Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Moderátor: Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
martin.ulovec
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 32
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 3 poděkování
Dostal poděkování: 27 poděkování

Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od martin.ulovec » 23 kvě 2019, 10:39

Ahoj Piráti,
níže posílám odkaz na první verzi důvodové zprávy k chystanému návrhu novely školského zákona se zaměřením na nastavení státní maturity.

Návrh sestává ze 3 dílčích návrhů:
a) přiřazení střední úrovně vzdělání žákům, kteří neuspějí u státní maturity (prevence předčasných odchodů ze vzdělávání) - žáci, kteří neuspějí u státní maturity, končí v tuto chvíli pouze se základním vzděláním, přestože úspěšně absolvovali studovaný maturitní obor
b) zachování současného stavu ve smyslu ponechání matematiky jako nepovinného předmětu v rámci společné části státní maturity
c) omezení společné části státní maturity pouze na didaktické testy a přenesení písemných prací a ústních zkoušek do profilové části státní maturity

Dokument je k dispozici zde: https://docs.google.com/document/d/1rqS ... jxABM/edit.

Materiál můžete připomínkovat v režimu úprav. V této chvíli je asi k diskusi především komplexnost dílčího návrhu k prevenci předčasným odchodům ve smyslu přiznání střední úrovně žákům, kteří neuspějí u státní maturity. Tato verze důvodové zprávy zohledňuje klasifikaci dosažené úrovně vzdělání dle ISCED 2011 a to, zda dotyčný žák uspěl u státní maturity alespoň v profilové části maturitní zkoušky.

Materiál bude projednán 27.5. na schůzce resortního týmu pro školství.
Tito uživatelé poděkovali autorovi martin.ulovec za příspěvek:
Georgia.Hejduk

Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Člen KS Středočeský kraj
Příspěvky: 682
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 714 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Jan.Prokop » 23 kvě 2019, 11:40

martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 10:39
b) zachování současného stavu ve smyslu ponechání matematiky jako nepovinného předmětu v rámci společné části státní maturity
Když už, tak proč neudělat nepovinné všechny, povinná maturita z češtiny zase znevýhodňuje spíš technicky nadané studenty, v praktickém životě mi přijdou využitelnější znalost konstrukce trojúhelníku, než znalost toho co napsal Otokar Březina.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Prokop za příspěvky (celkem 3):
Vit.Jurasek, Karel666, Marek.Necada

martin.ulovec
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 32
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 3 poděkování
Dostal poděkování: 27 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od martin.ulovec » 23 kvě 2019, 11:48

Jan.Prokop píše:
23 kvě 2019, 11:40
martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 10:39
b) zachování současného stavu ve smyslu ponechání matematiky jako nepovinného předmětu v rámci společné části státní maturity
Když už, tak proč neudělat nepovinné všechny, povinná maturita z češtiny zase znevýhodňuje spíš technicky nadané studenty, v praktickém životě mi přijdou využitelnější znalost konstrukce trojúhelníku, než znalost toho co napsal Otokar Březina.
Tohle je spíš na diskusi k tomu, co by mělo být v rámci státní maturity ověřováno a především, aby zadání i těch didaktických testů navazovalo na obsah a cíle vzdělávání, což tak v současnosti nefunguje...v tuto chvíli jde spíše o to, předejít tomu, že se ta neúspěšnost u státní maturity zavedením povinnosti z matematiky zvýší, protože už v této chvíli jsou ty výsledky z matematiky dost tristní, především v maturitních oborech s odborným zaměřením. Zároveň by to vedlo k tomu, že se zvýší i podíl předčasných odchodů a dojde k dalšímu nárůstu osob, které budou mít pouze základní vzdělání - tedy za předpokladu současného nastavení.

Uživatelský avatar
Milan.Dadourek
Rozhodčí komise
Příspěvky: 693
Registrován: 11 pro 2017, 18:11
Profese: Farmář, ochrana přírody
Bydliště: Počítky 3
Dal poděkování: 1511 poděkování
Dostal poděkování: 1337 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Milan.Dadourek » 23 kvě 2019, 13:35

martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 11:48
...v tuto chvíli jde spíše o to, předejít tomu, že se ta neúspěšnost u státní maturity zavedením povinnosti z matematiky zvýší, protože už v této chvíli jsou ty výsledky z matematiky dost tristní, především v maturitních oborech s odborným zaměřením. Zároveň by to vedlo k tomu, že se zvýší i podíl předčasných odchodů a dojde k dalšímu nárůstu osob, které budou mít pouze základní vzdělání - tedy za předpokladu současného nastavení.
Pokud dojde k "a) přiřazení střední úrovně vzdělání žákům, kteří neuspějí u státní maturity", pak je to imho dobré nastavení, aby matematika mohla být povinná. Není snad cílem, aby maturitu úspěšně absolvovali všichni. Také by neměla být závěrečnou zkouškou u všech oborů. Určitá míra neúspěchu je nezbytná pro hodnotu té zkoušky - resp. pro ocenění jejích absolventů. Jinak bych byl pro to ji zrušit (proč ne?). Matematika je jakýmsi základním jazykem přírodních věd. Je důležitá nejen pro technické obory, ekonomii či fyziku, ale i pro biologické obory, sociologické obory, atd.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Milan.Dadourek za příspěvky (celkem 5):
Vit.Jurasek, Karel666, Antonino, Marek.Necada, Vojtech.Sazel
"Ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo." Vlasta Burian --- Mocné omezujte první! --- Profil --- Na FB mě nenajdete.

martin.ulovec
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 32
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 3 poděkování
Dostal poděkování: 27 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od martin.ulovec » 23 kvě 2019, 18:00

Milan.Dadourek píše:
23 kvě 2019, 13:35
martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 11:48
...v tuto chvíli jde spíše o to, předejít tomu, že se ta neúspěšnost u státní maturity zavedením povinnosti z matematiky zvýší, protože už v této chvíli jsou ty výsledky z matematiky dost tristní, především v maturitních oborech s odborným zaměřením. Zároveň by to vedlo k tomu, že se zvýší i podíl předčasných odchodů a dojde k dalšímu nárůstu osob, které budou mít pouze základní vzdělání - tedy za předpokladu současného nastavení.
Pokud dojde k "a) přiřazení střední úrovně vzdělání žákům, kteří neuspějí u státní maturity", pak je to imho dobré nastavení, aby matematika mohla být povinná. Není snad cílem, aby maturitu úspěšně absolvovali všichni. Také by neměla být závěrečnou zkouškou u všech oborů. Určitá míra neúspěchu je nezbytná pro hodnotu té zkoušky - resp. pro ocenění jejích absolventů. Jinak bych byl pro to ji zrušit (proč ne?). Matematika je jakýmsi základním jazykem přírodních věd. Je důležitá nejen pro technické obory, ekonomii či fyziku, ale i pro biologické obory, sociologické obory, atd.
Problém je v tom, že to absolvování státní maturity v tuto chvíli vlastně nemá moc vypovídající hodnotu, protože tam není jasně definováno, co by měla státní maturita ověřovat + nenavazuje na obsah ani cíle vzdělávání...Určitě plánujeme připravit i nějaký vlastní návrh koncepce toho, jak by maturita mohla vypadat - i v rámci pirátských vizí pro regionální školství zmiňujeme třeba možnost využívání adaptivního testování + právě nutnou provazbu katalogu požadavků a zadání testů ve vazbě na obsah

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 890
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 143 poděkování
Dostal poděkování: 214 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Karel666 » 24 kvě 2019, 11:11

martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 18:00

Problém je v tom, že to absolvování státní maturity v tuto chvíli vlastně nemá moc vypovídající hodnotu, protože tam není jasně definováno, co by měla státní maturita ověřovat + nenavazuje na obsah ani cíle vzdělávání...Určitě plánujeme připravit i nějaký vlastní návrh koncepce toho, jak by maturita mohla vypadat - i v rámci pirátských vizí pro regionální školství zmiňujeme třeba možnost využívání adaptivního testování + právě nutnou provazbu katalogu požadavků a zadání testů ve vazbě na obsah

Co je to adaptivní? Jestli myslíš "že se doma může vzdělat" apak jenom dělat zkoušky, což mužeš třeba v australii, tak to končí stejně u toho, že musíš mít nastaveno tak, že máš určitou laťku a zlůstane někdo kdo se doma drtil "půl roku" a pak ho vyrazili... A u některých oborů, se musí třeba udělat 10 "podrobných" zkoušek a pak "obecnější celková", že obor chápe jako celek, takže zase skončíš, že zůstanou co vyhodili, ale protože bude smutnej, tak mu chceš dát nějakej papír? Proč? Stejně každý bude vidět "neměl znalosti", takže to bude papír značící "nic neumí"...

martin.ulovec
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 32
Registrován: 22 led 2019, 16:06
Profese: Analytik
Dal poděkování: 3 poděkování
Dostal poděkování: 27 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od martin.ulovec » 25 kvě 2019, 12:39

Karel666 píše:
24 kvě 2019, 11:11
martin.ulovec píše:
23 kvě 2019, 18:00

Problém je v tom, že to absolvování státní maturity v tuto chvíli vlastně nemá moc vypovídající hodnotu, protože tam není jasně definováno, co by měla státní maturita ověřovat + nenavazuje na obsah ani cíle vzdělávání...Určitě plánujeme připravit i nějaký vlastní návrh koncepce toho, jak by maturita mohla vypadat - i v rámci pirátských vizí pro regionální školství zmiňujeme třeba možnost využívání adaptivního testování + právě nutnou provazbu katalogu požadavků a zadání testů ve vazbě na obsah

Co je to adaptivní? Jestli myslíš "že se doma může vzdělat" apak jenom dělat zkoušky, což mužeš třeba v australii, tak to končí stejně u toho, že musíš mít nastaveno tak, že máš určitou laťku a zlůstane někdo kdo se doma drtil "půl roku" a pak ho vyrazili... A u některých oborů, se musí třeba udělat 10 "podrobných" zkoušek a pak "obecnější celková", že obor chápe jako celek, takže zase skončíš, že zůstanou co vyhodili, ale protože bude smutnej, tak mu chceš dát nějakej papír? Proč? Stejně každý bude vidět "neměl znalosti", takže to bude papír značící "nic neumí"...
To adaptivní testování je myšleno ve smyslu metody zadávání testů. Adaptivní testování spočívá v tom, že se využívá banka úloh, ze kterého jsou na základě stanoveného algoritmu vybírány úlohy na základě předchozích odpovědí - jde vlastně o testování, které je šité na míru...více zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8D% ... %A1n%C3%AD

Případně k tomu můžu nahodit nějakou odbornou literaturu.

A pokud jde o ten záměr, cílem není dát prostě někomu štempl, aby nebyl smutnej, že neudělal maturitu. Jde o to, že to zadání úloh a katalog požadavků nezohledňuje to, co se v průběhu vzdělávání ti žáci učí. Státní maturita v tomhle ohledu nemá žádnou vypovídající hodnotu, takže ti, co nezvládnou didkatický test, jsou diskvalifikováni tím, že skončí pouze se základním vzděláním...vzhledem k těmto okolnostem ten neúspěch tím pádem nemusí zdaleka znamenat, že by dotyčný nebyl kompetentní. A právě i zohlednění té profilové části je potom dost důležitý ve smyslu ověření odbornosti, protože v případě odborného zaměření je tam ta praktická část:)

A na toto v zásadě reagují i některé strategické dokumenty, jako je třeba evaluace Strategie 2020 nebo koneckonců třeba i Audit vzdělávacího systému, který se dělá každoročně.

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 890
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 143 poděkování
Dostal poděkování: 214 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Karel666 » 27 kvě 2019, 07:18

martin.ulovec píše:
25 kvě 2019, 12:39
Případně k tomu můžu nahodit nějakou odbornou literaturu.
Byl bych rád, ne, že bych o něčem podobném někdy nezaslechl, ale docela by mě zajímalo jak to funguje, tedy jak určují co už umáš a nezkoušet a co zkoušet.
martin.ulovec píše:
25 kvě 2019, 12:39

A pokud jde o ten záměr, cílem není dát prostě někomu štempl, aby nebyl smutnej, že neudělal maturitu.
Vždycky je to o štemplu. Jak chceš předat informaci, že někdo umí? Třebas u řidičáku, kdy je potřeba vědět jak umí řídit a zná předpisy.
Bohužel to znamená, že neuděláš zkouošky což vadí těm neúspešným, kteří místo toho aby sedli a naučili se kudy chodí řvou o špatných nastaveních, šikaně, systému co nefunguje, a přitom je to o tom, že prolítli u zkoušky, protože většinou se neučili...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Karel666 za příspěvek:
Ludek.Blaha

Janek.Wagner
Uživatel fóra – není člen Pirátů
Příspěvky: 3094
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3739 poděkování
Dostal poděkování: 4055 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Janek.Wagner » 06 čer 2019, 22:20

Předkladatelé se evidentně nezajímali o názory odborných asociací a spolků působících ve vzdělávání, doporučuji následující stanoviska:

Otevřený dopis učitelských a odborných sdružení a vzdělávacích pracovišť ing. Robertu Plagovi, Ph.D., ministru školství České republiky, k novele maturitní vyhlášky (https://www.pedagogicke.info/2019/03/ot ... rnych.html), cituji:
podle Vašeho sdělení pro média probíhala během podzimu 2018 diskuse k maturitám, „a to jak na odborné, tak na politické úrovni“. Konkrétním výsledkem této diskuse je novela školského zákona, kterou Váš úřad v únoru 2019 předložil k meziresortnímu připomínkovému řízení. Tato novela přináší radikální návrhy, jejichž realizace by zásadně změnila podmínky, za nichž budou probíhat maturitní zkoušky. Nevíme, s kterými vzdělávacími institucemi, organizacemi či konkrétními odborníky jste podobu novely konzultoval, jsme však nuceni konstatovat, že z hlediska těch, jejichž práce se maturitní zákonná norma nejvíce týká, tedy ředitelů a učitelů středních škol, učitelů a metodiků cizích jazyků, matematiky a češtiny, žádná transparentní diskuse neproběhla. MŠMT v daném období k jednáním nepřizvalo zástupce Asociace ředitelů gymnázií, Národní rady Unie školských asociací ČR – CZESHA, Pedagogické komory, Učitelské platformy, asociace AMATE, Asociace učitelů angličtiny ČR, Jednoty českých matematiků a fyziků, Společnosti učitelů českého jazyka a literatury, Asociace češtinářů ani odborných bohemistických pracovišť či dalších bohemistických pracovišť vysokých škol.
Signifikantní je stanovisko Antonína Jančaříka, proděkana PedF UK a člena JČMF:
K podpisu dopisu se připojila i Jednota českých matematiků a fyziků. Dopis není o tom, co v novele je, či není, ale jak se k ní dospělo. Diskuze o maturitách sice probíhá, ale na MŠMT zcela nezávisle, MŠMT se jí neúčastní a jedná samostatně.

V současné době má JČMF s MŠMT podepsanou platnou smlouvu o spolupráci. Přesto marně čekáme na poskytnutí informací ze strany MŠMT a přizvání k diskuzi. Pokud projevíme aktivitu my, pan ministr schůzku odmítne a příslušný náměstek nám odpoví, že vše již je vlastně stejně rozhodnuto. Na pracovní jednání o maturitách, které JČMF pořádala, byli zástupci MŠMT přizváni, ale nedorazili ..
Připomínky Asociace metodiků cizích jazyků AMATE k návrhu novely Školského zákona předloženému MŠMT do připomínkového řízení 28. února 2019 (https://www.pedagogicke.info/2019/03/pr ... izich.html)

Připomínky Asociace češtinářů k novele školského zákona (změny státní maturity) (https://www.pedagogicke.info/2019/03/pr ... ovele.html)

Závěry konference Asociace ředitelů gymnázií ČR: odmítnutí reformy financování a nesouhlas s navrženými změnami maturitní zkoušky (https://www.pedagogicke.info/2019/04/za ... itelu.html), cituji:
AŘG bere na vědomí rozhodnutí MŠMT o společném spuštění povinné zkoušky z matematiky v roce 2022. AŘG vítá začlenění předmětu "Matematika rozšiřující" mezi nepovinné předměty společné části MZ. AŘG nesouhlasí s navrženými změnami maturitní zkoušky, tedy redukcí zkoušky z českého jazyka a cizího jazyka ve společné části na didaktický test a přesunutí ústní a písemné části zkoušky do profilové části maturitní zkoušky. Data CERMAT ukazují jednoznačně, že hodnocení ústní zkoušky a písemné zkoušky samotnými školami výrazně ovlivňuje hodnocení výkonu žáků. To AŘG pokládá za velmi důležitý aspekt, který by stát neměl pomíjet. AŘG vnímá jako alibismus MŠMT snahu přesunout odpovědnost za tvorbu kritérií hodnocení zkoušek, za jejich vlastní hodnocení a za vypořádání odvolání a řešení sporů na samotné školy. Jako nepřípadné vnímá argumenty důvodové zprávy doprovázející navržení změn, a to zejména argumenty zmiňující finanční úsporu a snížení administrativy. Jak finanční zátěž, tak administrativa se pouze přesunou na školy.
Podle Radka Sárköziho, prezidenta Pedagogické komory, z.s.,:
Tento pirátských návrh se shoduje s tím, co chce CZESHA. Ale bylo by dobré udělat k tomu seminář ve školském výboru a pozvat zástupce profesních a predmětových spolků. Myslím si, že by se to stihlo.
Doporučuji, aby Piráti nejednali jako MŠMT, tedy bez odborné diskuse s relevantními partnery.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvky (celkem 3):
Petr.Tkadlec, Marek.Necada, Janka.Michailidu

Karel666
Příznivec Pirátů – Zlínský kraj
Příspěvky: 890
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 143 poděkování
Dostal poděkování: 214 poděkování

Re: Návrh novely školského zákona ve vazbě na současné nastavení státní maturity

Příspěvek od Karel666 » 11 čer 2019, 10:50

Janek.Wagner píše:
06 čer 2019, 22:20
Data CERMAT ukazují jednoznačně, že hodnocení ústní zkoušky a písemné zkoušky samotnými školami výrazně ovlivňuje hodnocení výkonu žáků.
Jenom malá technická, toto je blábol, Cermat by měl řešit jak zapr stojí současná "jejich vysoká úroveň" viz videa lidí co u cermatu prošli, jako je toto:
https://www.youtube.com/watch?v=FwUhklR4NOI

Ukazuje, že někdo říká jak by to padlo na hubu, uroven, ale kdyz ji udrzují oni, tak stoji rok od roku stale vice za starou belu...
Tím chci říci, jedni říkaj druhým jak to pokazí zhorsí a jak je za nich vse super a pak dostane maturitu clovek jako ten ve videu :(

Odpovědět

Zpět na „Školství“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host