Je naše základní školství reformovatelné?

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi

Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
marenamat
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 33
Registrován: 29 led 2020, 13:43
Profese: programátorka a amatérská právnička
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od marenamat »

jhalasz píše: 18 úno 2021, 06:49 Děkuji za shrnutí. Je zde na fóru prostor pro připomínky nebo je to "hotová věc"?
Nic není hotová věc. Připomínky jsou vhodné vždy. Jo, a aby to nevyznělo blbě – tohle je moje práce s lidmi mimo Piráty, pouze se domnívám, že to, co navrhuje kolega Nazarský, je prakticky totéž.
Tito uživatelé poděkovali autorovi marenamat za příspěvky (celkem 2):
Pavel.Nazarsky, V__

Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.

Uživatelský avatar
Pavel.Nazarsky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 251
Registrován: 23 črc 2014, 12:24
Profese: učitel
Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
Dal poděkování: 440 poděkování
Dostal poděkování: 461 poděkování

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od Pavel.Nazarsky »

jhalasz píše: 18 úno 2021, 06:49 Děkuji za shrnutí. Je zde na fóru prostor pro připomínky nebo je to "hotová věc"?
Vůbec to není hotová věc. Naopak:) Teprve se rozjíždíme. Sbíráme náměty a samozřejmě komentáře.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Nazarsky za příspěvky (celkem 2):
Jan.Halasz, marenamat
Uživatelský avatar
Pavel.Nazarsky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 251
Registrován: 23 črc 2014, 12:24
Profese: učitel
Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
Dal poděkování: 440 poděkování
Dostal poděkování: 461 poděkování

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od Pavel.Nazarsky »

marenamat píše: 17 úno 2021, 22:48 Čau lidi™,

to, co navrhuje @Pavel.Nazarsky , veskrze podporuju. Máme to veskrze sumarizované takto:
  1. Neúspěch v jednom předmětu nesmí znamenat propadnutí ve všech; jednostranný talent nesmí být zbytečně blokován podrobnou výukou v jiných předmětech.
  2. Žák nechť si může zvolit, které obory chce probrat do hloubky a které pouze přehledově. Přehledové verze očekávaných výstupů RVP projdou drastickými škrty s důrazem na využitelnost daných informací v běžném životě, zatímco očekávané výstupy hluboké verze RVP budou počítat se zájmem žáka a významně vyšší časovou dotací než dnes.
  3. Zejména základní školy budou v rámci RVP podporovat kontakt žáků z různých oborů mezi sebou a v ideálním případě i jejich spolupráci a vzájemné sdílení znalostí a zkušeností.
  4. Střední škola předem deklaruje, které obory požaduje od žáků na hluboké úrovni v rámci přijímacího řízení, ideálně konzervativně –.aby se to co nejméně měnilo.
  5. Jednou z oborových větví bude umění, které bude možné plnit i externě například na ZUŠ.
  6. Další oborová větev bude prakticko-fyzická, ve které žák (zájemce) upevní manuální zručnost a fyzickou zdatnost (dílny, sport apod.).
  7. Zruší se víceletá gymnázia, neboť plní především segregační roli, a RVP pro gymnázia budou počítat s podstatně výraznější oborovou diferenciací – dokážu si představit i úplné zrušení všeobecného gymnázia ve prospěch (např.) více druhů oborově zaměřených škol.
  8. Zruší se povinné předměty u maturity, žák SŠ bude maturovat výhradně z profilových předmětů. (Zejména povinná maturitní čeština je dnes velký gatekeeper u technických oborů.) Náhradou lze zavést kontrolní testy na konci deváté třídy po vzoru britských GCSE.
  9. Přechod bude vypadat tak, že žáci (třeba) v době zavedení od páté třídy výš pokračují dle původních plánů, zatímco mladší přejdou do nového systému. Stejně to bude tak, že první cca tři ročniky budou diferencované spíš minimálně.

Pojďme se tedy vráttt k modelu, který veskrze fungoval, spravit jeho tehdejší chyby (zejména prostupnost a dostupnost) a modernizovat jej. Pracovně tomu říkáme "jdu, kam chcuumím". Nedělám na tom sama, spolupracuje nás víc, ale jenom já jsem na tomhle fóru.
Díky za příspěvek. Píšeš, že to máte takto sumarizované. Kdo je prosím MY? Můžeme se spojit? Jde nám zjevně o stejnou věc:)
Jan.Halasz
Člen KS Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 47
Registrován: 09 pro 2020, 15:02
Profese: účetní, lektor
Bydliště: Bílovec
Dal poděkování: 162 poděkování
Dostal poděkování: 51 poděkování

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od Jan.Halasz »

Dovolím si připojit několik připomínek. Myšlenku podporuji, líbí se mi, ale na druhou stranu to neznamená, že nevnímám i určité nevýhody a případná slabá místa.
  1. Neúspěch v jednom předmětu nesmí znamenat propadnutí ve všech; jednostranný talent nesmí být zbytečně blokován podrobnou výukou v jiných předmětech.
  2. Žák nechť si může zvolit, které obory chce probrat do hloubky a které pouze přehledově. Přehledové verze očekávaných výstupů RVP projdou drastickými škrty s důrazem na využitelnost daných informací v běžném životě, zatímco očekávané výstupy hluboké verze RVP budou počítat se zájmem žáka a významně vyšší časovou dotací než dnes.
    Jakým způsobem bude ošetřeno, aby nebyl žák příliš úzce profilovaný? Jakým způsobem bude zabezpečena určitá všeobecná úroveň vzdělání? Bude daná sada třeba 10 předmětů, které musí mít žák na konci školní docházky alespoň na úrovni například 3? A k tomu bude X dalších volitelných předmětů (které třeba bude vyžadovat střední škola)?
  3. Zejména základní školy budou v rámci RVP podporovat kontakt žáků z různých oborů mezi sebou a v ideálním případě i jejich spolupráci a vzájemné sdílení znalostí a zkušeností.
    Tohle je hodně důležité, ale JAK se toho docílí?
  4. Střední škola předem deklaruje, které obory požaduje od žáků na hluboké úrovni v rámci přijímacího řízení, ideálně konzervativně –.aby se to co nejméně měnilo.
  5. Jednou z oborových větví bude umění, které bude možné plnit i externě například na ZUŠ.
    Tohle sloučím i s dalším bodem - Jaká je spojitost mezi dílnami a sportem? A jaká mezi dílnami a uměním? A mezi sportem a uměním? Proč byly zrovna tyto tři větve (umění, sport, dílny) vyčleněny? Je nutné některé oborové větve dávat externě nebo mohou být řešeny v rámci školy (včlenění ZUŠ do školy?)
  6. Další oborová větev bude prakticko-fyzická, ve které žák (zájemce) upevní manuální zručnost a fyzickou zdatnost (dílny, sport apod.).
  7. Zruší se víceletá gymnázia, neboť plní především segregační roli, a RVP pro gymnázia budou počítat s podstatně výraznější oborovou diferenciací – dokážu si představit i úplné zrušení všeobecného gymnázia ve prospěch (např.) více druhů oborově zaměřených škol.
    Neohrozí takový přístup všeobecné vzdělání? Není přesně to role všeobecných gymnázií – poskytnout všeobecné vzdělání s návazností na dalším studium bez oborové profilace? Není hodnota právě v té všeobecnosti? „Nezazdí“ se příliš brzkou profilací rozvoj v jiných směrech? Co když žák zjistí, že by se rád věnoval něčemu jinému, než na co se profiluje?
  8. Zruší se povinné předměty u maturity, žák SŠ bude maturovat výhradně z profilových předmětů. (Zejména povinná maturitní čeština je dnes velký gatekeeper u technických oborů.) Náhradou lze zavést kontrolní testy na konci deváté třídy po vzoru britských GCSE.
    Zde mi asi chybí hlubší diskuze o tom, co to má být maturita. Pokud má být maturita určitou garancí, že člověk dosáhnul určitého stupně obecného vzdělání, pak vnímám smysl ve všeobecných předmětech (ČJ, M, jazyk). Pokud má být maturita garancí, že člověk zvládnul profilový předmět, je to také možné, ale pak to mohou být třeba „státnice“. Ale jistě je mnoho dalších možných významů maturity. Proto se domnívám, že než řešit maturitu, tak si nejprve vyjasnit, co to maturita bude (případně zda vůbec bude) a pak teprve řešit, jak bude vypadat.
  9. Přechod bude vypadat tak, že žáci (třeba) v době zavedení od páté třídy výš pokračují dle původních plánů, zatímco mladší přejdou do nového systému. Stejně to bude tak, že první cca tři ročniky budou diferencované spíš minimálně.
    Tohle asi stojí za větší rozpracování. Jak se žáci dozví, na jakém jsou levelu? Bude nějaký rozřazovací test pro všechny předměty, který dostanou všichni (3.-5. třída?), podle kterého se každý dozví, na jaké úrovni ve všech předmětech je? Jakým způsobem se podaří synchronizovat rozvrh výuky standardních tříd a nově fungujících skupin?
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Halasz za příspěvek:
Vaclav.Fortik
marenamat
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 33
Registrován: 29 led 2020, 13:43
Profese: programátorka a amatérská právnička
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od marenamat »

Pavel.Nazarsky píše: 18 úno 2021, 11:07 Kdo je prosím MY? Můžeme se spojit? Jde nám zjevně o stejnou věc:)
Můžeme se spojit, navrhni formát.

My = já a pár dalších volně sdružených lidí. Primární je prosazovat to nadstranicky, válí se mi tu někde i spolek, který by to měl zaštítit formálně, ale počítám s tím, že přiložím ruku i k pirátskému dílu, jakmile bude třeba.

Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.

marenamat
Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
Příspěvky: 33
Registrován: 29 led 2020, 13:43
Profese: programátorka a amatérská právnička
Dal poděkování: 6 poděkování
Dostal poděkování: 29 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od marenamat »

jhalasz píše: 18 úno 2021, 11:34 Dovolím si připojit několik připomínek. Myšlenku podporuji, líbí se mi, ale na druhou stranu to neznamená, že nevnímám i určité nevýhody a případná slabá místa.
  1. Neúspěch v jednom předmětu nesmí znamenat propadnutí ve všech; jednostranný talent nesmí být zbytečně blokován podrobnou výukou v jiných předmětech.
  2. Žák nechť si může zvolit, které obory chce probrat do hloubky a které pouze přehledově. Přehledové verze očekávaných výstupů RVP projdou drastickými škrty s důrazem na využitelnost daných informací v běžném životě, zatímco očekávané výstupy hluboké verze RVP budou počítat se zájmem žáka a významně vyšší časovou dotací než dnes.
    Jakým způsobem bude ošetřeno, aby nebyl žák příliš úzce profilovaný? Jakým způsobem bude zabezpečena určitá všeobecná úroveň vzdělání? Bude daná sada třeba 10 předmětů, které musí mít žák na konci školní docházky alespoň na úrovni například 3? A k tomu bude X dalších volitelných předmětů (které třeba bude vyžadovat střední škola)?
Podrobnější představa, kterou o tom mám, vychází do značné míry z britského systému. Zde se skládají zkoušky ze základní angličtiny, základní matematiky a všeobecného přehledu, pokud si dobře pamatuju. Mi by se líbilo, aby tahle základní sada v zásadě ověřovala připravenost žáka na samostatný život – klidně až do té míry, že neschopnost složit takové zkoušky by implikovala zájem OSPODu a případně znesvéprávnění.

Úzká vyprofilovanost, pokud je jinak žák veskrze schopen samostatně žít, mi ani v zásadě tolik nevadí – zvlášť pokud bude ve svém oboru špička a zvládne spolupracovat s ostatními.
jhalasz píše: 18 úno 2021, 11:34 [*]Zejména základní školy budou v rámci RVP podporovat kontakt žáků z různých oborů mezi sebou a v ideálním případě i jejich spolupráci a vzájemné sdílení znalostí a zkušeností.
Tohle je hodně důležité, ale JAK se toho docílí?
Primárně – zrušením segregace. To, co udělal bolševik po Únoru dobře, byla desegregace a (zčásti) lepší dostupnost škol. Žáci různých "oborů" by měli být smícháni ve stejné ZŠ a zejména neprofilové předměty by měli mít společně. Tím se udrží kontakt mezi žáky. Velký potenciál vidím v prvkách skupinové projektové výuky, kdy by projekty byly postaveny tak, aby se využily různé odbornosti – stavět cíleně týmy, ve kterých bude například konstruktér, desingér, markeťák a tak …

Sekundárně pak podporou různých žákovských referátů, přednášek a lekcí. Žák z hluboké verze by tak například jako součást svého ročníkového hodnocení předvedl svým kolegům z mělké verze nějaké základní učivo. Samozřejmě s řádným pedagogickým vedením, ne tak, jako se to často dělá, že si žák připraví referát jako domácí úkol.

Chce to hodně metodické přípravy, o tom žádná.
jhalasz píše: 18 úno 2021, 11:34 [*]Střední škola předem deklaruje, které obory požaduje od žáků na hluboké úrovni v rámci přijímacího řízení, ideálně konzervativně –.aby se to co nejméně měnilo.
[*]Jednou z oborových větví bude umění, které bude možné plnit i externě například na ZUŠ.
Tohle sloučím i s dalším bodem - Jaká je spojitost mezi dílnami a sportem? A jaká mezi dílnami a uměním? A mezi sportem a uměním? Proč byly zrovna tyto tři větve (umění, sport, dílny) vyčleněny? Je nutné některé oborové větve dávat externě nebo mohou být řešeny v rámci školy (včlenění ZUŠ do školy?)
[*]Další oborová větev bude prakticko-fyzická, ve které žák (zájemce) upevní manuální zručnost a fyzickou zdatnost (dílny, sport apod.).
Je mi jedno, jak to bude organizačně. Nehodlám to vyčleňovat, ale naopak začleňovat. Jde mi o akcentování možnosti vzdělávat se i v jiných než vědecko-teoretických oborech; berme to jako otevřený seznam příkladů toho, co současné školství zanedbává. Nedělám si iluze, že to je kompletní.
  • Umění – zatímco dnes žák stráví týdně řádově třeba dvě až čtyři hodiny uměleckými počiny (hudebka, výtvarka), považuju za důležité uznat důležitost umění obecně pro společnost a umožnit zájemcům v rámci základního vzdělání rozvíjet třeba malování, sochání nebo hru na hudební nástroj – a protože je umění obrovská plocha s relativně málo vážnými zájemci, kterou nemůže obsáhnout běžná základka, tak navrhuju, aby se tato větev dala výslovně plnit externě. Zvlášť pokud existují ZUŠ.
  • Sport – totéž jako u umění. Sport je ve své podstatě pro společnost důležitý a připadá mi fér, aby žák mohl rozvíjet svoji fyzickou zdatnost, pokud je to jeho hlavní deviza.
  • Manuální zručnost – už od zavedení jednotné školy si učňovské obory stěžují na mizernou úroveň absolventů ZŠ, po zrušení dílen v řadě škol to je reálně ještě horší. Existují tlaky na znovuzavedení povinných manuálních prací. Pojďme těmto tlakům vyhovět s tím, že zájemci se budou moct zdokonalovat i v práci rukama.
jhalasz píše: 18 úno 2021, 11:34 [*]Zruší se víceletá gymnázia, neboť plní především segregační roli, a RVP pro gymnázia budou počítat s podstatně výraznější oborovou diferenciací – dokážu si představit i úplné zrušení všeobecného gymnázia ve prospěch (např.) více druhů oborově zaměřených škol.
Neohrozí takový přístup všeobecné vzdělání? Není přesně to role všeobecných gymnázií – poskytnout všeobecné vzdělání s návazností na dalším studium bez oborové profilace? Není hodnota právě v té všeobecnosti? „Nezazdí“ se příliš brzkou profilací rozvoj v jiných směrech? Co když žák zjistí, že by se rád věnoval něčemu jinému, než na co se profiluje?
Množství vědeckého poznání roste enormním tempem a už školský systém z roku 1869 na to reagoval profilováním. Cílem je mít všeobecné školy, ve kterých se žáci můžou různými směry profilovat. Kdo bude chtít opravdu všestranné vzdělání, může dobrovolně projít všechny profilové větve do hloubky – navrhovaný systém by to měl umožnit. Stejně tak pokud někdo chce změnit profil, tak to neznamená, že by musel měnit školu, ale místo toho pouze přesune důraz na jiný obor v téže třídě a téže škole.

Ostatně dnešní obava, že si žák špatně vybere profil, pramení do značné míry ze zkušeností s dnešními deváťáky a maturanty, kteří si po devíti, resp. třinácti letech konečně jednou můžou (a musí!) vybrat nějaký obor. Jenomže na to nemají dost zkušeností – dosud strávili nejvíc času tím, že se učili to, co jim nešlo. Vzpomeňme si na naše základky a ukrutné dohánění chemie, fyziky. dějepisu nebo literatury. Cílem této změny je, aby si žáci mohli bezpečně osahat obor i do hloubky, bezpečně zjistit, že na to nemají, a s minimálními ztrátami zvolit něco lepšího.
jhalasz píše: 18 úno 2021, 11:34 [*]Zruší se povinné předměty u maturity, žák SŠ bude maturovat výhradně z profilových předmětů. (Zejména povinná maturitní čeština je dnes velký gatekeeper u technických oborů.) Náhradou lze zavést kontrolní testy na konci deváté třídy po vzoru britských GCSE.
Zde mi asi chybí hlubší diskuze o tom, co to má být maturita. Pokud má být maturita určitou garancí, že člověk dosáhnul určitého stupně obecného vzdělání, pak vnímám smysl ve všeobecných předmětech (ČJ, M, jazyk). Pokud má být maturita garancí, že člověk zvládnul profilový předmět, je to také možné, ale pak to mohou být třeba „státnice“. Ale jistě je mnoho dalších možných významů maturity. Proto se domnívám, že než řešit maturitu, tak si nejprve vyjasnit, co to maturita bude (případně zda vůbec bude) a pak teprve řešit, jak bude vypadat.
Ano, je potřeba vyjasnit si, k čemu maturita je. Podle mě má jeden jediný přirozený účel – deklarovat ostatním, že v určitém oboru dosáhl dotyčný nějaké stupně odbornosti. Všeobecná maturita je dnes veskrze bezúčelná. Klidně tomu říkejme státnice, "střední úroveň odbornosti" (po vzoru britských A-Levels) nebo ledasjak jinak, ale nepodmiňujme přihlášku na matfyz rozpoznáním jevů jako zeugma, anakolut nebo epizeuxis, stejně jako by podmínkou ke studiu historie neměla být schopnost použít sinus a kosinus.
jhalasz píše: 18 úno 2021, 11:34 [*]Přechod bude vypadat tak, že žáci (třeba) v době zavedení od páté třídy výš pokračují dle původních plánů, zatímco mladší přejdou do nového systému. Stejně to bude tak, že první cca tři ročniky budou diferencované spíš minimálně.
Tohle asi stojí za větší rozpracování. Jak se žáci dozví, na jakém jsou levelu? Bude nějaký rozřazovací test pro všechny předměty, který dostanou všichni (3.-5. třída?), podle kterého se každý dozví, na jaké úrovni ve všech předmětech je? Jakým způsobem se podaří synchronizovat rozvrh výuky standardních tříd a nově fungujících skupin?
[/list]
Tohle hodně záleží na implementaci těch možností profilování; moje úvahy zatím směřovaly k tomu, aby se žáci v prvních několika ročnících vzdělávali veskrze společně, nicméně při hlubších úvahách mi dochází, že i na úrovni čtení, psaní, počítání a prvouky jsou tak velké rozdíly, že by to vedlo k stejné demotivaci ze školy, jakou si přinášejí prvňáčci teď. Dost možná by tedy bylo potřeba rozebrat to už od první třídy → a tímto způsobem by tedy bylo potřeba třeba na prvním stupni udělat skutečně nějaký rozřazovací test, který by žákům indikativně doporučil level, na kterém by mohli být.
Tito uživatelé poděkovali autorovi marenamat za příspěvek:
Jan.Halasz

Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.

Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od Nikezeus »

"Dopis fyziků ministrovi školství: Patří Newtonovy zákony do základní školy? "
http://www.pedagogicke.info/2021/02/dop ... 4gFPsNfwOs

Zakladni oblasti fyziky jsou zrejme prilis slozite pro ZS , treba to nahradi indoktrinacni hodiny spravneho multikulturniho a genderoveho mysleni
Tito uživatelé poděkovali autorovi Nikezeus za příspěvek:
V__
Uživatelský avatar
Pavel.Nazarsky
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 251
Registrován: 23 črc 2014, 12:24
Profese: učitel
Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
Dal poděkování: 440 poděkování
Dostal poděkování: 461 poděkování

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od Pavel.Nazarsky »

Nikezeus píše: 20 úno 2021, 20:12 "Dopis fyziků ministrovi školství: Patří Newtonovy zákony do základní školy? "
http://www.pedagogicke.info/2021/02/dop ... 4gFPsNfwOs

Zakladni oblasti fyziky jsou zrejme prilis slozite pro ZS , treba to nahradi indoktrinacni hodiny spravneho multikulturniho a genderoveho mysleni
Myšlenka seškrtat RVP je v zásadě správná. Toto vlákno jsem založil na myšlence umožnit žákům postupovat vlastním tempem v předmětech, ve kterých zaostávají, protože současné požadavky na běžného žáka ZŠ jsou nerealistické. Umím si proto velmi dobře představit i opačný koncept, že by v RVP zbylo úplně nezbytné minimum a vše nad to by se vyučovalo ve volitelných hodinách podle zájmu a schopností žáků. Bylo by to vlastně lepší, než co jsem zde navrhoval. Jenže tak zásadní škrty v RVP nejsou a zároveň jsou dle ohlasů pedagogů velmi nepromyšlené. No, vidím to zatím tak, že nebude na škodu, když budu pokračovat v započatém směru vlastních úvah, že si žák po dohodě s učitelem vybere, jakým tempem a na jaké úrovni bude v jednotlivých předmětech procvičovat učivo. Mezitím se mi podařilo sestavit vzorové rozvrhy, ve kterých se počítá s volitelnými (procvičovacími) hodinami - zatím v předmětech Čj, Aj, M na 2. stupni ZŠ. Vychází to dobře, každý si může vybrat svůj level a přitom to nijak nenarušuje rozvrh hodin ostatních předmětů. Stejný rozvrh lze vlastně použít i v případě, že by přeci jen došlo k naprosto zásadním škrtům v RVP a žáci si mohli sami zvolit nadstavbové hodiny.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Nazarsky za příspěvky (celkem 3):
Vaclav.Fortik, Jan.Halasz, V__
Nikezeus
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 622
Registrován: 23 bře 2017, 10:12
Profese: Logistika
Dal poděkování: 131 poděkování
Dostal poděkování: 520 poděkování

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od Nikezeus »

Pomsta za federaci ma dalsi postreh:

"Tradiční maturity nejsou nutné, zaměstnavatelé je nevyžadují, tvrdí Babiš"
https://www.reflex.cz/clanek/divoky-kac ... tipek.html

Nezbyva nez doufat, ze timto smelym krokem neutrpi nase progresivni humanitni obory
Uživatelský avatar
Jan.Prokop
Kontrolní komise
Příspěvky: 2452
Registrován: 22 dub 2009, 08:49
Profese: ITak
Bydliště: Brandýs nad Labem
Dal poděkování: 2007 poděkování
Dostal poděkování: 3229 poděkování

Re: Je naše základní školství reformovatelné?

Příspěvek od Jan.Prokop »

BTW ohledně maturit, jaká je vlastně motivace mít lepší známku na maturitním vysvědčení? Přihlášky na VŠ se dělají před a zaměstnavatele zajímá pouze jestli je nebo není.
Odpovědět

Zpět na „Školství“