Počet postižených školáků prokazatelně roste

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Odpovědět
Jiri.Janecka
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1809
Registrován: 13 dub 2012, 21:57
Profese: právník
Bydliště: Za Parkem 866, 252 29 Dobřichovice
Dal poděkování: 516 poděkování
Dostal poděkování: 2445 poděkování

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Jiri.Janecka »

Pavel.Nazarsky píše: 01 bře 2018, 16:55 psycholožky ... dostaly výsledek nějaké studie, která dokazuje zhoubný vliv mobilové závislosti ...
No to je úžasné, že už se to dozvěděly i psycholožky.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Janecka za příspěvek:
Pavel.Nazarsky
Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Janek.Wagner »

Zuzana.Ujhelyiova píše: 01 bře 2018, 23:01 Zaráží mě tu formulace, že děti berou telefon jako hračku a ne pracovní nástroj, parafrázuji, chápou ho jako zábavu a ne učení se... pak se ptám, proč není "učení se" pro děti "zábavou", resp. kde se stala chyba, že to tak děti nemají, protože to je stav "od určitého věku".
Tady má evidentně vliv řada faktorů:
  1. Děti kopírují rodiče. Pokud vidí, že rodič neustále sleduje mobil (a to je vidět i dnes a denně v MHD), napodobují. To samé doma: u nás ve firmě jsme vyhlásili stop stav na čtení mailů na 17.00, ale jinde je zvykem očekávat odpovědi hned...
  2. Hrej si, tu máš mobila... Od 50. letech se děti dávaly k televizi, nejprve v USA a pak to dorazilo i k nám, následovaly videopřehrávače atd. Dnes jsou na řadě tablety a mobily, které mají řadu vlastností, které dosavadní elektroniky překonávají, jsou to kapesní zařízení all-in-one nahrazující TV, herní konzoli atd. s vysokou mírou rizika závislosti.
  3. Socio-ekonomické faktory. Například: mobilita dětí se snižuje, v suburban se děti pohybují samy jen na vlastní zahrádce a maximálně v pěší zóně, do školy a na kroužky je vozí rodiče autem.
  4. Názory na využití tabletů a mobilů ve škole se různí. Situace ve školách se pohybuje od rigidního zákazu a nechávání mobilů v šatně po využití BYOD ve výuce. Přitom příklady dobré praxe na využití tu jsou...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
Lenka.Wagnerova
anonym53077
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 805
Registrován: 13 čer 2009, 20:51
Dal poděkování: 874 poděkování
Dostal poděkování: 279 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od anonym53077 »

Černobílý mobilní telefon bez fotoaparátu nemůže nikomu vadit. Je to majetek žáka, tečka. Druhá věc je, že dnes již žáci ZŠ mají spíše smartphone a s pomocí toho jde hacknout hodně věcí. Vyfotit výsledky testu, četovat pod lavicí s přítelem na telefonu...
Uživatelský avatar
Pavel.Nazarsky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 251
Registrován: 23 črc 2014, 12:24
Profese: učitel
Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
Dal poděkování: 440 poděkování
Dostal poděkování: 461 poděkování

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Pavel.Nazarsky »

Tomas Babicky píše: 02 bře 2018, 13:23 Černobílý mobilní telefon bez fotoaparátu nemůže nikomu vadit. Je to majetek žáka, tečka. Druhá věc je, že dnes již žáci ZŠ mají spíše smartphone a s pomocí toho jde hacknout hodně věcí. Vyfotit výsledky testu, četovat pod lavicí s přítelem na telefonu...
Dovolím si zde zopakovat dargumenty pro zákaz mobilů nejen v hodinách, ale i o přestávkách, jak jsem je rodičům prezentoval ve své třídě:
1) Škola je jedno z posledních míst, kde mají děti možnost komunikovat s živými lidmi, nemají nikde jinde větší možnost učit se komunikačním a sociálním dovednostem. Kdyby se děti nenaučily už nic víc, než komunikovat a existovat v přítomnosti jiných lidí, byl by to důvod pro zachování škol. Zírat do mobilu můžou doma, ale zíráním do mobilu se jen uzavírají před veškerými reálnými podněty zvenčí.
2) Hraní her na mobilech nerozvíjí nijak osobnost dítěte, navíc vystavuje děti přemíře ataků vyplývajících z podstaty většiny takových her (blikání, zvuky, stres).
3) Posedlost kontrolou ze strany rodičů a naopak nesoběstačnost dětí jsou jevy nežádoucí. Heslo dne: "Žádná zpráva = dobrá zpráva,"protože kdyby se fakt něco dělo, byl by rodič ten první, kdo by obdržel zprávu od učitele, a to nemluvím o vážných případech, kdy by ani zprávu samo dítě poslat nemohlo (zranění, záchvat a podobně).
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Nazarsky za příspěvky (celkem 3):
Filip.Mezera, Janek.Wagner, VlasttimilaSpa
Uživatelský avatar
Maria.Vasickova
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2453
Registrován: 01 úno 2010, 21:56
Bydliště: Jižní Morava
Dal poděkování: 1772 poděkování
Dostal poděkování: 1652 poděkování

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Maria.Vasickova »

Filip.Mezera píše:
Jsme prostě opatrní. Na tom není nic zvláštního, zvlášť když se živíte jako datový analytik - statistik. Byl bych rád, kdybyste předložil spíš vlastní postřehy, co dětem chybí. Které schopnosti / dovednosti / znalosti jdou skutečně dolů. Samozřejmě i já pozoruju změny oproti naší generaci. Jen se mi zdá, že úplně nejdou klasifikovat stylem tabulek, které jste představil vy. Obecně se snižuje obratnost i rychlost (děti neumí kotoul a neumí zdrhat). Možná se snižuje zručnost nebo schopnost se soustředit. Nemají návyky pracovat ve skupině. Když to vypíšete na základě vašich zkušeností takto "konkrétně", tak to bude daleko cennější než všechny tabulky světa. Věřte zkušenému datovému analytikovi :-) .
To bude příliš "lidské" (subjektivní) a nebude to použitelné ke klinickým výsledkům. Když budeme mít informaci, že se snižuje obratnost budeme to chtít mít zase v číslech, kolik takových dětí je, takže možná stačí rozšířit tabulku, do které se rozloží některé z postižení lepší diagnostikou. Otázkou je, k čemu nám to bude, když ani v této fázi nejsme ochotni připustit, že existuje problém, který neumíme identifikovat. A před čím jsme opatrní?
Další otázkou je , k čemu jsou ty statistiky, pokud se z toho nevyvozují důsledky?
Pokud se jedná o zdravotní postižení dětí, proč to nekomunikuje ministerstvo školství s ministerstvem zdravotnictví?
Jak může ministerstvo zdravotnictví naplňovat své vize ochrany veřejného zdraví, pokud nemá jasno, jakým způsobem bude veřejnost postižena a co vše je toho příčinou?

Štěstí spočívá ve svobodě a svoboda v odvaze.

Periklés
Uživatelský avatar
Zuzana.Ujhelyiova
Člen KS Praha
Příspěvky: 395
Registrován: 23 led 2018, 22:59
Profese: Projektová manažerka
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 287 poděkování
Dostal poděkování: 358 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Zuzana.Ujhelyiova »

Pavel.Nazarsky píše: 03 bře 2018, 19:52
Tomas Babicky píše: 02 bře 2018, 13:23 Černobílý mobilní telefon bez fotoaparátu nemůže nikomu vadit. Je to majetek žáka, tečka. Druhá věc je, že dnes již žáci ZŠ mají spíše smartphone a s pomocí toho jde hacknout hodně věcí. Vyfotit výsledky testu, četovat pod lavicí s přítelem na telefonu...
Dovolím si zde zopakovat dargumenty pro zákaz mobilů nejen v hodinách, ale i o přestávkách, jak jsem je rodičům prezentoval ve své třídě:
1) Škola je jedno z posledních míst, kde mají děti možnost komunikovat s živými lidmi, nemají nikde jinde větší možnost učit se komunikačním a sociálním dovednostem. Kdyby se děti nenaučily už nic víc, než komunikovat a existovat v přítomnosti jiných lidí, byl by to důvod pro zachování škol. Zírat do mobilu můžou doma, ale zíráním do mobilu se jen uzavírají před veškerými reálnými podněty zvenčí.
2) Hraní her na mobilech nerozvíjí nijak osobnost dítěte, navíc vystavuje děti přemíře ataků vyplývajících z podstaty většiny takových her (blikání, zvuky, stres).
3) Posedlost kontrolou ze strany rodičů a naopak nesoběstačnost dětí jsou jevy nežádoucí. Heslo dne: "Žádná zpráva = dobrá zpráva,"protože kdyby se fakt něco dělo, byl by rodič ten první, kdo by obdržel zprávu od učitele, a to nemluvím o vážných případech, kdy by ani zprávu samo dítě poslat nemohlo (zranění, záchvat a podobně).
ad 1) plně souhlasím
ad 2) nesouhlasím úplně, je řada her, které rozvíjejí, ale souhlasím, že školáci si do vývěru her kecat většinou nenechají
ad 3) plně souhlasím
Uživatelský avatar
Zuzana.Ujhelyiova
Člen KS Praha
Příspěvky: 395
Registrován: 23 led 2018, 22:59
Profese: Projektová manažerka
Bydliště: Praha 11
Dal poděkování: 287 poděkování
Dostal poděkování: 358 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Zuzana.Ujhelyiova »

Lenka.Wagnerova píše: 02 bře 2018, 09:13
Zuzana.Ujhelyiova píše: 01 bře 2018, 23:01 Zaráží mě tu formulace, že děti berou telefon jako hračku a ne pracovní nástroj, parafrázuji, chápou ho jako zábavu a ne učení se... pak se ptám, proč není "učení se" pro děti "zábavou", resp. kde se stala chyba, že to tak děti nemají, protože to je stav "od určitého věku".
To jste dost překroutila, vytrhla z kontextu.
Nestavím proti sobě hru/zábavu a práci/učení se, ale činnost směřující k nějakému cíli a činnost, která je vyplněním času. A tady si zcela staromilsky myslím, že chození s kamarády ven, povídání si a hraní her na hřišti bylo pro rozvoj fyzický i psychický přínosnější, než hraní her na mobilu či počítači a posílání SMS.
Mobil apod. lze používat např. k vyhledávání na internetu v rámci školní výuky. Tím myslím tu práci.

To, na co se ptáte, je otázka zásadní. Proto tu takhle blbneme. Aby bylo líp.
Nechtěla jsem to vytrhnout z kontextu, jen jsem citovala. Souhlasím s Vámi, že chození ven atd. je prospěšnější.
Uživatelský avatar
Filip.Mezera
Krajský zastupitel
Příspěvky: 300
Registrován: 24 srp 2017, 17:59
Profese: Datový analytik
Bydliště: Pardubicko
Dal poděkování: 584 poděkování
Dostal poděkování: 382 poděkování

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Filip.Mezera »

Maria.Vasickova píše: 04 bře 2018, 14:05
To bude příliš "lidské" (subjektivní) a nebude to použitelné ke klinickým výsledkům. Když budeme mít informaci, že se snižuje obratnost budeme to chtít mít zase v číslech, kolik takových dětí je, takže možná stačí rozšířit tabulku, do které se rozloží některé z postižení lepší diagnostikou. Otázkou je, k čemu nám to bude, když ani v této fázi nejsme ochotni připustit, že existuje problém, který neumíme identifikovat. A před čím jsme opatrní?
Další otázkou je , k čemu jsou ty statistiky, pokud se z toho nevyvozují důsledky?
Pokud se jedná o zdravotní postižení dětí, proč to nekomunikuje ministerstvo školství s ministerstvem zdravotnictví?
Jak může ministerstvo zdravotnictví naplňovat své vize ochrany veřejného zdraví, pokud nemá jasno, jakým způsobem bude veřejnost postižena a co vše je toho příčinou?
Souhlasím, že to bude subjektivní. Stejně jako vše, co se týká lidí a lidského chování. Pokud se shodneme, že se například snižují některé fyzické/psychické atributy dětí, můžeme to zkusit protlačit jako skutečný výzkum. Myslím, že fórum není vědecká platforma, jen takový otevírač témat.
Daná statistika je velmi vágní a každého, kdo někdy pracoval s čísly zarazí pokles jedné charakteristiky vyvážený vzestupem druhé charakteristiky. To je velmi charakteristické v případě změny kategorizace.Takže pro to bych byl opatrný.
Nikdo tu netvrdí, že problém neexistuje. Je potřeba ho ale velmi zodpovědně charakterizovat a nespokojit se s jednoduchými závěry/řešeními. Proto mi nejde primárně o tu statistiku. ale o skutečnou identifikaci problému. I v češtině již existují některé odborné texty, věnující se (negativním) vlivům mobilů/her na děti (scholar.google.com => vliv mobilních telefonů na děti). Tam bych začal dřív, než dělat závěry z již zmíněné statistiky. Jinak však berte moje názory s rezervou - zabývám se primárně Big daty, neuronovými sítěmi a umělou inteligencí. O pedagogice vím jen z praxe.

"No to už dál nejde," vydralo se z dědy Janečka. "To přece je zvrhlost! Vidíš, to mají z toho, že řežou všechno možné z kostí! Nám taková nestydatost jakživa na mysl nepřišla, protože z pazourku by to ani nešlo udělat - Tam to vede! To jsou ty jejich vynálezy! Pořád budou něco vymýšlet, pořád budou něco nového zavádět, až všechno zhuntují a zničí - A já říkám," zvolal pračlověk Janeček v prorockém osvícení, "že dlouho to už trvat nebude!" Karel Čapek, O úpadku doby

Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od Janek.Wagner »

Pavel.Nazarsky píše: 03 bře 2018, 19:52 Dovolím si zde zopakovat dargumenty pro zákaz mobilů nejen v hodinách, ale i o přestávkách, jak jsem je rodičům prezentoval ve své třídě:
1) Škola je jedno z posledních míst, kde mají děti možnost komunikovat s živými lidmi, nemají nikde jinde větší možnost učit se komunikačním a sociálním dovednostem. Kdyby se děti nenaučily už nic víc, než komunikovat a existovat v přítomnosti jiných lidí, byl by to důvod pro zachování škol. Zírat do mobilu můžou doma, ale zíráním do mobilu se jen uzavírají před veškerými reálnými podněty zvenčí.
2) Hraní her na mobilech nerozvíjí nijak osobnost dítěte, navíc vystavuje děti přemíře ataků vyplývajících z podstaty většiny takových her (blikání, zvuky, stres).
3) Posedlost kontrolou ze strany rodičů a naopak nesoběstačnost dětí jsou jevy nežádoucí. Heslo dne: "Žádná zpráva = dobrá zpráva,"protože kdyby se fakt něco dělo, byl by rodič ten první, kdo by obdržel zprávu od učitele, a to nemluvím o vážných případech, kdy by ani zprávu samo dítě poslat nemohlo (zranění, záchvat a podobně).
Naprosto chápu tvé argumenty. Ale neodpustím si pár poznámek:
Ad 1) Škola by měla taky naučit vztah k digitální technice, prostě ukázat odkud kam je to bezpečné, a kde už ne. A taky jako jiné "předměty" ukázat, že se tím dá i živit ;-) Ono v éře 4.0 moc jiných příležitostí možná nebude ;-)
Ad 2) Vliv hraní her nesouvisí jen se smartphony (ale ony ji dotáhly až do kapsy a všude...). Byla tu vlna televizních herních konzolí od '70s, domácích 8bitových počítačů v '80s, pak hraní na PC v '90s... Moji synci prošli tou PC herní scénou a občas si dodnes zapaří a přestože málo čtou, jsou docela normální (mladší se díky hraní her naučil skvěle anglicky a nyní tvoří hry pro mobily jako koníček). Znám plno lidí, kteří patří k herní generaci '80, ano jsou jiní než ti před tím nebo potom, ale většina je plně sociálně funkčních (opět včetně tvůrců her). A nyní pracuji v týmu s kluky 20-25 let, tedy mladšími, než mé děti, ano jsou jiní, ale pořád i sociálně funkční.
Ad 3) Souhlasím, ono to souvisí s akčním rádiem dětí vůbec. Já jako kluk jel třeba někam 25 km na kole s kamarády, dnešní děti se pohybují samy jen ve své uličce v suburbanu, kde nic není kromě domečků a pidizahrádek (mám to kilometr od baráku a je to děs). Do školy a na kroužky je vozí rodiče v SUV...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
Filip.Mezera
Uživatelský avatar
klivan
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1228
Registrován: 29 zář 2017, 21:17
Profese: lékař
Bydliště: Litoměřice
Dal poděkování: 472 poděkování
Dostal poděkování: 771 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste

Příspěvek od klivan »

Někteří pedagogové ze středních škol v deváté třídě maj zkušenosti s žáky s noži a boxery :x v některých třídách se učitelé bojí chodit do třídy.
vzdelani-f546/alkohol-cigarety-ceske-de ... 40195.html
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
Odpovědět

Zpět na „Školství“