejmé naše priority. Pokud vím, tak svou verzi připravuje Miloš Zmeškal a jinou Vašek Včelica, o dalších lidech nevím.
Dejte mu na to čas aspoň do neděle, jak se tady psalo. Po práci v pátek garant doletí do Olomouce na 17:30 a už na něj tlačíte v 18:30 ať to ještě večer pošle. Jako člen skupiny, co se účastnil schůzky, se přimlouvám - prosím pro garanta o čas do neděle. Aneb jak se říká u nás v kraji "wartki guwno, rzić targo" ;)

David
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Koncepce by především (podle mě) měla mít jednu základní "Pirátskou" ideu myšlenku podstatu.
Například "Díky informačním technologiím a součinnosti rychle, levně, efektivně".

Pro cestující i dopravce by informační systémy a jejich propojení měly například umožnit koněčně po desítiletích vyřešit cestujícími toužebně očekávanou samozřejmost tedy, aby navazující autobusy neujížděly cestujícím při zpoždění vlaků často přímo před nosem.
(Poměrně snadno splnitelný cíl)

Podpora elektromobility by znamenala pro občany snížení provozních nákladů a pro stát snižovaní závyslosti na ropě a omezovaní zplodin z dopravy.
Podpora cyklo dopravy a elektrocyklo dopravy by snížila potřeby dalších a dalších silnic a parkovacích ploch a tedy nákladů na jejich stavby.
Přeprava nákladů po želežnici je přímo limitovaná cenou a schopností železnice zajištěním servisu dopravy až na místo určení v přesně dohodnutém čase jak se dnes zavazují autodopravci v požadavších na přepravu. V tomto opět hrají zásadní roli informační technologie zavedené do železniční dopravy společně s investicemi(kter by byly nemalé) do vybavení nakládacích/překládacích/vykládacích zařízení.
Budování VRT v podmínkách ČR je naprostým nesmyslem a to z mnoha důvodů například:
1) vysoce členitá krajina komplikující a vysoce prodražující těžkotonážní liniové stavby
2) každý kousek ČR někomu patří a proto jednání o vykupech stavebních pozemků a tím další segmentace krajiny trvají často ze spekulativních příčin desítiletí.
3) ČR je republikou malých měst a vesnic ležících v podstatě jen několik málo kilometrů od sebe a VRT lze na tyto vzdálenosti snadno nahradit levnějšími a snadněji realizovatelnýmy prostředky.
4) VRT je technologií která byla progresivní v sedumdesátých letech minulého století. Přesto ji realizovalo jen několik málo ČR hospodářsko ekonomicky a osídlením nepodobných zemí.
5) ČR je dnes součástí EU a proto by měla naše republika spolupracovat na celoevropské dopravní koncepci (EU ministr pro dopravu je Slovák Maro Ševčovič), která by odpovídala dnešním potřebám 28 sjednocených zemí a dnešním technologickým možnostem přepravy osob a zboží.
- Osoby by se měly přepravovat především rychle a levně v lehkých a rychlých dopravních prostředcích pokud možno rychleji než leteckou dopravou a následně rychle na/z nástupních/výstupních stanic až na místo kde potřebují být osobně protože jejich osobní přítomnost nejde nahradit on-line komunikací.
- Zboží by mělo být přepravováno rychle levně a pro přepravce maximálně efektivně až na místo dodání po celé EU tak jako to dnes zajišťuje Dálková nákladní autodoprava. Tedy dlouhé vzdálenosti po železnici mezi nejbližšími nákladacícmi a vykládacímy body a od těchto bodů Nákladní autodopravou po silnicích na místo určení.

Osobně jsem přesvědčen, že nazrála doba pro generační a technologický pokrok od stávajících typů dopravy k dopravě generačně technologicky a koncepčně efektivnější v nákladech stavebních a provozních, navíc rychlejší a bezpečnější, která by zajistila potřebným způsobem propojení hlavních center sjednocených zemí Evropy. Reagovala by na přehuštěnou vzdušnou dopravu nad Evropou a zajišťovala spojení s dalšími hospodářskýmy, vzdělávacímy, kulturnímy, turistickýmy centry na dalších kontinentech. Tato koncepce by navíc byla potřebným technologicko vývojovým podnětem pro EU.
Potrubní doprava jako například Metro přitom spolehlivě slouží milionům lidí na všech kontonentech už mnoho desítek let.
Nejde tedy o nic zásadně nového jde o efektivnější řešení pro dálkové spojení pomocí lehkých paketů v uzavřeném a tedy bezpečném prostředí, velkou rychlostí díky omezení vlivu odporu a tření vzduchu kterého využívají letadla standartně po desítky let nastoupání do výšky letu 10km nad zemí. (více zde http://www.et3.com) Síť zahrnující mezikontinentální, kontinentální, státní a místní dopravu by dopravu zásadním způsobem přiblížila cestujícícm a přepravcům. Přitom bez obrovských záborů pozemků jako potřebují železnice a dalnice, navíc bez potřeby nástupišť jako u letišť daleko od center urbanizovaných oblastí a měst.

Jak jsem si ale za minulých osm let mnohokrát ověřil tak tzv.Piráti jsou v podstatě konzervativnější něž většina "staroprdů" a nemají ani odvahu a v podstatě ani zájem aby navrhli skutečnou vizi koncepce dopravy třetího tisíciletí.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Bajgar za příspěvek:
Andrej.Ramaseuski
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od David.Witosz »

Petr.Bajgar píše: Budování VRT v podmínkách ČR je naprostým nesmyslem a to z mnoha důvodů například:
1) vysoce členitá krajina komplikující a vysoce prodražující těžkotonážní liniové stavby
2) každý kousek ČR někomu patří a proto jednání o vykupech stavebních pozemků a tím další segmentace krajiny trvají často ze spekulativních příčin desítiletí.
3) ČR je republikou malých měst a vesnic ležících v podstatě jen několik málo kilometrů od sebe a VRT lze na tyto vzdálenosti snadno nahradit levnějšími a snadněji realizovatelnýmy prostředky.
4) VRT je technologií která byla progresivní v sedumdesátých letech minulého století. Přesto ji realizovalo jen několik málo ČR hospodářsko ekonomicky a osídlením nepodobných zemí.
5) ČR je dnes součástí EU a proto by měla naše republika spolupracovat na celoevropské dopravní koncepci (EU ministr pro dopravu je Slovák Maro Ševčovič), která by odpovídala dnešním potřebám 28 sjednocených zemí a dnešním technologickým možnostem přepravy osob a zboží.
Ad1) Rakousko, Švýcarsko, Itálie. Největším problémem na severní dráze císaře Ferdinanda byl před více jak 150 lety zářez z kterého museli udělat tunel. Tehdá si s tím poradili a dnes máme "členitý" terén ?

Ad2) Takovéto problémy při stavbě železnice byly již za dob císaře Ferdinanda. Pokrok znamená že nepřekonáme překážky s kterýma se dokázali vypořádat naši předkové? Spekulanti byli i tehdy.

Ad3) Ležíme uprostřed Evropy. Tedy nemůžeme se dívat při stavbě sítě jen v rámci naších hranic. Je potřeba se dívat na mapu "bez hranic". Tak jak řeky neuznávají hranice států, tak stejně v otevřeném prostoru EU neuznává hranice pohyb osob a zboží. Při takovém pohledu pak trasa np. spojení Varšava - Katovice - Ostrava - Olomouc - Brno - Vídeň je stejně (a ne-li čísly ještě víc) opodstatněná jako trasa Paříž - Lyon - Marseille. Tuto trasu rozeberu na konci ještě v číslech.

Ad4) Promiňte ale tohle není pravda. Jaká 70. léta minulého století? To je již podobné jako ten blábol že vlak je přežitá technologie XIX. století. To pak zavrhněme kolo, protože to je skoro 7000 let zastaralá technologie. VRT se staví dál po celém světě. Za zmínku stojí np. Turecko, Maroko, Čína.
A z těch malých, nám podobných a mnody s ještě horším terénem. Holandsko, Belgie, Dánsko, Rakousko, Portugalsko, Polsko, Tchaj-Wan, Jižní Korea.Nedávno zprovoznila Francie se Španělskem Barcelona - Paříž. Jestli se někde zastavila nebo omezila výstavba VRT tak pouze tam kde již mají fungující VRT síť a tudíž dosáhli stavu který je v ČR zatím v nedohlednu. Nikoli však proto že je to přežitá technologie.

Ad5) Spolupracovat na koncepci? Tak teď Vás již vůbec nechápu. Němci mají koncepci výstavby a provozování VRT sítě. Stejně tak Rakušane, Italové, Švýcaři (Všechno blízcí sousedi). Polsko staví VRT tratě a chce svým Pendolínem jezdit přes Ostravu do Vídně. Tudíž všichni naši sousedi na západ, sever a jih stavějí VRT, mají to v koncepci na dalších X desítek let, ale Vy tady něco píšete že máme spolupracovat na koncepci která by odpovídala potřebám sjednocených zemí? Jakože ČR veme a řeknem všem kolem ať své miliardové investice zruší protože v ČR máme nějaký blíže neurčený plán o kterém zatím sice nikdo neví ale VRT to určitě (podle Vás) není?

A teď rozbor jedne RS tratě plánované u nás v ČR v porovnání s velmi úspěšnou tratí ve Francii.

Gdynia - 0,25 mln ob.
Gdaňsk - 0,45 mln ob.
Varšava - 1,7 mln ob.
Katovice - 0,3 mln ob. - aglomerace přes 1 mln ob.
Ostrava - 0,3 mln. ob. - aglomerace přes 1 mln ob.
Brno - 0,5 mln ob.
Vídeň - 1,7 mln on.

Paříž - 2,2 mln ob.
Lyon - 0,5 mln ob.
Avignon - 0,1 mln ob.
Aix-en-Provence 0,15 mln ob.
Marseille - 0,9 mln ob.

Dnes Gdynia - Vídeň ( EIC 105 Sobieski ) 828 km za 10 hodin a 26 minut
Dnes Paříž - Marseille cca 900 km za 3 hodiny a 28 minut

Rád bych upozornil že Poláci trasu Gdynia - Varšava - Katovice směr ČR již dnes staví v VRT parametrech a jezdí po této trase jejich nové Pendolino. Z celé této trasy dlouhé skoro 900 km má na svém území CR pouze cca 200 km. Chcete mi tedy říci že ČR se má řídit Vaší úvahou že jsme malá země a VRT nemá pro nás význam? Právě propojení s významnými hlavními městy jako z Ostravy do Varšavy za 2 hodiny či z Olomouce do Vídně lehce přes hodinu, je to co přinese ekonomickou vzpruhu všem městům a vesnicím podél celé této trati. I těm malým kteří ve finálním součtu budou participovat na zisku aglomerací jako je Ostrava, Olomouc, Brno.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvky (celkem 4):
Pavel.Moravec, Vit.Fux, Jan.Licka, Eisenbahner
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Dopravní cesta pro ET3
et3 profil dopravní cesty.jpg
Tunel pro ET3
ET3 profil tunelu.jpg
Jen tak pro přiblížení jaký je rozdíl při stavbě dopravní cesty a tedy v nákladů na stavbu a následnou každoroční údržbu. Trasa ET3 může vést pod zemí stejně jako na pylonech aniž by zabírala plochu a dělila krajinu jako železnice, dálnice a VRT které budou navíc vždy otevřené povětrnostním vlivům a možnostem vnějšího narušení podobně jako tunel mezi Evropou a Británií a to přes věškeré instalované ochrany. ET3 přitom dokáže nahradit desetiproudou dálnici a přitom flexibilně reagovat a na přepravní potřeby tedy nejezdí poprázdnu s velkýmy soupravamy jen proto kdyby náhodou chtěl někdo svézt.

ET3 umožňuje řádově rychlejší spojení než stávající, autíčka, vláčky a létadélka a to i těch nejvzdálenějších center sjednocené EU jakož i napojení na celosvětové trasy. Proto jsem pevně přesvědčen, že o něm uvažují zodpovědné osoby mající na starosti rozvoj dopravy v EU tak, aby propojení nových přidružených zemí netrvalo desítky let, ale mohlo být realizováno podobně jako jiné potrubní dopravní cesty do deseti let.

Rozdíl mezi modernizací jako mírného pokroku stojícího na starých kořenech a zcela novým konceptem dopravy má přirozeně svá pro a proti a tedy také své odpůrce a zastánce. Otázkou tedy je jestli Piráti chtějí byt vizionáři nebo stát za dnešními stavebními a dopravními molochy dojícími naše společenství.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Bajgar za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od David.Witosz »

Petr.Bajgar píše: Rozdíl mezi modernizací jako mírného pokroku stojícího na starých kořenech a zcela novým konceptem dopravy má přirozeně svá pro a proti a tedy také své odpůrce a zastánce. Otázkou tedy je jestli Piráti chtějí byt vizionáři nebo stát za dnešními stavebními a dopravními molochy dojícími naše společenství.
Vizionáři? Molochy?
Jako člověk který si uvědomuje postupy při zavádění nových technologii do praxe řeknu asi toliko. Jsem velký fanda Star Treku. Miluji příběhy jako je projekt Apollo a jiné, ale to neznamená že přestanu vidět realitu dneška, obtížnost každého kroku vpřed. Představa že my v ČR začneme poučovat naše partnery v okolí jak to mají dělat, a my si pojedeme nějaké to "své" řešení mi připadá naprosto nekoncepční, nepartnerská, přímo až švejkovsky komická.
Takže já bych nepoložil otázku zda jsou Piráti vizionáři, ale spíše zda jsou Piráti s hlavou někde v oblacích nebo hledící do předu a s nohama pevně na zemi.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvek:
Vit.Fux
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Uživatelský avatar
Milos.Zmeskal
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 976
Registrován: 11 črc 2012, 21:31
Bydliště: Olomouc
Dal poděkování: 986 poděkování
Dostal poděkování: 952 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Milos.Zmeskal »

Kluci klid, na Bajgyho reagovat netreba.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Milos.Zmeskal za příspěvky (celkem 2):
Petr.Tkadlec, V__
"Společnost mě nenávidí a já nenávidím ji. Její pravidla mě omezují, hodlám je porušit." James Cole
XOLK! XOLK! XOLK!

OFFTOPIC
73I 464 9IO
fb.com/milhauzz18
Petr.Bajgar
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 7457
Registrován: 22 čer 2009, 21:57
Profese: ,
Bydliště: Chrudim, Na Šancích 1180
Dal poděkování: 6865 poděkování
Dostal poděkování: 3623 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Petr.Bajgar »

Milos.Zmeskal píše:Kluci klid, na Bajgyho reagovat netreba.
Počkejte si co chytrého se dovíte od Zmeškyho :lol:
Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2123
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: politik, vystudovaný právník
Bydliště: Praha 10 - Vršovice
Dal poděkování: 2052 poděkování
Dostal poděkování: 3779 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Adam.Zabransky »

Kopíruji sem, co poslal Miloš Zmeškal jako svou finální verzi:

Koncepce
Zajistíme dlouhodobou koncepci dopravy na příštích 30 let. Od roku 1989 taková koncepce nebyla schválena, což je alarmující stav. Současné plánování na 6 let dopředu je naprosto nedostatečné. V otázce národní dopravní koncepce je potřeba dosáhnout celospolečenské dohody při kulatém stole za účasti všech zainteresovaných stran napříč politickými stranami. Jen taková dohoda je schopna zajistit stabilní a dlouhodobou výstavbu s vizí.

Ne o nás bez nás
Stanovíme jasný postup při plánování, koordinaci s evropskou TEN-T a zájmovými sdruženími - obcí na trase, zelená lobby, investiční lobby a v neposlední řadě i s veřejností.
Převezmeme fungující a ověřená řešení
Piráti zavedou legislativu, která je ve světě běžná a funkční. V první řadě je třeba dohlédnout na dobré znění zákona o liniových stavbách. Vyhnout se přílepkům a plánování novelizace prakticky ihned po schválení.

Průhledné hospodaření
Silniční a železniční síť, povodí řek a další dopravní infrastrukturu převedeme do správy transparentních organizací. U každé veřejné zakázky požadujeme dlouhodobou záruku a pravidelnou kontrolu. Kritérium nejnižší ceny se již v praxi ověřilo, že není vždy to skutečně nejlevnější řešení. Piráti navrhují úpravy zákona o veřejných zakázkách tak, aby bylo rovněž přihlíženo k jiným kritériím jako je kvalita, úroveň technického řešení, reference atd.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Zabransky za příspěvky (celkem 2):
Andrej.Ramaseuski, Jan.Posvar

Pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu, člen republikového výboru, vystudovaný právník, bojovník za ochranu zvířat a efektivní altruista.
FB: https://www.facebook.com/piratzabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 376
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 998 poděkování
Dostal poděkování: 835 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Jan.Licka »

Hezký večer,
jsem nový člen, takže to berte jen jako náměty do programu. Dlouhodobě dělám v automotive, konzultant logistiky, obalový inženýr a datový analytik.

Téma: Jsme křižovatkou Evropy. Pojďme z toho vytěžit co nejvíce.
- K dopravním sítím přistupujeme stejně zodpovědně jako k těm počítačovým: chceme vytvořit logický, provázaný celek, který vás i váš náklad pomůže dostat bez stresu až na místo určení.
- Podpoříme vznik aplikací, map a dalších analytických nástrojů k průběžnému monitorování stavu silnic a železnic (viz. třeba populární „databáze děr“), tak aby se dopravní problémy řešily proaktivně, systémově a úměrně vynaloženým nákladům.
- Upřednostníme hromadnou dopravu před sólisty. Jsme pro hlubší propojování městské a regionální hromadné dopravy, tak aby se každodenní dojíždění auty do měst stalo nepraktickým a zbytečným luxusem.
- U nových dálnic a rychlostních železnic budeme prosazovat střídmost a účelnost, pokud možno bez tunelů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvky (celkem 3):
Andrej.Ramaseuski, David.Witosz, V__

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od David.Witosz »

Zápis - Doprava - 2017 - 2. schůzka programová

1) Prezenční listina a jiné administrační úkony
přítomni: David Witosz, Miloš Zmeškal, Michal Šimek (přišel po „návrhy na předsedajícího schůze a hlasování”), Václav Včelica, (J.Beránek – pozdrav přes mumble)
návrhy na předsedajícího schůze (hlasování)
návrh: Witosz, Včelica Odhlasován: Witosz (pro 2/ proti 0/ zdržel se 1)
návrhy na zapisovatele schůze (hlasování)
návrh: Včelica, Zmeškal Odhlasován: Včelica (3/0/1)
návrhy na doplňující body schůze (hlasování)
Nic
schválení programu schůze (hlasování)
(4/0/0)

2) Úvodní slovo Miloš Zmeškal – garant Doprava
S RV probíhá komunikace, jak dál budeme pokračovat. Je tam tlak na rozšíření programu i o další
body. Měla by v budoucnu proběhnout schůzka s RV a volebním stratégem a volebním manažerem
(do měsíce).

3) Předání slova na minulé schůzce nepřítomným – úvody (krátce)
Nikdo nový se neúčastní.

4) Představení výstupu z 1. schůzky v Olomouci
důvodová zpráva k bodům (krátce)
Stojíme si za body, které byly navrženy do volebního programu. Převládá názor, že program
dopravy si budou číst hlavně lidé, kterých se to týká (lidé na trase některé plánované komunikace,
pracovníci u dopravy, zelená lobby, stavební lobby, ...). Pro ty je program srozumitelný, protože
znají problémy u dopravy či ve výstavbě infrastruktury. Raději krátce a srozumitelně, než dlouze a s
nejasnostmi. Detaily v širší verzi programu.
rozprava nad jednotlivými body
Je třeba dát jako samostatný nadpis Převezmeme fungující a ověřená řešení a rozepsat odstavec
– viz níže

5) Návrhy na doplňující body výstupu z 1. schůzky v Olomouci
předání slova po jednotlivcích - návrhy (krátce)
Šimek: díval jsem se na ostatní strany, mají v programu podobné věci (Koncepci), jen to neplní
Šimek: Nehospodárnost při prodeji a správě majetku nejen SŽDC. Jednotlivé složky státu si mezi
sebou nejsou ochotny přenechat ztrátový nepotřebný majetek a raději přistupují k drahému bourání,
když před tím přestřelí cenu prodeje. Z toho vyplývá nutnost pasportizace majetku (budovy, drážní
tělesa, obdobně i komunikace u ŘSD a krajů). Abychom věděli, co a jak je potřeba v příštích letech
opravit, a jaké na to budeme potřebovat finance, zda je to státu k něčemu. Výnosy z prodeje
nemovitostí, použít na opravy ponechaných budov.
Včelica: Zákon o liniových stavbách byl v programovém prohlášení i této vlády, před rokem
prohlásil Ťok, že se to nestihne. Už je udělán přehled problematiky.
Zmeškal: Mýto by se mohlo do programu zpátky doplnit.
Zmeškal: Kamioňákům chybí obslužná infrastruktura kolem silnic, odstavná stání, sociálky
Zmeškal: Přetížení kamionů, koho za to stíhat. (v diskuzi vyplynula složitost problému)
Včelica: Také chybí obslužná infrastruktura kolem cyklostezek (sociálky, převlékárky, odstavná
parkoviště pro kolaře na nástupních bodech) a železnic (kryté stojany na kola, …)
Witosz: Problém bodového systému. Funguje/nefunguje. Recidiva řidičů.
Zmeškal ad W: Systém nesmí být kladivo na komáry (o vybírání pokut jako příjmu do rozpočtu)
Šimek: Systém zlevněných karet na dopravu, každý dopravce má jiné, v Německu mají jednotnou
kartu na velikost našeho státu. Měl by se zavést Organizátor veřejné dopravy pro celou republiku,
který by koordinoval zadávání objednávek na přepravu? Vytvoření jednotné jízdenky na celou
republiku třeba za (x tisíc Kč dospělý, y tisíc Kč do 26 let). To ale nepůjde bez dobře fungujícího
systému kompenzací jednotlivým dopravcům. Nebylo by to tak složité, když si vezmete že je jen 60
měst s MHD a 12 krajů.
Šimek: Rozdělení na Brutto/Netto při kompenzacích nákladů. Jaký zvolit systém?
Šimek: MHD zdarma. Když vezmeme v potaz, že zaplatím v městě 20 Kč/lístek a 40 Kč mi připlatí
město a z těch 20 Kč jde třeba 12 Kč na výdej a kontrolu lístků, tak doplácím jen 8Kč. To je hloupé
a neefektivní. Pokud je někde MHD zdarma, tak lidem vadí bezdomovci (řešení portýři, přepravní
podmínky, …) MHD zdarma má ale i obrovské ekonomické přínosy, třeba v Talinu se zvedly ceny
nemovitostí ve vzdálenějších částech města o několik desítek procent, lidé snáze dojíždějí za prací,

Včelica ad Š: obdobně v Praze by to znamenalo platit 4,2mld. ročně navíc (to je desetina ceny
tunelu Blanka) Stávající kompenzace jsou ve výši 10,8mld.Kč. Při investicích do infrastruktury či
provozu dopravy by měl platit systém, kde se posuzuje, co bude mít větší přínos za stejné peníze.
Pokud to bude „beton“, ať se staví, pokud to lze udělat jiným způsobem a efektivněji, ať je to to
druhé řešení. Tunel Blanka denně umožní průjezd 40 000 autům/MHD přepraví v Praze přes milión
lidí. Když si rozpočítáte kolik by museli platit řidiči, aby zavedení mýta přes tunel zaplatili jeho
výstavbu a provoz za jeho životnost, tak je to tuším 50Kč/průjezd. Za rok by zaplatili 5x pražskou
lítačku. Řidiči službu tunelu mají zdarma, uživatelé MHD ne.
„Nejsme tak bohatá země, abychom si mohli pořizovat levná řešení“
Witosz: U drah se stále celkem používá „prefabrikace“. Více využívat u silnic, potřeba sjednocení
plánování projektantských prací. Používání prefa výrobků, zlevni a zkrátí výstavbu, opravy.
rozprava nad návrhy

6) Výběr bodů k doplnění programu (příp. Hlasování)
Výběr bude proveden až po diskuzi na fóru/FB.

7) Další vývoj programu
způsob „rozklik“, případně jiné způsoby, návrhy jednotlivců
Převládá názor, že bude dobré rozpracovat a zveřejnit ve správném čase před volbami. Časování
záleží na volební strategii.
rozprava nad návrhy (příp. Hlasování)
přidělení úkolů
Zmeškal: TIR, určení termínu k prezentaci a obhajobě v Praze, Cloud
Šimek: ozkoušená řešení ze zahraničí (CH, D)
Včelica: zákon o liniových stavbách
Witosz: příprava prezentace pro RV

8) Tvrdá data pro kampaň aneb zákony, statistiky, podklady
návrhy jednotlivci
rozprava nad návrhy (příp. Hlasování)
přidělení úkolů
Zřízení Cloudu s daty, přístup pro členy, kteří se účastní přípravy programového bodu, ať se
vyhneme „harašení“ , opakování, vykrádání témat jinými stranami.

9) Propagace bodů programu Doprava
praktická pozitiva dlouhodobé koncepce pro řadového občana aneb balík úderných
argumentů – slovo David Witosz
Obrázek řekne více než 1800 znaků. Bylo by dobré k prezentaci připravit i grafiku.
(ne)Informovanost řadového občana, jak s tím pracovat, jak informovanost zlepšit – slovo
Miloš Zmeškal
viz Witosz
rozprava (příp. Hlasování)
přidělení úkolů

10) Sjednocení komunikačních kanálů
kde se bude konat-nacházet diskuse, kalendář, úkoly, vstupy, výstupy, oznámení, požadavky
atd.
rozprava (příp. Hlasování)
Převládá názor, že formát osobních setkání vyhovuje (+mumble přip. Skype), možno doplnit o víkendovou akci. Dále přes
E-mail + pirátské fórum. Oznámení o schůzích FB + pirátské fórum. Zřízení Cloudu s daty.

11) Návrh R. Šimkaniče na MHD zdarma + parkovací lístek
V diskuzi se objevil problém s rovností k obyčejnému uživateli MHD, který nemá auto.
Automobilisté zvýhodněni. Je přínos toho, že své auto zaparkují takový, že nám stojí za to jim
postavit parkoviště a ještě jim zadotovat jinou dopravu. Pokud bude MHD zdarma, pak tento
problém padá.

12) Volná diskuse
Nestihla se.


Za rychlé a obsáhlé provedení zápisu ještě jednou děkuji Václavovi.

Pirátům ZDAR !!!

David
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“