Nic není hotová věc. Připomínky jsou vhodné vždy. Jo, a aby to nevyznělo blbě – tohle je moje práce s lidmi mimo Piráty, pouze se domnívám, že to, co navrhuje kolega Nazarský, je prakticky totéž.
Je naše základní školství reformovatelné?
Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Skolstvi
Pravidla fóra
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
Vítejte ve fóru resortního týmu Školství. Kalendář akcí a další informace najdete na internetové stránce týmu.
-
- Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
- Příspěvky: 33
- Registrován: 29 led 2020, 13:43
- Profese: programátorka a amatérská právnička
- Dal poděkování: 6 poděkování
- Dostal poděkování: 29 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
- Tito uživatelé poděkovali autorovi marenamat za příspěvky (celkem 2):
- Pavel.Nazarsky, V__
Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.
- Pavel.Nazarsky
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 251
- Registrován: 23 črc 2014, 12:24
- Profese: učitel
- Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
- Dal poděkování: 440 poděkování
- Dostal poděkování: 461 poděkování
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
Vůbec to není hotová věc. Naopak:) Teprve se rozjíždíme. Sbíráme náměty a samozřejmě komentáře.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Nazarsky za příspěvky (celkem 2):
- Jan.Halasz, marenamat
- Pavel.Nazarsky
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 251
- Registrován: 23 črc 2014, 12:24
- Profese: učitel
- Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
- Dal poděkování: 440 poděkování
- Dostal poděkování: 461 poděkování
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
Díky za příspěvek. Píšeš, že to máte takto sumarizované. Kdo je prosím MY? Můžeme se spojit? Jde nám zjevně o stejnou věc:)marenamat píše: ↑17 úno 2021, 22:48 Čau lidi™,
to, co navrhuje @Pavel.Nazarsky , veskrze podporuju. Máme to veskrze sumarizované takto:
- Neúspěch v jednom předmětu nesmí znamenat propadnutí ve všech; jednostranný talent nesmí být zbytečně blokován podrobnou výukou v jiných předmětech.
- Žák nechť si může zvolit, které obory chce probrat do hloubky a které pouze přehledově. Přehledové verze očekávaných výstupů RVP projdou drastickými škrty s důrazem na využitelnost daných informací v běžném životě, zatímco očekávané výstupy hluboké verze RVP budou počítat se zájmem žáka a významně vyšší časovou dotací než dnes.
- Zejména základní školy budou v rámci RVP podporovat kontakt žáků z různých oborů mezi sebou a v ideálním případě i jejich spolupráci a vzájemné sdílení znalostí a zkušeností.
- Střední škola předem deklaruje, které obory požaduje od žáků na hluboké úrovni v rámci přijímacího řízení, ideálně konzervativně –.aby se to co nejméně měnilo.
- Jednou z oborových větví bude umění, které bude možné plnit i externě například na ZUŠ.
- Další oborová větev bude prakticko-fyzická, ve které žák (zájemce) upevní manuální zručnost a fyzickou zdatnost (dílny, sport apod.).
- Zruší se víceletá gymnázia, neboť plní především segregační roli, a RVP pro gymnázia budou počítat s podstatně výraznější oborovou diferenciací – dokážu si představit i úplné zrušení všeobecného gymnázia ve prospěch (např.) více druhů oborově zaměřených škol.
- Zruší se povinné předměty u maturity, žák SŠ bude maturovat výhradně z profilových předmětů. (Zejména povinná maturitní čeština je dnes velký gatekeeper u technických oborů.) Náhradou lze zavést kontrolní testy na konci deváté třídy po vzoru britských GCSE.
- Přechod bude vypadat tak, že žáci (třeba) v době zavedení od páté třídy výš pokračují dle původních plánů, zatímco mladší přejdou do nového systému. Stejně to bude tak, že první cca tři ročniky budou diferencované spíš minimálně.
Pojďme se tedy vráttt k modelu, který veskrze fungoval, spravit jeho tehdejší chyby (zejména prostupnost a dostupnost) a modernizovat jej. Pracovně tomu říkáme "jdu, kamchcuumím". Nedělám na tom sama, spolupracuje nás víc, ale jenom já jsem na tomhle fóru.
-
- Člen KS Moravskoslezský kraj
- Příspěvky: 47
- Registrován: 09 pro 2020, 15:02
- Profese: účetní, lektor
- Bydliště: Bílovec
- Dal poděkování: 162 poděkování
- Dostal poděkování: 51 poděkování
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
Dovolím si připojit několik připomínek. Myšlenku podporuji, líbí se mi, ale na druhou stranu to neznamená, že nevnímám i určité nevýhody a případná slabá místa.
- Neúspěch v jednom předmětu nesmí znamenat propadnutí ve všech; jednostranný talent nesmí být zbytečně blokován podrobnou výukou v jiných předmětech.
- Žák nechť si může zvolit, které obory chce probrat do hloubky a které pouze přehledově. Přehledové verze očekávaných výstupů RVP projdou drastickými škrty s důrazem na využitelnost daných informací v běžném životě, zatímco očekávané výstupy hluboké verze RVP budou počítat se zájmem žáka a významně vyšší časovou dotací než dnes.
- Zejména základní školy budou v rámci RVP podporovat kontakt žáků z různých oborů mezi sebou a v ideálním případě i jejich spolupráci a vzájemné sdílení znalostí a zkušeností.
- Střední škola předem deklaruje, které obory požaduje od žáků na hluboké úrovni v rámci přijímacího řízení, ideálně konzervativně –.aby se to co nejméně měnilo.
- Jednou z oborových větví bude umění, které bude možné plnit i externě například na ZUŠ.
- Další oborová větev bude prakticko-fyzická, ve které žák (zájemce) upevní manuální zručnost a fyzickou zdatnost (dílny, sport apod.).
- Zruší se víceletá gymnázia, neboť plní především segregační roli, a RVP pro gymnázia budou počítat s podstatně výraznější oborovou diferenciací – dokážu si představit i úplné zrušení všeobecného gymnázia ve prospěch (např.) více druhů oborově zaměřených škol.
- Zruší se povinné předměty u maturity, žák SŠ bude maturovat výhradně z profilových předmětů. (Zejména povinná maturitní čeština je dnes velký gatekeeper u technických oborů.) Náhradou lze zavést kontrolní testy na konci deváté třídy po vzoru britských GCSE.
- Přechod bude vypadat tak, že žáci (třeba) v době zavedení od páté třídy výš pokračují dle původních plánů, zatímco mladší přejdou do nového systému. Stejně to bude tak, že první cca tři ročniky budou diferencované spíš minimálně.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Jan.Halasz za příspěvek:
- Vaclav.Fortik
-
- Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
- Příspěvky: 33
- Registrován: 29 led 2020, 13:43
- Profese: programátorka a amatérská právnička
- Dal poděkování: 6 poděkování
- Dostal poděkování: 29 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
Můžeme se spojit, navrhni formát.Pavel.Nazarsky píše: ↑18 úno 2021, 11:07 Kdo je prosím MY? Můžeme se spojit? Jde nám zjevně o stejnou věc:)
My = já a pár dalších volně sdružených lidí. Primární je prosazovat to nadstranicky, válí se mi tu někde i spolek, který by to měl zaštítit formálně, ale počítám s tím, že přiložím ruku i k pirátskému dílu, jakmile bude třeba.
Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.
-
- Příznivec Pirátů – Středočeský kraj
- Příspěvky: 33
- Registrován: 29 led 2020, 13:43
- Profese: programátorka a amatérská právnička
- Dal poděkování: 6 poděkování
- Dostal poděkování: 29 poděkování
- Kontaktovat uživatele:
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
Podrobnější představa, kterou o tom mám, vychází do značné míry z britského systému. Zde se skládají zkoušky ze základní angličtiny, základní matematiky a všeobecného přehledu, pokud si dobře pamatuju. Mi by se líbilo, aby tahle základní sada v zásadě ověřovala připravenost žáka na samostatný život – klidně až do té míry, že neschopnost složit takové zkoušky by implikovala zájem OSPODu a případně znesvéprávnění.jhalasz píše: ↑18 úno 2021, 11:34 Dovolím si připojit několik připomínek. Myšlenku podporuji, líbí se mi, ale na druhou stranu to neznamená, že nevnímám i určité nevýhody a případná slabá místa.
- Neúspěch v jednom předmětu nesmí znamenat propadnutí ve všech; jednostranný talent nesmí být zbytečně blokován podrobnou výukou v jiných předmětech.
- Žák nechť si může zvolit, které obory chce probrat do hloubky a které pouze přehledově. Přehledové verze očekávaných výstupů RVP projdou drastickými škrty s důrazem na využitelnost daných informací v běžném životě, zatímco očekávané výstupy hluboké verze RVP budou počítat se zájmem žáka a významně vyšší časovou dotací než dnes.
Úzká vyprofilovanost, pokud je jinak žák veskrze schopen samostatně žít, mi ani v zásadě tolik nevadí – zvlášť pokud bude ve svém oboru špička a zvládne spolupracovat s ostatními.
Primárně – zrušením segregace. To, co udělal bolševik po Únoru dobře, byla desegregace a (zčásti) lepší dostupnost škol. Žáci různých "oborů" by měli být smícháni ve stejné ZŠ a zejména neprofilové předměty by měli mít společně. Tím se udrží kontakt mezi žáky. Velký potenciál vidím v prvkách skupinové projektové výuky, kdy by projekty byly postaveny tak, aby se využily různé odbornosti – stavět cíleně týmy, ve kterých bude například konstruktér, desingér, markeťák a tak …
Sekundárně pak podporou různých žákovských referátů, přednášek a lekcí. Žák z hluboké verze by tak například jako součást svého ročníkového hodnocení předvedl svým kolegům z mělké verze nějaké základní učivo. Samozřejmě s řádným pedagogickým vedením, ne tak, jako se to často dělá, že si žák připraví referát jako domácí úkol.
Chce to hodně metodické přípravy, o tom žádná.
Je mi jedno, jak to bude organizačně. Nehodlám to vyčleňovat, ale naopak začleňovat. Jde mi o akcentování možnosti vzdělávat se i v jiných než vědecko-teoretických oborech; berme to jako otevřený seznam příkladů toho, co současné školství zanedbává. Nedělám si iluze, že to je kompletní.jhalasz píše: ↑18 úno 2021, 11:34 [*]Střední škola předem deklaruje, které obory požaduje od žáků na hluboké úrovni v rámci přijímacího řízení, ideálně konzervativně –.aby se to co nejméně měnilo.
[*]Jednou z oborových větví bude umění, které bude možné plnit i externě například na ZUŠ. [*]Další oborová větev bude prakticko-fyzická, ve které žák (zájemce) upevní manuální zručnost a fyzickou zdatnost (dílny, sport apod.).
- Umění – zatímco dnes žák stráví týdně řádově třeba dvě až čtyři hodiny uměleckými počiny (hudebka, výtvarka), považuju za důležité uznat důležitost umění obecně pro společnost a umožnit zájemcům v rámci základního vzdělání rozvíjet třeba malování, sochání nebo hru na hudební nástroj – a protože je umění obrovská plocha s relativně málo vážnými zájemci, kterou nemůže obsáhnout běžná základka, tak navrhuju, aby se tato větev dala výslovně plnit externě. Zvlášť pokud existují ZUŠ.
- Sport – totéž jako u umění. Sport je ve své podstatě pro společnost důležitý a připadá mi fér, aby žák mohl rozvíjet svoji fyzickou zdatnost, pokud je to jeho hlavní deviza.
- Manuální zručnost – už od zavedení jednotné školy si učňovské obory stěžují na mizernou úroveň absolventů ZŠ, po zrušení dílen v řadě škol to je reálně ještě horší. Existují tlaky na znovuzavedení povinných manuálních prací. Pojďme těmto tlakům vyhovět s tím, že zájemci se budou moct zdokonalovat i v práci rukama.
Množství vědeckého poznání roste enormním tempem a už školský systém z roku 1869 na to reagoval profilováním. Cílem je mít všeobecné školy, ve kterých se žáci můžou různými směry profilovat. Kdo bude chtít opravdu všestranné vzdělání, může dobrovolně projít všechny profilové větve do hloubky – navrhovaný systém by to měl umožnit. Stejně tak pokud někdo chce změnit profil, tak to neznamená, že by musel měnit školu, ale místo toho pouze přesune důraz na jiný obor v téže třídě a téže škole.
Ostatně dnešní obava, že si žák špatně vybere profil, pramení do značné míry ze zkušeností s dnešními deváťáky a maturanty, kteří si po devíti, resp. třinácti letech konečně jednou můžou (a musí!) vybrat nějaký obor. Jenomže na to nemají dost zkušeností – dosud strávili nejvíc času tím, že se učili to, co jim nešlo. Vzpomeňme si na naše základky a ukrutné dohánění chemie, fyziky. dějepisu nebo literatury. Cílem této změny je, aby si žáci mohli bezpečně osahat obor i do hloubky, bezpečně zjistit, že na to nemají, a s minimálními ztrátami zvolit něco lepšího.
Ano, je potřeba vyjasnit si, k čemu maturita je. Podle mě má jeden jediný přirozený účel – deklarovat ostatním, že v určitém oboru dosáhl dotyčný nějaké stupně odbornosti. Všeobecná maturita je dnes veskrze bezúčelná. Klidně tomu říkejme státnice, "střední úroveň odbornosti" (po vzoru britských A-Levels) nebo ledasjak jinak, ale nepodmiňujme přihlášku na matfyz rozpoznáním jevů jako zeugma, anakolut nebo epizeuxis, stejně jako by podmínkou ke studiu historie neměla být schopnost použít sinus a kosinus.
Tohle hodně záleží na implementaci těch možností profilování; moje úvahy zatím směřovaly k tomu, aby se žáci v prvních několika ročnících vzdělávali veskrze společně, nicméně při hlubších úvahách mi dochází, že i na úrovni čtení, psaní, počítání a prvouky jsou tak velké rozdíly, že by to vedlo k stejné demotivaci ze školy, jakou si přinášejí prvňáčci teď. Dost možná by tedy bylo potřeba rozebrat to už od první třídy → a tímto způsobem by tedy bylo potřeba třeba na prvním stupni udělat skutečně nějaký rozřazovací test, který by žákům indikativně doporučil level, na kterém by mohli být.
- Tito uživatelé poděkovali autorovi marenamat za příspěvek:
- Jan.Halasz
Prosazujeme úrovňové vzdělávání ve školách. Žáci mají absolvovat výuku, která odpovídá jejich individuálním znalostem a dovednostem, ne vnucené tempo.
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 622
- Registrován: 23 bře 2017, 10:12
- Profese: Logistika
- Dal poděkování: 131 poděkování
- Dostal poděkování: 520 poděkování
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
"Dopis fyziků ministrovi školství: Patří Newtonovy zákony do základní školy? "
http://www.pedagogicke.info/2021/02/dop ... 4gFPsNfwOs
Zakladni oblasti fyziky jsou zrejme prilis slozite pro ZS , treba to nahradi indoktrinacni hodiny spravneho multikulturniho a genderoveho mysleni
http://www.pedagogicke.info/2021/02/dop ... 4gFPsNfwOs
Zakladni oblasti fyziky jsou zrejme prilis slozite pro ZS , treba to nahradi indoktrinacni hodiny spravneho multikulturniho a genderoveho mysleni
- Pavel.Nazarsky
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 251
- Registrován: 23 črc 2014, 12:24
- Profese: učitel
- Bydliště: Hybernská 1012/30, Praha 1 - Nové Město
- Dal poděkování: 440 poděkování
- Dostal poděkování: 461 poděkování
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
Myšlenka seškrtat RVP je v zásadě správná. Toto vlákno jsem založil na myšlence umožnit žákům postupovat vlastním tempem v předmětech, ve kterých zaostávají, protože současné požadavky na běžného žáka ZŠ jsou nerealistické. Umím si proto velmi dobře představit i opačný koncept, že by v RVP zbylo úplně nezbytné minimum a vše nad to by se vyučovalo ve volitelných hodinách podle zájmu a schopností žáků. Bylo by to vlastně lepší, než co jsem zde navrhoval. Jenže tak zásadní škrty v RVP nejsou a zároveň jsou dle ohlasů pedagogů velmi nepromyšlené. No, vidím to zatím tak, že nebude na škodu, když budu pokračovat v započatém směru vlastních úvah, že si žák po dohodě s učitelem vybere, jakým tempem a na jaké úrovni bude v jednotlivých předmětech procvičovat učivo. Mezitím se mi podařilo sestavit vzorové rozvrhy, ve kterých se počítá s volitelnými (procvičovacími) hodinami - zatím v předmětech Čj, Aj, M na 2. stupni ZŠ. Vychází to dobře, každý si může vybrat svůj level a přitom to nijak nenarušuje rozvrh hodin ostatních předmětů. Stejný rozvrh lze vlastně použít i v případě, že by přeci jen došlo k naprosto zásadním škrtům v RVP a žáci si mohli sami zvolit nadstavbové hodiny.Nikezeus píše: ↑20 úno 2021, 20:12 "Dopis fyziků ministrovi školství: Patří Newtonovy zákony do základní školy? "
http://www.pedagogicke.info/2021/02/dop ... 4gFPsNfwOs
Zakladni oblasti fyziky jsou zrejme prilis slozite pro ZS , treba to nahradi indoktrinacni hodiny spravneho multikulturniho a genderoveho mysleni
- Tito uživatelé poděkovali autorovi Pavel.Nazarsky za příspěvky (celkem 3):
- Vaclav.Fortik, Jan.Halasz, V__
-
- Návštěvník – nepatří k Pirátům
- Příspěvky: 622
- Registrován: 23 bře 2017, 10:12
- Profese: Logistika
- Dal poděkování: 131 poděkování
- Dostal poděkování: 520 poděkování
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
Pomsta za federaci ma dalsi postreh:
"Tradiční maturity nejsou nutné, zaměstnavatelé je nevyžadují, tvrdí Babiš"
https://www.reflex.cz/clanek/divoky-kac ... tipek.html
Nezbyva nez doufat, ze timto smelym krokem neutrpi nase progresivni humanitni obory
"Tradiční maturity nejsou nutné, zaměstnavatelé je nevyžadují, tvrdí Babiš"
https://www.reflex.cz/clanek/divoky-kac ... tipek.html
Nezbyva nez doufat, ze timto smelym krokem neutrpi nase progresivni humanitni obory
- Jan.Prokop
- Kontrolní komise
- Příspěvky: 2452
- Registrován: 22 dub 2009, 08:49
- Profese: ITak
- Bydliště: Brandýs nad Labem
- Dal poděkování: 2007 poděkování
- Dostal poděkování: 3229 poděkování
Re: Je naše základní školství reformovatelné?
BTW ohledně maturit, jaká je vlastně motivace mít lepší známku na maturitním vysvědčení? Přihlášky na VŠ se dělají před a zaměstnavatele zajímá pouze jestli je nebo není.