E-learning - budoucnost vzdělávání?

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Uživatelský avatar
Ondrej_Marek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 910
Registrován: 07 čer 2013, 10:38
Profese: IT administrátor/tiskař
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 1020 poděkování
Dostal poděkování: 1454 poděkování

E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od Ondrej_Marek »

reakce na velice zajímavý článek http://www.ceskapozice.cz/domov/veda-vz ... vzdelanost

Určitě už to bylo mnohokrát probírané, ale "onlajnizace" všeho možného se zdá bude čím dál tím víc dotýkat i vzdělávání. Home office, internetové obchody, objednávání zboží až domů (vynechávání retail řetězců) ukazují na tento trend
i mimo vzdělávání.

Vzhledem k masivnímu nárůstu zájmu o vzdělání v rámci procesu globalizované "ekvalizace" podmínek - vyspělé země jsou čím dál rychleji doháněny (a předháněny) zeměmi rozvojovými které jsou daleko flexibilnější při adaptování nových
postupů, metod a technologií. Tenhle masivní nárůst poptávky bude generovat navazující obchodní příležitosti s velkým potenciálem vzájemné prosperity.
Zájemci o vzdělání načerpají vědomosti a naváží kontakty a tyto kontakty pak mohou v budoucnosti vést k další spolupráci při zavádění těch vědomostí v praxi u nich doma.

Myslím, že by stálo za to, tenhle aspekt trochu prozkoumat, protože by to mohlo vést k možným novým trhům a perspektivám rozvoje pro naše zkostnatělejší vzdělávací instituce..

v diskuzi pod článkem pár užitečných odkazů

http://www.mimoskolu.cz/zdroje-k-sebevzdelavani/
a
http://coursetalk.org/
Tito uživatelé poděkovali autorovi Ondrej_Marek za příspěvky (celkem 4):
Lenka.Wagnerova, Petr.Bajgar, Ivan.Sirko, RomanRous
SMRT GENERALIZACI, SMRT INFORMAČNÍMU ŠUMU
Janek.Wagner
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3215
Registrován: 26 úno 2012, 19:46
Profese: ICT konsultant, novinář
Dal poděkování: 3870 poděkování
Dostal poděkování: 4291 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od Janek.Wagner »

Ondrej Marek píše:Myslím, že by stálo za to, tenhle aspekt trochu prozkoumat, protože by to mohlo vést k možným novým trhům a perspektivám rozvoje pro naše zkostnatělejší vzdělávací instituce..
České VŠ se zatím ve světě běžně zaváděnému MOOC (viz třeba http://www.ceskaskola.cz/2012/10/borivo ... -boom.html) zatím spíše vyhýbají. Ono to totiž souvisí s otevřením zdrojů.

Zdá se mi, že moderní online vzdělávání poběží spíše mimo stávající instituce.
Naposledy upravil(a) Janek.Wagner dne 30 črc 2013, 14:32, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Mikulas.Peksa
Poslanec/poslankyně Evropského parlamentu
Příspěvky: 4625
Registrován: 29 lis 2012, 08:33
Profese: europoslanec, ajťák, fyzik
Dal poděkování: 7811 poděkování
Dostal poděkování: 11918 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od Mikulas.Peksa »

Pěkná úvaha. Když to tak člověk čte, říká si, jak směšná je ta představa, že lze univerzity uživit jen ze školného. Je tu technologie, která dělá dálkové studium téměř bezplatným, a oni chtějí už teď nákladné prezenční studium ještě více zdražit. Pro jistotu ještě rozdají diplom každému kdo přijde, aby bylo naprosto jasné, že titul skutečně není zárukou vzdělání. A až jim to spadne na ústa jako distribuční sítě s hromadou nepotřebných CD, budou násobit počty prázdných míst na VŠ školným, aby zjistili, kolik jim zlí piráti ukradli peněz, když si dovolili vykašlat se na jejich geniální obchodní model.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Mikulas.Peksa za příspěvky (celkem 6):
Ondrej_Marek, Janek.Wagner, Petr.Bajgar, Pavel.Cisar, Ivan.Sirko, Vit.Fux
Mám blog, jsem na Facebooku, Twitteru, Instagramu a Mastodonu.

Chcete se zapojit do evropské politiky? Náš konzultační tým na Mattermostu evropských Pirátů najdete zde!
arthurnottheking
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 17
Registrován: 06 pro 2019, 10:59
Dostal poděkování: 3 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od arthurnottheking »

Moje téma pro debatu ve třídě bylo: Proč bude Homeschooling a E-Learning budoucností vzdělávání v roce 2030. Moje argumenty vycházely z mé vlastní exeprience, protože můj bratr byl vyučován doma a později obdržel online diplom z psychologie.


Access: https://tutoring.asu.edu/student-resources/academic-resources https://domyhomeworkonline.net/ https://forum.pirati.cz
RomanRous
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 116
Registrován: 02 čer 2018, 20:11
Profese: IT
Dal poděkování: 21 poděkování
Dostal poděkování: 93 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od RomanRous »

Supr téma, tak snad hned nevysublimuje ;)

Myslím, že on-site se s on-line může doplňovat. Ale je nutné, aby na VŠ sledovali světové trendy a sami tento přístup používali. U progresivních oborů (IT, robotika, hitech strojírenství) si myslím, že to už funguje.
... horší je to u SŠ a ZŠ a tradičních oborů VŠ. Koneckonců míra citovanosti českých profesorů a docentů ve světových věděckých publikacích je tristní ...
Existují různé tréninkové nástroje pro ZŠ/SŠ a jsou i doporučovány školami. Blbý je, že děcka tráví už tak ve škole spoustu času a trávit ještě další čas odpolední mučením pokládám za nelidské ;-)
A především - učí se spoustu znalostí dobrých jen jako trénink paměti (tady nám trendy totálně utíkají!). Vůbec se nepoužívá učení zkušeností - prakticky, projektově, hands-on a s pomocí vlastních chyb. Tedy zážitek, kterým mohou provázet instruktoři vzdělání vycházející z vynikajících Internet kurzů!

Inspirativní zdroje pro "project oriented education":
- Úvod "Proč?" https://www.ted.com/talks/shimon_schock ... ter_course  
- Kurz, kde se pomocí simulace (JAVA program) celý počítač modeluje: https://www.coursera.org/learn/build-a-computer
- Elektronika počítače - vychází z knih prof. Malviniho: https://eater.net/8bit/kits 
- Začátečnické vzdělávání o elektronice https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 536988FB37
+ jakékoli zdroje k simulaci elektroniky - např. https://www.tinkercad.com/learn/circuits (BTW: tohle je obecně dobrý zdroj pro design) 
jiri_hejna
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 41
Registrován: 16 srp 2021, 15:00
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od jiri_hejna »

No, tak to se zrovna hodi :)

Protoze existuje hrozne moc online skoleni a hadam i proto, ze kdyz ja treba mam najmout cloveka z Indie, tak jeho skola mi totalne nic nerika vznikl format open badge (https://openbadges.org/about/faq) - autorem jsou MacArthur foundations a Mozilla

Dulezite je, ze to je oficialni a ze se o to vydavatele staraji - no oni taky nemaji moc jinou moznost - a je na to nekolik platforem, dokonce ted uz i nejake penezenky (jakoze databaze) ... dam vam svuj profil jako priklad - i tak je verejnej :)

  • https://www.credly.com/users/jiri-hejna (pro IBM to spravuje Credly, ja nevim proc, nam to kdysi zalozilo personalni oddeleni :)

  • muzete si vsimnout, ze tam mam (to muzete kdyztak preskocit, jen ze to nejsou jen online kurzy, ale kde co - a ja mam dost vsehochut):

  • nejake e-learning based veci od IBM ... nektere maji nahore cervene "expired" :) (u tech mych Watsonu je to, ze uz jsou to 2 verze zpet, nefunguje to tak, ze jednou mas badge, tak ho mas navzdy ... teda vetsina ne)

  • Guardium je IBM Professional certification (to jsem musel na testy myslim do Drazdan resp. do certifikovaneho centra, ktere je domluvene s platformou, ktera certifikaci zajistuje - ja myslim, ze to byl Kryterion ... jinak u nas dost mozna certifikacni zkousku zajistuje GOPAS ... driv jsem delal DB2 a to jsem dostal jen nejakej papir, ze kteryho je asi uz davno hnedy uhli - ale podle jmena by me porad nasli, ma to i nejaky kody ... a ta zkouska byva vetsinou draha) Ted v dubnu jsem byl na ServiceNow certified system admin - taky v drazdanech - a dostal jsem sprdaka, ze jsem si u nich v automatu koupil redbula a oni na me musi cekat ... pak me zavreli do hole mistnosti s pocitacem - a teda oknem - prej, ze si mam sundat i hodinky - a pak jsem 2 hodiny delal zkousku :D No saskec :D )

  • pak tam jsou nejake oranzove za zasluhy :D ... Mentor je nejaky skoleni pro jinej team, speaker je za poradani nejake konference, pak i nejakou vyrocni konferenci ...

  • Architect project badge lvl 1 - to je silenej formular, kam vyplnim, co jsem delal za projekt a musi to approvnout muj mentor, pak SME board a je - tedy ciste praktickej a kontrolovanej jinyma architektama v ramci programu na:

  • Architect profession certification lvl 1 (to je opravneni, akreditace na to, ze muzu (zvladnu) delat architekta podle UMF standardu, co ma IBM) ... bez toho bych asi uz ted nedostal sam projekt na starost (no kdovi) => prerequisity jsou nejake e-learningy, nejaky navrh designu, 2 projektove badge, nejaky ten speaker, asi i mentor, industry standard badge, 4 roky praxe delani architektonickych reseni - a to je asi vsechno ... dava se na 3 roky (pak se clovek musi recertifikovat - to jeste nevim, jak vypada - no nebo muze treba behem te doby splnit pozadavky na vyssi level - jsou 3 levely, lvl 3 pro IBM asi nema v CR nikdo, dvojek par je - a ja to bud stihnu nebo nestihnu :D No ne, tam je tech prerequisit mnohem vic, mimo jine 8 let praxe jako architekt)

Vim, ze nektere americke skoly maji zahlasene nejake programy, nektere vydavaji uz i badge k absolvenstvi oboru ... ted uz je badge i za patent (ja patentoval jeste tak, ze nakonec ownership byl IBM a ja dostal vyplacene 4% ... ted dostanu hadam kafe od managera a odznacek - ale zase bude muj :D )

jiri_hejna
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 41
Registrován: 16 srp 2021, 15:00
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od jiri_hejna »

DULEZITE

je, ze pokud treba ted nekdy pujdete na nejake skoleni (obzvlast IT technologie) nebo budete zvazovat, jestli si zaplatit klikaci online kurz, tak za sebe vyrazne doporucuju aby to bylo s open badgem

Kdyz sedim u pohovoru treba do teamu nebo vyjimecne i do IBM, tak si od vas z zivotopisu kliknu na vas badge profil (pokud mate) a treba to skoleni znam nebo znam, kdo to skolil nebo to maji dobre popsane ... a vydavatel je seriozni - nebo rekneme si to tak - ono kdyz je nejakej badge pruserovej a zacne ho mit moc lidi, tak ja ho treba uz pak neuznavam a rozhodne nejsem sam - a nakonec ho vydavatel stahne / deaktivuje (proc neco garantovat, kdyz to nikoho nezajima)
No a kdyz mi reknete, ze jste byli na skoleni co ja vim klidne za 100K - no hele, pokud nejsou schopni si zaridit odznacek, tak to je nejaky divny, tak se proste ptam na technologicke otazky

A tohle bych treba videl - tenhle system jako cestu - no alespon pro nase vysoke skolstvi, at se ji vyda ... protoze dokud nevyda, tak je mozny, ze nasi cesti absolventi budou hrat druhe housle. Predpokladam, ze "open badge" contact vam rekne / zastupci univerzity rekne co musi splnovat a nevim, jestli jeste treba zkousi nebo neco, vydavaji se badge i pro ucitele (to dela treba Microsoft a bez toho nemuzes jejich technologii ucit oficialne) a vubec

Kdyztak po registraci (nebo radeji pres ten openbadges link v predchozim postu) muzete zkusit najit, co tam tak je

Jen vyjimecne ma nekdo badges zvlast - cert vi proc ServiceNow ano: https://account.servicenow.com/personal ... esume.html

jiri_hejna
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 41
Registrován: 16 srp 2021, 15:00
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od jiri_hejna »

A ted bych mel dotaz k VUTcku - jak jsem si jinde vsiml, ze doktoranti maji mit program na architekturu (komplet) - ja si myslim, ze by byl dobrej napad kouknout, jestli by se dalo domluvit, ze by vydalo asi spis VUT (pochybuju, ze za to bude chtit rucit IBM nebo Kyndryl) nejaky jakoze program badge - za predpokladu, ze to, co tam uci, dava nejaky spravny smysl

Protoze - pokud to decka na VUT nauci spravne, tak by se mohlo domluvit, ze by je jako staz nekdo nejak otestoval nebo proste zjistil, jestli jim je jasny, jak se to dela - a mohli by eventualne mit ten VUT badge pak misto https://www.credly.com/earner/earned/ba ... 2f2819e05d
Tenhle badge je workshop ve tride a stoji 30 000 nebo 35 000 - ale hlavne se na to ty tridy resp. ucitele strasne blbe hledaji ... ja treba cekal 2 roky, mozna vic - a je to pre-requisity pro obe ty "Architect profession certification" - jak od IBM tak od Open Group ... koukam podle naseho intranetu by mel byt validni pro nahlaseni certifikace 3 roky - ale - pokud nekdo bude chtit IBM Architect profession certification musi tam pracovat (u Open group nejspis ne, to by se muselo zjistit)

Vesmes tyhle profesni certifikace jsou IT Specialist; IT Architect; IT Project manager; (mozna) IT Security Architect a ted vidim nove Data Scientist

NEKDO, KDO MA NA STAROSTI SKOLSTVI - dava to smysl?

petrpulc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 23
Registrován: 21 zář 2017, 07:04
Profese: programátor
Bydliště: Praha Čakovice
Dal poděkování: 7 poděkování
Dostal poděkování: 36 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od petrpulc »

Přidám trochu do mlýna z pohledu přednášejícího a garanta předmětu pro 777+ studentů na FIT ČVUT.

Ono poskytnout kvalitní vzdálenou výuku i na VŠ není žádná sranda, protože musíme jednat v mantinelech akreditace Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství, který i navzdory průběhu výuky v posledních dvou semestrech (letní 2019/2020 byl přechodný) vydal stanovisko, že online výukové metody jsou de facto v rozporu s akreditací prezenčních programů (opravdu velkou zkratkou řečeno) https://www.nauvs.cz/index.php/cs/aktualni-sdeleni

Tedy není možné očekávat, že přednášející budou aktivně vytvářet kvalitní materiály pro online výuku když jsou nuceni stále přednášet prezenčně v plném rozsahu a zároveň fakulty neposkytnou žádnou podporu, protože nemají metodickým pokynem nařízeno zajišťovat online výuku.

Jedinou cestou ven je změnit smýšlení NAÚ, který musí fakticky povolit absolvovat prezenční programy částečně online. Školy s tím nic totiž neudělají, pokud nechtějí riskovat ztrátu akreditace.

Tito uživatelé poděkovali autorovi petrpulc za příspěvek:
Josef.Ulehla
jiri_hejna
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 41
Registrován: 16 srp 2021, 15:00
Dal poděkování: 10 poděkování
Dostal poděkování: 11 poděkování

Re: E-learning - budoucnost vzdělávání?

Příspěvek od jiri_hejna »

petrpulc píše: 03 zář 2021, 18:35

Přidám trochu do mlýna z pohledu přednášejícího a garanta předmětu pro 777+ studentů na FIT ČVUT.

Ono poskytnout kvalitní vzdálenou výuku i na VŠ není žádná sranda, protože musíme jednat v mantinelech akreditace Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství, který i navzdory průběhu výuky v posledních dvou semestrech (letní 2019/2020 byl přechodný) vydal stanovisko, že online výukové metody jsou de facto v rozporu s akreditací prezenčních programů (opravdu velkou zkratkou řečeno) https://www.nauvs.cz/index.php/cs/aktualni-sdeleni

Tedy není možné očekávat, že přednášející budou aktivně vytvářet kvalitní materiály pro online výuku když jsou nuceni stále přednášet prezenčně v plném rozsahu a zároveň fakulty neposkytnou žádnou podporu, protože nemají metodickým pokynem nařízeno zajišťovat online výuku.

Jedinou cestou ven je změnit smýšlení NAÚ, který musí fakticky povolit absolvovat prezenční programy částečně online. Školy s tím nic totiž neudělají, pokud nechtějí riskovat ztrátu akreditace.

Petre, pro jistotu, abychom si rozumeli - nebo aby mne ostatni rozumneli :)

Ja to trosku nestastne povesil pod open badges - ale ja nemyslel, ze tu architekturu bude nekdo ucit online (to by taky asi vypadalo)

Jen ten odznacek bude online - studenti normalne odchodi prezencne na VUT, udelaji zkousku a pak kdyby nekdo mel zajem tak by se stavil "pres ulici" k nam do kancelari, kde by ho nejaky architekt nejak vyzkousel, neco s nim udelal, aby vedel, jestli to tedy ovlada a pak mu dal nejaky elektronicky podpis a on by si pak sel nechat vystavit odznacek - a to cekam, ze na univerzitu (a ta si tam muze napsat, co uzna za vhodne - ja myslim, ze takhle by to mohlo projit)

Ono jde jen o to, jestli by nasi architekti, resp. SMEs neprijali jakoze prerequisitu "tohle" misto jineho odznacku, kde se musi tyden sedet v kuse a neni cas na nic moc (vim, ucil jsem to jednou ve Vidni a ufff - vsak kdyz clovek stavi IS dneska tak je to uplne neco jineho nez pred 10 lety - a uz tehdy to casove sotva vyslo) - stejne to bude delat jen clovek, co by chtel pokracovat dal v IBM - a na profesni certifikaci mu to jako opravdu nestaci - bude muset tak jak tak 4 roky odslouzit a odevzdat projekty :)
Ale nemusel by cekat na to skoleni - protoze on je zas druhej problem, ze bez toho skoleni by musel mit stesti - mozna i velky, aby nasel nekoho, kdo je certifikovanej na projektu a podepise se za nej - aniz by vlastne mel (officialni) evidenci, ze ten clovek umi metodiku ... takze praxe vypada tak, ze clovek dela nejakou lower level technickou praci specialisty a ceka, az se nekde otevre trida (ty jsou treba jen 2 rocne) a zaroven ma stesti, ze mu schvali pomerne vysoky budget a navic si musi moct vzit volno - a az se vrati, pak teprve muze vyhledove zacit shanet prvni projekt, ktery muze zkusit odevzdat a bla bla, tam je toho vazne o hodne vic - proste zaklad je, ze nikdo nepusti pod svym logem nekam na projekt k zakaznikovi kluka jako architekta, dokud nevi, ze to zvladne

Jinak s tim pristupem NAU to je paradne naprd - a to se vztahuje na kreditovy (semestrovy) "full" predmet nebo na uplne cokoliv - takze treba nemuzete ani udelat nejakej 2 hodinovej workshop?

Odpovědět

Zpět na „Školství“