spádovost škol

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vaclav.Fortik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2094
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 4026 poděkování
Dostal poděkování: 3796 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od Vaclav.Fortik »

Můžete prosím tedy napsat nějaké z těch argumentů na obranu volby vzdělávací cesty? Zároveň nechápu, proč, když už o tom diskutujeme, nechcete „polemizovat o ideální podobě vzdělávání v souvislosti se společností“? Opravdu si nemyslíte, že právě tím by se politika měla zabývat? Domnívám se, že pokud bude řešit témata pouze parciálně, vytržena z kontextu, nemůže obstát.
Jsem u Pirátů (od června 2009) právě proto, že prosazuje právo volby životní cesty, pokud toto právo přestane prosazovat, najdu politickou formaci, která bude :).
proč, když už o tom diskutujeme, nechcete „polemizovat o ideální podobě vzdělávání v souvislosti se společností“
Protože můj čas je drahý, pojďme se dohodnout, složíte řekněme 50.000,-Kč u nějaké neutrální právní autority a já s Vámi budu vést debatu na téma ideální podoba vzdělávací politiky u nás a ve světě. Pak necháme hlasovat členy Pirátů (+ klidně jejich voliče), zda jsem je přesvědčil, že svobodná volba vzdělávací dráhy je ta správná cesta. Pokud ano, peníze budou mé (pravda je to zlomek, co platím za Park Line, ale třeba se najde ještě několik dalších zájemců o polemiku a školné bude "doma"), pokud ne, získáte v Pirátech (už sice beze mě, ale co se dá dělat, na životní prohry jsem zvyklý) velkou politickou sílu, která bude kopat za Vaše zájmy. A to se vyplatí!!!

A předejdu argument, že jsme politici a máme diskutovat naší polituku s voliči - ano vysvětlení již bylo jak v tomto vláknu, tak i v jiných - Piráti jsou liberální středovaá strana a tedy co hlásáme je plně v mantinelech tohoto sebezařazení.
Uživatelský avatar
Ondrej.dj-bobr.Ulehla
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1264
Registrován: 14 črc 2010, 22:42
Profese: zvuk, IT, auta, všehochuť
Bydliště: Praha/Otrokovice
Dal poděkování: 2235 poděkování
Dostal poděkování: 1365 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: spádovost škol

Příspěvek od Ondrej.dj-bobr.Ulehla »

btw: spádovost v relevanci ku školám se dnes neoficiálně řeší zrušením trvalého pobytu dle Zákona č. 133/2000 Sb. § 10 odst. 12 tomu dítěti (činí tak samozřejmě jeho zákonný zástupce)

Bývalý Pirát, úzce spjatý s tradičními dávnými pirátskými hodnotami
2016/2017 flipped to XSFP MBTI co se na vojně naučíš, za to tě v civilu zavřou
porcelánové zařízení, spojující výhody umyvadla a klosetové mísy, se jmenuje umyvadlo (citace, třetí komentář)

Uživatelský avatar
Marek.Necada
Administrativní odbor
Příspěvky: 3425
Registrován: 05 lis 2009, 22:44
Profese: silozpytec
Bydliště: Helsinki
Dal poděkování: 9678 poděkování
Dostal poděkování: 6754 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: spádovost škol

Příspěvek od Marek.Necada »

Ondrej.dj-bobr.Ulehla píše:btw: spádovost v relevanci ku školám se dnes neoficiálně řeší zrušením trvalého pobytu dle Zákona č. 133/2000 Sb. § 10 odst. 12 tomu dítěti (činí tak samozřejmě jeho zákonný zástupce)
Řeší v jakém smyslu? Můžeš to rozvést? Dítě se zrušeným TP na tom, pokud vím, není z hlediska nároku na místo ve škole o nic lépe než dítě s TP mimo spádovou oblast. (Abych dostál své zákonné povinnosti, jedno takové jsem na „náhodně vybranou“ :) školu přihlašoval a nebylo přijato.)
Místopředseda finských Pirátů
Долой царя!
Vaclav.Fortik
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2094
Registrován: 02 črc 2009, 22:39
Profese: manager
Dal poděkování: 4026 poděkování
Dostal poděkování: 3796 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od Vaclav.Fortik »

Je to obráceně, musíš mít spádovou adresu a pak je škola / obec (je to složitější) povinna se o tebe postarat, ale může to být i tak, že se postará, ale budeš chodit na jinou školu. Bavíme se o situaci, kde je více spádových dětí než kapacita školy.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Vaclav.Fortik za příspěvek:
Marek.Necada
Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: spádovost škol

Příspěvek od Janek.Wagner »

barahol píše:Můžete prosím tedy napsat nějaké z těch argumentů na obranu volby vzdělávací cesty? Zároveň nechápu, proč, když už o tom diskutujeme, nechcete „polemizovat o ideální podobě vzdělávání v souvislosti se společností“? Opravdu si nemyslíte, že právě tím by se politika měla zabývat? Domnívám se, že pokud bude řešit témata pouze parciálně, vytržena z kontextu, nemůže obstát.
To vytržení z kontextu jste udělal sám. Piráti jako liberální strana posuzují problémy (i ty ve vzdělávání) primárně z několika hledisek: svobody a rovnosti jednotlivce, transparentnosti a modernosti.

Spádovost škol pak můžeme hodnotit jako svobodu a rovnost omezující a vzhledem k situaci v řadě obcí a měst i značně netransparentní.

Vysvětlím na příkladech:
  • Rodič jezdí do práce a vozí děti do školy a školky. Má zájem o školku co nejblíže místu zaměstnání. Tam bohužel na školku nemá nárok.
  • Hranice spádových oblastí jsou stanoveny až příliš často segregačně, případně účelově. Před lety jsem četl studii, kde se na nejkřiklavější případy upozorňovalo.
  • Naopak rodiče mohou spádovost obcházet přihlášením k trvalému pobytu mimo skutečné bydliště. Nedávno na kulatém stolu SKAV ředitelka velmi žádané školy uvedla příklad, kdy bylo několik dětí (snad dokonce deset) přihlášeno na adresu v obci jen proto, aby se do její školy dostaly. Jakmile je toto možné a evidentně podobným případům nelze zabránit, princip spádovosti je jen obtížně udržitelný. Nemluvě o městech, kde se celé město určilo jako spádová oblast všech škol...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Janek.Wagner za příspěvky (celkem 2):
Vaclav.Fortik, lubos.lisner
jachymb
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 102
Registrován: 08 čer 2009, 20:21
Profese: programátor
Dal poděkování: 88 poděkování
Dostal poděkování: 108 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od jachymb »

Marek.Necada píše: Čili prvotní nutností je zvednout kvalitu škol všeobecně.
Presne, stat se ma kontinualne starat o zvysovani kvality verejnych skol a kontrolovat, zda soukrome splnuji to co maji. Rodicum ponechat volbu, ale ucinit verejne skoly dost atraktivnimi na to, aby ani bohatsi rodice nebyli prilis demotivovani tam sve deti davat.
Tito uživatelé poděkovali autorovi jachymb za příspěvek:
Marek.Necada
Karel666
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 1017
Registrován: 02 říj 2017, 20:16
Profese: Mám
Dal poděkování: 187 poděkování
Dostal poděkování: 311 poděkování

Re: spádovost škol

Příspěvek od Karel666 »

barahol píše:Karle, já chápu, že ve vztahu ke svému dítěti děláte to, co pro ně považujete za nejlepší. Politikové by ale měli řešit společenské problémy koncepčně, a to dle mého názoru tak, aby z nich měli prospěch všichni, nejen úzká skupina.
(Kromě toho si osobně myslím, že to, že se i velmi nadané dítě vzdělává s dětmi intelektově průměrnými, je velkým obohacením i pro něj, protože má představu o společnosti a nežije ve slonovinové věži. A důsledky tohoto sociálního rozkolu pro společnost jsou pak fatální...)
A jak toto souvisí s úrovní vzdělání? Hele snad má životní zkušenost, že někdo je dobrej na technické věci (ukážeš motor a on ho rozebere složí a pomalu nemusel nic číst) a jinej na humanitní (dáš učebnici italštiny a on se ji naučí za tři měsíce).
Jak dosáhneš, že jedna i druhá skupina se neučí co nejvíc z toho na co je dobré, když je hodíš do jedné třídy a každá se přizpůsobí té druhé? Toto není rovnost příležitostí, ale průměrování lidí ve znalostech.
Tím co navrhuješ řešíš sice, aby jedinci měli životní zkušenost se spoluprací z lidmi různých sociálních skupin a chování, ale totálně průměruješ vzdělání.

Co je proboha špatného na systému, kdy se postupně od marie terezie specializoval na různé nadání a schopnosti, až do situace, kdy se rovnost příležitostí zaměnila za rovnost ve všem, tedy i ten nadanější má právo se naučit ve státní škole jenom to co ten podprůměrný?

Prostě na gymnásium od 5 třídy šli ti co se učili perfektně, po osmičce na průmku šel ten co měl technické nadání a učil se dobře, na učnák co se učil blbě, ale měl technické nadání. Ti co byli chováním takový, že neuznávali autoritu (a to ani u dobrého učitele) šli na zvláštní školu podle toho proč nemohli být na normální. Prostě tnezvladalné jinam jak ten co měl IQ80, nebyla jenom jedna zvláštní škola, jako nebyl jenom jeden druh gymnásií...
A socializovalo se po škole, na kroužkách, táborech apod.




Edit: Já třeba lituju toho, že neexistovala za mě škola pro technicky nadané, když já přiznávám mám problém z pravopisem, ale matika, fyzika s epomalu nemusím učit... Víš jak bych ocenil, aby mě pravopis učili stylem kdy místo určování růže apod. cypovin mě učili jak mě to pak doma učil otec, "je tam jenom muž i", místo buzerování, abych prvně určil pád mě otec učil "s někým něco piš s, z něčeho cokoliv piš Z"...
Ne že bych se pády nenaučil, ale prostě jejich aplikace pro mě byla otázkou minut, kdežto pro kamoše co měl hlavu na humanitní věci naopak otázka vteřin, kdy to aplikoval "online" jak to psal...
Prostě vše je to o tom, že rovnost příležitostí se ruší a zaměňuje, za právo a povinost být průměrný protoež se musíme především socialisovat...
Tito uživatelé poděkovali autorovi Karel666 za příspěvek:
V__
Odpovědět

Zpět na „Školství“