Aplikace programu - vysoké školství

Moderátoři: Rada resortních týmů - členové, Resortni tym Bezpecnost

Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34642
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31595 poděkování
Dostal poděkování: 25704 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Petr.Vileta »

Ondrej Profant píše:
Student, nebo jeho rodiče, budou zodpovědněji vybírat studijní obor.
Co je zodpovědně? Zodpovědně vůči financím, což je hloupé měřítko. Potřebujeme studenty, kteří studují dle nadání (tedy obor, kterému budou prospěšní a tím rozšíří naše poznání a kulturu) a ne obor, kde dostanou nejvíc chechtáků (typicky papír a pak relativně rutinní činnosti).
Navíc ti chudší a méně vzdělaní to zpravidla nedokážou dobře zhodnotit a vychází ze starých paradigmat (právník se dobře uživí – dnes třeba v Německu problém).
Ondreji, tys asi cetl to PRO upravene, bez meho OT, ktere znelo
Pokud bude ve všech novinách, že absolventi pravnických fakult nemohou najít uplatnění, asi raději zvolí ekonomiku, obchod, nebo sociologii.
Tedy tvrdim v podstate to same co ty, jen si nejsem jisty, ze chudsi a mene vzdelani uchazeci o studium jsou mene schopni posoudit, jestli ve zvolenem oboru za par let skutecne najdou uplatneni.

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12338
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5381 poděkování
Dostal poděkování: 20691 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Já vlastně nesouhlasím ani s tou základní premisou, že studovat má jen ten, kdo na to má, kdo má zájem o obor atd. To bychom u nás zbyli 4. Ti ostatní nemůžou za to, že nemají tak velké nadání (mám spolužáky, kteří se látku učí hodiny, a stejně to pochopí mělce). Je mi jich spíš líto a určitě bych je k tomu ještě nenutil platit.

Pak začnou vedle toho studenti pracovat, což poškodí jak stát, tak trh, tak jejich studium. Zatím mi spíš uniká, co má tahle diskuse společného s programem.

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Technický odbor
Příspěvky: 7962
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Náměstek člena vlády
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 15006 poděkování
Dostal poděkování: 8366 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Ondrej.Profant »

OFFTOPICPetr: Špatně si pochopil můj dodatek a pochopil si ho špatně přesně v rovině o které mluvím. Vycházíš z předpokladu, že to noviny správně a zodpovědně napíší, ale novinám je taková charakteristika zcela cizí. Pokud nenapíší, tak většina lidí změnu neočekává.
Navíc při výběru školy jde o dlouhodobý horizont, který se začne rozvíjet až s odkladem doby studia a pak bude typicky trvat celý pracovní život.
Ten kdo se mezi klasickými VŠ profesemi nepohybuji asi těžko ví, jak to bude vypadat a jak je to opravdu dobré či špatné. Čili pokud máš dobré rodinné zázemí, tak si tohle zjistíš přímo u těch profesí, popřípadě dokonce zajistíš uplatnění po dostudování...

K tomu přičti filmy, které přináší archetypy povolání několik desítek let nazpět... A je jasný, že mediální obraz je zcela někde jinde.

profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4111
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Ondra.kl »

Jakub Michalek píše:Zatím mi spíš uniká, co má tahle diskuse společného s programem.
V podstatě nic, tady se jen navazuje na první příspěvek v němž je řečeno že vláda ODS+TOP9+VV bude chtít zavést školené a probírá se tu co to změní / přinese + vliv programu ČPS na toto zavedení.

Na otázku zavedení školného na VŠ se osobně dívám takto:

Zásadní otázka: Proč vlastně zavádět školné?

Je li důvodem přivedení více peněz do školství, pak je myslím nejsprávnější odpovědí dle ideí ČPS to, že tyto peníze lze do školství přivést jak u úspor ve státním rozpočtu, tak i zavedením transparentnosti a dalších úspor v samotném školství.

Je li důvodem kvalita absolventů, pak tu nelze dobře regulovat finančními podmínkami, ale opravdu jen a pouze kontrolou kvality výuky / srovnávacími zkouškami.

Hodnocení zavedení školného:
školy si šáhnou na další peníze.
Je ale otázkou jestli potom nedojde menším dotacím ze strany státu. A myslím si dále, že všechny zde zmíněné kladné vlivy jsou sice možné, ale nemusí nutně nastat - tedy: školství samotné se nezlepší jen tím že se do něj nalije více peněz. Před všechny ostatní + by se tedy slušelo napsat "možná".
Zásadní zmenšení možností přechodu z nízké do střední třídy
Pro zdravou společnost je důležité aby chudých a bohatých bylo málo a střední vrstvy bylo nejvíce. Pak jsou malé třenice mezi vrstvami a společnost je stabilní. Pro udržení tohoto stavu je důležité aby byl možný relativně bezproblémový přechod mezi vrstvami - jen tak mohou být chudí motivováni k tomu aby se snažili pracovat a vydělávat. Podaří li se rodinu zabezpečit tak mohou děti zkusit prorazit do střední vrstvy - nejčastější cestou je právě získání vzdělání a následné získání lépe placeného zaměstnání. Oproti tomu, pokud budu chudý a budu vědět že v podstatě nemám šanci legálně zbohatnout a že to samé čeká i moje děti, tak jsem společnosti na obtíž. Čerpám sociální dávky, provozuji nelegální činnost, zvyšuji kriminalitu, případně mě zavřou - a o to všechno se musí společnost nějakým způsobem starat a stojí jí to nemalé prostředky.


Tolik tedy moje malé vyjádření, myslím že by se z toho pár myšlenek mohlo transformovat i do "prohlášení ČPS ke školnému", což je myslím to, co se tu děje od prvního příspěvku. Aplikaci samotného programu na celé školství tady totiž nevidím ... a myslím že odpovídajícím způsobem by bylo záhodno přejmenovat i celé vlákno.
Uživatelský avatar
next_ghost
Návštěvník – nepatří k Pirátům
Příspěvky: 3239
Registrován: 21 dub 2009, 18:03
Profese: programátor
Dal poděkování: 1433 poděkování
Dostal poděkování: 5131 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od next_ghost »

Dá se aplikovat i program v oblasti autorských práv, hlavně open access a větší přístup studentů k informacím během studia.

Chceš, aby organizace fungovala? Komunikuj!
Česká pirátská strana: Neškodná.

Uživatelský avatar
Jakub.Michalek
Poslanec/poslankyně Parlamentu ČR
Příspěvky: 12338
Registrován: 22 čer 2009, 14:54
Profese: poslanec
Bydliště: Žižkov - Praha 3
Dal poděkování: 5381 poděkování
Dostal poděkování: 20691 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Jakub.Michalek »

Jo, ta část programu na to doléhá daleko více http://www.ceskapiratskastrana.cz/wiki/kci:openaccess. Já si myslím, že tok peněz do školství by se měl o dost zvýšit, ale pouze za předpokladu naprosté transparence, která zatím na některých školách chybí.

Jakub Michálek, předseda poslaneckého klubu Pirátů a vedoucí resortního týmu Spravedlnost
Nenič mě, sloužím všem. :)

Uživatelský avatar
Jaroslav.Kucera
Člen KS Jihomoravský kraj
Příspěvky: 4615
Registrován: 21 dub 2009, 15:19
Profese: Konfigurační inženýr/programátor
Bydliště: Mošnova 29, Brno
Dal poděkování: 7509 poděkování
Dostal poděkování: 1591 poděkování

Aplikace programu - financování vysokého školství

Příspěvek od Jaroslav.Kucera »

Nadpis byl upraven na financování vysokého školství a text doplněn dle předchozích návrhů.
České vysoké školství a s tím spojená věda, je dlouhodobě podfinancováno. Bohužel naše minulé vlády se rozhodly jít spíše cestou pobídek tzv. aplikovaného výzkumu, než podpory základní vědy a výchovy budoucích vědců. Ti tak často mají na výběr buď provádět špičkový výzkum, ale ne doma. Nebo se smířit s tím, že jejich pracovní podmínky je budou v jejich výkonech limitovat.

Podle volebních programů koalice strany ODS, TOP 09 a VV je zřejmé, že tyto strany se snaží zvýšení prostředků, určených na vysoké školství přenést na bedra samotných studentů a to formou odložené půjčky (student začne splácet jakmile dosáhne alespoň průměrného platu). Výše školného se má pohybovat v rozmezí 5-20 tis. Kč/semestr. Podívejme se tedy, co by toto opatření přineslo

a) samotným školám:
Více financí na provoz.
Školy si budou moci dovolit platit kvalitnější pedagogy.
Studenty se zájmem opravdu studovat.
Odpadnou studenti, kteří se zapíší jen kvůli daňovým odpočtům.
Pravděpodobné zdražení studia na soukromých vysokých školách.
Zvýšenou administrativu na vymáhání školného od již dostudovaných studentů.
Náklady na vybírání školného by snadno mohly přesáhnout reálně vybrané finance.
Peníze do školství nepřijdou okamžitě, ale až v době, kdy první absolventi škol dosáhnou průměrných příjmů. Reálný efekt by se tedy projevil nejdříve za několik let.
b) studentům:
Kvalitnější výuku.
Menší počet studentů v ročnících.
Student, nebo jeho rodiče, budou zodpovědněji vybírat studijní obor.
Student zodpovědněji posoudí míru své inteligence, píle a nadání, zda skutečně dokáže dostudovat.
Dostatek financí pro možná stipendia pro nejlepší studenty nejenom ve formě odpuštění školného, ale i příspěvku na studium.
Kvantitativně menší počet studentů v ročnících, protože řada talentovaných studentů z chudších poměrů se studovat neodhodlá.
Zvýšenou finanční zátěž v začátku kariéry a s tím spojené horší zajištění mladých rodin nebo menší šanci dosáhnout na hypotéku.
Další stárnutí obyvatelstva, neboť človek s dluhy nemá finance na bydlení a zakládání rodiny.
Rodiče budou více tlačit na své děti při výběru VŠ.
Nutnost platit úroky bankám, poskytujícím studentské půjčky. Student ve výsledku zaplatí více, než škola získá.
Školné je vlastně formou zdanění.
Zásadní zmenšení možností přechodu z nízké do střední příjmové třídy
Zvýšení penalizace oproti středoškolákům (ušlý zisk za dobu studia, osobní náklady spojené se studiem).
Navíc nikdo nedeklaruje, že se o patřičný obnos nesníží výdaje státu na oblast vysokého školství. V tom případě by se žádné zkvalitnění výuky nedostavilo, školy by byly naopak zatíženy náklady spojenými s "daňovým výběrem" a studenti dluhy na začátku kariéry.

ČPS vychází z toho, že se v republice podle Transparency International každý rok 20-25% objemu veřejných financí využívá nehospodárně (nadhodnocené státní zakázky, korupce, atd.). Pokud by se naše pravidla transparence aplikovala na veškeré státní úřady a instituce, bylo by možné dosáhnout úspor v řádu stamiliard Kč. Z této částky je možné zároveň zvýšit kvalitu českých škol, zabránit další tvorbě další formy daně i ulehčit mladým absolventům vstup do pracovního života. Jedná se tedy o WIN/WIN strategii. Získají studenti i samotné školy.

Přímo v podmínkách vysokých škol je možné:
- přejít k transparentním bankovním účtům :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti studenty i širokou veřejností
- přejít k povinnému zveřejňování obchodních smluv :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti studenty i širokou veřejností
- transparentně zveřejňovat zadání i průběh veškerých výběrových řízení, včetně toho kdo z hodnotící komise jak hlasoval :arrow: zajistit kontrolu hospodárnosti studenty i širokou veřejností
- zavedení již 10 let schváleného služebního zákona do praxe :arrow: zvýšení odpovědnosti úředníků, omezení vlivu politiků na chod samotných škol i ministerstva školství.
- tolik aplikace bodu 2. Otevřený stát

Studenti sami by mohli:
- zákon o školném vetovat - do 100 dní sehnat pod petici podpisy 1% obyvatel ČR oprávněných hlasovat (alespoň 84158 podpisů) a předat tuto petici spolu s návrhem na zrušení zákona a důvodovou zprávou na Ministerstvo vnitra ČR. Toto by do 100 dní muselo vypsat referendum v jednom ze nejbližším realizovatelném termínu určeném pro referenda (den stanovený zákonem, například. každá první sobota v měsících leden, duben, červenec a říjen). Předkladatel zákona by měl 30 dní na dodání oponentury k důvodové zprávě předložené petičním výborem. Zákon by v této lhůtě nemohl vstoupit v platnost! Pokud by se referenda zúčastnilo alespoň 10% oprávněných voličů (841589 lidí), referendum by bylo platné a jeho výsledek závazný.
- tolik aplikace přímé demokracie z bodu 3. Kontrola občanů nad politiky.

člen KS Jihomoravský kraj, zakládající člen

Ondra.kl
Příznivec Pirátů – Moravskoslezský kraj
Příspěvky: 4111
Registrován: 18 čer 2009, 12:09
Profese: IT administrátor
Dal poděkování: 795 poděkování
Dostal poděkování: 4099 poděkování

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Ondra.kl »

Hezké shrnutí. Myslím ale, že by bylo vhodné to přeformulovat - nejde přeci jen o oponenturu k zavedení školného na VŠ, ale o propagaci / rozepsání vlastního programu. Takže bych v první části začal obecnými hesly z programu, pokračoval jejich rozpisem (+doplnil open acces - např. ohledně práv na učebnice, náklady s tím atd.) a teprve pak postavil do opozice aktuální akci se zaváděním školného na VŠ.
Uživatelský avatar
Petr.Vileta
Člen KS Plzeňský kraj
Příspěvky: 34642
Registrován: 22 črc 2009, 18:12
Profese: Celkem Spokojený Důchodce
Bydliště: Plzeň 2
Dal poděkování: 31595 poděkování
Dostal poděkování: 25704 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Petr.Vileta »

Dnes jsem narazil na takovy docela zajimavy clanek, se kterym bych si dovolil souhlasit. To jen pro ty, kteri se domnivaji, ze by 90 % populace melo mit VS diplom. :D
http://www.lidovky.cz/studentu-vysokych ... n_domov_hs
Cimz se oklikou vracim k me polemice s Ondrou Profantem. Kdyz nekdo proleze s trojkami u maturity, tak na VS nema co delat, at je chudy nebo bohaty. OFFTOPICOstatne to je i duvod, proc Vileta nema zadnou vysokou skolu, jenze ja na to prisel sam a bez skolneho :lol:

Řadový člen, stínový ministr švihlých nápadů a fórista

Fide, sed cui fidas, vide.
Věř, ale komu věříš měř.

(Perchta z Pernštejna - Bílá paní)

Uživatelský avatar
Ondrej.Profant
Technický odbor
Příspěvky: 7962
Registrován: 22 dub 2009, 23:55
Profese: Náměstek člena vlády
Bydliště: Praha 8
Dal poděkování: 15006 poděkování
Dostal poděkování: 8366 poděkování
Kontaktovat uživatele:

Re: Aplikace programu - vysoké školství

Příspěvek od Ondrej.Profant »

Petr Vileta píše:Dnes jsem narazil na takovy docela zajimavy clanek, se kterym bych si dovolil souhlasit. To jen pro ty, kteri se domnivaji, ze by 90 % populace melo mit VS diplom. :D
http://www.lidovky.cz/studentu-vysokych ... n_domov_hs
Cimz se oklikou vracim k me polemice s Ondrou Profantem. Kdyz nekdo proleze s trojkami u maturity, tak na VS nema co delat, at je chudy nebo bohaty. OFFTOPICOstatne to je i duvod, proc Vileta nema zadnou vysokou skolu, jenze ja na to prisel sam a bez skolneho :lol:
Před chvílí jsem to psal, pokud na jedné SŠ není problém maturovat ze 6 předmětů se samými jednikčami a na druhé výkon o něco lepší stačí sotva na trojku, tak je hloupost podle maturity hodnotit. Přijímačky to samé.

A stále tu samozřejmě platí, že i když ta škola nevychová nositele Nobelovy ceny, tak toho člověka něco naučí - vzdělanější lidi demokratická společnost potřebuje.

profant.eu
náměstek vicepremiéra pro digitalizaci
vedoucí resortních týmů Informatika

Odpovědět

Zpět na „Transparentní organizace“