No to je úžasné, že už se to dozvěděly i psycholožky.Pavel.Nazarsky píše: ↑01 bře 2018, 16:55 psycholožky ... dostaly výsledek nějaké studie, která dokazuje zhoubný vliv mobilové závislosti ...
Počet postižených školáků prokazatelně roste
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1809
- Registrován: 13 dub 2012, 21:57
- Profese: právník
- Bydliště: Za Parkem 866, 252 29 Dobřichovice
- Dal poděkování: 516 poděkování
- Dostal poděkování: 2445 poděkování
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Janecka za příspěvek:
- Pavel.Nazarsky
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 3215
- Registrován: 26 úno 2012, 19:46
- Profese: ICT konsultant, novinář
- Dal poděkování: 3870 poděkování
- Dostal poděkování: 4291 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
Tady má evidentně vliv řada faktorů:Zuzana.Ujhelyiova píše: ↑01 bře 2018, 23:01 Zaráží mě tu formulace, že děti berou telefon jako hračku a ne pracovní nástroj, parafrázuji, chápou ho jako zábavu a ne učení se... pak se ptám, proč není "učení se" pro děti "zábavou", resp. kde se stala chyba, že to tak děti nemají, protože to je stav "od určitého věku".
- Děti kopírují rodiče. Pokud vidí, že rodič neustále sleduje mobil (a to je vidět i dnes a denně v MHD), napodobují. To samé doma: u nás ve firmě jsme vyhlásili stop stav na čtení mailů na 17.00, ale jinde je zvykem očekávat odpovědi hned...
- Hrej si, tu máš mobila... Od 50. letech se děti dávaly k televizi, nejprve v USA a pak to dorazilo i k nám, následovaly videopřehrávače atd. Dnes jsou na řadě tablety a mobily, které mají řadu vlastností, které dosavadní elektroniky překonávají, jsou to kapesní zařízení all-in-one nahrazující TV, herní konzoli atd. s vysokou mírou rizika závislosti.
- Socio-ekonomické faktory. Například: mobilita dětí se snižuje, v suburban se děti pohybují samy jen na vlastní zahrádce a maximálně v pěší zóně, do školy a na kroužky je vozí rodiče autem.
- Názory na využití tabletů a mobilů ve škole se různí. Situace ve školách se pohybuje od rigidního zákazu a nechávání mobilů v šatně po využití BYOD ve výuce. Přitom příklady dobré praxe na využití tu jsou...
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
- Lenka.Wagnerova
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 805
- Registrován: 13 čer 2009, 20:51
- Dal poděkování: 874 poděkování
- Dostal poděkování: 279 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
Černobílý mobilní telefon bez fotoaparátu nemůže nikomu vadit. Je to majetek žáka, tečka. Druhá věc je, že dnes již žáci ZŠ mají spíše smartphone a s pomocí toho jde hacknout hodně věcí. Vyfotit výsledky testu, četovat pod lavicí s přítelem na telefonu...
- Pavel.Nazarsky
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 251
- Registrován: 23 črc 2014, 12:24
- Profese: učitel
- Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
- Dal poděkování: 440 poděkování
- Dostal poděkování: 461 poděkování
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
Dovolím si zde zopakovat dargumenty pro zákaz mobilů nejen v hodinách, ale i o přestávkách, jak jsem je rodičům prezentoval ve své třídě:Tomas Babicky píše: ↑02 bře 2018, 13:23 Černobílý mobilní telefon bez fotoaparátu nemůže nikomu vadit. Je to majetek žáka, tečka. Druhá věc je, že dnes již žáci ZŠ mají spíše smartphone a s pomocí toho jde hacknout hodně věcí. Vyfotit výsledky testu, četovat pod lavicí s přítelem na telefonu...
1) Škola je jedno z posledních míst, kde mají děti možnost komunikovat s živými lidmi, nemají nikde jinde větší možnost učit se komunikačním a sociálním dovednostem. Kdyby se děti nenaučily už nic víc, než komunikovat a existovat v přítomnosti jiných lidí, byl by to důvod pro zachování škol. Zírat do mobilu můžou doma, ale zíráním do mobilu se jen uzavírají před veškerými reálnými podněty zvenčí.
2) Hraní her na mobilech nerozvíjí nijak osobnost dítěte, navíc vystavuje děti přemíře ataků vyplývajících z podstaty většiny takových her (blikání, zvuky, stres).
3) Posedlost kontrolou ze strany rodičů a naopak nesoběstačnost dětí jsou jevy nežádoucí. Heslo dne: "Žádná zpráva = dobrá zpráva,"protože kdyby se fakt něco dělo, byl by rodič ten první, kdo by obdržel zprávu od učitele, a to nemluvím o vážných případech, kdy by ani zprávu samo dítě poslat nemohlo (zranění, záchvat a podobně).
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Nazarsky za příspěvky (celkem 3):
- Filip.Mezera, Janek.Wagner, VlasttimilaSpa
- Maria.Vasickova
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 2453
- Registrován: 01 úno 2010, 21:56
- Bydliště: Jižní Morava
- Dal poděkování: 1772 poděkování
- Dostal poděkování: 1652 poděkování
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
To bude příliš "lidské" (subjektivní) a nebude to použitelné ke klinickým výsledkům. Když budeme mít informaci, že se snižuje obratnost budeme to chtít mít zase v číslech, kolik takových dětí je, takže možná stačí rozšířit tabulku, do které se rozloží některé z postižení lepší diagnostikou. Otázkou je, k čemu nám to bude, když ani v této fázi nejsme ochotni připustit, že existuje problém, který neumíme identifikovat. A před čím jsme opatrní?Filip.Mezera píše:
Jsme prostě opatrní. Na tom není nic zvláštního, zvlášť když se živíte jako datový analytik - statistik. Byl bych rád, kdybyste předložil spíš vlastní postřehy, co dětem chybí. Které schopnosti / dovednosti / znalosti jdou skutečně dolů. Samozřejmě i já pozoruju změny oproti naší generaci. Jen se mi zdá, že úplně nejdou klasifikovat stylem tabulek, které jste představil vy. Obecně se snižuje obratnost i rychlost (děti neumí kotoul a neumí zdrhat). Možná se snižuje zručnost nebo schopnost se soustředit. Nemají návyky pracovat ve skupině. Když to vypíšete na základě vašich zkušeností takto "konkrétně", tak to bude daleko cennější než všechny tabulky světa. Věřte zkušenému datovému analytikovi .
Další otázkou je , k čemu jsou ty statistiky, pokud se z toho nevyvozují důsledky?
Pokud se jedná o zdravotní postižení dětí, proč to nekomunikuje ministerstvo školství s ministerstvem zdravotnictví?
Jak může ministerstvo zdravotnictví naplňovat své vize ochrany veřejného zdraví, pokud nemá jasno, jakým způsobem bude veřejnost postižena a co vše je toho příčinou?
Štěstí spočívá ve svobodě a svoboda v odvaze.
Periklés
- Zuzana.Ujhelyiova
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 395
- Registrován: 23 led 2018, 22:59
- Profese: Projektová manažerka
- Bydliště: Praha 11
- Dal poděkování: 287 poděkování
- Dostal poděkování: 358 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
ad 1) plně souhlasímPavel.Nazarsky píše: ↑03 bře 2018, 19:52Dovolím si zde zopakovat dargumenty pro zákaz mobilů nejen v hodinách, ale i o přestávkách, jak jsem je rodičům prezentoval ve své třídě:Tomas Babicky píše: ↑02 bře 2018, 13:23 Černobílý mobilní telefon bez fotoaparátu nemůže nikomu vadit. Je to majetek žáka, tečka. Druhá věc je, že dnes již žáci ZŠ mají spíše smartphone a s pomocí toho jde hacknout hodně věcí. Vyfotit výsledky testu, četovat pod lavicí s přítelem na telefonu...
1) Škola je jedno z posledních míst, kde mají děti možnost komunikovat s živými lidmi, nemají nikde jinde větší možnost učit se komunikačním a sociálním dovednostem. Kdyby se děti nenaučily už nic víc, než komunikovat a existovat v přítomnosti jiných lidí, byl by to důvod pro zachování škol. Zírat do mobilu můžou doma, ale zíráním do mobilu se jen uzavírají před veškerými reálnými podněty zvenčí.
2) Hraní her na mobilech nerozvíjí nijak osobnost dítěte, navíc vystavuje děti přemíře ataků vyplývajících z podstaty většiny takových her (blikání, zvuky, stres).
3) Posedlost kontrolou ze strany rodičů a naopak nesoběstačnost dětí jsou jevy nežádoucí. Heslo dne: "Žádná zpráva = dobrá zpráva,"protože kdyby se fakt něco dělo, byl by rodič ten první, kdo by obdržel zprávu od učitele, a to nemluvím o vážných případech, kdy by ani zprávu samo dítě poslat nemohlo (zranění, záchvat a podobně).
ad 2) nesouhlasím úplně, je řada her, které rozvíjejí, ale souhlasím, že školáci si do vývěru her kecat většinou nenechají
ad 3) plně souhlasím
- Zuzana.Ujhelyiova
- Člen KS Praha
- Příspěvky: 395
- Registrován: 23 led 2018, 22:59
- Profese: Projektová manažerka
- Bydliště: Praha 11
- Dal poděkování: 287 poděkování
- Dostal poděkování: 358 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
Nechtěla jsem to vytrhnout z kontextu, jen jsem citovala. Souhlasím s Vámi, že chození ven atd. je prospěšnější.Lenka.Wagnerova píše: ↑02 bře 2018, 09:13To jste dost překroutila, vytrhla z kontextu.Zuzana.Ujhelyiova píše: ↑01 bře 2018, 23:01 Zaráží mě tu formulace, že děti berou telefon jako hračku a ne pracovní nástroj, parafrázuji, chápou ho jako zábavu a ne učení se... pak se ptám, proč není "učení se" pro děti "zábavou", resp. kde se stala chyba, že to tak děti nemají, protože to je stav "od určitého věku".
Nestavím proti sobě hru/zábavu a práci/učení se, ale činnost směřující k nějakému cíli a činnost, která je vyplněním času. A tady si zcela staromilsky myslím, že chození s kamarády ven, povídání si a hraní her na hřišti bylo pro rozvoj fyzický i psychický přínosnější, než hraní her na mobilu či počítači a posílání SMS.
Mobil apod. lze používat např. k vyhledávání na internetu v rámci školní výuky. Tím myslím tu práci.
To, na co se ptáte, je otázka zásadní. Proto tu takhle blbneme. Aby bylo líp.
- Filip.Mezera
- Krajský zastupitel
- Příspěvky: 300
- Registrován: 24 srp 2017, 17:59
- Profese: Datový analytik
- Bydliště: Pardubicko
- Dal poděkování: 584 poděkování
- Dostal poděkování: 382 poděkování
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
Souhlasím, že to bude subjektivní. Stejně jako vše, co se týká lidí a lidského chování. Pokud se shodneme, že se například snižují některé fyzické/psychické atributy dětí, můžeme to zkusit protlačit jako skutečný výzkum. Myslím, že fórum není vědecká platforma, jen takový otevírač témat.Maria.Vasickova píše: ↑04 bře 2018, 14:05
To bude příliš "lidské" (subjektivní) a nebude to použitelné ke klinickým výsledkům. Když budeme mít informaci, že se snižuje obratnost budeme to chtít mít zase v číslech, kolik takových dětí je, takže možná stačí rozšířit tabulku, do které se rozloží některé z postižení lepší diagnostikou. Otázkou je, k čemu nám to bude, když ani v této fázi nejsme ochotni připustit, že existuje problém, který neumíme identifikovat. A před čím jsme opatrní?
Další otázkou je , k čemu jsou ty statistiky, pokud se z toho nevyvozují důsledky?
Pokud se jedná o zdravotní postižení dětí, proč to nekomunikuje ministerstvo školství s ministerstvem zdravotnictví?
Jak může ministerstvo zdravotnictví naplňovat své vize ochrany veřejného zdraví, pokud nemá jasno, jakým způsobem bude veřejnost postižena a co vše je toho příčinou?
Daná statistika je velmi vágní a každého, kdo někdy pracoval s čísly zarazí pokles jedné charakteristiky vyvážený vzestupem druhé charakteristiky. To je velmi charakteristické v případě změny kategorizace.Takže pro to bych byl opatrný.
Nikdo tu netvrdí, že problém neexistuje. Je potřeba ho ale velmi zodpovědně charakterizovat a nespokojit se s jednoduchými závěry/řešeními. Proto mi nejde primárně o tu statistiku. ale o skutečnou identifikaci problému. I v češtině již existují některé odborné texty, věnující se (negativním) vlivům mobilů/her na děti (scholar.google.com => vliv mobilních telefonů na děti). Tam bych začal dřív, než dělat závěry z již zmíněné statistiky. Jinak však berte moje názory s rezervou - zabývám se primárně Big daty, neuronovými sítěmi a umělou inteligencí. O pedagogice vím jen z praxe.
"No to už dál nejde," vydralo se z dědy Janečka. "To přece je zvrhlost! Vidíš, to mají z toho, že řežou všechno možné z kostí! Nám taková nestydatost jakživa na mysl nepřišla, protože z pazourku by to ani nešlo udělat - Tam to vede! To jsou ty jejich vynálezy! Pořád budou něco vymýšlet, pořád budou něco nového zavádět, až všechno zhuntují a zničí - A já říkám," zvolal pračlověk Janeček v prorockém osvícení, "že dlouho to už trvat nebude!" Karel Čapek, O úpadku doby
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 3215
- Registrován: 26 úno 2012, 19:46
- Profese: ICT konsultant, novinář
- Dal poděkování: 3870 poděkování
- Dostal poděkování: 4291 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
Naprosto chápu tvé argumenty. Ale neodpustím si pár poznámek:Pavel.Nazarsky píše: ↑03 bře 2018, 19:52 Dovolím si zde zopakovat dargumenty pro zákaz mobilů nejen v hodinách, ale i o přestávkách, jak jsem je rodičům prezentoval ve své třídě:
1) Škola je jedno z posledních míst, kde mají děti možnost komunikovat s živými lidmi, nemají nikde jinde větší možnost učit se komunikačním a sociálním dovednostem. Kdyby se děti nenaučily už nic víc, než komunikovat a existovat v přítomnosti jiných lidí, byl by to důvod pro zachování škol. Zírat do mobilu můžou doma, ale zíráním do mobilu se jen uzavírají před veškerými reálnými podněty zvenčí.
2) Hraní her na mobilech nerozvíjí nijak osobnost dítěte, navíc vystavuje děti přemíře ataků vyplývajících z podstaty většiny takových her (blikání, zvuky, stres).
3) Posedlost kontrolou ze strany rodičů a naopak nesoběstačnost dětí jsou jevy nežádoucí. Heslo dne: "Žádná zpráva = dobrá zpráva,"protože kdyby se fakt něco dělo, byl by rodič ten první, kdo by obdržel zprávu od učitele, a to nemluvím o vážných případech, kdy by ani zprávu samo dítě poslat nemohlo (zranění, záchvat a podobně).
Ad 1) Škola by měla taky naučit vztah k digitální technice, prostě ukázat odkud kam je to bezpečné, a kde už ne. A taky jako jiné "předměty" ukázat, že se tím dá i živit Ono v éře 4.0 moc jiných příležitostí možná nebude
Ad 2) Vliv hraní her nesouvisí jen se smartphony (ale ony ji dotáhly až do kapsy a všude...). Byla tu vlna televizních herních konzolí od '70s, domácích 8bitových počítačů v '80s, pak hraní na PC v '90s... Moji synci prošli tou PC herní scénou a občas si dodnes zapaří a přestože málo čtou, jsou docela normální (mladší se díky hraní her naučil skvěle anglicky a nyní tvoří hry pro mobily jako koníček). Znám plno lidí, kteří patří k herní generaci '80, ano jsou jiní než ti před tím nebo potom, ale většina je plně sociálně funkčních (opět včetně tvůrců her). A nyní pracuji v týmu s kluky 20-25 let, tedy mladšími, než mé děti, ano jsou jiní, ale pořád i sociálně funkční.
Ad 3) Souhlasím, ono to souvisí s akčním rádiem dětí vůbec. Já jako kluk jel třeba někam 25 km na kole s kamarády, dnešní děti se pohybují samy jen ve své uličce v suburbanu, kde nic není kromě domečků a pidizahrádek (mám to kilometr od baráku a je to děs). Do školy a na kroužky je vozí rodiče v SUV...
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvek:
- Filip.Mezera
- klivan
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 1228
- Registrován: 29 zář 2017, 21:17
- Profese: lékař
- Bydliště: Litoměřice
- Dal poděkování: 472 poděkování
- Dostal poděkování: 771 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Počet postižených školáků prokazatelně roste
Někteří pedagogové ze středních škol v deváté třídě maj zkušenosti s žáky s noži a boxery v některých třídách se učitelé bojí chodit do třídy.
vzdelani-f546/alkohol-cigarety-ceske-de ... 40195.html
vzdelani-f546/alkohol-cigarety-ceske-de ... 40195.html
„Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda.”
Will Rogers
Will Rogers