Prosím o připomínkování a doplňování
Česká republika disponuje bohatou sítí železničních cest nebo relativně hustou silniční sítí. Co se vodní dopravy týče, tam prakticky prostor pro její další rozšíření mimo Labe a Vltavu není a nebudeme se jí tedy dále zabývat.
Železniční doprava
Železniční síť v ČR je již z dob Rakouska-Uherska velmi rozvinutá. České dráhy se však stále častěji snaží některé méně frekventované tratě opouštět, aniž by k jejich využívání dostal šanci jiný dopravce. Tam, kde tuto šanci místní dráhy dostaly, jak vidno přežít dokáží. Vysoké náklady ČD jsou způsobeny nejen velkým počtem zaměstnanců i na místech úředníků, tak stářím vozového parku.
Stát již dříve připravil půdu pro další dopravce oddělením ČD a ČD Cargo od Správy železniční dopravní cesty. Je tedy možné vpustit na naše koleje i soukromé dopravní společnosti, které dokáží hospodařit s vyšší efektivitou. Tito dopravci by však nesměli obsazovat jen lukrativní tratě, ale měli by povinnost provozovat i místní osobní dopravu minimálně ve stejném poměru jako ČD a také přiměřeně přispívat na správu a rozvoj železniční dopravní cesty.
Silniční doprava
Zde se budeme zabývat především dálnicemi a rychlostními silnicemi. Ve srovnání například s Rakouskem nebo Německem má ČR výhodu poněkud jednoduššího terénu. I přesto je budování sítě rychlostních silnic v našich podmínkách mnohem dražší, než u našich sousedů. Protože rozpočet na výstavbu je omezený, cena za kterou se staví ovlivňuje i tempo s jakým se naše síť dopravních tepen rozšiřuje.
Přitom kvalitní dostupnost je klíčem k hospodářskému růstu vzdálených regionů, jako je Zlínsko, Jihočeský kraj nebo Svitavsko. V mezinárodním měřítku nám pak stále chybí přímé spojení s německým Saskem, Vídní, na polskou Wroclaw nebo střední Slovensko. Určitě nechceme, aby jednotlivé regiony rostly nevyvážěně a docházelo k jejich vysidlování, protože na místě není práce z důvodu špatné dopravní dostupnosti.
K úsporám na technologické úrovni by často stačilo ustoupit z náročnější varianty ve formě dálnice k modelu rychlostní silnice, který kapacitně více než dostačuje a je ve výsledku levnější. V náročném terénu by bylo možné v krátkých úsecích přistupit i k variantě s svěma pruhy do kopce a jedním z kopce (používá se například v Rakousku). Jako vhodný příklad uvedeme přibližně 1,5km dlouhý úsek silnice R52 na Vídeň, vedoucí po hrázi oddělující nádrže Nové Mlýny I a II. Současná silnice by stačila rozšířit jen o pár metrů.
ČPS vychází z toho, že se v republice podle Transparency International každý rok 20-25% objemu veřejných financí využívá nehospodárně (nadhodnocené státní zakázky, korupce, atd.). Pokud by se naše pravidla transparence aplikovala na veškeré státní úřady a instituce, bylo by možné dosáhnout úspor v řádu stamiliard Kč. Z této částky je možné zároveň zrychlit modernizaci vozového parku ČD, zkvalitnit stav železničního i silničního svršku a zvýšit tempo výstavby nových dálnic a rychlostních silnic.
Přímo na úrovni ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebo státem vlastněných podniků České dráhy (ČD), ČD Cargo a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je možné:
- přejít k transparentním bankovním účtům zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- přejít k povinnému zveřejňování obchodních smluv zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- transparentně zveřejňovat zadání i průběh veškerých výběrových řízení, včetně toho kdo z hodnotící komise jak hlasoval zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- z výběrových řízení na 5 let vyřadit firmy, které neplní své povinnosti spojené se zárukou na dílo nebo předraží své dílo o více než 20% oproti předem nabídnuté ceně.
- zavedení již 10 let schváleného služebního zákona do praxe zvýšení odpovědnosti úředníků, omezení vlivu politiků na chod samotných škol i ministerstva školství.
- tolik aplikace bodu 2. Otevřený stát
Občané území, kterých se stavby bezprostředně týkají by mohli
- peticí podepsanou 1% obyvatel daného území a následným referendem odmítnout schválený územní plán nebo si vynutit ústupky ze strany státu (například osvobození z placení dálničních poplatků na 10 let, oprava vozovky v samotné obci apod.). Protože je nám jasné, že například dálnice nevratně změní životní prostředí ve svém okoli, místní lidé mají právo být účastníky řízení a požadovat jistou přiměřenou formu kompenzace.
- peticí podepsanou 1% obyvatel obyvatel ČR oprávněných hlasovat (alespoň 84158 podpisů) odvolat ředitele státních podniků a úřadů, které spadají pod ministerstvo dopravy, pokud se prokáže jejich korupční jednání, nebo pokud si nedokáží vynutit hospodárné chování u svých podřízených v souladu se služebním zákonem. Ministerstvo vnitra by do 100 dní od obdržení petice s návrhem na odvolání a důvodové zprávy, muselo vypsat referendum v nejbližším realizovatelném termínu určeném pro referenda (den stanovený zákonem, například. každá první sobota v měsících leden, duben, červenec a říjen). Napadený úředník, který by nechtěl odstoupit sám, by měl 30 dní na dodání oponentury k důvodové zprávě předložené petičním výborem. Návrh i jeho oponenturu by občané nalezli ve svých schránkách společně s ostatními republikovými, krajskými i místními návrhy referend. Pokud by se referenda zúčastnilo alespoň 10% oprávněných voličů (841589 lidí), referendum by bylo platné a jeho výsledek závazný.
- tolik aplikace přímé demokracie z bodu 3. Kontrola občanů nad politiky.