Aplikace programu - doprava

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Bezpecnost

Uživatelský avatar
Jaroslav.Kucera
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 4615
Registrován: 21 dub 2009, 15:19
Profese: Konfigurační inženýr/programátor
Bydliště: Mošnova 29, Brno
Dal poděkování: 7509 poděkování
Dostal poděkování: 1591 poděkování

Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Jaroslav.Kucera »

Aplikace bodů 2 a 3 volebního programu ČPS pro volby do PSP 2010 na kapitolu dopravy.

Prosím o připomínkování a doplňování :)
Česká republika disponuje bohatou sítí železničních cest nebo relativně hustou silniční sítí. Co se vodní dopravy týče, tam prakticky prostor pro její další rozšíření mimo Labe a Vltavu není a nebudeme se jí tedy dále zabývat.

Železniční doprava
Železniční síť v ČR je již z dob Rakouska-Uherska velmi rozvinutá. České dráhy se však stále častěji snaží některé méně frekventované tratě opouštět, aniž by k jejich využívání dostal šanci jiný dopravce. Tam, kde tuto šanci místní dráhy dostaly, jak vidno přežít dokáží. Vysoké náklady ČD jsou způsobeny nejen velkým počtem zaměstnanců i na místech úředníků, tak stářím vozového parku.

Stát již dříve připravil půdu pro další dopravce oddělením ČD a ČD Cargo od Správy železniční dopravní cesty. Je tedy možné vpustit na naše koleje i soukromé dopravní společnosti, které dokáží hospodařit s vyšší efektivitou. Tito dopravci by však nesměli obsazovat jen lukrativní tratě, ale měli by povinnost provozovat i místní osobní dopravu minimálně ve stejném poměru jako ČD a také přiměřeně přispívat na správu a rozvoj železniční dopravní cesty.

Silniční doprava

Zde se budeme zabývat především dálnicemi a rychlostními silnicemi. Ve srovnání například s Rakouskem nebo Německem má ČR výhodu poněkud jednoduššího terénu. I přesto je budování sítě rychlostních silnic v našich podmínkách mnohem dražší, než u našich sousedů. Protože rozpočet na výstavbu je omezený, cena za kterou se staví ovlivňuje i tempo s jakým se naše síť dopravních tepen rozšiřuje.

Přitom kvalitní dostupnost je klíčem k hospodářskému růstu vzdálených regionů, jako je Zlínsko, Jihočeský kraj nebo Svitavsko. V mezinárodním měřítku nám pak stále chybí přímé spojení s německým Saskem, Vídní, na polskou Wroclaw nebo střední Slovensko. Určitě nechceme, aby jednotlivé regiony rostly nevyvážěně a docházelo k jejich vysidlování, protože na místě není práce z důvodu špatné dopravní dostupnosti.

K úsporám na technologické úrovni by často stačilo ustoupit z náročnější varianty ve formě dálnice k modelu rychlostní silnice, který kapacitně více než dostačuje a je ve výsledku levnější. V náročném terénu by bylo možné v krátkých úsecích přistupit i k variantě s svěma pruhy do kopce a jedním z kopce (používá se například v Rakousku). Jako vhodný příklad uvedeme přibližně 1,5km dlouhý úsek silnice R52 na Vídeň, vedoucí po hrázi oddělující nádrže Nové Mlýny I a II. Současná silnice by stačila rozšířit jen o pár metrů.

ČPS vychází z toho, že se v republice podle Transparency International každý rok 20-25% objemu veřejných financí využívá nehospodárně (nadhodnocené státní zakázky, korupce, atd.). Pokud by se naše pravidla transparence aplikovala na veškeré státní úřady a instituce, bylo by možné dosáhnout úspor v řádu stamiliard Kč. Z této částky je možné zároveň zrychlit modernizaci vozového parku ČD, zkvalitnit stav železničního i silničního svršku a zvýšit tempo výstavby nových dálnic a rychlostních silnic.

Přímo na úrovni ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nebo státem vlastněných podniků České dráhy (ČD), ČD Cargo a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je možné:
- přejít k transparentním bankovním účtům :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- přejít k povinnému zveřejňování obchodních smluv :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- transparentně zveřejňovat zadání i průběh veškerých výběrových řízení, včetně toho kdo z hodnotící komise jak hlasoval :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti zaměstnanci i širokou veřejností
- z výběrových řízení na 5 let vyřadit firmy, které neplní své povinnosti spojené se zárukou na dílo nebo předraží své dílo o více než 20% oproti předem nabídnuté ceně.
- zavedení již 10 let schváleného služebního zákona do praxe :arrow: zvýšení odpovědnosti úředníků, omezení vlivu politiků na chod samotných škol i ministerstva školství.
- tolik aplikace bodu 2. Otevřený stát

Občané území, kterých se stavby bezprostředně týkají by mohli
- peticí podepsanou 1% obyvatel daného území a následným referendem odmítnout schválený územní plán nebo si vynutit ústupky ze strany státu (například osvobození z placení dálničních poplatků na 10 let, oprava vozovky v samotné obci apod.). Protože je nám jasné, že například dálnice nevratně změní životní prostředí ve svém okoli, místní lidé mají právo být účastníky řízení a požadovat jistou přiměřenou formu kompenzace.
- peticí podepsanou 1% obyvatel obyvatel ČR oprávněných hlasovat (alespoň 84158 podpisů) odvolat ředitele státních podniků a úřadů, které spadají pod ministerstvo dopravy, pokud se prokáže jejich korupční jednání, nebo pokud si nedokáží vynutit hospodárné chování u svých podřízených v souladu se služebním zákonem. Ministerstvo vnitra by do 100 dní od obdržení petice s návrhem na odvolání a důvodové zprávy, muselo vypsat referendum v nejbližším realizovatelném termínu určeném pro referenda (den stanovený zákonem, například. každá první sobota v měsících leden, duben, červenec a říjen). Napadený úředník, který by nechtěl odstoupit sám, by měl 30 dní na dodání oponentury k důvodové zprávě předložené petičním výborem. Návrh i jeho oponenturu by občané nalezli ve svých schránkách společně s ostatními republikovými, krajskými i místními návrhy referend. Pokud by se referenda zúčastnilo alespoň 10% oprávněných voličů (841589 lidí), referendum by bylo platné a jeho výsledek závazný.
- tolik aplikace přímé demokracie z bodu 3. Kontrola občanů nad politiky.

člen KS Jihomoravský kraj, zakládající člen

Uživatelský avatar
Mikulas.Ferjencik
Kontrolní komise
Příspěvky: 14653
Registrován: 24 dub 2009, 00:25
Profese: lektor kroužků zábavné logiky
Bydliště: Choltice, okres Pardubice
Dal poděkování: 12022 poděkování
Dostal poděkování: 20479 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Mikulas.Ferjencik »

nevím, jestli je ctrl+c, ctrl+v nejlepší způsob psaní programu.

Garant pro oblast veřejných rozpočtů, mikulas.ferjencik@pirati.cz, 737 943 770

Podporuji Rekonstrukci Pirátů www.rekonstrukcepiratu.cz

Uživatelský avatar
Jaroslav.Kucera
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 4615
Registrován: 21 dub 2009, 15:19
Profese: Konfigurační inženýr/programátor
Bydliště: Mošnova 29, Brno
Dal poděkování: 7509 poděkování
Dostal poděkování: 1591 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Jaroslav.Kucera »

Je to aplikace programu na konkrétní obor. Člověk, kterého zajímá doprava nebude klikat nikam dál a duplicita je proto nezbytná. Pokud se chce podívat na další obory, zjistí, že máme stále stejné návrhy a dojde mu, že je to vlastně elementárně jednoduché a opravdu pokrýváme prakticky vše :)

člen KS Jihomoravský kraj, zakládající člen

Uživatelský avatar
Zdenek.Stepanek
Člen KS Ústecký kraj
Příspěvky: 3522
Registrován: 25 črc 2009, 22:46
Profese: IT Expert
Bydliště: Varnsdorf
Dal poděkování: 1482 poděkování
Dostal poděkování: 3051 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Zdenek.Stepanek »

Jaroslav Kucera píše:Železniční doprava
Železniční síť v ČR je již z dob Rakouska-Uherska velmi rozvinutá. České dráhy se však stále častěji snaží některé méně frekventované tratě opouštět, aniž by k jejich využívání dostal šanci jiný dopravce. Tam, kde tuto šanci místní dráhy dostaly, jak vidno přežít dokáží. Vysoké náklady ČD jsou způsobeny nejen velkým počtem zaměstnanců i na místech úředníků, tak stářím vozového parku.

Stát již dříve připravil půdu pro další dopravce oddělením ČD a ČD Cargo od Správy železniční dopravní cesty. Je tedy možné vpustit na naše koleje i soukromé dopravní společnosti, které dokáží hospodařit s vyšší efektivitou. Tito dopravci by však nesměli obsazovat jen lukrativní tratě, ale měli by povinnost provozovat i místní osobní dopravu minimálně ve stejném poměru jako ČD a také přiměřeně přispívat na správu a rozvoj železniční dopravní cesty.
Jednak si sam sobe protirecis a za druhe, s druhym odstavcem zasadne nesouhlasim.

Podivej se na student agency a ustecky kraj. Problem je v prilisne provazanosti mezi kraji a CD. Kolikrat uz tady u nas Jancura chtel jezdit, je toho plnej web, a zatim skutek utek. Pokazdy to kraj priklepl CD v plny mire, jednou tusim i Jancura odstoupil se slovy ze nema na to nabizet neco v tak korupcnim prostredi. U nas ve Varnsdorfu mame stary nadrazi pres ktery jezdi nemec, po letech vyjednavani stavi i na normalnim nadrazi, ale na starym, par metru od centra mesta porad ne. Problem je ve zkostnatelosti SZDC kteri nechtej postavit zastavku, protoze to samozrejme neco stoji... Nemecky regionalni dopravce na to nema, a samozrejme nejavka zastavka v cesku mu nijak vyrazny zisk neprinese. (Ono je to slozitejsi, nad ramec toho co ted pisu, to se me kdyztak klidne zeptejte.)

V tomto bych opravdu doporucil p. Jancuru oficialne kontaktovat a pozadat o schuzku. Myslim ze nam dokaze hodne poradit.

Zdenek Stepanek
Nerušit, porušuju kopírovací monopol EMI Music...

Zdeněk Štěpánek, 774 415 269
„Stát vypíše nové daně, - Čech se bude dříti na ně,
Neb mu brání mozku lenost - vidět svoji zotročenost..“
F. Gellner
jzvc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 1015 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od jzvc »

Problem je predevsim to, ze se nevypisuje vyberova rizeni s jasne stanovenymi parametry.

Dalnice u nas stoji totez co ve Svycarsku, 2x vic nez v Nemecku. Ze se stavi vic veci kolem je prachsprosta lez, protoze se porovnaval napr hranicni most na D8, kde nase 1/2 stala 2x vic. Cele vedeni RSD by melo davno sedet v base, protoze D8 je klasicky priklad jejich neschopnosti. Ekologove s tim maj spolecneho jen velmi malo, pokud stavitel neni schopen dodat zadost o stavebni povoleni vybavenou vsemi nalezitostmi, je to jen a pouze jeho vina. Ovsem delsi vystavba = vice penez (do kapes kamaradu a kamaradicku). Svadet to pak na ekology je oblibena taktika (ze se budou vystavbe branit byla jasne od pocatku, RSD si samo prosazovalo nejhorsi moznou variantu jako jedinou moznou => opet jen a pouze jejich odpovednost).

Malo kdo vi, ze sprava vodnich toku si prestavuje za miliardy mosty, ktere jsou knicemu, protoze lode nepropluji kvuli nizke hladine. Ani betonari prosazovane reseni jezu mezi Ustim a Decinem na tom nic nemeni, protoze lode zustanou stat v Decine, v DE jezy nejsou a nebudou, ale zase by to bylo par miliard do kapes betonaru.

Mytne tu vybira jedina firma Kapsch, ktera si postavila reseni na patentovanych technologiich tak, aby nemohla byt bez postaveni celeho systemu znova nahrazena. Pruser se jeste rozroste pokud nasi zastupci urychlene nezrusi krabky pro osobni auta. Tohle navic jako bonus bude znamenat ohromny narust kriminality (zlodeji budou rozbijet okynka a hledat krabky).

Pokud by RSD a dalsi organizace meli verejne transparentni ucty, bylo by mozne poukazat na konkretni financni toky a odpovedni by mohli byt terminovani behem nekolika dnu. Zaroven by se mohl prihlasit jakykoli jiny dodavatel s tim, ze stejnou vec udela za 1/2 cenu a povinosti daneho uradu by melo byt takovou nabidku akceptovat. Vyberova rizeni by pak mela byt realizovana na jednotlive zakazky, ne na vystavbu cele dalnice nebo obsluhu celeho kraje.
Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18636
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33830 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Martin.Kucera »

ctrl+c - ctrl+v sice ma jistou logiku, ale je potreba pecliveji mytit:
"zajistit kontrolu hospodárnosti studenty i širokou veřejností" asi v doprave nebude to prave orechove

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Uživatelský avatar
Jaroslav.Kucera
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 4615
Registrován: 21 dub 2009, 15:19
Profese: Konfigurační inženýr/programátor
Bydliště: Mošnova 29, Brno
Dal poděkování: 7509 poděkování
Dostal poděkování: 1591 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Jaroslav.Kucera »

Zdeňku neprotiřečím si a ani Jančura se nesnaží o to provozovat rychlíky jen z Brna do Prahy, ale jak říkáš, pokouší se opravdu o regionální dopravu. Takže se do toho velmi volného "omezení" naprosto v pohodě vleze :)

Martine díky, jsem rád, že to opravdu čtete :)

člen KS Jihomoravský kraj, zakládající člen

Uživatelský avatar
Jiri.Kaderavek.sen
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 2340
Registrován: 14 črc 2009, 08:00
Profese: bývalý obchodník, dnes důchodce
Dal poděkování: 2649 poděkování
Dostal poděkování: 3147 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Jiri.Kaderavek.sen »

Bylo by dobré se snažit navázat kontakt s Jančurou s tím, jestli mu nebude proti mysli naše podpora. Pokud by dokázal to, co s autobusy i na kolejích, byl by důvod začít jezdit vlakem. Měl jsem možnost cestovat různými dopravními prostředky a hlavně vlakem 14 dní po Japonsku. Jejich perfektně zorganizovaná doprava je zázrak. Mohl bych o tom hodiny nadšeně povídat. A vlaky tam jsou vůbec kapitola sama pro sebe.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Jiri.Kaderavek.sen za příspěvek:
Jaroslav.Kucera
člen České pirátské strany
tel: +420775335227
jzvc
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 2682
Registrován: 20 kvě 2009, 08:06
Profese: Admin
Dal poděkování: 2 poděkování
Dostal poděkování: 1015 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od jzvc »

Akorat by bylo nedobre, aby byl jeden monopol vytlacen jinym. IMO by se klido melo uzakonit, ze na lince prepravujici vic nez X osob tydne/mesicne/ ... musi provozovat spoje minimalne 2(3 ...) ruzne majetkove nepropojene firmy a za ruzne ceny.
Uživatelský avatar
Martin.Kucera
Kontrolní komise
Příspěvky: 18636
Registrován: 23 dub 2009, 16:41
Profese: nakladatel
Dal poděkování: 2165 poděkování
Dostal poděkování: 33830 poděkování

Re: Aplikace programu - doprava

Příspěvek od Martin.Kucera »

A jak zajistis, aby se ty firmy objevily?

Jak jednoduchý by byl svět, kdybychom četli a dělali věci hned správně. :) -- Lucie Spáčilová

Odpovědět

Zpět na „Transparentní organizace“