Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Doprava a Logistika

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od David.Witosz »

Mikali píše:Ahoj,
jak by měl vypadat další vývoj mýta? Skoro my začíná připadat, že teď mýto vede hlavně k vytlačování škod působených kamiony na silnice ve správě krajů a obcí. Možná naivně si myslím, že škody tam působené mohou být ještě větší, protože jsou tyto silnice méně nosné a pravděpodobně mají horší péči. Nebylo by lepší vybírat mýtné všude? Náklaďáky přece ničí všechny silnice, ty obecní asi i více.
No při satelitním systému by to byla hračka :) Jenže my tu jaksi satelitní systém nemáme a tedy je nabílední že nynější systém se svou setrvačností snaží přežít co nejdéle. Dovolím si zacitovat náš program pro volby do PSP 2017 aneb :

Stop šikaně řidičů. Vybudujeme více odpočívadel a podpoříme jednotný evropský výběr mýta pro kamiony. Jsme proti sledování osobních aut přes GPS.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvek:
V__
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 1736
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Ochrana přírody, trochuprávník, bača
Bydliště: Počítky 3, 591 01
Dal poděkování: 4566 poděkování
Dostal poděkování: 4384 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Milan.Dadourek »

Dík.
Jednotný evropský výběr mýta už jako koncept existuje? Nebo se čeká, že se vyvine?
Jasně, že infra brány neumožňují zpoplatnit libovolné silnice... Možná program nesprávně čtu, ale úplně tam nevidím formulovanou preferenci pro výběr satelitní. Proto se ptám: preferují Piráti satelitní systém? A pokud by byl, jak by viděli další vývoj - zužovat množství zpoplatněných silnic? / rozšiřovat? / nechat? / zpoplatnit vše? Myslím, že z pohledu venkovských obcí to může být důležité, čili to má souvislost s blížícími se komunálkami.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Milan.Dadourek za příspěvek:
V__

Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Vlasta Burian -- Profil -- Neužívám FB

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

David.Witosz píše:
Mikali píše:Ahoj,
jak by měl vypadat další vývoj mýta? Skoro my začíná připadat, že teď mýto vede hlavně k vytlačování škod působených kamiony na silnice ve správě krajů a obcí. Možná naivně si myslím, že škody tam působené mohou být ještě větší, protože jsou tyto silnice méně nosné a pravděpodobně mají horší péči. Nebylo by lepší vybírat mýtné všude? Náklaďáky přece ničí všechny silnice, ty obecní asi i více.
No při satelitním systému by to byla hračka :) Jenže my tu jaksi satelitní systém nemáme a tedy je nabílední že nynější systém se svou setrvačností snaží přežít co nejdéle. Dovolím si zacitovat náš program pro volby do PSP 2017 aneb :

Stop šikaně řidičů. Vybudujeme více odpočívadel a podpoříme jednotný evropský výběr mýta pro kamiony. Jsme proti sledování osobních aut přes GPS.
K tomu mám dotaz: Jak se aktuálně Piráti oficiálně staví k možnosti zpoplatnění celé sítě (včetně krajských silnic), s tím, že pokud bude zaveden pro nákladní vozidla, dříve či později by nejspíš vznikl tlak po rozšíření na osobní auta? A jak se z hlediska programu staví k satelitnímu mýtu právě v souvislosti s bodem, který jsi z programu citoval?
Jsem si vědom toho, že satelitní mýto lze realizovat tak, aby nemohlo docházet k cílenému sledování lidí, ale ten bod trochu vyznívá, že jsme proti využívání dat z GPS obecně.

Jinak čistě za sebe bych byl pro rozšíření mýta na celou silniční síť, samozřejmě s tím, že cena za jízdu po silnici nižší třídy by nutně musela být přiměřeně nižší než na státní silnici/dálnici. V případě osobních aut, kromě toho, že tlak na zpoplatnění by určitě vznikl, bych pak už považoval za vhodné rozšířit mýto i na ně. Např. proto, že jinak bychom museli z mýta vyjmout alespoň autobusy, aby VHD nebyla zatížena poplatky, které člověk v IAD neplatí (problém, který dnes vidíme na železnici vůči silnici). Obecně se aktuálně začíná více projevovat problém, že uživatel IAD má poměrně nízké vnímané náklady (hlavně pohonné hmoty), zbytek platí paušálně, byť náklady např. na infrastrukturu nejsou zanedbatelné, takže by mělo jistý smysl zavést pro auta mýto, ale současně snížit související daně.

Nicméně to je moje osobní širší úvaha. Vzhledem k uvedenému bodu z programu si myslím, že v příštích letech by Piráti spíše neměli konat kroky, které by mohly vést ke ,,sledování aut přes GPS", nebo by mohly být vykládány tak, že tento bod programu není úplně dodržován.

Pokud jde o provozovatele mýta, doufám, že výběrko již proběhne řádně a vyhraje ten nejvýhodnější. Ono je třeba si uvědomit také to, že mýtné brány jsou ve vlastnictví státu (nikoliv Kapsche) a že i satelitní systém má své rezervy (hlavně rozlišení komunikací v případě jejich souběžného vedení, což je případ hlavně dálnic, podél nichž může vést silnice). Takže největší logiku by aktuálně měla kombinace mýtných bran na dálnicích a satelitů na silnicích.

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
David.Witosz
Republikový výbor
Příspěvky: 339
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 359 poděkování
Dostal poděkování: 858 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od David.Witosz »

ondrej.kalis píše: ...
Jedno z mnoha diskusí na téma sledování pomocí gnss je zde přímo na fóru. Dále se uskutečnily schůzky Pirátské dopravy kde se o tom dlouze diskutovalo.
doprava-f550/cerna-skrinka-v-aute-anbe- ... 36851.html

A jen tak pro info, v programu je napsáno "gps" účelově protože je to zobecněný pojem, správně by mělo být "gnss" pochopitelně, ale to ne každý zná.
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvek:
Jan.Licka
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

David.Witosz píše:Jedno z mnoha diskusí na téma sledování pomocí gnss je zde přímo na fóru. Dále se uskutečnily schůzky Pirátské dopravy kde se o tom dlouze diskutovalo.
doprava-f550/cerna-skrinka-v-aute-anbe- ... 36851.html
Díky za upřesnění. Něco takového zní úplně šíleně, je logické být zásadně proti takovému sledování řidičů. Navíc by něco takového mohlo být snadno zneužitelné...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
V__

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
klivan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1228
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 771 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od klivan »

Tok chce pokračovat s Kapschem, podá sice trestní oznámení na dodatky, které jsou nevýhodne pro ČR a změna by byla pry drahá,takže .odsouzeni ke spolupráci?

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonom ... ou-kapsche
Tito uživatelé poděkovali autorovi klivan za příspěvek:
V__
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Těžko hodnotit, jestli už mohlo být mýto vysoutěženo, ale tohle fakt zní strašně. Máme nějaké konkrétní informace, co se s ohledem na evidentně problematickou smlouvu dalo dělat a co konkrétního by se dalo udělat teď?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
V__

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 376
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 998 poděkování
Dostal poděkování: 835 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Jan.Licka »

David.Witosz píše:
Mikali píše:Ahoj,
No při satelitním systému by to byla hračka :) Jenže my tu jaksi satelitní systém nemáme a tedy je nabílední že nynější systém se svou setrvačností snaží přežít co nejdéle. Dovolím si zacitovat náš program pro volby do PSP 2017 aneb :

Stop šikaně řidičů. Vybudujeme více odpočívadel a podpoříme jednotný evropský výběr mýta pro kamiony. Jsme proti sledování osobních aut přes GPS.
Jako specialista automobility doplním:
Sledování vozidel skrze GPS a využívání dat z GPS jsou dva různé pojmy. Modul GPS je nástroj a btw od dubna 2018 povinná součást vozidel (eCall). A rovnou říkám: ano, ta tendence sledovat řidiče "ve jménu vyšší bezpečnosti dopravy" zde je a ten tlak je silný. Pokud budeme jen pasivně křičet "chceme svoje soukromí" tak nás nakonec zastánci "chceme míň mrtvých" z dialogu vytlačí.

Teď tedy musíme rozhodnout, jestli data z něj necháme těžit různé soukromé subjekty (a že ten zájem je, viz. aplikace na sledování služebních vozidel v Škoda Auto...) a udržovat duplicitní drahé systémy s iluzí toho, že tyto soukromá data nezneužívají (tachografy, mýtné brány) a nebo k tématu přikročit v perspektivě 21. století a ty sbíraná Big data transparentně zhodnotit - tedy ty "černé skříňky ve vozidlech" využívat jako rozhraní, které umožní každému uživateli navolit si míru sdílení. Tak jak se to dnes děje s mapovými aplikacemi.

Jednou kvartálně/ročně zaplatit skrze aplikaci na mobilu mýto precizně vyúčtované dle kilometrů najetých na té které zpoplatněné silnici (z dat stažených z vozidla) mi přijde jako elegantní a neofenzivní řešení. Kdo bude chtít, může si aktivovat průběžné sdílení a nechat si třeba vozidlo hlídat před odcizením. Koncept využití eCall jsem umístil v jednoduché prezentaci na sharedrive Dopravy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvek:
Ondrej.Kalis

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
Jan.Licka
Předseda/předsedkyně místního sdružení
Příspěvky: 376
Registrován: 28 dub 2017, 14:15
Profese: Manufacturing Engineer
Bydliště: Benešov
Dal poděkování: 998 poděkování
Dostal poděkování: 835 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Jan.Licka »

ondrej.kalis píše:Těžko hodnotit, jestli už mohlo být mýto vysoutěženo, ale tohle fakt zní strašně. Máme nějaké konkrétní informace, co se s ohledem na evidentně problematickou smlouvu dalo dělat a co konkrétního by se dalo udělat teď?
Konkrétně:
- musíme vznášet konstruktivní kritiku vůči současnému systému mýtných bran
[to není těžké: je to drahý, postrádá to jakoukoli flexibilitu a uvazuje nás to na dalších deset let - viz. předchozí komentáře Davida Witosze]
- nechat Kapsch, Czech Toll a MD ať se zdržují žalobami na výběrové řízení a poodhalí pozadí celé té zájmové chobotnice.
- pracovat na alternativě, která bude natolik přitažlivá, jednoduchá a srozumitelná, že přesvědčí i laickou veřejnost o nesmyslnosti dalšího udržování statusu quo.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Licka za příspěvek:
Jan.Hora

Dávat druhým vyrůst
:idea: infrastruktura / automatizace / logistika

Uživatelský avatar
Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 1690
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 3142 poděkování
Dostal poděkování: 1913 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Ondrej.Kalis »

Jan.Licka píše: Konkrétně:
- musíme vznášet konstruktivní kritiku vůči současnému systému mýtných bran
[to není těžké: je to drahý, postrádá to jakoukoli flexibilitu a uvazuje nás to na dalších deset let - viz. předchozí komentáře Davida Witosze]
- nechat Kapsch, Czech Toll a MD ať se zdržují žalobami na výběrové řízení a poodhalí pozadí celé té zájmové chobotnice.
- pracovat na alternativě, která bude natolik přitažlivá, jednoduchá a srozumitelná, že přesvědčí i laickou veřejnost o nesmyslnosti dalšího udržování statusu quo.
Na druhou stranu ten neflexibilní systém mýtných bran je založený na infrastruktuře, kterou vlastní stát, takže podle mě je třeba vnímat i to, že na dálniční síti už máme naše vlastní mýtné brány a stačí najít jejich výhodnějšího provozovatele a rozšířit je na nově budované dálnice. Na silnice I. a nižších tříd je to dosti nevhodný systém, ale zase mi nepřijde rozumné již existující mýtné brány zbourat a zahodit.

Navíc reálně i satelitní technologie má určité mouchy, zejména v situaci kdy vedou dvě různé komunikace souběžně (zpravidla dálnice a silnice). V takových případech by kombinovaný systém zabránil nesprávnému naúčtování mýtného za dálnici místo za levnější silnici.

Každopádně odhalení skutečného pozadí té zájmové chobotnice by mě taky velice zajímalo. To jednoznačně. :)

Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.

Odpovědět

Zpět na „Doprava a Logistika“