Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Petr.Daubner
Místní předsednictvo
Příspěvky: 73
Registrován: 03 lis 2017, 22:08
Profese: učitel
Bydliště: Praha 9 - Vysočany
Dal poděkování: 237 poděkování
Dostal poděkování: 232 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Petr.Daubner » 11 čer 2019, 17:12

martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 10:39

a) přiřazení střední úrovně vzdělání žákům, kteří neuspějí u státní maturity (prevence předčasných odchodů ze vzdělávání) - žáci, kteří neuspějí u státní maturity, končí v tuto chvíli pouze se základním vzděláním, přestože úspěšně absolvovali studovaný maturitní obor

S tímhle bodem zásadně nesouhlasím. Už samotná formulace je nesmyslná: "... přestože úspěšně abolvovali studovaný maturitní obor" - tak to samozřejmě úspěšně neabsolvovali, když neudělali maturitu. Proto se to jmenuje maturitní obor. Co je na tom k nepochopení? Když neudělám zkoušku v autoškole, také mi nedají řidičák.

martin.ulovec
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 21
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 15 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od martin.ulovec » 13 čer 2019, 13:52

Petr.Daubner píše:
11 čer 2019, 17:12
martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 10:39

a) přiřazení střední úrovně vzdělání žákům, kteří neuspějí u státní maturity (prevence předčasných odchodů ze vzdělávání) - žáci, kteří neuspějí u státní maturity, končí v tuto chvíli pouze se základním vzděláním, přestože úspěšně absolvovali studovaný maturitní obor

S tímhle bodem zásadně nesouhlasím. Už samotná formulace je nesmyslná: "... přestože úspěšně abolvovali studovaný maturitní obor" - tak to samozřejmě úspěšně neabsolvovali, když neudělali maturitu. Proto se to jmenuje maturitní obor. Co je na tom k nepochopení? Když neudělám zkoušku v autoškole, také mi nedají řidičák.
K maturitě může dle zákona přistoupit pouze žák, který úspěšně absolvoval poslední ročník maturitního oboru, tedy uzavřel studovaný obor...V tuto chvíli je navíc dost velký rozdíl mezi tím, co se žáci naučí v průběhu studia maturitního oboru a tím, jak jsou žáci testováni ve společné části maturity. Zanmená to teda, že ti žáci, kteří neudělají jednu povinnou zkoušku a nedají tím celou maturitu, nic neumí? To je přece nesmysl.

Demonstroval bych to na příkladu:
Za současného legislativního nastavení by například žák maturitního oboru Elektrotechnika, který úspěšně dokončil poslední ročník studovaného maturitního oboru, ale neuspěl u zkušebního předmětu společné části maturitní zkoušky (např. z cizího jazyka), skončil pouze se základním vzděláním. Přitom během středoškolského studia získal potřebné odborné znalosti, dovednosti a splňuje tak kvalifikační předpoklady pro výkon zvolené profese, především ve smyslu odbornosti a profilace v oboru. Neúspěch u jedné zkoušky ho tak do značné míry na trhu práce diskvalifikuje (maturitní zkoušku lze v tomto ohledu označovat za tzv. high-stakes test).

Zároveň je třeba přihlédnout k tomu, že zadání didaktických testů plně nezohledňuje to, co se žáci reálně v maturitních oborech učí. Není ani jasně stanovená poptávka, co by maturita měla přesně ověřovat a měřit...

Janek.Wagner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3094
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3735 poděkování
Dostal poděkování: 4054 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Janek.Wagner » 13 čer 2019, 15:13

Karel666 píše:
11 čer 2019, 10:50
Janek.Wagner píše:
06 čer 2019, 22:20
Data CERMAT ukazují jednoznačně, že hodnocení ústní zkoušky a písemné zkoušky samotnými školami výrazně ovlivňuje hodnocení výkonu žáků.
Jenom malá technická, toto je blábol, Cermat by měl řešit jak zapr stojí současná "jejich vysoká úroveň" viz videa lidí co u cermatu prošli, jako je toto:
Malá technická, jde o citaci ze stanoviska Asociace ředitelů gymnázií a není to o tom, co má řešit CERMAT, ale o interpretaci dostupných dat. Bez dat se řídit moc nedá, že?

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 818
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 134 poděkování
Dostal poděkování: 204 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Karel666 » 17 čer 2019, 12:08

Janek.Wagner píše:
13 čer 2019, 15:13
Karel666 píše:
11 čer 2019, 10:50
Janek.Wagner píše:
06 čer 2019, 22:20
Data CERMAT ukazují jednoznačně, že hodnocení ústní zkoušky a písemné zkoušky samotnými školami výrazně ovlivňuje hodnocení výkonu žáků.
Jenom malá technická, toto je blábol, Cermat by měl řešit jak zapr stojí současná "jejich vysoká úroveň" viz videa lidí co u cermatu prošli, jako je toto:
Malá technická, jde o citaci ze stanoviska Asociace ředitelů gymnázií a není to o tom, co má řešit CERMAT, ale o interpretaci dostupných dat. Bez dat se řídit moc nedá, že?
No nedá, ALE je to zase o tom samém "vše je špatně, pojďme to celé překopat a výsledkem bude něco skvělého" :D Já se ptám, tolikrát se měnil systém, ale pokaždé je viditelný úpadek toho co studenti umí. Je to fakt o systému, kdy mám věřit, že nový přinese zlepšení NEBO je to rezignace na požadování vědomostí?
Furt se říká, že je hrůza, že musí být maturita z matiky, já se ptám, když tio to vadí, fakt potřebuješ maturitu? Student brečí, že je těžká, no je, protože jejím základem je práce, práce, práce v době studier a práce má jednu špatnou vlastnost, lenoši a flákači ju nesnáší, ale o to víc podobný typ lidí dokáže křičet...

Takže poenta? Fakt mám oněm lidem věřit, že zase další změna systému vyřeší tyto problémy? Proč nejde nastavit co je tak, že to zvedne laťku a nebudou excesi jako v tom videu? Co nastavit laťku vědomostí podle studenta co se učí a ne flákače co křičí jak jsou potlačeny jeho práva, protože je flákač a nic neumí a tak neudělá maturitu...

martin.ulovec
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 21
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 1 poděkování
Dostal poděkování: 15 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od martin.ulovec » 24 čer 2019, 14:43

Karel666 píše:
17 čer 2019, 12:08
Janek.Wagner píše:
13 čer 2019, 15:13
Karel666 píše:
11 čer 2019, 10:50

Jenom malá technická, toto je blábol, Cermat by měl řešit jak zapr stojí současná "jejich vysoká úroveň" viz videa lidí co u cermatu prošli, jako je toto:
Malá technická, jde o citaci ze stanoviska Asociace ředitelů gymnázií a není to o tom, co má řešit CERMAT, ale o interpretaci dostupných dat. Bez dat se řídit moc nedá, že?
No nedá, ALE je to zase o tom samém "vše je špatně, pojďme to celé překopat a výsledkem bude něco skvělého" :D Já se ptám, tolikrát se měnil systém, ale pokaždé je viditelný úpadek toho co studenti umí. Je to fakt o systému, kdy mám věřit, že nový přinese zlepšení NEBO je to rezignace na požadování vědomostí?
Furt se říká, že je hrůza, že musí být maturita z matiky, já se ptám, když tio to vadí, fakt potřebuješ maturitu? Student brečí, že je těžká, no je, protože jejím základem je práce, práce, práce v době studier a práce má jednu špatnou vlastnost, lenoši a flákači ju nesnáší, ale o to víc podobný typ lidí dokáže křičet...

Takže poenta? Fakt mám oněm lidem věřit, že zase další změna systému vyřeší tyto problémy? Proč nejde nastavit co je tak, že to zvedne laťku a nebudou excesi jako v tom videu? Co nastavit laťku vědomostí podle studenta co se učí a ne flákače co křičí jak jsou potlačeny jeho práva, protože je flákač a nic neumí a tak neudělá maturitu...
To, že je problém i v přípravě žáků, nikdo nerozporuje. Právě i z tohoto důvodu je třeba se soustředit na zvyšování kvality výuky a její atraktivity. Důležitá je motivace a přístup žáků. To by měl být první logický krok. Povinná matematika u maturity nic nevyřeší. Naopak to povede k tomu, že žáci budou mít k matematice ještě horší vztah a z matemaitky se stane ještě větší strašák...

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host