Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
- Arnost.Stepanek
- Příspěvky: 434
- Registrován: 19 čer 2018, 10:27
- Profese: Náměstek hejtmana KHK - školství a sport
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal poděkování: 527 poděkování
- Dostal poděkování: 726 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Popravdě prokousat se tím materiálem je faaakt složitý. Je tam hodně dobrých myšlenek obalených spoustou balastu, v níž se ty super myšlenky snadno ztratí. Současně vnímám velký posun proti původnímu materiálu.
Vím, že kopnu do vosího hnízda, ale piráti si zaslouží mnohem lepší strategii. Strategii, která se nebojí jasně pojmenovat výzvy, které před vzděláváním stojí a ukázat možná řešení. Máme k tomu kompetenci jako žádná jiná strana.
Dostat plat učitelů na 130% průměru VŠ vzdělaných lidí do roku 2020? To asi nepůjde
Nějak mi tam chybí nějaká změna - to, co tady píšeme je takový leštění stávajícího systému. Taková strategie "hlavně nikoho neurazit". Opravdu si myslíme, že naše vzdělání je úplně v pohodě a nepotřebuje nic víc, než lehce promazat? Nebo chceme změnit vzdělávací paradigma?
Co přináší piráti nového do vzdělávacího systému? Co jsou ty 3 věci, proč bych si z našeho programu pro školství měli lidi sednout na zadek?
Jsme stranou, které mnozí vyčítají, že je moc mladá, že naši lidé nemají zkušenosti - to je přece obrovská šance. Starým politikům je vzdělávání vcelku jedno - chtějí na něj nalákat voliče. Ale nám jedno není - my to chceme změnit pro naše děti.
No a nakonec jedna výzva. Mám pocit, že k lepší strategii se nedostane leštěním / poznámkováním tohoto materiálu.
Má smysl připravit k tomuto plánu alternativu? Má smysl začít na zelené louce znovu? Má smysl připravit vizi vzdělávání 2050? Vím, zní to jako nesmysl, ale aby se něco změnilo, potřebujeme změnit filozofii vzdělávání, filozofii přípravy učitelů, otestovat ji v praxi, vychovat učitele/odborníky s jinými dovednostmi a ty dostat do škol.
Pokud se tady najde víc lidí, co to cítí podobně, jsem připraven tuhle rukavici zvednout.
Vím, že kopnu do vosího hnízda, ale piráti si zaslouží mnohem lepší strategii. Strategii, která se nebojí jasně pojmenovat výzvy, které před vzděláváním stojí a ukázat možná řešení. Máme k tomu kompetenci jako žádná jiná strana.
Dostat plat učitelů na 130% průměru VŠ vzdělaných lidí do roku 2020? To asi nepůjde
Nějak mi tam chybí nějaká změna - to, co tady píšeme je takový leštění stávajícího systému. Taková strategie "hlavně nikoho neurazit". Opravdu si myslíme, že naše vzdělání je úplně v pohodě a nepotřebuje nic víc, než lehce promazat? Nebo chceme změnit vzdělávací paradigma?
Co přináší piráti nového do vzdělávacího systému? Co jsou ty 3 věci, proč bych si z našeho programu pro školství měli lidi sednout na zadek?
Jsme stranou, které mnozí vyčítají, že je moc mladá, že naši lidé nemají zkušenosti - to je přece obrovská šance. Starým politikům je vzdělávání vcelku jedno - chtějí na něj nalákat voliče. Ale nám jedno není - my to chceme změnit pro naše děti.
No a nakonec jedna výzva. Mám pocit, že k lepší strategii se nedostane leštěním / poznámkováním tohoto materiálu.
Má smysl připravit k tomuto plánu alternativu? Má smysl začít na zelené louce znovu? Má smysl připravit vizi vzdělávání 2050? Vím, zní to jako nesmysl, ale aby se něco změnilo, potřebujeme změnit filozofii vzdělávání, filozofii přípravy učitelů, otestovat ji v praxi, vychovat učitele/odborníky s jinými dovednostmi a ty dostat do škol.
Pokud se tady najde víc lidí, co to cítí podobně, jsem připraven tuhle rukavici zvednout.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Arnost.Stepanek za příspěvky (celkem 3):
- Milan.Dadourek, Vaclav.Fortik, Antonino.Milicia
Arnošt Štěpánek
**********************************************************
"Dobrý hráč hraje tam, kde je puk právě teď. Výborný hráč hraje tam, kde puk bude za chvíli"
Wayne Gretzky
**********************************************************
"Dobrý hráč hraje tam, kde je puk právě teď. Výborný hráč hraje tam, kde puk bude za chvíli"
Wayne Gretzky
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 116
- Registrován: 02 čer 2018, 20:11
- Profese: IT
- Dal poděkování: 21 poděkování
- Dostal poděkování: 93 poděkování
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Nemyslím, že je potřeba začít znovu. Je potřeba vytáhnout podstatné myšlenky(vize) a vytvořit realistický akční plán na rok a pět let. To znamená dekomponovat na úkoly, přidělit úkoly lidem a týmům, sledovat, jak se nám plnění daří a komunikovat plnění a soulad s vizemi veřejnosti.
Jako manager vím, že udělat z myšlenky čin a nedopustit, aby se stala jen prázdnou proklamací, je fuška. A často to znamená, že některé myšlenky budou obětovány, některé odsunuty a na těch zbývajících postaveny a komunikovány priority.
Jako manager vím, že udělat z myšlenky čin a nedopustit, aby se stala jen prázdnou proklamací, je fuška. A často to znamená, že některé myšlenky budou obětovány, některé odsunuty a na těch zbývajících postaveny a komunikovány priority.
- Arnost.Stepanek
- Příspěvky: 434
- Registrován: 19 čer 2018, 10:27
- Profese: Náměstek hejtmana KHK - školství a sport
- Bydliště: Hradec Králové
- Dal poděkování: 527 poděkování
- Dostal poděkování: 726 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
akční plán na rok a pět je asi v pohodě - ale bez vize "kam se chceme dostat, co chceme vyzkoušet, otestovat" to nezmění systém. To po čem volám je, otevřít debatu o tom, jaké vzdělávání tady chceme mít za 25 let.
Nemám na to odpověď, ale vím, že stávající systém je potřeba změnit (nebo doplnit) - teda pokud aspirujeme na něco víc, než být montovnou Evropy, která se tváří, že je v pohodě, nevidí robotizaci, nevidí (a neřeší) co bude zítra, pozítří.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Arnost.Stepanek za příspěvek:
- Vaclav.Fortik
Arnošt Štěpánek
**********************************************************
"Dobrý hráč hraje tam, kde je puk právě teď. Výborný hráč hraje tam, kde puk bude za chvíli"
Wayne Gretzky
**********************************************************
"Dobrý hráč hraje tam, kde je puk právě teď. Výborný hráč hraje tam, kde puk bude za chvíli"
Wayne Gretzky
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 116
- Registrován: 02 čer 2018, 20:11
- Profese: IT
- Dal poděkování: 21 poděkování
- Dostal poděkování: 93 poděkování
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
I otevření debaty, sestavení týmu, vyber tématu/myslenky k diskuzi, organizace diskuzi a události, formulace nevyresenych otazek a zaveru, komunikace s veřejností ... jsou ukoly v akcnim plánu
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 448
- Registrován: 06 lis 2012, 15:02
- Profese: právník
- Dal poděkování: 64 poděkování
- Dostal poděkování: 723 poděkování
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Je to problém i zákoníku práce. Ono splnit výpovědní důvody a veškerý navazující proces spojený s výpovědí není zrovna snadné.
Regionální školství potřebuje nadstandardní školy i v regionech. To je velký problém. Řeší se pořád jen inkluze, ale nikdo neřeší, že nadprůměrné děti nemají v regionech moc šanci chodit na školu, která by odpovídala jejich schopnostem. Je jasné, že VŠ by měly být v centrech, už teď jich je až moc. Ale v regionech chybí kvalita na úrovni základního a středního školství. Tím se přichází o spoustu nadaných lidí, protože poslat i sebenadanější děti na základní školu do Prahy je pro většinu lidí ekonomicky nereálné.
A vysoké školství by se nemělo bát více aplikovaných oborů na výrobky. Říkám si, proč se některé obory neučí na VŠ buď vůbec nebo jen nějak omezeně na Umprumu, kam se berou jen jednotky žáků (navíc tam je to spíš design).
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Idaho za příspěvek:
- Vaclav.Fortik
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 38
- Registrován: 28 led 2019, 22:23
- Profese: učitelka
- Dostal poděkování: 43 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Naprosto souhlasím, ale dnes ředitel školy může dát smlouvu pouze na rok. Uvedu jeden příklad. Jedná nejmenovaná střední škola na Tachovsku zaměstnává jako učitele odborných předmětů (účetnictví, ekonomie), hospodářku školy. Ona učí i pracuje jako hospodářka. Komu to vadí? Ředitelce školy to nevadí, učitelé a někteří rodiče na to poukazují, studenti si ztěžují a nic se neděje. Paní ředitelka občas napíše do novin, že hledá učitele odborných předmětů, ale pokud tam někdo zavolá, tak řekne, že je už obsazeno. Realita je však taková, že nikoho nechce. Plzeňskému kraji řekne, že se nikdo nehlásí. Koho však zaměstnává jako učitele - hospodářku se střední školou. Takto to dělá více ředitelů škol.
-
- Vedoucí resortního týmu
- Příspěvky: 118
- Registrován: 22 led 2019, 16:06
- Profese: Analytik
- Dal poděkování: 16 poděkování
- Dostal poděkování: 139 poděkování
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Přátelé, cílem bylo vytvořit komplexní materiál s hlavními tématy, respektive hlavními pilíři, které jsou pro regionální školství zásadní. S tím, že tyhle témata vycházejí jednak z našeho programu i z různých strategických dokumentů tak, aby nám to neviselo úplně v luftě. Ta témata jsou potom doplňována dílčími opatřeními / aktivitami...vlastně je to takovej modulární systém se šuplíky...a ty další šuplíky můžeme přidávat, přihazovat další konkrétnější aktivity...jde o živý materiál, který se bude dál rozšiřovat, protože těch témat je ve školství (potažmo v regionálním školství) opravdu hodně. A na základě toho všeho se pak připravují střednědobé cíle a konkrétní úkoly.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Ulovec za příspěvek:
- Vaclav.Fortik
- Jakub.Vaclavovic
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 98
- Registrován: 29 lis 2016, 22:48
- Profese: pedagog
- Bydliště: Kladno
- Dal poděkování: 30 poděkování
- Dostal poděkování: 149 poděkování
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Problém ale není samotný fakt, že odborné předměty učí hospodářka, ne? Kdyby učila dobře, měla čas na přípravu a studenti by si jí cenily, mohlo by být naopak prospěšné, že je z praxe. Problém spíš bude, že to neučí dobře, studenti s ní mají problém a ředitel na to nereaguje. Problém tedy vidím v tom, jak ředitelka vede školu a nakládá se zpětnou vazbou a v tom, že učitel nereflektuje, že dělá něco špatně. V tom zákoník práce nepomůže. Větší restrikce je dvojsečná, podle mě spíš uškodí tím, že zakonzervuje prostředí školy jako prostředí odpojeného od praxe a zamezí ředitele si najít lidi, kteří zapadají to týmu a pomůžou naplňovat vizi školy.Rubinecka píše: ↑28 kvě 2019, 16:55 Naprosto souhlasím, ale dnes ředitel školy může dát smlouvu pouze na rok. Uvedu jeden příklad. Jedná nejmenovaná střední škola na Tachovsku zaměstnává jako učitele odborných předmětů (účetnictví, ekonomie), hospodářku školy. Ona učí i pracuje jako hospodářka. Komu to vadí? Ředitelce školy to nevadí, učitelé a někteří rodiče na to poukazují, studenti si ztěžují a nic se neděje. Paní ředitelka občas napíše do novin, že hledá učitele odborných předmětů, ale pokud tam někdo zavolá, tak řekne, že je už obsazeno. Realita je však taková, že nikoho nechce. Plzeňskému kraji řekne, že se nikdo nehlásí. Koho však zaměstnává jako učitele - hospodářku se střední školou. Takto to dělá více ředitelů škol.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Vaclavovic za příspěvky (celkem 3):
- RomanRous, Vaclav.Fortik, Antonino.Milicia
- Jakub.Vaclavovic
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 98
- Registrován: 29 lis 2016, 22:48
- Profese: pedagog
- Bydliště: Kladno
- Dal poděkování: 30 poděkování
- Dostal poděkování: 149 poděkování
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Vize se mi líbí. Mám však připomínku co se RVP týče. Vize pracuje s tím, že změny RVP musí mít jasné cíle a priority, tedy zadání. S tím souhlasím, ale není to za mě celé.
Za sebe můžu říci, že RVP je dobře postavené co se kompetencí - cílu vzdělávání týče. Ale aby šlo naplnit, co je uvedeno ve vizi v sekci "svoboda", tedy skutečnou možnost volby, není možné, aby byly závazné obsahy vzdělávání. Samozřejmě mohou být součástí, ovšem dobrovolnou, sloužící jako jakási vodítka. Už současné RVP říká, že obsahy mají vést k naplnění cílů. Praxe je ale taková, že důraz je na obsahy a ty k cílům zdaleka ne vždy vedou, spíš naopak.
Povinné vzdělávání místo povinné školní docházky pro naplnění svobody volby je skvělý první krok a jsem rád, že to jako Piráti otevřeně říkáme. Zároveň u změn RVP bych potřeboval slyšet, že je třeba jej liberalizovat, rozvolnit tak, aby se do něj vešlo i nestrukturované domácí vzdělávání (unschooling), nebo školy svobodné/demokratické typu Summerhill nebo Sudbury. Tyto přístupy nemohou s povinnými obsahy pracovat.
Co pomůže k argumentaci k rozvolnění obsahů je fakt, že s obsahy nemají zdaleka problém jen vyhraněné alternativní školy nebo unschooleři, ale i běžné základní školy. I ústřední školní inspektor říká, že RVP je naddimenzované, což se negativně podepisuje na kvalitě vzdělávání, protože obsahy dostávají přednost před cíly. Ovšem ani to nevede k tomu, že děti obsahy znají, protože efektivita na obsah orientované vzdělávání je velmi nízká.
Cituji Bulettin ČŠI z prosince 2018, článek napsaný ústředním školním ispektorem Mgr. Tomášem Zatloukalem MBA:
Za mě je nutné přidat do vize i analýzu všech zákonů se vzděláním souvisejících. Přijde mi, že se ve školské legislativě včetně technicko-hygienických parametrů nikdo nevyzná, i návštěvy z ČŠI nebo hygieny na stejné věci reagovali různě, jednou výtka, jednou nikoli.
Za sebe můžu říci, že RVP je dobře postavené co se kompetencí - cílu vzdělávání týče. Ale aby šlo naplnit, co je uvedeno ve vizi v sekci "svoboda", tedy skutečnou možnost volby, není možné, aby byly závazné obsahy vzdělávání. Samozřejmě mohou být součástí, ovšem dobrovolnou, sloužící jako jakási vodítka. Už současné RVP říká, že obsahy mají vést k naplnění cílů. Praxe je ale taková, že důraz je na obsahy a ty k cílům zdaleka ne vždy vedou, spíš naopak.
Povinné vzdělávání místo povinné školní docházky pro naplnění svobody volby je skvělý první krok a jsem rád, že to jako Piráti otevřeně říkáme. Zároveň u změn RVP bych potřeboval slyšet, že je třeba jej liberalizovat, rozvolnit tak, aby se do něj vešlo i nestrukturované domácí vzdělávání (unschooling), nebo školy svobodné/demokratické typu Summerhill nebo Sudbury. Tyto přístupy nemohou s povinnými obsahy pracovat.
Co pomůže k argumentaci k rozvolnění obsahů je fakt, že s obsahy nemají zdaleka problém jen vyhraněné alternativní školy nebo unschooleři, ale i běžné základní školy. I ústřední školní inspektor říká, že RVP je naddimenzované, což se negativně podepisuje na kvalitě vzdělávání, protože obsahy dostávají přednost před cíly. Ovšem ani to nevede k tomu, že děti obsahy znají, protože efektivita na obsah orientované vzdělávání je velmi nízká.
Cituji Bulettin ČŠI z prosince 2018, článek napsaný ústředním školním ispektorem Mgr. Tomášem Zatloukalem MBA:
Vize dále zmiňuje nutnost otevřít školství odborníkům nepedagogům. Souhlasím. Dílčí nesouhlas je u mě jen v otázce potřebnosti pedagogické kvalifikace. Osobně bych nechal rozhodování o kritériích přijetí pedagogů čistě v kompetenci ředitele. Není to jen o nedostatku pedagogů. Pokud má ředitel mít možnost ovlivnit směřování školy, musí mít volnou ruku ve výběru týmu, což znamená i možnost si vybrat osobnostně zralého člověka - odborníka, který není kvalifikovaným pedagogem. Už teď se zákon o pedagogických pracovnících běžně obchází, někdy z dobrých důvodů (vystudovaný pedagog automaticky není vnitřně integrovanou a s respektem komunikují osobností, která zapadá do každé školy). Zároveň by nenastala žádná revoluce, ředitelé běžných škol by pravděpodobně nadále preferovali kvalifikované pedagogy připravené na běžnou školu a nekvalifikované lidi využívali především, pokud by nenašli kvalifikovaného. Výrazně by to však pomohlo ředitelům škol, kteří si na týmu skutečně dají záležet a nastavili si kritéria tak, aby zohledňovala i neformální vzdělávání, osobnostní vlohy, životní zkušenosti nebo to, jak na učitele reagují děti.Jakkoli rámcové vzdělávací programy stanovují tzv. očekávané výstupy, kterých by měli v jednotlivých vzdělávacích oborech či
oblastech všichni žáci dosahovat, skutečnost je dramaticky odlišná, resp. velmi špatná. Na základě zjištění České školní inspekce
lze konstatovat, že např. v českém jazyce dosáhli všichni žáci očekávaných výstupů dle RVP pouze v 6,42 % škol a v matematice dokonce jen v 0,62 % škol. Podobně na tom byly také další vzdělávací obory, jako je dějepis (2,6 % škol), zeměpis (1,32 % škol) nebo fyzika (1,25 % škol) Celý článek viz: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Priloh ... kce_12.pdf.
Za mě je nutné přidat do vize i analýzu všech zákonů se vzděláním souvisejících. Přijde mi, že se ve školské legislativě včetně technicko-hygienických parametrů nikdo nevyzná, i návštěvy z ČŠI nebo hygieny na stejné věci reagovali různě, jednou výtka, jednou nikoli.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Vaclavovic za příspěvek:
- Antonino.Milicia
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 3215
- Registrován: 26 úno 2012, 19:46
- Profese: ICT konsultant, novinář
- Dal poděkování: 3870 poděkování
- Dostal poděkování: 4291 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Pirátské vize pro regionální školství do roku 2030
Jen podotýkám, že tyto závěry České školní inspekce jsou naprostým blábolem. Vycházejí z naprosto nevalidních testů.Jakub.Vaclavovic píše: ↑02 čer 2019, 15:09
Cituji Bulettin ČŠI z prosince 2018, článek napsaný ústředním školním ispektorem Mgr. Tomášem Zatloukalem MBA:Jakkoli rámcové vzdělávací programy stanovují tzv. očekávané výstupy, kterých by měli v jednotlivých vzdělávacích oborech či
oblastech všichni žáci dosahovat, skutečnost je dramaticky odlišná, resp. velmi špatná. Na základě zjištění České školní inspekce
lze konstatovat, že např. v českém jazyce dosáhli všichni žáci očekávaných výstupů dle RVP pouze v 6,42 % škol a v matematice dokonce jen v 0,62 % škol. Podobně na tom byly také další vzdělávací obory, jako je dějepis (2,6 % škol), zeměpis (1,32 % škol) nebo fyzika (1,25 % škol) Celý článek viz: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Priloh ... kce_12.pdf.
Ostatně soudím, že Česká školní inspekce musí být zrušena...
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
- Vaclav.Fortik