Aplikace programu - doprava

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Bezpecnost

Uživatelský avatar
Jaroslav.Kucera
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 4615
Registrován: 21 dub 2009, 15:19
Profese: Konfigurační inženýr/programátor
Bydliště: Mošnova 29, Brno
Dal poděkování: 7509 poděkování
Dostal poděkování: 1591 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Jaroslav.Kucera »

člen KS Jihomoravský kraj, zakládající člen

Uživatelský avatar
Jaroslav.Kucera
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 4615
Registrován: 21 dub 2009, 15:19
Profese: Konfigurační inženýr/programátor
Bydliště: Mošnova 29, Brno
Dal poděkování: 7509 poděkování
Dostal poděkování: 1591 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Jaroslav.Kucera »

Opravy
Česká republika disponuje bohatou sítí železničních cest nebo relativně hustou silniční sítí. Co se vodní dopravy týče, tam prakticky prostor pro její další rozšíření mimo Labe a Vltavu není a nebudeme se jí tedy dále zabývat.

Železniční doprava
Železniční síť v ČR je již z dob Rakouska-Uherska velmi rozvinutá. České dráhy se však stále častěji snaží některé méně frekventované tratě opouštět, aniž by k jejich využívání dostal šanci jiný dopravce. Tam, kde tuto šanci místní dráhy dostaly, jak vidno přežít dokáží. Vysoké náklady ČD jsou způsobeny jak velkým počtem zaměstnanců i na místech úředníků, tak stářím vozového parku.

Stát již dříve připravil půdu pro další dopravce oddělením ČD a ČD Cargo od Správy železniční dopravní cesty. Je tedy možné vpustit na naše koleje i soukromé dopravní společnosti, které dokáží hospodařit s vyšší efektivitou. Tito dopravci by však nesměli obsazovat jen lukrativní tratě, ale měli by povinnost provozovat i místní osobní dopravu minimálně ve stejném poměru jako ČD a také přiměřeně přispívat na správu a rozvoj železniční dopravní cesty.

Silniční doprava

Zde se budeme zabývat především dálnicemi a rychlostními silnicemi. Ve srovnání například s Rakouskem nebo Německem má ČR výhodu poněkud jednoduššího terénu. I přesto je budování sítě rychlostních silnic v našich podmínkách mnohem dražší, než u našich sousedů. Protože rozpočet na výstavbu je omezený, cena za kterou se staví ovlivňuje i tempo s jakým se naše síť dopravních tepen rozšiřuje.

Přitom kvalitní dostupnost je klíčem k hospodářskému růstu vzdálených regionů, jako je Zlínsko, Jihočeský kraj nebo Svitavsko. V mezinárodním měřítku nám pak stále chybí přímé spojení s německým Saskem, Vídní, na polskou Wroclaw nebo střední Slovensko. Určitě nechceme, aby jednotlivé regiony rostly nevyvážěně a docházelo k jejich vysidlování, protože na místě není práce z důvodu špatné dopravní dostupnosti.

K úsporám na technologické úrovni by často stačilo ustoupit z náročnější varianty ve formě dálnice k modelu rychlostní silnice, který kapacitně více než dostačuje a je ve výsledku levnější. V náročném terénu by bylo možné v krátkých úsecích přistupit i k variantě s svěma pruhy do kopce a jedním z kopce (používá se například v Rakousku). Jako vhodný příklad uvedeme přibližně 1,5km dlouhý úsek silnice R52 na Vídeň, vedoucí po hrázi oddělující nádrže Nové Mlýny I a II. Současná silnice by stačila rozšířit jen o pár metrů.

ČPS vychází z toho, že se v republice podle Transparency International každý rok 20-25% objemu veřejných financí využívá nehospodárně (nadhodnocené státní zakázky, korupce, atd.). Pokud by se naše pravidla transparence aplikovala na veškeré státní úřady a instituce, bylo by možné dosáhnout úspor v řádu stamiliard Kč. Z této částky je možné zároveň zrychlit modernizaci vozového parku ČD, zkvalitnit stav železničního i silničního svršku a zvýšit tempo výstavby nových dálnic a rychlostních silnic.

Přímo na úrovni ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebo státem vlastněných podniků České dráhy (ČD), ČD Cargo a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je možné:
- přejít k transparentním bankovním účtům :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- přejít k povinnému zveřejňování obchodních smluv :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- transparentně zveřejňovat zadání i průběh veškerých výběrových řízení, včetně toho kdo z hodnotící komise jak hlasoval :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- z výběrových řízení na 5 let vyřadit firmy, které neplní své povinnosti spojené se zárukou na dílo nebo předraží své dílo o více než 20% oproti předem nabídnuté ceně.
- zavedení již 10 let schváleného služebního zákona do praxe :arrow: zvýšení odpovědnosti úředníků, omezení vlivu politiků
- tolik aplikace bodu 2. Otevřený stát

Občané území, kterých se stavby bezprostředně týkají by mohli
- peticí podepsanou 1% obyvatel daného území a následným referendem odmítnout schválený územní plán nebo si vynutit ústupky ze strany státu (například osvobození z placení dálničních poplatků na 10 let, oprava vozovky v samotné obci apod.). Protože je nám jasné, že například dálnice nevratně změní životní prostředí ve svém okoli, místní lidé mají právo být účastníky řízení a požadovat jistou přiměřenou formu kompenzace.
- peticí podepsanou 1% obyvatel obyvatel ČR oprávněných hlasovat (alespoň 84158 podpisů) odvolat ředitele státních podniků a úřadů, které spadají pod ministerstvo dopravy, pokud se prokáže jejich korupční jednání, nebo pokud si nedokáží vynutit hospodárné chování u svých podřízených v souladu se služebním zákonem. Ministerstvo vnitra by do 100 dní od obdržení petice s návrhem na odvolání a důvodové zprávy, muselo vypsat referendum v nejbližším realizovatelném termínu určeném pro referenda (den stanovený zákonem, například. každá první sobota v měsících leden, duben, červenec a říjen). Napadený úředník, který by nechtěl odstoupit sám, by měl 30 dní na dodání oponentury k důvodové zprávě předložené petičním výborem. Návrh i jeho oponenturu by občané nalezli ve svých schránkách společně s ostatními republikovými, krajskými i místními návrhy referend. Pokud by se referenda zúčastnilo alespoň 10% oprávněných voličů (841589 lidí), referendum by bylo platné a jeho výsledek závazný.
- tolik aplikace přímé demokracie z bodu 3. Kontrola občanů nad politiky.

člen KS Jihomoravský kraj, zakládající člen

Robert.Adamek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 4035
Registrován: 22 čer 2009, 21:06
Profese: Obchodní ředitel
Bydliště: Výstavní 2475/6, Ostrava-Mariánské Hory
Dal poděkování: 935 poděkování
Dostal poděkování: 1613 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Robert.Adamek »

Silniční doprava

Silnice/dálnice:

Ono je to hezké, ale zamyslel se někdo nad tím, kolik peněz odtéká při opravách a udržování silnic II. či III. třídy? Ono se o tom totiž moc nemluví neboť nikdo si nedal tu práci tohle vyčíslit. V zásadě to bude mnohem větší suma, než za stavbu nových dálnic a hlavně, tam je ta práce záměrně nekvalitně odvedená místními firmami za účelem neustálých oprav.

Z praxe třeba znám způsob, jak se opravují propadlé kanály, aby se propadly znovu. Stačí kanál "obsekat" usadit jej na cihly na místo betonových bloků a kanál se do roka stoprocentně propadne znovu (cihla se rozdrtí).

Navíc tohle se týká přímo všech občanů, po dálnici jezdí pouze část populace (tím nijak nesnižuji jejich důležitost a přínos pro ekonomiku) a to je mnohem širší spektrum voličů.

Například loni jakási firma v česku vymyslela a vyrobila stroj, který umí opravit díry během několika minut, efektivně, kvalitně, levně. Používá na to vybroušený odpad ze silnic.

Takže by bylo vhodné do programu zařadit dohled nad opravami silnic II a III třídy, což se občanů přímo týká. Pokud to nejsou schopny dostatečně kontrolovat kraje a města, je potřeba aby nad tím měl dohled stát. Pokud někdo pracuje nekvalitně, je potřeba, aby za to nesl zodpovědnost. Pokud úředníci ve výběrovce nebo bez ní znovu vyberou tu samou firmu, pak by měli nést zodpovědnost oni.

Neomezme se pouze na dálnice, je to sice populární téma, ale spoustě lidí je opravdu cizí a týká se jich především stav silnice od jejich domu do práce.


________________________________________________

Bodový systém:
Další co bych chtěl nakousnout je bodový systém, ten je nutné buď zrušit, nebo dopracovat, k tomu jen ve zkratce:
1) je nutné, aby si mohl řidič ověřit svůj bodový stav z pohodlí domova, tedy přes internet, řekněme že zadá číslo svého ŘP a vyjede mu seznam přestupků vč pokut/bodů, které za ně dostal. Pro větší bezpečnost nebude na stránce žádný identifikační údaj (jméno, příjmení, RČ, prostě nic, pouze přestupky a součet bodů)
2) Rozložení bodů za přestupky je nesmyslné, chce to vzít ten seznam a celý ho přepracovat

Samotný bodový systém je nesmysl, ničemu nijak nebrání, pokud někdo jezdí jako prase, často na to má auto, na to musí mít peníze, pokud je má, stejně policistu ve většině případů dokáže uplatit, tím se z bodového systému stává bič na standardní řidiče, které náhodou někde za značkou obec změří vychcaná policie.

________________________________________________

Zákony/tuning:

Některé zákony týkající se silniční dopravy jsou naprosté nesmysly. Nutí člověka stát se věštcem. Především mi leží v žaludku:
- Řidič musí přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky.
To je komické, místy jsme nuceni jezdit po takových cestách, na kterých by si zlámal nohu i pěší, jak se tomu dá proboha přizpůsobit, letadlo nevlastním.
- Pak se jedná o to předvídání, o tom je hezký článek zde: http://franko.blog.cz/1102/okolnosti-kt ... edpokladat
- Dále naše zákony naprosto striktně vymezují, co může a nemůže být na vozidle namontováno, což je problém pro tuningáře, ale nejen pro ně, ke všemu naši aktivní policisté vyžadují papír o homologaci a v mnoha případech naprosto nesmyslně. Každému totiž může být jedno, jestli mám v interiéru světýlko, které se mi líbí a nijak mě neomezuje. Navíc stát na tuningáře pohlíží skoro jako na zločince, ač jsou jejich řidičské dovednosti většinou nad rámec běžně dosažitelných a vozidla jsou v lepším stavu, než když vyjela z fabriky (samozřejmě se tu nebavím o borcoj co koupí fáčko, nabouchá na něj spojlery, uřeže výfuk a svítí jak vánoční stromek).
Existuje spousta doplňků, které naopak bezpečnost jak řidiče, tak lidí v provozu zvyšují, přesto jsou zakázány.

OFFTOPICZde mám menší příklad z praxe. Hodil jsem si na hondu xenony, nastavil jsem je tak, aby neosilňovaly ostatatní řidiče a já viděl dobře. Byl jsem za to neustále persekuován policií, nakonec jsem je tedy odstranil, po debatě s evidentně "velmi zkušeným policistou" který mi řekl, že i když budu mít standardní světla rozhozené, že je to pořád lepší než xenoény, protože ty prostě bez ostřikovače světel a automatické regulace mít nemůžu. No, teď mi svítí každé světlo jinam, vidím kulové, ale policie je spokojená.

Nehledě na to, že skupina tuningářů je poměrně početná voličská základna :-)

________________________________________________


Lékařské prohlídky:

Zde je potřeba, aby byly opravdu pravidelné od určitého věku, pak ve chvíli, kdy u sebe nemá řidič toto osvědčení, automaticky zadtržet ŘP. Prostě není možné, aby jezdili lidé, kteří mohou (samozřejmě ne zcela svou vinou) ohrozit ostatní účastníky.
U tohoto je taky potřeba, aby toto potvrzení nevydával obvodní lékař a nebo pokud ano a situaci náležitě nezhodnotí, aby si pak nesl následky.



________________________________________________

Dopravní značení:

Máme přeznačkováno, s tím jistě budeme všichni souhlasit. Je to taky solidní vývar pro firmy, které se o dopravní značení starají. Řešení mě aktuálně nenapadá, ovšem přidal bych další značení :-D

V Irsku jsem viděl výbornou věc, která dost pomáhala k plynulosti dopravy a především k bezpečnosti. Totiž tam, kde se má dát přednost, je na cestě namalován velký trojůhelník a vyznačena hranice křižovatky, pro ilustraci viz: http://maps.google.com/maps?q=midleton& ... 5,,0,11.97
Tohle by se u nás taky hodilo a náklady by nebyly nijak astronomické. Občas už jsem to na cestě viděl, ale jen sporadicky. Prostě když člověk přehlídne značku v tom roji 50 značek a ukazatelů před křižovatkou, tohle mu velmi pomůže, samozřejmě jen v létě, nicméně u nás leží sníh pouze cca 3 měsíce v roce.

_________________________________________________

Čerstvé řidičské průkazy:

U nás člověk nepozná, kdo zrovna dodělal autoškolu a ještě mu nezaschl inkoust na řidičáku. Jistě uznáte, že tito lidé jsou v provozu schopni všeho a tak by měli ostatní řidiči vědět, že se jedná o takového člověka.

Opět bych se inspiroval Irským modelem.
Zde je tomu tak, že rok po dokončení autoškoly je řidič povinen vzadu a v předu na vozidle (za sklem) mít bílý čtverec s červeným písmenem L. Barvy nejsou podstatné, tohle je dost vidět. Tak si dají ostatní řidiči pozor. Postihy za nepoužití tohoto označení jsou dost drsné mimo jiné i zabavení vozidla a odebrání ŘP. Takže to vozí dokonce i ti zmiňovaní tuningáři. :-) (http://maps.google.com/maps?q=midleton& ... ,23.1&z=19)

Další výhodu takového označení je, že spousta lidí kdfyž jede za takto označeným vozidlem, je shovívavější, protože si vzpomene na svůj první roček za volantem :-)
Tito uživatelé poděkovali autorovi Robert.Adamek za příspěvky (celkem 3):
Lukas.Findeis, Jiri.Vontroba, Roman.Kucera
Robert.Adamek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 4035
Registrován: 22 čer 2009, 21:06
Profese: Obchodní ředitel
Bydliště: Výstavní 2475/6, Ostrava-Mariánské Hory
Dal poděkování: 935 poděkování
Dostal poděkování: 1613 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Robert.Adamek »

Vím, že se zde hovoří o obecné koncepci, nicméně nevidím důvod, proč do toho nejít krapet hlouběji. Pokud to budeme mít kvalitně zpracované, mohli by jsme u řidičů docela bodovat a autem jezdí spousta lidí. Tohle jsou takové zásahy, které nejsou nijak citlivé ani nákladné a zároveň užitečné.

Další co jsem okoukal u Irů jsou jakési "ostrůvky" na křižovatkách, pro cyklisty. Nejsem si jistý, jestli to nějak zásadně pomůže plynulosti provozu, ale určitě to pomáhá určité bezpečnosti. Nikdo za volantem nechce nikoho zabít nebo zranit a pokud se kolem něj tlačí houf cyklistů, není to nic příjemného ani pro jedny.
Vypadá to takhle: http://maps.google.com/maps?q=cork&hl=c ... 6,,0,23.66

Tím by jsme uspokojili další část voličské základny což jsou cyklisti. Samozřejmě jsem pro budování co nejširší sítě cyklostezek (nejsem si jistý, jestli se už o tom mluvilo).
Totiž já cyklisty z duše nenávidím, na kole nejezdím, občas se projedu na brusích, a prostě je na cestě nechci a oni by taky uvítali když by nemuseli jezdit po cestě. Takže je to takové opravdu dvousečné řešení.

Měli bychom se zaměřit na konkrétní řešení, ne obecné pindy, které mají všechny strany.
Mimochodem nebylo by špatné tuhle koncepci rozpracovat na základě návrhů veřejnosti = zřídit cosi, kam by mohli lidé psát své nápady z praxe. Je to téma, které mě velmi zajímá a v zásadě bych se nebránil tohle koordinovat, hovořím samozřejmě o konkrétních změnách, ne o obecné koncepci, tu ať tlačí komise.

OFFTOPICPS: zabírám si fleka ministra dopravy, nejprve stínového, následně kompletního, já těm železničářům ukážu, jak se v kostele píská :-D
Jel jsem před 14 dny vlakem do Pardubic... přátelé jestli tuhle dopravu musí lidé používat, je mi jich upřímně líto, IC sračky, bordel, lidi seděli na zemi v chodbičce, kupéčka plná, okna nešla otevřít, nepohodlné, smrad, no jestli takhle vypadá cestování "obyčejných lidí" tak jsem rád, že jsem neobyčejný. Tam a zpět mě to stálo 600,- kdybych jel autem, stálo by mě to talíř, jasná volba, tohle není o ceně ale o utrpení, ty 400,- příště bez mrknutí oka připlatím a pojedu autem, do vlaku zase dlouho nevlezu. Co to, ve jménu satanově, má být? Kam jsme pokročili od dob WWII? Hlavně že manageři staví svá sídla a a berou statisícové platy, to je hanba.
Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4111
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Ondra.kl »

ad cyklistika ... no, ono se kolo během posledních pár desetiletí přesunulo z kategorie levného dopravního prostředku do kategorie sportovní / volnočasové aktivity pro bohaté. V tomhle kontextu je obecné budování cyklostezek asi stejně celospolečensky přínosné jako budování fotbalových stadionů / lyžařských areálů za státní peníze. Myslím tedy, že k jejich budování státem je potřeba přistoupit z hlediska zlepšení celkové dopravní situace.

Jinak ten ostrůvek pro cyklisty - nevím jestli to chápu, ale je to takový "přejezd pro cyklisty" ... těžko říct jak to řpesně funguje, nicméně je to myslím obdou řešení v Porubě kdy jde cyklostezka v přechodu: http://www.mapy.cz/#x=18.173125&y=49.82 ... %9Bsto&u=m
Robert.Adamek
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 4035
Registrován: 22 čer 2009, 21:06
Profese: Obchodní ředitel
Bydliště: Výstavní 2475/6, Ostrava-Mariánské Hory
Dal poděkování: 935 poděkování
Dostal poděkování: 1613 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Robert.Adamek »

To není přejezd pro cyklisty, je to místo před křižovatkou, kde cyklista čeká na zelenou, tzn. že maj vyhrazený prostor vepředu. ...a nebo se asi pletu, tak tohle neberte v potaz :-)
Uživatelský avatar
Lukas.Findeis
Člen KS Praha
Příspěvky: 4913
Registrován: 04 dub 2010, 15:47
Profese: běžecký trenér
Dal poděkování: 4653 poděkování
Dostal poděkování: 4059 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Lukas.Findeis »

Robert Adamek píše:To není přejezd pro cyklisty, je to místo před křižovatkou, kde cyklista čeká na zelenou, tzn. že maj vyhrazený prostor vepředu. ...a nebo se asi pletu, tak tohle neberte v potaz :-)
To máme na i některých místech v Praze (jen v pravém jízdním pruhu) a je to super. Já osobně radši vždycky jedu za čáru i když tam tenhle pruh není.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Lukas.Findeis za příspěvek:
Robert.Adamek

735 07 66 99, Praha 12

Uživatelský avatar
Roman.Kucera
Člen KS Praha
Příspěvky: 15254
Registrován: 14 zář 2010, 10:04
Profese: IT
Bydliště: Praha, Letná
Dal poděkování: 9815 poděkování
Dostal poděkování: 18113 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Roman.Kucera »

Ostruvek je v Prase celkem bezna vec (i kdyz novinka) a to srovnani fotbaloveho stadionu a cyklostezky je fakt uplne mimo misu.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Roman.Kucera za příspěvek:
Robert.Adamek
Pirátem se člověk nestává, pirátem se rodí!
Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Technický odbor
Příspěvky: 7962
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Náměstek člena vlády
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 15006 poděkování
Dostal poděkování: 8366 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Ondrej.Profant »

Jen pro info: V Praze se stává cyklistika čím dál tím vyznamější. A čím dál tím více lidí jezdí běžne do práce/školy na kole. Z pirátského pohledu je velmi příjemná individualita (kterou nemá MHD) a přitom bezproblémovost.

profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34638
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31593 poděkování
Dostal poděkování: 25701 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Petr.Vileta »

Take nemam rad cyklisty, ale chapu, ze pro mnohe, zvlaste pro mlade, je to vhodny zpusob prepravy na kratsi vzdalenosti. Takze podporuji cyklostezky, ovsem ne 1km za 10 milionu :twisted: a rozhodne ne jako vyhrazenou cast vozovky. V jinych zemich to mozna muze fungovat, ale u nas by to urcite vedlo k mnoha zbytecnym nehodam. Pokud uz by nebyla jina moznost, vzhledem k prostorovemu usporadani, tak pruh pro cyklisty od vozovky oddelit takovym tim obracenym T panelem po cele delce.
svodidlo.jpg
svodidlo.jpg (3.05 KiB) Zobrazeno 2648 x
Tito uživatelé poděkovali autorovi Petr.Vileta za příspěvek:
Robert.Adamek

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Odpovědět

Zpět na „Transparentní organizace“