Železnice - osobní doprava

Moderátor: Resortni tym Doprava

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Doprava a logistika. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
a8nr
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 12
Registrován: 08 čer 2009, 00:14
Profese: student informatiky
Kontaktovat uživatele:

Železnice - osobní doprava

Příspěvek od a8nr » 29 črc 2009, 00:35

Téma pro diskuzi o železniční osobní dopravě.

Pro začátek přidám odkaz ukazující celkem dobře pár střípků ze současné mozaiky: http://www.lidovky.cz/velka-vlakova-lou ... s=090724_1

koule
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 9
Registrován: 28 črc 2009, 02:44
Profese: dentální hygienistka

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od koule » 30 črc 2009, 01:47

Ahoj, já si myslím, že akutnější je řešit kontejnorovou dopravu na železnici a ne osobní. Takže dobrou noc :-)

Pavel Prchal
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 146
Registrován: 11 čer 2009, 21:34
Profese: -
Dal poděkování: 58 poděkování
Dostal poděkování: 63 poděkování

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od Pavel Prchal » 07 srp 2009, 20:00

Navážu na své příspěvky viz: https://www.ceskapiratskastrana.cz/foru ... f=59&t=384 ze 4., 16., 19., 23. a 28.7.2009
a viz: https://www.ceskapiratskastrana.cz/foru ... f=59&t=881 z 19.7.2009

Porovnání našich a zahraničních tarifů jízdného a návrhy na úpravy tarifů u nás: http://www.srkd.eu/dokument/070323/Stud ... unor07.htm
Mimo jiné obsahuje:
Zákon o dani z příjmů v kontextu se zákonem o dani silniční a zákonem o poskytování cestovních náhrad totiž vytvořily takové ekonomické prostředí, které podnikateli daňově zvýhodňuje používání automobilů, protože všechny náklady spojené s provozem silničního motorového vozidla jsou součástí daňově uznávaných výdajů, takže i soukromé cesty z místa bydliště do místa sídla firmy (místa podnikání) si podnikatel vykazuje jako součást nákladů podnikání, které snižují daňový základ. Prokázat toto „zneužívání“ je totiž zcela nemožné.
Naproti tomu fyzická osoba v námezdním pracovním poměru nemá možnost vykazovat jakoukoli částku, např. jízdné na dojíždění do zaměstnání, jako výdaj nutný k dosažení a udržení příjmů, přestože v mnoha případech je výše tohoto výdaje překážkou pro přijetí zaměstnání spojeného s dojížděním (výdajem na dojíždění).

Dále obsahuje podrobný popis švýcarského dopravního systému. Přidávám další zajímavé porovnání:
- průměrné hrubé mzdy: http://www.finexpert.cz/Rubriky/Kde-jso ... fault.aspx
Švýcarsko: 48966 Eur/rok = 105800 Kč/měsíc
ČR: 10644 Eur/rok = 23000 Kč/měsíc
- měsíční síťové jízdenky: http://www.swisstravelsystem.ch/
Švýcarsko: 578 CHF/měsíc = 9800 Kč/měsíc
ČR: 4200 Kč/měsíc

- poměr ceny měsíční jízdenky k průměrnému měsíčnímu průměrnému platu:
Švýcarsko: 9 %
ČR: 18 %

Navíc: Ve Švýcarsku je to na celé dráhy, autobusový systém a MHD, v ČR jen na dráhu provozovanou ČD

Kamil Horky
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3167
Registrován: 21 dub 2009, 12:08
Profese: IT Manager
Dostal poděkování: 1 poděkování

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od Kamil Horky » 11 srp 2009, 15:17

Jo, 9 % z platu za možnost cestovat všude zadarmo vypadá lákavě. Jenže to by ty vlaky musely jezdit častěji a vypadat jinak. Taky ai nedovedu představit, jak by to u nás fungovalo u autobusové dopravy, když dnes pomalu platí, že co autobus to jiný dopravce.

a8nr
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 12
Registrován: 08 čer 2009, 00:14
Profese: student informatiky
Kontaktovat uživatele:

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od a8nr » 13 srp 2009, 01:36

Kamil Horky píše:Jenže to by ty vlaky musely jezdit častěji a vypadat jinak.
Pomineme-li kraje s dopravní antikoncepcí, tak častěji než teď už to asi moc víc jezdit nemůže.
Kamil Horky píše:Taky ai nedovedu představit, jak by to u nás fungovalo u autobusové dopravy, když dnes pomalu platí, že co autobus to jiný dopravce.
To je jen otázka toho, co si kraje/města dají do smlouvy. Obtížnější by byla koordinace s kraji/městy, kdy některé kraje nemají reálného dopravního koordinátora, případně nemají ani dopravní koncepci.

Nicméně bez odborné analýzy na základě informací o struktuře cest je to jen fabulování coby kdyby (pochybuju, že tyto informace autor zmiňované analýzy měl).

Michal Rusek
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 1035
Registrován: 26 čer 2009, 12:53
Profese: vystudovaný učitel
Bydliště: Olomoucký region
Dostal poděkování: 2 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Srovnání - proč?

Příspěvek od Michal Rusek » 13 srp 2009, 02:15

Pavel Prchal píše:- poměr ceny měsíční jízdenky k průměrnému měsíčnímu průměrnému platu:
Švýcarsko: 9 %
ČR: 18 %
Mně taky stále vrtá, kde je zakopanej pes... jediné, co si myslím, je, že u nás je mnohem vyšší korupce u veřejných zakázek. Jinými slovy:
V ČR je vytváření korupční prostředí záměrem "podnikání", nikoliv nedokonalost systému.
Korupce je všude na světě, ale v ČR je násobně vyšší, než ve Švýcarsku.
Rozhodně není pravda, že český učitel, zdravotní sestra, hlídač, kardiochirurg, prodavačka v hypermarketu pracují 2-3 krát hůř.
Nikdy nebuď tak důvěrný s přítelem, aby ti mohl ublížit, kdyby se stal tvým nepřítelem, a nikdy nejednej s nepřítelem tak špatně, aby se nemohl stát tvým přítelem.

jzvc
Příznivec Pirátů – Ústecký kraj
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 920 poděkování

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od jzvc » 18 srp 2009, 18:05

a8nr píše:Pomineme-li kraje s dopravní antikoncepcí, tak častěji než teď už to asi moc víc jezdit nemůže.
Tak nevim, moje osobni zkusenost:

Vlak na trati 132 jezdival kazdou hodinu (ve vsedni dny pres den). Jezdival tam dvouvagonovy motorak a (subjektivni dojem) prumerne byl zaplnen tak z 30-50% (v rani a odpoledni spicce jezdil bezne plny). Pak byly spoje omezeny "kvuli nedostatecnemu vytizeni" a pocet cestujicich (naprosto logicky) poklesl, nacez byl v dalsi etape spoj zrusen uplne. Pokud nejaky spoj nejezdi dostatecne casto, tak jej nikdo vyuzivat nebude. Lide se nauci ze vlaky nejezi/jezdi v blby cas a v okamziku, kdy si poridi auto je uz ani nenapadne resit nejaky vlak. Totez plati v pripade, ze autobus jezdi 10x casteji.

Tusim ze dalsi ukazka neschopnosti CD je trat 293, kterou CD odstavilo taktez "pro nezajem cestujicich", nacez ji prevzal soukromy provozovatel, ktery (pokud vim) velice uspesne vratil trat do provozu a nasledne se CD domahalo vraceni trate (asi to zdaleka tak prodelecne nebylo).

Podobnych pripadu kdy regionalni trat provozuje soukromnik (s podporou zucastnenych obci) za cenu klidne 1/2 proti CD je jiste vice.

O frekvenci spoju je samozrejme treba diskutovat, ale pokud neni zajisten alespon minimalni provoz spoje bez ohledu na pocet cestujicich, pak spojem nikdo cestovat nebude, protoze pro cestujici neexistuje.

a8nr
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 12
Registrován: 08 čer 2009, 00:14
Profese: student informatiky
Kontaktovat uživatele:

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od a8nr » 20 srp 2009, 01:01

jzvc píše:Vlak na trati 132 jezdival kazdou hodinu (ve vsedni dny pres den). Jezdival tam dvouvagonovy motorak a (subjektivni dojem) prumerne byl zaplnen tak z 30-50% (v rani a odpoledni spicce jezdil bezne plny). Pak byly spoje omezeny "kvuli nedostatecnemu vytizeni" a pocet cestujicich (naprosto logicky) poklesl, nacez byl v dalsi etape spoj zrusen uplne. Pokud nejaky spoj nejezdi dostatecne casto, tak jej nikdo vyuzivat nebude. Lide se nauci ze vlaky nejezi/jezdi v blby cas a v okamziku, kdy si poridi auto je uz ani nenapadne resit nejaky vlak.

No jo, ústecká mafie v čele s Šulcem. Na druhou stranu oproti Vysočině tam snad aspoň nějaká snaha o tvorbu systému VHD je.
jzvc píše:Totez plati v pripade, ze autobus jezdi 10x casteji.
Tím je myšleno co?
jzvc píše:Tusim ze dalsi ukazka neschopnosti CD je trat 293, kterou CD odstavilo taktez "pro nezajem cestujicich", nacez ji prevzal soukromy provozovatel, ktery (pokud vim) velice uspesne vratil trat do provozu a nasledne se CD domahalo vraceni trate (asi to zdaleka tak prodelecne nebylo).
V tomto případě to bylo opět především politické rozhodnutí, tentokrát MD vedeného Římanem. V případě jiné politické objednávky neměly ČD problém s téměř okamžitou obnovou provozu do Sobotína.
jzvc píše:Podobnych pripadu kdy regionalni trat provozuje soukromnik (s podporou zucastnenych obci) za cenu klidne 1/2 proti CD je jiste vice.
V současnosti podle mě žádná takováto trať neexistuje. Bohužel Via, VTM ani OKDD nemají jednoduše dohledatelnou cenu za vlkm kterou dostávají, ale pod 35 Kč to podle mě nebude.
jzvc píše:O frekvenci spoju je samozrejme treba diskutovat, ale pokud neni zajisten alespon minimalni provoz spoje bez ohledu na pocet cestujicich, pak spojem nikdo cestovat nebude, protoze pro cestujici neexistuje.
Minimum dopravní obslužnosti by měl být dvouhodinový takt. Pokud se při něm ve špičce nezaplní 810 (alespoň těch 50 cestujících), je vhodné provoz nahradit autobusy.

jzvc
Příznivec Pirátů – Ústecký kraj
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 920 poděkování

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od jzvc » 20 srp 2009, 15:38

Tim je mysleno to, ze nikdo nebude jezdit (ekologicky a ekonomicky) vlakem, kterej jede co dve hodiny, kdyz bus stejnym smerem jezdi co 15 minut. A to ani v pripade ze skutecne bude jizdne vlakem stat 1/2.

Fireman142
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 13
Registrován: 22 čer 2009, 17:14
Profese: IT administrátor
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Železnice - osobní doprava

Příspěvek od Fireman142 » 22 srp 2009, 14:26

ze by nekde jezdil bus co 15minut a vlak za dve hodiny? U nas o vikendu jede 1x bus tam a zpet. Vlaky jezdi zhruba kazde dve hodiny (az na par vyjimek). Takze radsi jezdim vlakem i kdyz je to drazsi :?

Odpovědět

Zpět na „Doprava“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host