Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
klivan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1228
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 771 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od klivan »

Po změně systému výuky ve školách začíná být poptávka. Průkopníkem je Hejného metoda, která z původně alternativní metody se pomalu stává standardem. O to více je nyní podrobována kritice.
Jaké má výhody Hejného metoda, já osobně za hlavní výhodu považuji méně soutěživosti, více spolupráce, měně stresu pro učitele i žáky a hlavně, děti se těší na matematiku. :D
Metoda nevyžaduje dril a bezmyšlenkovité memorování, ale učí děti samostatně logicky přemýšlet.
Metoda má tyto přednosti.
1) Dítě využívá vlastní zkušenosti - reálné zkušenosti,
2) radost z matematiky - pocit úspěchu jak vyřešilo přiměřeně náročný úkol.
3) vlastní poznatek, již prvňák - objevuje sám jak z dřívek složit obvod čtverce
4) Učitel neponižuje, nevyvyšuje se, nechá vykládat žáka, organizuje výuku, pobízí žáky, řídí diskusi žáků
5) Z chyb se nedělá tragédie, naopak analýza chyb vede k pokroku., chyby se využívají jako prostředky k učení.
6) Přiměřené výzvy- učebnice by měla mít úlohy různé obtížnosti tak, aby i nejslabší žák zažil, krásný prožitek úspěchu a vítězství.
Cílem je odstranit úzkost z matematiky a hrůzu z dalších hodin matematiky, aby se děti do školy těšily.
7) Měně soutěživosti , více spolupráce. děti pracují ve skupinách, po dvojicích.
Zdroj. H-mat. obecně prospěšná společnost.
https://archiv.ihned.cz/c1-66076410-hej ... li-kritika
https://www.h-mat.cz/
Hejného metoda.jpg
Tito uživatelé poděkovali autorovi klivan za příspěvky (celkem 3):
Pavel.Moravec, Urban_Elfka, Arnost.Stepanek
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
Vaclav.Fortik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2094
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 4026 poděkování
Dostal poděkování: 3796 poděkování

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Vaclav.Fortik »

Měla-li by se tato metoda stát standardem, je potřeba ji podrobit kritice ...

jde více o výuku logiky než matematiky, děti co tím prošly neumějí rychle a správně počítat (sčítání větších čísel, násobení ...)
nevyhovuje celkem velkému množství dětí (nejsou v tomto výzkumy, ale odhaduji z vlastní zkušenosti na cca 30% nadšených dětí, 50% nenadšených následovníků, 20% dětí s tou metodou má problémy)
jako člen Pirátů mám problém s monopolizací zdrojů/materiálů výuky (podobně Comenia skript a další)
první absolventi ještě neskončili v pracovním procesu a není tedy zřejmé, zda metoda neprodukuje nějaké systémové problémy (schopnost psát a počítat beru jako podstatnou i pro časy příští - tedy experimenty s češtinou a matematikou je nutno zvláště pečlivě vážit).)
Uživatelský avatar
klivan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1228
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 771 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od klivan »

Taky si myslím, že pravda bude uprostřed, neodsuzovat i ten dril, tj. naučit se i tu násobilku, ale k tomu více a více zařazovat Hejného metodu. Děti musí chodit do školy rády a nesmí být neurotizovány.
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
Zbynek.Janoska
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 1036
Registrován: 28 úno 2018, 10:54
Profese: programátor
Bydliště: Vracov [HO]
Dal poděkování: 2798 poděkování
Dostal poděkování: 1488 poděkování

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Zbynek.Janoska »

Slyšel jsem od středoškolského učitele matiky kritiku, že Hejného metoda nemá žádnou alternativu pro střední školy - že zatím je jen pro školy základní a středoškolští učitelé tak neví, jak to učit, ani kdyby chtěli. A pak samozřejmě, když žák přejde na střední školu s tím, že na základní měl Hejného metodu a na střední je klasický dril, má s tím problém.

Ale nevím, jestli je to ještě pořád pravda - tohle jsem slyšel tak čtyři roky zpátky.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Zbynek.Janoska za příspěvek:
Vaclav.Fortik
Vaclav.Fortik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2094
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 4026 poděkování
Dostal poděkování: 3796 poděkování

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Vaclav.Fortik »

Ano je to pravda - ten Hejného tým připravuje i druhostuňovou a středoškolskou matematiku, ale ...

Jinak, když se mnou školy nebo rodiče konzultují mé doporučení ohledně Hejného metody - doporučuji jet klasickou matematiku a Hejného učebnice používat jako bonus - to má dle mého největší efekt. U škol s více třídami v ročníku doporučuji, aby byly na škole jak třídy s Hejného metodou, tak s klasikou a lidé/děti by si mohli/y vybrat. Nevhodnost metody pro dané dítě se dá poznat už po pár týdnech, max. měsících... (pokračování v metodě je pak pro dítě křeč a dochází k podobnému vztahu k matematice jako u klasické metody).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Fortik za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18636
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33830 poděkování

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Martin.Kucera »

Já bych měl dotaz k
klivan píše: 29 bře 2018, 11:557) Měně soutěživosti , více spolupráce. děti pracují ve skupinách, po dvojicích.
a sice kde přesně je v klasické výuce matematiky ta soutěživost.
Respektive pokud se ve výuce vyskytují prvky soutěživosti, tak určitě nejde jen o matematiku, tyhle prvky se jistě vyskytují i ve výuce jiných předmětů. (A například u takového tělocviku je míra soutěživosti IMHO vyšší než u matematiky.)
Takže je to tak, že Hejný akorát z nějakého důvodu začal s matematikou, ale problémy, které by jeho metoda měla řešit, se vyskytují i v jiných předmětech?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Martin.Kucera za příspěvek:
Vit.Fux

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
Jan.Hrubes
Kontrolní komise
Příspěvky: 537
Registrován: 08 říj 2016, 19:31
Profese: student, učitel, hudebník
Dal poděkování: 1443 poděkování
Dostal poděkování: 1324 poděkování

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Jan.Hrubes »

Hejného metoda je o omezení frontální výuky, což dnes požadují téměř všechny organizace zabývající se vzděláváním. (EDUin, Scio, Česká středoškolská unie, ...) Je to propracovaná didaktika, jak matematiku učit skupinově, tak, že si děti na většinu věcí přijdou samy. Vytrácí se tím ovšem manuální početní zručnost typu "kolik je 123+289", protože děti řeší řádově méně příkladů tohoto typu, a tak je nemají nacvičené. Na celkově menší početní zručnost absolventů Hejného metody upozorňuje Jednota českých matematiků a fyziků.
Spory, které se momentálně vedou, jsou dle mého pohledu na věc o tom, do jaké míry má být průměrný absolvent ZŠ matematicky manuálně zručný. Zastánci Hejného metody vyčítají odpůrcům, že se na matematickou gramotnost dívají paradigmatem doby, kdy programovatelná kalkulačka stála jako dovolená u moře. Odpůrci H-metody tvrdí, že mechanické počítání je nutné k přežití.
Pravdu mají obě strany. H-metoda nemá zatím propracovaný přechod "deváťák —> maturant schopný jít na matfyz či na jakoukoliv jinou technickou školu", což pochopitelně profesory (nejen) z matfyzu děsí. Je třeba mít dostatek techniků, kteří budou matematiku umět na VŠ úrovni. Na druhou stranu počet matematikou deprivovaných dětí, které si z ní stejně nic nepamatují a mají pocit, "že v životě nikdy nebudu počítat kvadratickou rovnici" je taky nemálo.
A co s tím? Já bych to nechal žít svým životem.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Hrubes za příspěvky (celkem 2):
Ondrej.Kalis, Lenka.Kozlova
Uživatelský avatar
Pavel.Moravec
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2764
Registrován: 27 dub 2011, 17:25
Profese: IT
Bydliště: Brno Bystrc
Dal poděkování: 12424 poděkování
Dostal poděkování: 5915 poděkování

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Pavel.Moravec »

Jan.Hrubes píše: 01 dub 2018, 18:46 Odpůrci H-metody tvrdí, že mechanické počítání je nutné k přežití.
Pravdu mají obě strany. H-metoda nemá zatím propracovaný přechod "deváťák —> maturant schopný jít na matfyz či na jakoukoliv jinou technickou školu", což pochopitelně profesory (nejen) z matfyzu děsí.
V čem je mechanická zručnost typu "spočítat 123+456 rychle z hlavy" nutnou podmínkou pro studium na technické škole? (ptám se vážně, vystudoval jsem informatiku a moc si neuvědomuji, jak mi při studiu tato schopnost pomohla - možná jsem ji ale používal automaticky)

A až pokud je toto nutné pro studium tech.škol, pak:
  • proč by se žáci/studenti nemohli to mechanické nadrtění se malé násobilky (a pár podobných technik) nazpaměť až ve vyšší třídě, kdy si ta mechanická pravidla dokážou mnohem jednodušeji zapamatovat a pochopit důvod? Lámat děti v první/druhé třídě na sčítání přes 10 a ve třetí(?) třídě se nadrtit malou násobilku, když oboje zvládnou levou zadní někdy během 2.stupně..? OFFTOPIC(tady předpokládám neortodoxní přístup k Hejného metodě, kdy zkrátka něco je nutné se nadrtit nazpaměť, pokud je to fakt potřebné znát/umět)
  • proč kvůli možnosti jít na technický obor nutit všechny děti do frontálního útoku z matematiky? Analogicky jsem dodnes nepochopil argument "možná budeš studovat historii, tak potřebuješ se nadrtit nazpaměť řecko-perské války (nebo středověk nebo dobu kamennou)"
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Moravec za příspěvky (celkem 6):
Marek.Necada, Jan.Hrubes, Jakub.Michalek, Vit.Fux, Jiri.Ulip, Tom.Adamec
Bývalý správce @PiratiJMK i @PiratePartyCZ, bývalý člen KK.
Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12336
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5377 poděkování
Dostal poděkování: 20687 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Ano, naši poslanci podporují mnohotvárnost výuky včetně Hejného metody, viz vystoupení Lenky Kozlové zde. To děti připraví na život nejlépe. Ostatně nedovedu si představit, že by všichni učitelé na škole měli učit podle jediné správné metody a že by jim to stát měl přikazovat či to fakticky vyžadovat (navzdory schváleným RVP, třeba prostřednictvím inspekce, nevhodného nastavení testů či tlaků na normalizaci). Jako absolvent Matfyzu taky neumím dobře sčítat velká čísla a je to úplně jedno, protože i kdybych pracoval jako číšník, tak v luxusních restauracích, kde je potřeba sčítat velká čísla, už na to mají počítače, v nádražce stačí dvouciferná. :P
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jakub.Michalek za příspěvky (celkem 7):
Jan.Hrubes, Pavel.Moravec, Vit.Fux, Frantisek.Navrkal, Ondrej.Kalis, Filip.Mezera, klivan

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Uživatelský avatar
Jan.Hrubes
Kontrolní komise
Příspěvky: 537
Registrován: 08 říj 2016, 19:31
Profese: student, učitel, hudebník
Dal poděkování: 1443 poděkování
Dostal poděkování: 1324 poděkování

Re: Hejného metoda výuka matematiky - dobývá školy

Příspěvek od Jan.Hrubes »

Pavel.Moravec píše: 01 dub 2018, 21:55 V čem je mechanická zručnost typu "spočítat 123+456 rychle z hlavy" nutnou podmínkou pro studium na technické škole?
Tohle netvrdím a ani si to nemyslím. OFFTOPICCo odpoví matfyzák na otázku, kolik je 1+1?
V prváku: "2".
V druháku: zamyslí se, naťuká to do kalkulačky a řekne, že 2.
Ve třeťáku: sedne k počítači, napíše vlastní programovací jazyk, v tom to naprogramuje a časem zjistí, že je to něco kolem 2.
Ve čtvrťáku: "Přece si nebudu pamatovat každou blbou konstantu!"
V páťáku: "Tím se zabývají jenom numerici."

Spíš jde o to, že dle H-metody jsou špatně i mechanické práce s obludnými matematickými výrazy, které pak ale člověk potřebuje. O tom je ale právě sřední škola, která ještě není dle H-metody zpracovaná. Myslím si, že JČMF (matfyz) jde hlavně o to, aby měli u bran svých škol dostatek kvalifikovaných studentů.
Odpovědět

Zpět na „Školství“