Ty věci přece nejsou tak polarizované. Možná, že když nebudeš brát to, co píše Jaroslav, jako konfrontaci, ale doplněk, tak si porozumíte lépe.
Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
- Antonino.Milicia
- Komunální zastupitel/ka
- Příspěvky: 2453
- Registrován: 04 pro 2018, 19:58
- Profese: Strategie, projekty, rozvoj
- Dal poděkování: 3178 poděkování
- Dostal poděkování: 3498 poděkování
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvek:
- Jaroslav.Lainz
- Ondrej.Kalis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 1690
- Registrován: 26 říj 2017, 09:26
- Profese: dopravní inženýr
- Bydliště: Praha 9
- Dal poděkování: 3142 poděkování
- Dostal poděkování: 1913 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Já to beru konstruktivně, v polovině věcí jsme se shodli, ale k pár věcem jsem měl potřebu ještě něco napsat.
A sorry, když se řekne učení nazpaměť, chytá mě amok. Narazil jsem například i na dobré učitele jazyků, kteří dokázali vysvětlit třeba i etymologický původ slova, když ses jich zeptal. Nenapadá mě fakt nic, co by nešlo vysvětlit buď logicky nebo alespoň uvést do souvislostí. Pokud tedy někdo požaduje, aby ses naučil nějaký seznam nazpaměť, ukazuje to podle mě hlavně na jeho odbornou neschopnost. Tím nechci shazovat lidi, kteří mají dobrou mechanickou paměť a používají ji, ale logická paměť mi přijde mnohem efektivnější. Naopak mi nepřijde smysluplné učit se diskrétní informace, kterým nerozumím.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
- Marek.Necada
Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.
- Antonino.Milicia
- Komunální zastupitel/ka
- Příspěvky: 2453
- Registrován: 04 pro 2018, 19:58
- Profese: Strategie, projekty, rozvoj
- Dal poděkování: 3178 poděkování
- Dostal poděkování: 3498 poděkování
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Jsou různé modely učení a každému vyhovuje něco jiného. To by se mělo respektovat. Je obrovská rezerva našeho vzdělávání, že vynucuje jen některé.Ondrej.Kalis píše: ↑09 zář 2019, 12:52Já to beru konstruktivně, v polovině věcí jsme se shodli, ale k pár věcem jsem měl potřebu ještě něco napsat.
A sorry, když se řekne učení nazpaměť, chytá mě amok. Narazil jsem například i na dobré učitele jazyků, kteří dokázali vysvětlit třeba i etymologický původ slova, když ses jich zeptal. Nenapadá mě fakt nic, co by nešlo vysvětlit buď logicky nebo alespoň uvést do souvislostí. Pokud tedy někdo požaduje, aby ses naučil nějaký seznam nazpaměť, ukazuje to podle mě hlavně na jeho odbornou neschopnost. Tím nechci shazovat lidi, kteří mají dobrou mechanickou paměť a používají ji, ale logická paměť mi přijde mnohem efektivnější. Naopak mi nepřijde smysluplné učit se diskrétní informace, kterým nerozumím. ;)
Jaroslav IMHO neměl důraz na "memorovat", ale na to mít ty skutečné znalosti (nejen měkké kompetence, jak je dnes populární). Takto jsem to pochopil já.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino.Milicia za příspěvky (celkem 2):
- Vaclav.Kubaljak, Jaroslav.Lainz
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 02 říj 2017, 20:16
- Profese: Mám
- Dal poděkování: 187 poděkování
- Dostal poděkování: 311 poděkování
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Ondrej.Kalis píše: ↑28 srp 2019, 11:00Technická poznámka - to není moje idea, ale reakce na Karla. Také si osobně nemyslím, že ta teze je pravdivá.Arnost.Stepanek píše: ↑28 srp 2019, 10:36Tohle tvrzení slyším velmi často a nemyslím, že sedí. Když to budeš měřit metrikama z roku 95, určitě to tak bude ... tenkrát nebyl internet, mobily uměly z her jan hada (tuším nokia 5110) a pro informace jsi musel do hlavy, do tabulek, ke kamarádům/zkušenějším kolegům nebo do knihovny. To ale dneska neplatí.Ondrej.Kalis píše: ↑26 srp 2019, 15:24 Pokud má bakalář znalosti a kompetence obdobné jako maturant v roce 1995, je to rozhodně problém a měli bychom se o to více zamýšlet nad kvalitou našeho vzdělávání.
Ano v klasických příkladech a-le úloha z derivací tohle platí. Ale budeme se muset smířit s tím, že studenti budou mít jiné kompetence, než počítat derivace a nabiflovat se cokoli, aby dostali zkoušku. Kompetence, které budou pro ně v jejich životě důležité. Místo izolovaných informací vnímat vztahy souvislosti, hodnotit, přemýšlet, ... .
A jako amatérský matematik (rozuměj nadšenec, kterýho prostě matematika baví, ale čas na to nemá) se musím ohradit vůči té narážce na derivace. Právě infinitezimální počet, pokud se s ním naučíš trochu pracovat a následně ho pochopíš hlouběji, je prvek matematiky s obrovským přesahem - právě tím se můžeš naučit vnímat ty souvislosti a logicky o nich přemýšlet, je to jedna z prvních věcí (a jedna z mála na střední), kde se student dostává od tupých počtů opravdu do světa matematiky. Takže právě derivace, integrály atd. bych spíš učil a zkoušel ještě víc.
Smířit? Jako, že zajdete za zaměstnavatelem co zaměstnává elektrikáře a řeknete "máte smůlu o elektrice ví maximálně že kope, ale má jiné kompetence" to myslíte spíše jako vtip ne?
Škola byla o tom, že stát podle potřeb společnosti=zaměsatnavatelé a stát řekne potřebuju lidi co umít to či ono, podle toho určil osnovy, specializoval školy anpř. průmka technická nebo elektroprůmka a studentům dal možnost, že tam mlžou studovat, nebyla žádná debata o volbě kompetencí, že se smíříme, že na konci průlmky bude "kopetence z hraní na klavír", ale kompetence odborných znalostí.
Ano, můžeme jak jsem uvedl na příkladu říci, kašlem na logaritmické pravítko, protože máme kalkulačky, ale jaksi když někdo che průmku, nebo na VŠ třeba energetiku, tak neexistuje "smíříme se, že nebude umět derivace", prostě se student bude muset smířit, že matura není pro něj...
Tady platí implikace právě naopak, kdo bude mít maturu se musí smířit stím, že se matiku prostě bude muset naučit a když se mu to nelíbí, tak se prostě nemusí přihlásit na tu školu...
- Jaroslav.Lainz
- Člen KS Pardubický kraj
- Příspěvky: 256
- Registrován: 01 bře 2018, 16:05
- Profese: speciální pedagog - etoped
- Bydliště: Česká Třebová
- Dal poděkování: 394 poděkování
- Dostal poděkování: 322 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Ano, ale když se snaží a člověk odchází pracovat do zahraničí, pak jsou prostředky do něj vynaložené prostě ztraceny. A ve zdravotnictví se tento problém projevuje extrémně.Ondrej.Kalis píše: ↑09 zář 2019, 12:33 V otázce plateb za vzdělání se neshodneme. Jsem toho názoru, že společnost by se měla snažit mít co nejvyšší podíl vzdělané populace, protože tito lidé pak společnost jako celek rozvíjejí a nějakým způsobem jí slouží. Každý z nás může potřebovat lékaře, stavaře, matematika, informatika, historika - pokud nemám na to, abych vysokou školu vystudoval, neznamená to, že bych těm lidem měl závidět, protože využívám služby a produkty, pro které jsou vzdělaní lidé nutně potřeba.
Každý z nás může všechny ty profese potřebovat a proto potřebujeme nějakým způsobem zajistit, aby tu pracovali. Lékař s českou školou pracující ve Švýcarsku mi opravdu nepomůže.
Čili peníze na zvýšení platů prostě nejsou a doktory potřebujeme.
Navrhni efektivnější a účinný systém, jak to řešit. Ne "zamyslet se co je špatně", ale říci, jak to udělat.
PS: Ještě sem můžeme natáhnout ukrajinské, rumunské a další zahraniční lékaře, ale pro mě to není cesta.
V případě potřeby mne neváhejte kontaktovat na tel.: 775 059 367.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 02 říj 2017, 20:16
- Profese: Mám
- Dal poděkování: 187 poděkování
- Dostal poděkování: 311 poděkování
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Ale to jsou pohádky, které jsem dal na příkladu truhláře co se nic nemusel učit...Antonino píše: ↑09 zář 2019, 13:00 Jsou různé modely učení a každému vyhovuje něco jiného. To by se mělo respektovat. Je obrovská rezerva našeho vzdělávání, že vynucuje jen některé.
Jaroslav IMHO neměl důraz na "memorovat", ale na to mít ty skutečné znalosti (nejen měkké kompetence, jak je dnes populární). Takto jsem to pochopil já.
Kališ tvrdí to samé jako truhlář v příkladu, nějak nechce připustit něco jiného, když 4 roky studoval matiku, tak TAM CHTĚLI na písemku 1-2 vzorečky zpaměti a zárověň, aby je uměl použít. ALE u maturi po něm chtěl ty vzorce někdo nazpamět? Chtěl po něm znalost základních postupů a drtivou většinu toho měl možnost "opsat legálně ala google" z matematickofyzilákních tabulek...
Nikdo neříká, že k mnaturitě musí někdo odcitovat vzpaměti ony tabulky a nikdo netvrdí, že toto je obsahem závěrečné zkoušky a tedy cílem studia... Já tvrdím uplně něco jiného, i když Kališ tvrdí, že to je teze co jsem já napsal, je to blůbost, to tvrdí Kališ, já tvrdím něco jiného
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 02 říj 2017, 20:16
- Profese: Mám
- Dal poděkování: 187 poděkování
- Dostal poděkování: 311 poděkování
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
To nic neřeší se přetahovat, řeší to jediné co se, ale nikomu nelíbilo nikdy, tedy, že se upíšeš stejně jako u vojáků, že ti někdo zplatí studium, ale ty mu odpracuješ u něj službu nebo se vyplatíš...Jaroslav.Lainz píše: ↑09 zář 2019, 13:18Ano, ale když se snaží a člověk odchází pracovat do zahraničí, pak jsou prostředky do něj vynaložené prostě ztraceny. A ve zdravotnictví se tento problém projevuje extrémně.Ondrej.Kalis píše: ↑09 zář 2019, 12:33 V otázce plateb za vzdělání se neshodneme. Jsem toho názoru, že společnost by se měla snažit mít co nejvyšší podíl vzdělané populace, protože tito lidé pak společnost jako celek rozvíjejí a nějakým způsobem jí slouží. Každý z nás může potřebovat lékaře, stavaře, matematika, informatika, historika - pokud nemám na to, abych vysokou školu vystudoval, neznamená to, že bych těm lidem měl závidět, protože využívám služby a produkty, pro které jsou vzdělaní lidé nutně potřeba.
Každý z nás může všechny ty profese potřebovat a proto potřebujeme nějakým způsobem zajistit, aby tu pracovali. Lékař s českou školou pracující ve Švýcarsku mi opravdu nepomůže.
Čili peníze na zvýšení platů prostě nejsou a doktory potřebujeme.
Navrhni efektivnější a účinný systém, jak to řešit. Ne "zamyslet se co je špatně", ale říci, jak to udělat.
PS: Ještě sem můžeme natáhnout ukrajinské, rumunské a další zahraniční lékaře, ale pro mě to není cesta.
- Ondrej.Kalis
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 1690
- Registrován: 26 říj 2017, 09:26
- Profese: dopravní inženýr
- Bydliště: Praha 9
- Dal poděkování: 3142 poděkování
- Dostal poděkování: 1913 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Nemyslím si, že jsou výdělky ztraceny, pokud neuvažujeme čistě lokálně. Řekl bych, že jen malé procento lidí odchází čistě kvůli penězům, někdo ano, ale nechce se mi věřit, že by to byl případ takového procenta lékařů, jak je často naznačováno. Držet zde někoho násilím (byť nějakou finanční sankcí) mi nepřijde v pořádku. Ano, řešením mohou být lékaři z východu, takové řešení se mi také nelíbí, ale pokud se na nic lepšího nezmůžeme, asi nám nezbyde jiná cesta...Jaroslav.Lainz píše: ↑09 zář 2019, 13:18Ano, ale když se snaží a člověk odchází pracovat do zahraničí, pak jsou prostředky do něj vynaložené prostě ztraceny. A ve zdravotnictví se tento problém projevuje extrémně.Ondrej.Kalis píše: ↑09 zář 2019, 12:33 V otázce plateb za vzdělání se neshodneme. Jsem toho názoru, že společnost by se měla snažit mít co nejvyšší podíl vzdělané populace, protože tito lidé pak společnost jako celek rozvíjejí a nějakým způsobem jí slouží. Každý z nás může potřebovat lékaře, stavaře, matematika, informatika, historika - pokud nemám na to, abych vysokou školu vystudoval, neznamená to, že bych těm lidem měl závidět, protože využívám služby a produkty, pro které jsou vzdělaní lidé nutně potřeba.
Každý z nás může všechny ty profese potřebovat a proto potřebujeme nějakým způsobem zajistit, aby tu pracovali. Lékař s českou školou pracující ve Švýcarsku mi opravdu nepomůže.
Čili peníze na zvýšení platů prostě nejsou a doktory potřebujeme.
Navrhni efektivnější a účinný systém, jak to řešit. Ne "zamyslet se co je špatně", ale říci, jak to udělat.
PS: Ještě sem můžeme natáhnout ukrajinské, rumunské a další zahraniční lékaře, ale pro mě to není cesta.
A mně se třeba líbí, když budu mít lékaře s několikaletými zkušenostmi z vyspělejších zemí.
Vedoucí KET doprava Středočeský kraj. Místopředseda KET doprava Praha.
- Jaroslav.Lainz
- Člen KS Pardubický kraj
- Příspěvky: 256
- Registrován: 01 bře 2018, 16:05
- Profese: speciální pedagog - etoped
- Bydliště: Česká Třebová
- Dal poděkování: 394 poděkování
- Dostal poděkování: 322 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Uvažujeme v rámci ČR. Kolik odchází lékařů? https://hlidacipes.org/odliv-ceskych-le ... -atestaci/Ondrej.Kalis píše: ↑09 zář 2019, 14:37
Nemyslím si, že jsou výdělky ztraceny, pokud neuvažujeme čistě lokálně. Řekl bych, že jen malé procento lidí odchází čistě kvůli penězům, někdo ano, ale nechce se mi věřit, že by to byl případ takového procenta lékařů, jak je často naznačováno. Držet zde někoho násilím (byť nějakou finanční sankcí) mi nepřijde v pořádku. Ano, řešením mohou být lékaři z východu, takové řešení se mi také nelíbí, ale pokud se na nic lepšího nezmůžeme, asi nám nezbyde jiná cesta...
A mně se třeba líbí, když budu mít lékaře s několikaletými zkušenostmi z vyspělejších zemí.
Proto se ptám na to, jaká jiná REÁLNÁ možnost, jak to ošetřit.
V případě potřeby mne neváhejte kontaktovat na tel.: 775 059 367.
- Vaclav.Kubaljak
- Člen KS Středočeský kraj
- Příspěvky: 517
- Registrován: 08 kvě 2018, 23:05
- Profese: Účetní
- Dal poděkování: 1511 poděkování
- Dostal poděkování: 1083 poděkování
Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030
Nějaké kompetence? Ty kompetence jsou naprosto klíčová záležitost pro vzdělávání. Jedna z kompetencí je kompetence k učení (se). Kdo ji má měl by si zvládnout vytvářet zápis takovou formou, aby se z něj zvládl učit, měl by vědět, jakou učící strategii zvolit, jestli to co potřebuje musí namemorovat, nebo pochopit atp. Dotyčný, který tuto kompetenci bravurně zvládne, by měl zvládat pojmout daleko větší objem "dat a holých faktů", než člověk, který ji nemá. Proto tu asi někteří bazírují na kompetencích, protože chápou obsah tohoto termínu (čímž neříkám, že ty ne). Kompetence jsou důležité v tom, že jsou nenahraditelným souborem strategií a přístupů, které jedinci umožní fungovat v informační společnosti, kde se informace vyvíjí a mění. Proto jsou kompetence klíčové, zvlášť v prostředí, kde se jeden rok, neřku-li semestr učí A, další rok A', ne-li C (v závislosti na překotnosti vývoje v daném oboru).Antonino píše: ↑09 zář 2019, 12:41 Jsou různé modely učení a každému vyhovuje něco jiného. To by se mělo respektovat. Je obrovská rezerva našeho vzdělávání, že vynucuje jen některé.
Jaroslav IMHO neměl důraz na "memorovat", ale na to mít ty skutečné znalosti (nejen měkké kompetence, jak je dnes populární). Takto jsem to pochopil já.