David.Witosz píše:Mikali píše:Ahoj,
jak by měl vypadat další vývoj mýta? Skoro my začíná připadat, že teď mýto vede hlavně k vytlačování škod působených kamiony na silnice ve správě krajů a obcí. Možná naivně si myslím, že škody tam působené mohou být ještě větší, protože jsou tyto silnice méně nosné a pravděpodobně mají horší péči. Nebylo by lepší vybírat mýtné všude? Náklaďáky přece ničí všechny silnice, ty obecní asi i více.
No při satelitním systému by to byla hračka
Jenže my tu jaksi satelitní systém nemáme a tedy je nabílední že nynější systém se svou setrvačností snaží přežít co nejdéle. Dovolím si zacitovat náš program pro volby do PSP 2017 aneb :
Stop šikaně řidičů. Vybudujeme více odpočívadel a podpoříme jednotný evropský výběr mýta pro kamiony. Jsme proti sledování osobních aut přes GPS.
K tomu mám dotaz: Jak se aktuálně Piráti oficiálně staví k možnosti zpoplatnění celé sítě (včetně krajských silnic), s tím, že pokud bude zaveden pro nákladní vozidla, dříve či později by nejspíš vznikl tlak po rozšíření na osobní auta? A jak se z hlediska programu staví k satelitnímu mýtu právě v souvislosti s bodem, který jsi z programu citoval?
Jsem si vědom toho, že satelitní mýto lze realizovat tak, aby nemohlo docházet k cílenému sledování lidí, ale ten bod trochu vyznívá, že jsme proti využívání dat z GPS obecně.
Jinak čistě za sebe bych byl pro rozšíření mýta na celou silniční síť, samozřejmě s tím, že cena za jízdu po silnici nižší třídy by nutně musela být přiměřeně nižší než na státní silnici/dálnici. V případě osobních aut, kromě toho, že tlak na zpoplatnění by určitě vznikl, bych pak už považoval za vhodné rozšířit mýto i na ně. Např. proto, že jinak bychom museli z mýta vyjmout alespoň autobusy, aby VHD nebyla zatížena poplatky, které člověk v IAD neplatí (problém, který dnes vidíme na železnici vůči silnici). Obecně se aktuálně začíná více projevovat problém, že uživatel IAD má poměrně nízké vnímané náklady (hlavně pohonné hmoty), zbytek platí paušálně, byť náklady např. na infrastrukturu nejsou zanedbatelné, takže by mělo jistý smysl zavést pro auta mýto, ale současně snížit související daně.
Nicméně to je moje osobní širší úvaha. Vzhledem k uvedenému bodu z programu si myslím, že v příštích letech by Piráti spíše neměli konat kroky, které by mohly vést ke ,,sledování aut přes GPS", nebo by mohly být vykládány tak, že tento bod programu není úplně dodržován.
Pokud jde o provozovatele mýta, doufám, že výběrko již proběhne řádně a vyhraje ten nejvýhodnější. Ono je třeba si uvědomit také to, že mýtné brány jsou ve vlastnictví státu (nikoliv Kapsche) a že i satelitní systém má své rezervy (hlavně rozlišení komunikací v případě jejich souběžného vedení, což je případ hlavně dálnic, podél nichž může vést silnice). Takže největší logiku by aktuálně měla kombinace mýtných bran na dálnicích a satelitů na silnicích.