Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 795
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4801 poděkování
Dostal poděkování: 1427 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Vit.Jurasek » 11 zář 2019, 10:47

Zapomněl jsem zmínit jeden velký důvod proč to oddělení udělat: jednodušší integrace jiných typů škol bez dohadování jestli tenhle typ výuky dává smysl a má výsledky nebo ne. Což je v konzistenci s podporou vzdělávací diverzity, kterou máme v programu.
A jeden menší důvod: chtěl bych vytvořit pro školy konkurenci ve style "kašlu na vás, nenechám se šikanovat, naučím se to sám a na zkoušky si zajdu po vlastní ose", aby školy byly nuceny ve výuce mít nějakou přidanou hodnotu a nebylo to jen o vydírání "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne"
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvky (celkem 3):
Ondrej.Kalis, Vaclav.Kubaljak, Arnost.Stepanek

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 609
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 542 poděkování
Dostal poděkování: 397 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 11 zář 2019, 12:10

Vit.Jurasek píše:
11 zář 2019, 10:47
Zapomněl jsem zmínit jeden velký důvod proč to oddělení udělat: jednodušší integrace jiných typů škol bez dohadování jestli tenhle typ výuky dává smysl a má výsledky nebo ne. Což je v konzistenci s podporou vzdělávací diverzity, kterou máme v programu.
A jeden menší důvod: chtěl bych vytvořit pro školy konkurenci ve style "kašlu na vás, nenechám se šikanovat, naučím se to sám a na zkoušky si zajdu po vlastní ose", aby školy byly nuceny ve výuce mít nějakou přidanou hodnotu a nebylo to jen o vydírání "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne"
Mně se to čím dál víc líbí, jen mi řekni, jak by sis poradil se zápočty? Jakože na nějakou zkoušku budou školy vyžadovat ,,přines narýsovanou dálnici" nebo ,,dolož 20 protokolů z laborek"?

Osobně bych takový postup milerád využil, protože často platí, že zápočet, to je mnohem víc než zkouška. :lol:

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 795
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4801 poděkování
Dostal poděkování: 1427 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Vit.Jurasek » 11 zář 2019, 14:29

Ondrej.Kalis píše:
11 zář 2019, 12:10
Vit.Jurasek píše:
11 zář 2019, 10:47
Zapomněl jsem zmínit jeden velký důvod proč to oddělení udělat: jednodušší integrace jiných typů škol bez dohadování jestli tenhle typ výuky dává smysl a má výsledky nebo ne. Což je v konzistenci s podporou vzdělávací diverzity, kterou máme v programu.
A jeden menší důvod: chtěl bych vytvořit pro školy konkurenci ve style "kašlu na vás, nenechám se šikanovat, naučím se to sám a na zkoušky si zajdu po vlastní ose", aby školy byly nuceny ve výuce mít nějakou přidanou hodnotu a nebylo to jen o vydírání "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne"
Mně se to čím dál víc líbí, jen mi řekni, jak by sis poradil se zápočty? Jakože na nějakou zkoušku budou školy vyžadovat ,,přines narýsovanou dálnici" nebo ,,dolož 20 protokolů z laborek"?

Osobně bych takový postup milerád využil, protože často platí, že zápočet, to je mnohem víc než zkouška. :lol:
Já to myslel tak, že to co by bylo ve škole by bylo pořád v režii školy - takže pokud by chtěli, abys na zápočet/zkoušku skákal na jedné noze a recitoval internacionálu, pořád bys musel. Ale jakmile by došlo na státnice, např. jestli dostaneš Ing. tak by se tě nikdo neptal jestli jsi byl dobrý žák nebo danou věc děláš v rámci práce/praxe už 30 let - přišel bys s narýsovaným kusem dálnice, stoupnul by sis před komisi a odpověděl na otázky, vzal výkresy od komise a zaznačil v nich schválně nechaná zvěrstva a odešel s titulem nebo inspirací co si na příště líp připravit.

Při aktuálním postupu výuky bys šel na VŠ, kde by tě trápili zápočty a zkouškami, dostal osvědčení, že škola XY si myslí, že jsi dobrý student. A pak šel na státnice, kde bys dostal papír o tom, že český stát si myslí, že máš kompetenci stavět dálnice.
Ideální by teda bylo, kdybys v průběhu studia šel třeba na 6 různých ministátnic, které by měly váhu nezávisle na tom jestli školu dokončíš (a mnohem jednodušeji by se přecházelo mezi podobnými typy škol, protože bys věděl kam nemusíš chodit)

Jde mi o to aby ten první papír mohl mít různou váhu podle školy a ten druhý papír měl vždycky stejnou váhu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvky (celkem 2):
Eva.Havlova, Arnost.Stepanek

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 609
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 542 poděkování
Dostal poděkování: 397 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 11 zář 2019, 14:46

Vit.Jurasek píše:
11 zář 2019, 14:29
Ondrej.Kalis píše:
11 zář 2019, 12:10
Vit.Jurasek píše:
11 zář 2019, 10:47
Zapomněl jsem zmínit jeden velký důvod proč to oddělení udělat: jednodušší integrace jiných typů škol bez dohadování jestli tenhle typ výuky dává smysl a má výsledky nebo ne. Což je v konzistenci s podporou vzdělávací diverzity, kterou máme v programu.
A jeden menší důvod: chtěl bych vytvořit pro školy konkurenci ve style "kašlu na vás, nenechám se šikanovat, naučím se to sám a na zkoušky si zajdu po vlastní ose", aby školy byly nuceny ve výuce mít nějakou přidanou hodnotu a nebylo to jen o vydírání "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne"
Mně se to čím dál víc líbí, jen mi řekni, jak by sis poradil se zápočty? Jakože na nějakou zkoušku budou školy vyžadovat ,,přines narýsovanou dálnici" nebo ,,dolož 20 protokolů z laborek"?

Osobně bych takový postup milerád využil, protože často platí, že zápočet, to je mnohem víc než zkouška. :lol:
Já to myslel tak, že to co by bylo ve škole by bylo pořád v režii školy - takže pokud by chtěli, abys na zápočet/zkoušku skákal na jedné noze a recitoval internacionálu, pořád bys musel. Ale jakmile by došlo na státnice, např. jestli dostaneš Ing. tak by se tě nikdo neptal jestli jsi byl dobrý žák nebo danou věc děláš v rámci práce/praxe už 30 let - přišel bys s narýsovaným kusem dálnice, stoupnul by sis před komisi a odpověděl na otázky, vzal výkresy od komise a zaznačil v nich schválně nechaná zvěrstva a odešel s titulem nebo inspirací co si na příště líp připravit.

Při aktuálním postupu výuky bys šel na VŠ, kde by tě trápili zápočty a zkouškami, dostal osvědčení, že škola XY si myslí, že jsi dobrý student. A pak šel na státnice, kde bys dostal papír o tom, že český stát si myslí, že máš kompetenci stavět dálnice.
Ideální by teda bylo, kdybys v průběhu studia šel třeba na 6 různých ministátnic, které by měly váhu nezávisle na tom jestli školu dokončíš (a mnohem jednodušeji by se přecházelo mezi podobnými typy škol, protože bys věděl kam nemusíš chodit)

Jde mi o to aby ten první papír mohl mít různou váhu podle školy a ten druhý papír měl vždycky stejnou váhu.
No mně z toho reálně vyplývá, že zatímco dneska musím ty přiblblosti ve škole absolvovat, v tomto systému bych nemusel, protože se nehodnotí, jestli jsem 5-6 let úspěšně studoval školu a ukončil všechny povinné předměty, ale pouze to, jak uspěju u státnic, které by logicky byly těžší než dnes (alespoň na úrovni běžné nebo mírně těžší zkoušky na VŠ), jako jasně, ideálně bych měl jednotlivých 10-15 státnic skládat postupně v průběhu několika let, ale kdybych přišel, připravil se a všechno dal šmahem během roku, no problem...

Jasně, pokud bych chtěl mít status studenta, tak asi musím být zapsaný na nějaké škole, ale k tomu stačí reálně mnohem méně než udělat všechny předměty, v podstatě bych si mohl vybrat tak na 2/3 kreditů, a to zní lákavě. :)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Vit.Jurasek

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 886
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 142 poděkování
Dostal poděkování: 214 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Karel666 » 13 zář 2019, 06:36

Vit.Jurasek píše:
11 zář 2019, 10:47
Zapomněl jsem zmínit jeden velký důvod proč to oddělení udělat: jednodušší integrace jiných typů škol bez dohadování jestli tenhle typ výuky dává smysl a má výsledky nebo ne. Což je v konzistenci s podporou vzdělávací diverzity, kterou máme v programu.
A jeden menší důvod: chtěl bych vytvořit pro školy konkurenci ve style "kašlu na vás, nenechám se šikanovat, naučím se to sám a na zkoušky si zajdu po vlastní ose", aby školy byly nuceny ve výuce mít nějakou přidanou hodnotu a nebylo to jen o vydírání "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne"
Ač souhlasím z myšlenkou tak upozornuju ze veta "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne" neplatí, protože ted to je stylem "my si te nechame cele 4 roky, protoze na tebe dostanem penize, ale protoze vime ze jsme nechali prochazet blba co nic neumi, tak te nemuzem pustit k mature, protoze to se pocita do statistiky, kdyz vime, ze by si ju neudelal"...

Ondrej.Kalis
Člen KS Praha
Příspěvky: 609
Registrován: 26 říj 2017, 09:26
Profese: dopravní inženýr
Bydliště: Praha 9
Dal poděkování: 542 poděkování
Dostal poděkování: 397 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Ondrej.Kalis » 13 zář 2019, 08:54

Karel666 píše:
13 zář 2019, 06:36
Vit.Jurasek píše:
11 zář 2019, 10:47
Zapomněl jsem zmínit jeden velký důvod proč to oddělení udělat: jednodušší integrace jiných typů škol bez dohadování jestli tenhle typ výuky dává smysl a má výsledky nebo ne. Což je v konzistenci s podporou vzdělávací diverzity, kterou máme v programu.
A jeden menší důvod: chtěl bych vytvořit pro školy konkurenci ve style "kašlu na vás, nenechám se šikanovat, naučím se to sám a na zkoušky si zajdu po vlastní ose", aby školy byly nuceny ve výuce mít nějakou přidanou hodnotu a nebylo to jen o vydírání "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne"
Ač souhlasím z myšlenkou tak upozornuju ze veta "když tu s námi nevydržíš a nebudeš tancovat jak pískáme, tak tě vůbec nepustíme k tomu, abys ukázal co umíš nebo ne" neplatí, protože ted to je stylem "my si te nechame cele 4 roky, protoze na tebe dostanem penize, ale protoze vime ze jsme nechali prochazet blba co nic neumi, tak te nemuzem pustit k mature, protoze to se pocita do statistiky, kdyz vime, ze by si ju neudelal"...
Což obecně lze říct na středních školách (o kterých vlákno není), ale na VŠ, zejména technických, to obecně neplatí. Na státních VŠ se výrazně více vyhazuje v průběhu studia než u státnic (což je obecně vzato lepší) nebo dokonce těsně před nimi (systém moc neumožňuje selektovat lidi cíleně v posledním ročníku jako na střední), na technických školách se v průběhu vyhazuje skutečně ve velkém (i přes 50 %), a to zejména v prvních ročnících - ne proto, že by byly o tolik náročnější (možná trochu), ale spíš ti, kdo projdou, už většinou mají na to, aby školu dokončili.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej.Kalis za příspěvek:
Vit.Jurasek

Antonino
Příznivec Pirátů – Jihomoravský kraj
Příspěvky: 693
Registrován: 04 pro 2018, 19:58
Profese: manažer & lektor
Dal poděkování: 473 poděkování
Dostal poděkování: 646 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Antonino » 13 zář 2019, 13:19

Vit.Jurasek píše:
10 zář 2019, 09:50
OFFTOPICZpět ke konceptu vzdělávání:
Čistě koncepčně myslím, že je problém v několika věcech:
- obrovský střet zájmů: zkoušky dělají školy, které připravovaly žáky a braly na ně peníze
- snaha najít nějaké propojení/průnik mezi kvalitní výukou a ověřením kompetencí/znalostí
- snaha najít jeden mustr na hodně rozdílné školy
- financování (jen) na základě počtu žáko-měsíců

Změna přístupu, která by se mi líbila:
- jednotlivé zkoušky sebrat školám podle principu omezení střetu zájmů (přísedící z jiné školy u maturity je krok správným směrem, jen nedostatečný a nedotažený)
- nechat akademickou obec aby dala dohromady velké množství menších státnic s pevně daným obsahem, ve kterých by měly zastupitelnost pro zkoušení. Výjimku povolit jen oborům, u kterých existuje jediná škola/fakulta, která je učí.
- dát možnost lidem skládat státnice bez ohledu na to jakou a jestli vůbec nějakou školu studovali
- dát možnost lidem opakovat státnice libovolněkrát (maximálně od druhého nebo třetího pokusu vyžadovat administrační poplatek)
- vynutit dokumentaci zkoušek, aby bylo možné se odvolat
- nechat školy ať u oborů vyhlásí na které státnice plánují připravit své žáky

A maturitu a tituly bych upravil tak, že je dostane každý kdo splní odpovídající počet a obtížnost státnic - např. pro maturitu: státnice z češtiny III, matematiky III nebo anglického jazyka III a 3 libovolných dalších státnic 3. úrovně. Pro ing titul: matematika VI, Linéarní algebra II, Fyzika III a libovolný výběr 5 státnic z množiny "Tech" 4. úrovně.

Výhoda: jednodušší začleňování lidí se znalostmi z praxe do systému. Rychlejší řešení problému vzdělání cizinců v zemích, kde není jasné jak přemapovat jejich vzdělání na naši strukturu. Podpora terciálního vzdělání a vůbec uznávání znalostí nadšenců a samostudentů.

Nebo vidíte v tom nějaký zásadní problém kromě toho, že budou školy prskat?
To je úplná revoluce :)
To by bylo nutné ještě domyslet, jaké různé konsekvence by to mělo. Je tu ale spousta zajímavých podnětů.
Vit.Jurasek píše:
10 zář 2019, 09:50
Čistě koncepčně myslím, že je problém v několika věcech:
(1) - obrovský střet zájmů: zkoušky dělají školy, které připravovaly žáky a braly na ně peníze
(2) - snaha najít nějaké propojení/průnik mezi kvalitní výukou a ověřením kompetencí/znalostí
(3) - snaha najít jeden mustr na hodně rozdílné školy
(4) - financování (jen) na základě počtu žáko-měsíců
(1) jj, a všichni jsou spojení - jedni mají práci a druzí diplom
(2) to je o té zde stále odmítané definici kvality a jejích metrikách
(3) cesta unifikace nesvědčí ani Evropě, ani školství
(4) ...a koeficientů náročnosti
Vit.Jurasek píše:
10 zář 2019, 09:50
Změna přístupu, která by se mi líbila:
(1) - jednotlivé zkoušky sebrat školám podle principu omezení střetu zájmů (přísedící z jiné školy u maturity je krok správným směrem, jen nedostatečný a nedotažený)
(2) - nechat akademickou obec aby dala dohromady velké množství menších státnic s pevně daným obsahem, ve kterých by měly zastupitelnost pro zkoušení. Výjimku povolit jen oborům, u kterých existuje jediná škola/fakulta, která je učí.
(3) - dát možnost lidem skládat státnice bez ohledu na to jakou a jestli vůbec nějakou školu studovali
(4) - dát možnost lidem opakovat státnice libovolněkrát (maximálně od druhého nebo třetího pokusu vyžadovat administrační poplatek)
(5) - vynutit dokumentaci zkoušek, aby bylo možné se odvolat
(6) - nechat školy ať u oborů vyhlásí na které státnice plánují připravit své žáky
(1) Jak kdosi vtipně glosoval - státní maturita ano, ale státnice na VŠ ne? Vysoké školství žije se své podivné historické bublině a nikdo se nezabývá tím, jestli je to tak OK. Sousta nezdravých stereotypů. Monopoly.
(2) Tedy oddělit vzdělávání a testování? Takto úspěšně fungují mezinárodní certifikace ITIL, PRINCE apod.
(3) Myšlenka pozoru hodná, ale nutno domyslet spoustu konsekvencí.
(4) Hmm, chápu logiku, ale asi to serioznosti vzdělání moc nepřispěje.
(5) A co třeba rovnou digitalizovat - videozáznam?
(6) Souvisí s (1)

Školy nejen že budou prskat. To ty totálně zesabotují. Chtějí svůj monopol.

Já jsem také pár věcí doporučil. Demonopolizace, školné+sociální fondy atd. Ukout z toho opravdu komplexní systematickou reformu bude ale spousta práce.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Antonino za příspěvek:
Vit.Jurasek

Uživatelský avatar
Arnost.Stepanek
Krajské předsednictvo
Příspěvky: 60
Registrován: 19 čer 2018, 10:27
Profese: Kouč, podporovatel
Bydliště: Hradec Králové
Dal poděkování: 41 poděkování
Dostal poděkování: 67 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Arnost.Stepanek » 13 zář 2019, 13:29

Vit.Jurasek píše:
10 zář 2019, 09:50
Změna přístupu, která by se mi líbila:
- jednotlivé zkoušky sebrat školám podle principu omezení střetu zájmů (přísedící z jiné školy u maturity je krok správným směrem, jen nedostatečný a nedotažený)
- nechat akademickou obec aby dala dohromady velké množství menších státnic s pevně daným obsahem, ve kterých by měly zastupitelnost pro zkoušení. Výjimku povolit jen oborům, u kterých existuje jediná škola/fakulta, která je učí.
- dát možnost lidem skládat státnice bez ohledu na to jakou a jestli vůbec nějakou školu studovali
- dát možnost lidem opakovat státnice libovolněkrát (maximálně od druhého nebo třetího pokusu vyžadovat administrační poplatek)
- vynutit dokumentaci zkoušek, aby bylo možné se odvolat
- nechat školy ať u oborů vyhlásí na které státnice plánují připravit své žáky
Tohle je určitě krok správným směrem. Udělat systém zkoušek, ani bych jim neříkal státnice, normálně je nabodovat.
Systém jako má třeba TOEFL - přihlásíš se ke zkoušce a dostaneš počet bodů. Podobně ACT nebo SAT v USA ...

Je to řešení jak pro střední školy, tak vysoké. Když půjdeš ke zkoušce v rámci studia VŠ, máš to na daný počet pokusů) zadarmo, když budeš chtít ke zkoušce víc pokusů nebo ji dát mimo program nebo z jiné školy si "jen tak" dodělat kvalifikaci, zaplatíš administrativní fee.
Výsledek zkoušky vůbec nemusí být udělal / neudělal - prostě standardní test z chemie s výsledkem 64/100. Pro někoho je to málo, pro jiného to stačí ...

Pro titul pak stanovíš jasná pravidla obor od oboru + závěrečnou práci
Tito uživatelé poděkovali autorovi Arnost.Stepanek za příspěvek:
Vit.Jurasek
Arnošt Štěpánek
**********************************************************
"Dobrý hráč hraje tam, kde je puk právě teď. Výborný hráč hraje tam, kde puk bude za chvíli"
Wayne Gretzky

Uživatelský avatar
Vit.Jurasek
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 795
Registrován: 24 led 2012, 16:41
Profese: Programátor
Bydliště: Brno
Dal poděkování: 4801 poděkování
Dostal poděkování: 1427 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Vit.Jurasek » 13 zář 2019, 14:19

Antonino píše:
13 zář 2019, 13:19
Vit.Jurasek píše:
10 zář 2019, 09:50
...
To je úplná revoluce :)
To by bylo nutné ještě domyslet, jaké různé konsekvence by to mělo. Je tu ale spousta zajímavých podnětů.
Ve výsledku je to revoluce, ale reálně by to bylo imho docela jednoduše dosažitelné postupnými malými evolučními úpravami bez toho abysme celý systém museli zbořit a postavit znovu (což reálně udělat nejde)
Antonino píše:
13 zář 2019, 13:19
Vit.Jurasek píše:
10 zář 2019, 09:50
(4) - dát možnost lidem opakovat státnice libovolněkrát (maximálně od druhého nebo třetího pokusu vyžadovat administrační poplatek)
(4) Hmm, chápu logiku, ale asi to serioznosti vzdělání moc nepřispěje.
(4) Nemyslím si, že by to mělo být serióznosti na škodu pokud ta zkouška bude reálně pokrývat věci, co ten člověk má umět a bude tam minimum částí o štěstí. Serióznosti na škodu je spíš na škodu náhodnost - jako třeba u maturity, kde rozhoduje štěstí jestli si vytáhneš téma co umíš hodně dobře nebo ne. - představ si, že by se tě zeptali na všechna témata zhruba a podrobněji se ptali na ta, kde máš mezery, aby si ujasnili jestli to bylo jen zaváhání nebo o tom víš prd. U takové zkoušky by ani 1000 opakování nepomohlo pokud by ses to nenaučil aspoň minimálně.
Antonino píše:
13 zář 2019, 13:19
Školy nejen že budou prskat. To ty totálně zesabotují. Chtějí svůj monopol.
No asi se o to budou snažit, ale ona asi nepůjde zlepšit kvalita aniž by to neschytal monopol a klidné závětří spousty lidí. Otázka je jestli vůbec jde něco prosadit proti vůli těch škol, do téhle politiky nevidím.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vit.Jurasek za příspěvek:
Antonino

Filip.Mezera
Člen KS Pardubický kraj
Příspěvky: 85
Registrován: 24 srp 2017, 17:59
Profese: Datový analytik
Bydliště: Pardubicko
Dal poděkování: 221 poděkování
Dostal poděkování: 66 poděkování

Re: Pirátské vize pro terciární vzdělávání do roku 2030

Příspěvek od Filip.Mezera » 13 zář 2019, 20:24

Vrátil bych to trochu zpět. Podle mého není zakončení moc podstatné. Jelikož termín 2030 je hrozně blízko, dal bych si menší cíle. Pro mě je primární změna v tom, že pracující v rámci celoživotního vzdělávání budou potřebovat mít přístup k VŠ vzdělání. Jenže to nejde dělat stylem, na který jsme teď zvyklí. To by ty lidi zabilo. dle mého by si měl vybrat jeden kurz, který by v daném pololetí dělal a případně by ho i nějak zakončil. U pracujících je výhoda v tom, že je stát "neživí", vědí, co potřebují a tím i spíš odhalí nekvalitu. Zároveň by za kurzy platili s tím, že pokud by to bylo pro zaměstnavatele zajímavé, pak by to mohl financovat on (částečně je to taková reinvestice zisku pro zaměstnavatele). Pokud by došlo k úspěšnému zakončení, pak by student obdržel potvrzení. Kdyby takto absolvoval několik kurzů, měl by právo na VŠ titul (diplom), přičemž za mě je již závěrečná zkouška zbytečná, maximálně závěrečná práce. Takto by mělo studovat minimálně 50% lidí (jakýsi vzor kurzu: https://www.elementsofai.com/ , nebo https://ocw.mit.edu/courses/sloan-schoo ... /syllabus/ ).
U standardního prezenčního studia bych to asi rozdělil na různé typy studia. Nedokážu si představit, že by budoucí lékaři chodili pouze na zkoušky a ne do laboratoří / piteven / atd. Rozdělit zkoušky a školy je diskutabilní téma. Současná specializace je tak velká, že mám dost pochyb o tom, zda by to fungovalo tak, jak autor zamýšlí. Navíc u spousty oborů mám pocit, že je podstatnější práce, kterou student vytvoří, než nějaké zkoušky. Samotná práce by buď měla být vědeckého charakteru, tudíž by měla jednoznačně měřitelný přínos pro vědu (např. doplněná práce po vydání článku v uznávaném periodiku), nebo praktického charakteru (tedy řešila by buď konkrétní problém na zakázku města, kraje, ... nebo by na praktickém případě ukazovala nějaké např. pedagogické postupy) . Právě začlenění do praxe pomůže rychlejší adaptaci studentů na pracovním trhu a taktéž může zvýšit šanci, že zůstanou pracovat v dané oblasti i místě.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Filip.Mezera za příspěvek:
Arnost.Stepanek

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti