Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vaclav.Vcelica
Místní předsednictvo
Příspěvky: 50
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 27 poděkování
Dostal poděkování: 60 poděkování

Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Vaclav.Vcelica » 08 bře 2017, 00:38

Zvu tímto všechny ke spolupráci na programovém bodu Doprava.
Koncept přístupný zde: https://docs.google.com/document/d/1Vun ... sp=sharing
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Vcelica za příspěvky (celkem 4):
Milos.Zmeskal, Petr.Tkadlec, Jaromir.Beranek, Jan.Licka

Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Republikový výbor
Příspěvky: 15028
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9563 poděkování
Dostal poděkování: 17203 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Roman.Kucera » 24 bře 2017, 13:57

Tohle je velm idobrý článek pro fanatiky vysokorychlostních železnic
http://www.euro.cz/blogy/esej-proc-arit ... ou-1334316
Svou superrychlou železnici sami nikdy nepostavíme. Kdo by platil 700 korun za každého Čecha jen na úrocích?
...
Jen Francie, Japonsko, Čína
Asi nejúspěšnější VRT trať v Evropě, francouzské TGV na trati Paříž – Lyon, která je provozně slušně zisková a je schopna zaplatit plné ekonomické náklady (provoz a infrastrukturu), vypravuje 23 párů spojení denně (data z roku 2015 podle jejich Nejvyššího účetního dvora). Jenomže spojuje obrovskou pařížskou aglomeraci, která má dvanáct milionů lidí a je jednou z nejbohatších v Evropě už mnoho set let, s druhou největší francouzskou aglomerací Lyonu s 2,4 milionu obyvatel, vzdálenou skoro 500 kilometrů. Více na: http://www.euro.cz/blogy/esej-proc-arit ... n=copylink
Přečtěte si to celý
Tito uživatelé poděkovali autorovi Roman.Kucera za příspěvek:
Petr.Bajgar
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!

Uživatelský avatar
Adam.Zabransky
Krajský zastupitel
Příspěvky: 2022
Registrován: 06 led 2012, 22:10
Profese: student práva na UK
Bydliště: Praha 16 - Radotín
Dal poděkování: 1896 poděkování
Dostal poděkování: 3413 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Adam.Zabransky » 24 bře 2017, 18:45

Roman.Kucera píše:Tohle je velmi dobrý článek pro fanatiky vysokorychlostních železnic
Přečtěte si to celý
Hlavně si přečtěte komentáře, protože velmi dobrý ten článek rozhodně není. Viz třeba výmluvný začátek jednoho komentáře: Pokud "odhadujete", že po VRT bude jezdit 5 párů spojů denně, pak se nedivím, že vám to vychází jako nesmysl.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Adam.Zabransky za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Profant, Jaromir.Beranek, trinitrofenol
Pražský radní pro bydlení a transparentnost, student práv na Karlovce, bojovník za práva zvířat a efektivní altruista.
Tel. +420 721 006 868
FB: https://www.facebook.com/adam.zabransky Twitter: https://twitter.com/adamzabransky

Uživatelský avatar
Vaclav.Vcelica
Místní předsednictvo
Příspěvky: 50
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 27 poděkování
Dostal poděkování: 60 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Vaclav.Vcelica » 28 bře 2017, 13:56

Jelikož nikdo programový koncept ve zde navrženém znění nezpochybnil, což neznamená, že s ním všichni souhlasí, znepřístupnil jsem v něm dočasně v Googledocs úpravy. Ti, kteří se budou chtít dále podílet na tvorbě programového bodu, nechť, prosím, kontaktují garanta programového bodu, (pokud ještě žije – od jeho zvolení garantem, jsem o něm neslyšel ;) ), nebo píší rovnou sem. Napište zrovna i jaké máte kompetence nebo motivaci k zapojení do tvorby programu Dopravy, ať víme, koho ve skupině budeme mít zastoupeného.

Pokud by bylo na mě, tak bych navrhoval následující postup při tvorbě programového bodu:
Etapa 1: 2 týdny (do 11. dubna)
Nastudování podkladů, přihlášení garantovi ke spolupráci. Pište zde náměty ke studiu.

Etapa 2: týden (do 23.dubna)
Víkendové plánování: Sejít se na workshop v počtu alespoň pěti lidí. (Otázka, zda někoho externího přizvat na vedení diskuze – případně se můžeme střídat ve vedení diskuze.) Vytvoření konceptu a jeho uveřejnění na fóru (odkaz na googledocs) s možností jej připomínkovat v rámci týdne. Pak by byly připomínky stopnuty. Pište, zda máte nějaký klidný prostor třeba v Olomouci k zapůjčení.

Etapa 3: dva týdny (do 5. května)
Oslovit následující jednotlivce a pomocí osobních setkání a písemné komunikace se dobrat toho, jaké trendy v dopravě prosazovat. Nechceme, aby si jednotlivci nebo firmy nadiktovali náš program, ale chceme, aby jej podrobili kritice a případně jej doplnili o klíčová témata. Záleží, co nám vypadne z workshopu, na základě toho můžeme seznam rozšířit/upravit.
Odborníci na železniční dopravu: Jiří Michalica (IDS + SŽDC), Jan Křemen (SŽDC)
Odborníci na silniční dopravu: někdo z Centra dopravního výzkumu (http://www.cdv.cz)
Odborníci na říční dopravu:
Odborníci na leteckou dopravu:
Odborníci na dopravní stavby: Miloslava Pošvářová (Stínové ŘSD)
Odborníci na autonomní dopravní systémy: někdo ze Švédska (100 autonomních Volv pro Göteborg) - hudba budoucnosti – máme na to ještě čas – není třeba řešit před volbami, ale po nich. Možná by nám s tím mohl pomoci švédští piráti.
Odborníci na zavedení integrovaného dopravního systému: Jiří Michalica (IDS JmK + SŽDC)
Zástupci autodopravců a provozovatelů hromadné dopravy: Radim Jančura (Student Agency a RegioJet), Leoš Novotný (Leo Express), zástupce ČD, zástupce MHD Praha
Zástupci zelené lobby a další ostrakizovaní: Miroslav Patrik (Děti země), Ludmila Havránková (vlastník půdy u Hradce Králové)
Výčet zahrnuje lidi veřejně známé, nebo lidi, které znám osobně (JM, JK – ještě mi nedali vědět, zda do toho půjdou). Prosím, navrhujte a doplňujte zde do tohoto souboru další, pokud vás někdo napadá. Pokud navrhujete někoho, koho osobně znáte, pak jej předem seznamte s tím, že jej hodláte angažovat, oslovte jej. Nehledě na jejich stranické preference, jsou v dopravě často lidé-nadšenci, kteří jsou ochotni pro dobro věci spolupracovat s kýmkoliv, kdo má zájem.

Etapa 4: jeden den (6. května)
Workshop pro lidi, kteří se více zapojili do tvorby programového bodu a byli schopni konstruktivně jednat + copywriter + programový manažer. Dotvoření programu.

Etapa 5: Schválení programového bodu pro volby 2017 by pak měla být spíše formalita, protože všechny výstupy by měli být průběžně zveřejňovány zde na fóru, a pokud by se někdo chtěl i v průběhu tvorby programového bodu do diskuze zapojit, bude mít možnost. Na připomínky na poslední chvíli se těžko reaguje.

Celkově nám mnoho času do voleb nezbývá, a když vidím, jak se vede diskuze u jiných programových bodů, tak navrhuji výše uvedený postup. Možná je to proti nějakým předpisům v rámci strany, ale Punk's not dead. Všem byrokratům, přeji krásný slunný den a teplou kávu do postele k notebooku.
Potřebujeme vypíchnout v dopravě témata, která budou srozumitelná. Ty budou třeba jen tři a budou rozepsány heslovitě způsobem: zde je problém a my nabízíme toto řešení, jaký přínos to bude mít a pro koho. Avšak mimo hlavní volební témata bude cílem skupiny, která bude tvořit programový koncept Dopravy, najít i další programové body, které se pak budeme jako Piráti snažit prosadit ve sněmovně a ve vládě. Chceme mít noty, podle, kterých následně budeme hrát. Budeme vědět, proč jsme si vybrali jednotlivé body a budeme mít argumenty, když se bude někdo snažit dehonestovat naše postoje.

Etapa 6: průběžně do voleb
Tvorba širší koncepce Dopravy, příprava zákonů, které budeme chtít prosadit.

PS: Prosím, lidi, pište k věci. Nejsme přece teenageři, abychom si chatovali na fóru o blbostech. Díky.

Uživatelský avatar
Vaclav.Vcelica
Místní předsednictvo
Příspěvky: 50
Registrován: 30 čer 2014, 11:11
Profese: stavební projektant
Bydliště: Malý Skalník 1632, 75501 Vsetín
Dal poděkování: 27 poděkování
Dostal poděkování: 60 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Vaclav.Vcelica » 07 dub 2017, 12:00

Trochu shrnu, co se zatím objevilo v návrzích k programu dopravy pro ty, kteří si nerozklikli googledocs v prvním příspěvku. Nadhazuji koncepci o 1792 znacích (maximum je 1800).

Dlouhodobá koncepce
Zpracujeme Dlouhodobou koncepci dopravy na příštích 30 let (oproti stávajícím 6), která by stanovila priority výstavby dopravní infrastruktury a byla by pravidelně aktualizována na úrovni vládních usnesení. Připravíme novelu stavebního zákona a zákona o vyvlastnění. Vyvlastnění nebo vykoupení pozemků pro infrastrukturu nesmí probíhat až v poslední fázi výstavby, ale musí být provedeno s předstihem.
Stanovíme jasný postup při plánování a realizaci nové dopravní infrastruktury. Prosadíme kontrolu projekční fáze přípravy staveb.
Silniční doprava
Navrhujeme jednorázové zvýšení spotřební daně o 2Kč, které nahradí výpadek v rozpočtu z výběru mýta a platby za dálniční známky. Ty budou zrušeny. Kdo jezdí nehospodárným neekologickým autem/kamionem, zaplatí celkově na spotřebě o tolik víc, co dnes platí v rámci mýta, respektive dálniční známky. Odpadne systém výběru mýta, tisku dálničních známek a jejich kontrola. Výběr daně (mýta) již nebude outsourcován na Kapsch nebo jinou firmu. Řidiči budou primárně využívat dálnice a nebudou se jim vyhýbat přes centra obcí.
Navrhujeme postupné zastavení přidávání BIOsložky do paliv. Biopaliva mají velký podíl na snižování úrodnosti půd, vysoušení krajiny, růst cen potravin, objem spotřebovaných průmyslových hnojiv a slouží hlavně jako dotace pro zemědělce. Řidiči nemají dotovat zemědělství a chemický průmysl.
Vlaková doprava
Zrovnoprávníme vlakovou a silniční dopravu. (Dnes se platí za užití celé železniční cesty, u silnic jsou zpoplatněny jen některé úseky.)
Železniční infrastruktura je podfinancována, to chceme změnit.
Zavedeme jasná pravidla na udělování licencí v dopravě. Nikdo nesmí být zvýhodněn ani znevýhodněn. (Dnešní dlouhodobý spor o udělování licencí soukromým dopravcům poškozuje především spotřebitele.)

Na to napsal garant dopravy:
Zvyšování ceny paliv nepodpořím, i kdyby se místo toho měla snížit jiná daňová zátěž.
Biopaliva patří do programu zemědělství. (Já na to: Opravdu? Prolíná se to oblastmi životního prostředí i MPO i Dopravy. Kam to tedy patří?)

Jsem ochoten diskutovat o návrzích. Pište připomínky k textu a nebuďte struční, vždy uveďte důvod, proč něco zpochybňuje nebo, proč něco navrhujete. Nahlédněte také https://docs.google.com/document/d/1Vun ... sp=sharing, kde se do teď vedla diskuze, ať se dotazy neopakují.

Prosím, garanta, aby uvedl verzi programu, kterou si chce obhájit.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Vcelica za příspěvky (celkem 2):
Petr.Tkadlec, Jan.Priessnitz

Uživatelský avatar
Milos.Zmeskal
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 826
Registrován: 11 črc 2012, 21:31
Profese: Koordinátor
Bydliště: Olomouc (Moravská Třebová)
Dal poděkování: 636 poděkování
Dostal poděkování: 663 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Milos.Zmeskal » 07 dub 2017, 21:15

OFFTOPICGarant řeší existenční problémy své osoby...
Něco se dělo i tady:
https://www.facebook.com/groups/1351208468252337
(vznik skupiny není moje práce)

Vzal jsem tvou verzi a doplnil o něco svého, viz zde:
https://docs.google.com/document/d/1iSG ... mk2kwjy803
Má to mít tuhle koncepci, rád byxh se tohoto návrhu držel a aktualizoval ho. Ale je to k diskuzi samozřejmě :)

Jedná se o živý dokument. Rád bych prodiskutoval hlavně satelitní systém vs. zvýšení spotřební daně.
"Společnost mě nenávidí a já nenávidím ji. Její pravidla mě omezují, hodlám je porušit." James Cole
XOLK! XOLK! XOLK!

Winston Wolfe z Xolku
OFFTOPICmilos.zmeskal(avkrouzku)pirati.cz
77O ll3 65O
fb.com/milhauzz18

Uživatelský avatar
Milos.Zmeskal
Koordinátor krajského sdružení
Příspěvky: 826
Registrován: 11 črc 2012, 21:31
Profese: Koordinátor
Bydliště: Olomouc (Moravská Třebová)
Dal poděkování: 636 poděkování
Dostal poděkování: 663 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Milos.Zmeskal » 07 dub 2017, 21:18

BTW na ten původní dokument na googlu máš práva ty? Klidně to promaž od mých úprav a zbytečných komentářů a budem udržovat 2 verze a pracovat dál s komenty.

Ještě sem doplním jeden odkazů:
https://docs.google.com/document/d/1OgI ... ljfcf6ud9v
"Společnost mě nenávidí a já nenávidím ji. Její pravidla mě omezují, hodlám je porušit." James Cole
XOLK! XOLK! XOLK!

Winston Wolfe z Xolku
OFFTOPICmilos.zmeskal(avkrouzku)pirati.cz
77O ll3 65O
fb.com/milhauzz18

Uživatelský avatar
David.Witosz
Garant programového bodu
Příspěvky: 167
Registrován: 06 dub 2017, 07:54
Profese: inženýrský geodet
Bydliště: Ostrava
Dal poděkování: 165 poděkování
Dostal poděkování: 300 poděkování

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od David.Witosz » 07 dub 2017, 22:18

Zdravím z Pendolina.

Protože jsem zde nový a teď se tady v průběhu tříhodinové cesty vlakem pořádně rozepíšu, tak se profesně představím a tím zároveň trochu omluvím, že do tématu Doprava začnu kecat takhle zhurta.

Představení

Jsem vystudovaný inženýrský geodet a důlní měřič. Mám 10 let praxe zejména v inženýrské geodézii kdy jsem pracoval jak v soukromém sektoru po straně zhotovitele, tak nyní po straně investora. Z soukromé praxe uvedu pár nejvýznamnějších projektů kde jsem figuroval jako geodet.

Zaměřování profilů pro vytvoření modelu terénu řeky Ostravice, Čeladenky, Stonávky
Ocelárna Vítkovice - projekt odprašňovacího zařízeni - nikdy nerealizováno a ani nebude
Bystříce nad Olší-Mosty u Jablunkova - modernizace železničního koridoru
Most C204 - Opava
Jeřábové dráhy - areál NH
Mokrý plynojem - Vítkovice
Hmotné rezervy - Skladové kapacity Loukov

Taková klasika aneb Metrostav, Siemens, Povodí, Skanska, Strabag, Trakce atd atd.

Nyní pracuji pro stát v rámci SŽDC s.o. a můj revír je zjednodušeně řečeno Moravskoslezský kraj.
Hned na začátku řeknu že nemíním tady ani lobovat za svého zaměstnavatele, ani dělat nějakého vynašeče informací. To čím chci pomoct a co je myslím o dost podstatnější je zkušenost geodeta který si prošel všemi fázemi stavby od přípravy projektu, realizaci až údržbu. Málokterý obor ve stavebnictví je dá se říci u stavby od plenek až po její realizaci a pak ještě dlouho po jejím dokončení.

V rámci profese rovněž jsem činný svazově, jsem členem rady Českého svazu geodetů a kartografů, kde rovněž předsedám pobočce Železničních geodetů. S Piráty spolupracuji již víc jak 4 roky, jeden z výstupů je rovněž rozhovor který jsem udělal pro časopis Zeměměřič s Ing. Miloslavou Pošvářovou Ph.D. a byl zveřejněn rovněž v Pirátských listech. Pro ty kteří by se chtěli blíže seznámit s tím jaký má význam geodet na stavbě rozhovor vřele doporučuji.

http://www.piratskelisty.cz/clanek-1409 ... -posvarova


Tak a teď o co mi jde aneb

Nejprve se vyjádřím k bodům v tomto dokumentu

https://docs.google.com/document/d/1iSG ... MVYoE/edit

Železniční infrastruktura je dlouhodobě podfinancována, to chceme změnit. Je třeba uspíšit výstavbu vysokorychlostních koridorů. Zahájení výstavby v roce 2030 pro nás není přijatelné. (Peníze míří na silnice, protože poslanci nejezdí vlakem, pokud zrovna nejsou vo1lby a nechtějí se zviditelnit.)

Jak chcete uspíšit konkrétně výstavbu VRT ?
Peníze nemíří na silnice protože poslanci nejezdí vlakem, to je naprostá hloupost, jezdím vlakem hodně, to by jste se divili kolik z nich "lítá" vlakama. Europoslanec Svoboda a jiní by mohli vyprávět jak jsem jej "interpeloval" za jeho "autorské" výmysly v europarlamentu protože v tom vlaku ... Vám nemají kde utéct! Spíš hledejte psa zakopaného v technické náročnosti stavby silniční a železniční infr. kdy železnice je mnohem více tech. náročná, je na ní větší kontrola kvality a dodržování předpisů atd. Pokud před stavebníka postavíte dilema výběru zda raději bude stavět dálnici nebo železnici, vybere si spíš dálnici.

Zavedeme jasná pravidla na udělování licencí v dopravě. Nikdo nesmí být zvýhodněn ani znevýhodněn. (Dnešní dlouhodobý spor o udělování licencí soukromým dopravcům poškozuje především spotřebitele.)

A tím se něco vyřeší? Problém je kapacita tratě, všichni chtějí jezdit v lukrativních časech. Zdvoukolejnění koridoru z Prahy na východ bylo nedostačující již před 50 lety. Dnes máme 21. století a tam jsou pořád jen dvě koleje. A to je jen jeden příklad. To že nákladní doprava jezdí po té samé koleji co Pendolino ... to je pro údržbu horror. atd atd. Tím že budete dělat "kohoutům" rozhodčího na malém plácku, krveprolití nezabráníte, maximálně poklovou i Vás.

Zpracujeme Dlouhodobou koncepci dopravy na příštích 30 let. Poslední taková koncepce byla schválena v roce 1989, což je alarmující stav. Současné plánování na 6 let dopředu je naprosto nedostatečné.

A to je všechno? Dejme tomu že bude koncepce napsaná na 30 let, ale pořád zůstane nešvar že min. dopravy je otrokem politiků a ŘSD či SŽDC bude dostávat tolik peněz kolik si zrovna politici usmyslí aneb jak se zrovna vyspí. Pokud součást koncepce nebude i vyřešené financování na těch daných 30 let, nastavení vztahu s zhotoviteli atd. ... pak to bude krásny cár papíru na který se bude hezky koukat. A takových sem už viděl ajéééje. Tento bod rozvedu obšírněni ve svém "zamyšlení".

Stavby s dlouhodobou zárukou a pravidelnou kontrolou

Jak chcete realizovat mechanismus záruk np. na 10-20 let a kdo bude provádět tu pravidelnou kontrolu? Jak bude ta kontrola "vymahatelná" a na "kom" a z "čeho"? Hezky se to čte, ale tohle je rubikova kostka o které všichni mluví, ale nikdo ji jaksi neví jak složit, protože dnes už jen určit "kdo za co může" je maratón pro otrlé. Jen tak mimochodem jak to vypadá s případem spadlého mostu ve Studénce? To je rychlost co? A to tam byli mrtví.

Zamyšlení

Rakouská dráha OBB má podle koncepce rozvoje mít v roce 2020 v eurech dluh 20 miliard (skoro polovina našeho rozpočtu). Pokud mluvíte o koncepci tak v první řadě musíte mluvit o penězích. A to pozor, ne jen do samotných staveb!
Pouze v moment kdy vyřešíte financování které nebude závislé na vrtoších politiků, pak stavební sektor ucítí stabilitu, začne najímat lidi v dlouhodobém měřítku, začne si vychovávat vlastní odborníky, bude investovat do svých lidí, do technického zázemí, do vzdělávání a vývoje. Tudíž koncepce dá prostor ne jen státu pro koncepční stavbu sítě, ale taky prostor zhotovitelským firmám rozvíjet své zázemí a kapacity rovněž koncepčně. Nemluvě o tom že když chcete mít dlouhodobé záruky, pak rovněž by bylo záhodno aby zhotovitelská firma byla taky "dlouhodobá". Jde o vybudování partnerství. Win win efekt. A to je alfa a omega úspěšné stavby. Zkušenost, odbornost, týmová práce. Stavba je koncert s mnoha hráči a stačí že jeden nesplní svou roli a celá stavba se veze. Dnešní doba kdy i velcí hráči prostě neví zda se přísti rok kopne nebo ne, nedává prostor pro rozvoj tak jak by se slušelo.
Druhá věc je že stát musí koncepci koordinovat a posléze síť urdžovat. A tady se dostáváme k dalšímu jádru pudla. Jak chcete stavět a udržovat np. VRT když inženýr jako já má ve státním po letech praxe, s popisem obsahu pracovní náplně jak bych pracoval pro NASA, velkou hmotnou odpovědností, s prací v rizikovém prostředí za plného provozu v provozované dopravní cestě ... 27 tisíc hrubého? A to si můžu vejskat protože nebydlím v Praze. Jak myslíte že stát shání odborníky do svých řad v hlavním městě když inženýrovi s 10 let praxe není schopen nabídnout ani průměrný plat? Už chápate pojem "srdcař na dráze"? Nebo závist o "režijku" ? Zeptejte se ing. Pošvářové jak chtěla složit tým kontrolorů, jaké ji nabídli pro ty lidi platové třídy.

Myslím že pro tentokrát jsem toho napsal dost i když vím že jsem neřekl ani zlomek toho co bych zde uvést chtěl.
Naprosto souhlasím s bodem "Koncepce", ale to znamená rozvést toto téma dopodrobna a ukázat že to není jen obecný štěk který nyní používá každý druhý politický ratlík aby upoutal pozornost. Pokud bych měl tedy za sebe napsat tři hlavní body pak jsou to tyto.

1) nutnost dlouhodobé koncepce s vyřešeným financováním po celou dobu její realizace, stabilizace ŘSD, SŽDC, zhotovitelského sektoru
2) změna systému soutěžení zakázek zrušením pravidla "nejlevnější vyhrává" jako přežité a v praxi prokázané za pouhý placebo efekt řádného hospodaření s prostředky daňových poplatníků
3) odpolitizování Dopravy, politici mají dohlížet nad plněním koncepce, ne do ní zasahovat - účelově upravovat


Osobně si tedy myslím že program Dopravy je příliš obecný, nekonkrétní, s sic krásnými myšlenkami, ale bez reálného rámce realizace řešení. Vím že dnes se řeší ta krátká "marketingová verze", ale to platí i tak. Pokud chceme oslovit ne jen laiky, ale zejména lidi z odvětví dopravy (a že se tady bavíme o armádě v řádu stovek tisíců lidí), pak se musí v programu objevit více konkrétních myšlenek a postupů jak dát možnost se s těmito tématy poprat odborné veřejnosti - odstřihnout politiky od odborných rozhodnutí, vytvořit kvalitní zázemí pro české stavitelství v dopravě. Jde přeci o národní bohatství které je v lidech, jejich odbornosti, a pro každý stát je to výkladní skříň technické úrovně. Vezměme tedy tento programový bod vážně jak si zaslouží, uskutečněme řadu osobních setkání a debat. Já ten čas obětuji pokud bude zájem.

Jako nosnou myšlenku tedy na závěr dnešního postu uvedu citát Karla Čapka z kterého je mi trošku smutno. Protože když si uvědomím že již před sto lety se myslilo tak že je potřeba více inženýrského myšlení do politiky, dnes je tomu spíše naopak a to bude asi taky důvod proč to s tou naší dopravou jde z kopce.

S pozdravem a přáním hezkého víkendu

David

"Vede-li inženýr dráhu, nevede ji přes vrchol hory, nýbrž oklikou po jejím úpatí. Tato oklika není kompromis mezi přímostí tratě a výškou hory, je to prostě velmi přesné počítání se skutečnými fakty. V politice se však nepracuje inženýrsky: udělá se projekt a čeká se, s jakými překážkami se setká, a teprve potom se handluje o nějakou tu okliku. Řeší-li se všechno kompromisem, znamená to, že nejsou předem váženy okolnosti, s nimiž bude nutno dále prakticky počítat: tomu se ovšem říká fušerská práce." Karel Čapek
Tito uživatelé poděkovali autorovi David.Witosz za příspěvky (celkem 3):
Vaclav.Vcelica, Jaromir.Beranek, Michal.Stepan
Hledejme vzdělání, právě proto, že cit je slepý, musíme mu svítit rozumem. Vzdělání hledejme praktické, ale také všeobecné a filosofické. Dnes zejména je také třeba vzdělání historického, politického. Mravnost dnes znamená do veliké míry mravnost politickou. Nedělejme rozdílu mezi politikou a mravností.

Uživatelský avatar
Petr.Tkadlec
Republikový výbor
Příspěvky: 3324
Registrován: 30 říj 2013, 07:37
Profese: rozpočtář/přípravář/stavbyvedoucí
Bydliště: Vsetín
Dal poděkování: 2662 poděkování
Dostal poděkování: 2298 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Petr.Tkadlec » 15 dub 2017, 13:58

Šlo by prosím toto vlákno přesunout přímo do subfóra dopravy.
Petr Tkadlec - 724 879 117
jestli něco chcete, tak víte, kde mě naleznete

Uživatelský avatar
Michael.xChaos.Polak
Člen KS Praha
Příspěvky: 3454
Registrován: 21 dub 2009, 17:19
Profese: programátor, podnikatel v oboru telekomu
Bydliště: Praha
Dal poděkování: 2288 poděkování
Dostal poděkování: 5413 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Doprava - koncept programového bodu pro PS 2017

Příspěvek od Michael.xChaos.Polak » 15 dub 2017, 15:39

No, tak jsem se dozvěděl, že nějaký takovýhle program máme, a trochu se děsím.

Zrušení mýtného se jeví pirátsky, jenže zrušení mýtného pro dálkové kamiony by současně byla dost katastrofa. Mají dost velké nádrže, aby v ČR nemusely natankovat, pokud zde spotřební daň ještě dále stoupne, takže tohle se mi jeví spíš jako program dopravy vhodný tak pro Svobodné, než pro nás (je to prostě program deregulace, otevření hranic dálkové nákladní dopravě bez výhrad...). Mýtné bych tedy zrušil max. pro osobní dopravu, ale rozhodně bych ho zachoval u dopravy nákladní, protože se tím vytváří tlak pro dopravu větších objemů nákladů po železnici (což myslím nechtějí jen Piráti, ale kdokoliv příčetný v téhle zemi - když místo konstantního hluku dálnice jednou za den přehlučí trochu delší nákladní vlak, snad to přežijí všichni a je to win-win)

Další bod mi přijde jako z jiné planety. Většina dnes rozplánovaných dálnic v územních plánech krajů i obcí je už několik desetiletí, přijde mi. Takže jen popisujeme stávající stav.

Jinak v železniční dopravě mi jako reálné, místo podpory těch nových vysokorychlostních tras (které by splácely ještě naše vnoučata, nejspíš), přijde požadovat prostě zvýšení povolené rychlosti na vybraných přímých úsecích až na 200 km/h a odstraňování zbylých silničních přejezdů na koridorech, aby provoz tou 160-180 km/h rychlostí v těch zbylých úsecích mohl být bezpečnější. Podle mě jsou úseky, kde by se 200 km/h dalo jezdit už dnes beze změn, omezení na 160 km/h je plošné a administrativní. Tuším jsem tohle už někde slyšel od Jakuba Michálka, ale teď jsem to v tom návrhu programu nějak nenašel.

Tuším jsem taky od někoho z Pirátů (?) slyšel, že lokomotivy dnes nemají elektroměry spotřeby, protože smlouva SŽDC s ČEZem (a hlavně technická realizace napájení) neumožňuje jednoduché vracení chvilkových přebytků rekuperované energie do rozvodné sítě, a proto ani smlouvy SŽDC s dopravci toto nezohledňují a spotřebovaná elektřina se dnes účtuje paušálně. Tohle jsou věci, kdy by enviromentální šetrnost šla ruku s ekonomií, tedy s úsporami pro nás pro všechny, ať už jsme jenom občané, kteří vlastní SŽDC a ČEZ, ale vlakem moc nejezdí, nebo ať už nám jde o ceny jízdného (zejména v nejrychlejších vlacích, u kterých je potenciál úspor při započtení rekuperace energie nejvyšší - ve hře druhá mocnina rychlosti před započetím brždění)

No a na závěr by koncepce dopravy měla zahrnovat i stanovisku k Uberu, jako k předobrazu budoucí sdílené ekonomiky, která se k nám šíří. Podle mě bychom se neměli postavit na stranu taxikářské lobby. Ale došlo mi, že ve čtvrtletí, ve kterém někdo chce jezdit se svým autem pro Uber, by měl mít zaplacenou silniční daň za toto vozidlo, jako všichni provozovatelé.Taxikáři jí určitě platit musí. Toto je snadno kontrolovatelné, myslím i bez nějakých speciálních agentů provokatérů - pravidlem v naší zemi je, že kdo se svým autem podniká, ať už jde o veřejnou autodopravu osob, nebo jezdí jen pro vlastní firmu, tak prostě má zaplacenou silniční daň, ze které se silnice opravují (nebo aspoň si to tak naivně představujeme). Takže bych vznesl tenhle jediný požadavek (který dnes podle mě splněný není, nebo nevím jestli je) - ale nestavěl bych se na stranu ochrany cechovních výsad tradiční taxislužby. Taxametr je prostě přežitek, pokud stejná aplikace běží na mobilu taxíkáře a klienta, tak je to skutečně předobraz budoucnosti a předobraz toho, jaké budou staré technologie organizace práce a směny nahrazovány těmi moderními a nemá cenu stavět se na stranu těch, kdo to potřebují účelově sabotovat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Michael.xChaos.Polak za příspěvky (celkem 4):
Roman.Kucera, Vit.Jurasek, Jan.Licka, Ondrej.Tuma
604 282398 | Jabber: x@j.cz | http://twitter.com/MxChaosP | http://twitter.com/PiratiBrevnov | http://www.pirati.cz/lide/michael_polak
@xchaos@mastodon.social | člen MS Praha 6 | A liberal is a man too broadminded to take his own side in a quarrel

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host