Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 695
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 482 poděkování
Dostal poděkování: 654 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Antonino » 28 srp 2019, 11:25

Přispěji lektvarem z jiného soudku, ze kterého tu některým naskakuje kopřivka:
Součástí řízeného výrobního procesu je kontrola, která zajistí, že když vznikne nějaká neshoda s požadovanou kvalitou, přijde se na ni a je řešena, a to buď jako opravitelný či neopravitelný zmetek.
V našem případě opravitelný zmetek předpokládá vytvoření takových podmínek, aby dotyčný člověk měl šanci na nápravu.

A ano, čím později se v procesu na neshodu přijde, tím více na sebe navázala náklady.

Pokud zde bude zatvrzele odmítán princip řízení kvality, vůle ji vymezit a kontrolovat, nikdy se nedostaneme od pocitů k nějakému reálnému posunu. A pojem "kvalita" není jen ten užší použitý výše, ale má samozřejmě i ten širší význam - kvalita je obsah věcí. Vzdělávání sebou inherentně nese i svoji kvalitu - vzdělání.

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 611
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 548 poděkování
Dostal poděkování: 398 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 28 srp 2019, 11:55

Vaclav.Kubaljak píše:
28 srp 2019, 11:08
Ondrej.Kalis píše:
28 srp 2019, 10:00
Vaclav.Kubaljak píše:
27 srp 2019, 22:06
Student který na to nemá by měl být odhalen nejpozději do pololetí druhého ročníku a nejlépe ovšem hned před přijetím - dobře nastavenou přijímací zkouškou!
S tou přijímací zkouškou právě úplně nesouhlasím, není možné posoudit schopnosti kohokoliv jedním testem. Tou by měli být eliminováni jedině ti uchazeči, kteří na to nemají velmi výrazně...
Však neříkám, že ne, je tam tam první část sdělení, tzn. ti co jsou marní budou vyřazení přijímací zkouškou, další část v průběhu prváku, nejpozději v pololetí druhého ročníku. Aby neztráceli zbytečně čas studiem oboru pro který se nehodí. Nesnáším ty momenty, kdy lidi vyhazují až na konci studia, prostě proto, že mohou a hlavně za ně měli celou dobu prachy.
Tak v tom se shodneme. Víceméně je to model běžný na technických školách, kde u přijímaček vyhodí ty, kdo nedokážou spočítat jednoduché příklady a zbytek se vyselektuje v prvním roce a půl. Chyba je jen v tom, že ty lidi často vyhazují na předmětech všeobecně-znalostního charakteru, které přímo nesouvisejí s jejich oborem.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Vaclav.Kubaljak

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 890
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 143 poděkování
Dostal poděkování: 214 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Karel666 » 03 zář 2019, 06:57

Arnost.Stepanek píše:
28 srp 2019, 10:36
Ondrej.Kalis píše:
26 srp 2019, 15:24
Pokud má bakalář znalosti a kompetence obdobné jako maturant v roce 1995, je to rozhodně problém a měli bychom se o to více zamýšlet nad kvalitou našeho vzdělávání.
Tohle tvrzení slyším velmi často a nemyslím, že sedí. Když to budeš měřit metrikama z roku 95, určitě to tak bude ... tenkrát nebyl internet, mobily uměly z her jan hada (tuším nokia 5110) a pro informace jsi musel do hlavy, do tabulek, ke kamarádům/zkušenějším kolegům nebo do knihovny. To ale dneska neplatí.

Ano v klasických příkladech a-le úloha z derivací tohle platí. Ale budeme se muset smířit s tím, že studenti budou mít jiné kompetence, než počítat derivace a nabiflovat se cokoli, aby dostali zkoušku. Kompetence, které budou pro ně v jejich životě důležité. Místo izolovaných informací vnímat vztahy souvislosti, hodnotit, přemýšlet, ... .
Ale otázka je zda jsou to kompetence co říkaj studenti na ulici "nepotřebuju maturu" nebo jsou to kompetence co chtěj zaměstnavatelé, ale tam je přesne to co nechtej studenti.

Z mého pohledu je nevtipnejsi, ze problem je prave z predmetama na ktere nestaci "google", protoze matiku musis pochopit, na googlu najdes prakticky co za nas v tabulkach.
Se zeptam jinak, proc nikdo ze studentu neni na uzlici za zruseni telocviku...

Takze otazka je co je to za kompetence co maji studenti mit? Ze neco najdu na netu, kdyz nevim, ze neco exituje nebudu hledat, takze stejne skoncis u toho, ze je musis naucit zaklady a to je ono "memorovani", bohuzel uceni je memorovani+pochopeni, jedno bez druheho nikdy nebude.
Je to stejne jako kdyz se trebas učí truhlář, kde "memoruje" pracovní postupy, znalosti se dřevem, druhy nástrojů, strojů a pak ho teprve pustíš ke stroji, kde sním začne pracovat a někdo na konci dne, jinej na konci roku, pak pochopí/zautomatizuje svoji činnost a drtivá většina ti pak bude tvrdit "pochopil jsem a to mě naučilo", nikdo neřekne B, že předtím memoroval, bude tvrdit, že to bylo nic, že to mu nic nedalo... Takové zapomínání toho špatného v praxi :D

Takže co tím myslím, jasně chápu, že se vyřadilo používání logaritmického pravítka, máme přeci kalkulačky, takže tento směr chápu, ale jaksi nmechápu vypuštění matematiky, co ji nahradilo?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Karel666 za příspěvek:
Jaroslav.Lainz

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 890
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 143 poděkování
Dostal poděkování: 214 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Karel666 » 03 zář 2019, 07:03

Ondrej.Kalis píše:
28 srp 2019, 11:55
Tak v tom se shodneme. Víceméně je to model běžný na technických školách, kde u přijímaček vyhodí ty, kdo nedokážou spočítat jednoduché příklady a zbytek se vyselektuje v prvním roce a půl. Chyba je jen v tom, že ty lidi často vyhazují na předmětech všeobecně-znalostního charakteru, které přímo nesouvisejí s jejich oborem.
Přesně, nerušit přijímačky, ale jak píšeš ty na tehcnickou školu se ptát "spočítáš", ale ne jestli "dokážeš napsat esej" ;) Ale zároven na konci průmky říci, že když dostane otázku co je to esej, že bude mlčet jako leklá ryba je taky extrém, tedy nemusí psát jako spisovatel, ale měl by vědět, že na něj druhej nemluví nějakým neznámým jazykem.
Jinak řečeno maturant z technické školy fakt dobře počítá, ale nemusí napsat dobrou esej, ale alespon ví co je to esej.

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 890
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 143 poděkování
Dostal poděkování: 214 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Karel666 » 03 zář 2019, 07:06

Antonino píše:
28 srp 2019, 11:25
Přispěji lektvarem z jiného soudku, ze kterého tu některým naskakuje kopřivka:
Součástí řízeného výrobního procesu je kontrola, která zajistí, že když vznikne nějaká neshoda s požadovanou kvalitou, přijde se na ni a je řešena, a to buď jako opravitelný či neopravitelný zmetek.
V našem případě opravitelný zmetek předpokládá vytvoření takových podmínek, aby dotyčný člověk měl šanci na nápravu.

A ano, čím později se v procesu na neshodu přijde, tím více na sebe navázala náklady.

Pokud zde bude zatvrzele odmítán princip řízení kvality, vůle ji vymezit a kontrolovat, nikdy se nedostaneme od pocitů k nějakému reálnému posunu. A pojem "kvalita" není jen ten užší použitý výše, ale má samozřejmě i ten širší význam - kvalita je obsah věcí. Vzdělávání sebou inherentně nese i svoji kvalitu - vzdělání.
No to, ale znamená, že musíš dělat "zkoušky, zkoušky, zkoušky" a z předmětů jako matika apod. a to studenti nechcou :D A když přijde na příjiímačky z matiky a neprojdeš, někdo ti brání se to doučit a přihlásit se znova? Že píšeš ve stylu, že by měla být možnost nápravy, nikde jsem nečetl, že je omezen počet pokusů o přijetí nebo, že se nesmíš doučit to co požadují před přijetím na školu. Za mě byl omezen počet lidí, ale dnes co vím stačí mít minimální počet bodů, že spočítáš "alespon neco"...

Uživatelský avatar
Jaroslav.Lainz
Místní předsednictvo
Příspěvky: 65
Registrován: 01 bře 2018, 16:05
Profese: pedagog
Bydliště: Lhotka 194, 560 02 Česká Třebová
Dal poděkování: 42 poděkování
Dostal poděkování: 34 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Jaroslav.Lainz » 07 zář 2019, 22:14

Ondrej.Kalis píše:
27 srp 2019, 14:28
Na pozice maturantů se dnes dávají vysokoškoláci zejména proto, že je zkrátka víc vysokoškoláků než dřív, takže ať je nárůst jejich počtu způsoben čímkoliv, pokud budeš zaměstnavatel a budeš chtít pracovní sílu s určitými intelektovými schopnostmi, nejjednodušší způsob selekce je požadovat vyšší stupeň vzdělání. A to, že vzrostl počet vysokoškoláků bude do značné míry tím, že dnes je opravdu jen zanedbatelné procento lidí, kteří by nemohli studovat pokud chtějí...
Tak tuhle posloupnost vidím naprosto opačně. Zejména ve školství, sociálních službách a veřejné správě začaly být tak asi v posledních 10-15 letech vyžadovány VŠ tituly i pro funkce, kde to dříve nebylo.
Lidi, zejména v kombinovaném studiu, studovali (a studují!!!) hlavně proto, aby měli "papír", titul.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jaroslav.Lainz za příspěvky (celkem 3):
Antonino, Vaclav.Kubaljak, Janka.Michailidu

Uživatelský avatar
Jaroslav.Lainz
Místní předsednictvo
Příspěvky: 65
Registrován: 01 bře 2018, 16:05
Profese: pedagog
Bydliště: Lhotka 194, 560 02 Česká Třebová
Dal poděkování: 42 poděkování
Dostal poděkování: 34 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Jaroslav.Lainz » 07 zář 2019, 23:00

Ke spoustě věcí už tu bylo řečeno mnohé. Tak zkusím ve stručnosti:
1. Propojení VŠ studia s praxí - kriticky důležité. Je nutné, aby studenti získali přehled, o čem je praxe, věděli, do čeho jdou a také mohli "včas vycouvat".
2. Výzkum podle mě do této kapitoly nepatří, je to samostatná kapitola, byť se silnými přesahy do akademického prostoru.
3. Jasné vymezení podmínek studia z hlediska ekonomičnosti výdajů: Jasně vymezit, co, jak a proč chceme financovat z veřejných prostředků.
Pokud je účelem veřejných VŠ vzdělávat za veřejné peníze odborníky, kteří jsou ve společnosti potřeba, pak je třeba jasně definovat podmínky.

Příklad 1: Definovat kolik VŠ a za jak dlouho může člověk za veřejné peníze vystudovat.
Příklad 2: Zejména u kriticky ohrožených oborů (především lékaři) podmínit bezplatnost studia odpracováním daného počtu let v ČR. Kamarádi - lékaři mne za to nemají v lásce, ale je to kriticky nutné.
Jinak z veřejných peněz českého státu fakticky dotujeme kvalitní lékařskou péči v zahraničí. Do 10 let nejpozději nastane vpodstatě kolaps zdravotnictví, protože doktoři nebudou. Příznaky už se projevují nyní, navíc
to začíná být začarovaný kruh (Máme málo doktorů a proto jsou přepracovaní, a tak mladí lékaři raději odcházejí do ciziny, takže doktorů je ještě míň.)

4. Gaussova křivka je nemilosrdná, na VŠ se dostávají lidé, kteří by neměli před 20 lety šanci. Proto klesají požadavky na to, co se po studentech chce. Ty samé projevy jsou patrné i na SŠ.
5. "Memorování" je naprosto nezbytnou součástí vzdělávání, ačkoliv se můžeme bavit o míře.
Spoustu věcí musí mít člověk prostě v hlavě, aby měl vůbec představu o tom, že je má při řešení problému vůbec brát v úvahu.
Jako zásadní se to jeví zejména při budování "chytré občanské společnosti". Člověk s úzce specializovanými znalostmi a dovednostmi je snadným terčem demagogů, populistů a extremistů.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jaroslav.Lainz za příspěvek:
Antonino

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 611
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 548 poděkování
Dostal poděkování: 398 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 08 zář 2019, 16:40

Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
1. Propojení VŠ studia s praxí - kriticky důležité. Je nutné, aby studenti získali přehled, o čem je praxe, věděli, do čeho jdou a také mohli "včas vycouvat".
Ano, avšak je nutné trvat na tom, aby se jednalo o smysluplnou praxi v oboru, v opačném případě se jedná jen o plýtvání časem. To ovšem znamená, že za zajištění adekvátní praxe v oboru musí být zodpovědná přímo škola, nikoliv student, a kromě potvrzení by měla kontrolovat také kvalitu té praxe.
Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
Příklad 1: Definovat kolik VŠ a za jak dlouho může člověk za veřejné peníze vystudovat.
To definované je. Do 26 let mu sice zaplatí téměř cokoliv, ale to také znamená, že má na studium reálně 5-6 let, což je standardní doba studia na většině škol. V této době, ať se dejme tomu studijně hledá - i když samozřejmě lze definovat něco jako: Vyhodí Tě ze dvou škol a už nemáš nárok.
Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
Příklad 2: Zejména u kriticky ohrožených oborů (především lékaři) podmínit bezplatnost studia odpracováním daného počtu let v ČR. Kamarádi - lékaři mne za to nemají v lásce, ale je to kriticky nutné. Jinak z veřejných peněz českého státu fakticky dotujeme kvalitní lékařskou péči v zahraničí. Do 10 let nejpozději nastane vpodstatě kolaps zdravotnictví, protože doktoři nebudou. Příznaky už se projevují nyní, navíc to začíná být začarovaný kruh (Máme málo doktorů a proto jsou přepracovaní, a tak mladí lékaři raději odcházejí do ciziny, takže doktorů je ještě míň.)
S tím nesouhlasím, musíme ty lidi motivovat k setrvání u nás jinak. Už proto, že zrovna lékaři by asi neměli problém se vyplatit. Konečně bychom měli opustit tezi, že studium je nějaký dar státu těm lidem, naopak zrovna lékařské obory patří k nejnáročnějším, tudíž studium ani náhodou není zadarmo. Pokud těm lidem neumíme nabídnout takové podmínky, aby zůstali, je chyba u nás. Podle mě by člověk měl za kvalitní a vysoce odbornou práci dostat adekvátně zaplaceno, ne být uměle fixován nějakou opční podmínkou.
Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
5. "Memorování" je naprosto nezbytnou součástí vzdělávání, ačkoliv se můžeme bavit o míře.
Absolutně nesouhlasím. Měl jsem vždy velmi špatnou mechanickou paměť a mám dodnes - nikdy jsem s tím neměl v praxi problém. Naopak bychom měli memorování eliminovat a snažit se podporovat logické myšlení a pochopení souvislostí. Jen tak pro úplnost, reálně z hlediska toho, co si pamatuju, jsem na tom relativně dost dobře, z jednoduchého a prostého důvodu - pokud věc pochopíš, zapamatuješ si ji mnohem snáz, zapamatuješ si těch věcí víc, a hlavně (na rozdíl od tupého memorování) je umíš použít.

Něco vědět - je potřeba. Učit se seznamy nazpaměť - je pitomost.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Vit.Jurasek

Uživatelský avatar
Jaroslav.Lainz
Místní předsednictvo
Příspěvky: 65
Registrován: 01 bře 2018, 16:05
Profese: pedagog
Bydliště: Lhotka 194, 560 02 Česká Třebová
Dal poděkování: 42 poděkování
Dostal poděkování: 34 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Jaroslav.Lainz » 08 zář 2019, 21:10

Ondrej.Kalis píše:
08 zář 2019, 16:40
Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
1. Propojení VŠ studia s praxí - kriticky důležité. Je nutné, aby studenti získali přehled, o čem je praxe, věděli, do čeho jdou a také mohli "včas vycouvat".
Ano, avšak je nutné trvat na tom, aby se jednalo o smysluplnou praxi v oboru, v opačném případě se jedná jen o plýtvání časem. To ovšem znamená, že za zajištění adekvátní praxe v oboru musí být zodpovědná přímo škola, nikoliv student, a kromě potvrzení by měla kontrolovat také kvalitu té praxe.

Naprostý souhlas.
Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
Příklad 1: Definovat kolik VŠ a za jak dlouho může člověk za veřejné peníze vystudovat.
To definované je. Do 26 let mu sice zaplatí téměř cokoliv, ale to také znamená, že má na studium reálně 5-6 let, což je standardní doba studia na většině škol. V této době, ať se dejme tomu studijně hledá - i když samozřejmě lze definovat něco jako: Vyhodí Tě ze dvou škol a už nemáš nárok.

S těmi dvěma školami to vidím obdobně. Od 19 let je to 7 let, při odkladu PŠD 6 let. Standardní doba studia je 3 (Bc.) plus 2 (Mgr.). Ale: znám dost případů (ze SŠ i VŠ), kdy je dítě (student) na jedné škole a když ho vyhodí, jde na druhou, třetí... Motivy jsou finanční - je to student s úlevami, v dnešním systému financování je to výhodné pro obě strany (studenta i školu). Z vlastní praxe znám středoškoláka, který úspěšně (!!!) udělal 3 obory na OU. Ale bavíme se o VŠ, já vím.
Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
Příklad 2: Zejména u kriticky ohrožených oborů (především lékaři) podmínit bezplatnost studia odpracováním daného počtu let v ČR. Kamarádi - lékaři mne za to nemají v lásce, ale je to kriticky nutné. Jinak z veřejných peněz českého státu fakticky dotujeme kvalitní lékařskou péči v zahraničí. Do 10 let nejpozději nastane vpodstatě kolaps zdravotnictví, protože doktoři nebudou. Příznaky už se projevují nyní, navíc to začíná být začarovaný kruh (Máme málo doktorů a proto jsou přepracovaní, a tak mladí lékaři raději odcházejí do ciziny, takže doktorů je ještě míň.)
S tím nesouhlasím, musíme ty lidi motivovat k setrvání u nás jinak. Už proto, že zrovna lékaři by asi neměli problém se vyplatit. Konečně bychom měli opustit tezi, že studium je nějaký dar státu těm lidem, naopak zrovna lékařské obory patří k nejnáročnějším, tudíž studium ani náhodou není zadarmo. Pokud těm lidem neumíme nabídnout takové podmínky, aby zůstali, je chyba u nás. Podle mě by člověk měl za kvalitní a vysoce odbornou práci dostat adekvátně zaplaceno, ne být uměle fixován nějakou opční podmínkou.

Jasně, že motivace by měla být i pozitivní. Nabídni tedy jiné varianty. Třeba lidštější systém atestací a tak. Taky bych předpokládal v rámci férovosti toto udělat až s prvními studenty nastupujícími do lékařských oborů. Každý lékař dostal statek (vzdělání) zadarmo od společnosti. Pokud to té společnosti nevrací tím, že v ní pracuje, jsou to vyhozené peníze. Jde o privatizaci zisků a externalizaci (znárodnění) nákladů. Chyba není u nás. Nemůžeme platiti lékaře stejně jako na západ od nás. Nemáme na to. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale hlavně to musíme reálně řešit.
Jaroslav.Lainz píše:
07 zář 2019, 23:00
5. "Memorování" je naprosto nezbytnou součástí vzdělávání, ačkoliv se můžeme bavit o míře.
Absolutně nesouhlasím. Měl jsem vždy velmi špatnou mechanickou paměť a mám dodnes - nikdy jsem s tím neměl v praxi problém. Naopak bychom měli memorování eliminovat a snažit se podporovat logické myšlení a pochopení souvislostí. Jen tak pro úplnost, reálně z hlediska toho, co si pamatuju, jsem na tom relativně dost dobře, z jednoduchého a prostého důvodu - pokud věc pochopíš, zapamatuješ si ji mnohem snáz, zapamatuješ si těch věcí víc, a hlavně (na rozdíl od tupého memorování) je umíš použít.

Něco vědět - je potřeba. Učit se seznamy nazpaměť - je pitomost.

Říkal jsem, že se můžeme bavit o míře. A i memorování může být zábava, věř mi. A hlavně - mozek v jistém ohledu funguje jako sval. Když ho nepoužíváš, synapse ochabují. A znovu říkám: Aby člověk mohl uvažovat v souvislostech, musí vědět, že ty potenciální souvislosti vůbec existují. Mít přehled. Vědět alespoň povšechně i o věcech, které se netýkají mé specializace. Renesanční osobnost, chceš-li.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jaroslav.Lainz za příspěvek:
Antonino

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 611
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 548 poděkování
Dostal poděkování: 398 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 09 zář 2019, 12:33

V otázce plateb za vzdělání se neshodneme. Jsem toho názoru, že společnost by se měla snažit mít co nejvyšší podíl vzdělané populace, protože tito lidé pak společnost jako celek rozvíjejí a nějakým způsobem jí slouží. Každý z nás může potřebovat lékaře, stavaře, matematika, informatika, historika - pokud nemám na to, abych vysokou školu vystudoval, neznamená to, že bych těm lidem měl závidět, protože využívám služby a produkty, pro které jsou vzdělaní lidé nutně potřeba.

Konkrétně lékařina je obor, který snad téměř nikdo nejde studovat jen pro prachy - vzhledem k tomu, že to je a asi vždy bude suverénně nejtěžší vysoká škola (taky jde o životy a zdraví), mám jako absolvent pořád výrazně lehčí školy neskrývaný obdiv k lidem, kteří to dělají. Bez nich by naše společnost byla slušně v háji. A pokud si vynaložený čas a úsilí přepočítáváš na peníze, zjistíš, že studovat na lékaře je těžce nevýhodné, je tolik snadnějších způsobů, jak si vydělat mnohem více.

A pak je tu druhý aspekt - ano, lékař snad má (měl by mít) poměrně dobrý (nadprůměrný) plat. Ale Tvou myšlenku bychom nemohli aplikovat jen na některé obory. Pak ale vycházíš ze zcela chybného předpokladu, že vysokoškolák vydělává více než ostatní. Stačí můj příklad. Dělám cca 5 let na místě s požadavkem na VŠ, na peníze si nestěžuju, dělám to kvůli tomu, že mi ta práce dává nějaký smysl, ale... Jeden kamarád šel po maturitě dělat vlakvedoucího a po roce měl přibližně stejný plat jako já teď, druhý kamarád šel rok po maturitě na dispečink PID a po roce má jen o pár tisíc míň než já. Pokud bych to měl brát optikou financí, musel bych studium brát jako promarněný čas. Což neberu, protože mi šlo o to, abych se odborně nějak zlepšil atd. Jen upozorňuji na to, že platové rozdíly vysokoškoláka a středoškoláka mohou být a často bývají zanedbatelné.

Naopak si dokonce myslím, že je prospěšné, když kdokoliv po škole odjede na rok i několik let pracovat do zahraničí - jasněže to udělá většinou brzy po škole, ne když je usazený a má rodinu. Rozšíří si tím obzor, zlepší schopnosti, a může něco přinést i nám ostatním, tím, že nás posune dál svou zkušeností z jiné země. To bychom měli spíše podporovat. Pokud hodně lidí odjede a už se nevrátí (tj. emigruje), měli bychom se zamýšlet ne nad tím, jak je tu násilím udržet, ale spíše nad tím, proč ti lidé nechtějí žít v České republice. To, že se odněkud lidé stěhují pryč, ukazuje především na hlubší problémy toho státu OFFTOPIC(proč asi byla železná opona a lidi se stříleli na hranicích, že...).

Ad doba studia - je to do dne 26. narozenin a běžný student bez odkladu dnes maturuje obvykle v 19 letech, takže má max. 6 let. Vím to i podle sebe, protože když jsem končil 6letou VŠ, bylo mi už 25 a pokud bych měl odklad, nemohl bych to stihnout.

Souhlasím, že mozek se musí trénovat podobně jako sval, ale nemohu souhlasit s přínosností mechanického učení. Natož pak, že by to byla zábava - brrr. Proti gustu žádný dišputát, ale memoruj se dobrovolně a nenuť k tomu ostatní. S všeobecným přehledem to nijak nesouvisí - namyšleně si troufnu tvrdit, že mám docela slušný všeobecný předmět, a přitom jsem se téměř nikdy neučil nic mechanicky nazpaměť (nebylo-li to zcela nevyhnutelné). Jsou v tomto dva různé přístupy - jeden preferuje logické myšlení, druhý paměť. Bohužel v současnosti se lidé přiklánějí spíše na stranu paměti, což podle mého názoru není ideální cesta, a to z jednoduchého důvodu. Pokud máš vytrénované logické myšlení, zapamatuješ si věci snáz, zapamatuješ si jich více a umíš to lépe použít. Podle mě co nelze vysvětlit logicky nebo alespoň v souvislostech, to si netřeba pamatovat.

Nejde o to, že by člověk neměl mít znalosti, ale těm znalostem by měl rozumět, měl by s nimi umět pracovat a lidé by měli trénovat logické myšlení (proto jsem pro zkvalitnění a rozšíření výuky matematiky :) ). Pokud máš dobré logické myšlení, pak je o několik řádů snazší naučit se nové poznatky. 8-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Eva.Havlova

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host